PROCEDURĂ din 24 iunie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 707 bis din 16 iulie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1419 01/10/2021
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURA 24/06/2021
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 838 din 2 iulie 2021, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 707 din 16 iulie 2021.
 + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1Prezenta procedură stabilește metodologia de evaluare a laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, denumite în continuare laboratoare, în vederea autorizării, în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005. + 
Articolul 2(1)Aplicarea prezentei proceduri are drept scop realizarea, în mod unitar, a activității de autorizare a laboratoarelor.(2)Procedura definește cerințele în baza cărora se evaluează laboratoarele în vederea autorizării, respectiv:a)cerințele privind competența tehnică a laboratoarelor în efectuarea analizelor și încercărilor în activitatea de construcții, în conformitate cu prevederile normativelor și/sau standardelor, în vigoare, aplicabile încercărilor solicitate pentru autorizare;b)nivelul de instruire, formarea profesională și experiența în activitatea de laborator pentru tot personalul laboratorului atât intern cât și extern (colaborator care ar putea influența activitățile laboratorului).
 + 
Capitolul IIDomeniul de aplicare + 
Articolul 3Prevederile prezentei proceduri se aplică în vederea autorizării și supravegherii laboratoarelor care execută analize și încercări privind controlul calității pe parcursul execuției lucrărilor de construcții și a laboratoarelor care execută analize și încercări în vederea constatării stării tehnice a construcțiilor existente, necesare în cadrul activităților de expertizare tehnică a construcțiilor și de urmărire a comportării în exploatare a acestora. + 
Articolul 4Sunt exceptate de la prevederile prezentei proceduri laboratoarele de încercări reglementate potrivit Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de supraveghere a pieței în ceea ce privește comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/1993 și potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condițiilor pentru comercializarea produselor pentru construcții.
 + 
Capitolul IIICadrul legal și termeni utilizați + 
Articolul 5Procedura are la bază următoarele acte normative:a)Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuțiilor generale și specifice, a structurii organizatorice și a numărului maxim de posturi, precum și a normării parcului auto și a consumului de carburanți ale Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., cu modificările și completările ulterioare;c)Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările și completările ulterioare;d)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii și libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare;e)Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005;f)Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări – SR EN ISO/IEC 17025 – în vigoare la data autorizării. + 
Articolul 6(1)În sensul prezentei proceduri, termenii/sintagmele utilizate au următoarele semnificații:a)autorizare – componenta sistemului calității în construcții instituită prin Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competența tehnică a laboratoarelor de a efectua analize și încercări specifice activității de construcții și competența legală de a emite, în condițiile legii, documente pentru atestarea calității lucrărilor de construcții;b)autorizație – certificat de autorizare emis de Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. care atestă autorizarea unui laborator de a efectua analize și încercări specifice activității de construcții și competența legală de a emite, în condițiile legii, documente pentru atestarea calității lucrărilor de construcții;c)laborator de analize și încercări în activitatea de construcții – laborator care execută analize și încercări privind controlul calității pe parcursul execuției lucrărilor de construcții sau în vederea constatării stării tehnice a construcțiilor sau elementelor de construcții existente, necesare în cadrul activităților de expertizare tehnică a construcțiilor și de urmărire a comportării în timp a acestora, denumit în continuare laborator;d)specialist încercări nedistructive – persoana cu pregătire și experiență tehnică de specialitate, cu competențe privind efectuarea încercărilor nedistructive pe: elemente și structuri de beton; structuri metalice; structuri nemetalice, precum și semnarea rapoartelor de încercări;e)specialist încercări electrice – persoana cu pregătire și experiență tehnică de specialitate, cu competențe privind efectuarea încercărilor electrice, precum și semnarea rapoartelor de încercări;f)evaluator – inspector în construcții din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., desemnat să efectueze evaluarea laboratorului;g)punct de contact unic electronic – sistem informatic de utilitate publică, parte integrantă a Sistemului e-guvernare din Sistemul Electronic Național, a cărui realizare, operaționalizare și administrare este în responsabilitatea Centrului Național "România Digitală", aflat în subordinea Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării;h)Registrul laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, autorizate – registru electronic cu caracter public pentru evidența laboratoarelor autorizate, gestionat de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. și publicat pe pagina de internet a acestuia, respectiv www.isc.gov.ro.(2)În tot cuprinsul prezentei proceduri se utilizează următoarele abrevieri:– I.S.C. pentru Inspectoratul de Stat în Construcții;– P.C.U. pentru punct de contact unic.
 + 
Capitolul IVCerințe generale de competență în vederea autorizării laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții + 
Articolul 7Cerințe generale(1)Imparțialitatea)laboratorul trebuie să aibă identificate permanent riscurile referitoare la imparțialitate, riscuri care pot apărea din activitatea sa, din relațiile sale sau din relațiile personalului său; responsabilitatea pentru asigurarea imparțialității activităților de laborator o are managementul laboratorului;b)laboratorul trebuie să poată demonstra cum identifică în mod continuu riscurile asupra imparțialității, precum și elimină sau minimizează riscurile identificate;c)laboratorul trebuie să facă dovada că personalul său nu este supus presiunilor comerciale, financiare sau de altă natură care i-ar putea influența deciziile.(2)Confidențialitatea)laboratorul trebuie să se asigure de păstrarea confidențialității de către întreg personalul laboratorului, inclusiv de către managementul de vârf al laboratorului sau al operatorului economic titular al laboratorului, contractori, personalul organismelor externe sau persoanele care acționează în numele laboratorului;b)laboratorul trebuie să declare modalitatea de asigurare a confidențialității și de respectare a drepturilor sale de proprietate și să aibă clar identificate cazurile în care informațiile cu drept de proprietate pot fi puse la dispoziția publicului, inclusiv în cazurile în care laboratorul este obligat prin lege. + 
Articolul 8Cerințe structurale(1)Laboratorul trebuie să fie o persoană juridică legal constituită sau o entitate cu personalitate juridică din cadrul unei persoane juridice, cu sediul în U.E. și/sau România, responsabilă pentru activitatea de laborator;(2)Trebuie să existe o organigramă oficială a laboratorului și dacă acesta face parte dintr-o organizație, trebuie să existe și o organigramă oficială a organizației cu identificarea laboratorului și a relațiilor sale cu alte compartimente din organizație;(3)Relațiile de subordonare ale laboratorului în cadrul instituției sau operatorului economic în care funcționează, trebuie să fie astfel stabilite încât să nu permită exercitarea de presiuni financiare sau de orice natură care să influențeze imparțialitatea, integritatea și credibilitatea activității laboratorului;(4)Laboratorul trebuie să efectueze activitățile astfel încât, să îndeplinească cerințele din SR EN ISO/IEC 17025, ale clienților și ale autorităților de reglementare;(5)Laboratorul trebuie să specifice responsabilitățile și autoritatea pentru întreg personalul, care conduce, efectuează sau verifică activitățile care influențează rezultatele de laborator, inclusiv pentru personalul care menține și îmbunătățește sistemul de management, identifică neconformitățile din sistemul de management, se asigură de eficacitatea activităților din laborator;(6)Laboratorul trebuie să se asigure că există sisteme adecvate de comunicare internă și externă referitoare la eficacitatea sistemului de management.
 + 
Articolul 9Cerințe referitoare la resurseLaboratorul trebuie să demonstreze că dispune de personal, facilități și condiții de mediu, echipamente, sisteme și servicii suport necesare pentru a gestiona și a efectua activitățile sale de laborator.(1)Personalul1.1.Laboratorul trebuie să facă dovada că deține personal atât intern cât și extern (colaborator) care este imparțial, competent, cunoaște și acționează în concordanță cu cerințele sistemului de management implementat în laborator.1.2.Laboratorul trebuie să dețină proceduri și să mențină înregistrări cu privire la:– cerințele de competență pentru fiecare funcție care influențează rezultatele activităților care se desfășoară în cadrul laboratorului;– modul de selectare a personalului care deservește laboratorul;– instruirea personalului;– monitorizarea permanentă a competenței personalului din cadrul laboratorului.1.3.Managementul laboratorului trebuie să identifice nominal și să autorizeze (certifice) personalul care are autoritatea și responsabilitatea pentru fiecare dintre activitățile specifice de laborator; șeful de laborator nominalizat trebuie să fie personal permanent al laboratorului angajat pe perioadă nedeterminată.1.4.Întreg personalul laboratorului trebuie să aibă pregătirea tehnică și experiența profesională necesară îndeplinirii atribuțiilor postului pe care îl deține; să cunoască și să aplice politica și procedurile sistemului de management al calității aferente activității lor.1.5.Dacă există cerințe ale legislației specifice, ale altor reglementări și/sau tehnici de încercare/eșantionare sau ale clientului privind certificarea personalului sau altă formă de atestare de competență, personalul care execută încercările/eșantionările respective trebuie să aibă certificarea, atestarea sau instruirea (după caz) cerută (ex. ISCIR, CNCAN, ANRE etc.).1.6.Laboratorul trebuie să dispună de personal în număr suficient pentru a asigura efectuarea la frecvența din reglementări a încercărilor pentru care solicită autorizarea și pentru asigurarea continuității în executarea și luarea deciziilor, avându-se în vedere și eventualele evenimente neprevăzute care pot apărea.(2)Facilități și condiții de mediu2.1.Laboratorul trebuie să aibă documentate și monitorizate permanent cerințele referitoare la facilitățile și condițiile de mediu care trebuie să fie adecvate activităților laboratorului și să nu afecteze validitatea rezultatelor.2.2.Laboratorul trebuie să țină seama de condițiile de mediu cerute de specificațiile tehnice aplicabile în cadrul laboratorului, metodele sau procedurile relevante.2.3.Laboratorul trebuie să prevină contaminarea probelor de laborator.2.4.Spațiul în care își desfășoară activitatea laboratorul trebuie să fie precis și bine delimitat de eventuale spații vecine în care se desfășoară alte activități.2.5.Condițiile de acces în spațiul laboratorului trebuie să asigure ținerea sub control a accesului persoanelor străine în conformitate cu regulile stabilite de conducerea laboratorului, în vederea asigurării confidențialității rezultatelor încercărilor.2.6.Laboratorul trebuie să dispună de mobilier corespunzător care să asigure condițiile din standarde privind efectuarea încercărilor și pentru asigurarea condițiilor de păstrare a documentelor în condiții de confidențialitate.(3)Echipamente3.1.Laboratorul trebuie să dețină toate echipamentele (mijloace de măsurare, aparate auxiliare pentru prelevare, pregătire probe, analizare, software pentru procesare date etc.) necesare pentru efectuarea încercărilor autorizate.3.2.Laboratorul trebuie să aibă o procedură și înregistrări referitoare la manipularea, transportul, depozitarea, utilizarea și întreținerea planificată a echipamentelor.3.3.Laboratorul trebuie să facă dovada că echipamentele sunt verificate cu specificațiile tehnice înainte de punerea în funcțiune și/sau la repunerea în funcțiune, că sunt etalonate/verificate metrologic, după caz, toate echipamentele care au efect asupra validității rezultatelor.3.4.Laboratorul trebuie să aibă stabilit, analizat și revizuit intervalul de timp dintre două etalonări/verificări metrologice (program de etalonare/verificare metrologică care va cuprinde toate echipamentele din dotare) astfel încât să se mențină încrederea în starea de etalonare/verificare. Etalonarea se va face în domeniul de măsurare impus de standardul de metodă.3.5.Pentru echipamente trebuie să existe un program de mentenanță și acolo unde este aplicabil, de confirmare metrologică (etalonare).3.6.Fiecare echipament trebuie să fie unic identificat prin seria de fabricație sau printr-un identificator unic (cod, număr) alocat de către laborator și înregistrat.3.7.Laboratorul trebuie să dețină înregistrări referitoare la echipamente: identitatea echipamentului; numele producătorului; locația unde se găsește echipamentul; rezultatele etalonării; documentele materialelor de referință utilizate; planul de mentenanță și lucrările de mentenanță efectuate etc.(4)Trasabilitatea metrologică4.1.Laboratorul trebuie să asigure trasabilitatea metrologică prin etalonarea efectuată de un laborator competent pentru echipamente critice, prin utilizarea de MRC (materiale de referință certificate) furnizate de un producător competent (îndeplinește cerințele ISO 17034), prin calibrare internă.4.2.Laboratorul trebuie să stabilească și să mențină trasabilitatea metrologică astfel ca:– mijlocul de măsurare sau materialul măsurat să poată fi comparat printr-un lanț neîntrerupt de comparări, cu etaloanele de referință declarate și acceptate de părțile implicate ajungând până la etaloane naționale sau internaționale;– incertitudinea de măsurare pentru fiecare treaptă din lanțul de trasabilitate, trebuie să fie calculată după metode cunoscute și trebuie să fie declarată (experimentată) astfel încât incertitudinea generală pentru întreg lanțul de trasabilitate să poată fi calculată;– fiecare etapă din lanțul de trasabilitate să fie efectuată în conformitate cu metoda adecvată;– rezultatele obținute pe fiecare treaptă din lanțul de măsurare trebuie să fie documentate.(5)Produse și servicii furnizate din exterior5.1.Laboratorul trebuie să aibă o procedură pentru:– definirea, analizarea și aprobarea cerințelor laboratorului referitoare la achiziția produselor (aparate de măsurare, aparate auxiliare, MR/MRC, reactivi, materiale consumabile etc.) și a serviciilor furnizate din exterior (etalonări, mentenanță echipamente, încercări de competență, audit intern, instruiri, încercări subcontractate etc.);– definirea criteriilor de selecție a furnizorilor externi;– stabilirea criteriilor de acceptare și recepție a produselor și serviciilor și comunicarea lor către furnizorii externi.5.2.Laboratorul trebuie să se asigure că produsele și serviciile furnizate din exterior nu sunt utilizate sau furnizate direct clientului până nu au fost verificate și sunt conforme cu cerințele stabilite de laborator. + 
Articolul 10Cerințe referitoare la activitatea de laborator(1)Analiza solicitărilor, ofertelor și contractelor1.1.Laboratorul trebuie să aibă o procedură pentru analiza solicitărilor, ofertelor și contractelor prin care să se asigure că cerințele sunt definite adecvat, documentate și înțelese și că laboratorul are capabilitatea și resursele să îndeplinească cerințele.1.2.Laboratorul trebuie să informeze clientul atunci când metoda solicitată de acesta este considerată neadecvată sau depășită, precum și față de orice modificări aduse la contract, modificări ce trebuie comunicate întregului personal afectat de modificări.1.3.Laboratorul trebuie să păstreze înregistrări ale analizelor, inclusiv ale oricăror modificări semnificative, precum și să păstreze înregistrări ale interacțiunilor cu clientul, referitoare la cerințele acestuia sau la rezultatele activităților de laborator.(2)Selectarea și verificarea metodelor2.1.Laboratorul trebuie să utilizeze metode și proceduri adecvate pentru toate activitățile de laborator, pentru evaluarea incertitudinii de măsurare când este cazul, precum și a tehnicilor statistice pentru analiza datelor.2.2.Laboratorul trebuie să se asigure că toate metodele, procedurile, standardele, manualele, datele de referință, relevante pentru activitățile de laborator sunt actualizate și ușor accesibile personalului.2.3.Laboratorul trebuie să verifice că poate aplica în mod corespunzător metodele înainte de a le pune în practică asigurându-se că poate atinge performanța cerută și trebuie să păstreze înregistrările acestor verificări.2.4.Laboratorul trebuie să se asigure că pentru toate activitățile de laborator, abaterile de la metode trebuie să fie documentate, justificate tehnic, autorizate și acceptate de client.(3)Eșantionare3.1.Laboratorul trebuie să aibă un plan și o metodă de eșantionare care să fie disponibile în locul în care se efectuează acestea. Metoda de eșantionare trebuie să descrie locurile de eșantionare, planul de eșantionare, precum și modul de pregătire și tratare a eșantionului iar planurile de eșantionare trebuie să se bazeze pe metode statistice adecvate.3.2.Laboratorul trebuie să păstreze înregistrări ale datelor de eșantionare privind metoda de eșantionare utilizată, data și ora eșantionării, date pentru identificarea și descrierea eșantionului, identificarea personalului care a efectuat eșantionarea, identificarea echipamentului utilizat, condițiile de mediu și transport, identificarea locației unde s-a efectuat eșantionarea.(4)Manipularea obiectelor de încercare4.1.Laboratorul trebuie să dețină o procedură pentru transportul, recepția, manipularea, protejarea, depozitarea, păstrarea și eliminarea sau returnarea obiectelor de încercat și trebuie să ia măsuri de precauție pentru a se evita deteriorarea, contaminarea, pierderea sau distrugerea obiectului în timpul manipulării, transportului, depozitării/stocării provizorii și pregătirii obiectului de încercat.4.2.Laboratorul trebuie să aibă un sistem de identificare neambiguă a obiectelor de încercare, identificare ce trebuie păstrată atât timp cât obiectul se află sub responsabilitatea laboratorului.4.3.Laboratorul trebuie să dețină înregistrări cu privire la manipularea obiectelor de încercat iar în situația în care efectuează și eșantionări trebuie să asigure integritatea probelor prelevate prin respectarea condițiilor de microclimat specific tipului de probă.(5)Înregistrări tehnice5.1.Laboratorul trebuie să se asigure că înregistrările tehnice pentru fiecare activitate de laborator conțin rezultate, rapoarte și informații suficiente pentru a ușura identificarea factorilor care afectează rezultatul măsurării, conțin data și identitatea personalului responsabil pentru fiecare activitate de laborator și pentru verificarea datelor și rezultatelor, precum și să se asigure că amendamentele la înregistrările tehnice pot fi urmărite față de versiunile anterioare.5.2.Laboratorul trebuie să asigure trasabilitatea probelor de la intrare până la ieșirea din laborator.