PROCEDURĂ din 12 iulie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI, ANTREPRENORIATULUI SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 5 august 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1946 12/07/2024
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 358 30/05/2019
ART. 2REFERIRE LASTRATEGIE 30/05/2019 ANEXA 12
ART. 7REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 326
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1946 12/07/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 1946 12/07/2024
ActulREFERIT DEORDIN 1946 12/07/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.946 din 12 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 765 din 5 august 2024.
 + 
Articolul 1Procedura de evaluare pentru desemnarea destinațiilor ecoturistice cuprinde:1.etapa de preevaluare (evaluarea documentației);2.etapa de evaluare pe teren. + 
Articolul 2(1)Documentația pentru desemnarea destinațiilor ecoturistice/prelungirea statutului de destinație ecoturistică se transmite electronic la adresa de e-mail ecodestinatii@mturism.ro sau prin poștă, se înregistrează la registratura generală a autorității centrale cu atribuții în domeniul turismului și apoi la direcția de specialitate.(2)Aplicant în cadrul acestui program de certificare este liderul parteneriatului local sau membrul parteneriatului local, constituit conform criteriului A.1.1 din anexa nr. 12 la Strategia națională de dezvoltare a ecoturismului – context, viziune și obiective – 2019-2029, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 358/2019, cu modificările și completările ulterioare, delegat să depună documentația.
 + 
Articolul 3(1)Documentația pentru desemnarea ca destinație ecoturistică include solicitarea aplicantului, însoțită de: a)o prezentare a zonei, cu descrierea principalelor obiective turistice naturale și culturale;b)un document în care va fi descris modul de îndeplinire/ neîndeplinire a fiecărui criteriu/subcriteriu prevăzut în anexa nr. 12 la Strategia națională de dezvoltare a ecoturismului – context, viziune și obiective – 2019-2029, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 358/2019, cu modificările și completările ulterioare, cu atașarea de materiale/documente/fotografii/hărți justificative, conform specificațiilor prezentate în anexa la prezenta procedură.(2)În urma analizei documentației, Comisia are dreptul să solicite clarificări, respectiv informații/documente suplimentare, în termen de maximum 30 de zile de la primirea acesteia. (3)Aplicantul are obligația de a răspunde solicitării de clarificare în termen de maximum 30 de zile, în caz contrar Comisia propunând neacordarea statutului de destinație ecoturistică și clasarea documentației. + 
Articolul 4(1)Etapa de preevaluare se încheie cu întocmirea unui raport preliminar prin care se propune:a)trecerea în etapa a doua, etapa de evaluare pe teren, în cazul în care aplicantul îndeplinește punctajul minim acceptat pentru fiecare criteriu. Se poate solicita ca anumite documente/ materiale să fie pregătite pentru etapa de evaluare pe teren; b)neacordarea statutului de destinație ecoturistică, în baza documentației primite și pe baza raportului de evaluare semnat de către membrii Comisiei.(2)Propunerea se supune spre aprobare conducerii instituției și decizia se comunică aplicantului în termen de maximum 60 de zile de la data primirii documentației. În cazul în care s-au solicitat clarificări, termenul se prelungește cu perioada necesară soluționării acestora, dar nu mai mult de 30 de zile.
 + 
Articolul 5(1)Etapa de evaluare pe teren constă în:a)organizarea vizitei de evaluare pe teren, la o dată convenită de Comisie cu reprezentanții instituției/organizației aplicante;b)deplasarea în cadrul destinației a unei echipe formate din minimum trei persoane din cadrul Comisiei, dintre care cel puțin una din partea autorității publice centrale cu atribuții în domeniul turismului;c)analiza pe teren a îndeplinirii criteriilor, corelat cu informațiile primite în prima etapă de preevaluare.(2)După etapa de evaluare pe teren, Comisia are dreptul de a solicita noi clarificări într-un interval de 10 zile. (3)Aplicantul are obligația de a răspunde solicitării de clarificare în termen de maximum 30 de zile, în caz contrar Comisia propunând neacordarea statutului de destinație ecoturistică și clasarea documentației.(4)Pe baza analizei documentației și a evaluării pe teren, Comisia întocmește un raport final de evaluare, în care sunt trecute observațiile și eventualele recomandări ale acesteia, și propune acordarea/neacordarea statutului de destinație ecoturistică. (5)Decizia de acordare/neacordare a statutului de destinație ecoturistică, aprobată de conducerea autorității publice centrale cu atribuții în domeniul turismului, se comunică aplicantului în termen de maximum 30 de zile de la data efectuării vizitei de evaluare. În cazul în care s-au solicitat clarificări suplimentare, termenul se prelungește cu perioada necesară soluționării acestora, dar nu mai mult de 30 de zile.
 + 
Articolul 6Statutul de destinație ecoturistică se obține pentru o perioadă de maximum trei ani, putând fi prelungit la solicitarea aplicantului pe o perioadă similară. + 
Articolul 7(1)Pentru ca statutul de destinație ecoturistică să fie prelungit, în termenul de valabilitate, aplicantul trebuie să transmită o solicitare însoțită de documentația prevăzută la art. 3 alin. (1), la care se adaugă:a)un document în care să fie explicat modul de îndeplinire a recomandărilor formulate de către Comisie la obținerea statutului de destinație ecoturistică; b)o declarație pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal privind falsul în declarații, din care să reiasă faptul că toate informațiile transmise în cadrul documentației sunt conforme cu adevărul.(2)În cazul în care se dorește extinderea unei destinații ecoturistice, în cadrul solicitării de prelungire a statutului sunt menționate expres unitățile administrativ-teritoriale care se alătură destinației. În cadrul documentației se atașează acordul de parteneriat semnat de membrii activi și/sau hotărârea/ hotărârile consiliului local prin care s-a decis aderarea la acordul de parteneriat, precum și harta destinației cu noile limite.(3)În situația în care anumite unități administrativ-teritoriale nu mai doresc să facă parte din cadrul destinației ecoturistice, în cadrul solicitării transmise se menționează acest lucru. Solicitarea va fi însoțită de hotărârea consiliului local prin care s-a decis ieșirea din cadrul parteneriatului sau de noul acord de parteneriat semnat de membrii activi. De asemenea, tot în cadrul documentației se va atașa și harta destinației cu noile limite.(4)În urma analizei documentației, Comisia are dreptul să solicite clarificări, respectiv informații/documente suplimentare, în termen de maximum 30 de zile de la primirea documentației. (5)Aplicantul are obligația de a răspunde solicitării de clarificare în termen de maximum 30 de zile, în caz contrar Comisia propunând neprelungirea statutului de destinație ecoturistică și clasarea documentației.(6)Este obligatorie evaluarea pe teren, cu respectarea procedurii prevăzute la art. 5 alin. (1)-(3):a)în cazul în care în urma evaluării documentației se constată neconcordanțe sau există suspiciuni de neîndeplinire a criteriilor ce au condus la acordarea statutului;b)au trecut cel puțin șapte ani de la ultima evaluare pe teren. (7)Procedura de evaluare se finalizează cu întocmirea unui raport final, în care sunt trecute observațiile și eventualele recomandări ale Comisiei și prin care se propune prelungirea/ neprelungirea statutului de destinație ecoturistică. (8)Decizia de prelungire/neprelungire a statutului de destinație ecoturistică, aprobată de conducerea autorității publice centrale cu atribuții în domeniul turismului, se comunică aplicantului în termen de maximum 60 de zile de la data primirii documentației. În cazul în care s-au solicitat clarificări sau s-a urmat procedura de evaluare pe teren, termenul se prelungește în mod corespunzător.
 + 
Articolul 8(1)Împotriva deciziei prin care se dispune acordarea/neacordarea sau, după caz, prelungirea/neprelungirea statutului de destinație ecoturistică aplicantul poate depune contestație în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării acesteia.(2)În cazul depunerii contestației la termenul stabilit, aceasta va fi soluționată în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acesteia de o comisie de contestații formată din cel puțin doi membri/membri supleanți care nu au luat parte la procesul de evaluare, iar răspunsul va fi transmis în scris.
