PROCEDURA din 24 noiembrie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 630 din 5 decembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 44 20/02/1998
ART. 1REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 4
ART. 1REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ART. 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ART. 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 109
ART. 2REFERIRE LALEGE 44 20/02/1998
ART. 2REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 15
ART. 4REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 3
ART. 4REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 15
ART. 9REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 82
ART. 9REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ART. 10REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
ART. 12REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ART. 12REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ART. 16REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 15
ART. 26REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 24
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 1165 24/11/2000

de acordare a unor înlesniri la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi de Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1În temeiul art. 82 coroborat cu art. 109 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 4^1 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz, pot acorda înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj.
 + 
Articolul 2Guvernul României, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională şi organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz, denumite în continuare organe teritoriale, pot acorda:a) amânări la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementărilor legale sau a altor venituri bugetare, contribuţiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente, cu excepţia contribuţiei la pensia suplimentară şi a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente acestora şi penalitatilor aplicate pentru neplata în termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;b) eşalonări, care pot începe cu o perioadă de graţie de până la 6 luni, la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementărilor legale sau a altor venituri bugetare, contribuţiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente, cu excepţia contribuţiei la pensia suplimentară şi a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente acestora şi penalitatilor aplicate pentru neplata la termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;c) scutiri şi reduceri la plata majorărilor de întârziere calculate pentru neplata în termen a oricăror obligaţii către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, cu excepţia majorărilor de întârziere calculate pentru neplata la termen a contribuţiei pentru pensia suplimentară, precum şi pentru neplata în termen a contribuţiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;d) scutiri şi reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii, numai dacă actele normative care reglementează venitul bugetar respectiv prevăd expres posibilitatea acordării unor asemenea înlesniri la plata;e) amânări, eşalonări, scutiri, reduceri la plata obligaţiilor bugetare, conform prevederilor art. 15^2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia contribuţiei de asigurări sociale de stat şi a contribuţiei pentru pensia suplimentară;f) amânări sau eşalonări pentru sumele provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, precum şi scutiri, reduceri, amânări sau eşalonări pentru majorările de întârziere aferente;g) amânări şi eşalonări la plata sumelor datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi scutiri, reduceri, amânări sau eşalonări pentru majorările de întârziere aferente.
 + 
Articolul 3Înlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi neachitate la termenele legale de plată şi pentru taxele judiciare de timbru care se plătesc anticipat în conformitate cu reglementările în materie.
 + 
Capitolul 2Competentele de acordare a înlesnirilor la plata + 
Articolul 4(1) Sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii, sume datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi alte venituri bugetare şi majorări de întârziere aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda înlesnirile, precum şi organele competente sa aprobe înlesniri la plata sunt următoarele:

Plafonul sumei totale a
obligaţiilor bugetare pe
fiecare plătitor
(milioane lei)
Perioada
(ani)
Organul competent

Amânări,
eşalonări

Reduceri
sau
scutiri
pentru
majorări
de
intarzi-
ere

Reduceri
sau
scutiri
de
impozite
şi taxe
în con-
ditiile
legii

Amânări

Eşalonări

a) Direcţiile generale ale
finanţelor publice şi
controlului financiar
de stat judeţene şi
administraţiile
financiare ale
sectoarelor
municipiului Bucureşti
b) Direcţia generală a
finanţelor publice şi
controlului financiar
de stat a municipiului
Bucureşti
c) Direcţia Generală a
Vamilor
d) Direcţiile generale de
munca şi protecţie
socială teritoriale
e) Agenţiile pentru
ocupare şi formare
profesională judeţene
f) Ministerul Finanţelor,
prin:
– Departamentul politica
impozitelor şi
administrarea
veniturilor, inclusiv
pentru obligaţiile
datorate în vama

