PROCEDURA din 21 iulie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: INSPECTORATUL GENERAL PENTRU COMUNICATII SI TEHNOLOGIA INFORMATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 746 din 17 august 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAHG 891 03/06/2004
ART. 1REFERIRE LAHG 236 20/02/2004
ART. 1REFERIRE LAHG 1554 18/12/2003
ART. 1REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 1REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 1REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001
ART. 2REFERIRE LAHG 140 24/02/2005
ART. 2REFERIRE LAHG 891 03/06/2004 ART. 36
ART. 2REFERIRE LAHG 236 20/02/2004
ART. 2REFERIRE LAHG 1554 18/12/2003
ART. 2REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 2REFERIRE LAHG 80 23/01/2003
ART. 3REFERIRE LAHG 891 03/06/2004 ART. 2
ART. 3REFERIRE LAHG 236 20/02/2004
ART. 3REFERIRE LAHG 1554 18/12/2003
ART. 3REFERIRE LAHG 497 18/04/2003 ART. 2
ART. 3REFERIRE LAHG 88 23/01/2003 ART. 5
ART. 3REFERIRE LALEGE 608 31/10/2001 ART. 4
ART. 4REFERIRE LAHG 236 20/02/2004
ART. 4REFERIRE LAHG 1554 18/12/2003
ART. 4REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 4REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 5REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 5REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 7REFERIRE LAHG 497 18/04/2003 ART. 13
ART. 7REFERIRE LAHG 88 23/01/2003 ART. 35
ART. 8REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 8REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 10REFERIRE LAORDIN 42 07/02/2005
ART. 10REFERIRE LAORDIN 1620 11/10/2004
ART. 10REFERIRE LAORDIN 381 21/06/2004
ART. 10REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 10REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 13REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 13REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LALEGE 526 25/11/2004
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LALEGE 174 17/05/2004 ART. 1
ART. 15REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LALEGE 357 11/07/2003
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LAOUG 108 24/10/2003
ART. 15REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 15REFERIRE LALEGE 180 11/04/2002
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LAOG (R) 61 29/08/2002
ART. 15REFERIRE INDIRECTA LAOUG 16 20/02/2002
ART. 15REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ART. 16REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 16REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 19REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 19REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 20REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 20REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
ART. 22REFERIRE LAHG 497 18/04/2003
ART. 22REFERIRE LAHG 88 23/01/2003
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEDECIZIE 373 21/07/2005
ActulCONTINUT DEDECIZIE 373 21/07/2005

de supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi a altor echipamente electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice



 + 
Capitolul IGeneralitati + 
Articolul 1ReferinţePrezenta procedura a fost elaborata în conformitate cu:Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificările şi completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor măsuri de supraveghere a pieţei produselor din domeniile reglementate, prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 140/2005;Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuala a conformitatii acestora, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004;Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţa şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003;– Guide to the Implementation of Directives Based on the New Approach and the Global Approach, European Communities, 2000;– CEPT/ECC Report 15 – Market Surveillance, Radio Equipment Inspecţion, Spectrum Monitoring and the Enforcement Aspects of these Activities, Messolonghi, September 2002.
 + 
Articolul 2Scop şi domeniu de aplicare(1) Prezenta procedura reglementează, în baza art. 36 din Hotărârea Guvernului nr. 891/2004, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 140/2005, modul de desfăşurare de către Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei a activităţilor de supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii privind îndeplinirea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, respectiv a altor echipamente electronice şi electrice privind îndeplinirea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003.(2) Prevederile prezentei proceduri nu se aplică activităţilor de supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, respectiv a echipamentelor electrice şi electronice introduse pe piaţa înainte de data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, respectiv a Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003.
