PROCEDURĂ din 23 februarie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 28 februarie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 6MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 7MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 14MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 15MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 16ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 17ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 18MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 25ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 101 27/07/2022
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURA 23/02/2022
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 79 22/10/2024
ActulREFERIT DEORDIN 78 22/10/2024
ActulREFERIT DEORDIN 120 28/09/2022
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 6MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 7MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 13MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 14MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 15MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 16ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 17ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 18MODIFICAT DEORDIN 79 22/10/2024
ART. 25ABROGAT DEORDIN 79 22/10/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 13 din 23 februarie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 195 din 28 februarie 2022.
 + 
Capitolul IScop și domeniu de aplicare + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură are drept scop stabilirea și individualizarea sancțiunilor în cazul săvârșirii contravențiilor prevăzute la art. 93 alin. (1) și art. 194 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege, pentru care sunt prevăzute sancțiuni din cifra de afaceri a anului anterior aplicării sancționării.(2)Prezenta procedură prezintă modul general în care se stabilește și se realizează individualizarea sancțiunilor de către Comitetul de reglementare. Principiul care guvernează aplicarea sancțiunilor este acela al aplicării sancțiunilor într-o modalitate și într-un cuantum care să asigure efectul disuasiv și/sau preventiv al acestora, în vederea protejării participanților la piața de energie electrică și gaze naturale și/sau a clienților finali.(3)Prezenta procedură se aplică de către Comitetul de reglementare și entitățile organizatorice din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).(4)Prezenta procedură se aplică activităților de investigație desfășurate de ANRE în sectorul energiei electrice și al gazelor naturale.
 + 
Articolul 2Termenii și expresiile din prezenta procedură au semnificațiile definite în Lege. + 
Articolul 3Prezenta procedură se aplică tuturor participanților la piețele angro de energie electrică și gaze naturale. + 
Articolul 4Aplicarea prevederilor este asigurată de către membrii Comitetului de reglementare și personalul de specialitate din cadrul ANRE, împuternicit în conformitate cu prevederile legale.
 + 
Capitolul IIStabilirea sancțiunilor, adoptarea deciziilor de către Comitetul de reglementare + 
Articolul 5(1)Orice acțiune de investigație pe piețele angro de energie electrică și gaze naturale se finalizează prin decizie de finalizare a investigației, aceasta având la bază raportul de investigație în forma finală, ce conține analiza și concluziile echipei de investigație din cadrul direcției de specialitate care desfășoară aceste activități.(2)În toate situațiile în care echipa de investigație identifică și constată săvârșirea unei fapte contravenționale, pentru care sancțiunea prevăzută de Lege este amendă raportată la cifra de afaceri anuală a persoanei juridice investigate, după caz, aceasta menționează aceste aspecte atât în raportul de investigație în formă finală, referatul înaintat Comitetului de reglementare, cât și în proiectul deciziei de finalizare a investigației ce urmează a fi adoptată de către Comitetul de reglementare.(la 04-08-2022,
Alineatul (2) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 101 din 27 iulie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 04 august 2022
)
 + 
Articolul 6(1)Comitetul de reglementare stabilește și individualizează sancțiunile contravenționale raportate la cifra de afaceri aferentă activităților desfășurate de persoana juridică investigată în calitate de titular de licență, pentru categorii de acte și fapte care afectează integritatea și transparența piețelor angro de energie electrică și gaze naturale, respectiv care împiedică îndeplinirea atribuțiilor de către ANRE.(2)Fac obiectul stabilirii și individualizării sancțiunilor de către Comitetul de reglementare contravențiile prevăzute la art. 93 alin. (1) pct. 41, 42, 49-52 și art. 194 pct. 36^1, pct. 44-47 din Lege, pentru care sunt prevăzute sancțiuni prin raportare la cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, realizată din activitatea licențiată în anul financiar anterior sancționării faptei, sau, după caz, prin raportare la veniturile obținute în România de către persoana juridică investigată și înregistrate în situațiile financiare individuale ale acesteia, privind:a)nerespectarea de către participanții la piețele angro de energie electrică și gaze naturale a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1)-(3), art. 8 alin. (1) și (5), art. 9 alin. (1) și (5) și art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, denumit în continuare REMIT;b)nerespectarea de către participanții la piețele de energie electrică și gaze naturale a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) și alin. (2) lit. e) și art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie;c)refuzul participanților la piețele angro de energie electrică și gaze naturale de a permite efectuarea de acțiuni de investigație și/sau inspecție inopinată în spațiile ce aparțin operatorilor economici sau asociațiilor de operatori economici care își desfășoară activitatea în sectorul energiei electrice sau al gazelor naturale, pe care aceștia le dețin legal și/sau își desfășoară activitatea, și la domiciliul, terenurile sau mijloacele de transport aparținând reprezentanților legali, administratorilor, directorilor