 + 
Articolul 9Ghidul de depunere a documentației este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.  + 
ANEXĂla procedură
GHID DE DEPUNERE A DOCUMENTAȚIEI

Criteriu Indicator Valoare punctaj Informații transmise de aplicant
2 puncte 1 punct Minim acceptat
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
0. Precondiții
0.1. Atractivitate
0.1.1. Existența a cel puțin o arie naturală protejată în interiorul destinației Ariile naturale protejate din cadrul destinației Există cel puțin o arie naturală protejată desemnată în cadrul destinației. 2 – lista ariilor naturale protejate din cadrul destinației – link către actul normativ prin care aceasta a fost declarată/actele normative prin care acestea au fost declarate
0.1.2. Existența unor resurse turistice antropice, care să crească atractivitatea destinației Lista resurselor turistice antropice Resursele turistice antropice ale zonei sunt identificate și sunt deja promovate în circuite turistice. Există cel puțin un monument istoric categoria A. Resursele turistice antropice ale zonei sunt identificate și sunt deja promovate în circuite turistice. Există cel puțin un monument istoric categoria B sau declarat la nivel local. 1 – lista monumentelor istorice din destinație (http://www.cultura.ro/lista-monumentelor-istorice) – lista muzeelor acreditate (a se vedea baza de date dezvoltată de Institutul Național al Patrimoniului – http://ghidulmuzeelor.cimec.ro/) – link către site-ul web al destinației, secțiunea dedicată obiectivelor turistice
0.2. Accesibilitate
0.2.1. Existența unui drum rutier cu indicatoare specifice destinației cel puțin până la unul dintre punctele de acces în destinație Drumurile rutiere din cadrul destinației, cu indicatoare specifice Există cel puțin un drum de acces modernizat și semnalizat cu indicatoare specifice destinației. Există cel puțin un drum rutier de acces în destinație semnalizat cu indicatoare specifice. 1 – lista drumurilor rutiere din cadrul destinației (autostradă, drum expres, drum național, drum județean) – fotografii relevante cu indicatoarele specifice
0.2.2. Existența unor mijloace de transport în comun spre destinație și, dacă este cazul, în interiorul destinației Mijloacele de transport în comun spre destinație și în interiorul destinației (pentru destinații cu mai mult de două localități) Transportul public asigură facilități speciale diverselor tipuri de turiști: persoane cu nevoi speciale, cicloturiști, persoane cu bagaj voluminos (de exemplu, rucsac) etc. Există o formă de transport public. 1 – programul mijloacelor de transport în comun, cu evidențierea facilităților specifice pentru diferite tipuri de turiști (linkuri către paginile operatorilor de transport/link către pagina web a destinației, dacă informația se găsește acolo)
0.2.3. Existența informației în legătură cu modalitățile de acces în zonă Informația legată de modalitățile de acces Informația în legătură cu modalitățile de acces este publică pe internet și în alte materiale de promovare. Informația este disponibilă pe internet sau în alte materiale doar parțial, dar există un plan de completare a informației cu termen clar. 1 – link către pagina web a destinației – copii ale materialelor de informare/promovare în care se regăsesc informații despre modalitățile de acces în destinație
0.3. Nivel minim de servicii turistice
0.3.1. Existența unor structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare, a căror capacitate totală să fie de minimum 50 de locuri Numărul de locuri de cazare în structuri de primire clasificate Minimum 50 de locuri 2 – lista structurilor de primire turistică cu funcțiuni de cazare clasificate (extras din baza de date a autorității publice centrale din domeniul turismului cu structurile de cazare clasificate din cadrul destinației – https://turism.gov.ro/web/autorizare-turism/)
0.3.2. Existența unor structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare de mici dimensiuni (maximum 15 camere/spațiu de cazare) Raportul dintre structurile clasificate de mici dimensiuni și numărul total de structuri de cazare Minimum 75% din structurile de primire turistice cu funcțiuni de cazare sunt de mici dimensiuni. Minimum 50% din structurile de primire turistice cu funcțiuni de cazare sunt de mici dimensiuni. 1 – raportul calculat pe baza datelor furnizate la criteriul 0.3.1 (lista structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate)
0.3.3. Existența unor structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare care să implementeze un sistem de bune practici în ecoturism (de exemplu, eticheta ecologică europeană, sistemul Eco-România etc.) Structurile de primire turistice cu funcțiuni de cazare care să implementeze un sistem de bune practici în ecoturism (de exemplu, eticheta ecologică europeană, sistemul Eco-România etc.) sau, dacă este cazul, planul pentru dezvoltarea/extinderea unei astfel de rețele Există structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare care implementează un sistem de bune practici în ecoturism. Există un plan sub formă de document scris, care să includă: a. angajamentul privind implementarea criteriului; b. planificarea implementării planului pe 3 ani; c. identificarea opțiunilor de sisteme de bune practici ce sunt promovate la nivelul destinației; d. modalitățile de comunicare a lor către pensiuni. 1 – lista structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare care implementează un sistem de bune practici în ecoturism, cu o dovadă în acest sens (de exemplu, link către pagina web a organizației/instituției care a certificat respectivul serviciu – copie a certificării, în cazul în care informația nu se regăsește online) – planul pentru dezvoltarea/ extinderea unei astfel de rețele, dacă este cazul
0.3.4. Existența unor programe turistice majoritar bazate pe natură Raportul dintre programele turistice bazate pe natură și totalul programelor turistice Minimum 75% din totalul programelor turistice din cadrul destinației Minimum 50% din totalul programelor turistice din cadrul destinației 1 – lista cu programele turistice din cadrul destinației – link către site-ul web al destinației/copie a materialelor de promovare
0.3.5. Existența unor structuri de primire turistice cu funcțiuni de alimentație, de preferință cu meniuri bazate pe produse locale și, în măsura posibilităților, produsele pot fi obținute în sistemul agriculturii ecologice. Existența unor puncte gastronomice locale Structurile de primire turistice cu funcțiuni de alimentație Punctele gastronomice locale Există structuri de primire turistice cu funcțiuni de alimentație ce au meniuri bazate pe produse locale și, în măsura posibilităților, produsele pot fi obținute în sistemul agriculturii ecologice/Există puncte gastronomice locale în cadrul destinației. 2 – lista structurilor de primire turistice cu funcțiuni de alimentație clasificate (extras din baza de date a autorității publice centrale din domeniul turismului cu structurile de alimentație clasificate din cadrul destinației – https://turism.gov.ro/ web/autorizare-turism/) – lista punctelor gastronomice locale din destinație (extras de pe pagina web a direcțiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor județene, respectiv a municipiului București (DSVSA) – link către pagina web a destinației, unde sunt prezentate unitățile de alimentație publică cu meniuri bazate pe produse locale/produse obținute în sistemul agriculturii ecologice
0.3.6. Existența unei rețele de trasee turistice, pedestre, cicloturistice pentru diverse categorii de vizitatori Traseele turistice, pedestre, cicloturistice omologate, conform legislației în vigoare/neomologate pentru diferite categorii de vizitatori Existența unei rețele de trasee turistice, pedestre, cicloturistice omologate Existența unei rețele de trasee în curs de omologare (documentații depuse la autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul turismului/dezvoltării durabile) 1 – extras din baza de date a autorității publice centrale din domeniul turismului cu traseele omologate în cadrul destinației (https://turism.gov.ro/web/autorizare-turism/) – extras din baza de date a Centrului Național Velo cu traseele cicloturistice omologate (https://centrulnationaldecoordonarevelo.ro/ro/articles/omologare-trasee-piste) – link către pagina web a destinației cu traseele turistice, pedestre, cicloturistice omologate și în curs de omologare
0.3.7. Existența unor servicii de salvare pentru turiști specifice destinației, organizate conform legislației în vigoare Serviciile de salvare pentru turiști specifice destinației Existența unui serviciu funcțional de salvare pentru turiști specific destinației, la nivelul destinației ecoturistice Existența unui protocol de intervenție pentru salvarea turiștilor conform legislației în vigoare și/sau a unui plan de înființare a unui serviciu de salvare (în cazul zonelor montane, existența unui serviciu Salvamont, cel puțin la nivel județean) 1 – informații privind existența serviciilor de salvare furnizate de structura responsabilă cu managementul destinației și – dovada că aceste informații sunt accesibile turiștilor (pagina web a destinației, materiale de promovare, la recepția structurilor de cazare)
0.4. Nivel minim de servicii publice
0.4.1. Existența unor servicii medicale la nivel de destinație Serviciile medicale Existența a cel puțin o policlinică medicală la nivel de destinație Existența a cel puțin un cabinet de medic de familie la nivel de destinație 1 – lista serviciilor medicale furnizate în cadrul destinației (spitale, policlinici, cabinete medicale) sau – link pe pagina web a destinației cu secțiunea în care se găsește informația
0.4.2. Existența unei unități de învățământ la nivel de destinație. Unitățile de învățământ Existența a cel puțin o unitate de învățământ liceal Existența a cel puțin o unitate de învățământ gimnazial 1 – lista unităților de învățământ din cadrul destinației (unități de învățământ universitar, liceal, gimnazial) sau – link pe pagina web a destinației cu secțiunea în care se găsește informația
0.4.3. Existența unei bănci sau a unui bancomat (ATM) la nivel de destinație Bancă/Bancomat Existența a cel puțin o bancă/un bancomat Existența a cel puțin o bancă/un bancomat la o distanță de maximum 20 km de limita destinației 1 – lista unităților bancare din cadrul destinației (în cazul în care în cadrul destinației nu există nicio bancă, se va puncta amplasamentul ATM-urilor) sau – link pe pagina web a destinației cu secțiunea în care se găsește informația
A. Demonstrarea unui management durabil
A.1. Managementul destinației
A.1.1. Constituirea unui parteneriat între factorii interesați la nivelul destinației (administrația publică locală, administratorul ariei naturale protejate, sectorul de afaceri etc.) recunoscut drept coordonator al planurilor și programelor de dezvoltare a turismului în zonă Parteneriat funcțional între factorii interesați la nivelul destinației Există un parteneriat funcțional cu o structură de funcționare și reprezentare și un plan de acțiuni în curs de implementare. Există un parteneriat cu o structură de funcționare și reprezentare și un proiect de plan de acțiune. 1 – acordul de parteneriat semnat la nivelul destinației (administrația publică locală, administratorul ariei naturale protejate, sectorul de afaceri, societatea civilă), prin care este recunoscută structura care se ocupă de managementul turistic al destinației și prin care este asumat un plan de acțiune pentru dezvoltarea turismului pe principii durabile
A.1.2. Definirea clară din punct de vedere geografic și administrativ a destinației de către parteneriat Destinația este definită geografic și administrativ. Destinația este conturată pe hartă și recunoscută de parteneriat la nivel de unități administrativ-teritoriale și de limite ale ariilor protejate. 2 – harta destinației, cu limitele acesteia și ale unităților administrativ-teritoriale componente și suprapunerea cu limitele ariilor naturale protejate, inclusiv în format shapefile
A.1.3. Existența unui plan (strategii) de dezvoltare durabilă a destinației cu accent pe ecoturism agreat(ă) de parteneriat (pentru componenta turism) Planul (strategia) de dezvoltare durabilă a destinației cu accent pe ecoturism, oficializat(ă) de parteneriat Existența planului (strategiei) de dezvoltare durabilă a destinației în curs de implementare Prioritățile de dezvoltare a ecoturismului au fost identificate și parteneriatul și-a luat angajamentul pentru realizarea unui plan de dezvoltare durabilă și de implementare a lui. 1 – planul (strategia) de dezvoltare durabilă a destinației sau – un document prin care se prezintă stadiul implementării strategiei/acțiunile implementate până în prezent (în cazul în care este în curs de implementare). În cazul în care strategia/planul nu a fost realizată/realizat, se va transmite: – un document prin care sunt identificate prioritățile de dezvoltare a ecoturismului la nivelul destinației și – un angajament semnat de managerul destinației pentru realizarea unui plan de dezvoltare durabilă și de implementare a lui.