 + 
Capitolul IIDefiniţii şi abrevieri + 
Articolul 3Definiţii(1) În cuprinsul prezentei proceduri sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile prevăzute în art. 4 din Legea nr. 608/2001, cu modificările şi completările ulterioare, art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 891/2004, cu modificările şi completările ulterioare, art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, şi art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003.(2) În înţelesul prezentei proceduri, definiţiile prevăzute la alin. (1) se completează după cum urmează:a) clauza de salvgardare – procedura prin care Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate lua toate măsurile necesare pentru ca aparatele să fie retrase de pe piaţa sau din serviciu, poate interzice introducerea lor pe piaţa sau punerea lor în funcţiune ori poate restrictiona libera lor circulaţie atunci când constata ca aparatele care intra sub incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, respectiv a Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003, nu îndeplinesc prevederile aplicabile ale acestor reglementări;b) entitate – ceea ce poate fi descris şi luat în mod individual;c) impunerea conformitatii (enforcement) – totalitatea acţiunilor şi sancţiunilor care pot fi utilizate pentru aplicarea şi respectarea Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, respectiv a Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003, în scopul obţinerii celei mai bune protecţii a sănătăţii şi siguranţei utilizatorilor şi a oricăror alte persoane, precum şi a celei mai bune calităţi posibile a comunicaţiilor radio pentru utilizatorii spectrului de frecvente radio, autorizaţi în condiţiile legii.Acestea includ şi acţiunile adecvate întreprinse de către Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei împotriva surselor de interferente active sau posibile şi împotriva utilizării neautorizate a spectrului de radiofrecvente. De asemenea, pot fi incluse aici toate tipurile de activităţi de investigare, cum ar fi supravegherea pieţei, inspectarea echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi monitorizarea spectrului de radiofrecvente;d) inspecţie – examinarea proiectului unui produs, a unui produs, a unui serviciu, a unui proces sau a unei instalaţii şi determinarea conformitatii lor cu cerinţe specifice sau cu cerinţe generale pe baza unei aprecieri profesionale;e) inspectarea echipamentelor radio – verificări desfăşurate la locul de instalare a echipamentelor radio, inclusiv prin masurari, pentru a stabili dacă acestea corespund sau nu prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, sau Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003, şi dacă utilizarea acestora este sau nu în conformitate cu licenta individuală de utilizare a frecvenţei şi/sau cu condiţiile permise de utilizare a frecvenţei;f) introducerea pe piaţa – acţiunea de a face disponibil pentru prima data, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul reglementat, în vederea distribuirii şi/sau utilizării;g) înregistrările supravegherii pieţei – documentele care furnizează dovezi obiective ale activităţilor realizate şi ale gradului de satisfacere a prevederilor hotărârilor Guvernului aplicabile;h) monitorizarea spectrului – monitorizarea spectrului reprezintă verificarea emisiilor ce trebuie să corespundă cu licenta individuală de utilizare a frecvenţei şi/sau cu condiţiile permise de utilizare a frecvenţei, precum şi cu deciziile preşedintelui Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei în problemele de interferenta;i) neconformitate substantiala – neconformitate datorită căreia echipamentul nu îndeplineşte cerinţele esenţiale aplicabile, prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, sau de Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003;j) neconformitate nesubstantiala – abatere izolata sau sporadica de la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, sau de la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003, dar care nu împiedica îndeplinirea de către echipament a cerinţelor esenţiale aplicabile;k) managementul supravegherii pieţei – ansamblul activităţilor coordonate pentru a orienta şi controla activitatea de supraveghere a pieţei, incluzând stabilirea politicii referitoare la supravegherea pieţei, a obiectivelor supravegherii pieţei, planificarea supravegherii pieţei, controlul supravegherii pieţei, asigurarea supravegherii pieţei şi îmbunătăţirea supravegherii pieţei;l) procedura – mod specificat ce descrie cu gradul de detaliere adecvată efectuarea unei activităţi;m) proportionalitate – măsurile, resursele şi entitatile structurii organizatorice implicate într-o acţiune de supraveghere a pieţei trebuie să fie corelate cu gradul de risc sau neconformitate, iar impactul acţiunii asupra liberei circulatii a produselor trebuie să nu fie mai mare decât este necesar pentru îndeplinirea obiectivelor supravegherii pieţei;n) sistem de management al supravegherii pieţei – sistemul prin care se stabilesc politica şi obiectivele în domeniul supravegherii pieţei şi prin care se realizează acele obiective, prin orientarea şi controlul entitatilor structurii organizatorice în ceea ce priveşte supravegherea pieţei;o) structura organizatorică – ansamblul de responsabilităţi, autorităţi şi relaţii dintre persoane dispuse într-o schema, prin care o organizaţie îşi exercită funcţiile;p) supravegherea pieţei – ansamblul măsurilor, resurselor şi entitatilor adecvate ale structurii organizatorice, prin care Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei asigura şi garantează în mod impartial ca produsele introduse pe piaţa şi/sau puse în funcţiune îndeplinesc prevederile reglementărilor tehnice aplicabile, indiferent de originea lor, cu respectarea principiului liberei concurente.Supravegherea pieţei se realizează prin controlul (dus la îndeplinire în concordanta cu procedurile de evaluare a conformitatii) asupra echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi asupra altor echipamente electronice şi electrice deja introduse pe piaţa sau care vor fi introduse pe piaţa înainte ca utilizatorii sa achizitioneze echipamentele.Supravegherea pieţei include verificarea îndeplinirii prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 88/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004, respectiv ale Hotărârii Guvernului nr. 497/2003, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003, cum ar fi îndeplinirea cerinţelor tehnice adecvate cerinţelor esenţiale aplicabile sau a cerinţelor administrative pentru marcare, etichetare, Declaraţia de conformitate şi alte documentaţii, ca de exemplu informaţiile de utilizare.Dacă neconformitatea a fost confirmată prin verificare (de exemplu masurari), vor fi oportune şi necesare în continuare acţiuni subsecvente pentru descoperirea şi corectarea neconformitatii în toate cazurile posibile.
 + 
Articolul 4AbrevieriAbrevierile din cuprinsul prezentei proceduri au următoarele semnificatii:a) ANPC – Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Consumatorilor;b) ASRO – Asociaţia de Standardizare din România;c) SCEM – Serviciul compatibilitate electromagnetica;d) CLC – centru local de control al IGCTI;e) CEPT – Conferinţa Europeană a Administraţiilor dePosta şi Telecomunicaţii;f) DoC – Declaraţia de conformitate;g) DT – direcţie teritorială a IGCTI;h) ECC – Comitetul de comunicaţii electronice din cadrul CEPT;i) IGCTI – Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei;j) MCTI – Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei;k) UE – Uniunea Europeană;l) H.G. nr. 88/2003Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuala a conformitatii acestora, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 236/2004;m) H.G. nr. 497/2003Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţa şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.554/2003.