și altor angajați ai operatorilor economici ori asociațiilor de operatori economici supuși investigației, ce urmează a fi inspectate, sau de a pune la dispoziție echipamentele electronice pe care sunt stocate sau arhivate datele și informațiile ce fac obiectul investigației;d)nefurnizarea datelor și informațiilor, furnizarea de date și informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare, ca urmare a solicitărilor ANRE, realizate în temeiul prevederilor art. 85 și art. 86 alin. (1) lit. c) și d) și alin. (3), respectiv art. 184 și art. 185 alin. (1) lit. c) și d) și alin. (3) din Lege;e)nerespectarea de către participanții la piață și operatorul de transport și de sistem a cerințelor prevăzute în regulamentele europene, altele decât cele menționate la art. 93 alin. (1) pct. 32-35, 41 și 42, respectiv art. 194 pct. 35 și 36 din Lege;f)nerespectarea de către participanții la piață și operatorul de transport și de sistem a cerințelor privind transparența prevăzute în reglementările ANRE, precum și în regulamentele europene, cu excepția Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011.(3)Suplimentar prevederilor de la alin. (2), Comitetul de reglementare al ANRE stabilește și individualizează sancțiunile prin raportare la cifra de afaceri a persoanei juridice investigate și pentru faptele contravenționale pentru care membrii echipei de investigație, în calitate de agenți constatatori, aplică dispozițiile art. 12 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, propunând sancționarea participantului la piață investigat cu amendă raportată la cifra de afaceri a acestuia.(la 04-08-2022,
Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 101 din 27 iulie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 04 august 2022
)
 + 
Articolul 7(1)În cazul faptei susceptibile a constitui una dintre contravențiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a), b), e) și f) se întocmește un referat ce se transmite Comitetului de reglementare în vederea analizării acesteia, în scopul stabilirii și individualizării sancțiunii prevăzute de Lege.(2)Documentele care se prezintă spre analiză și dezbatere Comitetului de reglementare sunt referatul prevăzut la alin. (1), raportul de investigație în forma finală întocmit de către direcția de specialitate care desfășoară activități de investigație și proiectul de decizie de finalizare a investigației prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a).(3)Referatul prevăzut la alin. (1) conține, în principal, datele de identificare ale persoanei juridice investigate, documentele care au stat la baza efectuării investigației, temeiul legal, descrierea faptei contravenționale săvârșite de persoana juridică investigată, cu indicarea datei de producere a contravenției, gravității și duratei faptei, impactul produs asupra piețelor de energie electrică și gaze naturale, precum și asupra clientului final, indicarea datei de împlinire a termenului de prescripție a aplicării sancțiunii contravenționale, cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, după caz, precum și limitele cotelor procentuale ale sancțiunii, aplicabilă în funcție de încadrarea faptei, astfel cum este definită în Lege, precum și o propunere din partea direcției de specialitate ce desfășoară activități de investigații, privind cuantumul amenzii.(4)Cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, prevăzută la alin. (3), rezultă din documentele comunicate de aceasta, de compartimentele de specialitate din cadrul ANRE și/sau de organismele abilitate.(5)Decizia de finalizare a investigației conține, în principal, pe lângă elementele prevăzute la art. 23 alin. (6) din Regulamentul pentru organizarea și desfășurarea activității de investigație în domeniul energiei privind funcționarea pieței angro de energie, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament, o prezentare a factorilor de individualizare a sancțiunilor, precum: modalitatea de participare a persoanei juridice investigate la fapta constatată, elementele de probă pe care se întemeiază fapta reținută, gravitatea faptei, durata faptei, circumstanțe de natură a atenua sau agrava fapta, elemente privind determinarea gravității și duratei faptei, data săvârșirii contravenției, impactul produs asupra piețelor de energie electrică și gaze naturale și/sau clientului final, în funcție de caz. + 
Articolul 8(1)În cazul faptelor susceptibile a constitui contravențiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. c) și d), direcția de specialitate ce desfășoară activități de investigații întocmește un referat prin care descrie motivul și argumentează fapta săvârșită de operatorul economic investigat.(2)Documentele care se prezintă spre analiză și dezbatere Comitetului de reglementare sunt referatul prevăzut la alin. (1) prin care se propune adoptarea deciziei de sancționare, nota de constatare întocmită și încheiată cu ocazia săvârșirii faptei contravenționale de către persoana juridică investigată, punctul de vedere al acesteia, după caz, precum și proiectul deciziei de sancționare prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b).(la 04-08-2022,
Alineatul (2) din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 101 din 27 iulie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 04 august 2022
)
(3)Referatul prevăzut la alin. (1) conține, în principal, datele de identificare ale persoanei juridice investigate, documentele care au stat la baza efectuării investigației, temeiul legal, o prezentare a situației în fapt și în drept, descrierea faptei contravenționale săvârșite de persoana juridică investigată, a factorilor de individualizare a sancțiunii și a oricăror alte elemente care privesc determinarea gravității și duratei faptei, cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, după caz, cotele procentuale aferente amenzii contravenționale prevăzute de Lege, precum și o propunere din partea direcției de specialitate ce desfășoară activități de investigație, privind cuantumul amenzii.(4)Cifra de afaceri a persoanei juridice investigate, prevăzută la alin. (3), rezultă din documentele comunicate de aceasta, de compartimentele de specialitate din cadrul ANRE și/sau de organismele abilitate.
