Notă …
Aprobată prin Hotărârea Guvenului nr. 1.019 din20 decembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1112 din 28 decembrie 2018. +
Articolul 1(1)Beneficiarul prestațiilor sociale prevăzute la art. 58 alin. (1)-(5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, este persoana încadrată în grad de handicap, pe perioada valabilității certificatului.(2)Titularul plății este, după caz, persoana cu handicap care are capacitate deplină de exercițiu al drepturilor civile sau reprezentantul legal al acesteia în cazul în care persoana cu handicap este minoră sau pusă sub interdicție. +
Articolul 2(1)Începând cu 1 ianuarie 2019, plata prestațiilor sociale se asigură din oficiu, de către agențiile pentru plăți și inspecție socială, județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale.(2)Plata prestațiilor sociale se face prin decizia de plată emisă de directorul executiv al agenției teritoriale, care are la bază decizia/dispoziția directorului executiv al direcției generale de asistență socială și protecția copilului, denumită în continuare direcție generală, prevăzută la art. 57 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)Pentru stabilirea dreptului și a modalității de plată a prestațiilor sociale, în decizia/dispoziția de acordare prevăzută la alin. (2) se va înscrie și opțiunea de plată, cont bancar sau mandat poștal, a persoanei încadrată în grad de handicap sau a reprezentantului legal al acesteia. în cazul solicitării plății prin cont bancar, decizia/dispoziția va conține și contul IBAN în care se va face viramentul.(4)Stabilirea dreptului, modificarea acestuia, suspendarea, precum și încetarea acestuia se realizează prin decizie/dispoziție a directorului executiv al direcției generale, în baza documentului care atestă încadrarea în grad de handicap, conform legii.(5)Plata prestațiilor sociale, suspendarea și încetarea acesteia se fac prin decizie a directorului executiv al agenției teritoriale. +
Articolul 3(1)Pentru efectuarea plății prestațiilor sociale, până la data de 3 a fiecărei luni pentru luna anterioară, direcția generală transmite agenției teritoriale Situația centralizatoare cu titularii prestațiilor sociale și sumele de plată, stabilite conform art. 58 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru fiecare prestație în parte.(2)Modelul Situației centralizatoare este prevăzut în anexa nr. 2a) la prezenta procedură și va cuprinde, în principal, următoarele elemente:a)datele de identificare privind persoanele încadrate în grad de handicap, precum și, după caz, datele reprezentantului legal al acesteia; … b)date privind certificatul valid de încadrare în grad de handicap; … c)date privind decizia validă de acordare/suspendare/ modificare/încetare a drepturilor persoanelor cu handicap emisă de directorul executiv al direcției generale; … d)date privind modalitatea de plată. … (3)Situația centralizatoare va fi asumată de către reprezentantul legal al direcției generale și încărcată in sistemul informatic integrat al Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială. +
Articolul 4(1)Plata prestației sociale se realizează, după caz, în funcție de opțiunea titularului, pe bază de mandat poștal sau în cont bancar.(2)În cazul plății prestației sociale prin mandat poștal, cheltuielile pentru transmiterea drepturilor se stabilesc în condițiile prevăzute de legea bugetară anuală pentru drepturile care se finanțează din bugetul de stat.(3)În cazul achitării prestației sociale în cont bancar agenția teritorială efectuează plata prin unitățile bancare pe bază de borderou, cu plata unui comision bancar.(4)Comisionul bancar prevăzut la alin. (3) nu poate fi mai mare de 0,1% din dreptul achitat și va fi stabilit prin negociere, la nivel teritorial, între agenția teritorială și unitățile bancare.(5)Fondurile necesare achitării cheltuielilor pentru transmiterea drepturilor și a comisionului bancar pentru plata prestației sociale se suportă din bugetul Ministerului Muncii și Justiției Sociale.(6)Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru persoanele fără domiciliu sau reședință și fără locuință se poate asigura plata ajutorului social prin stat de plată, în cazul în care pentru aceste persoane plata nu se poate efectua în cont bancar sau prin mandat poștal. Modul de organizare se stabilește prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.(7)Prin sintagma „persoane fără domiciliu sau reședință și fără locuință“ se înțelege persoanele care nu dețin o locuință principală sau, după caz, o locuință secundară sau care trăiesc în adăposturi improvizate cu destinație de locuințe care nu îndeplinesc exigențele minimale pentru locuință prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 114/1996 privind locuințele, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 5(1)Suspendarea dreptului la prestațiile sociale se face în baza deciziei/dispoziției directorului executiv al direcției generale emisă în următoarele situații:a)reprezentantul legal al persoanei cu handicap a decedat/ a renunțat la reprezentarea legală a persoanei; … b)se înregistrează situația prevăzută la art. 90^3 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … c)alte situații prevăzute