 + 
Capitolul IIIIntroducerea pe piaţa + 
Articolul 5Introducerea pe piaţa(1) Conceptul de introducere pe piaţa se referă la fiecare echipament individual, nu la un anumit tip de echipament, indiferent dacă el a fost fabricat ca o unitate individuală sau a fost fabricat în serie. Conceptul de introducere pe piaţa determina momentul când un echipament trece pentru prima oara din stadiul de fabricaţie în România ori din stadiul de import din UE sau dintr-o terta ţara la cel de distribuţie şi/sau de utilizare în România. Deoarece conceptul de introducere pe piaţa se referă numai la primul moment, când aparatul este disponibil în scopuri de distribuţie şi/sau de utilizare în România după intrarea în vigoare a H.G. nr. 88/2003, respectiv a H.G. nr. 497/2003, el se referă numai la aparatele noi produse în România şi la aparatele noi sau utilizate care au fost importate din UE sau dintr-o terta ţara. Producătorul trebuie să asigure ca fiecare echipament şi, respectiv, toate echipamentele produse de el corespund prevederilor hotărârii Guvernului aplicabile.(2) Conceptul de prima utilizare se referă la prima utilizare în România de către utilizatorul final a unui echipament din domeniul de aplicare a H.G. nr. 88/2003, respectiv a H.G. nr. 497/2003. Echipamentele care sunt gata de utilizare imediat după ce sunt introduse pe piaţa, care nu trebuie să fie asamblate sau instalate şi ale căror condiţii de distribuţie (depozitare, transport etc.) nu influenţează performanţele acestora, sunt considerate a fi utilizate imediat ce au fost introduse pe piaţa, dacă este imposibil să se determine când au fost utilizate prima data.
 + 
Articolul 6Distribuitori(1) Persoanele fizice sau juridice care desfăşoară activităţi de comercializare ulterior introducerii pe piaţa a produselor, denumite în continuare distribuitori, trebuie să fie capabile sa identifice, după caz, producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa a echipamentului ori persoana care i-a furnizat echipamentul.(2) În cazul în care distribuitorul nu poate identifica persoana responsabilă pentru introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentului ori persoana care i-a furnizat echipamentul, acţiunile desfăşurate de organul de control se îndreaptă împotriva distribuitorului.
 + 
Capitolul IVResponsabilităţi pentru supravegherea pieţei + 
Articolul 7Structura organizatorică pentru realizarea supravegherii pieţei(1) În vederea supravegherii echipamentelor radio, echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi a altor categorii de echipamente electrice şi electronice introduse pe piaţa, IGCTI are împuternicirea necesară în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (2) din H.G. nr. 88/2003 şi ale art. 13 alin. (1) lit. a) din H.G. nr. 497/2003.(2) Structura organizatorică a IGCTI este adaptată îndeplinirii funcţiilor de supraveghere a pieţei pe întregul teritoriu al României. Entitatile structurii organizatorice responsabile pentru îndeplinirea prevederilor prezentei proceduri sunt:a) centrele locale de control;b) direcţiile teritoriale;c) Serviciul compatibilitate electromagnetica;d) Direcţia planificare spectru;e) Direcţia executivă comunicaţii.
 + 
Capitolul VModul de realizare a supravegherii pieţei + 
Articolul 8Monitorizarea echipamentelor introduse pe piaţa sau puse în funcţiune(1) Obiectivul monitorizarii echipamentelor este acela de a verifica dacă echipamentele corespund prevederilor H.G. nr. 88/2003, respectiv ale H.G. nr. 497/2003, la introducerea pe piaţa şi, dacă este relevant, la punerea acestora în funcţiune.(2) Monitorizarea echipamentelor introduse pe piaţa sau puse în funcţiune se realizează de către organele de control ale CLC şi DT din cadrul IGCTI.(3) Pentru a monitoriza echipamentele introduse pe piaţa, IGCTI trebuie să aibă competentele şi resursele necesare pentru:a) a vizita în mod regulat spaţiile comerciale, industriale şi de depozitare;b) a vizita în mod regulat, dacă este necesar, locurile de muncă şi alte spaţii în care echipamentele sunt puse în funcţiune;c) a organiza verificări aleatorii şi pe loturi mici;d) a lua esantioane de echipamente pe care să le examineze şi să le supună la încercări.(4) Organul de control are dreptul de a solicita orice informaţie necesară pentru realizarea obiectivelor controlului. Informaţiile referitoare la echipamente şi locurile unde acestea sunt comercializate, depozitate sau puse în funcţiune, precum şi persoana juridică sau persoana fizica deţinătoare se stocheaza în baza de date.(5) Organul de control monitorizează şi echipamentele prezentate la târguri, expoziţii, demonstratii şi altele asemenea şi verifica dacă pentru echipamentele care nu corespund prevederilor H.G. nr. 88/2003, respectiv ale H.G. nr. 497/2003, sunt furnizate indicaţii vizibile care să precizeze clar ca astfel de echipamente nu pot fi comercializate sau puse în funcţiune în România sau în Uniunea Europeană înainte de a fi realizate conform prevederilor hotărârii Guvernului aplicabile. Informaţiile referitoare la echipamentele prezentate la târguri, expoziţii, demonstratii etc. se introduc în baza de date menţionându-se persoana fizica sau juridică deţinătoare.
