Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.283 din 16 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 19 aprilie 2024. +
Articolul 1Prin prezenta procedură se reglementează elaborarea, condițiile și documentele care stau la baza emiterii avizului conform pentru schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat. +
Articolul 2Avizul conform al ministrului educației pentru schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat se emite la solicitarea autorităților administrației publice locale/județene pentru imobilele aflate în administrarea acestora. +
Articolul 3Avizul conform al ministrului educației pentru schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat, compusă din terenuri, clădiri cu destinația de săli de clasă, săli de sport, laboratoare, cabinete, biblioteci, ateliere, cantine, cămine, grupuri sanitare, anexe, magazii, centrale termice, precum și alte asemenea spații/imobile, se emite ținând cont de următoarele aspecte:a)în imobilele/spațiile pentru care se solicită schimbarea destinației nu se mai desfășoară activități de învățământ, respectiv proces didactic sau alte activități adiacente acestuia, sau acestea au fost restrânse și nu există perspectiva creșterii efectivului populației școlare; … b)imobilele/spațiile respective pot fi folosite în vederea funcționării altor instituții în care se desfășoară activitate de educație extrașcolară; … c)imobilele/spațiile pot fi folosite în vederea funcționării altor instituții aflate în subordinea consiliului local/consiliului județean; … d)imobilele/spațiile pot fi folosite în vederea funcționării unor instituții care desfășoară activități de utilitate publică; … e)imobilele/spațiile pot fi folosite pentru desfășurarea altor activități care contribuie la dezvoltarea comunității locale, definite ca atare de către consiliul local/consiliul județean, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare specifice domeniului de activitate, și care nu afectează, după caz, atât activitatea didactică, cât și revenirea la destinația inițială; … f)imobilele/spațiile pentru care se solicită schimbarea destinației nu fac obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanțelor de judecată. … +
Articolul 4Schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat se va face pe o perioadă determinată, în funcție de felul activității desfășurate, după cum urmează:a)maximum 25 de ani pentru alte instituții/unități de învățământ preuniversitar/universitar de stat; … b)maximum 20 de ani pentru activități de utilitate publică, așa cum sunt definite de lege; … c)maximum 10 ani pentru activități de educație școlară/ extrașcolară desfășurate de către alte unități/instituții de învățământ privat; … d)maximum 10 ani pentru activități desfășurate de către alte instituții publice; … e)maximum 10 ani pentru activități desfășurate de către instituții aflate în subordinea consiliului local/consiliului județean; … f)maximum 5 ani pentru desfășurarea altor activități, cu excepția cazului în care se accesează fonduri structurale pentru modernizarea și dotarea imobilului, caz în care schimbarea de destinație se va face pentru o perioadă echivalentă cu perioada de eligibilitate prevăzută în ghidul solicitantului. … +
Articolul 5După expirarea perioadei de schimbare de destinație, imobilele vor reveni la destinația inițială – spațiu de învățământ, respectiv pentru desfășurarea procesului didactic sau a altor activități adiacente acestuia – și se vor afla într-o stare tehnică cel puțin similară cu cea din momentul schimbării destinației. +
Articolul 6În cazul demolării construcțiilor existente, schimbarea de destinație a imobilului se face pe perioada desfășurării lucrărilor de demolare, urmând ca după finalizarea lucrărilor terenul să rămână în domeniul public al localității, făcând parte din baza materială a învățământului preuniversitar de stat. +
