PROCEDURĂ din 24 mai 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 12 iunie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 361 24/05/2018
ART. 5REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 CAP. 3
ART. 27REFERIRE LALEGE 85 25/06/2014
ART. 27REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 32REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 CAP. 3
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPROCEDURA 06/05/2020
ActulAPROBAT DEHOTARARE 361 24/05/2018
ActulCONTINUT DEHOTARARE 361 24/05/2018
ActulREFERIT DEHOTARARE 361 24/05/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1572 11/10/2018





Notă
Aprobată prin Hotărârea nr. 361 din 24 mai 2018, publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 482 din 12 iunie 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Pentru a efectua servicii de transport feroviar de mărfuri și/sau de călători în interes public și/sau în interes propriu, operatorii economici din România trebuie să solicite la OLFR eliberarea unei licențe de transport feroviar. (2)Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar de tip A sau de tip B, operatorul economic trebuie să facă dovada că, în actul constitutiv, principala activitate este una din clasele:a)transporturi interurbane de călători pe calea ferată, conform CAEN rev. 2 – cod 4910;b)transporturi de marfă pe calea ferată, conform CAEN rev. 2 – cod 4920.(3)În cazul în care se solicită licență pentru servicii de transport feroviar de tip A și de tip B, în actul constitutiv se vor regăsi ambele tipuri de activități, respectiv cod 4910 și cod 4920, urmând ca activitatea ce se preconizează a avea ponderea cea mai mare să fie înscrisă ca activitate principală. (4)Pentru a putea presta și operațiuni de manevră feroviară, operatorul economic trebuie să aibă înscrise în obiectul de activitate și activități de servicii anexe pentru transporturi terestre, conform CAEN rev. 2 – cod 5221.(5)Un operator economic poate solicita obținerea unei licențe de transport feroviar și pentru servicii de transport feroviar care constau numai în tracțiunea trenurilor. (6)Un operator economic care nu are ca activitate principală furnizarea de servicii de transport feroviar de mărfuri și/sau de călători, dar dorește să efectueze numai manevră feroviară în interes public și/sau în interes propriu pe căile ferate din România trebuie să solicite la OLFR eliberarea unei licențe pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară.(7)Este exceptată de la prevederile alin. (6) efectuarea numai a manevrei feroviare pe liniile ferate industriale proprii, în interes propriu, fără utilizarea altor linii ferate industriale, a liniilor stației CFR de racord sau a liniei curente CFR.(8)Pentru efectuarea numai a manevrei feroviare, operatorul economic trebuie să includă în obiectul de activitate prestarea de activități de servicii anexe pentru transporturi terestre, conform CAEN rev. 2 – cod 5221.(9)Pe licență se înscriu tipul de serviciu de transport sau de manevră feroviară pe care îl poate efectua, precum și dacă transportă sau manevrează mărfuri periculoase. (10)Licența pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară acordată de OLFR este valabilă numai pe căile ferate din România.
 + 
Articolul 2Licențele de transport feroviar acordate de autoritățile responsabile cu licențierea din statele membre sunt valabile pe teritoriul României pentru servicii echivalente de transport feroviar, dacă sunt respectate nivelurile minime cerute de acoperirea de răspundere civilă prevăzute la nivel național. + 
Articolul 3Licența de transport feroviar și licența pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară sunt documente cu regim special, nominal și netransmisibil.  + 
Articolul 4(1)Licența de transport feroviar dă dreptul operatorului economic ca, în calitate de operator de transport feroviar, să efectueze unul sau mai multe tipuri de servicii de transport feroviar, respectiv servicii de tip A și servicii de tip B.(2)Serviciile de tip A definesc transportul feroviar de călători desfășurat în interes public și/sau în interes propriu, care include următoarele activități: a)tracțiunea trenurilor de călători; b)manevra feroviară pentru compunerea/descompunerea trenurilor de călători, respectiv introducerea/scoaterea vagoanelor în/din compunerea trenurilor, ducerea/aducerea vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere și grupa tehnică, care include și liniile de reparații cu detașare, introducerea/scoaterea locomotivei în/din compunerea trenurilor, regararea trenurilor;c)circulația locomotivelor la unitatea de tracțiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii și altele asemenea; d)circulația locomotivei izolate sau a locomotivei de ajutor; e)alte operațiuni de manevră feroviară.(3)Serviciile de tip B definesc transportul feroviar de mărfuri desfășurat în interes public și/sau în interes propriu, care include următoarele activități: a)tracțiunea trenurilor de marfă; b)manevra feroviară pentru compunerea/descompunerea trenurilor de marfă, respectiv introducerea/scoaterea vagoanelor în/din compunerea trenurilor, ducerea/aducerea vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere și grupa de manevră/grupa tehnică, care include și liniile de reparații cu detașare, introducerea/scoaterea locomotivei în/din compunerea trenurilor, regararea trenurilor;c)manevra în stațiile de cale ferată, amplasate pe secția de circulație și pe liniile ferate industriale racordate la acestea, pe care se solicită să se efectueze operațiuni de manevră; d)circulația locomotivelor la unitatea de tracțiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii și altele asemenea; e)trierea în stații de cale ferată sau de triaj; f)circulația locomotivei izolate sau a locomotivei de ajutor;g)alte operațiuni de manevră feroviară.(4)Operatorii de transport feroviar pot efectua serviciile prevăzute la alin. (1) după cum urmează: a)cu asigurarea tracțiunii și utilizarea de vehicule feroviare tractate deținute de societate și/sau ale beneficiarilor serviciilor de transport; b)cu asigurarea exclusivă a tracțiunii. (5)Licența pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară dă dreptul operatorului economic să efectueze numai manevră feroviară în interes public și/sau propriu pe căile ferate din România.