 + 
Articolul 9Neconformităţi(1) Sunt considerate neconformităţi nesubstantiale abaterile de la prevederile hotărârii Guvernului aplicabile, dar care nu împiedica îndeplinirea de către echipament a cerinţelor esenţiale aplicabile.(2) Este considerată neconformitate substantiala neîndeplinirea cerinţelor esenţiale prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă.
 + 
Articolul 10Verificarea conformitatii echipamentelor introduse pe piaţa sau puse în funcţiune(1) Verificările realizate de organele de control ale CLC şi DT din cadrul IGCTI pot fi:a) verificări administrative (formale);b) verificări de fond.(2) Prin verificări administrative (formale) se verifica, după caz:a) prezenta şi modul de aplicare a marcajului CE: dimensiunile şi forma marcajului CE, aplicarea marcajului CE pe echipament, pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare, pe alte documente ce însoţesc echipamentul;b) prezenta numărului de identificare a tuturor organismelor notificate implicate;c) prezenta identificatorului de clasa: dimensiunile şi forma identificatorului de clasa, aplicarea marcajului identificatorului de clasa pe echipament, pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare, pe alte documente ce însoţesc echipamentul, datele de identificare a echipamentului;d) prezenta datelor de identificare a producătorului sau a persoanei responsabile pentru introducerea pe piaţa a echipamentului (importatorului), a tipului, lotului şi/sau a seriei;e) existenta DoC în limba română ce însoţeşte produsul, după caz: existenta DoC complete, a DoC în format concentrat, a referinţelor privind adresa de Internet sau alt punct de contact la care poate fi gasita DoC a producătorului;f) alegerea corecta a procedurilor de evaluare a conformitatii;g) existenta în instrucţiunile de utilizare a informaţiilor suficiente pentru utilizarea conform destiatiei şi, după caz, a informaţiilor suficiente pentru identificarea interfetelor de conectare la reţeaua publică de telecomunicaţii la care echipamentul terminal de telecomunicaţii este destinat să fie utilizat, a informaţiilor privind permisiunea de utilizare a echipamentului radio în România, respectiv în alte state membre ale UE;h) verificările administrative se înscriu în formularul "Raport de control", prevăzut în anexa la prezenta procedura, şi se stocheaza în baza de date privind supravegherea pieţei.(3) În cazul în care, ca urmare a verificărilor administrative, se evidenţiază o neconformitate nesubstantiala (de exemplu: lipsa redactarii în limba română a instrucţiunilor de utilizare sau a declaraţiei de conformitate neoficiale furnizate utilizatorului, folosirea şi aplicarea incorectă a marcajului CE în ceea ce priveşte forma, mărimea, vizibilitatea, lizibilitatea sau caracteristica de a nu putea fi sters etc.), aceasta determina aplicarea sancţiunii legale: amenda şi interzicerea comercializării echipamentelor până la data stabilită de comun acord cu comerciantul pentru îndeplinirea acţiunii corective.(4) Verificările de fond privesc verificarea conformitatii produsului cu cerinţele esenţiale prevăzute de H.G. nr. 88/2003, respectiv de H.G. nr. 497/2003, prin verificarea conţinutului DoC a producătorului şi corecta utilizare a procedurilor de evaluare a conformitatii prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă. Se verifica dacă:a) procedura de evaluare a conformitatii înscrisă în DoC a fost utilizata în conformitate cu prevederile hotărârii Guvernului aplicabile;b) standardele înscrise în DoC sunt corect aplicate şi se regăsesc în listele de standarde armonizate, aprobate prin ordinele nr. 381/1.620/2004 şi nr. 42/2005, conform H.G. nr. 88/2003, respectiv H.G. nr. 497/2003;c) în cazul în care nu s-au aplicat standarde armonizate specificăţia tehnica aplicată are avizul organismului notificat implicat. Se verifica competenţa organismului notificat pentru procedura de evaluare a conformitatii, aplicată în "Lista organismelor notificate sub Directiva 1999/5/EC „, respectiv în „Lista organismelor notificate sub Directiva 89/336/EEC „, emise de Comisia Europeană.(5) Verificările de fond se documenteaza într-un "Raport de verificări de fond", iar rezultatul verificărilor de fond se stocheaza în baza de date privind supravegherea pieţei. În cazul în care, ca urmare a verificărilor de fond, se evidenţiază o neconformitate substantiala (de exemplu: inexistenta sau aplicarea incorectă a marcajului de conformitate, inexistenta sau incorectitudinea DoC originale), aceasta determina aplicarea sancţiunii legale: amenda şi interzicerea comercializării echipamentelor. Odată cu aplicarea sancţiunii, organul de control stabileşte de comun acord cu comerciantul data la care acesta poate prezenta documentaţia tehnica relevanta pentru atestarea conformitatii echipamentului, documentaţie solicitată de organul de control (de exemplu: rapoartele de încercări) pentru verificări suplimentare şi până la care pot fi îndeplinite acţiunile corective.(6) Neprezentarea la termenul convenit a documentaţiei tehnice solicitate sau refuzul comerciantului de a o prezenta poate constitui un motiv temeinic pentru a considera ca echipamentul este neconform cu cerinţele esenţiale şi se poate propune MCTI interzicerea introducerii pe piaţa sau retragerea de pe piaţa a echipamentului.
