PROCEDURA din 11 februarie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 427 din 19 iunie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 466 18/07/2001
ART. 1REFERIRE LAOUG (R) 244 28/11/2000 ART. 13
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 2219 10/12/2010
ActulAPROBAT DEORDIN 119 11/02/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 119 11/02/2002

de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor – NTLH-033



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 466/2001, în cazul trecerii în conservare, postutilizare sau abandonare a unui baraj, deţinătorul acestuia va întocmi o documentaţie distinctă care stabileşte lucrările şi măsurile necesare, generate de noua situaţie.
 + 
Articolul 2Deţinătorul va asigura, de asemenea, pe cheltuiala proprie, lucrările şi măsurile de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare, de încadrare într-o alta categorie de folosinţă posibila a barajului sau de demolare a acestuia, cu asigurarea corespunzătoare a curgerii debitelor lichide şi solide, inclusiv a apelor maxime, în secţiunea barata iniţial.
 + 
Articolul 3(1) Trecerea în conservare se referă la barajele oprite temporar la diverse stadii ale execuţiei şi care trebuie păstrate în anumite condiţii până la reluarea lucrărilor pentru terminarea acestora.(2) Trecerea în conservare impune punerea în aplicare a unui ansamblu de măsuri şi lucrări care să asigure, în perioada de conservare, siguranţa privind stabilitatea construcţiei, precum şi protecţia populaţiei şi a mediului.(3) Măsurile şi lucrările necesare conservării în siguranţa se realizează prin grija deţinătorului barajului şi nu conduc la schimbarea folosinţei acestuia.
 + 
Articolul 4(1) Postutilizarea se referă la barajele ajunse la cota finala, care şi-au îndeplinit stagiul normal de funcţionare şi care pot fi folosite în continuare în alte scopuri decât cel pentru care au fost realizate.(2) Postutilizarea impune punerea în aplicare a unui ansamblu de măsuri şi lucrări care să asigure noua funcţionalitate în condiţii de siguranţă a barajului şi de protecţie a populaţiei şi a mediului.(3) Măsurile şi lucrările necesare se realizează atât prin grija deţinătorului sau administratorului barajului, cat şi a postutilizatorului, prin schimbarea folosinţei.
 + 
Articolul 5(1) Abandonarea se referă la barajele terminate sau neterminate, cu sau fără durata normală de viaţa depăşită, care nu mai pot fi ţinute în funcţiune sau postutilizate datorită imposibilităţii tehnice sau unor costuri exagerat de mari şi care, în acelaşi timp, reprezintă un potenţial pericol pentru populaţie şi mediu.(2) Abandonarea impune punerea în aplicare a unui ansamblu de măsuri şi lucrări pentru dezafectarea barajului, reconstructia ecologica a zonei şi asigurarea corespunzătoare a curgerii debitelor lichide şi solide, inclusiv a celor maxime, în secţiunea barata iniţial.(3) Măsurile şi lucrările necesare se realizează prin grija deţinătorului sau a administratorului barajului şi trebuie să asigure condiţiile de curgere existente anterior executării barajului.
 + 
Capitolul 2Procedura de trecere în conservare a barajelor + 
Articolul 6(1) Trecerea în conservare a barajelor se propune de deţinătorul cu orice titlu al acestuia şi se aproba prin ordin al ministrului în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se afla unitatea care deţine barajul respectiv, pe baza avizelor Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.(2) În cazul în care unitatea care deţine barajul se afla în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, trecerea în conservare se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, cu avizul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
 + 
Articolul 7Lucrările şi măsurile necesare la trecerea în conservare a barajelor sunt prezentate într-o documentaţie tehnico-economică, avizată de ministerul în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se afla unitatea care deţine barajul.
 + 
Articolul 8Documentaţia care sta la baza ordinului de aprobare a trecerii în conservare cuprinde:– proiectul de trecere în conservare, întocmit de un proiectant certificat de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului;– referatul de solicitare a trecerii în conservare a barajului, întocmit de beneficiarul de investiţie;– avizul ministerului care aproba trecerea în conservare;– avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei;– programul de urmărire a comportării în timp a lucrărilor rămase în conservare, acolo unde este cazul.
 + 
Articolul 9În referatul de solicitare a trecerii în conservare trebuie prevăzută perioada de execuţie a lucrărilor şi de realizare a măsurilor prezentate în proiectul întocmit în acest sens.
 + 
Articolul 10Proiectul de trecere în conservare a barajului are în vedere datele cuprinse în documentaţia de verificare a calităţii lucrărilor executate la acea data, a siguranţei acestora şi a măsurilor ce se impun pentru perioada de conservare, precum şi măsuri şi lucrări de protecţie a mediului, avizate de un expert certificat/avizat.
 + 
Articolul 11La terminarea lucrărilor de trecere în conservare a barajului se constituie de către beneficiarul de investiţie o comisie de recepţie care va verifica respectarea proiectului întocmit în acest scop şi a reglementărilor aferente în vigoare, existenta programului de urmărire a comportării în timp a lucrărilor aflate în conservare, care va confirma şi va semna rezultatele verificării în procesul-verbal de recepţie întocmit în acest sens.
 + 
Articolul 12Reluarea execuţiei la un baraj aflat în conservare se aproba prin ordin al ministrului în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se afla unitatea care deţine barajul, cu avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pe baza unei expertize privind starea tehnica şi funcţională a lucrărilor aflate în conservare şi a unui proiect pentru reluarea lucrărilor, avizat şi aprobat conform legislaţiei în vigoare privind obiectivele de investiţii.
