PROCEDURĂ din 23 martie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 7 aprilie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 431 23/03/2022
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 26
ART. 1REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ART. 1REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 26
ART. 2REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ART. 2REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 236
ART. 3REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ART. 6REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 9
ART. 8REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 25
ART. 8REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 270
ART. 8REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 9REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 156
ART. 10REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 213
ART. 11REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 47
ART. 11REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 222
ART. 12REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 270
ART. 12REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 13REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 163
ART. 13REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 165
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 431 23/03/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 431 23/03/2022
ActulREFERIT DEORDIN 431 23/03/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 431 din 23 martie 2022, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 342 din 7 aprilie 2022.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)În temeiul prevederilor art. 25 și 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, organele fiscale locale competente în executarea silită a debitorului sunt îndreptățite să ceară oricărui codebitor realizarea integrală a obligației de plată datorate bugetelor locale ale unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(2)Măsura de angajare a răspunderii solidare se realizează de către organul fiscal local competent în executarea silită a debitorului, în timpul desfășurării atribuțiilor sale.(3)În vederea stabilirii persoanelor fizice și/sau juridice, după caz, care se încadrează în prevederile art. 25 din Codul de procedură fiscală, organele fiscale locale competente în executarea silită a debitorului desfășoară activități ce constau în identificarea, evaluarea și gestionarea tuturor documentelor relevante ce vor sta la baza demarării procedurii de angajare a răspunderii solidare.(4)Desfășurarea acestor activități se realizează prin următoarele operațiuni:a)stabilirea surselor de date și informații;b)consultarea evidenței deținute de către organul fiscal local din care să reiasă acțiunile patrimoniale ale debitorului ce au avut loc într-o anumită perioadă de timp;c)solicitarea de date și informații de la persoane fizice sau juridice ori alte entități, considerate utile de către organul fiscal local;d)analizarea datelor și informațiilor deținute de către organul fiscal local;e)individualizarea persoanelor fizice și/sau juridice, după caz, precum și stabilirea sumelor care vor face obiectul demarării procedurii de angajare a răspunderii solidare;f)alte operațiuni considerate necesare pentru clarificarea situației fiscale a debitorului.(5)Pentru angajarea răspunderii solidare, organul fiscal local are în vedere, după caz, următoarele:a)documente referitoare la declararea insolvabilității debitorului;b)acte și fapte din care să rezulte reaua-credință a persoanelor fizice sau juridice a căror răspundere va fi angajată;c)documente referitoare la istoricul persoanei juridice debitoare: obiect de activitate, modificările actului constitutiv, capital social, majorări de capital, sediul social sau modificări ale acestuia, administratori, acționari, directori, cenzori, hotărâri ale adunării generale a acționarilor și altele;d)documente referitoare la istoricul codebitorilor;e)documente privind originea debitelor, respectiv decizii de impunere, rapoarte de inspecție fiscală, evidența debitelor, plăților, declarații fiscale și altele;f)documente privind deschiderea procedurii insolvenței.(6)Culegerea datelor și informațiilor necesare angajării răspunderii solidare se realizează prin:a)utilizarea evidențelor deținute de către organul fiscal local;b)analizarea documentelor contabile ale debitorului și a persoanelor pentru care urmează să se angajeze răspunderea solidară;c)realizarea unei activități de investigație asupra unei persoane ce are drept scop obținerea unor elemente necesare începerii procedurii de angajare a răspunderii solidare;d)în cazul în care se impune, solicitarea de informații și documente în baza unei cereri a organului fiscal local cu competențe în executarea silită a debitorului principal de la entitățile deținătoare;e)orice alte activități ale organului fiscal cu competențe în executarea silită a debitorului principal considerate utile pentru dobândirea de date și informații necesare angajării răspunderii solidare.
