PROCEDURĂ din 14 septembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 15 septembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHOTARARE 1214 29/11/2023
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURA 14/09/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 499 24/11/2023
ActulREFERIT DEPROCEDURA 24/11/2023





Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 844 din 14 septembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 15 septembrie 2023.
 + 
Capitolul I Prevederi generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură de implementare a Programului național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, a modalităților de acordare, a indicatorilor cantitativi și calitativi ai investiției, precum și a criteriilor de stabilire a punctajului pentru întreprinderile solicitante, denumit în continuare Programul, stabilește regulile generale aplicabile întreprinderilor care solicită ajutor de stat în baza programului prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, modalitatea de acordare a ajutorului de stat, condițiile generale privind plata ajutorului, respectiv indicatorii cantitativi și calificativi ai investiției, criteriile de stabilire a punctajului pentru întreprinderile solicitante, precum și regulile privind menținerea investiției finanțate. (2)Procedura de implementare se aplică întreprinderilor solicitante care desfășoară activități în sectoarele economice prevăzute la art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023.(3)Beneficiază de ajutor de stat acordat în baza Programului întreprinderile care îndeplinesc cumulativ la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 7 și 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, iar investițiile realizate de acestea îndeplinesc cumulativ criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9 din actul normativ menționat anterior. Cheltuielile eligibile trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din respectiva ordonanță de urgență.(4)Ajutorul de stat se acordă în baza Programului întreprinderilor care realizează investiții inițiale, respectiv investiții inițiale în favoarea unei noi activități economice, astfel cum sunt definite la art. 6 lit. b), b^1) și c^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023. Investițiile legate de diversificarea producției unei unități prin servicii sau schimbări fundamentale ale procesului general de producție a prestării generale a serviciului/serviciilor vizat(e) de investiția în unitate nu sunt considerate cheltuieli eligibile.(5)Activele achiziționate pentru investițiile realizate de întreprinderi conform prevederilor alin. (4) trebuie să fie noi.(6)Intensitățile maxime ale ajutorului atât pentru întreprinderile mari, cât și pentru întreprinderile mici și mijlocii se stabilesc conform prevederilor anexei nr. 1 și nu pot depăși 70% din costurile eligibile ale proiectului de investiție.(7)Investițiile realizate de beneficiari în cadrul Programului trebuie să genereze contribuții la dezvoltarea regională, prin plata de taxe și impozite la bugetul general consolidat și la bugetele locale, pentru perioada implementării investiției, respectiv 4 ani de la data împlinirii termenului prevăzut de art. 8 alin. (1) din prezenta procedură și 5 ani de la data finalizării acesteia. (8)Întreprinderile beneficiare ale proiectelor derulate în cadrul intervențiilor DR-22 – Investiții în condiționarea, depozitarea și procesarea produselor agricole și pomicole și DR-23 – Investiții pentru procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obținerii unor produse alimentare și produse transformate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, nu sunt eligibile pentru accesarea ajutorului de stat prin prezentul program pentru aceeași activitate aferentă unui cod CAEN.
