PROCEDURĂ din 20 decembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 23 ianuarie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018
CAP. 1REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 171
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 4
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 5
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 1022 30/06/2016 ANEXA 6
CAP. 2REFERIRE LACOD FISCAL 08/09/2015 ART. 111
CAP. 3REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 2
CAP. 4REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 4
CAP. 4REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 3
CAP. 4REFERIRE LAORDIN 3201 20/12/2018 ANEXA 5
CAP. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 171
CAP. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 57
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 3201 20/12/2018
ActulCONTINUT DEORDIN 3201 20/12/2018
ActulREFERIT DEORDIN 3201 20/12/2018





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 3.201 din 20 decembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 61 din 23 ianuarie 2019.
 + 
Capitolul IDispoziții generale1.În temeiul prevederilor art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sumele stabilite de organul fiscal central ca urmare a reconsiderării unei tranzacții, potrivit legii, se regularizează cu obligațiile fiscale declarate/plătite de contribuabil/plătitor anterior reconsiderării respectivei tranzacții.2.În cazul în care contribuabilul a efectuat plata obligațiilor fiscale declarate inițial, această plată reprezintă o plată anticipată în contul obligațiilor fiscale stabilite ca urmare a reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități.3.Obligațiile fiscale declarate/plătite conform unui tratament fiscal aplicat de părțile raportului juridic sunt recunoscute ca urmare a reconsiderării tranzacției/reîncadrării formei unei activități care a generat respectivul tratament fiscal.4.În situația în care în baza reconsiderării tranzacției/ reîncadrării formei unei activități sunt stabilite obligații fiscale suplimentare, contribuabilul este obligat la plata diferențelor dintre obligațiile fiscale achitate anterior reconsiderării tranzacției/reîncadrării formei unei activități și obligațiile fiscale suplimentare stabilite ca urmare a reconsiderării tranzacției/ reîncadrării formei unei activități, împreună cu obligațiile fiscale accesorii. Obligațiile fiscale accesorii se calculează, potrivit legii, pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua următoare scadenței și până la data stingerii acestora inclusiv.5.Prevederile art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sunt aplicabile în orice situație în care organul fiscal reconsideră o tranzacție/reîncadrează forma unei activități, indiferent dacă, din punct de vedere fiscal, în urma reconsiderării/reîncadrării are loc translatarea obligațiilor fiscale de la o persoană fizică/juridică la altă persoană fizică/juridică. + 
Capitolul IIProcedura de regularizare a plăților anticipate în cazul reconsiderării unei tranzacții pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice și care a fost reîncadrată ca activitate independentă de către compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent1.Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite de către compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent în cazul reconsiderării unei tranzacții pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice și care a fost reîncadrată ca activitate independentă.2.În vederea reconsiderării unei tranzacții având ca obiect transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal și reîncadrarea în activitate independentă, compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent emite decizia de impunere prin care stabilește în sarcina contribuabilului verificat obligații fiscale suplimentare aferente venitului din activități independente.3.Impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, reținut contribuabilului de către notarul public înainte de autentificarea actelor de vânzare-cumpărare, constituie plată anticipată în contul impozitului pe venitul din activități independente datorat de contribuabil ca urmare a reconsiderării tranzacției sale.4.Impozitul pe venitul din activități independente stabilit prin decizia de impunere prevăzută la pct. 2 se regularizează cu impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, reținut de către notarul public.5.Procedura de regularizare a impozitului pe venit stabilit în sarcina contribuabilului reprezintă totalitatea operațiunilor efectuate de organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale contribuabilului ale cărui tranzacții au fost reconsiderate și constă în recunoașterea, în totalitate, indiferent de bugetul unde au fost ulterior distribuite, a sumelor reținute de notarul public de la contribuabil, anterior reconsiderării tranzacției.6.În vederea regularizării impozitelor pe venit prevăzute la pct. 3, compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală transmite compartimentului cu atribuții de evidență analitică pe plătitori, denumit în continuare compartiment de specialitate, pe lângă raportul de inspecție fiscală, și „Lista privind informații referitoare la impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal reținut de notar“, denumită în continuare listă. Lista trebuie să cuprindă următoarele elemente:a)datele de identificare ale contribuabilului ale cărui tranzacții au fost reconsiderate: codul de identificare fiscală, numele și prenumele și domiciliul fiscal;b)numărul și data actului notarial prin care s-a transferat dreptul de proprietate asupra imobilului;c)codul de identificare fiscală al notarului care a autentificat fiecare act de vânzare-cumpărare ce a constituit subiectul tranzacției/tranzacțiilor reconsiderate;d)cuantumul impozitului pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal reținut de notar și data la care a fost reținut, din contractele de vânzare-cumpărare prezentate de contribuabilul verificat.7.