– Departamentul datorie
publică
g) Ministerul Muncii şi
Protecţiei Sociale,
prin:
– Direcţia programe
asigurări sociale şi
pensii
h) Agenţia Naţionala pentru
Ocupare şi Formare
Profesională, prin:
– Direcţia de control

i) Guvernul României

până la
1.000

până la
3.000

până la
6.000
până la
1.000

până la
1.000

de la
1.000,
3.000 sau
5.000,
după caz,
până la
100.000
până la
100.000

de la
1.000 până
la 100.000

de la
1.000 până
la 100.000

peste
100.000

pentru
orice
suma

până la
1.000

până la
3.000

de la
1.000 sau
3.000,
după caz,
până la
100.000

până la
3 luni

până la
4 luni

până la
4 luni
până la
3 luni

până la
3 luni

până la
6 luni

până la
6 luni

până la
6 luni

până la
6 luni

până la
6 luni

până la
2 ani

până la
3 ani

până la
3 ani
până la
3 ani

până la
3 ani

până la
5 ani

până la
5 ani

până la
5 ani

până la
5 ani

până la
5 ani

(2) Plafonul cuprinde suma tuturor obligaţiilor ce pot face obiectul unei cereri de înlesniri la plata.(3) Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti poate acorda înlesniri la plata pentru orice suma mai mica de 3 miliarde lei datorată de marii contribuabili înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe la Direcţia administrării marilor contribuabili, precum şi pentru sume cuprinse între 1 miliard şi 3 miliarde lei, datorate de contribuabilii înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe la administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti.(4) Înlesnirile la plata, care reprezintă alocari specifice ale schemei de ajutor de stat existente, ce depăşesc plafonul maxim de 100 miliarde lei, se notifica Consiliului Concurentei în vederea autorizării lor, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.(5) Guvernul României poate acorda înlesniri la plata pentru plătitorii care au un volum al datoriilor totale, evidentiate în ultimul bilanţ contabil anual, inclusiv obligaţiile neachitate la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, mai mare decât cifra de afaceri evidenţiată în ultimul bilanţ contabil anual.(6) Potrivit art. 15^2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României poate acorda amânări, eşalonări, scutiri, reduceri la plata obligaţiilor bugetare datorate la data semnării contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, ca urmare a propunerilor instituţiei publice implicate şi în baza documentaţiei întocmite de creditorii bugetari implicaţi, conform dispoziţiilor legale. + 
Articolul 5(1) Înlesnirile la plata se soluţionează de comisiile ce se constituie în acest scop la toate nivelurile de competenţa.(2) La nivelul Ministerului Finanţelor comisiile sunt departamentale şi au următoarea structura:a) secretar de stat – preşedinte;b) secretar de stat – membru;c) secretar de stat – membru;d) secretar general adjunct coordonator al departamentului – membru;e) directorul general al Direcţiei generale a administrării veniturilor, pentru impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, neachitate în termen, inclusiv majorări de întârziere; directorul general al Direcţiei generale politica impozitelor, pentru taxe judiciare de timbru; directorul general al Direcţiei generale datorie publică şi administrarea patrimoniului statului, pentru sume provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorările de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi la majorările de întârziere aferente acestor sume; sau directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, pentru impozite, taxe şi alte venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv pentru majorări de întârziere aferente acestora, după caz – membru;f) directorul Direcţiei colectare venituri, directorul Direcţiei impozite indirecte, directorul general adjunct al Direcţiei generale datorie publică şi administrarea patrimoniului statului, după caz – membru;g) directorul general al Direcţiei generale control fiscal – membru.(3) La nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale comisia are următoarea componenta:a) ministrul muncii şi protecţiei sociale – preşedinte;b) secretarul general al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale – membru;c) directorul Direcţiei programe asigurări sociale şi pensii – membru;d) directorul general al Direcţiei generale finanţare protecţie socială – membru;e) directorul Direcţiei control buget asigurări sociale de stat – membru.(4) La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională comisia are următoarea componenta:a) preşedintele consiliului de administraţie – preşedinte;b) directorul general executiv – membru;c) directorul Direcţiei control – membru;d) membrii Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională – membri.(5) Pentru direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, Direcţia Generală a Vamilor, comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestor organe.(6) Pentru direcţiile generale de muncă şi protecţie socială teritoriale comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestora.(7) La nivelul agentiilor pentru ocupare şi formare profesională teritoriale comisiile sunt numite prin decizii ale directorilor acestora.(8) Şeful de serviciu din cadrul direcţiilor menţionate mai sus, competente pentru înaintarea documentaţiilor întocmite în vederea soluţionării cererilor de înlesniri la plata, este secretar al comisiei, fără drept de vot.(9) Comisiile se întrunesc săptămânal sau ori de câte ori este cazul.(10) Comisiile sunt legal constituite când sunt prezenţi jumătate plus unul din numărul membrilor acestora.(11) Comisia constituită la Ministerul Finanţelor poate soluţiona cererile de înlesniri la plata cu jumătate plus unul din numărul membrilor prezenţi, din care în mod obligatoriu 2 secretari de stat.