 + 
Capitolul IIModalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 2(1)Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare AFIR.(2)Depunerea și înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează în sesiuni de 30 de zile calendaristice. Perioada de depunere și înregistrare a cererilor se comunică de către AFIR pe website-ul www.afir.info, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data deschiderii sesiunilor.(3)Depunerea și înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se opresc la expirarea termenului-limită prevăzut în nota de lansare a sesiunii de depunere. + 
Articolul 3(1)Întreprinderea solicitantă depune online pe portalul AFIR o cerere de acord pentru finanțare, însoțită de următoarele documente justificative:a)situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, cu excepția întreprinderilor nou-înființate;b)planul de afaceri din care să rezulte viabilitatea investiției inițiale și eficiența economică a întreprinderii, inclusiv actele juridice care demonstrează existența unui drept real asupra imobilului/locației sau drept de creanță, care să confere drept de execuție/realizare a investiției; actele juridice care demonstrează existența unui drept real asupra imobilului/locației sau drept de creanță vor fi depuse dacă solicitantul le deține la momentul depunerii cererii de acord de finanțare, în caz contrar, urmând a fi depuse în termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanțare; c)împuternicire semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanțare;d)act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea, în copie;e)opis cu documentele transmise.(2)Formularul cererii de acord pentru finanțare și modalitatea de transmitere și înregistrare a documentelor justificative prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în ghidul solicitantului aferent schemei de ajutor de stat INVESTALIM, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3)AFIR calculează, pe baza criteriilor de evaluare prevăzute în anexa nr. 2, punctajul pentru întreprinderile care transmit cereri de acord pentru finanțare în cadrul sesiunii de depunere și întocmește lista întreprinderilor solicitante, ordonate descrescător pe baza punctajului obținut, menționându-se și ajutorul de stat solicitat în cuprinsul fiecărei cereri de acord pentru finanțare.(4)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încheierii sesiunii de depunere a cererilor de acord pentru finanțare, AFIR publică pe website-ul www.afir.info lista prevăzută la alin. (3).(5)Începând cu data publicării pe website-ul AFIR a listei prevăzute la alin. (3), cererile de acord pentru finanțare care se încadrează în bugetul alocat sesiunii se analizează în ordinea punctajului obținut.
 + 
Articolul 4(1)AFIR verifică, pentru cererile de acord pentru finanțare prevăzute la art. 3 alin. (5), conformitatea documentelor transmise de solicitanți, prevăzute la art. 3 alin. (1), și îndeplinirea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023 și analizează viabilitatea investiției și eficiența economică a întreprinderii, conform cerințelor prevăzute în anexa nr. 3. (2)În urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanțare, AFIR transmite întreprinderilor solicitante, după caz:a)acord pentru finanțare, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023;b)solicitare de informații suplimentare și/sau documente de clarificare, altele decât cele obligatorii, pentru completarea cererii de acord pentru finanțare. AFIR solicită informații suplimentare și/sau documente de clarificare în cazul în care există neconcordanțe în informațiile furnizate, când documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în ghidul solicitantului sau când se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;c)scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i)cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele obligatorii prevăzute la art. 3;(ii)nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023;(iii)întreprinderea nu respectă termenul de transmitere de maximum 10 zile lucrătoare a informațiilor suplimentare și/sau documentelor de clarificare de la data comunicării de către AFIR a solicitării de informații suplimentare și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;(iv)informațiile care au stat la baza calculării punctajului conform art. 3 alin. (3) din prezenta procedură nu se confirmă în urma verificării realizate conform alin. (1).(3)În situația în care există buget disponibil ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere, analiza continuă, în ordinea punctajului obținut, cu cererile de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat inițial în bugetul alocat sesiunii.(4)În cazul în care bugetul alocat sesiunii este epuizat, analiza cererilor de acord pentru finanțare continuă, în ordinea punctajului obținut, în limita bugetului total alocat schemei, până la epuizarea acestuia.(5)În situația în care există buget disponibil ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere, analiza continuă, în ordinea punctajului obținut, cu cererile de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat inițial în bugetul total alocat schemei.