A.1.4. Existența unui administrator al ariei naturale protejate Administrator al ariei naturale protejate Existența unui administrator 2 – contract de administrare a ariei naturale protejate sau – (link către) actul normativ în care se prevede că aria naturală protejată este administrată de o anumită instituție
A.1.5. Existența unui plan de management al vizitatorilor (strategie de vizitare) la nivelul ariei naturale protejate, armonizat cu planul (strategia) de dezvoltare durabilă a destinației Planul de management al vizitatorilor/Strategie de vizitare la nivelul ariei naturale protejate Existența planului de management al vizitatorilor la nivelul ariei naturale protejate și integrarea lui în cadrul planului (strategiei) de dezvoltare durabilă a destinației Existența unui angajament din partea administratorului/custodelui ariei naturale protejate pentru elaborarea planului de management al vizitatorilor 1 – planul de management al vizitatorilor/strategie de vizitare sau – link către acesta/aceasta În cazul în care strategia de dezvoltare a destinației a fost realizată împreună cu administratorul ariei naturale protejate și tratează și aspecte de management al vizitatorilor, nu mai este necesar un document separat în acest sens. În cazul în care nu există, se transmite: – un angajament semnat de administratorul ariei naturale protejate pentru realizarea unui plan de management al vizitatorilor și de implementare a lui.
A.1.6. Existența unui plan de management pentru aria naturală protejată (sau în curs de elaborare/aprobare) Planul de management al ariei naturale protejate Existența planului de management al ariei naturale protejate Planul de management al ariei naturale protejate este în curs de elaborare/aprobare. 1 – planul de management (aprobat sau draft al acestuia) sau – link către pagina web unde este publicat
A.1.7. Existența unui regulament de vizitare a ariei naturale protejate (sau în curs de elaborare/aprobare) Regulamentul de vizitare Existența regulamentului de vizitare a ariei protejate Regulamentul de vizitare a ariei protejate este în curs de elaborare/aprobare. 1 – regulamentul de vizitare (aprobat sau draft al acestuia) a ariei naturale protejate sau – link către regulamentul de vizitare a ariei naturale protejate
A.1.8. Existența unui plan de acțiune pentru protejarea comunităților locale în cazul apariției unor riscuri naturale (incendii, inundații, cutremure etc.) și/sau antropice, în conformitate cu legislația în vigoare Planul de acțiune pentru protejarea comunităților locale în cazul apariției unor riscuri naturale și/sau antropice Existența planului de acțiune pentru protejarea comunităților locale în cazul apariției unor riscuri naturale și/sau antropice Planul de acțiune pentru protejarea comunităților locale în cazul apariției unor riscuri naturale și/sau antropice este în curs de elaborare. 1 – planul de acțiune/un draft al planului de acțiune la nivel de destinație (dacă există) sau la nivel județean sau la nivelul UAT-urilor componente
A.2. Conformități juridice
A.2.1. Reglementările pentru ariile naturale protejate și pentru conservarea naturii sunt respectate. Respectarea reglementărilor pentru ariile naturale protejate și pentru conservarea naturii la nivelul destinației Nu sunt semnalate acțiuni/proiecte în curs de implementare în aria protejată și pe întreg teritoriul destinației care nu corespund reglementărilor în vigoare pentru conservarea naturii. Sunt semnalate abateri, dar există măsuri concrete pentru diminuarea lor. 1 – adresă din partea administratorului ariei naturale protejate prin care să se menționeze în ce măsură sunt respectate reglementările În cazul în care sunt semnalate abateri, se vor menționa care sunt măsurile luate pentru diminuarea lor. Managerul destinației solicită o astfel de adresă administratorului ariei naturale protejate.
A.2.2. Operatorii economici care desfășoară activități turistice funcționează cu respectarea prevederilor legale. Respectarea reglementărilor legale Toți operatorii economici în turism sunt autorizați. Toți operatorii economici în turism promovați prin instrumentele folosite de destinație sunt autorizați sau în curs de autorizare. Parteneriatul depune eforturi ca toți operatorii din turism să intre în legalitate. 1 – link către pagina web a destinației, secțiunea dedicată structurilor de cazare – alte materiale de promovare specifice în care sunt prezentate structurile de cazare din cadrul destinației
A.2.3. Parteneriatul să fie reprezentat, respectiv implicat în mod activ în procedura de reglementare din punctul de vedere al protecției mediului pentru planurile/programele/ activitățile și proiectele care pot avea un impact asupra destinației, conform legislației în vigoare Parteneriat consultat în cadrul procedurii de reglementare din punct de vedere al protecției mediului pentru planurile/programele/activitățile și proiectele care pot avea un impact asupra destinației, conform legislației în vigoare Reprezentanții autorității competente pentru protecția mediului Agenția pentru Protecția Mediului/Agenția Regională pentru Protecția Mediului/Agenția Națională pentru Protecția Mediului/Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (APM/ARPM/ANPM/MMAP) cunosc existența destinației de ecoturism. Parteneriatul este reprezentat la toate dezbaterile publice relevante. Reprezentanții autorității competente pentru protecția mediului (APM/ARPM/ANPM/MMAP) cunosc existența destinației de ecoturism. Parteneriatul este reprezentat cel puțin la o parte din dezbaterile publice relevante. 1 – dovezi ale faptului că autoritatea competentă pentru protecția mediului (APM/ARPM/ANPM/MMAP) informează parteneriatul/instituția care gestionează destinația în faza de consultare publică pentru obținerea avizului/acordului de mediu a planurilor/proiectelor cu impact în cadrul destinației (adresă, invitație de participare, procese-verbale ale consultărilor publice) În cazul în care nu pot fi furnizate astfel de dovezi, ar trebui să existe cel puțin o adresă din partea parteneriatului din care să reiasă că autoritatea competentă pentru protecția mediului a fost informată în legătură cu existența destinației.
A.3. Formarea personalului Personalul din instituțiile/ organizațiile relevante beneficiază de o informare și/sau instruire periodică cu privire la practicile de dezvoltare durabilă a destinației și valorile naturale și socioculturale ale zonei. Programul de informare și/sau instruire periodică a personalului din aparatul administrativ și a personalului din sfera serviciilor de turism Existența unui program periodic de informare și a unuia de instruire pentru personalul din aparatul administrativ și personalul din sfera serviciilor de turism Existența unui program periodic de informare pentru personalul din aparatul administrativ și personalul din sfera serviciilor de turism 1 – dovezi cu privire la programul de informare (de exemplu, newsletter, gazetă, e-mail, broșură, pliant, ghid etc.) – dovezi cu privire la programul de instruire (de exemplu, fotografii realizate, listă prezență, suport curs/program de instruire etc).
A.4. Satisfacția clientului La nivelul destinației este implementat un sistem pentru colectarea și analizarea periodică a răspunsurilor primite de la vizitatori, iar când este cazul sunt întreprinse acțiuni corective. Sistemul de colectare și analiză periodică a răspunsurilor primite de la vizitatori 1. Existența sistemului de colectare de informații 2. Existența unei analize a răspunsurilor primite de la vizitatori Existența sistemului de colectare de informații și angajamentul din partea parteneriatului pentru analizarea datelor 1 – cel puțin un raport de analiză a răspunsurilor primite de la vizitatori În cazul în care încă nu a fost realizat un prim raport de analiză, se vor furniza informații cu privire la sistemul de colectare a informațiilor (chestionarul folosit, modalitatea de colectare a datelor).
A.5. Marketingul responsabil
A.5.1. Marketingul practicat pentru promovarea destinației este responsabil și corect și asigură informații practice (de exemplu: o hartă turistică a destinației, perioadele de vizitare, echipament necesar). Materialele de promovare realizate la nivelul destinației oferă informații practice destinate vizitatorilor, iar conținutul informațional este corect în comparație cu oferta reală de ecoturism a destinației. 1. Nu există discordanțe între oferta reală și promovarea destinației. 2. Există informații practice în materialele de promovare. 3. Există o hartă turistică a destinației. 1. Nu există discordanțe între oferta reală și promovarea destinației. 2. Există informații practice în materialele de promovare. 1 – materialele de promovare ale destinației (broșuri, pliante etc.) și/sau – link către pagina web a destinației și/sau – link către materialele de promovare ale destinației (în cazul în care se regăsesc în format electronic)
A.5.2. Realizarea unei imagini unitare a destinației și existența unui program comun de marketing Imagine unitară de marketing la nivelul destinației 1. Există o listă agreată de parteneriat cu tipurile de imagini folosite, iar ele sunt utilizate de către parteneriat și de către agenții economici. 2. Există o siglă a destinației care este folosită de parteneriat și de agenții economici. Există un acord din partea parteneriatului cu privire la tipurile de imagini ce vor fi folosite pentru promovarea destinației. 1 – materialele de promovare ale destinației (broșuri, pliante etc.) și/sau – link către pagina web a destinației și/sau – link către materialele de promovare a destinației (în cazul în care se regăsesc în format electronic) În cazul în care cele de mai sus nu sunt relevante sau nu pot fi verificate, se atașează un acord asumat de parteneriat cu privire la tipurile de imagini ce vor fi folosite pentru promovarea destinației.