 + 
Articolul 13Pe toată perioada de conservare deţinătorul barajului este responsabil de comportarea în timp şi de siguranţă lucrărilor aflate în conservare.
 + 
Capitolul 3Procedura de postutilizare a barajelor + 
Articolul 14Trecerea la postutilizare a barajelor se propune de deţinătorii barajelor şi se aproba prin ordin al ministrului în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se afla unitatea care deţine barajul, pe baza avizului Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului.
 + 
Articolul 15(1) Lucrările şi măsurile necesare pentru postutilizare sunt prevăzute într-o documentaţie de proiectare, întocmită pe baza unei expertize de evaluare a stării de siguranţă a barajului, realizată de experţi atestaţi de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi certificati/avizaţi de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.(2) Documentaţia de proiectare prevăzută la alin. (1) se întocmeşte de agenţi economici certificati pentru domeniul respectiv, se aproba de conducerea ministerului în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se afla unitatea care deţine barajul şi se avizează de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, dacă acesta nu este deţinător, şi, de la caz la caz, de ministerul în subordinea sau coordonarea căruia se afla postutilizatorul.
 + 
Articolul 16Ordinul de aprobare a trecerii la postutilizare a barajelor are la baza o documentaţie care cuprinde:– referatul de solicitare a trecerii în postutilizare, întocmit de deţinătorul barajului;– raportul de expertiza privind evaluarea stării de siguranţă a barajului înainte de trecerea în postutilizare;– documentaţia de proiectare pentru lucrările necesare pentru postutilizarea barajului;– avizele tehnice prevăzute la art. 15 alin. (2);– programul de urmărire a comportării în timp a barajului în noile condiţii de postutilizare.
 + 
Articolul 17Proiectul lucrărilor necesare pentru postutilizarea barajului cuprinde şi măsurile ce se impun pentru perioada de postutilizare privind siguranţa acestuia, precum şi lucrările şi măsurile care asigura protecţia mediului.
 + 
Articolul 18După executarea lucrărilor prevăzute în proiectul de postutilizare, o dată cu recepţia acestora se efectuează şi predarea-primirea lucrărilor între fostul deţinător şi postutilizator, urmandu-se procedurile legale de predare-preluare a obiectivului. Procesul-verbal de predare-preluare se aproba prin ordin comun al autorităţilor centrale tutelare ale fostului deţinător şi viitorului postutilizator.
 + 
Capitolul 4Procedura de abandonare a barajelor + 
Articolul 19Declanşarea operaţiunilor de abandonare a barajelor are loc:– ca urmare a solicitării deţinătorilor barajelor, atunci când aceştia constata că nu se pot îndeplini exigenţele de performanţă necesare conform legii, barajele respective prezentând un risc asociat inacceptabil;– ca urmare a dispoziţiei organelor de control, în urma unor expertize efectuate care arata ca barajele prezintă un risc asociat inacceptabil, constituind un real pericol pentru populaţie şi mediu;– în urma unor accidente, atunci când concluziile expertizei specifică expres abandonarea datorită costului foarte ridicat al refacerilor necesare, precum şi neîndeplinirii exigenţelor de performanţă şi a criteriilor de siguranţă etc.
 + 
Articolul 20Declanşarea operaţiunilor de abandonare se realizează pe baza unei documentaţii speciale întocmite prin grija deţinătorului, care conţine:– nota de fundamentare a solicitării de abandonare a barajului, întocmită prin grija deţinătorului acestuia;– avizul de gospodărire a apelor şi acordul de protecţia mediului;– avizul administraţiei publice locale şi centrale, după caz.
 + 
Articolul 21Documentaţia de abandonare a barajului se aproba de autoritatea centrala tutelara a deţinătorului acestuia, prin ordin al ministrului, pe baza avizului Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului.
 + 
Articolul 22Realizarea în teren a proiectului de abandonare începe numai după aprobarea documentaţiei de abandonare şi intră în responsabilitatea deţinătorului barajului.
 + 
Articolul 23Recepţia lucrărilor de dezafectare şi reconstrucţie ecologica se realizează de reprezentanţi ai deţinătorului barajului şi ai administraţiei publice centrale sau locale, care preia în folosinţă zona respectiva, prin încheierea unui proces-verbal de predare-preluare.
 + 
Articolul 24Procesul-verbal de predare-preluare se aproba de autorităţile centrale ale fostului deţinător al barajului şi de autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după care se derulează toate acţiunile legale de descărcare de gestiune pentru fostul deţinător şi preluarea gestiunii de către unitatea care va utiliza folosinţă din acea zonă.
 + 
Capitolul 5Dispoziţii finale + 
Articolul 25Deţinătorii cu orice titlu ai barajelor care în urma evaluării stării de siguranţă nu îndeplinesc exigenţele de performanţă necesare pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare în siguranţa vor trebui sa declanseze procedura de abandonare a barajului respectiv în termen de 2 ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei proceduri.
 + 
Articolul 26Prevederile prezentei proceduri sunt obligatorii pentru toţi deţinătorii şi/sau administratorii de baraje pentru retentii de apa, de diguri şi baraje care realizează depozite de deşeuri industriale, precum şi ai altor lucrări incluse în categoria barajelor, conform legii, indiferent de mărimea şi gradul de risc asociat acestora.────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x