 + 
Articolul 9Direcția de specialitate ce desfășoară activități de investigație susține în fața membrilor Comitetului de reglementare necesitatea adoptării referatului prevăzut la art. 7 alin. (1) sau la art. 8 alin. (1), argumentând motivele care au dus la întocmirea acestuia. + 
Articolul 10Documentele prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2) se comunică pe e-mail fiecărui membru al Comitetului de reglementare, personalizat, parolat la deschidere și securizat împotriva modificărilor și listării neautorizate, împreună cu documentele care au stat la baza inițierii investigației. Parola de deschidere a e-mailului se comunică acestora, în aceeași zi, pe un alt mediu de comunicație. Documentele pot fi comunicate și prin alte metode electronice prin care acestea pot fi încărcate, acces având doar cei direct responsabili/implicați. + 
Articolul 11(1)După primirea documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2), oricare dintre membrii Comitetului de reglementare poate solicita suplimentar direcției de specialitate ce desfășoară activități de investigație sau direcțiilor de specialitate din cadrul ANRE, prin intermediul secretariatului comitetului, prezentarea altor date/informații/documente considerate relevante pentru analizarea referatului, pentru lămurirea anumitor aspecte privind propunerile existente în documentul transmis, în vederea stabilirii gravității faptei și/sau a impactului produs asupra piețelor de energie electrică și gaze naturale și/sau a clientului final.(2)Compartimentele prevăzute la alin. (1) au obligația de a transmite Comitetului de reglementare documentul/documentele solicitat(e) în format electronic, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării, dacă acestea nu necesită prelucrări complexe sau inițierea unei corespondențe cu entități din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale.(3)În cazul în care documentul(ele) solicitat(e) necesită prelucrări și/sau inițierea unei corespondențe cu entități din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, termenul de transmitere este de maximum 15 zile lucrătoare. + 
Articolul 12Transmiterea documentelor pe suport hârtie se realizează numai la solicitarea expresă a unuia sau a tuturor membrilor Comitetului de reglementare. + 
Articolul 13(1)În baza documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) sau la art. 8 alin. (2) și a eventualelor date/informații/ documente suplimentare, Comitetul de reglementare stabilește și individualizează sancțiunea contravențională prin:a)decizie de finalizare a investigației, având la bază referatul prevăzut la art. 7 alin. (1);b)decizie de sancționare, având la bază referatul prevăzut la art. 8 alin. (1).(2)Deciziile prevăzute la alin. (1) se adoptă cu votul majorității simple a membrilor prezenți.
 + 
Articolul 14Decizia prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a) se întocmește în conformitate cu prevederile Regulamentului. + 
Articolul 15Decizia prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. b) conține, dar fără a se limita la acestea:a)datele de identificare ale persoanei juridice investigate;b)descrierea faptei contravenționale săvârșite, cu indicarea dispoziției legale încălcate, a gravității acesteia, precum și a impactului produs asupra acțiunii de investigație;c)temeiul legal;d)prezentarea circumstanțelor agravante sau atenuante, după caz;e)sancțiunea stabilită și individualizată, cuantumul amenzii;f)dreptul persoanei juridice investigate de a contesta decizia,g)termenul de contestație;h)instanța competentă. + 
Articolul 16(1)Decizia de finalizare a investigației, prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a), adoptată de Comitetul de reglementare se comunică persoanei juridice investigate în condițiile art. 23 alin. (7) din Regulament.(2)Cu ocazia înmânării deciziei de finalizare a investigației și a raportului de investigație în forma finală, concomitent, membrii echipei de investigație, având calitatea de agenți constatatori, aplică sancțiunea contravențională raportată la cifra de afaceri aferentă activității pentru care persoana juridică investigată deține licență, prin încheierea unui proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (8) din Regulament.