(6)Asigurarea validității rezultatelor6.1.Laboratorul trebuie să aibă o procedură pentru monitorizarea validității rezultatelor sale.6.2.Laboratorul trebuie să se asigure că monitorizarea este planificată, analizată și trebuie să includă următoarele:– utilizarea materialelor de referință sau a materialelor pentru controlul calității;– utilizarea de echipamente alternative care au fost etalonate pentru a oferi rezultate trasabile;– verificări funcționale ale echipamentelor de încercare și măsurare;– verificări intermediare ale echipamentelor de măsurare;– încercări repetate, utilizând aceeași metodă sau metode diferite;– reîncercarea obiectelor păstrate;– corelarea rezultatelor pentru diferite caracteristici ale unui obiect și analizarea rezultatelor raportate;– comparări intralaborator;– încercarea eșantionului orb.6.3.Laboratorul trebuie să asigure validitatea rezultatelor, atât prin control intern, cât și prin control extern prin compararea rezultatelor obținute de alte laboratoare.(7)Raportarea rezultatelor7.1.Rezultatele încercărilor trebuie analizate și autorizate înainte de eliberare.7.2.Rezultatele trebuie să fie furnizate cu exactitate, claritate, fără ambiguitate și cu obiectivitate într-un raport de încercare sau un raport de eșantionare dacă laboratorul efectuează și activitate de eșantionare și trebuie să includă toate informațiile convenite cu clientul și necesare pentru interpretarea rezultatelor, precum și toate informațiile cerute de metoda utilizată.7.3.Toate rapoartele de încercări emise trebuie păstrate ca înregistrări tehnice și trebuie să includă informațiile generale și specifice impuse de standardul SR EN ISO IEC 17025.7.4.În situația în care laboratorul efectuează și activitatea de eșantionare, laboratorul se va asigura că rapoartele includ și informațiile prevăzute de standard privind raportarea eșantionării, în cazul în care acestea sunt necesare pentru interpretarea rezultatelor.7.5.Laboratorul trebuie să se asigure că atunci când sunt exprimate opinii și interpretări, numai personalul autorizat pentru exprimarea acestora eliberează respectiva declarație. Opiniile și interpretările exprimate trebuie să se bazeze pe rezultatele obținute la încercare și acest lucru trebuie identificat clar.7.6.Laboratorul trebuie să se asigure că amendamentele aduse rapoartelor de încercări sunt identificate clar și în conformitate cu prevederile impuse de SR EN ISO IEC 17025.(8)Reclamații8.1.Laboratorul trebuie să aibă un proces documentat pentru primirea, evaluarea și luarea deciziilor referitoare la reclamații, proces care trebuie să:– descrie procesul de primire, validare, investigare a reclamației și să identifice decizia asupra acțiunilor care trebuie întreprinse ca răspuns la reclamație;– urmărească și să înregistreze reclamațiile inclusiv acțiunile întreprinse pentru rezolvarea acestora;– asigure că sunt întreprinse toate acțiunile adecvate.8.2.Laboratorul are obligația să confirme primirea reclamației și să transmită reclamantului un raport referitor la progres și rezultatul analizei care trebuie elaborat de o persoană care nu a fost implicată în activitățile de laborator inițiale.(9)Activitatea neconformă9.1.Laboratorul trebuie să aibă o procedură pentru situațiile în care activitățile de laborator sau rezultatele activităților de laborator nu sunt conforme cu procedurile proprii sau cu cerințele stabilite cu clientul, procedură care trebuie să asigure că:– sunt definite responsabilitățile și autoritățile pentru managementul activității neconforme;– acțiunile se bazează pe nivelurile de risc stabilite de laborator;– se evaluează importanța activității neconforme, inclusiv o analiză a impactului asupra rezultatelor anterioare;– se iau decizii privind acceptarea activității neconforme;– este definită responsabilitatea pentru autorizarea reluării activității.9.2.Laboratorul trebuie să păstreze înregistrări ale activităților neconforme.(10)Controlul datelor și managementul informațiilor10.1.Laboratorul trebuie să aibă acces la datele și informațiile necesare pentru a efectua activitățile de laborator.10.2.Laboratorul trebuie să aibă un sistem de management al informațiilor utilizat pentru colectarea, prelucrarea, înregistrarea, raportarea, păstrarea sau recuperarea datelor, sistem care trebuie:– să fie protejat împotriva accesului neautorizat;– să fie protejat împotriva modificării neautorizate și pierderii;– să fie menținut într-un mod care să asigure integritatea datelor și a informațiilor;– să includă înregistrări ale defecțiunilor și ale acțiunilor corective adecvate și imediate.10.3.Laboratorul trebuie să se asigure că instrucțiunile, manualele și datele de referință relevante pentru sistemul de management sunt ușor accesibile personalului.
 + 
Articolul 11Cerințe referitoare la sistemul de management(1)Opțiuni1.1.Laboratorul trebuie să stabilească, să documenteze, să implementeze și să mențină un sistem de management capabil să susțină și să demonstreze îndeplinirea consecventă a cerințelor SR EN ISO/IEC 17025 și să asigure calitatea rezultatelor laboratorului.1.2.Față de îndeplinirea cerințelor de la capitolele 4 – 7 din SR EN ISO/IEC 17025, laboratorul trebuie să implementeze un sistem de management în concordanță cu opțiunea A sau B.(2)Sistemul de management în opțiunea A tratează următoarele:2.1.Documentația sistemului de management prin care:– managementul laboratorului trebuie să stabilească, să documenteze și să mențină politici și obiective care să respecte principiile competenței, imparțialitatea și funcționarea consecventă a laboratorului;– managementul trebuie să facă dovada angajamentului său pentru dezvoltarea și implementarea sistemului de management și pentru îmbunătățirea continuă a eficacității acestuia;– managementul trebuie să se asigure că politicile și obiectivele sunt cunoscute și implementate la toate nivelurile organizației laboratorului;– întreg personalul implicat în activitățile de laborator trebuie să aibă acces la părțile din documentația sistemului de management și la informațiile conexe care sunt aplicabile responsabilităților lor.2.2.Controlul documentelor sistemului de management:– laboratorul trebuie să țină sub control toate documentele interne și externe care sunt legate de îndeplinirea cerințelor SR EN ISO/IEC 17025;– laboratorul trebuie să se asigure că:– înainte de difuzare, documentele sunt aprobate de personalul autorizat;– documentele sunt analizate periodic și actualizate, după caz;– sunt identificate modificările și stadiul reviziilor curente;– documentele aplicabile sunt difuzate controlat la punctele de utilizare;– documentele sunt unic identificate;– este prevenită utilizarea neintenționată a documentelor perimate iar în cazul în care acestea sunt păstrate în orice scop le este aplicată o identificare.2.3.Controlul înregistrărilor:– laboratorul trebuie să precizeze și să păstreze înregistrări tehnice și înregistrări ale sistemului de calitate care să dovedească îndeplinirea cerințelor SR EN 17025;– laboratorul trebuie să implementeze o modalitate de control pentru identificarea, depozitarea, protejarea, realizarea unei copii de rezervă, arhivarea, regăsirea, stabilirea unui timp de păstrare și eliminarea înregistrărilor;– înregistrările trebuie păstrate pentru o perioadă de timp stabilită în concordanță cu obligațiile sale contractuale;– accesul la înregistrări trebuie să asigure confidențialitatea și să se facă cu promptitudine.2.4.Acțiuni pentru tratarea riscurilor și oportunităților– laboratorul va identifica riscurile și oportunitățile asociate activităților de laborator pentru a se asigura că sistemul de management obține rezultatele dorite, că oportunitățile de realizare a scopului și obiectivelor activității sunt amplificate, sunt prevenite sau reduse impacturile nedorite și potențialele eșecuri și se realizează îmbunătățirea activității;– laboratorul trebuie să planifice acțiunile pentru tratarea riscurilor și oportunităților și modul în care integrează și implementează aceste acțiuni în sistemul de management și evaluează eficacitatea acțiunilor. Acțiunile întreprinse trebuie să fie proporționale cu impactul potențial asupra validității rezultatelor laboratorului.2.5.Îmbunătățirea– ținând cont de politicile și obiectivele sale, în urma analizării procedurilor operaționale, a rezultatelor auditurilor, acțiunilor corective, a sugestiilor personalului, a analizei efectuate de management, evaluării riscurilor, analizei datelor și rezultatelor, laboratorul va identifica și selecta opțiunile de îmbunătățire și va implementa acțiunile necesare;– laboratorul va solicita clienților un feedback care va fi utilizat pentru îmbunătățirea sistemului de management, a activităților de laborator și a modului de deservire a clienților.2.6.Acțiunile corective– la apariția unei/unor neconformități laboratorul va întreprinde acțiuni pentru a o/le controla și corecta și va trata consecințele.– pentru ca neconformitatea/neconformitățile să nu mai reapară sau să apară în altă parte, laboratorul va analiza necesitatea întreprinderii de acțiuni corective pentru a o/le elimina. Va avea în vedere determinarea cauzelor neconformității, existența unor neconformități similare sau care ar putea să apară în altă parte.– laboratorul va implementa acțiunile corective necesare și va analiza eficacitatea acestora.– laboratorul va analiza și va stabili dacă există sau pot să apară neconformități similare.– laboratorul va implementa orice acțiune necesară, va analiza eficacitatea acesteia și, dacă este necesar, va actualiza riscurile și oportunitățile și va modifica sistemul de management.– acțiunile corective întreprinse de laborator trebuie să fie adecvate efectelor neconformităților constatate.– laboratorul trebuie să păstreze înregistrări, ca dovezi, privind natura neconformităților, a cauzei (cauzelor) care au determinat apariția lor, acțiunile întreprinse precum și rezultatele acțiunilor corective.2.7.Auditurile interne– laboratorul trebuie să efectueze audituri interne la intervale planificate pentru a furniza informații despre sistemul de management, respectiv dacă acesta este conform cu cerințele acestuia pentru sistemul de management și pentru activitatea de laborator precum și cu cerințele SR EN ISO/IEC 17025.– laboratorul trebuie să stabilească, să implementeze și să mențină un program de audit intern.– programul de audit trebuie să conțină frecvența, metodele, responsabilitățile, planificarea cerințelor și raportarea rezultatelor auditului.– laboratorul va stabili criteriile de audit și domeniul de aplicare, se va asigura că rezultatele auditului sunt raportate managementului corespunzător, va implementa corecțiile și acțiunile corective fără întârziere nejustificată.– laboratorul va păstra înregistrări ca dovezi pentru implementarea programului de audit și a rezultatelor auditului.2.8.Analiza efectuată de management– managementul laboratorului trebuie să își analizeze sistemul de management la intervale planificate pentru a se asigura de faptul că acesta este potrivit și adecvat politicilor declarate și a obiectivelor referitoare la îndeplinirea cerințelor SR EN ISO/IEC 17025 și este eficient.– laboratorul trebuie să dețină înregistrări privind analiza efectuată de management.– analiza trebuie să cuprindă informații cu privire la modificarea factorilor interni și externi relevanți pentru activitatea laboratorului, îndeplinirea obiectivului, adecvarea politicilor și a procedurilor, stadiul acțiunilor de la analizele anterioare, rezultatele auditurilor interne recente, acțiunile corective, evaluări efectuate de organisme externe, modificări ale volumului și tipului de activități sau ale gamei activităților de laborator, feedbackul de la clienți și de la personal, reclamațiile, eficacitatea oricăror îmbunătățiri implementate, adecvarea resurselor, rezultatele identificării riscurilor, concluziile asigurării validității rezultatelor și alți factori relevanți, ca de exemplu activitățile de monitorizare și de instruire.– rezultatul analizei trebuie să cuprindă deciziile și acțiunile referitoare cel puțin la: eficacitatea sistemului de management și a proceselor sale, îmbunătățirea activităților de laborator referitor la îndeplinirea cerințelor SR EN ISO/IEC 17025, asigurarea resurselor cerute precum și orice nevoie de schimbare.(3)Sistemul de management în opțiunea B tratează următoarele:– în această opțiune, laboratoarele pot stabili și menține un sistem de management în conformitate cu cerințele ISO 9001 într-un mod care să susțină și să demonstreze îndeplinirea consecventă a cerințelor de la pct. 4 până la pct. 7 din SR EN ISO/IEC 17025.– competența laboratorului care are sistemul de management în opțiunea B de a produce date și rezultate valide din punct de vedere tehnic se realizează prin îndeplinirea cerințelor de la pct. 4 până la 7 din SR EN ISO/IEC 17025.– documentele, datele și înregistrările sunt componente ale informațiilor documentate așa cum sunt utilizate în ISO 9001 și în alte standarde de sistem de management.– controlul documentelor este cuprins la pct. 8.3.2. din SR EN ISO/IEC 17025.– controlul înregistrărilor este cuprins la pct. 8.3.3 și la pct. 7 din SR EN ISO/IEC 17025.– controlul datelor referitoare la activitățile de laborator este cuprins la pct. 7.11 din SR EN ISO/IEC 17025.
 + 
Capitolul VCerințele de autorizare + 
Articolul 12(1)Poate fi autorizat ca laborator de analize și încercări în activitatea de construcții orice persoană juridică sau entitate cu personalitate juridică din cadrul unei persoane juridice, cu sediul în U.E. și/sau România, care funcționează ca laborator de încercări și îndeplinește criteriile de autorizare și cerințele de competență referitoare la autorizare prevăzute în standardul SR EN ISO/IEC 17025 "Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări" în vigoare la data autorizării.(2)Nomenclatorul profilurilor de încercări prevăzut în Anexa 1 la procedură va fi actualizat prin ordin al Inspectorului general al I.S.C. și se va publica pe pagina de internet a I.S.C, respectiv www.isc.gov.ro
 + 
Articolul 13Laboratoarele se autorizează de către I.S.C. pentru profilurile și încercările solicitate, numai dacă îndeplinesc criteriile de autorizare și cerințele de competență referitoare la autorizare prevăzute la Capitolul IV și în Anexele nr. 6, 8 și 9 la procedură. + 
Articolul 14O persoană poate îndeplini funcția de șef laborator în construcții dacă îndeplinește cerințele minime de studii, specializare și experiență profesională în activitatea de laborator, prevăzute în Anexa 6 la procedură, și dacă este angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. + 
Articolul 15Specialiștii în încercări nedistructive și încercări electrice trebuie să îndeplinească cerințele minime de studii, specializare și experiență profesională în activitatea de laborator prevăzute în Anexa 6 la procedură. + 
Articolul 16Personalul laboratorului trebuie să dețină cunoștințele, aptitudinile și experiența necesară desfășurării corecte a activităților de laborator în conformitate cu legislația și reglementările în vigoare, cerințe ce trebuie să fie evaluate de către angajator ținându-se cont de domeniul de activitate al laboratorului.
 + 
Capitolul VIProcedura de autorizare + 
Articolul 17Autorizarea laboratoarelor de încercări în construcții se face de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. prin comisia de autorizare organizată la nivel I.S.C. + 
Articolul 18Comisia de autorizare a laboratoarelor se constituie și își desfășoară activitatea în conformitate cu dispozițiile Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor de autorizare, aprobat prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C.
 + 
Capitolul VIIEtapele de desfășurare a procesului de autorizare + 
Articolul 19(1)Procesul de autorizare începe odată cu transmiterea de către persoana juridică titulară a laboratorului către I.S.C. a cererii de autorizare, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 2 la procedură, prin serviciul poștal, electronic sau prin intermediul P.C.U. electronic. Cererea va fi însoțită de un dosar, care trebuie să conțină următoarele documente:a)fișa de identificare a laboratorului, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 3 la procedură;b)lista cu profilurile și încercările pentru care se solicită autorizarea, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 4 la procedură;c)copia certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului – O.N.R.C.;d)copia Certificatului Constatator care atestă faptul că spațiul în care își desfășoară activitatea laboratorul este declarat la Registrul Comerțului și conține activitatea – cod CAEN 7120;e)chestionarul de informare și autoevaluare, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5 la procedură;f)decizia de numire a șefului de laborator și, acolo unde este cazul, a specialistului în încercări nedistructive/electrice, după caz;g)documente care atestă îndeplinirea cerințelor minime de studii, specializare și experiență profesională în activitatea de laborator prevăzute în Anexa nr. 6 la procedură:1.copia diplomei de studii de lungă durată;2.document din care reiese experiența în activitatea de laborator în construcții;3.dovada instruirii/certificării/autorizării, după caz, pentru specialistul încercări nedistructive/electrice;4.document care face dovada că șeful de laborator este angajat al laboratorului pe perioadă nedeterminată.h)acordurile de prelucrare date personale pentru: șef laborator, specialist încercări nedistructive, specialist încercări electrice, după caz și conducătorul operatorului economic titular al laboratorului;i)dovada achitării tarifului de analizare dosar.
 + 
Articolul 20(1)Conținutul dosarului se analizează de către secretariatul comisiei de autorizare din punct de vedere al conformității cu cerințele prevăzute la art. 19.(2)În cazul în care dosarul de autorizare nu conține toate documentele și informațiile solicitate în conformitate cu prevederile prezentei proceduri, I.S.C., prin secretariatul comisiei de autorizare, solicită în scris operatorului economic titular al laboratorului completări/clarificări, în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea acestuia.(3)În situația în care, după analizarea dosarului depus în vederea autorizării laboratorului, se constată că acesta conține toate documentele și informațiile prevăzute în mod expres de prezenta procedură, dosarul se înaintează comisiei de autorizare. + 