 + 
Capitolul IIProcedura de angajare a răspunderii potrivit art. 25 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, aplicată asupra persoanelor care răspund solidar pentru obligațiile de plată restante ale debitorului + 
Articolul 2(1)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)evaluarea datelor deținute de către organul fiscal local cu privire la debitorul urmărit;b)situația fiscală a debitorului;c)comportamentul fiscal al debitorului;d)identificarea asociaților din asocierile fără personalitate juridică, inclusiv a membrilor întreprinderilor familiale asupra cărora urmează să fie angajată răspunderea solidară, alături de reprezentanții legali, motivat de faptul că au determinat, cu rea-credință, nedeclararea și/sau neachitarea obligațiilor fiscale la scadență;e)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(2)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local cu competențe în executarea silită a debitorului principal va avea în vedere următoarele:a)identificarea terților popriți asupra cărora urmează să se angajeze răspunderea solidară;b)verificarea concordanței dintre datele din evidența contabilă a debitorului cu privire la sumele datorate de către clienții neîncasați și datele din evidența contabilă a terților popriți referitoare la aceste sume;c)în situația în care terțul poprit este o societate comercială, se analizează datele din declarațiile fiscale depuse la organul fiscal local de către debitor și terții popriți;d)în situația fiscală în care terțul poprit este o instituție de credit, organul fiscal local are în vedere rulajele și/sau soldurile conturilor deschise de către debitor la aceasta;e)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(3)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. c) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal are în vedere următoarele:a)analizează declarația reprezentantului legal al contribuabilului care a declarat băncii, potrivit art. 236 alin. (14) lit. a) din Codul de procedură fiscală, că nu deține alte disponibilități bănești;b)verifică documentele contabile ale debitorului, respectiv registrul de casă și orice alte documente justificative;c)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.
 + 
Capitolul IIIProcedura de angajare a răspunderii potrivit art. 25 alin. (2) și (2^1) din Codul de procedură fiscală, aplicată asupra persoanelor care răspund solidar pentru obligațiile de plată restante ale debitorului declarat insolvabil în condițiile legii + 
Articolul 3(1)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)identificarea persoanelor fizice sau juridice care au dobândit în orice mod active de la debitorul declarat insolvabil (vânzare-cumpărare, cesiune de creanță comercială, donație, schimb sau orice alt mod de transfer al dreptului de proprietate) anterior datei declarării insolvabilității;b)stabilirea persoanelor fizice sau juridice care, cu rea-credință, au dobândit active de la debitorul declarat insolvabil anterior datei declarării insolvabilității;c)constatarea faptului că între starea de insolvabilitate și transferul dreptului de proprietate asupra activelor există o legătură de cauzalitate;d)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(2)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. b) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)identificarea persoanelor care dețin sau au deținut calitatea de administrator, asociat, acționar sau altă calitate în cadrul persoanei juridice debitoare, precum și a altor persoane, cum ar fi administratorul-sechestru, custodele ori alte persoane care dețineau cu orice titlu bunurile mobile/imobile proprietate a debitorului declarat insolvabil;b)constatarea faptului că persoanele prevăzute la lit. a) au realizat, cu rea-credință, înstrăinarea ori ascunderea sub orice formă a bunurilor mobile și/sau imobile proprietate a debitorului, atât în fapt, prin schimbarea locului bunului astfel încât acesta să nu mai poată fi supus executării silite, cât și în evidențele contabile ale debitorului declarat insolvabil;c)constatarea faptului că între starea de insolvabilitate și înstrăinarea ori ascunderea bunurilor există o legătură de cauzalitate. În scopul dovedirii legăturii de cauzalitate între starea de insolvabilitate și actele sau faptele care au generat-o, cum ar fi dobândire, înstrăinare sau ascundere, organul fiscal local analizează situația în timp a activelor proprietate a debitorului, precum și orice aspecte legate de activitatea debitorului relevante pentru acest scop;d)constatarea faptului că înstrăinarea bunurilor mobile și/sau imobile a fost realizată direct sau indirect ori mijlocită/facilitată de persoanele care vor fi declarate responsabile și care au