 + 
Capitolul II Cerințe pentru obținerea licenței + 
Articolul 5(1)Licența se poate obține de către operatorii economici care dovedesc, înainte de începerea activității, că îndeplinesc cumulativ cerințele referitoare la: a)onorabilitate; b)capacitate financiară; c)competență profesională; d)acoperirea riscurilor de răspundere civilă.(2)Operatorul economic care solicită eliberarea unei licențe de transport feroviar trebuie să respecte cerințele prevăzute la cap. III din Legea nr. 202/2016 și să furnizeze OLFR informațiile și documentele pentru dovedirea îndeplinirii cerințelor prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 6(1)Nivelul minim al acoperirii de răspundere civilă pe teritoriul României pentru transportul feroviar de călători este de 500.000 euro/perioadă și eveniment, cu sublimitele: 190.000 euro/călător și 100 euro/călător pentru bagaje, pentru asigurarea răspunderii față de călătorii asigurați combinată cu asigurarea față de terți.(2)Nivelurile minime ale acoperirii de răspundere civilă pe teritoriul României pentru transportul feroviar de mărfuri, cu sau fără transport de mărfuri periculoase, sunt:a)100.000 euro/perioadă și eveniment pentru asigurarea răspunderii față de marfa transportată;b)100.000 euro/perioadă și eveniment pentru asigurarea răspunderii față de terți.(3)În cazul în care se transportă și mărfuri periculoase, sublimitele pentru poluare trebuie să reprezinte 10% din limita de răspundere pe eveniment. + 
Articolul 7Operatorul economic care solicită eliberarea unei licențe pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară în interes public și/sau propriu pe căile ferate din România trebuie să respecte toate cerințele prevăzute la art. 5 alin. (1). + 
Articolul 8Pentru obținerea licenței de transport feroviar în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar, în interes public și/sau în interes propriu, în care tracțiunea este asigurată în mod obligatoriu de societate, sau a licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară, este necesară depunerea la OLFR a unei cereri, însoțită de documente din care să reiasă respectarea cerințelor obligatorii.
 + 
Capitolul III Acordarea licenței + 
Articolul 9(1)Dosarul care stă la baza deciziei de acordare a licenței de transport feroviar este constituit din următoarele documente: a)cerere de obținere a licenței de transport feroviar – conform modelului-cadru din anexa A la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar;b)certificat de înregistrare ca persoană juridică română la Oficiul Național al Registrului Comerțului; c)certificat constatator valabil, emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, din care să reiasă că activitatea principală, conform CAEN rev. 2, este transporturi interurbane de călători pe calea ferată – cod 4910 sau transporturi de marfă pe calea ferată – cod 4920, iar obiectul de activitate secundar cuprinde inclusiv activități de servicii anexe pentru transporturi terestre – cod 5221; certificatul trebuie să conțină și informații referitoare la datele de identificare ale societății, durata de funcționare declarată, capitalul social, asociați/acționari, administratori/persoane împuternicite, cenzori, auditori, subunități/alte sedii secundare, activități autorizate, insolvență/ faliment, precum și actul constitutiv al societății; d)certificate de cazier judiciar și cazier fiscal pentru societate și pentru persoana responsabilă cu administrarea societății;e)declarația, prin reprezentant legal, referitoare la faptul că operatorul economic nu a fost sancționat pentru încălcări grave sau repetate cu privire la îndeplinirea obligațiilor impuse de legislația socială și/sau legislația muncii, inclusiv obligațiile impuse de protecția muncii și de legislația privind asigurările de sănătate;f)certificat de atestare fiscală eliberat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală din care să reiasă situația datoriilor societății față de bugetul general consolidat; g)situațiile financiare anuale, aferente exercițiului financiar precedent, însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz; h)un plan financiar sau un buget de venituri și cheltuieli pentru anul în care se solicită licența și pentru următoarele 12 luni, întocmit distinct pentru activitatea de transport feroviar și care să conțină informații referitoare la resursele financiare disponibile, inclusiv soldul bancar, provizioane pentru descoperire de cont și împrumuturi, fonduri și active, capitalul circulant, costuri relevante, inclusiv costuri de achiziție a vehiculelor, a terenurilor, a clădirilor, a instalațiilor și a materialului rulant, sarcini instituite asupra activelor societății, impozite și contribuții la asigurările sociale, respectiv nivelul restanțelor; solicitantul poate prezenta, de asemenea, un raport de audit financiar din care să reiasă că operatorul economic va fi în măsură să îndeplinească obligațiile sale prezente și potențiale, stabilite pe bază de ipoteze realiste, pe o perioadă de 12 luni;i)organigrama societății din care să reiasă că aceasta dispune de o structură organizatorică funcțională și de personal care posedă cunoștințele sau experiența necesare pentru exercitarea unui control operațional și a unei monitorizări sigure și eficace a tipului de serviciu de transport feroviar solicitat;j)document privind stadiul implementării sistemului de management al calității, eliberat de către un organism acreditat;k)lista cuprinzând