A.5.3. Elementele definitorii ale destinației trebuie să cuprindă elemente de natură și, după caz, de cultură locală, precum și activități specifice ecoturismului. Natura și componenta culturală ocupă rolul central în imaginea destinației și sunt promovate activitățile ecoturistice (activități nemotorizate). Natura și elementele de cultură locală sunt folosite cu predilecție în imaginea destinației și sunt prezentate activități ecoturistice. Natura și elementele de cultură locală sunt folosite cu predilecție în imaginea destinației. 1 – materialele de promovare ale destinației (broșuri, pliante etc.) și/sau – link către pagina web a destinației și/sau – link către materialele de promovare a destinației (în cazul în care se regăsesc în format electronic)
A.6. Proiectarea și construcția de clădiri și infrastructură
A.6.1. Zonarea locală
A.6.1.1. Proiectele de investiții care se realizează în destinație respectă zonarea funcțională reglementată în cadrul documentațiilor de urbanism aprobate și prevederile legale privind protejarea monumentelor istorice, precum și planul (strategia) de dezvoltare durabilă, după caz. Respectarea reglementărilor de urbanism și de protejare a monumentelor istorice Nu există proiecte de investiții care să fie în contradicție cu reglementările de urbanism și protejare a monumentelor istorice și care să fie în contradicție cu planul (strategia) de dezvoltare durabilă la nivelul destinației. Sunt semnalate abateri, dar există măsuri concrete pentru diminuarea lor. 1 – declarație/declarații din partea reprezentantului/reprezentanților UAT-urilor din cadrul destinației prin care să se menționeze în ce măsură sunt respectate reglementările de urbanism și de protejare a monumentelor istorice În cazul în care sunt semnalate abateri, se vor menționa care sunt măsurile luate pentru diminuarea lor. Managerul destinației solicită astfel de declarații UAT-urilor din destinație.
A.6.1.2. Proiectele de investiții din aria naturală protejată, care se realizează în destinație, respectă reglementările specifice din planul de management al ariei naturale protejate respective. Respectarea reglementărilor din planul de management al ariei naturale protejate Nu există proiecte de investiții care să fie în contradicție cu reglementările din planul de management. 2 – declarație din partea administratorului ariei naturale protejate prin care să se menționeze în ce măsură sunt respectate reglementările Managerul destinației solicită o astfel de declarație administratorului ariei naturale protejate.
A.6.2. Proiectare și amplasare
A.6.2.1. Realizarea unui/unor regulament/e local/e de urbanism/documentații de urbanism prin care se va detalia un set de reguli privind tipul de materiale, tehnici de construcție și aspectul general al clădirilor construite, în conformitate cu patrimoniul natural și cultural local, cu respectarea peisajului specific destinației Regulamentul local de urbanism/Regulamentele locale de urbanism sau alte documentații de urbanism prin care sunt detaliate astfel de reguli sunt asumate de UAT-urile din destinație. Existența regulamentului local de urbanism/documentațiilor de urbanism și a unui regulament ilustrat de construire Regulamentul local de urbanism/Documentațiile de urbanism și regulamentul ilustrat de construire sunt în proces de elaborare. 1 – regulamentul local de urbanism/regulamentele locale de urbanism sau – alte documentații de urbanism prin care sunt detaliate astfel de reguli
A.6.2.2. Aspectul exterior al clădirilor respectă arhitectura tradițională, precum și modul de încadrare a volumului arhitectural în cadrul peisajului. Aspectul exterior al majorității clădirilor nu este în contradicție evidentă cu arhitectura locală tradițională. Majoritatea clădirilor respectă arhitectura tradițională și se încadrează în peisaj. Există arhitectură tradițională în zonă. 1 – fotografii relevante din localitățile din destinație
A.6.2.3. Asigurarea accesului vizitatorilor și rezidenților la infrastructura de interes public de turism (de exemplu, potecile de utilitate turistică) Accesul vizitatorilor și al rezidenților la infrastructura de interes public de turism nu este îngrădit. Nu sunt semnalate cazuri în care accesul vizitatorilor sau rezidenților este îngrădit. Există cazuri izolate de îngrădire/restrângere a accesului la infrastructura de interes public de turism, dar sunt luate măsuri pentru oferirea de alternative. 1 – declarație din partea parteneriatului că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt semnalate abateri, se vor menționa care sunt măsurile luate pentru oferirea de alternative.
A.6.3. Construcții durabile – existența unui sistem de informare la nivelul destinației cu privire la principiile și tehnicile de construcții bioclimatice și folosirea materialelor și tehnicilor de construcție tradiționale, producția de bioenergie, reducerea consumului de apă, energie, colectarea selectivă a deșeurilor etc. Sistemul de informare la nivelul destinației oferă informații despre principiile și tehnicile de construcții bioclimatice și folosirea materialelor și tehnicilor de construcție tradiționale, producția de bioenergie, reducerea consumului de apă, energie, colectarea selectivă a deșeurilor etc. Persoanele din aparatul administrativ și din sectorul privat au primit informații despre principiile și tehnicile de construcții bioclimatice și folosirea materialelor și tehnicilor de construcție tradiționale, producția de bioenergie, reducerea consumului de apă, energie, colectarea selectivă a deșeurilor. Persoanele din aparatul administrativ și din sectorul privat au primit informații despre reducerea consumului de apă, energie, colectarea selectivă a deșeurilor. 1 – informații privind programul/sistemul de informare a personalului din aparatul administrativ și a personalului din sfera serviciilor de turism – dovezi cu privire la programul de informare (de exemplu, newsletter, gazetă, e-mail, broșură, pliant, ghid, afișaj etc.)
A.6.4. Accesul persoanelor cu nevoi speciale – la nivelul destinației să existe servicii turistice care să permită accesul persoanelor cu nevoi speciale (dizabilități locomotorii) Serviciile și programele turistice pentru persoanele cu nevoi speciale Există o gamă variată de servicii și programe turistice accesibile persoanelor cu nevoi speciale. Există cel puțin un tip de program turistic disponibil persoanelor cu nevoi speciale (locomotorii). 1 – lista cu serviciile și programele turistice accesibile persoanelor cu nevoi speciale și/sau – un link către pagina web a destinației, la secțiunea unde pot fi găsite aceste informații și/sau – alte materiale de promovare relevante
A.7. Interpretare
A.7.1. Existența unui plan de interpretare la nivelul destinației elaborat și implementat de către parteneriat Planul de interpretare elaborat și în curs de implementare Existența unui plan de interpretare la nivelul destinației și în curs de implementare Parteneriatul a elaborat un plan de interpretare și este în punctul de a începe să fie implementat. 1 – planul de interpretare sau – link către planul de interpretare În cazul în care planul este în curs de implementare, se transmit informații și se oferă dovezi în acest sens (fotografii, panouri interpretative, trasee tematice, centru de vizitare etc.).
A.7.2. Realizarea de trasee tematice, care să poată fi folosite de o categorie cât mai largă de vizitatori Traseele tematice deschise către o categorie largă de utilizatori Existența a cel puțin un traseu tematic la nivelul destinației care să ofere acces adulților, copiilor și persoanelor cu nevoi speciale Nu este încă finalizat un traseu tematic la nivelul destinației, dar este în curs de amenajare. 1 – o listă a traseelor tematice, cu specificarea celor care pot fi folosite de persoane cu nevoi speciale – fotografii reprezentative – link către secțiunea din cadrul site-ului web al destinației unde se face o descriere a acestora (dacă este cazul)
A.7.3. Interpretarea este oferită de către personal instruit și sau autorizat conform legislației. Personalul instruit (de exemplu, rangerii, biologul ariei naturale protejate) și/sau autorizat (de exemplu, ghizi locali) pentru realizarea programelor cu vizitatorii Există ghizi locali, iar personalul ariei naturale protejate este disponibil să conducă grupuri de vizitatori, fiind capabili să comunice în cel puțin o limbă de circulație internațională pe temele și activitățile specifice destinației. Există disponibilitate și capacitate din partea personalului ariei protejate/un custode care să conducă grupuri de vizitatori și să comunice într-o limbă de circulație internațională. 1 – o listă a personalului instruit/ghizilor autorizați conform legislației în vigoare și/sau – un link către pagina web a destinației/ariei naturale protejate unde sunt prezentate informații privind personalul instruit/ghizii autorizați (nume, specializare, limbi străine etc.)