(6)În urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finanțare prevăzute la alin. (3) și (4), AFIR emite, după caz:a)proiect de acord pentru finanțare, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, în limita bugetului total alocat schemei conform art. 16 alin. (1) din actul normativ menționat anterior;b)solicitare de informații suplimentare și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare. AFIR emite solicitare de informații suplimentare și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare în cazul în care există neconcordanțe în informațiile furnizate, când documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în ghidul solicitantului sau când se constată necesitatea unor clarificări prin documente suplimentare, în vederea soluționării cererii;c)scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i)cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele prevăzute la art. 3;(ii)nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023;(iii)întreprinderea nu respectă termenul de transmitere de maximum 10 zile lucrătoare a informațiilor suplimentare și/sau a documentelor de clarificare de la data comunicării de către AFIR a solicitării de informații suplimentare și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;(iv)informațiile care au stat la baza calculării punctajului conform art. 3 alin. (3) nu se confirmă în urma verificării realizate conform alin. (1).(7)Proiectele de acord pentru finanțare se aprobă în ordinea în care au fost emise, în limita bugetului aprobat, în condițiile legii, fără a se depăși bugetul total alocat schemei, prevăzut la art. 16 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023.(8)Solicitanții ale căror cereri de acord pentru finanțare nu se încadrează în bugetul total al schemei, prevăzut la art. 16 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, vor fi notificați cu privire la respingerea acestora.(9)AFIR poate emite acorduri de finanțare în baza schemei de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislației europene în domeniul ajutorului de stat în vigoare la momentul emiterii acordurilor de finanțare și a hărții regionale autorizate de Comisia Europeană, în limita bugetului anual alocat schemei.  + 
Articolul 5Documentele transmise de întreprinderea solicitantă din propria inițiativă în vederea completării cererii de acord pentru finanțare nu sunt luate în considerare în procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare. + 
Articolul 6(1)AFIR verifică și evaluează, conform art. 4, cererile de acord pentru finanțare însoțite de documentele justificative prevăzute la art. 3 alin. (1), în termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în analiză a fiecărei cereri de acord pentru finanțare.(2)Termenul prevăzut la alin. (1) se aplică și pentru verificarea și evaluarea informațiilor și documentelor justificative solicitate de AFIR conform art. 4 alin. (2) lit. b) sau alin. (6) lit. a), calculat de la data înregistrării acestora la AFIR.
 + 
Articolul 7(1)Toate documentele transmise AFIR de către întreprindere trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor depuse într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română, certificate de către traducători autorizați.(2)Documentele emise de întreprinderea solicitantă trebuie să fie semnate electronic de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea, cu semnătură bazată pe un certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de încredere, conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE, care se află în lista oficială a Uniunii Europene și care se regăsește la https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home.
 + 
Capitolul IIIPlata ajutorului de stat + 
Articolul 8(1)Întreprinderile au obligația demarării investiției pentru care au solicitat finanțare în termen de 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, cu respectarea calendarului asumat în documentația anexată cererii, sub sancțiunea revocării acordului de finanțare.(2)Întreprinderile au obligația de a prezenta dovada existenței sursei de finanțare din resurse proprii, de cel puțin 25% din costurile eligibile ale proiectului de investiție, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public, în termen de 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare.
 + 
Articolul 9Ajutorul de stat se poate plăti până în anul 2031 în baza acordurilor pentru finanțare emise și se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul AFIR, în limita bugetului anual alocat Programului. + 
Articolul 10În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite la AFIR cererea de plată a ajutorului de stat și formularul de decont, însoțite de documente justificative, potrivit ghidului de plată aferent Programului, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Articolul 11(1)AFIR verifică conformitatea documentelor transmise și îndeplinirea condițiilor prevăzute de schema de ajutor de stat în vederea efectuării plății.(2)În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanțe între datele și informațiile transmise, AFIR poate solicita documente și informații suplimentare, care vor fi transmise de întreprindere în termen de 30 de zile lucrătoare de la data comunicării de către AFIR a solicitării.(3)În situația în care întreprinderea nu respectă termenul prevăzut la alin. (2), AFIR notifică întreprinderea cu privire la respingerea cererii de plată a ajutorului de stat în termen de 5 zile lucrătoare, informând beneficiarul cu privire la posibilitatea refacerii cererii de plată și redepunerii acesteia.(4)În situația în care AFIR intră în posesia unor noi date/informații în legătură cu date și informații ce au stat la baza încheierii acordului de finanțare, determinând verificarea acestora din perspectiva corectitudinii și/sau completitudinii lor, AFIR suspendă plata pe perioada reanalizării noilor date/informații.