numele responsabililor atestați, desemnați cu atribuții în organizarea și conducerea activității de transport, respectiv managementul siguranței, în care se vor menționa, pentru fiecare persoană, numărul și data documentului în baza căruia se face dovada că este angajat al societății, precum și numărul și data emiterii atestatului; l)copie a atestatelor eliberate de Autoritatea de Siguranță Feroviară Română responsabililor desemnați cu atribuții în organizarea și conducerea activității de transport, siguranța circulației și managementul siguranței;m)declarație pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societății din care să reiasă că operatorul economic dispune de consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul; n)copie a certificatului de consilier de siguranță la transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul;o)declarație-angajament pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societății din care să reiasă că, pe perioada de valabilitate a licenței, operatorul economic va dispune și va utiliza vehicule feroviare pentru tracțiunea trenurilor sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice și de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare și de prescripțiile privind siguranța circulației feroviare, securitatea transporturilor și calitatea serviciilor de transport feroviar; p)declarație-angajament pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societății din care să reiasă că, pe perioada de valabilitate a licenței, operatorul economic va dispune și va utiliza vehicule feroviare tractate pentru efectuarea tipului de serviciu de transport feroviar solicitat de mărfuri și/sau de călători, cu caracteristicile tehnice și de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare și de prescripțiile privind siguranța circulației feroviare, securitatea transporturilor și calitatea serviciilor de transport feroviar public;q)copia contractului de asigurare încheiat, în condițiile legii, cu societățile de asigurare care dețin autorizație de funcționare sau dovada că operatorul economic dispune de garanții adecvate, în condițiile pieței, pentru acoperirea, în conformitate cu legislația internă și internațională, a răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare, în special în ceea ce privește călătorii, bagajele, mărfurile, poșta și terții, inclusiv infrastructura feroviară, în timpul furnizării serviciilor de transport feroviar pe care urmează să le efectueze; r)declarație-angajament a persoanei responsabile cu administrarea societății prin care se obligă ca, pe perioada de valabilitate a licenței de transport feroviar, să anunțe OLFR despre orice modificare a datelor din documentele care au stat la baza acordării/reexaminării/modificării licenței, precum și data începerii/întreruperii/reînceperii activității;s)dovada achitării tarifului aferent activității de acordare a licenței de transport feroviar.(2)Lista documentelor pe care operatorul economic este obligat să le depună la dosar alături de cererea de acordare a licenței de transport feroviar se publică pe propria pagina web a OLFR.(3)Operatorul economic poate solicita, în scris, de la OLFR lista documentelor pe care are obligația să le depună pentru evaluare în vederea acordării unei licențe de transport feroviar.(4)Pentru dovedirea îndeplinirii cerințelor impuse, solicitantul poate prezenta orice alt document relevant.(5)Toate documentele aflate în componența dosarului de acordare a licenței de transport feroviar trebuie să fie prezentate în limba română. În cazul în care unele documente sunt emise într-o limbă străină, acestea se depun la dosar în copie însoțită de traducerea efectuată de un traducător autorizat. (6)Toate documentele emise de alte instituții pe care operatorul economic le depune în copie la dosar trebuie să conțină înscrisul „conform cu originalul“.  + 
Articolul 10Operatorii economici care solicită eliberarea licenței de transport feroviar în vederea efectuării de servicii de transport feroviar în interes public și care asigură numai tracțiunea depun la OLFR toate documentele prevăzute la art. 9 alin. (1), cu excepția celor privind vehiculele feroviare tractate. + 
Articolul 11Licența pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară dă dreptul operatorului economic ca, în calitate de operator care efectuează numai manevră feroviară, să presteze următoarele activități: a)manevra de compunere/descompunere a garniturilor de tren, de introducere/scoatere a vagoanelor în/din compunerea trenurilor și de regarare a trenurilor, convoaielor de manevră sau a vagoanelor; b)manevra de introducere/scoatere a vagoanelor la/de la fronturile de încărcare/descărcare; c)manevra de ducere/aducere a vagoanelor între grupa liniilor de primire-expediere și grupa de manevră/grupa tehnică, care include și liniile de reparații cu detașare și liniile stațiilor de spălare a vagoanelor; d)manevra de deplasare a vehiculelor feroviare motoare la unitatea de tracțiune în vederea remizării, alimentării, echipării, pregătirii și altele asemenea; e)manevra de deplasare a vagoanelor în vederea transpunerii, transbordării/transvazării, cântăririi; f)circulația convoaielor de manevră de pe liniile ferate industriale pe infrastructura feroviară publică din stația CFR de racord/din linia curentă CFR și retur sau pe infrastructura feroviară adiacentă stației CFR de racord/liniei curente CFR și retur;g)alte operațiuni de manevră feroviară.
