PROCEDURĂ din 18 octombrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 28 octombrie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DENORMA 03/08/2022
ActulREFERIT DEORDIN 53 08/06/2015
ActulREFERIT DENORMĂ 08/06/2015
ActulAPROBAT DEORDIN 234 18/10/2010
ActulCONTINUT DEORDIN 234 18/10/2010

de determinare a riscului de arson



 + 
Articolul 1Procedura de determinare a riscului de arson, denumită în continuare procedură, cuprinde etapele practice de parcurs pentru determinarea riscului de arson în vederea prevenirii şi reducerii riscurilor de producere a acestuia.
 + 
Articolul 2Procedura se utilizează de evaluatorii de risc de incendiu, conducătorii operatorilor economici/instituţiilor publice, indiferent de domeniul de activitate, precum şi de către poliţie, serviciile profesioniste/private/voluntare pentru situaţii de urgenţă şi societăţile de asigurări.
 + 
Articolul 3Prin arson, în sensul prezentei proceduri, se înţelege un incendiu provocat printr-o acţiune intenţionată, în scopul de a distruge.
 + 
Articolul 4Determinarea riscului de arson presupune parcurgerea a 3 etape:a) etapa I – identificarea şi evaluarea pericolului de arson;b) etapa a II-a – stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului;c) etapa a III-a – compararea riscului calculat cu nivelul limită acceptabil.Etapa I – Identificarea şi evaluarea pericolului de arson
 + 
Articolul 5(1) Identificarea pericolului de arson reprezintă procesul de determinare a factorilor care ar putea genera, contribui şi/sau favoriza producerea, dezvoltarea şi/sau propagarea unui incendiu intenţionat.(2) În vederea identificării pericolului de arson se desfăşoară următoarele activităţi:a) verificarea existenţei factorilor care stau la baza evaluării arsonului, cuprinşi în tabelul nr. 1, şi reperarea punctajului pentru fiecare factor evidenţiat;b) însumarea punctajului obţinut pentru fiecare factor evidenţiat.
 + 
Articolul 6(1) Evaluarea pericolului de arson reprezintă procesul de estimare şi cuantificare a pericolului, determinat pe baza probabilităţii de producere a incendiului intenţionat şi a consecinţelor evenimentului respectiv.(2) Evaluarea pericolului de arson se realizează prin compararea punctajului obţinut conform prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) cu datele din tabelul nr. 2.Etapa a II-a – Stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului
 + 
Articolul 7În vederea stabilirii nivelului de protecţie împotriva arsonului se desfăşoară următoarele activităţi:a) identificarea măsurilor de protecţie îndeplinite şi a punctajului pentru fiecare măsură îndeplinită conform tabelului nr. 3;b) însumarea punctajului obţinut pentru fiecare măsură îndeplinită;c) stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului, prin compararea punctajului total obţinut cu datele din tabelul nr. 4.Etapa a III-a – Compararea riscului calculat cu nivelul-limită acceptabil
 + 
Articolul 8(1) Nivelul-limită acceptabil este atins atunci când nivelul de pericol calculat R(îi) 31.(2) Riscul de arson se stabileşte pe baza valorilor obţinute pentru ansamblul pericol de arson şi nivel de protecţie împotriva arsonului.
 + 
Articolul 9(1) Dacă valorile componentelor riscului de arson sunt peste nivelul-limită acceptabil, evaluatorul propune îndeplinirea de către sistemul evaluat a unor măsuri de protecţie suplimentare.(2) Propunerile evaluatorului urmăresc aducerea în limitele acceptabile prevăzute de art. 8 alin. (1) a celor două componente ale riscului de arson.(3) Categoriile de măsuri de protecţie care pot fi adoptate sunt prevăzute exclusiv în tabelul nr. 3.
 + 
Articolul 10După îndeplinirea de către sistemul evaluat a măsurilor de protecţie suplimentare propuse de evaluator se reiau activităţile prevăzute la art. 4 până la atingerea nivelului-limită acceptabil.
 + 
Articolul 11Tabelele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta procedură.Tabelul nr. 1Evaluarea arsonului ┌───────────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────┐ │ Factori care stau la baza evaluării arsonului │ Număr │ Puncte │ ├────┬──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │Pagube în vecinătate/la operator economic/la │ │ │ │ │instituţie publică │ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 1. │- cauzate probabil de arson │ │ 5 │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │- cauzate în mod cert de arson │ │ 10 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │Au existat incendii inexplicabile în ultimii 5 ani│ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 2. │(incendii mici care au fost descoperite şi stinse │ ≤ 2 │ 5 │ │ │imediat) │ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │ │ > 2 │ 10 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │Au avut loc spargeri în ultimii 5 ani │ ≤ 2 │ 10 │ │ 3. ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │ │ > 2 │ 20 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │Există o stare de tensiune │ │ 5 │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │- sunt concedieri/vor fi concedieri │ │ 8 │ │ 4. ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │- a scăzut productivitatea ca urmare a moralului │ │ 5 │ │ │scăzut al salariaţilor │ │ │ │ ├──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ │- dispute privind condiţiile de lucru │ │ 5 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 5. │Activitatea este sezonieră │ │ 2 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 6. │Acces posibil pentru publicul larg │ │ 5 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 7. │Clădirea este situată într-o zonă izolată │ │ 5 │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 8. │Clădirea este situată într-o zonă urbană cu │ │ 10 │ │ │probleme │ │ │ ├────┼──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │ 9. │Amplasarea este într-o zonă unde se adună mulţimi │ │ 5 │ │ │de oameni (de exemplu: un stadion de fotbal, │ │ │ │ │şcoală, spaţii care pot atrage un număr mare de │ │ │ │ │tineri) │ │ │ ├────┴──────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┤ │Total puncte │ │ │ └───────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────┘Tabelul nr. 2Calculul nivelului de pericol de arson [R(îi)]