Articolul 21(1)În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea dosarului complet, I.S.C. prin secretariatul comisiei de autorizare comunică I.R.C/I.J.C. pe raza căruia își desfășoară activitatea laboratorul perioada în care va avea loc evaluarea la fața locului a laboratorului, precum și inspectorul evaluator.(2)Perioada evaluării la fața locului se stabilește astfel încât să nu depășească 30 de zile de la data acceptării dosarului și înregistrării acestuia în evidența comisiei de autorizare.(3)Din motive obiective, persoana juridică titulară a laboratorului poate solicita modificarea datei de evaluare.(4)Cu ocazia evaluării laboratorului la fața locului se verifică documentele care fac dovada îndeplinirii cerințelor privind pregătirea profesională, experiența în activitatea de laborator și nivelul de instruire, stabilite prin prezenta procedură ale șefului de laborator în construcții și/sau ale specialistului în încercări nedistructive/electrice, după caz, și a cerințelor de autorizare.(5)În cazul în care se constată că laboratorul nu îndeplinește cerințele de autorizare și de competență a personalului, inspectorul evaluator va menționa la pct. 16 din procesul-verbal de evaluare, prevăzut în Anexa nr. 7 la procedură, recomandările necesare, în vederea îndeplinirii acestora.(6)Dovada îndeplinirii criteriilor de autorizare și cerințelor de competență, va fi menționată de către inspectorul evaluator într-un nou proces-verbal de evaluare, încheiat ca urmare a înștiințării de către operatorul economic a faptului că a îndeplinit recomandările specificate în procesul-verbal de evaluare încheiat anterior în vederea autorizării laboratorului.(7)În cazul în care laboratorul, în termen de maxim 90 de zile lucrătoare de la data evaluării la fața locului, nu poate face dovada faptului că îndeplinește cerințele de autorizare și competență a personalului, persoana juridică titulară a laboratorului, poate relua procedura de autorizare printr-o nouă solicitare.(8)În situația în care după 90 de zile de la declanșarea procedurii de autorizare, comisia de autorizare constată că nu sunt îndeplinite criteriile de autorizare și cerințele de competență ale personalului, în baza constatărilor din procesul-verbal de evaluare încheiat și transmis de inspectorul evaluator, I.S.C. comunică în scris operatorului economic titular al laboratorului, prin secretariatul comisiei de autorizare, decizia de respingere a cererii de autorizare, care poate fi contestată în termen de 10 zile de la data comunicării.(9)Contestațiile înaintate la I.S.C. de către persoanele juridice solicitante cărora li s-a respins cererea de autorizare înaintate la I.S.C. sunt reanalizate de către comisia de autorizare împreună cu toate documentele depuse la dosar, care va decide, după caz, admiterea/respingerea contestației.(10)În cazul în care comisia de autorizare își menține decizia de respingere a autorizării, solicitantul poate înainta către I.S.C. o nouă cerere de autorizare a laboratorului în conformitate cu prevederile art. 19.(11)Comisia de autorizare analizează dosarul de autorizare împreună cu documentele transmise de către inspectorul evaluator și întocmește un raport de evaluare, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 8 la procedură, în care vor fi menționate concluziile referitoare la îndeplinirea/neîndeplinirea criteriilor de autorizare.(12)Autorizația laboratorului, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 10 la prezenta procedură, va fi emisă, la propunerea direcției de specialitate, în baza raportului de evaluare, fiind tipărită în maxim 15 zile lucrătoare de la data înregistrării raportului de evaluare, de către secretariatul comisiei de autorizare.
 + 
Articolul 22Autorizația eliberată de către I.S.C. are termen de valabilitate 4 ani de la data emiterii acesteia, cu condiția îndeplinirii continue a criteriilor de autorizare și a cerințelor de competență a personalului. + 
Articolul 23Laboratoarele autorizate în condițiile prezentei proceduri se înscriu în Registrul laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții autorizate, constituit și gestionat de ISC.
 + 
Capitolul VIIIInspecții de supraveghere + 
Articolul 24(1)Laboratoarele se supun, pe toată durata de valabilitate a autorizației, condiției îndeplinirii continue a tuturor criteriilor de autorizare și cerințelor de competență.(2)Pe durata valabilității autorizației ISC efectuează inspecții de supraveghere programate privind verificarea menținerii condițiilor avute în vedere la autorizarea laboratoarelor.(3)Inspecțiile prevăzute la alin. (2) se efectuează cel puțin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar, respectiv în cazul unor modificări ale condițiilor avute la autorizare, a unor petiții pentru verificarea menținerii condițiilor avute la autorizare, ca urmare a concluziilor inspecției anterioare și/sau alte situații prin care se constată abateri de la condițiile inițiale de autorizare. + 
Articolul 25(1)După efectuarea inspecției de supraveghere privind evaluarea laboratorului la fața locului, inspectorul evaluator întocmește un proces-verbal de evaluare, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 7 la prezenta procedură, iar în cazul în care se constată neconformități, se dispun măsuri de remediere a acestora. Termenele pentru aducerea la îndeplinire a măsurilor se stabilesc de comun acord cu conducerea laboratorului și se consemnează în procesul-verbal.(2)Inspecția de supraveghere a laboratorului, în timpul căreia au fost constatate neconformități, se consideră finalizată după verificările efectuate de către inspectorul evaluator, consemnate într-un nou proces-verbal de evaluare.(3)Procesul/procesele-verbal/verbale de evaluare, după caz, precum și documentele aferente, vor fi transmise comisiei de autorizare.(4)Comisia de autorizare analizează activitatea laboratoarelor pe baza proceselor-verbale de evaluare, a sesizărilor și reclamațiilor și a altor informații relevante și stabilește concluziile cu privire la menținerea sau, după caz, suspendarea ori anularea autorizației.
 + 
Capitolul IXExtinderea profilurilor și încercărilor autorizate + 
Articolul 26(1)Procesul de extindere a profilurilor și încercărilor autorizate începe odată cu transmiterea de către persoana juridică titulară a laboratorului, către I.S.C., a cererii de autorizare, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 2 la prezenta procedură, prin serviciul poștal, electronic sau prin intermediul P.C.U. electronic. Cererea va fi însoțită de un dosar de autorizare, care trebuie să conțină următoarele documente:a)fișa de identificare a laboratorului, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 3 la prezenta procedură;b)lista cu profilurile și încercările pentru care se solicită autorizarea, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 4 la prezenta procedură;c)copia certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului – O.N.R.C.;d)copia Certificatului Constatator care atestă faptul că spațiul în care își desfășoară activitatea laboratorul este declarat la Registrul Comerțului și conține activitatea – cod CAEN 7120;e)chestionarul de informare și autoevaluare, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5 la prezenta procedură;f)decizia de numire a șefului de laborator și, acolo unde este cazul, a specialistului în încercări nedistructive/încercări electrice;g)documente care atestă îndeplinirea cerințelor de studii minime, specializare și experiență profesională în activitatea de laborator prevăzute în Anexa nr. 6 la prezenta procedură;– copia diplomei de studii de lungă durată;– document din care reiese experiența în activitatea de laborator în construcții;– dovada instruirii/certificării/autorizării, după caz, pentru specialistul încercări nedistructive/încercări electrice;– document care face dovada că șeful de laborator este angajat al laboratorului pe perioadă nedeterminată.h)acordurile de prelucrare date personale pentru: șef laborator, specialist încercări nedistructive/electrice, după caz, și conducătorul operatorului economic titular al laboratorului;i)dovada achitării tarifului de analizare dosar.(2)Procesul de autorizare a profilurilor și încercărilor solicitate pentru extinderea autorizației va parcurge aceleași etape ca și în cazul procesului de autorizare.(3)Profilurile și încercările autorizate (ca urmare a solicitării de extindere a profilurilor și încercărilor autorizate) vor avea același termen de valabilitate cu autorizația inițială.
 + 
Capitolul XModificări survenite pe perioada de valabilitate a autorizației + 
Articolul 27(1)În cazul în care pe perioada de valabilitate a autorizației intervin schimbări din punct de vedere juridic a datelor înscrise în autorizație, fără a interveni modificări ale celorlalte condiții avute la autorizare, se va solicita emiterea unei noi autorizații.(2)Cererea de autorizare, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 2 la prezenta procedură, transmisă prin serviciul poștal, electronic sau prin intermediul P.C.U. electronic, va fi însoțită de un dosar, care trebuie să conțină următoarele documente:a)notificările privind schimbările survenite pe perioada de valabilitate a autorizației;b)declarație pe propria răspundere a conducerii persoanei juridice titulare a laboratorului din care să rezulte că laboratorul îndeplinește în mod continuu cerințele de autorizare;c)fișa de identificare a laboratorului, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 3 la prezenta procedură;d)lista cu profilurile și încercările pentru care se solicită autorizarea, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 4 la prezenta procedură;e)copia certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului – O.N.R.C.;f)copia Certificatului Constatator care atestă faptul că spațiul în care își desfășoară activitatea laboratorul este declarat la Registrul Comerțului și conține activitatea – cod CAEN 7120;g)chestionarul de informare și autoevaluare, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5 la prezenta procedură;h)decizia de numire a șefului de laborator și, acolo unde este cazul, a specialistului în încercări nedistructive/electrice, după caz;i)documente care atestă îndeplinirea cerințelor de studii minime, specializare și experiență profesională în activitatea de laborator prevăzute în Anexa nr. 6 la prezenta procedură;– copia diplomei de studii de lungă durată;– document din care reiese experiența în activitatea de laborator în construcții;– dovada instruirii/certificării/autorizării, după caz, pentru specialistul încercări nedistructive/electrice.j)acordurile de prelucrare date personale pentru: șef laborator, specialist încercări nedistructive/electrice și conducătorul operatorului economic titular al laboratorului;k)dovada achitării tarifului de analizare dosar și a tarifului de emitere autorizație.(3)Schimbările survenite din punct de vedere juridic pentru care se solicită emiterea unei noi autorizații pot fi:– denumirea persoanei juridice titulare a autorizației, dar care nu își modifică codul unic de înregistrare;– adresa sediului social al operatorului economic titular al autorizației;– modificarea adresei poștale a sediului laboratorului cu păstrarea locației în care acesta a fost autorizat, și altele de asemenea natură.(4)I.S.C. va elibera o nouă autorizație în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării raportului de evaluare, având același termen de valabilitate cu autorizația inițială.(5)Autorizația și anexele emise de I.S.C. nu sunt transmisibile de la o persoană juridică la alta.
 + 
Articolul 28În cazul în care pe parcursul duratei de valabilitate a autorizației laboratorului se schimbă șeful de laborator și/sau specialistul în încercări nedistructive/electrice, se va proceda astfel:a)operatorul economic titular al laboratorului autorizat va transmite o notificare la I.S.C. prin care anunță schimbarea șefului de laborator și/sau a specialistului în încercări nedistructive/electrice;b)notificarea va fi însoțită de următoarele documente:– propunerea de numire a noului șef de laborator și/sau a specialistului în încercări nedistructive/electrice;– documente care atestă îndeplinirea cerințelor de studii și experiență profesională prevăzute în Anexa nr. 6 la procedură;– document care face dovada că șeful de laborator este angajat al laboratorului pe perioadă nedeterminată;– dovada instruirii/certificării/autorizării, după caz, pentru specialistul în încercări nedistructive/electrice;– acordurile de prelucrare date personale pentru: șef laborator, specialist încercări nedistructive/electrice, după caz, și conducătorul operatorului economic titular al laboratorului.c)Conținutul dosarului se analizează de către secretariatul comisiei de autorizare din punct de vedere al conformității cu cerințele prevăzute la lit. b);d)În cazul în care dosarul de autorizare nu conține toate documentele și informațiile solicitate în conformitate cu prevederile prezentei proceduri, I.S.C., prin secretariatul comisiei de autorizare, solicită în scris operatorului economic titular al laboratorului completări/clarificări, în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea acestuia;e)În situația în care, după analizarea dosarului depus în vederea validării noului șef de laborator/specialist în încercări nedistructive/electrice, după caz, se constată că acesta conține toate documentele și informațiile prevăzute în mod expres de prezenta procedură, dosarul se înaintează comisiei de autorizare;f)În termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea raportului de evaluare, I.S.C. prin secretariatul comisiei de autorizare comunică solicitantului validarea/invalidarea șefului de laborator și/sau specialistului în încercări nedistructive/electrice, după caz, precum și I.R.C./I.J.C. pe raza căruia își desfășoară activitatea laboratorul.g)Persoana/persoanele propusă/propuse de operatorul economic în conformitate cu lit. b) își pot desfășura activitatea ca șef laborator și/sau specialist în încercări nedistructive/electrice numai după validarea acestora de către I.S.C.h)Șeful de laborator va fi angajat permanent al laboratorului pe perioadă nedeterminată. + 
Articolul 29În cazul oricărei modificări apărute pe perioada de valabilitate a autorizației, va fi notificat I.S.C. în termen de maxim 10 zile de la apariția acestora.
 + 
Capitolul XISancțiuni + 
Articolul 30(1)I.S.C. constată contravenții și aplică sancțiuni în condițiile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru neîndeplinirea obligațiilor prevăzute în legislație, regulamente și proceduri care reglementează funcționarea laboratoarelor în construcții, după cum urmează:a)interzicerea sau obstrucționarea efectuării controlului în vederea verificării menținerii condițiilor avute în vedere la autorizare și/sau neprezentarea documentelor solicitate de către inspectorii evaluatori;b)neîndeplinirea obligațiilor stabilite prin regulamentele și procedurile care reglementează autorizarea și funcționarea laboratoarelor în construcții.(2)Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează cu amendă conform art. 36 pct. I lit. i) sau art. 36 pct. II lit. d) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)Inspectoratul de Stat în construcții – I.S.C. va dispune ca sancțiuni complementare, odată cu aplicarea amenzii pentru contravențiile prevăzute art. 36 pct. II lit. d) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, suspendarea autorizației laboratorului sau, după caz anularea acesteia.(4)Suspendarea sau anularea, se dispun prin PVCSC ca sancțiune complementară odată cu aplicarea sancțiunii contravenționale principale de către inspectorul evaluator.(5)În vederea operării în Registrul laboratoarelor de analize și încercări în construcții, autorizate, inspectorul evaluator va aduce la cunoștință direcției de specialitate din cadrul I.S.C. sancțiunile complementare aplicate. + 
Articolul 31(1)Suspendarea autorizației pentru unul sau mai multe profiluri și încercări se realizează în situația în care inspectorul evaluator, constată abateri de la cerințele avute în vedere la autorizare, care fac imposibilă efectuarea unor încercări pentru profilurile și încercările autorizate în condițiile declarate sau faptul că se utilizează aparatură neetalonată și/sau neverificată metrologic.(2)După realizarea acțiunilor corective de eliminare a neconformităților care au condus la suspendarea autorizației, laboratorul va notifica I.J.C.(3)Inspectorul evaluator va efectua, o inspecție pentru evaluarea modului de eliminare a neconformităților și în funcție de constatări, va dispune menținerea sau ridicarea suspendării. + 
Articolul 32(1)Anularea autorizațiilor se efectuează în cazul în care inspectorul evaluator constată că laboratorul a emis documente pentru profilurile și încercările neautorizate.(2)În cazul anulării autorizației, laboratorul are obligația să predea autorizația în original la I.S.C. în termen de 10 zile de la primirea sancțiunii.
 + 
Articolul 33Eliberarea de rapoarte de analize/încercări de către laboratoare după suspendarea autorizației, se sancționează contravențional în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ducând la anularea autorizațiilor acestora. + 
Articolul 34Deciziile de suspendare sau anulare a autorizațiilor pot fi contestate la I.S.C. în termen de 15 zile de la data comunicării. + 
Articolul 35Anularea autorizației poate fi dispusă, pe cale administrativă, la solicitarea operatorul economic titular al laboratorului autorizat, pentru motive justificate, care nu se circumscriu cazurilor reglementate potrivit legii ca și contravenții, pe baza propunerii inspectorului evaluator, cu exprimarea punctului de vedere al direcției de specialitate.
 + 
Capitolul XIITarife + 
Articolul 36(1)Tariful de analizare, a dosarului în vederea autorizării extinderii/modificării autorizației/modificării șefului de laborator sau a specialistului în încercări nedistructive/electrice, de către comisia de autorizare este în valoare de 100 lei.(2)Tariful de evaluare în vederea autorizării/extinderii încercărilor autorizate este de 50 lei pentru fiecare încercare solicitată.(3)Tariful de emitere a unei autorizații noi ca urmare a solicitării de autorizare/modificare autorizație este în valoare de 150 lei.(4)Tariful de emitere a unei anexe noi la o autorizație existentă ca urmare a solicitării de extindere a profilurilor și încercărilor autorizate este în valoare de 150 lei.(5)Tariful de emitere a unui duplicat, conform anexei nr. 11, este în valoare de 150 de lei.(6)Tarifele prevăzute la alin. (1) și alin. (5) se achită și se transmit odată cu solicitarea.(7)Tariful prevăzut la alin. (2) se achită după primirea înștiințării cu data/perioada la care va avea loc evaluarea la fața locului a laboratorului și se transmite dovada plății înainte de data evaluării.(8)Tarifele prevăzute la alin. (3) și alin. (4) se achită înainte de emiterea autorizației/anexei.(9)Conturile în care se achită aceste tarife sunt cele ale Inspectoratelor Județene în Construcții pe raza cărora își desfășoară activitatea laboratorul, publicat pe pagina de internet a I.S.C, respectiv www.isc.gov.ro.
 + 
Capitolul XIIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 37(1)Autorizațiile eliberate de I.S.C. anterior intrării în vigoare a prezentei proceduri își mențin valabilitatea până la expirarea termenului de 4 ani de la data emiterii/reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analize și încercări în construcții, autorizate.(2)Autorizațiile emise până la data prezentei proceduri rămân valabile în condițiile respectării cerințelor standardului de referință SR EN ISO 17025 "Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări" în vigoare.
 + 
Articolul 38(1)În situația desființării/întreruperii activității unui laborator autorizat, operatorul economic titular al laboratorului va informa în scris I.S.C, în termen de maxim 5 zile de la desființarea/întreruperea activității.(2)I.S .C. va consemna în Registrul laboratoarelor de analize și încercări în construcții autorizate situațiile de suspendare sau anulare a autorizațiilor laboratoarelor, precum și desființarea sau întreruperea activității laboratorului.
 + 
Articolul 39Profilurile și încercările pentru care a fost autorizat laboratorul sunt cuprinse în anexa/anexele la autorizația emisă. + 
Articolul 40Documentele emise de laboratoare sunt valabile în următoarele condiții:a)laboratorul emitent este autorizat, potrivit legii;b)documentele sunt emise de laborator corespunzător profilurilor și încercărilor de competență, autorizate. + 
Articolul 41(1)În cazul pierderii sau deteriorării unei autorizații se poate elibera un duplicat, conform Anexei nr. 11 la procedură.(2)În vederea eliberării duplicatului unei autorizații, laboratorul solicitant va depune la ISC următoarele documente:a)o cerere din care să reiasă motivul pentru care se solicită eliberarea unui duplicat;b)anunțul pierderii autorizației, prin care se declară nulă, publicat într-un cotidian de largă circulație;c)originalul autorizației deteriorate împreună cu anexele;d)dovada achitării tarifului pentru emiterea duplicatului.
 + 
Articolul 42Autorizarea laboratoarelor de către ISC nu implică transferul de responsabilități de la persoana juridică autorizată la ISC și nici nu o exonerează pe aceasta de obligațiile ce îi revin potrivit legii și prezentei proceduri. + 
Articolul 43(1)Urmărirea aplicării și controlul respectării prevederilor prezentei proceduri se fac de către ISC.(2)Încălcarea prevederilor prezentei proceduri atrage răspunderea juridică în condițiile legii.
 + 
Articolul 44Anexele nr. 1 – 11 fac parte integrantă din prezenta procedură.
 + 
Anexa nr. 1la procedură
Nomenclatorul profilurilor de încercări