de lege. … (2)În situația de suspendare prevăzută la alin. (1) lit. a) suspendarea se menține până la numirea unui nou reprezentant legal, în condițiile legii, drepturile beneficiarului, inclusiv pe perioada de suspendare urmând să se achite noului reprezentant legal. (3)Plata prestației sociale se suspendă prin decizia directorului executiv al agenției teritoriale începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:a)a fost transmisă decizia/dispoziția de suspendare emisă de directorul executiv al direcției generale; … b)se constată că certificatul de încadrare în grad de handicap este expirat și persoana nu se regăsește cu un nou certificat în situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2); … c)se constată de către agențiile teritoriale, pe baza documentelor transmise de direcțiile generale, că s-a stabilit un cuantum eronat al prestației sociale; … d)plata se efectuează la domiciliul persoanei și timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poștale returnate; … e)se constată de către inspectorii sociali, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012, cu modificările ulterioare, în urma misiunilor de control, sau ca urmare a verificărilor la sesizarea unor terți, că nu sunt respectate condițiile de încadrare în grad și tip de handicap. … (4)În situația de suspendare de la alin. (3) lit. b) și c) directorul executiv al agenției teritoriale solicită directorului executiv al direcției generale verificarea situației. După verificare, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia, din oficiu, după caz, în același cuantum sau în alt cuantum, dacă cele constatate nu conduc la încetarea dreptului. (5)În situația de suspendare a drepturilor prevăzute la alin. (3) lit. d), directorul executiv al agenției teritoriale solicită fie directorului executiv al direcției generale, fie primăriei în a cărei rază teritorială domiciliază/își are reședința/locuiește verificarea situației. După verificare, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia, din oficiu, după caz, în același cuantum sau în alt cuantum, dacă cele constatate nu conduc la încetarea dreptului.(6)În cazul în care în perioada de suspendare a plății prestațiilor sociale intervin modificări de natură să conducă la încetarea plății acestora, drepturile se achită titularului pe perioada până la apariția situației de încetare. +
Articolul 6(1)Încetarea dreptului la prestațiile sociale se face în baza deciziei/dispoziției directorului executiv al direcției generale, începând cu luna următoare celei în care se produce oricare dintre următoarele situații:a)persoana nu mai este încadrată în grad de handicap; … b)depune cererea prevăzută la art. 57 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2b); … c)s-a produs decesul beneficiarului prestației sociale. … (2)Plata prestațiilor sociale încetează, prin decizie a directorului executiv al agenției teritoriale, emisă în baza următoarelor documente:a)decizia/dispoziția de încetare emisă de directorul executiv al direcției generale; … b)decizia de neîncadrare emisă de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap ca urmare a reevaluării realizate în condițiile prevăzute de art. 90^2 și 90^3 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … c)hotărârea judecătorească prin care se stabilește încetarea dreptului persoanei cu handicap. … (3)Documentele prevăzute la alin. (2) lit. b) și c) se transmit de către direcțiile generale la agențiile teritoriale, odată cu situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2).(4)Plata prestațiilor sociale încetează și în situația în care persoana cu handicap își schimbă domiciliul sau reședința în altă unitate administrativ-teritorială aflată în raza de competență a altei direcții generale.(5)În situația prevăzută la alin. (4) agenția teritorială în a cărei rază teritorială s-a stabilit noul domiciliu sau noua reședință va emite o decizie de plată a prestațiilor sociale, după ce direcția generală din județul/sectorul municipiului București în care s-a stabilit noul domiciliu sau noua reședință va emite o nouă decizie de acordare a dreptului care se comunică odată cu situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2). +
Articolul 7(1)Modificarea dreptului la prestațiile sociale se face prin decizia directorului executiv al direcției generale, cu luna următoare celei în care, în urma reevaluării, persoana este încadrată în alt grad de handicap sau în situația recuperării unor sume acordate necuvenit cu acest titlu.(2)Decizia de modificare a dreptului la prestațiile sociale se comunică agenției teritoriale odată cu situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2). +
Articolul 8(1)Deciziile directorului executiv al direcției generale, de aprobare, respingere, suspendare, încetare sau modificare a dreptului la prestațiile sociale pentru persoanele cu handicap, precum și deciziile directorului executiv al agenției teritoriale privind aprobarea, încetarea, modificarea, suspendarea plății prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap se comunică titularului în termen de 30 zile de la emitere.(2)Deciziile prevăzute la alin. (1) se completează potrivit modelului prevăzut în anexele nr. 2c) și 2d). +