 + 
Articolul 6(1) La nivelul Ministerului Finanţelor documentaţia necesară în vederea aprobării înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintă spre aprobare comisiilor constituite în acest scop, de către:a) Direcţia colectare venituri, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea împrumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit reglementărilor legale şi altor venituri datorate bugetului de stat, neachitate în termen, precum şi a majorărilor de întârziere aferente, altele decât cele prevăzute la lit. b)-d);b) Direcţia impozite indirecte, pentru înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestării serviciului taxabil;c) Direcţia generală datorie publică şi administrarea patrimoniului statului, pentru înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorările de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi la majorările de întârziere aferente acestora;d) Direcţia Generală a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv pentru majorările de întârziere aferente acestora.(2) La nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale documentaţia necesară în vederea aprobării înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintă spre aprobare comisiei constituite în acest scop, de către Direcţia programe asigurări sociale şi pensii.(3) La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională documentaţia necesară în vederea aprobării înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintă spre aprobare comisiei constituite în acest scop, de către Direcţia de control.(4) La nivelul Guvernului documentaţia necesară în vederea aprobării inlesnirii la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintă spre aprobare de către comisiile constituite la nivelul Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz.
 + 
Articolul 7(1) Plătitorii care solicită înlesniri la plata pentru impozitul pe salarii sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor menţiona expres în cerere sumele reprezentând impozit pe salarii neachitat în termen, calculat pentru drepturile salariale aferente perioadei de până la sfârşitul anului 1998, inclusiv pentru luna decembrie, şi separat pentru impozitul pe salarii datorat şi neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, precum şi pentru impozitul pe venituri din salarii datorat şi neachitat începând cu anul 2000.(2) Guvernul României, Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda înlesniri la plata obligaţiilor restante reprezentând impozit pe salarii datorat pentru anul 1999 numai pentru cota cuvenită bugetului de stat, iar pentru perioada anterioară anului 1999, pentru întreaga suma datorată şi neachitata.
 + 
Articolul 8(1) Prin excepţie de la prevederile privind competentele de acordare a înlesnirilor la plata, în cazul impozitului pe venituri din salarii, Direcţia administrarea veniturilor statului din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia administrării marilor contribuabili din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti pot aproba amânarea cu cel mult 20 de zile a plăţii acestuia pentru orice suma.(2) O alta amânare la plata impozitului pe veniturile din salarii nu se poate acorda decât dacă plătitorul face dovada ca a achitat sumele reprezentând impozitul pe veniturile din salarii aferente perioadelor anterioare, inclusiv majorările de întârziere aferente sau majorările, după caz.
 + 
Capitolul 3Procedura de soluţionare + 
Articolul 9(1) Înlesnirile la plata se acordă numai pe baza cererilor motivate, însoţite de documente justificative ale plătitorilor.(2) Dosarul privind cererea de înlesniri la plata trebuie să cuprindă următoarele elemente principale, care se evidenţiază în ordinea în care sunt nominalizate mai jos sub forma unui opis întocmit de plătitor şi care constituie prima pagina a dosarului de acordare a înlesnirilor la plata, completat de organul fiscal teritorial cu actele de control întocmite de acesta:a) elemente de identificare a plătitorului: denumirea, adresa/sediul, numărul contului/conturilor de disponibilitati şi unitatea/unităţile bancară/bancare la care este/sunt deschis/deschise, numele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile cu terţii;b) sumele datorate şi neachitate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat sau bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, după caz, pentru care se solicita înlesniri