A.7.4. Sursele de informații, care sunt folosite în cadrul interpretării, sunt credibile și garantează calitatea conținutului informațiilor privind patrimoniul natural și cultural. Surse credibile de informații Există o bază de informații din surse credibile (de exemplu, studii, planuri de management, publicații etc.) care să fie disponibilă ghizilor locali, parteneriatului sau altor actori locali pentru utilizare în procesul de interpretare și promovare. S-au identificat principalele surse de informații în materialele folosite la promovarea destinației și în procesul de comunicare cu vizitatorii. 1 – o listă a surselor folosite pentru realizarea materialelor de promovare a destinației și în procesul de comunicare cu vizitatorii
A.7.5. Existența materialelor de informare și interpretare la nivelul destinației: panouri, tipărituri, website, în limba română și în cel puțin o limbă de circulație internațională Materialele de informare și interpretare în limba română și în cel puțin o limbă de circulație internațională Există pagină web, materiale tipărite, panouri în limba română și o limbă de circulație internațională. Există un set minim de informații la nivelul destinației, în cel puțin una dintre formele menționate, disponibil în română și într-o limbă de circulație internațională (acces, programe, servicii). 1 – materialele de promovare a destinației (broșuri, pliante etc.) – fotografii ale panourilor – link către pagina web a destinației și/sau – link către materialele de promovare a destinației (în cazul în care se regăsesc în format electronic)
A.7.6. Existența unor centre de vizitare și/sau a unor puncte de informare la nivelul destinației/ariei naturale protejate Centrele de vizitare și/sau punctele de informare la nivelul destinației/ariei naturale protejate Există cel puțin un centru de vizitare a destinației/ariei naturale protejate și un centru de informare turistică care funcționează la nivelul destinației. Există cel puțin un centru de informare turistică care funcționează la nivelul destinației. 1 – lista centrelor de vizitare și a centrelor de informare turistică și/sau – link către pagina web a destinației unde se regăsesc aceste informații
A.8. Conformarea activităților cu reglementările speciale din ariile naturale protejate Se cunoaște și se respectă regulamentul de vizitare a ariei naturale protejate de către operatorii economici care desfășoară activitate turistică și de către turiști. Regulamentul de vizitare a ariei naturale protejate este cunoscut de către operatorii economici care desfășoară activitate turistică și către turiști și este respectat. 1. Regulamentul este disponibil și vizibil la nivelul destinației și la nivelul operatorilor economici care desfășoară activitate turistică. 2. Nu sunt semnalate abateri majore, iar cele existente sunt sancționate. Regulamentul este disponibil și vizibil la nivelul destinației și la nivelul operatorilor economici care desfășoară activitate turistică. 1 – dovezi cu privire la măsurile de popularizare a regulamentului (pagină web, panouri, pliant, broșură etc.) și – declarație din partea parteneriatului în care se menționează dacă sunt sau nu sunt semnalate abateri
B. Maximizarea beneficiilor sociale și economice pentru comunitățile locale și minimizarea efectelor negative
B.1. Dezvoltarea comunității
B.1.1. În interiorul destinației există activități educative ce vizează conștientizarea în special a generației tinere pentru aprecierea naturii și a culturii locale. Activitățile/Proiectele educative ce vizează conștientizarea cu privire la aprecierea naturii și a culturii locale Există un program educativ implementat ce vizează conștientizarea cu privire la aprecierea naturii și a culturii locale. Sunt create premisele ca în perioada următoare (maximum 6 luni) să se implementeze un proiect în acest sens (de exemplu, proiect depus, finanțat). 1 – o listă a activităților/proiectelor educative ce vizează conștientizarea cu privire la aprecierea naturii și a culturii locale realizate de partenerii din cadrul destinației, inclusiv dovezi privind realizarea anumitor activități/proiecte (linkuri, materiale tipărite, liste de participare etc.)
B.1.2. La nivelul destinației există acțiuni care încurajează participarea activă a comunităților locale în planificarea și luarea deciziilor cu privire la dezvoltarea turismului, conservarea naturii și patrimoniului cultural (de exemplu: reprezentant al parteneriatului în consiliul local/consiliile locale etc.). Acțiunile/Proiectele/ Programele/Strategiile/ Politicile/Deciziile cu privire la dezvoltarea turismului, conservarea naturii și patrimoniului cultural la nivelul destinației, la care comunitatea locală a fost consultată Parteneriatul și alți reprezentanți ai comunităților locale sunt consultați periodic în procesul de planificare și luare a deciziilor cu privire la dezvoltarea turismului și conservarea naturii și patrimoniului cultural. Poate fi dat cel puțin un exemplu de participare activă a comunităților locale în planificarea și luarea deciziilor cu privire la dezvoltarea turismului și la conservarea naturii și patrimoniului cultural. 1 – lista acțiunilor/proiectelor/ programelor/strategiilor/politicilor/ deciziilor cu privire la dezvoltarea turismului, conservarea naturii și patrimoniului cultural la nivelul destinației, la care comunitatea locală a fost consultată – dovezi cu privire la procesul de consultare (anunț în mass-media, link, anunț pe site-ul autorității publice locale/ariei naturale protejate/destinației, minută dezbatere publică etc.)
B.2. Ocuparea forței de muncă locale
B.2.1. Forța de muncă angajată în activitățile turistice provine majoritar din cadrul destinației. Raportul dintre numărul persoanelor angajate în activități turistice provenite de pe plan local și numărul total al persoanelor angajate în turism în cadrul destinației Minimum 50% 2 – declarație din partea parteneriatului că acest criteriu este respectat Dacă este cazul, o listă cu măsuri realizate pentru pregătirea resurselor umane de pe plan local (de exemplu, programe de dezvoltare a resurselor umane de pe plan local în activități legate de turism)
B.2.2. Majoritatea operatorilor economici care desfășoară activități turistice trebuie să aibă sediul social în cadrul destinației. Raportul dintre agenții economici din turism ce au sediul social în cadrul destinației și numărul total de agenți economici din turism ce activează în cadrul destinației Minimum 50% 2 – declarație din partea parteneriatului că acest criteriu este respectat În cazul în care nu este respectat, se detaliază acțiunile avute în vedere pentru conformare (de exemplu, reduceri de taxe locale etc.).
B.3 Economia locală
B.3.1. Există un program de susținere a producătorilor de bunuri și servicii locale tradiționale și/sau ecologice. Programul/Acțiunile de susținere a producătorilor de bunuri și servicii locale tradiționale și/sau ecologice Programul există și este în implementare. Sunt producători de bunuri și servicii locale tradiționale și/sau ecologice care beneficiază de susținere. Există un angajament din partea parteneriatului de implementare a unui program de susținere a producătorilor de bunuri și servicii locale tradiționale și/sau ecologice. În cadrul acestui angajament sunt detaliate modalitățile prin care vor fi sprijiniți producătorii locali. 1 – o listă a acțiunilor de susținere a producătorilor de bunuri și servicii locale tradiționale și/sau ecologice – dovezi cu privire la modalitatea de sprijin (de exemplu, promovarea acestora pe pagina web a destinației, promovarea prin materialele de promovare a destinației, fotografii de participare la târguri de profil, sprijin financiar etc.) În cazul în care încă nu există un astfel de sprijin, ar trebui să existe un angajament semnat de parteneriat prin care sunt agreate modalitățile prin care vor fi sprijiniți producătorii locali.
B.3.2. Există un program de susținere a produselor ecologice de pe plan local (include procesul de producție, avizarea lor și piața de desfacere). Programul/Acțiunile de susținere a produselor ecologice de pe plan local Programul există și este în implementare. Sunt produse ecologice pe plan local ce beneficiază de susținere. Există un angajament din partea parteneriatului de implementare a unui program de susținere a produselor ecologice de pe plan local. În cadrul acestui angajament sunt detaliate modalitățile prin care vor fi sprijinite produsele ecologice de pe plan local. 1 – o listă a acțiunilor de susținere a produselor ecologice de pe plan local – dovezi cu privire la modalitatea de sprijin (de exemplu, promovarea acestora pe pagina web a destinației, promovarea prin materialele de promovare a destinației, fotografii de participare la târguri de profil, sprijin în procesul de producție, desfacere etc.) În cazul în care încă nu există un astfel de sprijin, ar trebui să existe un angajament semnat de parteneriat prin care sunt agreate modalitățile de sprijin al produselor ecologice.
B.3.3. Există inițiative de susținere a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice, de certificare a lor. Inițiativele/Acțiunile de susținere a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice. Program de certificare a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice 1. Sunt consemnate inițiative de susținere a calității produselor tradiționale și/sau ecologice pe plan local. 2. Este implementat/în curs de implementare un program de certificare a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice. Există un angajament din partea parteneriatului de implementare a unui set de măsuri de susținere a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice. 1 – o listă a acțiunilor de susținere a calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice – dovezi cu privire la modalitatea de susținere (de exemplu, program de certificare a diferite bunuri și servicii etc.) În cazul în care încă nu există un astfel de sprijin, ar trebui să existe un angajament semnat de parteneriat prin care sunt agreate modalitățile de sprijin al calității produselor și serviciilor locale tradiționale și/sau ecologice.
B.4. Utilizarea bunurilor și serviciilor locale în turism
B.4.1. La nivelul destinației se promovează folosirea produselor realizate la nivelul destinației în activitățile turistice. Prezența produselor realizate la nivelul destinației în activitățile turistice Sunt promovate și utilizate produsele realizate la nivelul destinației în cadrul produsului turistic al destinației. Sunt promovate produsele realizate la nivelul destinației în cadrul produsului turistic al destinației. 1 – o prezentare a ofertei turistice (programe, servicii turistice), cu accent pe acelea care integrează produse locale (de exemplu, vizita la un meșter popular, existența unor puncte gastronomice locale, posibilitatea de a cumpăra suveniruri realizate de localnici etc.) și/sau – linkul către pagina web a destinației, broșuri turistice, fotografii relevante
B.4.2. Destinația promovează producătorii și furnizorii de produse/servicii locale prin instrumentele sale de marketing sau cele ale turoperatorilor cu care colaborează (pagină web, broșură, ghid). Prezența producătorilor și furnizorilor de produse/servicii locale în instrumentele de marketing ale destinației Producătorii și furnizorii de produse/servicii locale sunt promovați prin instrumentele de marketing ale destinației. Parteneriatul a agreat un plan de promovare a producătorilor locali. 1 – materialele de promovare a destinației (broșuri, ghiduri, pliante etc.) și/sau – link către pagina web a destinației, secțiunea unde se regăsesc astfel de informațiiÎn cazul în care nu pot fi furnizate dovezi în acest sens, parteneriatul ar trebui să transmită un angajament în care să puncteze acțiunile (cu termene) avute în vedere pentru promovarea producătorilor locali prin canalele proprii.
B.5. Servicii de bază
B.5.1. Activitatea turistică (în special în sezonul de vârf) nu provoacă probleme în alimentarea cu apă și energie electrică pentru comunitatea locală. Probleme în alimentarea cu apă și energie electrică pentru comunitatea locală generate de activitatea turistică Nu sunt semnalate probleme în alimentarea cu apă și energie electrică pentru comunitatea locală generate de activitatea turistică. Au fost semnalate probleme, dar sunt luate măsuri concrete pentru diminuarea/eliminarea acestora. 1 – declarație din partea parteneriatului/UAT-urilor din destinație că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt semnalate probleme, se menționează măsurile pentru diminuarea/eliminarea acestora.