acționat cu rea-credință, provocând astfel insolvabilitatea persoanei juridice debitoare;e)analiza celor prevăzute la lit. a)-d) se efectuează, după caz, pe baza tuturor documentelor identificate de către organul fiscal local, cum ar fi copii conforme cu originalul ale actelor de înstrăinare a bunurilor mobile și/sau imobile proprietate a persoanei juridice debitoare, contracte de vânzare-cumpărare, contracte de donație, contracte de schimb, acte de dare în plată, acte de asociațiune în participațiune, acte privind aportul în natură la capitalul social al altei persoane juridice, acte privind cesiuni de creanță, precum și orice acte relevante în acest sens;f)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(3)Cazuri de ascundere cu rea-credință pot fi:a)schimbarea locului bunului mobil astfel încât să nu mai poată fi găsit atât în fapt, cât și în drept;b)ascunderea bunurilor mobile și/sau imobile sub orice formă atât în fapt, cât și în drept, pentru a nu mai putea face obiectul procedurii de executare silită;c)nedeclararea bunurilor mobile și/sau imobile, în special a bunurilor mobile ale debitorului, la solicitarea organului fiscal local.(4)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. c) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)verificarea documentară cu privire la posibilitatea administratorilor de a solicita deschiderea procedurii insolvenței, potrivit legii, pe perioada cuprinsă între data înregistrării obligațiilor fiscale restante și data declarării stării de insolvabilitate;b)după efectuarea verificării prevăzute la lit. a) se vor identifica persoanele care au deținut calitatea de administrator și care, în perioada exercitării mandatului, nu și-au îndeplinit obligația legală de a cere instanței competente deschiderea procedurii insolvenței pentru obligațiile fiscale aferente perioadei respective și rămase neachitate la data declarării stării de insolvabilitate;c)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(5)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. d) și e) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local, în situația în care constată că debitorul nu și-a achitat obligațiile fiscale stabilite în baza unui raport de inspecție fiscală, sau în situația în care au fost restituite sau rambursate sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite, are în vedere următoarele:a)analizarea raportului de inspecție fiscală prin care s-a constatat nedeclararea obligațiilor fiscale aflate la scadență ale debitorului declarat insolvabil de către administratori sau orice persoane care au acționat cu rea-credință (după caz);b)analizarea raportului de inspecție fiscală prin care s-a constatat că au fost restituite sau rambursate sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului (după caz);c)analizarea evidențelor fiscale și a plăților, din care să rezulte că obligațiile fiscale cuprinse în raportul de inspecție fiscală nu au fost achitate de către debitor în termenul prevăzut de lege și/sau că debitorul, declarat insolvabil, nu și-a achitat la scadență obligațiile fiscale pe care le-a declarat (după caz);d)verificarea documentelor contabile ale debitorului, respectiv registrul de casă, extrasele de cont și orice alte documente justificative din care, potrivit legii, rezultă sumele existente în contul de casă și bancă de care a dispus debitorul la data scadenței obligațiilor fiscale (după caz);e)identificarea administratorilor sau a oricăror altor persoane care, cu rea-credință, au determinat nedeclararea și/sau neachitarea la scadență a obligațiilor fiscale (după caz);f)identificarea administratorilor sau a oricăror altor persoane care, cu rea-credință, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului (după caz);g)orice alte documente pe care le deține sau pe care le obține și care contribuie la stabilirea situației de fapt.(6)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (2^1) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local, în situația în care constată că debitorul pentru care s-a solicitat deschiderea procedurii insolvenței nu și-a achitat obligațiile fiscale restante, are în vedere următoarele:a)identificarea și stabilirea persoanelor care au determinat, cu rea-credință, acumularea și sustragerea de la plată a obligațiilor fiscale restante;b)verificarea documentară pentru perioada cuprinsă între înregistrarea obligațiilor fiscale restante și solicitarea declarării stării de insolvență;c)constatarea faptului că între actele sau faptele persoanelor care au acționat cu rea-credință există o legătură de cauzalitate, determinând acumularea și sustragerea de la plata obligațiilor fiscale restante;d)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.
