Notă …
Aprobată prin Ordinul nr. 2.062 din 16 mai 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 445 din 29 mai 2018. +
Articolul 1Procedura stabilește etapele și regulile efectuării de către personalul cu atribuții de inspecție economico-financiară din Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice a activității de monitorizare și control al respectării condițiilor legale de către autoritatea prevăzută la art. 359 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv de către comisiile prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura și condițiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, denumite în continuare comisii. +
Articolul 2(1)Procedura se aplică de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, respectiv Direcția generală de inspecție economico-financiară și comisiile supuse controlului.(2)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei proceduri, persoanele cu atribuții de inspecție economico-financiară din cadrul Direcției generale de inspecție economico-financiară au drept de utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED). +
Articolul 3(1)Monitorizarea activității comisiilor de autorizare a antrepozitarilor autorizați, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați se realizează pe baza analizei situațiilor transmise lunar de către comisii, care vor include, în principal, următoarele informații: solicitările de autorizare, datele de identificare ale solicitanților, deciziile de autorizare emise pe categorii specifice de produse supuse autorizării, deciziile de respingere, revocare, anulare și suspendare cu motivarea acestora.(2)Situațiile/Informațiile prevăzute la alin. (1) se transmit de către comisiile de autorizare a antrepozitarilor autorizați, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, prin aplicația informatică dedicată, Direcției generale de inspecție economico-financiară, până la data de 15 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare.(la 22-03-2021,
Alineatul (2) din Articolul 3 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 420 din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 285 din 22 martie 2021
)
+
Articolul 4(1)Controlul se efectuează ori de câte ori există indicii ale unor abateri de la prevederile legale și reglementările interne privind autorizarea antrepozitarilor fiscali autorizați, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, de către comisii.(2)Controlul se efectuează în baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finanțelor publice sau de către persoane delegate în acest sens de către ministrul finanțelor publice.(3)Controlul se efectuează la sediul comisiei sau al organului de control.(4)Activitatea de control vizează exclusiv modalitatea de respectare a procedurilor de lucru stabilite prin regulamente, proceduri și altele asemenea, precum și atribuțiile prevăzute în fișele postului, de către persoanele implicate în această activitate. +
Articolul 5(1)În îndeplinirea atribuțiilor, organul de control are dreptul:a)să aibă acces neîngrădit la registre, evidențe, documente, alte înscrisuri și să solicite copii certificate după acestea, necesare controlului; … b)să beneficieze, din partea structurii subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală unde funcționează comisia controlată, de spații de lucru adecvate și acces logistic corespunzător, necesare bunei desfășurări a controlului, în condițiile în care există astfel de facilități;(la 22-03-2021,
Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 5 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 420 din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 285 din 22 martie 2021
)
… c)să solicite informații și explicații, verbale și/sau în scris, în legătură cu obiectivul controlului de la membrii comisiei și de la birourile/compartimentele de specialitate; … d)să solicite prezența membrilor comisiei controlate sau a altor persoane împuternicite la sediul organului de control; odată cu solicitarea, după caz, se vor indica și documentele pe care aceștia sunt obligați să le prezinte; … e)să solicite altor autorități publice furnizarea de informații și documente care au legătură cu activitatea comisiei de autorizare a antrepozitarilor autorizați, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați supusă controlului. … (2)În îndeplinirea atribuțiilor, organul de control are obligația:a)să sesizeze organele de cercetare penală în condițiile prevăzute de legea penală, în situația în care, drept urmare a controlului efectuat în condițiile art. 4 alin. (4), există indicii temeinice cu privire la săvârșirea unei infracțiuni; … b)să înștiințeze conducerea Ministerului Finanțelor Publice cu privire la rezultatele controlului, prin înaintarea unui exemplar al procesului-verbal de control. … (3)Rezultatele controlului se consemnează, în scris, într-un proces-verbal de control în care se prezintă constatările controlului din punct de vedere faptic și legal.(4)În cazul în care se constată abateri de la prevederile legale și reglementările interne, procesul-verbal de control va cuprinde măsuri pentru înlăturarea acestora.(5)Procesul-verbal de control se semnează de către membrii echipei de control și de către membrii comisiei.(6)Procesul-verbal de control se întocmește în trei exemplare originale, din care un exemplar pentru comisie, un exemplar pentru conducerea ministerului și un exemplar pentru organul de control.(7)În situația în care constatările efectuate cu ocazia controlului ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracțiuni, în condițiile prevăzute de legea penală, procesul-verbal de control se întocmește în patru exemplare originale, din care un exemplar se transmite către organul de cercetare penală. +
Articolul 6Obligațiile comisiei sunt următoarele:a)raportarea lunară a informațiilor privind autorizarea antrepozitarilor autorizați, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, prevăzute la art. 3; … b)la solicitarea organului de control, conducerea și personalul comisiei au, potrivit legii, obligația să transmită actele, documentele și înscrisurile solicitate la termenele și în structura stabilite de organul de control și să furnizeze informații și explicații verbale și/sau în scris, după caz, în legătură cu obiectul controlului; … c)comisia verificată și personalul direcției generale regionale a finanțelor publice/structurii teritoriale a direcției generale regionale a finanțelor publice/Direcției generale de administrare a marilor contribuabili au obligația să ducă la îndeplinire măsurile de remediere dispuse de organul de control prin procesul-verbal de control.(la 22-03-2021,
Litera c) din Articolul 6 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 420 din 18 martie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 285 din 22 martie 2021
)
… +
Articolul 7(1)Organul de control prezintă comisiei sau persoanei împuternicite de către aceasta proiectul procesului-verbal de control, care conține constatările și consecințele lor, acordându-i acesteia posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere în scris, cu excepția cazului în care comisia renunță la acest drept.(2)Comisia sau persoana împuternicită de către aceasta are dreptul să își prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările controlului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii proiectului procesului-verbal de control. După analizarea punctului de vedere prezentat de comisie, organul de control va proceda la definitivarea procesului-verbal de control.(3)Punctul de vedere al comisiei față de constatările controlului se consemnează, în scris, în procesul-verbal de control.