B.5.2. Activitatea turistică (în special în sezonul de vârf) nu provoacă probleme în colectarea deșeurilor și apelor uzate menajere la nivelul destinației. Probleme în colectarea deșeurilor și apelor uzate menajere la nivelul destinației generate de activitatea turistică Nu sunt semnalate probleme în colectarea deșeurilor și apelor uzate menajere la nivelul destinației generate de activitatea turistică. Au fost semnalate probleme, dar sunt luate măsuri concrete pentru diminuarea/eliminarea acestora. 1 – declarație din partea parteneriatului/UAT-urilor din destinație că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt semnalate probleme, se menționează măsurile pentru diminuarea/eliminarea acestora.
B.5.3. La nivelul destinației, activitatea turistică nu pune în pericol siguranța personală a rezidenților și a vizitatorilor. Probleme privind siguranța personală a rezidenților și a vizitatorilor cauzate de activitatea turistică Nu sunt semnalate probleme privind siguranța personală a rezidenților și a vizitatorilor cauzate de activitatea turistică. Au fost semnalate probleme, dar sunt luate măsuri concrete pentru diminuarea/eliminarea acestora. 1 – declarație din partea parteneriatului/UAT-urilor din destinație că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt semnalate probleme, se menționează măsurile pentru diminuarea/eliminarea acestora.
C. Maximizarea beneficiilor pentru patrimoniul cultural și minimizarea efectelor negative
C.1. Valorificarea patrimoniului cultural
C.1.1. La nivelul destinației există personal instruit pentru realizarea unor excursii/vizite la monumentele istorice, definite conform Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare (vezi criteriul 0.1.2.). Personalul instruit pentru realizarea unor excursii/vizite la monumentele istorice Există cel puțin un ghid specializat pentru realizarea unor excursii/vizite la monumentele istorice. 2 – o listă a ghizilor autorizați conform legislației în vigoare și/sau – un link către pagina web a destinației/ariei naturale protejate unde sunt prezentate informații privind ghizii autorizați care activează
C.1.2. La nivelul destinației există un sistem de informare a turiștilor, despre restricțiile specifice monumentelor istorice sau alte reglementări și este realizată monitorizarea comportamentului acestora. Sistemul de informare a turiștilor despre restricțiile specifice monumentelor istorice Raport de monitorizare a comportamentului acestora 1. Este implementat un sistem de informare a turiștilor despre restricțiile specifice monumentelor. 2. Se face periodic (anual) monitorizarea comportamentului turiștilor – a fost realizat cel puțin un raport de monitorizare. Este implementat un sistem de informare a turiștilor despre restricțiile specifice monumentelor. 1 – dovezi privind mijloacele de informare (pliante, broșuri, site web, panouri informative) – raport/rapoarte de monitorizare a comportamentului vizitatorilor (dacă este cazul)
C.1.3. Elemente ale culturii locale sunt incluse în produsul turistic. Prezența unor elemente ale culturii locale în cadrul produsului turistic al destinației Sunt consemnate elemente ale culturii locale în cadrul produsului turistic al destinației. Există cel puțin un program turistic care include elemente de patrimoniu material și imaterial. 1 – o prezentare a ofertei turistice (programe, servicii turistice, evenimente organizate), cu accent pe acelea care integrează astfel de elemente (de exemplu, posibilitatea vizitării unor meșteri populari, organizarea unor evenimente specifice, existența unui muzeu etnografic, traseu tematic bazat pe elemente ale culturii locale etc.) și/sau – link către site-ul web al destinației, broșuri turistice, fotografii relevante
C.1.4. La nivelul destinației se promovează gastronomia locală tradițională. Prezența gastronomiei locale tradiționale în cadrul produsului turistic al destinației Gastronomia locală este inclusă/promovată în cadrul produsului turistic al destinației. 2 – o prezentare a ofertei turistice (programe, servicii turistice, evenimente organizate), cu accent pe acelea care integrează astfel de elemente (de exemplu, evenimente tip brunch, existența unor puncte gastronomice locale, anumite certificări de tipul „Mic dejun sibian“ etc.) și/sau – link către site-ul web al destinației, broșuri turistice, fotografii relevante
C.2. Protejarea patrimoniului cultural
C.2.1. La nivelul destinației există măsuri active de protecție a monumentelor istorice, dar și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate. Măsurile active de protecție a monumentelor istorice și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate Sunt luate măsuri active de protecție a monumentelor istorice și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate conform legislației în vigoare. Există un angajament din partea parteneriatului cu privire la implementarea unui set de măsuri active de protecție a monumentelor istorice și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate conform legislației în vigoare. 1 – o listă a măsurilor de protecție a monumentelor istorice și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate (de exemplu, lucrări pentru punerea în siguranță/reabilitare a unui monument aflat în stare de degradare, o hotărâre a consiliului local care are în vedere păstrarea arhitecturii dintr-un anumit sit, dintr-o zonă protejată etc.) sau – un angajament din partea parteneriatului cu privire la implementarea unui set de măsuri active de protecție a monumentelor istorice și a celorlalte elemente de patrimoniu cultural identificate conform legislației în vigoare (în cazul în care nu au putut fi încă identificate astfel de măsuri)
C.2.2. La nivelul destinației rezidenții sunt încurajați să viziteze monumentele istorice existente pe plan local. Măsurile de încurajare a rezidenților pentru a vizita monumentele istorice de pe plan local Sunt luate măsuri de încurajare a rezidenților pentru a vizita monumentele istorice de pe plan local. 2 – o listă a măsurilor de încurajare a rezidenților pentru a vizita monumentele istorice de pe plan local (intrări gratuite în anumite perioade, programe adresate școlilor locale pentru Săptămâna altfel/Săptămâna verde etc.)
C.3. Stimularea tradițiilor și obiceiurilor rezidenților
C.3.1. La nivelul destinației există măsuri de susținere a evenimentelor/festivalurilor tradiționale. Măsurile de susținere a evenimentelor/festivalurilor tradiționale Sunt implementate măsuri de susținere a evenimentelor/festivalurilor tradiționale. Există un angajament din partea parteneriatului de realizare a unui program de susținere a evenimentelor/ festivalurilor tradiționale. 1 – o listă a evenimentelor organizate/susținute de membrii parteneriatului local – link către pagina web a destinației, secțiunea unde sunt postate informații despre aceste evenimente sau – un angajament din partea parteneriatului cu privire la implementarea unui set de măsuri de susținere a evenimentelor/ festivalurilor tradiționale (în cazul în care nu au putut fi încă identificate astfel de măsuri)
C.3.2. La nivelul destinației există măsuri de sprijinire a tradițiilor și obiceiurilor locale. Măsurile de susținere a tradițiilor și obiceiurilor locale Sunt implementate măsuri de susținere a tradițiilor și obiceiurilor locale. Există un angajament din partea parteneriatului de realizare a unui program de susținere a tradițiilor și obiceiurilor locale. 1 – o listă a măsurilor de susținere a tradițiilor și obiceiurilor locale (de exemplu, cluburi, ateliere, organizarea unor cursuri în cadrul școlilor, căminelor culturale, susținute de autoritățile publice locale sau de alți membri din cadrul parteneriatului local, care să vizeze învățarea unei meșteșug popular, a unui dans tradițional etc.) sau – un angajament din partea parteneriatului cu privire la realizarea unui program de susținere a tradițiilor și obiceiurilor locale (în cazul în care nu au putut fi încă identificate astfel de măsuri)
C.3.3. Rezidenții sunt încurajați să împărtășească vizitatorilor moștenirea culturală. Măsurile de încurajare a rezidenților de a împărtăși vizitatorilor moștenirea culturală Sunt luate măsuri de încurajare a rezidenților de a împărtăși vizitatorilor moștenirea culturală. Există un angajament din partea parteneriatului de realizare a unui program de încurajare a rezidenților de a împărtăși vizitatorilor moștenirea culturală. 1 – o listă a măsurilor încurajare a rezidenților de a împărtăși vizitatorilor moștenirea culturală (de exemplu, realizarea unor ghiduri, newslettere pentru localnici, organizarea unor întâlniri etc.) sau – un angajament din partea parteneriatului cu privire la realizarea unui program de încurajare a rezidenților de a împărtăși vizitatorilor moștenirea culturală (în cazul în care nu au putut fi încă identificate astfel de măsuri)
C.4. Respectarea valorilor și tradițiilor comunităților locale
C.4.1. La nivelul destinației s-a dezvoltat un cod de comportament pentru turiști și se monitorizează activitatea și comportamentul acestora în cadrul activităților derulate în comunitățile locale și în zonele sensibile cultural, arheologic, istoric etc. Codul de conduită și comportament pentru vizitatori pentru activitățile și comportamentul acestora în comunitățile locale și în zonele sensibile cultural, arheologic, istoric etc. Monitorizarea activității și comportamentului vizitatorilor 1. Este realizat un cod de comportament pentru activitățile turistice derulate în comunitățile locale. 2. A fost realizat cel puțin un raport de monitorizare a activității și comportamentului turiștilor. Un cod de comportament este în curs de realizare. 1 – codul de conduită și comportament sau un draft al acestuia, în cazul în care este în curs de realizare, sau – raportul/rapoartele de monitorizare a activității comportamentului vizitatorilor (dacă este cazul, corelat cu criteriul C.1.2)
C.4.2. La nivelul destinației se face o monitorizare a impactului fluxurilor de vizitatori în anumite zone (zone cu flux mare de vizitatori în anumite perioade), iar pe baza monitorizării se iau măsuri de management al acestora. Raport de monitorizare a fluxurilor de vizitatori și a impactului acestora asupra principalelor situri culturale și naționale Măsurile de management al vizitatorilor implementate 1. Se cunosc zonele din cadrul destinației unde sunt anumite presiuni din partea unui număr mare de vizitatori. 2. Periodic sunt realizate acțiuni de monitorizare a fluxurilor de vizitatori și este identificat impactul acestora asupra principalelor zone sensibile din cadrul destinației. 3. Pe baza rezultatelor activității de monitorizare, sunt luate anumite măsuri de management al vizitatorilor. Se cunosc zonele din cadrul destinației unde sunt anumite presiuni din partea unui număr mare de vizitatori și sunt propuse/avute în vedere măsuri pentru managementul vizitatorilor. 1 – o listă cu zonele din cadrul destinației unde sunt anumite presiuni din partea unui număr mare de vizitatori și – rapoartele de monitorizare a fluxurilor de vizitatori și a impactului acestora asupra respectivelor zone (dacă este cazul) – o listă a măsurilor implementate pentru managementul vizitatorilor