la plata, pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii, sume datorate şi alte obligaţii bugetare;c) felul înlesnirilor solicitate şi o succintă prezentare a posibilităţilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;d) în situaţia în care s-au mai depus şi s-au mai aprobat cereri pentru acordarea de înlesniri, conform art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se menţionează datele, numerele de înregistrare la organul fiscal competent, precum şi modul în care acestea au fost respectate;e) copie de pe ultimul bilanţ contabil depus la organul fiscal teritorial, anterior depunerii cererii;f) situaţia creditelor curente până la data cererii şi nerambursate;g) copie de pe ultima balanţa de verificare;h) copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului, precum şi de pe codul fiscal al agentului economic care solicită înlesniri la plata;i) programe de restructurare în derulare, aprobate conform reglementărilor în vigoare;j) certificat de la oficiul registrului comerţului, din care să rezulte dacă acţionarul/asociatul sau actionarii principali deţin acţiuni la alte societăţi comerciale şi care sunt acestea;k) declaraţie pe propria răspundere a acţionarului/asociatului sau acţionarilor principali, după caz, din care să rezulte dacă societăţile comerciale la care deţin acţiuni sunt sau nu sunt profitabile, precum şi o copie de pe ultima balanţa de verificare a acestor societăţi comerciale;l) situaţia debitorilor conform evidentelor contabile, vechimea acestora, analiza cauzelor neincasarii sumelor datorate de aceştia; situaţia clienţilor neincasati la scadenta, pe fiecare luna în parte; măsurile de urmărire întreprinse, numărul de cazuri şi sumele aflate la instanţele de judecată şi stadiul acestora, precum şi situaţia clienţilor pentru care s-a prescris dreptul de a cere executarea silită, întocmită în baza documentelor doveditoare existente la societate în acest sens;m) situaţia furnizorilor şi a sumelor creditoare din evidentele contabile, realitatea şi vechimea acestora;n) declaraţie pe propria răspundere privind existenta sau inexistenta depozitelor bancare;o) extrase de cont, din care să rezulte componenta soldului conturilor bancare reflectate în evidentele contabile;p) situaţia activelor neutilizate;r) cota de participare a plătitorului la capitalul social al altor societăţi comerciale, societăţi sau companii naţionale, după caz; pe perioada înlesnirilor la plata, pentru cota de participare, obligatoriu se ridica dividendele şi se înregistrează în evidentele proprii;s) declaraţie pe propria răspundere a acţionarului/asociatului sau acţionarilor principali, după caz, din care să rezulte ca depozitele bancare ale societăţii pe care o reprezintă, împreună cu cota de participare a acesteia la capitalul social al altor societăţi comerciale, societăţi sau companii naţionale, după caz, nu sunt mai mari de 10% din suma ce face obiectul cererii de înlesniri la plata;t) datoriile pe care le au asociaţii sau alte societăţi la care aceştia sunt acţionari sau asociaţi, după caz, faţă de plătitorul care a solicitat înlesniri la plata;u) dovada achitării taxei de 0,5% din suma solicitată pentru înlesniri la plata, la trezoreria organului fiscal la care este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe;v) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.
 + 
Articolul 10Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestării serviciului sau eliberării actului supus taxarii, înlesnirile la plata se acordă pe baza cererilor motivate ale petentilor, însoţite de următoarele documente, în funcţie de obiectul cererii:a) copia de pe acţiunea în justiţie, certificată pentru conformitate de către instanţa de judecată, însoţită de un document eliberat de aceasta, din care să rezulte: părţile în proces, obiectul acţiunii, cuantumul taxei sau al diferenţei de taxa judiciară de timbru datorată şi numărul din registrul prevăzut la art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare;b) confirmarea organului care eliberează actul sau care prestează serviciul supus taxelor judiciare de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum şi asupra obiectului actului sau serviciului taxabil;c) acte doveditoare ale veniturilor petentilor – persoane fizice, respectiv date privind situaţia economico-financiară la zi a petentilor persoane juridice, inclusiv disponibilităţile din conturile bancare;d) alte acte în sprijinul cererii: certificate de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare la venitul realizat.
 + 
Articolul 11(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata pentru creanţele bugetare se depun la organul teritorial în evidenta căruia se afla plătitorul, cu excepţia celor prevăzute la art. 19.(2) La primirea cererii organul teritorial înregistrează cererea într-un registru special.(3) Înlesnirile la plata pot fi solicitate şi acordate atât înaintea începerii executării silite a debitului, cat şi în timpul derulării acesteia.(4) Organele teritoriale efectuează controlul legalităţii, realităţii, oportunităţii, necesităţii şi eficientei cererilor şi documentaţiilor depuse de plătitor.