Nr.crt. Codul profilului Denumirea profilului
1 AchA Analize chimice ape
2 ACS Analize chimice sol
3 ANCFD Agregate naturale pentru lucrări de CF, drumuri
4 AR Armături de rezistență; din oțel beton, sârme sau plase sudate
5 AVC Acustică și vibrații în construcții
6 BBABP Beton, beton armat, beton precomprimat
7 CAL Construcții din aliaje aluminiu
8 CF Suprastructură CF
9 CL Construcții din lemn
10 CO Construcții din oțel
11 D Drumuri
12 Prefabricate Prefabricate
13 EIC Echipamente înglobate în construcții
14 E1BBABPZ Elemente din beton, beton armat, beton precomprimat, zidărie
15 EP Elemente de pavaj
16 F Finisaje
17 Geosintetice Geosintetice
18 GTF Geotehnică și teren de fundare
19 H Etanșarea rosturilor cu mastic bituminos
20 HITIF Hidroizolații, izolații termice, izolații fonice
21 IA Instalații de automatizare
22 IAE Instalații și aparatele electrice
23 ICF Instalații de contact, semnalizare, centralizare bloc, instalații de automatizare pentru CF
24 IDM Încercări distructive metal
25 IDL Încercări distructive lemn
26 IDN Încercări distructive nemetale
27 IEX C Încercări pentru expertizarea construcțiilor
28 IF Instalații frigorifice
29 IGN Instalații de gaze combustibile naturale
30 II Instalații de încălzire
31 INN Încercări nedistructive nemetale
32 Încercări accelerate ale sistemelor rutiere Încercări accelerate ale sistemelor rutiere
33 Încercări polietilenă Încercări polietilenă
34 Încercări produse ceramice Încercări produse ceramice
35 INM Încercări nedistructive metal
36 IS Instalații sanitare
37 IVC Instalații de ventilație și climatizare
38 L INJ Lucrări de injectare
39 LT Lucrări de telecomunicații
40 Materiale pentru învelitori Materiale pentru învelitori
41 Materiale pentru produse ceramice Materiale pentru produse ceramice
42 MBM Materiale pentru betoane și mortare
43 MD Materiale pentru drumuri
44 MNB Materiale pentru noroi bentonitic
45 MP Materiale de protecție contra agenților corozivi
46 MTZ Mortare pentru tencuieli și zidării
47 PC Protecție catodică
48 PCI Protecție contra incendiilor
49 PPC Produse polimerice pentru construcții
50 Produse finite Produse finite
51 Profil chimic Profil chimic
52 Siguranța circulației Siguranța circulației
53 SP Suduri polietilenă
54 VNCEC Verificări nedistructive și a comportării în exploatare a construcțiilor
55 ZP Zidărie și pereți