 + 
Articolul 12(1)AFIR soluționează cererea de plată a ajutorului de stat:a)după analizarea documentelor justificative anexate cererii de plată și a eligibilității activelor pentru care se solicită plata ajutorului de stat; b)după verificarea la fața locului a existenței activelor și a conformității declarațiilor/documentelor aferente cheltuielilor efectuate de întreprindere.(2)AFIR verifică și analizează cererea de plată a ajutorului de stat, însoțită de documentele justificative prezentate în ghidul de plată prevăzut la art. 10, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia la AFIR.(3)Termenul prevăzut la alin. (2) se aplică și pentru verificarea și analiza informațiilor și documentelor justificative solicitate de AFIR conform art. 11 alin. (2), calculat de la data înregistrării acestora la AFIR.(4)Pe durata efectuării verificării la fața locului, întreprinderea are obligația de a permite accesul echipei de control, în condițiile legii, la activele aferente investiției inițiale și la toate documentele în original care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023.
 + 
Articolul 13(1)AFIR nu efectuează plata ajutorului de stat în cazul în care întreprinderea înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat. (2)Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către AFIR în termen de 30 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei proceduri aferente schemei INVESTALIM și a fost efectuată verificarea la fața locului.(3)Întreprinderile au obligația de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de AFIR, iar, în situația în care se constată existența unei sume necuvenite, întreprinderile au obligația de a informa de îndată AFIR în vederea restituirii acesteia.(4)În cazul în care din documentația depusă de beneficiar se dovedește că documentele și informațiile furnizate din cadrul acesteia sunt incorecte sau false, AFIR își rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului sau/și de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit. (5)Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către AFIR conform prevederilor art. 22 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023. + 
Articolul 14În cazul emiterii unui acord pentru finanțare rectificat, AFIR efectuează plata ajutorului de stat în limita ajutorului de stat înscris în acesta. Pentru plățile deja efectuate în baza acordului de finanțare aprobat anterior rectificării, AFIR rectifică valoarea ajutorului de stat plătit în conformitate cu acordul pentru finanțare rectificat. Mecanismul de rectificare a valorii ajutorului de stat plătit se stabilește prin ghidul de plată prevăzut la art. 10.
 + 
Capitolul IVMenținerea investiției și recuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 15(1)Verificarea îndeplinirii obligației beneficiarului de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia prevăzută la art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023 se realizează de AFIR.(2)Întreprinderea beneficiară trebuie să obțină o rentabilitate medie a cifrei de afaceri estimată pe perioada ultimilor 5 ani de menținere a investiției de cel puțin 1%; la finalul perioadei de menținere a investiției, întreprinderea are obligația de a realiza rentabilitatea medie de cel puțin 1% pe perioada ultimilor 5 ani de menținere.