 + 
Articolul 17(1)Decizia de sancționare, prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. b), se comunică persoanei juridice investigate în termen de cel mult 15 zile de la data adoptării de către Comitetul de reglementare, prin predare personală la sediul ANRE ori la sediul persoanei juridice investigate, sub semnătură olografă.(2)În urma adoptării deciziei de sancționare, membrii echipei de investigație, având calitatea de agenți constatatori, aplică sancțiunea contravențională raportată la cifra de afaceri aferentă activității pentru care persoana juridică investigată deține licență, prin încheierea unui proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, ce este comunicat împreună cu decizia, în termenul prevăzut la alin. (1).
 + 
Articolul 18Contestarea deciziei Comitetului de reglementare nu îngrădește dreptul ANRE de a încheia procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției.
 + 
Capitolul IIICriterii de individualizare a sancțiunii + 
Articolul 19Individualizarea sancțiunilor se face în funcție de gravitatea și durata faptei, de impactul produs asupra pieței de energie electrică sau a gazelor naturale, precum și a clientului final, după caz, cu respectarea principiilor eficacității, proporționalității și al efectului descurajator al sancțiunii aplicate. + 
Articolul 20(1)Evaluarea gravității unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.(2)În evaluarea gravității faptei contravenționale se pot lua în considerare, dar fără a se limita la acestea:a)natura faptei săvârșite;b)dimensiunea pieței de energie electrică sau a gazelor naturale în care persoana juridică investigată desfășoară activități licențiate;c)împrejurările în care a fost săvârșită fapta contravențională;d)cota de piață a persoanei juridice investigate;e)cotele de piață cumulate ale tuturor participanților implicați;f)impactul concret al încălcării pe piețele de energie electrică și gaze naturale, atunci când acesta poate fi măsurat;g)conținutul datelor/informațiilor/documentelor consemnate în raportul de investigație în forma finală. + 
Articolul 21La stabilirea și individualizarea sancțiunii contravenționale se iau în considerare capacitatea economică efectivă a persoanei juridice investigate de a produce o pagubă importantă participanților la piața de energie electrică sau gaze naturale, clienților finali, precum și determinarea/stabilirea cuantumului amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter suficient de disuasiv, având în vedere principiul proporționalității. + 
Articolul 22Comitetul de reglementare ține cont de durata încălcărilor reglementărilor legale și de efectul acestora pe piețele de energie electrică și gaze naturale.
 + 
Capitolul IVCircumstanțe atenuante și agravante + 
Articolul 23La stabilirea și individualizarea sancțiunii contravenționale Comitetul de reglementare are în vedere dacă există circumstanțe atenuante pentru persoana juridică investigată, după cum urmează:a)furnizează dovezi că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoștință de intervenția ANRE prin orice acțiune întreprinsă de aceasta, în scopul investigării unei încălcări a legii;b)furnizează dovezi că participarea sa la încălcarea săvârșită este extrem de redusă și astfel demonstrează că, în cursul perioadei în care a fost parte la încălcare, în mod efectiv, a evitat punerea în aplicare a acesteia;c)a colaborat în mod efectiv și pe deplin cu ANRE;d)face dovada existenței și implementării efective a unui program de conformare cu regulile de piață, stabilind și menținând mecanisme și proceduri eficiente pentru a identifica situațiile de încălcare a prevederilor art. 6 alin. (2) din prezenta procedură;e)ca urmare a încheierii unor tranzacții cu produse energetice pe piețele centralizate de energie, face dovada că a reparat sau a acordat despăgubiri pentru prejudiciul cauzat participanților la piețele angro de energie electrică și gaze naturale;f)își recunoaște fapta;g)alte împrejurări de natura celor de mai sus.
 + 
Articolul 24La stabilirea și individualizarea sancțiunii contravenționale Comitetul de reglementare ține cont de existența circumstanțelor agravante pentru persoana juridică investigată, după cum urmează:a)săvârșirea de către același autor a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie anterioară a președintelui ANRE;b)continuarea încălcării prevederilor legale după declanșarea procedurii de investigație;c)refuzul de a coopera cu ANRE sau obstrucționarea acesteia în desfășurarea investigațiilor;d)rolul de conducător și/sau inițiator al manipulării de piață pe piața angro de energie electrică și gaze naturale prin măsurile întreprinse și/sau represive;e)alte împrejurări de natura celor de mai sus, care atribuie faptei contravenționale un caracter grav.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 25Deciziile adoptate de Comitetul de reglementare privind stabilirea și individualizarea sancțiunii contravenționale se comunică persoanei juridice investigate de către direcția de specialitate ce desfășoară activități de investigații, împreună cu celelalte documente menționate în prezenta procedură.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x