Articolul 7Solicitarea emiterii avizului conform pentru schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat va fi însoțită de următoarele documente:a)hotărârea consiliului local/consiliului județean prin care se propune schimbarea destinației unui imobil, construcție și/sau teren, sau a unei părți din imobil, care se încadrează în una dintre situațiile sus-menționate. În cazul în care se intenționează ca imobilul, construcție și/sau teren, sau o parte din imobil să fie închiriat, așa cum este precizat și la art. 146 alin. (15) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, în hotărâre se va menționa că după emiterea avizului conform de către ministrul educației pentru schimbarea destinației acesta va fi închiriat pentru desfășurarea unor activități care contribuie la dezvoltarea comunității locale și care nu influențează negativ activitatea didactică, cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare. În cazul în care se intenționează demolarea/demolarea parțială a clădirii, în hotărâre se va menționa că schimbarea destinației se va face în vederea demolării clădirii, iar terenul rămas liber după demolare va rămâne în baza materială a unității de învățământ preuniversitar de stat; … b)acordul consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean/al municipiului București; … c)acordul consiliului de administrație al unității de învățământ; … d)extras de carte funciară, actualizat, sau extras din inventarul centralizat al bunurilor care fac parte din domeniul public al localității pe raza căreia se află unitatea de învățământ, aferent imobilului pentru care se propune schimbarea destinației, inventar aprobat prin hotărâre de consiliul local și avizat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA); … e)caracteristicile tehnice ale imobilului – construcții și teren aferent, construcții, teren, respectiv anul în care a fost edificată construcția, regim de înălțime, suprafață construită, suprafață desfășurată, suprafață totală de teren; … f)plan de situație și plan de amplasament, planuri din care să reiasă delimitarea spațiului pentru care se solicită schimbarea destinației de restul imobilului/spațiului în care se desfășoară activitate didactică și căile de acces separate, astfel încât să fie respectată legislația în vigoare; … g)fotografii ale construcțiilor și expertiza tehnică a clădirii, întocmită de un expert MDLPA cu cel mult 2 ani înainte de momentul transmiterii solicitării, în cazul în care se solicită schimbarea destinației clădirii, în vederea demolării, și din care să reiasă necesitatea și oportunitatea demolării; … h)memoriu justificativ detaliat, asumat de către autoritățile administrației publice locale, care să conțină în mod obligatoriu următoarele:– necesitatea sau oportunitatea schimbării destinației; … – măsurile care se vor lua astfel încât activitatea didactică să nu fie influențată negativ; … – descrierea stării tehnice a clădirii; … – dacă sunt solicitări ale altor unități din sfera învățământului pentru spațiul respectiv; … – din ce an nu se mai desfășoară proces de învățământ; … – unde au fost mutați elevii/preșcolarii care își desfășurau activitatea în aceste spații; … – cum se desfășoară procesul de învățământ la nivelul unității de învățământ care a preluat efectivele și grupele de copii/elevi; … – tipul activităților care urmează să se desfășoare și cum contribuie acestea la dezvoltarea comunității locale; … – alte informații suplimentare în vederea susținerii propunerii de schimbare a destinației etc. … … +
Articolul 8Etapele procedurii de elaborare a avizului conform sunt următoarele:a)autoritățile administrației publice locale/județene solicită, printr-o adresă transmisă Ministerului Educației, emiterea avizului conform pentru schimbarea destinației unui imobil/spațiu dintr-un imobil. Adresa va fi însoțită de documentele prevăzute la art. 7; … b)în cazul în care direcția de specialitate constată că documentația este incompletă, se solicită, în maximum 30 de zile, completări/clarificări necesare analizării din punct de vedere tehnic; … c)autoritățile administrației publice locale/județene au obligația să transmită clarificări și completări în maximum 30 de zile de la data primirii solicitării transmise de către Ministerul Educației. În caz contrar, Ministerul Educației va restitui întreaga documentație neavizată; … d)după primirea tuturor clarificărilor/documentelor solicitate de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Educației și verificarea acestora se elaborează proiectul avizului conform care, împreună cu documentația, se supune aprobării conducerii Ministerului Educației; … e)respingerea solicitării și returnarea documentației se pot face dacă nu sunt respectate prevederile art. 3; … f)avizul conform sau adresa de respingere a solicitării se emite în termen de 90 de zile de la data înregistrării solicitării autorității administrației publice locale/județene. …