 + 
Articolul 12(1) Pentru soluţionarea fiecărei cereri de înlesniri la plata se au în vedere următoarele:a) criteriile pe baza cărora se acordă înlesniri la plata;b) rezultatele verificării efectuate de organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz;c) documentele justificative prezentate de plătitor;d) informaţiile cuprinse în evidentele existente la organele teritoriale unde este înregistrat ca plătitor;e) notele de constatare întocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii plătitorului;f) referatul cuprinzând propunerile de rezolvare ale organului competent;g) orice alte documente necesare soluţionării cererii;h) prevederile din legile speciale, potrivit cărora se pot acorda, de la caz la caz, reduceri şi scutiri de impozite şi taxe, prevederile cuprinse în art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile prezentei hotărâri.(2) Criteriile pe baza cărora se acordă înlesniri la plata sunt:1. realizarea unei cifre de afaceri cel puţin la nivelul datoriilor totale evidentiate în ultimul bilanţ anual contabil, inclusiv obligaţiile pentru care se solicita înlesniri la plata;2. indicatorii economico-financiari rezultaţi din analiza activităţii plătitorului, prevăzuţi în lista care face parte integrantă din prezenta hotărâre, să se încadreze în limitele eficientei economice;3. dovada ca neachitarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de şomaj la termenele scadente, în condiţiile existenţei disponibilităţilor băneşti, nu s-a făcut cu rea-intenţie;4. organizarea şi ţinerea la zi a evidentei contabile;5. depunerea în termen la organele teritoriale a declaratilor de impozite şi taxe şi a bilanţurilor contabile, respectiv a declaraţiei lunare privind obligaţiile de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat sau a declaraţiei lunare privind obligaţiile de plată către bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, după caz.(3) Rezultatele verificării efectuate de organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională, se vor referi la:1. realitatea datelor prezentate în cererea de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare; solicitanţii sunt obligaţi să prezinte toate actele şi explicaţiile necesare în vederea verificării;2. respectarea de către solicitant a reglementărilor legale în vigoare privind disciplina financiară, cu menţionarea acestora.(4) Înlesniri la plata impozitului pe profit nu se pot acorda în situaţia în care plătitorul a efectuat plati în contul dividendelor repartizate conform legii.(5) Înlesniri la plata obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat nu se acordă solicitanţilor care au debite la contribuţia pentru pensia suplimentară.(6) Înlesniri la plata obligaţiilor către bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj nu se acordă solicitanţilor care au debite la contribuţia de 1% persoane fizice către fondul sus-menţionat.(7) Societăţile comerciale care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat sau la bugetul asigurărilor sociale de stat, după caz, nu achită dividende acţionarilor pe toată perioada de derulare a inlesnirii.(8) Conducerile organelor competente sa aprobe înlesniri la plata pot solicita şi alte elemente în scopul analizei şi soluţionării cererilor de înlesniri la plata.(9) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională răspund de veridicitatea datelor prezentate în actele de control.
 + 
Articolul 13(1) Cererile privind acordarea de înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, a căror rezolvare este de competenţa organelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-h), se soluţionează de către acestea pe baza dosarelor întocmite de organele de nivel ierarhic inferior, care sunt însoţite în mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de soluţionare a cererii de acordare de înlesniri la plata solicitate de plătitor.(2) Acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare este condiţionată de achitarea obligaţiilor curente la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, după caz, la termenele scadente prevăzute de actele normative în vigoare.(3) Cererile privind acordarea de înlesniri la plata pentru sumele datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat sau bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, după caz, a căror rezolvare este de competenţa Guvernului, se soluţionează de acesta, prin hotărâre, pe baza dosarelor întocmite de Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv de Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz.(4) Comunicările înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare se aduc şi la cunoştinţa compartimentelor care ţin evidenta pe plătitor, în vederea evidenţierii, urmăririi şi încasării sumelor la termenele de plată aprobate.
 + 