 + 
Capitolul IVProcedura de angajare a răspunderii potrivit art. 25 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, aplicată persoanei juridice care răspunde solidar pentru obligațiile de plată restante ale debitorului declarat insolvabil în condițiile legii sau declarat insolvent, dacă, direct ori indirect, controlează, este controlată sau se află sub control comun cu debitorul + 
Articolul 4(1)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)constatarea faptului că debitorul declarat insolvabil sau insolvent, direct ori indirect, controlează, este controlat sau se află sub control comun cu persoana juridică asupra căreia urmează a fi angajată răspunderea solidară;b)stabilirea persoanei juridice asupra căreia urmează a fi angajată răspunderea solidară și care a dobândit în orice mod active de la debitorul declarat insolvabil sau insolvent, cum ar fi vânzare-cumpărare, cesiune de creanță comercială, donație, schimb sau orice alt mod de transfer al dreptului de proprietate, anterior datei declarării insolvabilității ori insolvenței, iar valoarea contabilă a acestor active reprezintă cel puțin jumătate din valoarea contabilă a tuturor activelor corporale ale dobânditorului;c)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(2)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local are în vedere următoarele:a)constată dacă debitorul declarat insolvabil sau insolvent, direct ori indirect, controlează, este controlat sau se află sub control comun cu persoana juridică asupra căreia urmează a fi angajată răspunderea solidară;b)verifică documente din care, potrivit legii, rezultă raporturile comerciale contractuale avute de către debitor cu clienții și/sau cu furnizorii, alții decât cei de utilități;c)stabilește persoana juridică care are sau a avut raporturi comerciale cu clienții și/sau cu furnizorii, alții decât cei de utilități, care au avut raporturi contractuale cu debitorul în proporție de cel puțin jumătate din totalul tranzacțiilor aferente perioadei analizate;d)analizează orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.(3)În scopul angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. c) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal local cu competențe în executarea silită a debitorului principal are în vedere următoarele:a)constatarea faptului dacă debitorul declarat insolvabil sau insolvent, direct ori indirect, controlează, este controlat sau se află sub control comun cu persoana juridică asupra căreia urmează a fi angajată răspunderea solidară;b)verificarea documentelor din care rezultă că persoana juridică asupra căreia urmează a fi angajată răspunderea solidară a avut raporturi de muncă sau civile de prestări de servicii cu angajații ori prestatorii de servicii ai debitorului;c)stabilirea persoanei juridice care are sau a avut raporturi de muncă ori civile de prestări de servicii cu cel puțin jumătate dintre angajații sau prestatorii de servicii ai debitorului;d)orice alte documente pe care le deține pentru stabilirea situației de fapt.
 + 
Capitolul VCentralizarea datelor și valorificarea acestora + 
Articolul 5În cazul în care, după analizarea tuturor datelor și informațiilor, organul fiscal local constată că sunt îndeplinite cerințele prevăzute de lege, va proceda la valorificarea acestora inițiind demersurile pentru aplicarea procedurii de angajare a răspunderii solidare.
 + 
Capitolul VIAudierea persoanei asupra căreia s-a demarat procedura de angajare a răspunderii solidare, precum și consultarea documentației și înscrisurilor prezentate de aceasta + 
Articolul 6(1)În conformitate cu dispozițiile art. 9 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, înainte de emiterea deciziei de angajare a răspunderii solidare, organul fiscal local asigură persoanei pentru care urmează să se angajeze răspunderea solidară condițiile necesare exercitării dreptului de a fi ascultată, în vederea stabilirii situației de fapt.(2)În sensul prezentei proceduri, dreptul de a fi ascultat este reprezentat de dreptul persoanei pentru care s-a demarat procedura de angajare a răspunderii solidare de a consulta, la sediul organului fiscal local, documentația aflată în dosarul de angajare a răspunderii solidare, de a formula obiecții, de a face precizări și de a prezenta acestuia date și înscrisuri considerate utile în apărarea sa.(3)La consultarea documentației, persoana asupra căreia s-a demarat procedura de angajare a răspunderii solidare poate fi asistată de avocat sau un consultant fiscal. În baza unui mandat legal, persoana pentru care s-a demarat procedura de angajare a răspunderii solidare poate fi reprezentată de persoana împuternicită.(4)Audierea persoanei asupra căreia s-a demarat procedura de angajare a răspunderii solidare se realizează înainte de emiterea deciziei de angajare a răspunderii solidare.(5)Convocarea persoanei respective pentru audiere și pentru consultarea documentației aflate la dosar se face prin notificare.(6)La stabilirea datei pentru consultarea documentației se are în vedere perioada de timp necesară persoanei respective pentru a se prezenta la sediul organului fiscal local.(7)În situația în care persoana notificată pentru audiere, din motive temeinic justificate, nu se poate prezenta la data stabilită, aceasta poate solicita amânarea audierii, comunicând acest fapt organului fiscal local în scris, cel târziu până la data stabilită inițial pentru audiere. Data stabilită pentru audiere trebuie să fie într-o zi lucrătoare, în termen de cel mult 15 zile de la data fixată inițial de către organul fiscal local.