 + 
Articolul 11Verificarea documentaţiei tehnice(1) În cazul în care, ca urmare a verificărilor de fond, exista suspiciuni privind conformitatea echipamentului, fără a se putea proba suficient acest lucru, organele de control pot stabili a doua etapa de verificare, care consta din verificarea documentaţiei tehnice a echipamentului. Aceasta etapa are în vedere principiul proportionalitatii, în funcţie de importanţa şi de riscul în cauza, precum şi asigurarea protecţiei agenţilor economici împotriva sarcinilor inutile. La cererea organului de control documentaţia tehnica trebuie să fie pusă la dispoziţia SCEM la un termen rezonabil, stabilit împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia în România sau Uniunea Europeană ori de către altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa a echipamentului.(2) Documentaţia tehnica poate fi păstrată în orice format, inclusiv sub forma tiparita sau CD-ROM, cu condiţia să fie disponibilă pe perioada şi în condiţiile prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă.(3) Comerciantul echipamentului are obligaţia sa ceara producătorului, reprezentantului sau autorizat şi să prezinte organului de control, în termenul stabilit de comun acord cu acesta, întreaga documentaţie tehnica prevăzută de hotărârea Guvernului aplicabilă sau numai părţile care sunt considerate relevante de către organul de control pentru evidentierea conformitatii echipamentului. În primul rând se vor solicita lista standardelor armonizate aplicate în întregime sau parţial, rapoartele de încercări şi avizul organismului notificat implicat, dacă este cazul.(4) Neprezentarea documentaţiei tehnice în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (3) poate constitui un motiv suficient pentru a considera neconformitatea echipamentului cu cerinţele prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă şi poate constitui un motiv temeinic pentru a propune MCTI interzicerea introducerii pe piaţa sau retragerea de pe piaţa a echipamentului.(5) Verificările documentaţiei tehnice se documenteaza într-un "Raport de verificări ale documentaţiei tehnice", iar rezultatul verificărilor documentaţiei tehnice se stocheaza în baza de date privind supravegherea pieţei. În cazul în care, ca urmare a verificării documentaţiei tehnice, este evidenţiată o neconformitate substantiala (de exemplu, inexistenta sau incorectitudinea unui raport de încercare referitor la cerinţa esenţială aplicabilă), SCEM transmite organului de control dispoziţia menţinerii hotărârii de a interzice comercializarea echipamentelor şi de prelevare a unui număr de esantioane ale echipamentului respectiv ce urmează a fi supuse la încercări de laborator împreună cu programul de încercări de laborator considerat suficient pentru a elimina neincrederea privind conformitatea produsului.(6) Imposibilitatea prelevarii pentru încercări a esantioanelor sau refuzul comerciantului privind punerea acestora la dispoziţia organului de control constituie motive temeinice pentru a considera ca exista neconformitate cu cerinţele esenţiale şi, în consecinţa, pentru a propune MCTI interzicerea introducerii pe piaţa sau retragerea de pe piaţa a echipamentului.
 + 
Articolul 12Încercări în laborator(1) Datorită tolerantelor de fabricaţie, orice echipament radio, echipament terminal de telecomunicaţii sau alt echipament electric sau electronic va îndeplini cu greu toţi parametrii tehnici continuti în reglementările/standardele de referinţa pentru toate esantioanele supuse incercarii, excepţie făcând cazul în care producătorul are 100% producţie incercata. De asemenea, anumite produse individuale pot fi defecte şi din acest motiv sunt necesare mai multe esantioane.În standardele CENELEC Comité Européen de Normalisation Electrotechnique) se cere ca produsele sa îndeplinească cerinţele cu o anumită încredere statistic definită.În standardele ETSI (European Telecommunications Standards Institute) este aleasă abordarea riscului împărţit. Aceasta înseamnă ca incertitudinea de măsurare nu este niciodată adunata la sau scăzută din valoarea masurata, dar valoarea masurata este direct comparata cu valoarea limita data în standard.(2) SCEM trebuie să stabilească numărul esantioanelor necesare pentru a se obţine o anumită încredere statistica şi pentru a se elimina încercarea unui echipament defect sau dereglat. Pentru electronică de larg consum, produsă în masa, 3 până la 5 esantioane pot fi considerate ca minimum necesar şi suficient pentru orice analiza statistica concludenta, dar şi încercări pe un singur exemplar pot eventual să fie utilizate ca baza pentru informarea producătorului asupra problemei, precum şi pentru solicitarea mai multor informaţii referitoare la produs. Se recomanda ca esantioanele pentru încercare să fie selectate de organul de control, astfel ca posibila corelatie între esantioanele aceluiaşi tip de echipament să fie evitata prin alegerea lor din diferite loturi de producţie.(3) În prima faza esantioanele vor fi supuse unui program de încercare preliminară. Termenul de încercare preliminară utilizat aici reprezintă orice capacitate de încercare pe care IGCTI o are în dotare (de exemplu: laboratoarele CEM şi întreţinere aparatura din cadrul DT sau în cadrul statiilor mobile de monitorizare a spectrului) pentru a executa măsurarea anumitor parametri, cum ar fi frecventa, puterea emitatorului şi emisiile neesentiale. Dacă producătorul este cooperant în ceea ce priveşte eliminarea neconformitatii, este suficienta raportarea rezultatelor obţinute cu un echipament de încercare obişnuit, disponibil în mod normal în laboratoarele DT sau în sistemul de monitorizare a spectrului, încercările preliminare fiind făcute pe amplasament sau în laboratorul DT pentru a grăbi luarea deciziilor şi a economisi bani.(4) Încercările preliminare se documenteaza într-un "Raport de încercări preliminare", iar rezultatul încercărilor preliminare se stocheaza în baza de date privind supravegherea pieţei. Dacă rezultatele programului de încercare preliminară nu conduc la o acţiune corectiva de eliminare a neconformitatii sau la eliminarea neincrederii privind neconformitatea, esantioanele prelevate sunt supuse unui program complet de încercări privind îndeplinirea cerinţelor esenţiale prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă. Programul de încercări se realizează în laboratorul central al IGCTI, a cărui capacitate de a efectua astfel de încercări este recunoscută prin acreditare.(5) Încercările se documenteaza într-un "Raport de încercări" care se transmite la SCEM, iar rezultatul încercărilor se stocheaza în baza de date privind supravegherea pieţei. Dacă rezultatele programului de încercări nu conduc la eliminarea neincrederii privind neconformitatea, Direcţia planificare spectru din IGCTI propune MCTI interzicerea introducerii pe piaţa sau retragerea de pe piaţa a echipamentelor, iar cheltuielile ocazionate de încercarea echipamentelor în laborator se recuperează de la cel care a introdus pe piaţa sau a pus în funcţiune un echipament care nu îndeplineşte prevederile hotărârii Guvernului aplicabile.