 + 
Anexa nr. 2la procedură
CERERE DE AUTORIZARE
Laborator de analize și încercări în activitatea de construcții
Autorizare [ ] Extindere [ ] Modificare [ ]
Prin prezenta cerere, ………… (denumirea instituției titulare), reprezentată prin ………, cu sediul în ……………, vă solicităm declanșarea procedurii de autorizare pentru laboratorul …………. situat în ……………….În acest sens vă supunem spre analiză dosarul de autorizare anexat, compus din:1.fișa de identificare a laboratorului;2.lista profilurilor și încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea;3.chestionarul de informare și autoevaluare;4.documente care atestă îndeplinirea cerințelor de studii și experiență profesională, prevăzute în anexa nr. 5, pentru șeful de laborator● copia diplomei de studii de lungă durată;● document din care reiese experiența profesională în activitatea de laborator în construcții;● dovada instruirii/certificării/autorizării, după caz, pentru specialistul încercări nedistructive/electrice;● document care face dovada că șeful de laborator este angajat permanent al laboratorului pe perioadă nedeterminată;5.acordurile de prelucrare date personale ale: șef laborator, specialist încercări nedistructive, specialist încercări electrice, după caz și conducătorul operatorului economic titular al laboratorului.6.dovada achitării tarifului de analizare dosar în vederea autorizării/extinderii/modificării autorizației/modificării șefului de laborator sau a specialistului în încercări nedistructive/electrice, după caz, de către comisia de autorizare, în valoare de 100 lei.Declarăm prin prezenta că am luat la cunoștință de prevederile reglementărilor tehnice și legislației în vigoare aplicabile activității laboratorului pentru care solicităm autorizarea și ne angajăm să respectăm prevederile acestor reglementări pe toată perioada de valabilitate a autorizației, în caz contrar suntem de acord cu suspendarea sau retragerea autorizației.Vă rugăm ca după analizarea dosarului de autorizare, în cazul în care acesta corespunde exigențelor stabilite pentru autorizare, să propuneți perioada de efectuare a evaluării la fața locului a laboratorului.
Conducătorul unității,………………………………..(numele și prenumele)
………………………………..(semnătura)L.S.
Data………………………………..
 + 
Anexa nr. 3la procedură
FIȘA DE IDENTIFICARE LABORATOR
Date generale:1.Date privind operatorul economic titular al laboratorului (operator cu personalitate juridică)1.1.Denumirea ………………………………………….1.2.Adresa (conform O.N.R.C.) ……………………………1.3.Nr. de telefon/Fax: …………. E-mail: ……………..1.4.Statutul juridic ……………………………………1.5.Cod unic de înregistrare …………………………….1.6.Nr. de ordine la registrul comerțului …………………1.7.Persoana de conducere delegată pentru reprezentare ……..2.Date privind laboratorul de încercări2.1.Denumirea laboratorului ……………………………..2.2.Adresa (conform punct de lucru declarat) ………………2.3.Nr. de telefon/Fax ………………………………….2.4.Efectiv total personal laborator: ……, din care personal tehnic: …….
Conducătorul unității(nume, prenume)………………………………..
Semnătura………………………………..
Data………………………………..
 + 
Anexa nr. 4la procedurăSocietatea …………….Laboratorul ……………
LISTA
profilurilor și încercărilor pentru care se solicită autorizarea/extinderea

