Notă …
Aprobată prin Ordinul nr. 1.489 din 19 februarie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 205 din 7 martie 2018. +
Articolul 1Prezenta procedură reglementează:a)solicitarea de către notarul public a certificatului de atestare fiscală în cazul în care se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, precum și transmiterea de către organul fiscal central a certificatului de atestare fiscală; … b)transmiterea de către notarul public a copiei certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare; … c)transmiterea de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară, care are în subordine biroul de cadastru și publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, a copiei certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum și obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare; … d)solicitarea de către organul fiscal central a informațiilor din registrele naționale notariale și transmiterea acestora de către Centrul Național de Administrare a Registrelor Naționale Notariale din cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare CNARNN – Infonot. … +
Articolul 2În vederea transmiterii informațiilor, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România și oficiile de cadastru și publicitate imobiliară din subordinea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară se înscriu în sistemul informatic PatrimVen, potrivit dispozițiilor art. 70^1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.(la 14-11-2023,
Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
+
Articolul 3Datele și informațiile furnizate de părți, conform prezentei proceduri, sunt confidențiale, se utilizează și se păstrează conform prevederilor legale și normelor legale în vigoare. +
Articolul 4(1)Ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 160 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, în scopul obținerii certificatului de atestare fiscală, notarul public accesează platforma PatrimVen, ca utilizator înregistrat de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, la adresa web https://epatrim.anaf.ro, descarcă formularul și completează informațiile, astfel cum sunt solicitate de aplicația informatică.(la 14-11-2023,
Alineatul (1), Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
(2)Solicitarea certificatului de atestare fiscală, denumit în continuare CAF, și emiterea acestuia se realizează prin mijloace electronice de comunicare. (3)Modelul formularului certificat de atestare fiscală este prevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligații bugetare, precum și a modelului și conținutului acestora.(4)Abrogat.(la 14-11-2023,
Alineatul (4), Articolul 4 a fost abrogat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
(5)Abrogat.(la 14-11-2023,
Alineatul (5), Articolul 4 a fost abrogat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
(6)Abrogat.(la 14-11-2023,
Alineatul (6), Articolul 4 a fost abrogat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
+
Articolul 5(1)În baza cererii primite pe această cale, organul fiscal eliberează CAF conform dispozițiilor Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.654/2015 și transpune CAF-ul, fără semnătură și ștampilă, într-un fișier electronic de tip pdf. Fișierul tip pdf se afișează în platforma PatrimVen, secțiunea „Mesaje“, și este disponibil o perioadă de 60 de zile.(2)După primirea solicitărilor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F., comunică CAF în termen de maximum 3 zile lucrătoare, potrivit dispozițiilor art. 158 alin. (5) din Codul de procedură fiscală.(3)CAF-ul comunicat de A.N.A.F. prin platforma PatrimVen se semnează de către Ministerul Finanțelor Publice cu semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat obținut de Ministerul Finanțelor Publice în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, și ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE. +
Articolul 6(1)Notarului public i se pun la dispoziție în platforma informatică mesajele ce conțin CAF-ul în format electronic.(la 14-11-2023,
Alineatul (1), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
(2)În situația în care apar incidente în funcționarea sistemului informatic, persoana care le-a sesizat anunță imediat Centrul Național pentru Informații Financiare prin formularul de contact disponibil la adresa web https://www.anaf.ro/asistpublic/. +
Articolul 7(1)După încheierea procedurii succesorale, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare și nu sunt cuprinse bunuri imobile, notarul public trebuie să transmită CNARNN – Infonot o copie a certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală.(2)În termen de 30 de zile de la încheierea procedurii succesorale, CNARNN – Infonot transmite copia certificatului de moștenitor sau, după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală către A.N.A.F. prin mijloace electronice de comunicare.(3)Certificatul de moștenitor sau, după caz, certificatul de moștenitor suplimentar, certificatul de legatar sau certificatul de vacanță succesorală se transmite în format electronic, scanat sub forma unui fișier tip pdf. +
Articolul 8(1)A.N.A.F. poate solicita CNARNN – Infonot informații din registrele naționale notariale, în cazurile prevăzute de lege și cu respectarea condițiilor prevăzute de aceasta.(2)După primirea solicitării, CNARNN – Infonot transmite informațiile și documentele din registrele naționale notariale în termen de maximum 5 zile lucrătoare. (3)Solicitarea informațiilor din registrele naționale notariale și transmiterea acestora se realizează prin mijloace electronice de comunicare.(4)A.N.A.F. transmite CNARNN – Infonot, lunar, lista debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații fiscale restante, în vederea înscrierii în Registrul Național Notarial de Evidență a Creditorilor Persoanelor Fizice și pentru formularea opoziției la partaj sau la donație, după caz.(la 14-11-2023,
Alineatul (4), Articolul 8 a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din ORDINUL nr. 4.705 din 3 noiembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1032 din 14 noiembrie 2023
)
(5)Lista prevăzută la alin. (4) cuprinde mențiuni referitoare la formularea de către A.N.A.F. a opoziției la partajul dezbătut de persoanele fizice cuprinse în aceasta sau la donație, după caz. +
Articolul 9În termen de 30 de zile de la înscrierea bunului în cartea funciară, oficiul de cadastru și publicitate imobiliară transmite A.N.A.F., prin mijloace electronice de comunicare, certificatul de moștenitor sau, după caz, certificatul de moștenitor suplimentar, certificatul de legatar sau certificatul de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, scanate sub forma unui fișier tip pdf. +
Articolul 10Începând cu data de 1 ianuarie 2019, CAF-ul comunicat de A.N.A.F. prin platforma PatrimVen se semnează cu sigiliu electronic calificat, emis în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014.