D. Maximizarea beneficiilor pentru mediu și minimizarea efectelor negative
D.1.1. Politica de achiziții ecologice Destinația adoptă o politică de achiziții ecologice care acordă prioritate produselor refolosibile, returnabile și reciclabile. Politică de achiziții ecologice care acordă prioritate produselor refolosibile, returnabile și reciclabile Politica locală este definită și pusă în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei politici de achiziții ecologice care acordă prioritate produselor refolosibile, returnabile și reciclabile. 1 – un document de politică (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) pentru sectorul public și pentru sectorul privat din turism – exemple de acțiuni implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici, în cazul în care nu există
D.1.2. Consumul de energie La nivelul destinației se adoptă o politică de reducere și eficientizare a consumului de energie electrică (în sectorul public și privat). Politica de reducere și eficientizare a consumului de energie electrică (în sectorul public și privat) Politica locală este definită și pusă în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei politici de reducere și eficientizare a consumului de energie electrică (în sectorul public și privat). 1 – un document de politică (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) pentru sectorul public și pentru sectorul privat din turism – exemple de acțiuni implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici, în cazul în care nu există
D.1.3. Consumul de apă
D.1.3.1. La nivelul destinației se adoptă măsuri de reducere și eficientizare a consumului de apă (în sectorul public și privat). Setul de măsuri de reducere și eficientizare a consumului de apă (în sectorul public și privat) Măsurile sunt definite și puse în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui set de măsuri de reducere și eficientizare a consumului de apă (în sectorul public și privat). 1 – un document de politică/măsuri de reducere și eficientizare a consumului de apă (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) pentru sectorul public și pentru sectorul privat din turism – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.1.3.2. La nivelul destinației se face o monitorizare cantitativă a resurselor de apă potabilă, corelate cu consumul local. Monitorizarea cantitativă a resurselor de apă potabilă corelate cu consumul 1. Cunoașterea situației actuale cu privire la resursele de apă potabilă 2. Programul de monitorizare este definit și pus în practică. 1. Cunoașterea situației actuale cu privire la resursele de apă potabilă 2. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui program de monitorizare. 1 – date cu privire la resursele de apă potabilă existente la nivelul destinației/UAT-urilor, corelat cu consumul – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui program de monitorizare a resurselor de apă, în cazul în care nu există
D.1.3.3. La nivelul destinației consumul de apă este echilibrat, fără a avea un impact negativ semnificativ asupra resurselor de apă pentru comunitățile locale și ecosistemele naturale. Consum de apă echilibrat fără impact negativ semnificativ asupra comunităților și ecosistemelor naturale Consumul de apă este echilibrat, fără a avea un impact negativ semnificativ asupra resurselor de apă pentru comunitățile locale și ecosistemele naturale. S-au identificat probleme legate de consumul de apă suplimentar generat de turism și se iau măsuri pentru diminuarea acestor probleme. 1 – o declarație din partea parteneriatului/UAT-ului/UAT-urilor privind îndeplinirea criteriului În cazul în care sunt semnalate probleme, se menționează măsurile pentru diminuarea/eliminarea acestora.
D.2.1. Gazele cu efect de seră La nivelul destinației se promovează folosirea mijloacelor alternative de transport. Setul de măsuri pentru promovarea mijloacelor alternative de transport Măsurile sunt definite și puse în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui set de măsuri pentru promovarea mijloacelor alternative de transport. 1 – un document de politică/măsuri pentru folosirea mijloacelor alternative de transport (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.2.2. Apele uzate menajere Instituțiile publice și facilitățile turistice sunt conectate la rețeaua locală de canalizare cu tratare a apelor uzate sau dispun de propriile lor instalații de colectare/tratare a apelor uzate. Rețea locală de canalizare cu tratare a apelor uzate menajere și/sau soluții individuale de colectare/tratare a apelor uzate Toate instituțiile publice și facilitățile turistice sunt conectate la rețeaua locală de canalizare cu tratare a apelor uzate sau dispun de propriile lor instalații de colectare/tratare a apelor uzate. Există un plan de informare despre soluțiile de tratare a apelor uzate menajere și un plan de conformare cu legislația în vigoare coordonat de administrația locală. 1 – o situație centralizată pentru fiecare UAT din cadrul destinației cu rețelele locale de canalizare cu tratare a apelor uzate – materialele de informare realizate (pliant, broșură, postare pe pagina web a UAT etc.) despre soluțiile de tratare a apelor uzate menajere și soluții de conformare cu legislația în vigoare (dacă este cazul) – un plan de informare despre soluțiile de tratare a apelor uzate menajere/plan de conformare cu legislația în vigoare, dacă este cazul
D.2.3. Planul de gestionare a deșeurilor
D.2.3.1. Existența unui sistem de colectare a deșeurilor la nivel de destinație Sistemul de colectare a deșeurilor Existența unui sistem de colectare a deșeurilor selectivă Existența unui sistem de colectare a deșeurilor 1 – informații despre existența unui sistem de colectare (selectivă) a deșeurilor – copie după contractul cu firma/firmele de salubritate
D.2.3.2. La nivelul destinației se pune în aplicare un program de reducere a deșeurilor. Programul de reducere a deșeurilor Programul este definit și pus în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de reducere a deșeurilor. 1 – un document de politică/program/ măsuri de reducere a deșeurilor (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) pentru sectorul public și pentru sectorul privat din turism – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.2.3.3. La nivelul destinației se colectează și monitorizează datele privind volumul de deșeuri produse. Programul de monitorizare a datelor privind volumul de deșeuri produs la nivelul destinației/UAT-urilor Programul este definit și pus în practică de către autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de monitorizare a volumului de deșeuri produs. 1 – date cu privire la volumul de deșeuri produs la nivelul destinației/UAT-urilor – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui program de monitorizare a volumului de deșeuri produs, în cazul în care nu există
D.2.3.4. Se adoptă un program de gestionare a deșeurilor: • organice – pentru obținerea compostului la nivel individual sau la nivelul zonei; • reciclabile – pentru refolosirea lor; • nereciclabile – de colectare și transportare în locurile de depozitare. Programul de gestionare a deșeurilor (organice, reciclabile, nereciclabile) Programul este definit și pus în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de gestionare a deșeurilor. 1 – o declarație din partea parteneriatului/UAT-ului/UAT-urilor privind modul de îndeplinire a criteriului – existența unui program de gestionare a deșeurilor (operator, obiective, activități, măsuri de informare publică, termene de realizare etc.) – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unui program de gestionare a deșeurilor, în cazul în care nu există
D.2.4. Substanțe periculoase
D.2.4.1. La nivelul destinației se pune în aplicare un program de reducere a utilizării substanțelor chimice, în special în domeniul agriculturii (utilizarea pesticidelor și fertilizanților chimici). Programul de reducere a utilizării substanțelor chimice, în special în domeniul agriculturii (utilizarea pesticidelor și fertilizanților chimici) Programul este definit și pus în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de reducere a utilizării substanțelor chimice, artificiale, în special în domeniul agriculturii (utilizarea pesticidelor și fertilizanților chimici). 1 – un document de politică/program/ măsuri de reducere a utilizării substanțelor chimice, în special în domeniul agriculturii (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.2.4.2. La nivelul destinației se pune în aplicare un program de utilizare a produselor de curățare ecologice (în sectorul public și privat). Programul de utilizare a produselor de curățare ecologice (în sectorul public și privat) Programul este definit și pus în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de utilizare a produselor de curățare ecologice (în sectorul public și privat). 1 – un document de politică/program/ măsuri de utilizare a produselor de curățare ecologice în sectorul public și privat (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.2.5. Alte surse de poluare
D.2.5.1. La nivelul destinației se pune în aplicare, ca parte a planului de dezvoltare durabilă, un program de reducere a poluării atmosferice, fonice, luminoase și de contaminare a solului. Programul de management de reducere a emisiilor de poluanți în atmosferă, a zgomotului, a emisiilor luminoase și de contaminare a solului Programul este definit și pus în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului. 1 – document de politică/program/ măsuri de reducere a poluării atmosferice, fonice, luminoase și de contaminare a solului, în sectorul public și privat (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) – exemple de acțiuni/măsuri implementate/în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici/unor astfel de măsuri, în cazul în care nu există
D.2.5.2. Punerea în aplicare a unei politici de reducere a iluminării artificiale excesive Politica de reducere a iluminării artificiale excesive Politica este definită și pusă în practică de către operatorii economici și autoritățile publice locale. Există un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea programului de reducere a iluminării artificiale excesive. 1 – un document de politică (separat pentru acest subiect sau politică comună de mediu) pentru sectorul public și pentru sectorul privat din turism – exemple de acțiuni implementate/ în curs de implementare – un angajament din partea parteneriatului pentru definirea și implementarea unei astfel de politici, în cazul în care nu există