Nr.crt. Profilul Denumirea încercării conform mențiune standard de metodă Standardul în vigoare sau norma care stabilește cum se face încercarea Aparatura utilizată de laborator pentru efectuarea încercării și impusă de normele tehnice
Conducătorul unității(nume prenume/semnătura)…………………………………………………..………………………………………………….. Șeful de laborator(nume prenume/semnătura)
Data…………………………………………………..

 + 
Anexa nr. 5la procedurăSocietatea ……………….
CHESTIONAR
de informare și autoevaluare
Prezentul chestionar are drept scop prezentarea principalelor date privind laboratorul de încercări în vederea analizării oportunității vizitei de evaluare preliminară.

Nr.crt. Cerința evaluată Rezultatul autoevaluării
Da Nu Observații
A. Organizare generală
1. Laboratorul dispune de o organizare care îi permite desfășurarea activității astfel încât să nu se exercite presiuni financiare sau de altă natură care pot influența imparțialitatea, integritatea și credibilitatea activității de laborator
2. Sunt asigurate spațiile necesare de desfășurare în bune condiții a încercărilor (Se precizează anexa care prezintă planul laboratorului.)
3. Sunt stabilite atribuțiile, sarcinile, responsabilitățile etc. laboratorului într-un regulament de organizare și funcționare al laboratorului sau capitolul din regulamentul de organizare și funcționare al instituției tutelare
B. Resurse umane
4. Laboratorul dispune de personal astfel încât să asigure atât conducerea, cât și efectuarea încercărilor pentru care solicită autorizarea cu frecvența planificată (Se precizează anexa care prezintă lista cu personalul încadrat special pentru laborator – numele, funcția, calificarea; pentru personalul autorizat se completează inclusiv numărul de autorizație.)
5. Personalul angajat la laborator are fișa postului întocmită astfel încât să cuprindă atribuțiile, sarcinile, responsabilitățile, nivelurile de decizie și de competență
6. Este desemnat un responsabil cu metrologia în laborator
7. Personalul angajat la laborator are cunoștințele necesare privind legislația, standardele, normativele aplicabile activității desfășurate în laborator
8. Laboratorul are documentat un program anual de instruire a întregului personal din laborator
C. Sistemul calității
9. Aveți implementat un sistem propriu de management al calității (Se precizează anexa care prezintă lista documentelor sistemului de management al calității – manual, proceduri, instrucțiuni, listă care include ediția/revizia în vigoare; în cazul în care sistemul calității este inclus în sistemul instituției tutelare trebuie să se facă specificații clare referitoare la sistemul calității aplicabil activității de laborator
10. La elaborarea sistemului de management al calității s-a avut în vedere respectarea SR EN ISO CEI 17025 în vigoare
11. Conducerea laboratorului și-a stabilit politica și obiectivele în domeniul calității
12. Documentele sistemului calității sunt accesibile personalului din laborator
13. Există o procedură pentru gestiunea controlată a înregistrărilor. Procedura definește modalitatea de a asigura: ușurința identificării, arhivării, regăsirii și protecției înregistrărilor, durata de păstrare și destinația finalizat
14. Există un sistem de tratare a cererilor de ofertă/oferte și contractelor de încercări pentru a stabili dacă laboratorul are capabilitatea să îndeplinească cerințele clientului
15. Este asigurat controlul subcontractanților în activitățile de încercări, în sensul conformării acestora la cerințele SR EN ISO CEI 17025 în vigoare
16. Laboratorul are un sistem documentat pentru aprovizionarea, recepția, depozitarea, identificarea produselor utilizate în laborator
17. Este efectuată evaluarea și selecția furnizorilor pe baza capacității acestora de a furniza produse conforme cu cerințele organizației
18. Este stabilită modalitatea de interfață cu clientul privind: modul de comunicare, transmiterea rezultatelor încercărilor, reacția clientului, inclusiv reclamațiile acestuia etc.
19. Sunt definite, într-o procedură documentată, metodele de control și responsabilitățile/autoritatea pentru controlul încercărilor/rezultatelor neconforme (Se va preciza numărul neconformităților identificate în ultimele 6 luni.)
20. Sunt păstrate înregistrări privind acțiunile corective și preventive rezultate în urma controlului lucrărilor neconforme, auditurilor interne sau externe, analiza efectuată de conducere, feedbackul de la client, inclusiv reclamațiile acestuia
21. Aveți organizat auditul intern al laboratorului (Notați data ultimului audit intern efectuat.)
22. Se efectuează periodic analiza de către conducere a activității de laborator (Precizați intervalul la care se efectuează și data ultimei analize.)
D. Cerințe tehnice
23. Sunt identificate metodele de încercare și standardele, specificațiile etc. după care se efectuează încercările
24. Aveți proceduri/instrucțiuni de efectuare a tuturor încercărilor pentru care se solicită autorizarea
25. Aveți o listă actualizată privind legislația, standardele, normativele etc. aplicabile activității de laborator și care sunt în dotarea laboratorului
26. Laboratorul este dotat cu necesarul de echipamente de eșantionare, măsurare și încercare conforme cu specificațiile relevante pentru încercările/etalonările respective. Dacă nu, cum procedați
27. Există proceduri documentate privind identificarea, metodele de verificare utilizate, securitatea în manipulare, transportul, depozitarea, utilizarea și mentenanța planificată a echipamentului
28. Este amenajată o zonă din laborator pentru a se depozita echipamentele neconforme (Se va hașura zona în planul de situație al laboratorului.)
29. Aveți un sistem de evidență al verificărilor metrologice. Dacă da, precizați cum este organizat.
30. Aveți stabilite proceduri care descriu selectarea, planul de eșantionare, extragerea și pregătirea eșantioanelor
31. Aveți un sistem de recepționare, înregistrare, etichetare, depozitare (înainte și după încercare)
32. După efectuarea încercărilor aveți o procedură de eliminare a deșeurilor
33. Aveți un plan de control al calității întocmit pe tipuri de materiale, faze de control care să includă frecvența de efectuare a încercărilor (în cazul laboratoarelor care efectuează încercări pentru operatorul economic de care aparține)
34. Aveți instituit un sistem de control privind respectarea normelor tehnice privind efectuarea încercărilor. Cine efectuează controlul
35. Dar pentru verificarea modului de consemnare în documentele emise, cine efectuează controlul?
36. Utilizați formulare pentru înscrierea rezultatelor încercărilor
37. Formularele/Caietele de lucru/Fișele de lucru sunt identificate pe fiecare tip de încercare
38. Pentru rezultatele încercărilor efectuate de subcontractanți se emit rapoarte scrise
39. Înregistrările tehnice ale rezultatelor încercărilor asigură trasabilitatea încercărilor (identificarea comenzii/contractului, identificarea personalului responsabil pentru eșantionare, pentru efectuarea încercării, pentru înscrierea/calculul rezultatelor)

NOTĂ:În rubrica "Observații" se notează datele solicitate în chestionar sau se identifică documentele care se anexează și care confirmă stadiul de realizare a cerinței evaluate.
Conducătorul unității,………………………………..(numele și prenumele)


………………………………..(semnătura)L.S.Data ……… + 
Anexa nr. 6la procedură
CERINȚE MINIME
de studii și experiență profesională impuse + 
Șef laborator de analize și încercări în construcțiiTabel 1.1.

Cerințe minime de calificare Vechime minimă în activitatea de laborator
Învățământ superior încheiat cu diplomă de inginer sau diplomă de licență, cu specializarea în cel puțin un profil solicitat pentru autorizare 3 ani

 + 
Specialist încercări nedistructive pentru profilurile: VNCEC, INN, INMTabel 1.2.

Cerințe minime de calificare Vechime minimă în activitatea de laborator
Învățământ superior încheiat cu diplomă de inginer sau diplomă de licență, cu specializarea în profilul solicitat pentru autorizare: INN, INM, VNCEC, după caz 3 ani
Curs de instruire în domeniu și/sau certificate de absolvire eliberate de către un organism specializat în certificarea persoanelor care efectuează încercări nedistructive
Alte documente eliberate de Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare – CNCAN, Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat – ISCIR (după caz)

 + 
Specialist încercări electrice pentru profilul IAETabel 1.3.

Cerințe minime de calificare Vechime minimă în activitatea de laborator
Învățământ superior încheiat cu diplomă de inginer sau diplomă de licență, cu specializarea în profilul IAE 3 ani
Autorizat ANRE
Curs de instruire în domeniu

(la 08-10-2021,
Anexa nr. 6 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.419 din 1 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 964 din 08 octombrie 2021
)
 + 
Anexa nr. 7la procedurăINSPECTORATUL DE STAT ÎN CONSTRUCȚII
PROCES-VERBAL DE EVALUARE LABORATOR,
Încheiat azi ……………………
(Perioada de evaluare ………..)