Articolul 14(1) Termenele de soluţionare a cererilor prin care se solicita înlesniri la plata sunt următoarele:a) în cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării organul teritorial la care s-a depus cererea de înlesnire la plata întocmeşte documentaţia necesară în vederea soluţionării acesteia;b) în cel mult 15 zile lucrătoare cererea însoţită de documentaţie este înaintată, după caz:– comisiei de analiza şi soluţionare competente;– organului de nivel superior de competenţa, împreună cu propunerile de soluţionare, după analiza în comisiile organizate la nivelul organelor teritoriale;c) la nivelul Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională cererea este soluţionată în termen de până la 30 de zile lucrătoare de la primirea acesteia împreună cu documentaţia în forma completa;d) în cazul în care competenţa de soluţionare aparţine Guvernului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz, în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii împreună cu documentaţia în forma completa elaborează proiectul de hotărâre a Guvernului. Proiectul de hotărâre a Guvernului se elaborează pe baza documentaţiei primite şi a propunerilor comisiilor de soluţionare prevăzute la art. 5 şi se înaintează spre aprobare conform prevederilor legale.(2) Termenele prevăzute la alin. (1) încep să curgă de la data la care informaţiile din dosar sunt complete. În cazul în care documentaţia nu este completa organele competente informează agenţii economici în cauza despre aceasta situaţie.
 + 
Articolul 15De la data comunicării aprobării cererii de înlesnire la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului Fondului pentru plata ajutorului de şomaj se calculează majorări, conform prevederilor legale, pentru fiecare suma achitată în contul ratelor aprobate, plata acestora efectuandu-se împreună cu rata respectiva.
 + 
Articolul 16(1) Dacă în decursul derulării înlesnirilor la plata contribuabilul a efectuat plata unei rate la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, cu o întârziere de cel mult 10 zile, dar nu mai mult de 5 ori în 12 luni consecutiv, înlesnirea la plata îşi menţine valabilitatea.(2) Agentul economic beneficiază de înlesnirea la plata acordată, cu condiţia ca în termen de până la 10 zile de la data comunicării să facă dovada că nu mai are obligaţii neachitate la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, altele decât cele ce fac obiectul înlesnirilor la plata.(3) Dacă pe parcursul derulării inlesnirii la plata plătitorul are dificultăţi în achitarea ratelor şi dacă timp de 12 luni consecutiv a achitat atât ratele eşalonate, cat şi obligaţiile curente la bugetul de stat, respectiv la bugetul asigurărilor sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, printr-o cerere temeinic justificată poate solicita redimensionarea cuantumului ratelor rămase de plată fără a se depăşi numărul ratelor aprobate iniţial.(4) La cererea temeinic justificată a plătitorilor aflaţi în proces de privatizare şi care beneficiază de înlesniri la plata, Guvernul României poate acorda, în temeiul prevederilor art. 15^2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificările şi completările ulterioare, o noua înlesnire la plata.(5) Diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi majorările de întârziere aferente stabilite prin acte de control ulterior datei aprobării inlesnirii la plata pot face obiectul unei noi cereri de înlesnire la plata numai în situaţia în care înlesnirea acordată anterior este respectata.(6) În cazul în care se constata, după depunerea bilanţului contabil anual, ca sumele eşalonate la plata sunt mai mari decât obligaţiile legal datorate, plătitorul achită ratele stabilite prin graficul de eşalonare până la concurenta sumei rezultate din regularizare.(7) În situaţia în care se constata, după depunerea bilanţului contabil anual, ca sumele eşalonate la plata nu sunt datorate, atunci înlesnirea la plata nu mai are obiect. Obligaţiile bugetare plătite în plus se vor compensa cu alte obligaţii datorate şi neachitate bugetului de stat. În cazul în care înlesnirea la plata cuprinde şi alte debite eşalonate, precum şi majorări de întârziere aferente, atunci aceasta se va modifica corespunzător numai pentru impozitul constatat ca nedatorat, restul impozitelor, taxelor şi majorărilor de întârziere aferente rămânând eşalonate conform aprobării comunicate iniţial.(8) Comisiile soluţionează cererile de înlesniri la plata asa cum au fost formulate şi pentru fiecare cerere se emite o decizie motivată de aprobare sau de respingere, după caz.(9) Comunicarea modului de soluţionare a cererii de înlesniri la plata atât plătitorului, cat şi organului teritorial în evidenta căruia este înregistrat este asigurata de direcţia de resort din Ministerul Finanţelor, din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, respectiv din Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz, sub semnatura preşedintelui comisiei, respectiv a secretarului de stat coordonator din Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau a preşedintelui Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională, după caz.(10) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională comunică modul de soluţionare a cererilor de înlesniri la plata atât plătitorului, cat şi organelor teritoriale în evidenta cărora se afla acesta.