În vederea regularizării, compartimentul de specialitate întocmește, pe baza documentelor transmise de compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală, Referatul privind regularizarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabili ca urmare a reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.8.Referatul prevăzut la pct. 7 se aprobă de către conducătorul organului fiscal central competent și stă la baza emiterii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de regularizare a obligațiilor fiscale considerate a fi achitate anticipat în cazul reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.9.Decizia prevăzută la pct. 8 se operează în evidența analitică pe plătitor prin adăugarea, ca plată, a sumei reținute de notar și considerate a fi plătită anticipat de contribuabil, utilizând în acest scop Borderoul de adăugare/scădere a obligațiilor fiscale. Data plății sumei considerate achitată anticipat este data reținerii de către notar a impozitului pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice.10.Decizia prevăzută la pct. 8, în care se înscriu sumele reținute de notar și considerate a fi achitate anticipat de contribuabil, se emite în 2 exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului și un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.11.După înregistrarea în evidența pe plătitor a operațiunilor rezultate din decizia prevăzută la pct. 8, compartimentul de specialitate stabilește eventualele obligații fiscale accesorii datorate ca urmare a reconsiderării tranzacției, prin emiterea și comunicarea Deciziei referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere.12.În temeiul prevederilor art. 111 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal se distribuie astfel:a)o cotă de 50% se face venit la bugetul de stat;b)o cotă de 50% se face venit la bugetul unităților administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află bunurile imobile ce au făcut obiectul înstrăinării.13.Organul fiscal central competent efectuează regularizarea pentru întreaga sumă reținută de notar contribuabilului, urmând ca, în luna următoare celei în care s-a efectuat regularizarea, să înscrie suma efectiv de distribuit unităților administrativ-teritoriale, după diminuarea acesteia cu suma reprezentând 50% din suma rezultată în urma regularizării impozitului pe venit ca urmare a reconsiderării tranzacției contribuabilului, în coloana 4 a formularului „Situația centralizată a sumelor care urmează a fi virate unităților administrativ-teritoriale în contul 21.A.03.18.00 «Veniturile bugetului local – Impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal»“, prevăzut în anexa nr. 6 la Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului justiției nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată și rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal și a modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, cu modificările ulterioare. + 
Capitolul III Procedura de regularizare a plăților anticipate în cazul reconsiderării unei tranzacții pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice și care a fost reîncadrată ca activitate independentă, ca urmare a declarării de către contribuabil a veniturilor obținute din activități independente1.Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite ca urmare a reconsiderării unei tranzacții, respectiv impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal reținut de notar și impozitul pe veniturile din activități independente stabilit contribuabilului prin decizia de impunere anuală, ca urmare a declarării de către contribuabil a veniturilor obținute din activități independente, care se regularizează la cererea contribuabilului.2.Procedura de regularizare a obligațiilor fiscale stabilite în sarcina contribuabilului reprezintă totalitatea operațiunilor efectuate de organul fiscal central competent ale cărui tranzacții au fost reconsiderate și constă în recunoașterea în totalitate, indiferent de bugetul unde au fost ulterior distribuite, a sumelor achitate de contribuabil anterior reconsiderării tranzacției.3.1.Contribuabilii care depun declarația cuprinzând veniturile obținute din activitate independentă pot solicita regularizarea obligațiilor fiscale ca urmare a reconsiderării unei tranzacții, printr-o cerere, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.3.2.În vederea reconsiderării tranzacției și încadrării acesteia în activitate independentă, compartimentul cu atribuții de gestiune declarații persoane fizice transmite compartimentului cu atribuții de inspecție fiscală, în copie, cererea contribuabilului și decizia de impunere anuală aferentă perioadei în care s-a efectuat tranzacția.4.În baza cererii contribuabilului și a deciziei de impunere anuală aferentă perioadei în care s-a efectuat tranzacția, emisă de organul de administrare, compartimentul de inspecție fiscală inițiază o acțiune de control inopinat, având ca obiect verificarea datelor din declarația contribuabilului, precum și evaluarea riscului fiscal. 5.Cu ocazia controlului inopinat, organele de inspecție fiscală întocmesc „Lista privind informații referitoare la impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal reținut de notar“, prevăzută la pct. 6 al cap. II, care va fi transmisă compartimentului de specialitate, împreună cu o copie a procesului-verbal încheiat la finalizarea acțiunii de control.6.În vederea regularizării sumelor datorate de contribuabil ca urmare a reconsiderării unei tranzacții ca activitate independentă cu sumele reprezentând impozit pe venit din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice reținut de către notarul public, compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător prevederile pct. 7-13 ale cap II. + 