Număr de înregistrare de la I.R.C./I.J.C. …………………/…………………
Număr de înregistrare de la S.C. …………………/…………………
Evaluare în vederea: Autorizării Extinderii Menținerii autorizării
Date de identificare laborator: Denumire laborator
Proprietar laborator: Nr. Registrul comerțului:.
CUI societate:
Adresă proprietar: Nr. telefon/fax societate:
E-mail:
Banca/cod IBAN:
Adresă laborator: Nr. telefon/fax societate:
E-mail:
Numele și prenumele inspectorilor evaluatori Nr. legitimație
1. Baza legală a inspecției:
Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioareO.G. nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., aprobată prin Legea nr. 707/03.12.2001, cu modificările și completările ulterioareRegulament privind controlul de stat al calității în construcții, aprobat prin H.G. nr. 492/2018Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, aprobat prin H.G. nr. 808/2005; – Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții în vederea autorizării, în vigoare;– Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificații, normative, instrucțiuni, ghiduri, metodologii, manuale, etc.);– SR EN ISO/IEC 17025 – Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări.
2. Evaluarea s-a efectuat în prezența reprezentanților laboratorului:
Numele și prenumele Calitatea Telefon:
3. La evaluare au mai participat:
Nume și prenume Calitatea Telefon:
4. Stadiul realizării măsurilor dispuse la evaluarea anterioară (dacă este cazul)
5. Stadiul autorizării laboratorului de către I.S.C.
Este autorizat:
A fost autorizat:
Nu a fost autorizat:
6. Alte mențiuni
7. Cerințe generaleRăspuns posibil: DA, NU, O, N/A (neaplicabil)
7.1. Imparțialitate
7.1.1. Laboratorul are identificate documentat riscurile referitoare la imparțialitate derivate din activitățile sale, din relațiile sale sau din relațiile personalului său.
7.1.2. Laboratorul poate demonstra cum efectuează în mod sistematic identificarea riscurilor asupra imparțialității, precum și eliminarea sau minimizarea acestor riscuri.
7.1.3. Sunt documentate angajamente/declarații ale personalului cheie din organizație (manageri în subordinea cărora se află laboratorul; manageri care asigură resursele, manageri care comercializează serviciile de încercare etc.)
7.2. Confidențialitate
7.2.1. Sunt documentate angajamente legale din punct de vedere juridic, pentru gestionarea tuturor informațiilor obținute în timpul desfășurării activităților de laborator. Laboratorul poate demonstra asigurarea confidențialității
7.2.2. Sunt identificate și documentate foarte clar informațiile cu drept de proprietate care pot fi puse la dispoziția publicului inclusiv cazurile în care laboratorul este obligat prin lege sau autorizat prin dispoziții contractuale să facă acest lucru
7.2.3. Laboratorul poate demonstra modalitatea de informare prealabilă/notificare a clientului cu privire la informațiile pe care intenționează să le facă public
8. Observații la punctul 7
9. Cerințe structuraleRăspuns posibil: DA, NU, O, N/A (neaplicabil)
9.1. Laboratorul este entitate legal constituită sau parte definită a unei entități legale care este responsabilă juridic pentru activitățile sale de laborator
9.2. Autorizația de construire a laboratorului nr. ………………., după caz
9.3. Organigrame oficiale (ale organizației din care face parte laboratorul, ale laboratorului, după caz)
9.4. Laboratorul are identificat managementul care are responsabilitatea generală pentru laborator
9.5. Managementul laboratorului se asigură că integritatea sistemului de management este menținută atunci când sunt planificate și implementate modificări ale sistemului de management
10. Observații la punctul 9
11. Cerințe referitoare la resurseRăspuns posibil: DA, NU, O, N/A (neaplicabil)
11.1. Generalități
11.1.1. Laboratorul dispune de personal, facilități, echipamente, sisteme și servicii suport necesare pentru a gestiona și a efectua activitățile sale de laborator încercări
11.2. Personal
11.2.1. Laboratorul dispune de un număr suficient de personal atât tehnic cât și operativ care acționează imparțial și care are competența necesară să efectueze activitatea de laborator
11.2.2. Laboratorul folosește personal intern/extern/(lista personalului de laborator intern și/sau extern).
11.2.3. Laboratorul are documentate cerințele de competență pentru fiecare funcție care influențează rezultatele activităților de laborator, inclusiv cerințele referitoare la educație, calificare, instruire, cunoștințe tehnice, aptitudini și experiență.
11.2.4. Laboratorul face dovada îndeplinirii cerințelor de la pct. 11.2.3
11.2.5. Managementul laboratorului poate demonstra că a comunicat personalului din subordine sarcinile, responsabilitățile și competențele ce le revin
11.2.6. Laboratorul dispune de o procedură care prevede determinarea cerințelor de competență
11.2.7. Persoana desemnată pentru examinarea și validarea rezultatelor cuprinse în rapoartele de încercări, îndeplinește cel puțin următoarele cerințe:– are experiență relevantă în domeniul încercărilor;– are pregătirea necesară;– este instruită conform programului de instruiri stabilit anual
11.2.8. Decizia de numire a șefului de laborator. Decizia nr. ………/……………
11.2.9. decizia de numire a specialistului în încercări nedistructive. Decizia nr. ………/……………, după caz
11.2.10. Persoanele autorizate pentru executarea încercărilor pentru care există cerințe ale legislației specifice/reglementări tehnice de încercare sau altă formă de atestare de competență dețin certificatele sau atestatele necesare (ex. încercări nedistructive elemente de beton, încercări nedistructive metale etc.)
11.2.11. Laboratorul are documentat un sistem de instruire prin care să se asigure că fiecare persoană este instruită sub aspect tehnic și de management, iar cunoștințele sunt menținute și actualizate permanent
11.2.12. Programul de instruire este elaborat în concordanță cu cerințele de competență specifice tipului de activitate și responsabilitatea/autoritatea atribuită fiecărei persoane care participă la activitatea laboratorului
11.2.13. Pentru personalul nou angajat sau cel care a fost mutat și i s-a atribuit o activitate nouă (care impune o calificare superioară) i s-a elaborat un program de instruire care cuprinde: o perioadă de studiu și adaptare, o perioadă de probă cu activitatea sub supervizare, o instruire continuă etc.
11.2.14. Laboratorul evaluează permanent competența personalului și satisfacerea nevoilor de instruire
11.3. Facilități și condiții de mediu
11.3.1. Laboratorul are documentat cerințele referitoare la facilitățile și condițiile de mediu impuse de reglementările tehnice aplicabile.
11.3.2. Sunt documentate și monitorizate condițiile de mediu permanent astfel încât să nu afecteze validitatea rezultatelor
11.3.3. Se asigură accesul controlat în incinta laboratorului
11.3.4. În incinta laboratorului sunt separate zonele în care se desfășoară activități incompatibile
11.4. Echipamente
11.4.1. Laboratorul deține toate echipamentele necesare pentru efectuarea încercărilor autorizate/solicitate pentru autorizare
11.4.2. Laboratorul are documentat cum se face manipularea, transportul (în special pentru aparatele mobile), depozitarea (mai ales la aparatele de măsurare care necesită condiții speciale), utilizarea (instrucțiuni de lucru conforme cu cartea tehnică), întreținerea planificată (internă sau externă planificată în planuri de mentenanță) a echipamentelor din dotare
11.4.3. Laboratorul are documentat cum se verifică conformitatea echipamentelor cu specificațiile tehnice înainte de punerea/repunerea în funcțiune
11.4.4. Echipamentele din dotarea laboratorului au capabilitatea să atingă exactitatea de măsurare și/sau incertitudine de măsurare necesare pentru furnizarea de rezultate valide
11.4.5. Echipamentele din dotarea laboratorului sunt etalonate/verificate metrologic, după caz
11.4.6. Laboratorul are stabilit un program de etalonare
11.4.7. Echipamentele din laborator sunt etichetate cu informații despre serie, stare de funcționare
11.4.8. Echipamentele defecte/scoase din uz sunt izolate și marcate corespunzător
11.4.9. Laboratorul deține înregistrări referitoare la: identitatea echipamentului (serie, producător, locație, accesorii), date referitoare la etalonări, plan de mentenanță și înregistrări ale lucrărilor de mentenanță, date referitoare la reparații, mutări echipamente
11.4.10. Laboratorul dispune de o procedură care prevede verificări intermediare în vederea menținerii încrederii în performanța echipamentelor
11.5. Trasabilitatea metrologică
11.5.1. Laboratorul are documentată modalitatea de asigurare și menținere a trasabilității metrologice a rezultatelor
11.5.2. Laboratorul deține înregistrări privind trasabilitatea metrologică
11.6. Produse și servicii furnizate din exterior
11.6.1. Laboratorul dispune de o procedură care prevede: criteriile de selecție a furnizorilor externi, criteriilor de acceptare și recepție a produselor și serviciilor și modul de comunicare către furnizorii de produse și servicii
12. Observații la pct. 11
13. Cerințe referitoare la procesRăspuns posibil: DA, NU, O, N/A (neaplicabil)
13.1. Analiza solicitărilor, ofertelor și contractelor
13.1.1. Laboratorul are documentată o procedură referitoare la analiza solicitărilor ofertelor și contractelor
13.1.2. Procedura conține date despre:– existența capabilității și a resurselor pentru a îndeplinii cerințele;– selectarea metodelor corespunzătoare cerințelor clienților;– informarea și obținerea acordului clientului despre eventuale activități efectuate de furnizorii externi de încercări
13.1.3. Laboratorul informează clientul atunci când metoda solicitată de client este considerată neadecvată sau depășită
13.1.4. Laboratorul are stabilită modalitatea de informare a clienților laboratorului referitoare la modificările făcute față de contract
13.1.5. Laboratorul are documentată modalitatea de acces a clientului în vederea monitorizării încercării solicitate
13.2. Selectarea și verificarea metodelor
13.2.1. Laboratorul dispune de standarde, normative, legislație etc. corespunzătoare activității autorizate
13.2.2. Pentru încercările autorizate laboratorul se asigură că aplică prevederile reglementărilor tehnice în construcții, standarde naționale sau alte documente tehnice aplicabile
13.2.3. Laboratorul deține proceduri și/sau instrucțiuni de lucru adecvate pentru toate activitățile de laborator
13.2.4. Laboratorul deține înregistrări cu privire la faptul că procedurile și documentația suport (instrucțiuni, standarde, manuale etc.) sunt permanent actualizate și ușor disponibile personalului
13.3. Eșantionare (pentru laboratoarele care fac eșantionare)
13.3.1. Laboratorul dispune de proceduri de eșantionare, care respectă legislația în vigoare și standardele de metodă aplicabile.
13.3.2. Laboratorul deține înregistrări cu privire la:– locul eșantionării;– metoda de eșantionare utilizată;– data și ora eșantionării;– date pentru identificarea și descrierea eșantionului;– identificarea persoanei/persoanelor care a făcut eșantionarea;– identificarea echipamentului utilizat;– condițiile de mediu și transport;– identificarea locului de unde s-a făcut eșantionarea, după caz
13.4. Manipularea obiectelor de încercare
13.4.1. Laboratorul are documentat prevederi cu privire la: transportul, recepția, identificarea unică a probelor, manipularea probelor în laborator, depozitarea, păstrarea, evitarea contaminării sau deteriorării probelor, eliminarea sau returnarea obiectelor de încercat, astfel încât să se asigure integritatea probelor prin respectarea condițiilor de microclimat specific tipului de probă
13.4.2. Laboratorul are documentată modalitatea de predare a probelor. La predare este verificată integritatea probelor și a documentelor însoțitoare?
13.5. Înregistrări tehnice
13.5.1. Laboratorul deține înregistrări cu privire la:– datele și calculele originale;– rezultatele încercărilor;– rapoarte de încercări;– amendamentele la rapoarte (amendamente care pot fi urmărite față de versiunea anterioară), după caz;– numele personalului de laborator responsabil pentru fiecare activitate de laborator și pentru verificarea datelor și a rezultatelor
13.5.2. Laboratorul face dovada trasabilității probelor de la intrare până la ieșire din laborator
13.6. Asigurarea validității rezultatelor
13.6.1. Laboratorul deține o procedură pentru planificarea monitorizării validității rezultatelor sale
13.6.2. Laboratorul asigură validitatea rezultatelor prin control intern
13.6.3. Laboratorul asigură validitatea rezultatelor prin control extern prin compararea rezultatelor altor laboratoare
13.7. Raportarea rezultatelor
13.7.1. Rezultatele încercărilor sunt analizate și autorizate înainte de a fi emise
13.7.2. Rapoartele de încercări emise sunt clare, fără ambiguitate
13.7.3. Cu excepția cazului în care laboratorul are motive întemeiate pentru minimizarea informațiilor furnizate, rapoartele de încercări emise cuprind cel puțin următoarele informații,– identificare laborator;– identificare client;– identificare probă;– data emiterii și numărul de pagini;– data primirii probei;– referiri la eșantionarea făcută de laborator sau de client, după caz;– dacă probele sunt aduse de client se declară că încercările au fost făcute pe eșantioanele primite;– rezultatele încercărilor, unitatea de măsură, metodele utilizate;– declarație că rezultatele se referă numai la obiectele încercate și o declarație că raportul nu poate fi reprodus integral decât cu aprobarea laboratorului;– identificarea persoanei care autorizează raportul de încercare;– identificarea clară a rezultatelor care provin de la furnizori externi– informații privind condițiile de mediu, după caz;– opinii și interpretări, după caz
13.8. Reclamații
13.8.1. Laboratorul deține o procedură referitoare la tratarea reclamațiilor care conține cel puțin următoarele elemente:– descrierea procesului de primire, validare, investigare a reclamației și decizia asupra acțiunilor care trebuie întreprinse ca răspuns la reclamație;– urmărirea și înregistrarea reclamațiilor, inclusiv a acțiunilor întreprinse pentru rezolvarea acestora;– asigurarea că sunt întreprinse toate acțiunile adecvate
13.8.2. Laboratorul are stabilită modalitatea de furnizare către reclamant a modului de tratare și de rezolvare a reclamațiilor
13.8.3. Laboratorul se asigură că răspunsul la reclamație este elaborat de o persoană neimplicată în activitatea de laborator în cauză
13.9. Activitatea neconformă
13.9.1. Laboratorul deține o procedură care definește:– responsabilitățile și autoritățile pentru managementul activităților neconforme;– acțiunile întreprinse;– evaluarea impactului asupra activităților anterioare;– decizii privind acceptarea neconformității;– decizie de reluare a activității
13.9.2. Laboratorul deține înregistrări cu privire la activitățile neconforme
13.10. Controlul datelor și managementul informațiilor
13.10.1. Laboratorul are acces la datele și informațiile necesare pentru efectuarea activităților de laborator
13.10.2. Sistemul de management al datelor și informațiilor din activitatea laboratorului utilizat pentru colectarea, prelucrarea, înregistrarea, raportarea, păstrarea și recuperarea datelor este computerizat
13.10.3. Documentele și înregistrările generate în sistem informatic (procedurile de sistem/operaționale, instrucțiunile de utilizare, formulare, programe de calcul, rapoartele de încercări etc) sunt protejate împotriva accesului/modificărilor neautorizat (e)
14. Observații la pct. 13
15. Cerințe referitoare la sistemul de management Răspuns posibil: DA, NU, O, N/A (neaplicabil)
15.1. Laboratorul are documentat, implementat și menținut un sistem de management capabil să susțină și să demonstreze îndeplinirea consecventă a cerințelor SR EN ISO/CEI 17025 și să asigure calitatea rezultatelor laboratorului
15.1.1. Manual management calitate (propriu)
15.1.2. Proceduri generale (sistem și/sau operaționale), codificate
15.1.3. Proceduri și/sau instrucțiuni de lucru pentru încercările autorizate/solicitate pentru autorizare, după caz
15.1.4. Documentele sistemului de management sunt aprobate
15.1.5. Documentele modificate sunt reexaminate și aprobate
15.1.6. Documentele sunt identificate și difuzate în ediția în vigoare la locurile de utilizare
15.1.7. Se ține o evidență corespunzătoare a documentelor
15.1.8. Este specificat modul de arhivare a documentelor perimate.
15.2. Se va completa pentru laboratoarele care au optat pentru un sistem de management în concordanță cu opțiunea A
15.2.1 Documentația sistemului de management
15.2.1.1. Laboratorul are documentate, implementate și menținute politici și obiective care să trateze competența, imparțialitatea, funcționarea laboratorului
15.2.1.2. Laboratorul poate face dovada că managementul se angajează pentru dezvoltarea, implementarea și îmbunătățirea sistemului de management
15.2.1.3. Personalul laboratorului are acces la documentația sistemului de management și la informațiile aplicabile responsabilităților fiecăruia
15.2.2. Controlul documentelor sistemului de management
15.2.2.1. Laboratorul se asigură că documentele:– sunt aprobate de personal autorizat;– sunt analizate și actualizate periodic;– sunt identificate modificările și reviziile;– sunt difuzate/retrase în mod controlat;– sunt unic identificate;– nu sunt utilizate documentele perimate
15.2.2.2. Laboratorul are stabilit modul cum emite atât înregistrările tehnice cât și înregistrările aferente sistemului de management
15.2.2.3. Laboratorul are implementată modalitatea de control a înregistrărilor sistemului de management prin:– identificare (codificare);– depozitare corespunzătoare;– protejare;– arhivare și stabilire timp de păstrare și eliminare;– disponibile funcție de modul în care s-a stabilit accesul la înregistrări astfel încât să se răspunde cerințelor de confidențialitate
15.2.3. Acțiuni pentru tratarea riscurilor și oportunităților
15.2.3.1 Laboratorul are identificate riscurile și oportunitățile legate de toate obiectivele sistemului de management
15.2.3.2. Laboratorul are stabilite strategiile care vor fii utilizate în vederea controlului pentru:– a se asigura că sistemul de management implementat își atinge obiectivele propuse și obține rezultatele dorite;– a preveni sau a reduce impacturile nedorite și potențialele eșecuri în activitatea de laborator– a realiza îmbunătățirea activității proprii– a identifica oportunitățile apărute în vederea realizării scopului și a obiectivelor laboratorului
15.2.3.3. Laboratorul deține înregistrări cu privire la tratarea riscurilor, tratare care presupune parcurgerea etapelor de identificare, analiză, evaluare, controlul și monitorizare a riscurilor
15.2.4. Îmbunătățire
15.2.4.1. Laboratorul are identificate, selectate și implementate acțiuni adecvate de îmbunătățire
15.2.4.2. Laboratorul deține înregistrări cu privire la îmbunătățire
15.2.5. Acțiuni corective
15.2.5.1. Laboratorul are stabilită modalitatea de reacție la apariția neconformităților.
15.2.5.2. Laboratorul evaluează nevoia de acțiuni corective pentru a elimina cauzele care le-au produs (analizarea neconformității, determinarea cauzelor neconformităților, verificarea existenței unei neconformități similare sau care poate să reapară)
15.2.5.3. Laboratorul aplică corecții și acțiuni corective
15.2.5.4. Laboratorul păstrează înregistrări referitoare la natura, cauzele, măsurile stabilite și rezultatele obținute după implementarea acțiunilor corective
15.2.6. Audituri interne
15.2.6.1 Laboratorul are stabilit și documentat intervalele planificate pentru furnizarea de informații dacă sistemul de management implementat este conform cu: cerințele proprii ale laboratorului, cu cerințele standardului referențial și faptul dacă sistemul de management implementat este menținut eficient
15.2.6.2. Laboratorul are stabilit și menține un program de audit intern
15.2.6.3. Sunt definite criteriile de audit
15.2.6.4. Se asigură raportarea rezultatului auditului către managementul laboratorului
15.2.6.5. Se păstrează înregistrări referitoare la auditul intern
15.2.7. Analize efectuate de management
15.2.8.1. Managementul laboratorului își analizează sistemul de management la intervale planificate
15.2.8.2.Elementele de intrare la analiza de management cuprind:– îndeplinirea obiectivelor stabilite;– stadiul acțiunilor de la analiza anterioară;– rezultatele auditurilor interne și externe;– acțiunile corective propuse;– modificări ale volumului și gamei de activități;– feedbackul de la clienți;– tratarea reclamațiilor;– rezultatele identificării și tratării riscurilor;– activități de monitorizare și de instruire
15.2.8.3. Elementele de ieșire ale analizei de management cuprind deciziile și acțiunile pentru:– eficacitatea sistemului de management;– îmbunătățirea sistemului de management;– asigurarea resurselor necesare;– orice nevoie de schimbare la nivel de laborator
15.2.8.4. Laboratorul deține înregistrări cu privire la analiza de management
15.2.9. Se ține o evidență corespunzătoare a tuturor înregistrărilor generate de aplicarea sistemului de management
15.3. Se va completa pentru laboratoarele care au optat pentru un sistem de management în concordanță cu opțiunea B
15.4.1 Laboratorul are implementat un sistem de management ISO 9001 în vigoare
15.4.2. Laboratorul are certificat sistemul de management ISO 9001 (este opțional)
15.4.3 Laboratorul este capabil să demonstreze că îndeplinește cerințele de la art. 4 până la art. 7 din standardul SR EN ISO/IEC 17025
16. Observații la pct. 15
17. Alte constatări
18. Neconformități constatate Abateri de la:
18.1
18.2
19. Măsuri dispuse
19.1. Termen:
Răspunde:
19.2. Termen:
Răspunde:
Responsabilii desemnați în prezentul proces-verbal de evaluare, vor prezenta în scris la I.S.C. modul de aducere la îndeplinire al măsurilor dispuse TERMEN:
20. Concluzii
Paginile anexate, în număr de ………., fac parte integrantă din prezentul proces-verbal de evaluare
SEMNĂTURI
Din partea I.S.C. Din partea unității evaluate:
Nume: ………………………………… Nume: …………………………………
Prenume: …………………………….. Prenume: ……………………………..
Semnătura: ………………………….. Semnătura: …………………………..