 + 
Articolul 13Acţiuni corective(1) În situaţia în care organul de control descoperă ca un echipament nu este în conformitate cu prevederile H.G. nr. 88/2003, respectiv ale H.G. nr. 497/2003, acesta trebuie să ia măsurile necesare şi sa acţioneze pentru îndeplinirea conformitatii. Acţiunile corective depind de gradul de neconformitate, care trebuie stabilit de la caz la caz, în concordanta cu principiul proportionalitatii, după cum urmează:a) organul de control solicita producătorului sau reprezentantului autorizat al acestuia sa realizeze echipamentul introdus pe piaţa sau care este pus în funcţiune în conformitate cu prevederile hotărârii Guvernului aplicabile;b) în situaţia în care măsurile iniţiale nu au condus la rezultatele asteptate sau rezultatele obţinute sunt considerate insuficiente, organul de control trebuie să ia măsurile adecvate pentru a restrictiona sau a interzice introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentului în cauza şi/sau pentru a asigura retragerea acestuia de pe piaţa. Retragerea de pe piaţa a echipamentelor neconforme poate fi cerută să fie realizată de producător, de reprezentantul sau autorizat sau de altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa a echipamentului.(2) În cadrul acţiunilor de supraveghere a pieţei organul de control trebuie să analizeze şi sa decidă de la caz la caz dacă neconformităţile constatate sunt nesubstantiale sau substanţiale.(3) În legătură cu neconformităţile constatate, înaintea oricărei decizii organul de control va anunta partea implicata, dând posibilitatea acesteia de a fi consultata. Dacă problema ce se impune a fi rezolvată este urgenta, dat fiind pericolul grav şi iminent, organul de control dispune măsurile necesare fără a consulta partea implicata.(4) Lipsa unei reactii din partea părţii implicate, în intervalul de timp stabilit de către organul de control, indreptateste organul de control sa ia decizia pe care o considera necesară.(5) Orice decizie luată privind restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piaţa sau punerii în funcţiune ori privind retragerea de pe piaţa a unor echipamente trebuie să fie motivată, iar producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa a echipamentului, după caz, trebuie să fie informat în scris în acest sens. Aceasta comunicare va conţine, de asemenea, informaţii în legătură cu termenul în care contestaţia poate fi facuta, cu respectarea prevederilor legale.(6) În cazul identificarii de neconformităţi substanţiale organul de control trebuie să ia măsurile necesare pentru a îndeplini conformitatea, urmărind principiul proportionalitatii. În astfel de situaţii, dacă nici o alta măsura nu este suficienta pentru realizarea conformitatii, MCTI, la propunerea IGCTI, trebuie să restrictioneze sau sa interzică introducerea pe piaţa şi punerea în functiune a echipamentului şi sa dispună retragerea acestuia de pe piaţa. Aceasta presupune de regula clauza de salvgardare. Organul de control trebuie să se asigure ca aceste măsuri sunt duse la îndeplinire la termenul stabilit.(7) Măsura de interzicere sau de restrictionare a introducerii pe piaţa ori a punerii în funcţiune a unui echipament poate fi la început temporară, pentru a permite organului de control să obţină dovezi suficiente referitoare la neconformitatea substantiala a echipamentului.