Articolul 9Titularul sau, după caz, direcția generală are obligația de a comunica agenției teritoriale în termen de 5 zile orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății dreptului la prestația socială. +
Articolul 10Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de prestații sociale se face de către agenția teritorială, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistență socială, precum și pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 11(1)În cazul în care beneficiarul își schimbă domiciliul ori, după caz, reședința în altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială decât cea în care s-a stabilit dreptul, acesta sau reprezentantul său legal are obligația de a anunța modificarea în cel mult 15 zile după schimbare, direcția generală care a stabilit încadrarea în handicap, precum și dreptul la prestațiile sociale.(2)În situația prevăzută la alin. (1) direcția generală are obligația de a comunica agenției teritoriale mutarea beneficiarului, odată cu situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2), precum și transmiterea dosarului persoanei cu handicap la direcția generală în a cărei rază teritorială se stabilește noul domiciliu sau reședință a persoanei cu handicap.(3)După comunicarea prevăzută la alin. (2), agenția teritorială transmite electronic agenției teritoriale în a cărei rază administrativ-teritorială s-a stabilit noul domiciliu sau reședința datele necesare în vederea reluării plății, menționând obligatoriu ultima lună pentru care s-a efectuat plata, cuantumul, suma restantă defalcată pe fiecare lună și eventualele sume stabilite cu titlu de debite. +
Articolul 12(1)Titularii care doresc să schimbe modalitatea de plată pentru care au optat inițial au obligația să comunice în scris această nouă opțiune de plată agenției teritoriale. (2)Agenția teritorială va solicita beneficiarului documente justificative necesare pentru noua opțiune și va emite o nouă decizie de plată pe care o comunică beneficiarului în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1). +
Articolul 13(1)Pentru plata în luna ianuarie 2019 a drepturilor aferente lunii decembrie 2018, prin excepție de la prevederile art. 3 alin. (1) se va proceda astfel:a)până pe data de 6 ianuarie 2019 direcția generală va comunica către agenția teritorială situația centralizatoare prevăzută la art. 3 alin. (2), pentru efectuarea plății drepturilor în luna ianuarie 2019; … b)odată cu situația centralizatoare prevăzută la lit. b), direcția generală transmite evidența nominală a beneficiarilor care au de încasat sume restante, conform anexei nr. 2.e). … (3)Pentru sumele acordate necuvenit cu titlu de prestații sociale până la data de 31 decembrie 2018, recuperarea acestora se face de către direcțiile generale până la 30 noiembrie 2019, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2014, cu modificările și completările ulterioare.(4)Sumele recuperate în condițiile alin. (3) se transferă agențiilor teritoriale până la 15 decembrie 2019 și se fac venit la bugetul de stat. (5)În termen de 5 zile de la data prevăzută la alin. (4) direcțiile generale au obligația de a comunica în scris agențiilor teritoriale situația debitorilor care va cuprinde în principal datele de identificare ale beneficiarilor și, după caz, ale reprezentanților legali ai acestora, suma totală determinată ca fiind acordată necuvenit, suma recuperată, data la care titlul de creanță devine titlu executoriu, debitele transferate organului fiscal central, precum și alte informații solicitate de agenția teritorială.(6)Modelul situației debitelor se stabilește prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială și este obligatoriu atât pentru agențiile teritoriale, cât și pentru direcțiile generale.(7)Pentru drepturile persoanelor cu handicap aferente lunii decembrie 2018, plata va fi efectuată în luna ianuarie 2019 de către agențiile teritoriale, pe baza deciziei directorului executiv al agenției teritoriale de punere în plată, emisă pentru toți beneficiarii, conform modelului din anexa nr. 2f). (8)La solicitarea expresă a beneficiarilor, la cererea scrisă a acestora, se poate elibera o decizie individuală de plată a drepturilor. +
Articolul 14(1)Prestațiile sociale rămase neîncasate de către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizația și/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul, și, după caz, prestațiile sociale cuvenite și neachitate până la deces se plătesc soțului supraviețuitor, copiilor, părinților sau, în lipsa acestora, celorlalți moștenitori, în condițiile dreptului comun, la solicitarea acestora.(2)Sumele prevăzute la alin. (1) pot fi solicitate, la agenția teritorială, de către moștenitor, în cadrul termenului general de prescripție, pe baza documentului care atestă calitatea de moștenitor, precum și, în situația în care sunt mai mulți moștenitori, declarația pe propria răspundere că ceilalți moștenitori nu solicită aceste sume. +
Anexa nr. 2a*)*) Anexa nr. 2a) este reprodusă în facsimil.la procedură
+
Anexa nr. 2b)*)*) Anexa nr. 2b) este reprodusă în facsimil.la procedură
+
Anexa nr. 2c)la procedură
– Model^1 -^1 Modelul se adaptează în funcție de situația specifică.
DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI
DECIZIE/DISPOZIȚIE Nr. ….. din ………
privind aprobarea/respingerea/suspendarea/încetarea/modificarea dreptului la prestațiile sociale pentru persoanele cu handicapDirectorul executiv al DGASPC ..........................., numit prin ……………………., având în vedere:– Regulamentul-cadru de organizare și funcționare al Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal, cu modificările și completările ulterioare; ... – art. 57 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare; ... – Certificatul de încadrare în grad de handicap nr. ………….. din ......................... ... și în temeiul competențelor conferite de lege,
DECIDE/DISPUNE: +
Articolul 1(1)Se aprobă acordarea prestațiilor sociale pentru persoane cu handicap pentru doamna/domnul/ minorul …………………………., cu domiciliul/reședința în str. ……………………… nr. ………., bl. ……….., et. ……….., ap. ……….., localitatea …………….., județul ………………., în calitate de beneficiar al dreptului.(2)Plata prestațiilor sociale se efectuează doamnei/domnului ………………………., cu domiciliul/reședința în str. ……………….. nr. ………., bl. ……….., et. ……….., ap. ……….., localitatea …………….., județul ………………. +
Articolul 2(1)Cuantumul prestației sociale este de……..lei, din care^2 ……………………… ^2 Se detaliază prestațiile sociale acordate, conform art. 58 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Drepturile prevăzute la alin. (1) se acordă începând cu luna …………………….. .Decizia/dispoziția poate fi atacată în termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Director executiv,
………………………….. +
Anexa nr. 2 d)la procedură
– Model^1 -^1 Modelul se adaptează în funcție de situația specifică.
AGENȚIA PENTRU PLĂȚI ȘI INSPECȚIE SOCIALĂ
………………………………………..…………….
DECIZIE Nr. ….. din ………
privind aprobarea/încetarea/modificarea/suspendarea plății prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicapDirectorul executiv al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Județului ……………………………………../Municipiului București ………………………, numit prin decizia directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială nr. ……..,având în vedere:– art. 16 alin. (1) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, cu modificările și completările ulterioare; … – Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială …………………….……………; … – Procedura de acordare a plăților prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap , precum și situațiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la aceste prestații, precum și cea de preluare a plăților efectuate de către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. ………/ …………….. … – Decizia directorului executiv al DGASPC ………………. nr. ………….. din ………………….. … și în temeiul competențelor conferite de lege,
DECIDE: +
Articolul 1Se aprobă/încetează/modifică/suspendă plata prestațiilor sociale pentru doamna/domnul ………………….., cu domiciliul/reședința în str. …………………. nr. ………., bl. ………., et. ……….., ap. ……….., localitatea …………….., județul ………………., în calitate de titular al dreptului. +
Articolul 2(1)Drepturile prevăzute la art. 1 se plătesc începând cu luna ……………………. .(2)Plata drepturilor prevăzute la art. 1 se efectuează în perioada …………………. a fiecărei luni prin mandat poștal/cont bancar/casierie.Decizia poate fi atacată în termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Director executiv,->
................................ +
Anexa nr. 2e)*)*) Anexa nr. 2e) este reprodusă în facsimil.la procedură
Situația nominală a creditorilor privind persoanele cu handicap în baza art. 58 din Legea nr. 448/2006->>
+
Anexa nr. 2 f)la procedură
– Model^1 -^1 Modelul se adaptează în funcție de situația specifică.
AGENȚIA PENTRU PLĂȚI ȘI INSPECȚIE SOCIALĂ
……………………………………………..…………….
DECIZIE Nr. ….. din ………
privind aprobarea plății prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicapDirectorul executiv al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială ………………………………………, numit prin decizia directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială nr. ……..,având în vedere:– art. 16 alin. (1) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, cu modificările și completările ulterioare; … – Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială; … – art. 57 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … – Procedura de acordare a plăților prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap , precum și situațiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la aceste prestații, precum și cea de preluare a plăților efectuate de către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. ………/…………….. ; … – Decizia directorului executiv al DGASPC ………………. nr. ………….. din ………………….. … și în temeiul competențelor conferite de lege,
DECIDE: +
Articolul 1Se aprobă plata prestațiilor sociale pentru titularii dreptului de prestații sociale pentru persoanele cu handicap prevăzuți în anexa la prezenta decizie. +
Articolul 2(1)Drepturile prevăzute la art. 1 se plătesc începând cu luna ianuarie 2018 ……………………..(2)Plata drepturilor prevăzute la art. 1 se efectuează în perioada …………………. a fiecărei luni prin mandat poștal/cont bancar/casierie. +
Articolul 3Titularii prevăzuți în anexa la prezenta decizie au obligația de a aduce la cunoștința directorului executiv al direcției generale sau a primăriei în a cărei rază teritorială domiciliază/își are reședința/locuiește orice modificare intervenită cu privire la domiciliu, în termen de 5 zile de la data modificării.Decizia poate fi atacată în termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Director executiv,
………………………..->