 + 
Articolul 12Dosarul care stă la baza deciziei de acordare a licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară este constituit din următoarele documente:a)cerere de obținere a licenței – conform modelului-cadru din anexa A la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar;b)certificat de înregistrare ca persoană juridică română la Oficiul Național al Registrului Comerțului; c)certificat constatator valabil, emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, din care să reiasă că operatorul economic are înscris în obiectul de activitate, conform CAEN rev. 2, codul 5221 – activități de servicii anexe pentru transporturi terestre; certificatul trebuie să conțină și informații referitoare la datele de identificare ale operatorului economic, durata de funcționare declarată, capitalul social, asociați/acționari, administratori/persoane împuternicite, cenzori, auditori, subunități/alte sedii secundare, activități autorizate, insolvență/faliment, precum și actul constitutiv al societății; d)certificate de cazier judiciar și cazier fiscal pentru operatorul economic și pentru persoana responsabilă cu administrarea societății;e)declarație, prin reprezentant legal, referitoare la faptul că operatorul economic nu a fost sancționat pentru încălcări grave sau repetate cu privire la îndeplinirea obligațiilor impuse de legislația socială și/sau legislația muncii, inclusiv obligațiile impuse de protecția muncii și de legislația privind asigurările de sănătate;f)certificat de atestare fiscală eliberat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală din care să reiasă situația datoriilor operatorului economic față de bugetul general consolidat; g)situațiile financiare anuale, aferente exercițiului financiar precedent, însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz; h)un plan financiar sau un buget de venituri și cheltuieli pentru anul în care se solicită licența și pentru următoarele 12 luni, cu evidențierea în clar a rubricilor specifice sectorului de manevră feroviară; operatorul economic poate prezenta, de asemenea, un raport de audit financiar din care să reiasă că va fi în măsură să îndeplinească obligațiile sale prezente și potențiale, stabilite pe bază de ipoteze realiste, pe o perioadă de 12 luni;i)organigrama societății din care să reiasă că dispune de o structură organizatorică funcțională necesară pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară; j)document privind stadiul implementării sistemului de management al calității, eliberat de către un organism acreditat pentru domeniul de manevră feroviară; k)lista cuprinzând numele responsabililor atestați, desemnați cu atribuții în organizarea și conducerea operațiunilor de manevră, respectiv managementul siguranței, în care se vor menționa, pentru fiecare persoană, pregătirea profesională, experiența în domeniul feroviar, documentul în baza căruia se face dovada că desfășoară activități pentru societate;l)copie a atestatelor eliberate de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română responsabililor desemnați cu atribuții în organizarea și conducerea operațiunilor de manevră feroviară, respectiv managementul siguranței; m)declarație pe propria răspundere a persoanei responsabile cu administrarea societății din care să reiasă că dispune de consilier de siguranță pentru transport de mărfuri periculoase, dacă este cazul; n)copie a certificatului de consilier de siguranță la transportul mărfurilor periculoase, dacă este cazul; o)declarație-angajament, pe propria răspundere, a persoanei responsabile cu administrarea societății din care să reiasă că va dispune și va utiliza vehicule feroviare de tracțiune pentru efectuarea operațiunilor de manevră feroviară, cu caracteristicile tehnice și de dotare impuse de reglementările specifice în vigoare și de prescripțiile de siguranța circulației feroviare, de securitatea transporturilor și de calitatea serviciilor de manevră feroviară – în proprietate, cu chirie, leasing și altele asemenea; p)declarație prin care operatorul economic se angajează: să respecte prescripțiile tehnice, tehnologice, de organizare și de desfășurare a operațiunilor de manevră feroviară, stabilite pentru accesul și manevra pe infrastructura feroviară în condiții de siguranță a circulației și de securitate a transporturilor, precum și cerințele aplicabile tuturor operatorilor de manevră feroviară, destinate să ofere avantaje sau protecție consumatorilor; să utilizeze servicii feroviare critice prestate numai de entități autorizate conform prevederilor legale în vigoare; să dețină contracte încheiate cu terțe persoane juridice care să ateste îndeplinirea cerințelor impuse pentru obținerea licenței, să asigure instruirea și perfecționarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; q)copia contractului de asigurare încheiat, în condițiile legii, cu societățile de asigurare care dețin autorizație de funcționare pentru acoperirea răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare produse în timpul furnizării serviciilor de manevră feroviară pe care le efectuează;r)declarație-angajament a persoanei responsabile cu administrarea societății prin care se obligă ca, pe perioada de valabilitate a licenței, să anunțe OLFR despre orice modificare a datelor din documentele care au stat la baza acordării/reexaminării/modificării licenței, precum și data începerii/întreruperii/reînceperii activității de manevră feroviară;s)dovada achitării tarifului aferent activității de evaluare a documentației în vederea acordării licenței.