Capitolul IV Procedura de regularizare a plăților anticipate în cazul reîncadrării formei unei activități din activitate independentă în activitate dependentă de către compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală1.Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite de către compartimentele cu atribuții de inspecție fiscală în cazul reîncadrării formei unei activități din activitate independentă în activitate dependentă, care se regularizează cu sumele reprezentând obligațiile fiscale plătite de către contribuabil/ plătitor anterior reîncadrării activității. 2.În cuprinsul prezentului capitol, prin organ fiscal central competent se înțelege organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de angajator.3.În vederea reîncadrării formei unei activități independente în activitate dependentă, compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent emite decizia de impunere prin care stabilește în sarcina persoanei fizice sau a persoanei juridice verificate, care are calitatea de angajator, denumită în continuare angajator, obligații fiscale suplimentare reprezentând impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, precum și contribuții sociale obligatorii.4.În temeiul dispozițiilor art. 171 din Codul de procedură fiscală, impozitul pe venitul din activități independente și contribuțiile sociale obligatorii achitate de contribuabilul, persoană fizică, anterior reîncadrării formei activității sale, denumit în continuare contribuabil, constituie plată anticipată în contul impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor și a contribuțiilor de asigurări sociale obligatorii datorate de acesta.5.Impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor și contribuțiile de asigurări sociale obligatorii datorate de contribuabil se regularizează cu impozitul pe venitul din activități independente și contribuțiile de asigurări sociale obligatorii achitate de acesta.6.În vederea regularizării obligațiilor fiscale prevăzute la pct. 5, compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală întocmește și transmite compartimentului de specialitate din cadrul organului fiscal central competent lista cuprinzând persoanele fizice a căror formă a activității este reîncadrată, denumită în continuare listă, împreună cu decizia de impunere prin care s-au stabilit obligații fiscale suplimentare în sarcina angajatorului și cu raportul de inspecție fiscală.7.Lista cuprinde următoarele elemente:a)datele de identificare ale contribuabililor a căror formă a activității este reîncadrată, respectiv codul de identificare fiscală, numele și prenumele și adresa de domiciliu;b)datele de identificare ale angajatorilor contribuabililor a căror formă a activității este reîncadrată, respectiv codul de identificare fiscală, denumirea și domiciliul fiscal;c)numărul și data deciziei de impunere;d)cuantumul și natura obligațiilor fiscale stabilite suplimentar ca urmare a reîncadrării formei activității în cauză pentru fiecare contribuabil menționat la lit. a).8.În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea listei, compartimentul de specialitate solicită fiecărui organ fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale contribuabililor cuprinși în listă transmiterea Situației plăților obligațiilor fiscale efectuate de contribuabili pentru care a fost reîncadrată forma unei activități, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. La solicitare se anexează o copie a deciziei de impunere emise de către compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală.9.Pe baza informațiilor cuprinse în situațiile prevăzute la pct. 8, transmise de către organele fiscale centrale competente în administrarea obligațiilor fiscale ale contribuabililor cuprinși în listă, compartimentul de specialitate întocmește Referatul privind regularizarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabili ca urmare a reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. 10.Referatul prevăzut la pct. 9 se aprobă de către conducătorul organului fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale angajatorului și stă la baza emiterii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de regularizare a obligațiilor fiscale considerate a fi achitate anticipat în cazul reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.11.Decizia prevăzută la pct. 10 se emite în 4 sau mai multe exemplare, după caz, din care:a)un exemplar se comunică contribuabilului/contribuabililor a cărui/căror activitate a fost reîncadrată;b)un exemplar se comunică angajatorului;c)câte un exemplar se comunică organului fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale contribuabilului/ contribuabililor a cărui/căror activitate a fost reîncadrată;d)un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al angajatorului.12.Decizia prevăzută la pct. 10 se operează în evidența analitică pe plătitor astfel:a)de către organul fiscal central competent, prin adăugarea, ca plată, a sumelor reprezentând impozit pe veniturile din activități independente și contribuțiile sociale obligatorii aferente acestuia, considerate a fi plătite anticipat de contribuabil, utilizând în acest scop Borderoul de adăugare/scădere a obligațiilor fiscale. Data plății sumelor considerate achitate anticipat este data achitării de contribuabil a impozitului pe veniturile din activități independente și a contribuțiilor sociale obligatorii;b)de către organul fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale ale contribuabilului, prin scăderea din evidența analitică pe plătitor a eventualelor obligații fiscale nestinse în limita obligațiilor fiscale stabilite suplimentar de compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală. Despre aceasta se înștiințează și contribuabilul.13.După înregistrarea în evidența pe plătitor a operațiunilor rezultate din decizia prevăzută la pct. 10, compartimentul de specialitate stabilește eventualele obligații fiscale accesorii datorate ca urmare a reîncadrării activității, prin emiterea și comunicarea Deciziei referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere. 14.Procedura de regularizare a obligațiilor fiscale, în cazul în care contribuabilul și angajatorul sunt administrați de organe fiscale centrale diferite, se realizează prin schimb de informații între organele fiscale centrale, potrivit prevederilor art. 57 din Codul de procedură fiscală.15.Prezenta procedură se aplică și în situația în care contribuabilul pentru care trebuie reîncadrată forma unei activități este persoană juridică.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x