 + 
Articolul 14Clauza de salvgardare(1) Măsura privind restrictionarea ori interzicerea introducerii pe piaţa sau punerii în funcţiune a unui echipament ori măsura retragerii acestuia de pe piaţa în cazul în care neconformitatea este stabilită cu referire la o eroare sistematica de conceptie sau la o întreaga serie de echipamente, oricât de limitată ar fi seria, conduce la invocarea clauzei de salvgardare.(2) IGCTI trebuie să informeze în scris producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a produsului, după caz, referitor la decizia luată şi la motivele privind restrictionarea sau interzicerea introducerii pe piaţa ori punerii în funcţiune sau privind retragerea de pe piaţa a unor echipamente. Aceasta comunicare va conţine informaţii în legătură cu dreptul celui în cauza de a contesta aceasta decizie, precum şi cu termenul în care contestaţia poate fi facuta în condiţiile prevăzute de lege.(3) Măsura naţionala de restrictionare ori de interzicere a introducerii pe piaţa sau a punerii în funcţiune a unui echipament trebuie să fie bazată pe dovezi (de exemplu, încercări sau examinari) care să constituie mijloace suficiente pentru demonstrarea erorilor privind proiectarea echipamentului sau fabricarea acestuia şi care să indice un pericol previzibil, potenţial sau actual ori alta neconformitate substantiala, chiar în situaţia în care produsele sunt corect fabricate, instalate, întreţinute şi folosite conform destinaţiei.(4) IGCTI comunică MCTI, dacă nu este prevăzut altfel, măsura privind restrictionarea ori interzicerea introducerii pe piaţa sau punerii în funcţiune a unui echipament ori măsura retragerii acestuia de pe piaţa, comunicare ce trebuie să cuprindă:a) o referinţa la hotărârea Guvernului şi, în special, la cerinţele esenţiale faţă de care a fost stabilită neconformitatea;b) numele şi adresa producătorului, ale reprezentantului autorizat al acestuia şi, suplimentar, dacă este necesar, numele şi adresa altei persoane responsabile de introducerea pe piaţa sau de punerea în funcţiune a echipamentelor;c) o copie a DoC;d) numele şi numărul de identificare ale organismului notificat care a intervenit în procedura de evaluare a conformitatii, dacă este cazul;e) informaţii asupra procedurii care a fost folosită de organul de control pentru verificarea conformitatii echipamentului;f) o evaluare cuprinzatoare şi dovezi pentru justificarea măsurii, ca de exemplu standardele armonizate sau alte specificăţii tehnice folosite de organul de control, rapoartele de încercare emise de IGCTI, orice alte probe şi informaţii necesare pentru justificarea acţiunii.
 + 
Articolul 15Sancţiuni(1) Organul de control, la constatarea şi documentarea unei neconformităţi, are obligaţia de a aplica sancţiunea prevăzută de H.G. nr. 88/2003, respectiv de H.G. nr. 497/2003.(2) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 16Baza de date privind supravegherea pieţei(1) Baza de date privind supravegherea pieţei este un sistem destinat stocării tuturor informaţiilor, schimbului de informaţii şi comunicării între toate entitatile structurii organizatorice a IGCTI, referitoare la supravegherea pieţei echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii, a altor echipamente electrice şi electronice din domeniile de competenţa stabilite pentru IGCTI de H.G. nr. 88/2003 şi de H.G. nr. 497/2003.(2) Baza de date are o funcţie de căutare care permite, după caz, căutarea unui produs specific şi a rezultatului verificării acestuia.(3) Baza de date conţine informaţii referitoare la echipamentele verificate de organele de control ale IGCTI în activităţile de supraveghere a pieţei. Baza de date conţine atât datele rezultate din activitatea de monitorizare, rapoartele de control, rapoartele de verificare, rapoartele de încercări, acţiunile corective decise şi rezultatul acestora, sancţiunile aplicate, precum şi informaţii suplimentare cum ar fi: declaraţii de conformitate sau extrase din manualele de utilizare. Pe lângă datele referitoare la echipamente, baza de date conţine şi informaţii referitoare la producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentului sau la comerciant.(4) Comunicarea cu baza de date se realizează prin Internet şi are două categorii de acces:a) acces public (liber) destinat publicului larg, prin care este permisă căutarea unui produs specific şi a rezultatului verificării acestuia;b) acces condiţionat cu parola destinat numai personalului din entitatile structurii organizatorice a IGCTI, prin care este permis accesul la date şi introducerea de date referitoare la toate acţiunile de control întreprinse pentru un produs specific. în acest fel organele de control pot sa evite controalele paralele.(5) Baza de date mai are ca scop şi furnizarea de informaţii către Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Consumatorului, Autoritatea Naţionala a Vamilor şi alte autorităţi, în baza protocoalelor de colaborare încheiate de IGCTI cu acestea.
 + 
Articolul 17Planificarea activităţii de supraveghere a pieţei(1) Supravegherea pieţei trebuie efectuată respectând principiul proportionalitatii, adică obiectivele de supraveghere şi resursele alocate trebuie să fie în concordanta cu gradul de risc sau de neconformitate, iar impactul asupra liberei circulatii a echipamentelor radio, a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, a altor echipamente electrice sau electronice nu trebuie să fie mai mare decât este necesar pentru atingerea obiectivelor de supraveghere a pieţei.(2) SCEM elaborează strategii de supraveghere a pieţei pentru anul în curs pe baza rapoartelor statistice privind rezultatele supravegherii pieţei din anul precedent: analiza pieţei, grupele de produse introduse pe piaţa, structura producătorilor, a importatorilor şi a distribuitorilor, analiza riscului de interferenta prejudiciabila produsă serviciilor de comunicaţii. De asemenea, optimizeaza pe baze statistice procesul de supraveghere a pieţei.(3) Pe baza strategiei anuale de supraveghere a pieţei direcţiile teritoriale ale IGCTI elaborează planuri trimestriale de supraveghere a pieţei pentru zona de competenţa teritorială. Planurile trimestriale de supraveghere a pieţei trebuie să fie corelate între direcţiile teritoriale ale IGCTI, astfel încât să se evite controalele paralele.(4) Acţiunile de control privind supravegherea pieţei sunt:a) planificate, pe baza planului trimestrial;b) neplanificate, determinate de rezolvarea unei reclamaţii. Organul de control este obligat sa primească şi sa analizeze reclamaţiile utilizatorilor de echipamente ori ale producătorilor, reprezentanţilor autorizaţi ai acestora sau ale altor persoane responsabile pentru introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentelor, referitoare la concurenta neloială, şi sa acţioneze în sensul întreprinderii măsurilor ce se impun. în toate situaţiile IGCTI va comunică celor care au formulat reclamaţiile informaţii privind rezultatele obţinute în mod direct în urma investigarii subiectului ce a făcut obiectul reclamaţiei.