 + 
Articolul 13(1)Acordarea licențelor se face de către OLFR după verificarea documentației și constatarea îndeplinirii cerințelor prevăzute la art. 5 alin. (1), în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii tuturor documentelor solicitate de OLFR, inclusiv cu ocazia vizitei de evaluare, dar nu mai mult de 90 de zile lucrătoare de la data când i-au fost prezentate toate informațiile relevante, în special cele privind capacitatea financiară. (2)Decizia de acordare a licenței se comunică în scris solicitantului. (3)Dacă documentația depusă nu este completă, în termen de 10 zile lucrătoare de la primire, OLFR solicită completarea dosarului. (4)Dacă solicitantul nu depune documentația completă în termen de 45 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de obținere a licenței, OLFR notifică acestuia decizia motivată de neacordare a licenței.
 + 
Articolul 14(1)Dacă dosarul este complet, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea tuturor documentelor, OLFR efectuează o vizită de evaluare la sediul solicitantului. (2)În cazul în care pe parcursul vizitei de evaluare se constată existența unor neconformități, OLFR acordă un termen de 15 zile lucrătoare pentru eliminarea acestora. (3)În cazul în care solicitantul nu a eliminat neconformitățile sau nu a transmis dovada rezolvării acestora în termenul stabilit, OLFR decide să nu acorde licența.(4)În cazul în care solicitantul a eliminat neconformitățile în termenul stabilit, OLFR eliberează licența.
 + 
Capitolul IVModificarea și completarea licenței + 
Articolul 15(1)Operatorul economic deținător al unei licențe poate solicita modificarea acesteia, ca urmare a modificării datelor de identificare, respectiv denumire, adresă sediu social, date de contact, precum și extinderea sau restrângerea serviciilor prevăzute în licență. (2)Documentația depusă pentru modificarea licenței, extinderea sau restrângerea serviciilor prevăzute în licență trebuie să fie însoțită de dovada efectuării plății tarifului aferent acestei activități.
 + 
Articolul 16(1)În cazul unei modificări de natură să îi afecteze situația juridică, operatorul economic anunță OLFR, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intervenirii acestei modificări, care decide dacă este oportun ca acesta să solicite o nouă licență. (2)OLFR decide dacă operatorul deținător al unei licențe poate să își continue activitatea o perioadă de timp, până la reexaminarea în vederea acordării vizei periodice, fără a solicita obținerea unei noi licențe, chiar dacă și-a modificat situația juridică conform alin. (1), dar nu este afectată siguranța circulației. În acest caz decizia trebuie motivată.
 + 
Articolul 17(1)Dacă operatorul deținător al unei licențe își modifică situația juridică prin fuziune sau preluare, OLFR acordă o nouă licență, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri.(2)Acordarea unei noi licențe pentru cazul prevăzut la alin. (1) se face după verificarea îndeplinirii cerințelor pentru acordare, pe baza unei solicitări scrise a operatorului și a depunerii unei documentații privind completarea dosarului de acordare a licenței.
 + 
Capitolul VVerificarea îndeplinirii cerințelor care au stat la baza acordării licenței + 
Articolul 18Verificarea îndeplinirii cerințelor care au stat la baza acordării licenței se face la fiecare 2 ani prin acțiuni de reexaminare în vederea acordării vizei periodice și anual prin acțiuni ce presupun evaluarea modului de respectare și menținere a acestora. + 
Articolul 19(1)Cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înainte de expirarea perioadei de 2 ani de la acordarea licenței sau de la reexaminarea anterioară, operatorul deținător al unei licențe are obligația de a solicita în scris OLFR acordarea vizei periodice. (2)Pentru reexaminarea îndeplinirii cerințelor care au stat la baza acordării licenței, operatorul este obligat să transmită OLFR, odată cu cererea de acordare a vizei periodice, documentele care au suferit modificări sau a căror valabilitate a expirat și documente noi, însoțite de o listă cu date privind vehiculele feroviare de care dispune, respectiv: număr vehicule pe tipuri constructive, înscrierea în Registrul național al vehiculelor, proprietarul, date privind modul în care sunt asigurate întreținerea și repararea acestora, precum și dovada plății tarifului aferent pentru reexaminarea îndeplinirii cerințelor care au stat la baza acordării licenței.
 + 
Articolul 20(1)După evaluarea documentelor transmise, dacă acestea nu prezintă neconformități și corespund cerințelor impuse, OLFR efectuează o vizită de evaluare la sediul operatorului pentru a verifica la fața locului îndeplinirea cerințelor privind acordarea vizei periodice. (2)Dacă, la evaluarea documentelor transmise de operator, se constată existența unor neconformități privind îndeplinirea cerințelor care au stat la baza acordării licenței, OLFR notifică în acest sens operatorul, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor. (3)Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităților în termenul acordat de către OLFR, după verificarea eliminării acestora, OLFR efectuează vizita de evaluare prevăzută la alin. (1). (4)Dacă după vizita de evaluare se constată că operatorul îndeplinește cerințele privind acordarea vizei periodice, în termen de 10 zile lucrătoare, dar fără a depăși data vizei periodice, OLFR notifică operatorului acest fapt și înscrie pe licență data acordării vizei. (5)Dacă operatorul nu a transmis dovezile de eliminare a neconformităților în termen de 15 zile lucrătoare de la data notificării, OLFR suspendă licența și notifică operatorului decizia luată. (6)Pentru cazul prevăzut la alin. (5), suspendarea licenței se face până la data când se prezintă dovada că neconformitățile au fost eliminate, dar nu mai mult de 6 luni de la data reexaminării. (7)Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităților care au stat la baza suspendării licenței, OLFR dispune încetarea suspendării licenței numai după verificarea eliminării acestora. (8)Dacă operatorul nu face dovada eliminării neconformităților care au stat la baza suspendării în termen de 6 luni de la data reexaminării, OLFR retrage licența. (9)Perioada suspendării nu prelungește valabilitatea licenței. + 
Articolul 21(1)OLFR efectuează anual acțiuni de verificare la sediul/punctele de lucru ale operatorului deținător al unei licențe în vederea evaluării modului în care sunt respectate și menținute cerințele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței. (2)În cazul în care se constată neîndeplinirea cerințelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței, OLFR poate dispune suspendarea sau retragerea licenței.