Puncte R(îi)
până la 5 puncte normal
până la 10 puncte pericol scăzut
până la 20 de puncte pericol mediu
până la 40 de puncte pericol ridicat
40 de puncte pericol foarte mare

Tabelul nr. 3Măsurile de protecţie împotriva arsonului şi punctajul aferent

Măsurile de protecţie împotriva arsonului Puncte
1. Zona de pază şi supraveghere
Pază permanentă a zonei externe şi interne de către cel puţin
două persoane care sunt în legătură prin sistem radio şi
efectuează patrule regulate monitorizate printr-un sistem de
pontare. Patrulele sunt supravegheate continuu (de exemplu:
recepţie, centru de control, monitorizare etc.)
30

Supravegherea în afara orelor de lucru, dar numai cu alte
cerinţe decât mai sus
20

Controlul accesului tuturor angajaţilor, vizitatorilor,
furnizorilor, însoţirea vizitatorilor
10

Supravegherea continuă a intrărilor de paznici/portari,
controlori acces, personal de pază propriu, potrivit legii, etc.
şi/sau prin camere de televiziune cu circuit închis (CCTV);
monitoare video sub observaţie într-un dispecerat, uşi şi porţi
controlabile de la un punct central
10

2. Măsuri împotriva efracţiei
2.1. Măsuri structurale
Îngrădirea întregii zone cu bariere/porţi de protecţie 12
Protecţie cu uşi şi ferestre de înaltă securitate. Proceduri de
păstrare în siguranţă a cheilor
10

Faţadă de zidărie sau material asemănător cu o înălţime deasupra
terenului de cel puţin 2 m
3

Iluminare adecvată a faţadelor şi părţilor sensibile ale zonei 5
2.2. Măsuri tehnice
Instalaţii/sisteme de alarmare împotriva efracţiei avizate,
potrivit legii, cu transmiterea alarmei într-o incintă ocupată
permanent (de exemplu: recepţie, dispecerat)
Supravegherea clădirilor vulnerabile (ferestre, uşi, luminatoare
etc.)
18

Supraveghere internă (detectoare) 7
Supraveghere exterioară (sistem de supraveghere la gard,
monitorizare la distanţă, detector activat CCTV etc.)
10

3. Măsuri de securitate la incendiu
3.1. Măsuri structurale
Construcţii cu rezistenţă la foc corespunzătoare reglementărilor
tehnice
10

Compartimentare, separări pentru depozite de materiale/substanţe
combustibile şi/sau inflamabile. Amplasare la distanţe de
siguranţă
5

3.2. Măsuri tehnice
Instalaţii de stingere tip sprinkler care protejează întreaga
clădire şi care sunt protejate contra sabotajelor
10

Sisteme de detecţie, semnalizare şi avertizare a incendiilor
care monitorizează întreaga clădire
10

3.3. Măsuri organizaţionale
Containere de deşeuri din metal şi cu capace. Containerele sunt
protejate împotriva utilizării neautorizate
8

Depozitele de materiale/substanţe combustibile şi/sau
inflamabile se amplasează la minimum 10 m de clădiri sau în
conformitate cu reglementările în vigoare
5

Ordine interioară: căi libere între depozite 3
Treceri şi scări libere de materiale combustibile 2
Închiderea tuturor uşilor cu rol de protecţie împotriva
incendiilor, după orele de lucru
2

Închiderea tuturor uşilor cu rol de protecţie împotriva
incendiilor în mod automat la detectarea incendiului
5

Eliminarea periodică a gunoiului 2
Echipe de supraveghere în stand-by 20
Controlul periodic privind măsurile de prevenire a incendiilor,
pe bază de check list şi înlăturarea imediată a neregulilor
3

Personal instruit pentru a rezolva în mod eficient cazurile de
incendii, în special de alegere corectă şi utilizare a
stingătoarelor
10

Un plan dinamic de proceduri pentru situaţii de urgenţă (de
exemplu: răspunsul serviciului de pompieri şi comportamentul
angajaţilor)
10

Total puncte

Tabelul nr. 4Stabilirea nivelului de protecţie împotriva arsonului [P(îi)]

Puncte Nivel de protecţie
0-30 scăzut
31-60 satisfăcător
61-90 bun
90 foarte bun

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x