 + 
Articolul 16Până la data de 1 iulie a anului următor finalizării investiției, respectiv până la data efectuării ultimei plăți a ajutorului de stat aprobat, după caz, întreprinderea va prezenta AFIR un raport auditat de o întreprindere autorizată care nu are calitatea de persoană afiliată cu întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, care va certifica faptul că în urma implementării investiției întreprinderea realizează activitatea care a fost finanțată prin proiect. + 
Articolul 17(1)Întreprinderile solicitante sunt obligate să finalizeze investiția pentru care au solicitat finanțare în termenele prevăzute în planul de investiții care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.(2)În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări, întreprinderea are obligația de a solicita, motivat, AFIR aprobarea acestor modificări, pe parcursul implementării investiției inițiale, în termen de 30 de zile de când a luat cunoștință de respectiva modificare.(3)AFIR analizează documentația primită, procedând astfel:a)în situația în care se constată că investiția îndeplinește în continuare toate condițiile prevăzute de prezenta procedură și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, inclusiv cu respectarea încadrării în bugetele anuale ale schemei, acordul pentru finanțare se modifică corespunzător;b)în situația în care se constată că investiția nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de prezenta procedură și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, acordul pentru finanțare se revocă, cu consecința recuperării ajutorului de stat acordat în conformitate cu prevederile art. 22 din ordonanța de urgență, pentru a asigura respectarea regulilor în domeniul ajutorului de stat.(4)AFIR poate solicita întreprinderii informații suplimentare în vederea soluționării cererilor privind modificarea prevăzută la alin. (2). Întreprinderea transmite completarea documentației în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicarea de către AFIR a solicitării.(5)AFIR poate aproba modificări ale acordurilor pentru finanțare oricând în perioada prevăzută la art. 15 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, cu respectarea prevederilor prezentului articol. + 
Articolul 18(1)În aplicarea art. 22 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023, AFIR poate dispune recuperarea/ stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv poate revoca acordul pentru finanțare în următoarele situații:a)întreprinderea nu a demarat investiția în termenul prevăzut la art. 8;b)întreprinderea nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale prevăzută la art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023;c)întreprinderea nu respectă prevederile art. 16 din prezenta procedură;d)întreprinderea nu respectă prevederile art. 17 alin. (1) și (2) din prezenta procedură;e)valoarea totală a investiției nu respectă prevederile art. 9 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2023;f)nerealizarea condițiilor prevăzute în acordul pentru finanțare, pentru care se specifică revocarea acestuia;g)întreprinderea informează AFIR că este în imposibilitatea realizării investiției și solicită revocarea acordului pentru finanțare;h)AFIR constată, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, că investiția a demarat anterior depunerii cererii de acord pentru finanțare;i)întreprinderea nu face dovada existenței sursei de finanțare din resurse proprii, de cel puțin 25% din costurile eligibile ale proiectului de investiție, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public, în termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanțare;j)întreprinderea nu prezintă documentele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) prin care demonstrează existența unui drept real asupra imobilului/locației sau drept de creanță care să confere drept de execuție/realizare a investiției, în termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanțare.(2)În situațiile prevăzute la alin. (1), AFIR transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare.(3)Revocarea acordului pentru finanțare în situațiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării totale a ajutorului de stat plătit.(4)Ajutorul de stat plătit se recuperează proporțional cu gradul de nerealizare în următoarele situații:a)întreprinderea nu realizează contribuția la dezvoltarea regională, în cuantumul asumat de aceasta prin planul de afaceri prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. b);(la 05-12-2023,
Litera a), Alineatul (4), Articolul 18, Capitolul IV a fost modificată de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.214 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1092 din 5 decembrie 2023
)
Notă
Conform articolului II din HOTĂRÂREA nr. 1.214 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1092 din 5 decembrie 2023, dispozițiile art. I se aplică inclusiv întreprinderilor solicitante care au depus cereri de acord pentru finanțare înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
b)întreprinderea nu îndeplinește alte condiții prevăzute la rubrica mențiuni speciale în acordul pentru finanțare.
(5)Ajutorul de stat care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Dobânda se calculează de la data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziția beneficiarului până la data recuperării efective, fiind aplicabil principiul capitalizării.Decizia de recuperare se transmite organelor fiscale competente în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. AFIR calculează și informează organele fiscale competente cu privire la valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data plății ajutorului de stat sau de minimis și data emiterii deciziei de recuperare inclusiv, iar organele fiscale competente vor calcula valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data emiterii deciziei de recuperare și data recuperării sau a rambursării integrale. (6)În condițiile în care, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, intervin modificări ale legislației generale care reglementează cadrul de organizare și funcționare a societăților, la sfârșitul perioadei de menținere a investiției, valoarea contribuției la dezvoltarea regională prevăzută în documentația anexată cererii de acord pentru finanțare se recalculează în raport cu aceste modificări.
 + 
Articolul 19Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta procedură.