 + 
Capitolul VIReactualizarea acoperirii financiare privind răspunderea civilă + 
Articolul 22Acoperirea financiară privind răspunderea civilă se reactualizează la termenul scadent al contractului de asigurare sau al garanțiilor prezentate, în conformitate cu reglementările în vigoare.  + 
Articolul 23(1)Cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de data expirării valabilității acoperirii financiare privind răspunderea civilă, operatorul deținător de licență solicită în scris la OLFR reactualizarea anexei la licență, referitoare la acoperirea financiară privind răspunderea civilă. (2)Pentru reactualizarea anexei la licență, operatorul care deține o licență de transport feroviar pentru servicii de transport feroviar tip A și/sau B este obligat să transmită la OLFR, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de termenul scadent al acoperirii financiare, următoarele documente: a)copia contractului de asigurare încheiat, în condițiile legii, cu societățile de asigurare care dețin autorizație de funcționare sau dovada că dispune de garanții adecvate, în condițiile pieței, pentru acoperirea, în conformitate cu legislația internă și internațională, a răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare, în special în ceea ce privește călătorii, bagajele, mărfurile, poșta și terții, în timpul furnizării serviciilor de transport feroviar pe care le efectuează;b)dovada plății tarifului aferent pentru reactualizarea anexei la licență.(3)Pentru reactualizarea anexei la licență, operatorii care efectuează servicii numai de manevră feroviară trebuie să transmită la OLFR:a)copia contractului de asigurare încheiat, în condițiile legii, cu societățile de asigurare care dețin autorizație de funcționare, pentru acoperirea răspunderii sale civile în caz de accidente/incidente feroviare produse în timpul furnizării serviciilor de manevră feroviară pe care le efectuează;b)dovada plății tarifului aferent pentru reactualizarea anexei la licență. + 
Articolul 24(1)După examinarea documentelor referitoare la acoperirea financiară privind răspunderea civilă, dacă cerințele impuse sunt îndeplinite, OLFR notifică operatorului reactualizarea anexei la licență și emiterea unei noi acoperiri financiare privind răspunderea civilă.(2)Dacă se constată existența unor neconformități privind îndeplinirea cerințelor de reactualizare a anexei la licență, OLFR notifică în acest sens operatorul. (3)Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităților până cel târziu cu 24 de ore înainte de data scadentă a acoperirii financiare, după verificarea acestora, OLFR notifică acestuia îndeplinirea condițiilor și emite acoperirea financiară privind răspunderea civilă.(4)Dacă neconformitățile nu au fost eliminate în termenul prevăzut la alin. (3), OLFR suspendă licența și notifică operatorului decizia luată. (5)Pentru cazul prevăzut la alin. (4), suspendarea licenței se face până la data la care operatorul prezintă dovada că neconformitățile au fost eliminate, dar nu mai mult de 6 luni de la data suspendării.(6)Dacă operatorul prezintă dovezile de eliminare a neconformităților care au stat la baza suspendării licenței, OLFR dispune, după verificarea eliminării acestora, încetarea suspendării licenței. (7)Dacă operatorul nu face dovada eliminării neconformităților care au stat la baza suspendării în termenul stabilit, OLFR retrage licența.
 + 
Capitolul VIIEvaluarea capacității financiare + 
Articolul 25OLFR verifică anual îndeplinirea cerințelor privind capacitatea financiară a operatorilor economici care dețin licențe. + 
Articolul 26Pentru verificarea îndeplinirii cerințelor privind capacitatea financiară, operatorii economici transmit anual la OLFR documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. f)-h), respectiv art. 12 lit. f)-h), precum și dovada achitării tarifului aferent pentru această activitate, în termen de 30 de zile de la data depunerii situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice. + 
Articolul 27(1)Conform prevederilor art. 7 alin. (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/171 al Comisiei din 4 februarie 2015 privind anumite aspecte din cadrul procedurii de acordare de licențe întreprinderilor feroviare, în cazul operatorilor de transport feroviar de tip A și/sau B cu venituri anuale mai mici de 5 milioane euro din activități de transport feroviar, cerința privind capacitatea societății de a-și îndeplini obligațiile existente și cele potențiale pe o perioadă de 12 luni de la începerea operațiunilor se consideră îndeplinită dacă aceasta poate demonstra că deține capitaluri proprii de cel puțin 100.000 euro. (2)Se consideră că un operator economic are arierate substanțiale sau recurente față de bugetul de stat atunci când restanțele la plată, în materie de impozite sau contribuții sociale rezultate din activitatea sa, depășesc valoarea-prag stabilită prin Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, și nu prezintă dovada că s-au luat măsurile necesare pentru stingerea acestor datorii, conform prevederilor legale în domeniu, respectiv obținerea unor înlesniri și/sau amânări la plata obligațiilor fiscale, compensarea cu unele creanțe provenind din restituiri de sume din bugetul de stat, încheierea unui acord între părți, potrivit legii, obținerea unor scutiri la plată, suspendarea executării unui act administrativ fiscal, pe perioada suspendării dispusă de instanțele de judecată în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, și altele asemenea.
