pentru achizitionarea unor unităţi de reducere a emisiilor (ERUPT)
1. IntroducereÎn baza Protocolului de la Kyoto, Comunitatea Europeana s-a angajat sa reduca emisiile gazelor de sera (GHG) cu 8% în perioada 2008-2012, comparativ cu nivelul emisiilor din anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a cerut să contribuie la indeplinirea acestui angajament prin reducerea emisiilor gazelor de sera cu 6%. Intentia Olandei este sa realizeze cel puţin 50% din efortul sau pe plan intern pentru a veni în intampinarea Protocolului de la Kyoto. Cealalta jumătate va fi realizata prin mijloacele Mecanismelor de la Kyoto. Implementarea comuna (IC) este unul dintre aceste mecanisme.Implementarea comuna este un mecanism prin care initiativele care vizeaza reducerea emisiilor de gaze de sera sunt realizate de către o tara pe teritoriul altei tari. Unitatile de reducere a emisiilor ale acestui proiect pot fi transferate de la tara gazda către tara investitoare. Pentru a realiza acest lucru, atât tara gazda, cat şi tara investitoare aproba proiectul, ca proiect de implementare comuna, şi sunt de acord asupra raportarii comune la secretariatul UNFCCC, care este imputernicit cu verificarea reducerilor de emisii realizate. Prin ERUPT, Procedura de licitaţie pentru achizitionarea unor unităţi de reducere a emisiilor, Olanda doreste să introducă implementarea comuna prin furnizarea de fonduri pentru achizitionarea unităţilor de reducere a emisiilor şi prin furnizarea unui cadru de lucru pentru aprobarea şi raportarea obligaţiilor.Acestea descriu condiţiile pentru Procedura de licitaţie pentru achizitionarea unor unităţi de reducere a emisiilor (ERUPT). Procedura a fost stabilita în conformitate cu Directiva 93/36/EEC a Comunităţii Europene pentru procurarea de resurse.În cap. 2 sunt prevăzute domeniul de utilizare, obiectivul ofertei, criteriile de selecţie şi criteriile de acordare.În cap. 3 este descrisa procedura de cerere pentru aceasta convocare pentru oferte. În acest capitol sunt menţionate instrucţiunile pentru o ofertă de succes.2. Domeniul de utilizare2.1. DefinitiiUrmatoarele definitii se folosesc pentru:– gaze cu efect de sera, GHG – compusi gazosi ai atmosferei, atât naturali, cat şi artificiali, care absorb şi reemit radiatii infrarosii, neincluse în Protocolul de la Montreal; mai precis: dioxid de carbon [CO(2)], metan [CH(4)], oxid de azot [N(2)O], hidrofluorocarbonati [HFC(s], perfluorocarbonati (PFCs) şi hexafluorida de sulfura [SF(6)] (anexa A la Protocolul de la Kyoto);– sursa – orice proces, activitate sau mecanism care degaja GHG, un aerosol sau un precursor al GHG în atmosfera;– rezervor – orice proces, activitate sau mecanism care inlatura GHG, un aerosol sau un precursor al GHG din atmosfera;– CCNUSC (UNFCCC) – Convenţia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice;– CoP – Conferinta părţilor la CCNUSC;– Protocolul de la Kyoto, KP – protocol la CCNUSC privind obiectivul final al realizării limitarii emisiilor cuantificate şi al angajamentelor de reducere a acestora pentru promovarea unei dezvoltari durabile;– anexa I – anexa I la CCNUSC "Lista tarilor care sau angajat sa reduca cantitativ emisiile de GHG (membrii OECD plus majoritatea tarilor central- şi est-europene)";– anexa B – anexa B la Protocolul de la Kyoto, părţile din anexa I şi angajamentele de reducere ale acestora;– implementare comuna, IC – indeplinirea angajamentului de reducere, conform art. 3 din Protocolul de la Kyoto, de către o tara (tara care dobandeste) prin obtinerea, în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto, a unităţilor de reducere a emisiilor din proiecte, intr-o alta tara (tara de transfer sau tara gazda);– unitate de reducere a emisiilor, URE – reducerea sau absorbtia emisiilor de GHG a 1.000 kg CO(2) echivalent rezultand dintr-un proiect vizand reducerea emisiilor antropice (art. 6.3 din Protocolul de la Kyoto) pe durata angajamentului