 + 
Anexa nr. 8la procedură
ANTETUL INSPECTORATULUI DE STAT ÎN CONSTRUCȚII – I.S.C.

RAPORT DE EVALUARE
a laboratorului de analize și încercări în activitatea de construcții
Încheiat astăzi, ……………..

Date de identificare laborator:
Operatorul economic titular: Nr. registrul comerțului:
CUI societate:
Adresa operatorului economic titular: Nr. telefon:
Nr. fax:
E-mail:
Adresa laboratorului: Nr. telefon laborator
Nr. fax laborator:
E-mail:
Baza legală a atestării:
Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare;Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentul privind controlul de stat al calității în construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 492/2018;Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize și încercări în activitatea de construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005; SR EN ISO CEI 17025 – Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări;Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiză și încercări în activitatea de construcții în vederea autorizării; Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificații, normative, instrucțiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.);Regulamentul privind activitatea de metrologie în construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările și completările ulterioare.
Comisia de autorizare compusă din: Numele și prenumele
Președinte
Membru
Membru
Secretar comisie
În urma analizării dosarului de autorizare de către comisia de autorizare s-au constatat următoarele:
Nr.crt. Criteriul analizat DA NU
1. Fișa de identificare este completată cu toate datele de identificare necesare în faza de autorizare/ extindere/modificare?
2. Lista profilurilor și încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea/extinderea profilurilor și încercărilor autorizate
3. Chestionarul de informare și autoevaluare s-a completat conform cerințelor etapei de autorizare/ extindere/modificare?
4. S-a constatat realizarea tuturor acțiunilor corective stabilite în procesul-verbal de evaluare?
Alte constatări rezultate în urma analizei:
CONCLUZIA COMISIEI DE AUTORIZAREÎn urma analizei documentelor, laboratorul …………………………, cu sediul ……………………, ÎNDEPLINEȘTE/NU ÎNDEPLINEȘTE criteriile de autorizare/extindere/modificare autorizație.Dl/d-na …………………….. întrunește condițiile prevăzute în Procedura privind evaluare laboratoarelor de analiză și încercări în activitatea de construcții în vederea autorizării, aprobată prin Ordinul ………………., cu modificările și completările ulterioare, pentru ocuparea postului de șef laborator/specialist încercări nedistructive/electrice în cadrul …………………………….
Comisia de autorizare Numele și prenumele Semnătura
Președinte
Membru
Membru
Secretar comisie

Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în …… exemplare. + 
Anexa nr. 9la procedură
FIȘĂ DE EVALUARE
Șef de laborator/Specialist încercări nedistructive/electrice
I.DATE DE IDENTIFICARE LABORATORProprietarul laboratorului: …………………………….Sediul social: …………………………………………..Adresa laboratorului: ………………………………….Profilurile: ………………………………………………II.MOD DE ÎNDEPLINIRE A CERINȚELOR PROFESIONALE (conform specificații anexa 5 și documente solicitate la autorizare)Numele și prenumele: ………………………………………Studii: ……………………………………………………….Vechimea în activitatea de laborator: ……………………

Cerința evaluată Conform Neconform Observații
Cerințe de studii și experiență profesională Decizia de numire ……………………………………………………………………………….Diplomă de studii……………………………………………………………………………….Documente doveditoare vechime în activitatea de laborator……………………………………………………………………………….Instruirii în domeniu ………………………………………………..Certificări ………………………………………………………………Autorizări ………………………………………………………………Alte documente prezentate……………………………………………………………………………..
Numele și prenumele evaluatorului I.J.C./I.C.B. Semnătura Data

 + 
Anexa nr. 10la procedură
 + 
Anexa nr. 11la procedură
–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x