 + 
Articolul 28(1)OLFR verifică, pe baza documentelor transmise de operatorul economic, dacă acesta poate să își îndeplinească obligațiile prezente și potențiale pe o perioadă de 12 luni.(2)În cazul în care se constată că este necesară prezentarea de documente suplimentare în vederea verificării îndeplinirii cerințelor privind capacitatea financiară, operatorul economic are obligația de a pune la dispoziție documentele solicitate de OLFR.
 + 
Capitolul VIIISuspendarea și retragerea licenței + 
Articolul 29(1)În cazul în care există informații sau indicii privind nerespectarea cerințelor privind acordarea licenței, în special a celor care au stat la baza eliberării, OLFR poate să verifice în orice moment dacă operatorul deținător de licență îndeplinește efectiv acele cerințe.(2)Dacă se constată nerespectarea cerințelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței, OLFR dispune măsura suspendării sau retragerii acesteia.
 + 
Articolul 30(1)Licența poate fi suspendată în următoarele situații:a)operatorul nu a eliminat neconformitățile în termenul-limită acordat de OLFR;b)operatorul nu mai îndeplinește cerințele în materie de capacitate financiară, fără să fie afectată siguranța circulației;c)operatorul nu și-a început activitatea în termen de 6 luni de la data acordării licenței și a solicitat fixarea unui termen mai mare de 6 luni pentru începerea activității;d)operatorul și-a întrerupt activitatea pentru o perioadă de 6 luni consecutive și a notificat OLFR asupra întreruperii activității;e)operatorul nu a transmis către OLFR situațiile financiare aferente exercițiului financiar precedent, în termen de 30 de zile de la data depunerii situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice;f)operatorul nu a notificat OLFR că au apărut modificări în documentația care a stat la baza acordării/reexaminării anterioare sau modificării licenței și nu a transmis copii ale documentelor modificate;g)operatorul prezintă neconformități constatate cu ocazia verificărilor anuale și nu face dovada eliminării lor în termenul stabilit;h)operatorul nu a transmis, în termenul stabilit de OLFR, documentele suplimentare solicitate în vederea verificării îndeplinirii cerințelor privind capacitatea financiară.(2)Licența poate fi suspendată până la eliminarea neconformităților, fără a se depăși data reexaminării pentru acordarea vizei periodice. (3)În cazul în care operatorul face dovada eliminării neconformităților care au condus la suspendarea licenței, precum și dovada plății tarifului aferent verificării eliminării acestor neconformități, OLFR dispune încetarea suspendării licenței. (4)În cazul în care neconformitățile care au condus la suspendarea licenței nu au fost eliminate în termenul stabilit, OLFR retrage licența.
 + 
Articolul 31Retragerea licenței se poate face în următoarele situații:a)operatorul nu a eliminat în termenul acordat de OLFR neconformitățile care au condus la suspendarea licenței;b)operatorul nu mai îndeplinește cerințele în materie de capacitate financiară, fiind astfel afectată siguranța circulației;c)operatorul nu și-a început activitatea în termen de 6 luni de la data acordării licenței, nu a notificat OLFR asupra acestui fapt și nici nu a solicitat fixarea unui termen mai mare de 6 luni pentru începerea activității;d)operatorul și-a întrerupt activitatea mai mult de 6 luni și nu a notificat OLFR asupra acestui fapt;e)operatorul nu și-a început activitatea în termen de 12 luni de la data acordării licenței sau și-a întrerupt activitatea pentru 12 luni consecutive; f)în cazul în care împotriva unui operator economic a fost începută o procedură de declarare a falimentului; g)operatorul și-a încetat activitatea;h)la solicitarea operatorului. + 
Articolul 32Dacă OLFR are suspiciuni în ceea ce privește respectarea cerințelor prevăzute în capitolul III din Legea nr. 202/2016 de către un operator de transport feroviar căruia i s-a eliberat o licență de către autoritatea competentă dintr-un alt stat membru, informează această autoritate în termen de 3 zile. + 
Articolul 33(1)În cazul în care operatorul deținător de licență nu și-a început activitatea, pe baza unor motive justificate, poate solicita fixarea unui termen mai mare de 6 luni, ținând cont de tipul serviciilor înscrise în licență.(2)În urma unei analize, OLFR poate aproba stabilirea unui termen mai mare de 6 luni până la începerea activității, fără a depăși termenul de 12 luni de la data acordării licenței. În acest caz, licența se suspendă pe perioada acordată suplimentar pentru începerea activității. (3)Dacă operatorul nu și-a reluat activitatea în termenul prevăzut la alin. (2), licența se retrage. (4)Dacă se constată că operatorul deținător de licență și-a întrerupt activitatea mai mult de 6 luni, dar nu a notificat OLFR asupra acestui fapt, OLFR reverifică îndeplinirea cerințelor care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței, astfel: a)în cazul în care nu mai sunt îndeplinite în totalitate cerințele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței, OLFR dispune imediat retragerea licenței;b)în cazul în care se constată că sunt îndeplinite toate sau o parte din cerințele care au stat la baza acordării/reexaminării sau modificării licenței, OLFR dispune suspendarea licenței, până la 12 luni de la data întreruperii activității operatorului, fără a depăși termenul de viză periodică.(5)Dacă operatorul nu și-a reluat activitatea în termen de 12 luni de la data întreruperii activității, licența se retrage.  + 