(8)În situația existenței mai multor persoane pentru care se procedează la angajarea răspunderii solidare, audierea acestora se face separat.(9)Organul fiscal local consemnează într-un proces-verbal conținutul declarațiilor făcute la audiere, făcând mențiune despre înscrisurile prezentate în apărarea persoanei audiate, în situația în care ele există încă din această etapă. Procesul-verbal se întocmește în două exemplare și se semnează de doi funcționari publici dintre cei care realizează audierea și de către persoana audiată sau reprezentantul legal al acesteia, după caz. Un exemplar se înmânează sub semnătură de primire persoanei audiate sau reprezentantului legal al acesteia, după caz, iar celălalt se păstrează la dosarul cauzei.(10)Refuzul persoanei audiate sau al reprezentantului său legal de a semna procesul-verbal de audiere nu reprezintă cauză de nulitate a acestuia. Refuzul se consemnează de către funcționarii publici participanți la audiere în procesul-verbal în cauză.(11)Neprezentarea la audiere sau refuzul persoanei audiate sau al reprezentantului său legal de a semna procesul-verbal de audiere nu întrerupe procedura de angajare a răspunderii solidare.(12)În cazul neprezentării la audiere, funcționarul public care a instrumentat dosarul de angajare a răspunderii solidare întocmește o notă de constatare în care consemnează acest fapt și care va fi verificată de către șeful compartimentului în cadrul căruia acesta își desfășoară activitatea.(13)Observațiile și precizările persoanei pentru care se angajează răspunderea solidară pot fi prezentate organului fiscal local în scris, alături de orice alt înscris considerat util în apărarea acesteia. Termenul de prezentare este de 15 zile de la data consultării documentației aflate la dosar, sub sancțiunea decăderii. Acest termen nu poate fi prorogat. Prezentarea obiecțiilor, precizărilor și înscrisurilor în apărarea persoanei pentru care se va proceda la angajarea răspunderii solidare se face prin depunere la registratura organului fiscal local, prin poștă, fax, sau mijloace electronice.
 + 
Capitolul VIIÎncetarea demersurilor realizate în scopul aplicării procedurii de angajare a răspunderii solidare + 
Articolul 7(1)Prin intermediul notificării se convoacă persoana respectivă pentru audiere și consultarea documentației aflate la dosar. În situația în care, ulterior notificării, din analiza datelor și informațiilor deținute ori a celor prezentate la audiere, organul fiscal local constată că măsura angajării răspunderii este inaplicabilă persoanei în cauză, acesta va consemna situația într-un referat privind încetarea procedurii de angajare a răspunderii solidare.(2)Referatul se semnează de întocmire de către funcționarul public care a instrumentat dosarul de angajare a răspunderii solidare și de verificare de către șeful compartimentului în cadrul căruia își desfășoară acesta activitatea, fiind aprobat de către conducătorul organului fiscal local. Despre această măsură va fi înștiințată și persoana în cauză.(3)Demersurile realizate în scopul aplicării procedurii de angajare a răspunderii solidare încetează și în cazul în care obligațiile fiscale ale debitorului au fost stinse prin una dintre modalitățile prevăzute de lege.
 + 
Capitolul VIIIEmiterea deciziei de angajare a răspunderii solidare + 
Articolul 8(1)Datele și informațiile care determină aplicarea procedurii de angajare a răspunderii solidare se consemnează într-un referat privind oportunitatea declanșării procedurii de angajare a răspunderii solidare.(2)Referatul se semnează de întocmire de către funcționarul public care a instrumentat dosarul de angajare a răspunderii solidare și de către șeful structurii de specialitate/compartimentului cu competențe în executarea silită a debitorului și este aprobat de către conducătorul organului fiscal local.(3)După aprobare, referatul stă la baza emiterii deciziei de angajare a răspunderii solidare.(4)Decizia de angajare a răspunderii solidare reprezintă titlu de creanță. Aceasta va cuprinde cel puțin următoarele elemente:a)denumirea organului fiscal local;b)data la care a fost emisă decizia;c)datele de identificare ale debitorului principal;d)datele de identificare ale persoanei față de care se angajează răspunderea solidară;e)obiectul deciziei de angajare a răspunderii solidare, respectiv natura și cuantumul sumelor pentru care se angajează răspunderea;f)enumerarea și scurta descriere a faptelor pe care se bazează aplicarea procedurii;g)temeiul de drept al angajării răspunderii;h)motivarea deciziei, respectiv legătura de cauzalitate existentă între faptele prezentate și dispozițiile legale aplicabile;i)concluziile organului fiscal local referitoare la cele prezentate în apărarea sa de către persoana răspunzătoare, în cadrul audierii;j)termenul de plată;k)mențiunea asupra faptului că, în situația neachitării la termenul prevăzut a obligațiilor fiscale stabilite în sarcina persoanei răspunzătoare, aceasta va fi executată silit;l)termenul legal de contestare și precizarea că decizia poate fi contestată conform dispozițiilor art. 270 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, iar ulterior la instanța competentă, conform dispozițiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare;m)numele și semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal local, potrivit legii.(5)În cazul procedurilor aplicate în baza prevederilor art. 25 din Codul de procedură fiscală, mențiunea cu privire la sumele care reprezintă obiectul procedurii se face în sensul indicării sumei pentru care se angajează răspunderea solidară.