 + 
Anexa nr. 1la procedură
Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat regionale acordate întreprinderilor mari și IMM-urilor

Regiunea Județele componente Intensitatea maximă – % - Nivelul maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia o întreprindere – euro -
Nord-Vest Bihor 40% 33.000.000
Bistrița-Năsăud 50% 41.250.000
Cluj 40% 33.000.000
Maramureș 50% 41.250.000
Satu Mare 50% 41.250.000
Sălaj 50% 41.250.000
Centru Alba 50% 41.250.000
Brașov 40% 33.000.000
Covasna 40% 33.000.000
Harghita 40% 33.000.000
Mureș 50% 41.250.000
Sibiu 40% 33.000.000
Nord-Est Bacău 60% 49.500.000
Botoșani 60% 49.500.000
Iași 50% 41.250.000
Neamț 60% 49.500.000
Suceava 60% 49.500.000
Vaslui 60% 49.500.000
Sud-Est Brăila 60% 49.500.000
Buzău 60% 49.500.000
Constanța 50% 41.250.000
Galați 70% 57.750.000
Vrancea 60% 49.500.000
Tulcea 60% 49.500.000
Sud-Muntenia Argeș 50% 41.250.000
Călărași 60% 49.500.000
Dâmbovița 50% 41.250.000
Giurgiu 50% 41.250.000
Ialomița 60% 49.500.000
Prahova 70% 57.750.000
Teleorman 60% 49.500.000
Sud-Vest Oltenia Dolj 70% 57.750.000
Gorj 70% 57.750.000
Mehedinți 60% 49.500.000
Olt 60% 49.500.000
Vâlcea 60% 49.500.000
Vest Arad 30% 24.750.000
Caraș-Severin 40% 33.000.000
Hunedoara 50% 41.250.000
Timiș 30% 24.750.000
Zonele „c“ care nu sunt predefinite
București-Ilfov Ilfov parțial: Ciorogârla, Domnești, Clinceni, Cornetu, Bragadiru, Dărăști-Ilfov, Jilava, 1 Decembrie, Copăceni, Vidra și Berceni 35% 28.875.000
Ilfov parțial: Periș, Ciolpani, Snagov, Gruiu, Nuci, Grădiștea, Petrăchioaia, Dascălu, Moara Vlăsiei, Balotești, Corbeanca, Buftea, Chitila, Glina, Cernica, Dobroești și Pantelimon 45% 37.125.000

NOTĂ: Intensitățile maxime majorate ale ajutorului pentru întreprinderile mari și IMM-uri, menționate mai sus în anexa nr. 3, nu pot depăși 70% din costurile eligibile ale proiectului de investiție.Pentru IMM-uri nu se aplică intensitățile maxime ale ajutorului ce pot fi acordate conform art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale, cu modificările ulterioare, și beneficiază de aceleași intensități maxime ca și în cazul întreprinderilor mari. + 
Anexa nr. 2la procedură
Criterii pe baza cărora se calculează punctajul întreprinderilor solicitante

Criterii de evaluare Mod de determinare Punctaj
Valoarea investiției (Valoarea investiției în lei/2.500.000 lei) x 10 Rezultatul obținut se transformă în număr de puncte.
