Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 891 din 2 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 5 aprilie 2024. +
Articolul 1Desemnarea furnizorilor civili de servicii de trafic aerian, denumiți în continuare furnizori ATS, în Regiunea de Informare a Zborurilor FIR – București, denumită în continuare FIR – București, se face prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, în baza unei evaluări efectuate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, în calitate de autoritate națională de supervizare a siguranței aviației în spațiul aerian național, având în vedere atribuțiile ce revin unei asemenea autorități în conformitate cu reglementările europene în vigoare, precum și atribuțiile ce revin AACR conform art. 4 lit. i) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 2(1)Un furnizor ATS interesat de furnizarea unui serviciu de trafic aerian într-o structură de spațiu aerian sau pe un anumit aerodrom din FIR – București depune la AACR o cerere de evaluare a îndeplinirii cerințelor de desemnare, însoțită de următoarele documente:a)certificatul de furnizor ATS/certificatul limitat de furnizor de servicii de informare a zborurilor de aerodrom (AFIS), emis în conformitate cu regulamentele europene și naționale specifice, din care să reiasă capacitatea de a furniza serviciile ATS în structura de spațiu aerian pentru care solicită desemnarea sau pe aerodromul în cauză; … b)după caz, informații/documente/aranjamente privind asigurarea serviciilor de comunicații, navigație și supraveghere; … c)copia contractului de asigurare pentru acoperirea prejudiciilor produse unei terțe părți în spațiul aerian național sau pe teritoriul național, încheiat cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 190/2012 privind răspunderea furnizorilor de servicii de trafic aerian, cu modificările ulterioare; … d)planul de contingență pentru asigurarea continuității/ siguranței operațiunilor de aviație în eventualitatea întreruperii sau a posibilei întreruperi a serviciilor de trafic aerian, avizat de autoritatea de certificare; … e)în cazul serviciilor de control de aerodrom sau al serviciilor de informare a zborului de aerodrom, contractul/aranjamentul de prestări servicii încheiat cu administratorul de aerodrom, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 139/2014, cu modificările și completările ulterioare; … f)după caz, informații/aranjamente încheiate privind proiectarea, modificarea, revizuirea și mentenanța procedurilor de zbor în structura de spațiu aerian pentru care solicită desemnarea; … g)aranjamente încheiate cu furnizorii ATS din blocurile de spațiu aerian adiacente pentru coordonare și transfer de date și informații; … h)evidențe din care să rezulte că structura de spațiu aerian în care va fi furnizat serviciul ATS respectiv a fost aprobată conform reglementărilor naționale în vigoare, după caz. … (2)În cadrul procesului de evaluare, AACR poate solicita furnizorului ATS și alte informații/documente considerate relevante pentru finalizarea acestuia. +
Articolul 3(1)În urma evaluării cererii și a documentației-suport, AACR elaborează raportul de evaluare cu privire la solicitarea de desemnare a furnizorului ATS pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian într-o structură de spațiu aerian sau pe un anumit aerodrom din FIR – București.(2)Raportul de evaluare se transmite solicitantului și în copie către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, într-o perioadă de maximum 90 de zile de la înregistrarea solicitării de evaluare. Perioada de 90 de zile se calculează de la data depunerii de către furnizorul ATS solicitant a documentației-suport complete sau completate conform solicitărilor AACR.(3)Raportul de evaluare va conține recomandarea justificată, pe considerente de siguranță și securitate a aviației civile, a AACR privind eligibilitatea furnizorului ATS pentru desemnare, precum și, după caz, propuneri de obligații și cerințe/condiții care trebuie îndeplinite de furnizorul ATS pe perioada desemnării și care vor fi anexate documentului de desemnare. +
Articolul 4(1)După primirea raportului de evaluare din partea AACR, furnizorul ATS poate înregistra la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cererea privind desemnarea pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian într-o structură de spațiu aerian sau pe un anumit aerodrom din FIR – București.(2)În urma analizării recomandărilor și propunerilor din raportul de evaluare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii decide cu privire la desemnarea furnizorului ATS.(3)În cazul unei decizii de aprobare a cererii, este emis ordin de către ministrul transporturilor și infrastructurii de desemnare a furnizorului ATS, care se publică în Monitorul Oficial al României.(4)În situația unui furnizor certificat de o autoritate națională de supervizare din alt stat membru al Uniunii Europene, ordinul de desemnare prevăzut la alin. (3) va fi emis numai după ce la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este înregistrată copia acordului/aranjamentului de cooperare încheiat de AACR, conform prevederilor art. 2 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 550/2004, cu autoritatea națională de supervizare care a certificat furnizorul ATS, pentru a asigura supravegherea corespunzătoare a furnizorului ATS și care include dispoziții pentru abordarea cazurilor de nerespectare a cerințelor comune aplicabile stabilite la art. 6 din regulament sau a condițiilor stabilite în anexa II la regulament. În lipsa unui asemenea acord/aranjament, cererea de desemnare va fi respinsă.(5)În cazul unei decizii de respingere a cererii de desemnare, decizia se transmite solicitantului în scris, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și, în copie, către AACR. +
Articolul 5(1)În cadrul activităților de supervizare a serviciilor de navigație aeriană furnizate în spațiul aerian național, desfășurate în baza atribuțiilor prevăzute la art. 4 lit. i) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările și completările ulterioare, AACR monitorizează respectarea de către un furnizor ATS desemnat a obligațiilor și cerințelor/condițiilor de desemnare, inclusiv a modului de îndeplinire a altor cerințe aplicabile rezultate din Regulamentul (UE) nr. 373/2017, cu modificările și completările ulterioare, și din alte regulamente europene din domeniul siguranței și securității aviației civile.(2)În situația în care constată, în cadrul activităților menționate la alin. (1), că furnizorul ATS nu respectă obligațiile și/sau cerințele/condițiile de desemnare, inclusiv alte cerințe aplicabile rezultate din Regulamentul (UE) nr. 373/2017, cu modificările și completările ulterioare, și din alte regulamente europene din domeniul siguranței și securității aviației civile, AACR poate propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu justificarea corespunzătoare, limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării furnizorului ATS, făcând și propuneri de măsuri/acțiuni pentru asigurarea continuității și siguranței operațiunilor aeriene în structura de spațiu aerian sau, după caz, pe aerodromul respectiv, având în vedere dispozițiile art. 7 alin. (7) din Regulamentul (CE) nr. 550/2004, cu modificările și completările ulterioare.(3)În cazul unui furnizor ATS desemnat, certificat de o altă autoritate națională de supervizare, monitorizarea și propunerile menționate la alin. (1) și (2) se realizează de AACR în cooperare cu autoritatea respectivă de supervizare, în cadrul acordului/aranjamentului de cooperare încheiat conform prevederilor art. 4 alin. (4).(4)Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea unei desemnări se comunică furnizorului ATS în scris, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. +
Articolul 6(1)Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia Europeană și celelalte state membre cu privire la orice decizie luată privind desemnarea furnizorilor de servicii de trafic aerian în interiorul structurilor de spațiu aerian specifice care au legătură cu FIR – București.(2)În cazul unor blocuri funcționale de spațiu aerian, înființate în conformitate cu reglementările europene specifice în vigoare, prezenta procedură de desemnare se completează cu prevederile specifice din tratatul internațional prin care a fost înființat blocul funcțional de spațiu aerian.––