 + 
Capitolul IXTermenul de plată + 
Articolul 9În ceea ce privește termenul acordat persoanei răspunzătoare pentru plata obligațiilor fiscale cuprinse în decizia de angajare a răspunderii solidare, dispozițiile art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător.
 + 
Capitolul XMăsuri asigurătorii + 
Articolul 10În conformitate cu dispozițiile art. 213 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal cu competențe în executarea silită poate lua măsuri asigurătorii în orice moment, atunci când acestea sunt considerate necesare pentru a asigura stingerea creanțelor fiscale.
 + 
Capitolul XICompetența de emitere și de comunicare a deciziei de angajare a răspunderii solidare + 
Articolul 11(1)Decizia de angajare a răspunderii solidare se emite de către organul fiscal local.(2)Decizia de angajare a răspunderii solidare se comunică potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.(3)În cazul în care persoana răspunzătoare nu este administrată la nivelul organului fiscal local emitent al deciziei de angajare a răspunderii solidare, decizia se transmite după ce a devenit executorie, în condițiile dispozițiilor art. 222 din Codul de procedură fiscală, organului fiscal local în scopul executării silite a creanțelor.
 + 
Capitolul XIITermenul de contestare și competența de soluționare a contestației la decizia de angajare a răspunderii solidare + 
Articolul 12(1)Împotriva deciziei de angajare a răspunderii solidare se poate formula contestație în conformitate cu prevederile art. 270 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării acesteia, sub sancțiunea decăderii. După soluționarea contestației pe cale administrativă, o nouă contestație poate fi depusă la sediul instanței judecătorești competente, în conformitate cu dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(2)Decizia de aprobare/respingere a contestației va fi semnată de către conducătorul organului fiscal local și va fi comunicată contestatarului.
 + 
Articolul 13(1)Sumele recuperate de la codebitori vor stinge obligațiile fiscale ale debitorului. Dispozițiile art. 163,165 și 257 din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător.(2)În situația în care s-a dispus angajarea răspunderii unei persoane juridice, cu debitorul aflat în insolvență, iar organul fiscal local a încasat sumele pentru care s-a angajat răspunderea, cu sumele astfel realizate se sting creanțele fiscale ale debitorului insolvent, dispozițiile art. 165 alin. (3) din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.(3)În situația în care s-a angajat răspunderea solidară înaintea radierii debitorului de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, codebitorii rămân obligați la plata creanțelor fiscale înscrise în decizia de angajare a răspunderii solidare și, în cazul nestingerii acestor obligații în termenul legal, asupra acestora se vor lua și/sau continua măsurile de executare silită. În acest caz, sumele recuperate de la persoanele răspunzătoare solidar se fac venit la bugetul corespunzător tipului de impozit, taxă datorat de către debitor.
 + 
Capitolul XIIIÎncetarea procedurii de angajare a răspunderii solidare + 
Articolul 14Procedura de angajare a răspunderii solidare încetează:a)în cazul în care s-au stins obligațiile fiscale pentru care a fost declanșată angajarea răspunderii solidare;b)când decizia de angajare a răspunderii solidare a fost anulată pe cale administrativă ca urmare a soluționării contestației;c)dacă actele administrative fiscale emise au fost anulate de către instanța de judecată competentă.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x