Investiția inițială – schimbarea fundamentală a procesului general de producție a produsului (produselor) vizat(e) de investiția în unitate 20 puncte
– extinderea capacității unei unități existente
– diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate
– înființarea unei noi unități de o întreprindere nou-înființată 10 puncte
– înființarea unei noi unități de o întreprindere în activitate
Sectoare de activitate vizate de investiție CAEN 1011 – Producția și conservarea cărnii; CAEN 1012 – Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre; CAEN 1013 – Fabricarea produselor din carne (inclusiv carne de pasăre); CAEN 1039 – Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor; CAEN 1081 – Fabricarea zahărului 50 puncte
CAEN 1020 – Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor; CAEN 1031 – Prelucrarea și conservarea cartofilor; CAEN 1032 – Fabricarea sucurilor de legume și fructe; CAEN 1041 – Fabricarea uleiurilor și grăsimilor; CAEN 1051 – Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor; CAEN 1061 – Fabricarea produselor de morărit; CAEN 1071 – Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie 30 puncte
Locația realizării investiției – județ cu intensitate 70% 100 puncte
– județ cu intensitate 60% 80 puncte
– județ cu intensitate 50% 60 puncte
– județ cu intensitate 45% 40 puncte
– județ cu intensitate 40% 20 puncte
– județ cu intensitate 35% 10 puncte
– județ cu intensitate 30% 5 puncte
Rentabilitatea cifrei de afaceri în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate, în cazul întreprinderilor în activitate Rca = (profit net/cifra de afaceri) x 100 Rca > 1% 5 puncte
Valoarea capitalului social subscris și vărsat, în cazul întreprinderilor nou-înființate Capital social > 500.000 lei 5 puncte

 + 
Anexa nr. 3la procedură
Cerințe care dovedesc eficiența economică și viabilitatea investiției

Încadrarea în definiția investiției inițiale
Prezentarea investiției și demonstrarea încadrării investiției în categoria investiției inițiale, respectiv în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități economice
Justificarea necesității realizării investiției
Prezentarea pieței relevante a produselor realizate ca urmare a implementării investiției sub aspectul cererii, ofertei și prețului, precum și ariei geografice în care acestea se comercializează
Cuantificarea și justificarea capacității de producție și a gradului de utilizare a acesteia aferentă activității existente, pentru întreprinderile în activitate, cea aferentă investiției, precum și fundamentarea necesității creșterii capacității de producție existente prin implementarea investiției
Analiza și fundamentarea proiecțiilor financiare pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia
Fundamentarea cifrei de afaceri prin prezentarea de documente justificative din care să rezulte că există asigurarea vânzării produselor obținute ca urmare a realizării investiției
Calcularea și explicitarea indicatorilor cantitativi
Indicatori cantitativi Calculul și fundamentarea încadrării în limitele indicatorilor pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia, pe baza proiecțiilor financiare realizate conform prevederilor legale în vigoare și instrucțiunilor din ghidul solicitantului
Rata de solvabilitate generală Rsg = Active totale/Datorii totale Rsg > 1,66
Rentabilitatea cifrei de afaceri Rca = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri) Rca >/= 1%
Rata lichidității curente RLC = (Active curente/Datorii curente) (Rlc) >/= 1,00
Indicatorul gradului de îndatorare*) Igi = (Capital împrumutat/Capital angajat) x 100 (Rig)
*) Capital împrumutat = credite peste un an Capital angajat = capital împrumutat + capital propriu
Demonstrarea și fundamentarea indicatorilor calitativi
Asigurarea resurselor financiare necesare derulării investiției conform prevederilor art. 8 alin. (2) din Procedura privind acordarea ajutoarelor de stat și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, în termen de 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare Este permisă modificarea structurii resurselor financiare proprii ale întreprinderii prezentate inițial în documentația care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare, cu condiția ca valoarea totală a acestora să fie cel puțin egală cu diferența dintre valoarea proiectului de investiții și valoarea ajutorului de stat aprobat.
Experiența în domeniul pentru care solicită finanțare conform instrucțiunilor din ghidul solicitantului
Contribuția întreprinderii la dezvoltarea regională conform prevederilor din ghidul solicitantului
Implicarea întreprinderii în diferite proiecte sociale cu impact pozitiv asupra comunității din regiunea unde se realizează investiția, conform instrucțiunilor din ghidul solicitantului
Efectul multiplicator al realizării investiției cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii din regiune conform instrucțiunilor din ghidul solicitantului
Situația juridică a imobilului/locației aferent(e) investiției, respectiv demonstrarea unui drept real sau drept de creanță, care să confere drept de execuție a investiției, asupra imobilului/locației pe care urmează să se realizeze investiția conform instrucțiunilor din ghidul solicitantului, în termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanțare

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x