D.3.1. Specii sălbatice La nivelul destinației există măsuri concrete de împiedicare a recoltării de specii de floră și faună strict protejate conform reglementărilor locale, naționale și internaționale, de monitorizare a recoltării speciilor protejate și se iau măsuri împotriva activităților ilegale conform legislației. Setul de măsuri de împiedicare a recoltării de specii de floră și faună strict protejate. Setul de măsuri de monitorizare a speciilor protejate Plan de management pentru speciile protejate de interes economic și rapoarte de monitorizare anuală Măsurile sunt definite și puse în practică de către administrația ariei naturale protejate și autoritățile publice locale. Lista speciilor strict protejate la nivel de destinație Informații minime privind situația acestora (de exemplu, harta distribuției acestora, descriere preliminară a intereselor existente pentru valorificarea acestora, precum și a activităților de valorificare) 1 – planul de management pentru speciile protejate (planul de management al ariei naturale protejate, cu măsuri avute în vedere) În cazul în care nu există plan de management: – o listă a speciilor strict protejate la nivel de destinație, cu informații minime privind situația acestora
D.3.2. Specii de animale sălbatice în captivitate
D.3.2.1. Parcurile zoo funcționează în conformitate cu legislația națională și cea europeană și dețin doar specii autohtone. Respectarea legislației europene și naționale pentru parcurile zoo (în cazul în care există), iar acestea dețin doar specii autohtone. 1. Legislația este respectată, iar animalele au condiții bune de existență. 2. În cadrul parcului zoo (în cazul în care există) sunt doar specii autohtone. 1. Legislația este respectată, iar animalele au condiții bune de existență. 2. Pentru viitor se are în vedere achiziționarea exclusiv de specii autohtone. 1 – o declarație din partea parteneriatului că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt deținute specii care nu sunt de pe plan local: – angajamentul că pe viitor se are în vedere achiziționarea exclusiv de specii autohtone
D.3.2.2. La nivelul destinației nu există ferme și țarcuri de vânătoare. Nu există ferme și țarcuri de vânătoare. La nivelul destinației nu există ferme și țarcuri de vânătoare. 2 – o declarație din partea parteneriatului că acest criteriu este respectat
D.3.3. Design peisagistic
D.3.3.1. La nivelul destinației s-au identificat elementele unice și caracteristice de peisaj și amenințările la adresa acestora, iar proprietarii/administratorii de terenuri sunt informați și încurajați să prevină/oprească activități care pot avea ca efect modificarea peisajului. Elementele caracteristice de peisaj la nivelul destinației sunt identificate. Amenințările la adresa peisajului sunt identificate atât la nivelul ariei naturale protejate, cât și în exteriorul ei. Set de măsuri pentru informarea proprietarilor/ administratorilor cu privire la amenințările existente și prevenirea lor 1. Există capitol de protecția peisajului, cu măsurile aferente în planul de management pentru aria naturală protejată. 2. Există o sinteză cu valori, amenințări și măsuri pentru protecția peisajului în afara ariei naturale protejate. 3. Există un program de informare a localnicilor cu privire la protecția peisajului. 1. Planul de management este în curs de elaborare și va avea un capitol de protecție a peisajului, cu măsurile pentru aria naturală protejată. 2. Parteneriatul a inițiat procesul de identificare a valorilor, amenințărilor și măsurilor pentru protecția peisajului în afara ariei naturale protejate. 1 – planul de management (sau draft al acestuia), în care ar trebui să existe capitol de protecția peisajului, sunt identificate valorile, amenințările și sunt prevăzute măsuri pentru protecția peisajului și/sau – planul/planurile de urbanism, în care sunt identificate valorile, amenințările și sunt prevăzute măsuri pentru protecția peisajului (pentru arealele din afara ariei protejate) – dovezi privind informarea localnicilor cu privire la protecția peisajului (pliante, broșuri, ghiduri etc.)
D.3.3.2. La nivelul destinației se folosesc specii locale pentru amenajarea teritoriului și se iau măsuri pentru a evita introducerea de specii exotice sau invazive. Amenajarea spațiilor publice se face exclusiv cu specii locale. Măsurile de renaturare/reîmpădurire se fac exclusiv cu specii locale. Set de măsuri pentru evitarea introducerii de specii exotice sau invazive La nivelul destinației nu sunt folosite specii exotice sau invazive în amenajarea spațiilor publice și a altor zone naturale. Există elemente singulare cu specii de vegetație exotice și nu sunt planuri pentru introducerea altora sau extinderea celor prezente. 1 – o declarație din partea parteneriatului/UAT-urilor din destinație că acest criteriu este respectat În cazul în care sunt semnalate probleme, se menționează măsurile pentru diminuarea/eliminarea acestora.
D.3.4. Conservarea biodiversității
D.3.4.1. Ariile naturale protejate sunt evidențiate în planurile de dezvoltare și de urbanism la nivelul destinației. Evidențierea ariilor naturale protejate în planurile de dezvoltare și de urbanism Existența suprafețelor de arii naturale protejate clar delimitate în planurile de urbanism Planurile de urbanism sunt în curs de realizare și includ ariile naturale protejate sau există angajamentul din partea autorităților locale ca la următoarea revizuire a planului de urbanism să introducă aria naturală protejată. 1 – planurile de dezvoltare și de urbanism realizate de UAT-uri, în care să fie evidențiate ariile naturale protejate sau – un angajament din partea autorităților locale ca la următoarea revizuire a planului de urbanism să introducă aria naturală protejată
D.3.4.2. Sectorul public sprijină implementarea măsurilor de conservare a naturii în special în ariile naturale protejate. Autoritățile locale sunt de acord cu măsurile incluse în planul de management al ariei naturale protejate și sprijină măsurile de conservare. Măsurile concrete de sprijin din partea autorităților publice locale pentru implementarea măsurilor de conservare Există sprijin concret din partea administrațiilor publice locale cu privire la implementarea măsurilor de conservare a naturii la nivelul destinației și în special în aria naturală protejată. Există un proces de consultare publică inițiat de către administrația ariei naturale protejate și dorința enunțată de administrațiile publice locale de a colabora cu administrația ariei protejate. 1 – o listă cu măsuri/acțiuni/proiecte comune dezvoltate de aria naturală protejată și UAT-ul/UAT-urile din destinație În cazul în care nu pot fi date astfel de exemple, se transmit angajamente din partea UAT-urilor, prin care își exprimă acordul/interesul pentru derularea unor activități în comun cu administratorul ariei naturale protejate.
D.3.4.3. Sectorul privat din turism contribuie direct la susținerea măsurilor de conservare a naturii prin sprijin financiar sau în natură. Mecanismul funcțional prin care sistemul privat sprijină proiecte de conservare a naturii Operatorii economici care sprijină în mod activ măsurile de conservare a naturii 1. Există un mecanism funcțional (de exemplu, listă de proiecte oferite de administrația ariei naturale protejate) prin care sectorul privat poate contribui direct la măsurile de conservare a naturii prin sprijin financiar sau în natură. 2. Există o rețea de operatori economici care sprijină în mod activ măsurile de conservare a naturii. Există o rețea operatori economici care sprijină în mod activ măsurile de conservare a naturii. 1 – document în care este descris mecanismul (de exemplu, listă de proiecte oferite de administrația ariei naturale protejate), prin care sectorul privat poate contribui direct la măsurile de conservare a naturii prin sprijin financiar sau în natură și – o listă de operatori economici care sprijină în mod activ măsurile de conservare a naturii (de exemplu partenerii locali)
D.3.4.4. Activitățile de conservare sunt comunicate personalului (din sectorul public și privat), vizitatorilor și comunității locale. Planul de comunicare a ariei naturale protejate către personalul din sectorul public și privat, vizitatori și comunitățile locale Existența planului de comunicare și implementarea lui la nivelul destinației Există un plan de comunicare al administrației ariei naturale protejate în curs de elaborare și există deja o serie de activități concrete de comunicare cu vizitatorii și comunitatea locală. 1 – planul de comunicare (sau un draft al acestuia) și o listă de acțiuni de comunicare cu vizitatorii și comunitatea locală derulate
D.3.5. Gestionarea speciilor de animale sălbatice pentru conservare și ecoturism
D.3.5.1. La nivelul destinației există un sistem de gestionare sustenabilă a fondului cinegetic/fondurilor cinegetice. 1. Identificarea fondurilor cinegetice și a gestionarilor la nivelul destinației 2. Existența planurilor de management cinegetic la nivelul fondurilor cinegetice, conform legii, cu materializarea pe hărți a zonelor de liniște. 3. Existența unui plan de acțiune realizat de autoritățile locale împreună cu gestionarii de fonduri cinegetice în vederea prevenirii conflictelor cu fauna sălbatică 1. Fondurile cinegetice și gestionarii acestora sunt identificate/identificați. 2. Există planuri de management cinegetic la nivelul fondurilor de vânătoare din cadrul destinației. 3. Există un plan de acțiune asumat de autoritățile locale în colaborare cu gestionarii fondurilor cinegetice și alte entități interesate în vederea prevenirii conflictelor cu fauna de interes cinegetic. 1. Fondurile cinegetice și gestionarii acestora sunt identificate/identificați. 2. Există planuri de management cinegetic la nivelul fondurilor de vânătoare din cadrul destinației. 1 – o listă cu fondurile cinegetice din cadrul destinației și cu gestionarii acestora – planurile de management cinegetic la nivelul fondurilor – plan/planuri de acțiune în vederea prevenirii conflictelor cu fauna sălbatică, dacă este cazul
D.3.5.2. Existența la nivelul destinației a unui cod de comportament pentru activitățile turistice ce pot influența sau interacționează cu animalele sălbatice. Codul de comportament pentru activitățile turistice ce pot influența sau interacționează cu animalele sălbatice (se poate corela cu criteriul C.4.1) Este realizat un cod de comportament pentru activitățile turistice ce interacționează cu animalele sălbatice. Un cod de comportament este în curs de realizare. 1 – codul sau un draft al acestuia, în cazul în care este în curs de realizare (poate fi realizat un document comun cu cel menționat la criteriul C.4.1.)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x