 + 
Capitolul VISchimbul de informaţii + 
Articolul 18Acţiuni pentru îmbunătăţirea standardelor(1) Insuficientele standardelor armonizate evidentiate în activitatea de supraveghere a pieţei trebuie să conducă la revizuirea acestora de către organismele de standardizare.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) IGCTI transmite către ASRO propunerea de revizuire a standardului armonizat în cauza împreună cu toate informaţiile necesare pentru justificarea propunerii de revizuire.
 + 
Articolul 19Informarea personalului magazinului sau depozitului referitor la dreptul legal al organului de control de a efectua supravegherea pieţeiIGCTI organizează prezentarea H.G. nr. 88/2003, a H.G. nr. 497/2003 şi a altor reglementări aplicabile, precum şi a acţiunilor privind supravegherea pieţei în cadrul unor intalniri informative cu personalul magazinelor, al depozitelor, al producătorilor, importatorilor sau distribuitorilor.
 + 
Articolul 20Contactul cu mass-media(1) Ziarele locale şi staţiile locale de radio se pot implica în campaniile de supraveghere a pieţei, făcând astfel cunoscută publicului aceasta activitate. Aceasta nu va necesita costuri suplimentare, deoarece mass-media locală nu dispune întotdeauna de subiecte noi. În acest mod publicul primeşte într-o maniera sistematizată şi directa asemenea informaţii, ceea ce contribuie la creşterea vigilentei consumatorului.(2) IGCTI publică în cotidiene naţionale şi/sau în reviste de specialitate rapoarte statistice anuale privind rezultatele supravegherii pieţei.(3) IGCTI emite declaraţii publice în care se specifică echipamentele care sunt sau pot fi nesigure, precum şi producătorii sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora ori acele persoane responsabile pentru introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentului, ale căror practici şi activităţi afectează grav interesele şi cerinţele esenţiale prevăzute de H.G. nr. 88/2003, respectiv de H.G. nr. 497/2003.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 21Contravaloarea esantioanelor prelevate pentru verificarea conformitatii(1) Prelevarea esantioanelor pentru verificări şi încercări se face cu titlu de împrumut, IGCTI urmând să le restituie proprietarului la terminarea verificărilor sau încercărilor. Dacă în cursul încercărilor esantioanele prelevate pentru verificarea conformitatii echipamentelor cu cerinţele esenţiale aplicabile au suferit deteriorări, contravaloarea acestora se suporta de către IGCTI. Dacă în urma incercarii se stabileşte ca producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă de introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune a echipamentului care nu respecta cerinţele esenţiale prevăzute de hotărârea Guvernului aplicabilă, IGCTI recuperează cheltuielile efectuate de la cel care a introdus pe piaţa sau a pus în funcţiune echipamentul neconform, după caz.(2) Punerea la dispoziţie contra cost sau gratuit a echipamentelor dovedite neconforme, precum şi a celor interzise sau restrictionate temporar de la introducerea pe piaţa sau punerea în funcţiune determina IGCTI să solicite organelor îndreptăţite ale statului aplicarea sancţiunilor complementare: sa confiste aceste echipamente sau sa impună reţinerea echipamentelor în locurile stabilite de către acestea, pe cheltuiala producătorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau a persoanei responsabile pentru introducerea pe piaţa a echipamentelor respective, după caz.
 + 
Articolul 22Sigilarea produselor neconformeÎn exercitarea atribuţiilor ce le revin în legătură cu supravegherea pieţei organele de control au dreptul sa sigileze echipamentele care nu îndeplinesc cerinţele prevăzute de H.G. nr. 88/2003, respectiv de H.G. nr. 497/2003.
 + 
Articolul 23Sprijinul poliţieiÎn situaţia în care organul de control considera necesar pentru realizarea sarcinilor ce îi revin, acesta are dreptul să solicite şi sa primească sprijin şi asistenţa din partea organelor de poliţie.
 + 
Articolul 24Instruirea personaluluiÎn scopul realizării sarcinilor ce îi revin privind supravegherea pieţei, IGCTI trebuie să urmărească şi sa acţioneze pentru actualizarea cunoştinţelor personalului participant la aceste activităţi prin programe anuale de instruire.
 + 
Articolul 25Înregistrările supravegherii pieţeiDocumentaţia de supraveghere a pieţei se înregistrează la registratura centrala a IGCTI, respectiv la registratura DT, şi se arhiveaza la entitatea organizatorică emitenta.
 + 
Anexa ──────la Procedura──────────────____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x