Articolul 34(1)Atunci când se constată faptul că operatorul deținător de licență nu mai îndeplinește cerințele în materie de capacitate financiară, OLFR poate dispune suspendarea sau retragerea licenței. În acest caz, OLFR poate acorda, la solicitarea operatorului, o licență temporară pentru perioada restructurării financiare a acestuia, numai dacă siguranța circulației nu este afectată.(2)În situația în care asupra operatorului deținător de licență se declanșează o procedură de insolvență, OLFR analizează situația intervenită și suspendă licența, cu excepția situației în care operatorul prezintă dovezi relevante cu privire la capacitatea de a-și continua activitatea, prin reorganizare, în condițiile legii. (3)Licența temporară este valabilă pentru o perioadă de cel mult 6 luni.  + 
Articolul 35(1)Decizia motivată de suspendare sau retragere ori de acordare a unei licențe temporare se notifică operatorului, Autorității de Siguranță Feroviare Române, administratorului și gestionarilor de infrastructură feroviară. (2)După primirea deciziei de suspendare sau retragere, operatorul este obligat să depună la OLFR exemplarul original al licenței în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării. (3)În cazul încetării suspendării, operatorul poate intra în posesia exemplarului original al licenței imediat după primirea notificării de la OLFR.  + 
Articolul 36În cazul retragerii licenței, se poate elibera o nouă licență numai în baza unei noi cereri, prin reluarea procedurii de acordare.
 + 
Capitolul IXVerificări cu privire la acoperirea de răspundere civilă aprobată de autoritățile care acordă licențele de transport feroviar din alte state membre + 
Articolul 37Operatorii de transport feroviar care dețin licențe acordate de autoritățile responsabile cu licențierea din alte state membre și doresc să efectueze servicii de transport feroviar pe căile ferate din România trebuie să furnizeze OLFR informații privind acoperirea pentru răspunderea civilă, anexă la licență. + 
Articolul 38(1)OLFR verifică dacă acoperirea de răspundere civilă asumată de operatorul de transport feroviar și aprobată de către alte autorități care acordă licențele corespunde prevederilor art. 6 în ceea ce privește nivelul și aria de acoperire.(2)Dacă se constată că nivelul sau aria de acoperire prevăzute în anexa la licență nu corespund, OLFR solicită operatorului de transport feroviar să contracteze o acoperire suplimentară.(3)În cazul în care operatorul de transport feroviar prezintă documente privind acoperirea suplimentară solicitată, OLFR emite o nouă anexă la licență, utilizând formularul standard prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/171, și informează Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate în acest sens.
 + 
Capitolul XDispoziții finale + 
Articolul 39(1)Modelul-cadru al licenței pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri și/sau de călători este prevăzut în anexa B la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar.(2)Acoperirea financiară privind răspunderea civilă pentru serviciile prevăzute la alin. (1) este anexă la licența de transport feroviar și face parte integrantă din anexa B la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar.
 + 
Articolul 40(1)Modelul-cadru al licenței pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară în interes public și/sau interes propriu pe căile ferate din România este prevăzut în anexa C la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar.(2)Acoperirea financiară privind răspunderea civilă pentru serviciile prevăzute la alin. (1) este anexă la licența pentru efectuarea serviciilor numai de manevră feroviară și face parte integrantă din anexa C la prezenta procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar.
 + 
Articolul 41(1)Pierderea sau deteriorarea licenței se comunică de către operator la OLFR, în termen de 10 zile lucrătoare de la data constatării.(2)Pentru cazurile prevăzute la alin. (1), la solicitarea operatorului și după achitarea tarifului aferent, OLFR eliberează un duplicat al licenței.
 + 
Articolul 42(1)Operatorii de transport feroviar sunt înregistrați la OLFR în Registrul operatorilor de transport feroviar.(2)Operatorii care efectuează servicii numai de manevră feroviară sunt înregistrați la OLFR în Registrul operatorilor care efectuează servicii numai de manevră feroviară.
 + 
Articolul 43Anexele A-C fac parte integrantă din prezenta procedură.
 + 
ANEXA Ala anexa nr. 1 – Procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar
 + 
ANEXA Bla anexa nr. 1 – Procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar
 + 
ANEXA Cla anexa nr. 1 – Procedură pentru acordarea licenței de transport feroviar
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x