 + 
Articolul 17(1) Nerespectarea înlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate, respectiv a termenului de plată, cuantumului, precum şi a condiţiilor stipulate, conduce la pierderea valabilităţii acestora, la executarea silită pentru întreaga suma neplatita şi la obligaţia de plată a majorărilor de întârziere calculate de la data la care termenul şi/sau condiţiile nu au fost respectate. O noua cerere de înlesnire la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectării inlesnirii anterioare.(2) Înlesnirile la plata obligaţiilor faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, se pot acorda şi cu alte condiţii care se considera stimulative pentru încasarea veniturilor bugetare.
 + 
Articolul 18Dacă prin cerere petiţionarul solicita reducerea sau scutirea de plată fie a majorărilor de întârziere, fie a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezultă ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, organul competent poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
 + 
Articolul 19(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor sume cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, inclusiv majorărilor de întârziere aferente acestora, se depun la direcţia regionala vamală în a carei raza teritorială se afla sediul sau domiciliul contribuabilului.(2) Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordării înlesnirilor la plata.
 + 
Articolul 20Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la Fondul de risc, la majorările de întârziere calculate la acestea, la sumele datorate şi neachitate de plătitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor în calitate de garant al acestor sume, precum şi majorările de întârziere aferente acestora sunt prezentate de către persoanele juridice Direcţiei generale datorie publică şi administrarea patrimoniului statului.
 + 
Articolul 21Cererile prevăzute la art. 20 sunt fundamentate cu elemente din care să rezulte situaţia financiară a plătitorului cauzele neachitarii obligaţiilor menţionate mai sus, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat următoare. La cerere pot fi anexate şi alte documente care să stea la baza sustinerii acesteia.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale + 
Articolul 22Conducerile organelor abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenţa, urmăresc permanent ţinerea evidentei acestor lucrări, stadiul soluţionării, respectarea termenelor şi răspund de rezolvarea acestora în cadrul reglementărilor legale şi în termenele stabilite de acestea.
 + 
Articolul 23În cazul nerespectării prevederilor cuprinse în prezenta procedura se aplică normele legale privind abaterile de la disciplina în munca şi de la îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
 + 
Articolul 24Organele care soluţionează cereri de înlesniri la plata sunt obligate sa ţină evidenta separată a acestora. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor datorate de persoane fizice, respectiv pensionari, veterani de război, persoane cu handicap, răniţi în revoluţie, conform prevederilor legilor în vigoare, se tine o evidenta separată.
 + 
Articolul 25Lunar Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţionala pentru Ocupare şi Formare Profesională şi organele lor teritoriale fac cunoscută prin mass-media lista cuprinzând agenţii economici cărora li s-au acordat înlesniri la plata.
 + 
Articolul 26Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Agenţiei Naţionale pentru Ocupare şi Formare Profesională au obligaţia sa informeze Oficiul Concurentei cu privire la înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare acordate, ce reprezintă ajutoare de stat existente, în vederea inventarierii, monitorizarii şi raportarii ajutoarelor de stat, potrivit dispoziţiilor art. 24 din Legea nr. 143/1999.                      LISTA        cuprinzând indicatorii economico-financiari         Indicatori economico-financiari Valori optime         ––––––––––- ––––-                                 Active circulante buna > 1    1. Lichiditatea globală = –––––––– slabă <1                              Datorii totale sub 1 an                              Active circulante – stocuri buna > 1    2. Lichiditatea redusă = –––––––––– slabă <1                               Datorii totale sub 1 an                                 Profit din exploatare superioară ratei    3. Rata rentabilitatii = –––––––––– inflaţiei         economice Total active                                 Profit net superioară ratei    4. Rata rentabilitatii = –––––––- medii a dobânzii           financiare Capitaluri proprii pe piaţa                          Capital propriu buna > 50%    5. Solvabilitatea = –––––– x 100% medie 30-50%                            Total pasive slabă <30%                               Datorii (termen scurt şi lung)    6. Gradul de îndatorare = ––––––––––- subunitar                                     Capitaluri proprii–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x