de 5 ani în perioada 2008-2012, calculată în conformitate cu Decizia 2/CoP(3);– cerere de credit – o cerere de credit asupra unei unităţi de reducere a emisiilor rezultate dintr-un proiect concret, initiat şi derulat intr-o tara gazda de către vânzătorul cererii;– ERUPT(-x) – Procedura de licitaţie pentru achizitionarea unor unităţi de reducere a emisiilor în anul 2000; x = numărul ofertei;– participant – entitate privată care acţionează drept contractor pe lângă autoritatea ofertanta în cadrul ERUPT;– reducere suplimentara – o reducere a emisiilor prin reducerea surselor sau sporirea capacităţii de indepartare prin absorbtie, care este similara celei care s-ar fi produs în lipsa proiectului propus [art. 6.1b] din Protocolul de la Kyoto);– acorduri interguvernamentale – acord între guvernele tarilor care achizitioneaza şi tara gazda privind cooperarea generală în privinta implementarii comune (de exemplu: memorandum de înţelegere, scrisoare de intentie, acord, tratat, protocol);– studiu de baza – document care intr-o maniera temeinica stabileste în mod obiectiv, sistematic şi reproductibil situaţia privind emisiile de GHG şi alte aspecte de mediu, inaintea începerii proiectului de implementare comuna prin mijloace de măsurare şi de calcul;– validare – evaluare tehnica de către un organism independent şi calificat, inaintea contractarii, pentru a afla dacă reducerea emisiilor estimate pentru un proiect poate fi considerata realista;– certificare – evaluare tehnica de către un organism independent şi calificat, pe parcursul perioadei de angajament, pentru a asigura ca reducerea emisiilor din proiectul implementarii comune, masurata şi propusa de contractant, este reala;– certificare URE – URE de la un proiect care a fost certificat.2.2. Cadru: Implementarea comunaDe la sfârşitul secolului al XVIII-lea volumul GHG în atmosfera rezultat din activitatea umana a crescut enorm. Cresterea a condus la încălzirea suprafetei pamantului. Acest efect este numit efectul de sera intensificat. La Conferinta Natiunilor Unite asupra mediului şi dezvoltării din 1992 de la Rio de Janeiro s-a adoptat Agenda 21 şi s-a recunoscut ca efectul de sera crescut ar trebui stopat şi, în consecinţa, şi emisiile de GHG ar trebui reduse.Posibilitati de reducere a emisiilor exista în tarile în curs de dezvoltare şi în tarile cu economie în tranzitie din Europa Centrala şi de Est, precum şi în Occident. Probabil costurile pentru reducerea emisiilor sunt mai ridicate în Occident decat în multe piete care au aparut. Pe de altă parte, pieţele nou-aparute nu sunt capabile sa finanteze reducerea emisiilor, datorita altor prioritati economice. Din acest motiv a fost introdus conceptul de implementare comuna (IC). Prin implementarea comuna (IC) tarile coopereaza într-un proiect de reducere a emisiilor în tara cu economie în tranzitie. Proiectele sunt definite ca proiecte de dezvoltare în care tara beneficiara este asistată în dezvoltarea economiei sale şi are avantaje de pe urma investitiilor şi a asistentei tehnice.În decembrie 1997, la a treia intalnire a Conferintei părţilor de la Kyoto, au fost fixate obiective pentru multe tari (cele mai multe ale OECD/CEE) privind emisiile de gaze cu efect de sera în perioada 2008-2012. Comunitatea Europeana s-a angajat ea insasi sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera (GHG) cu 8% în perioada 2008-2012 comparativ cu nivelul emisiilor existent în anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a cerut să contribuie la indeplinirea acestui obiectiv prin reducerea cu 6% a emisiilor de gaze cu efect de sera (GHG). Este în intentia Olandei sa realizeze cel puţin 50% din eforturile sale pe plan intern pentru a îndeplini angajamentele cuprinse în Protocolul de la Kyoto. Cealalta parte va fi realizata prin mijloacele Mecanismelor de la Kyoto. Implementarea comuna este unul dintre aceste mecanisme.Prin folosirea mecanismului implementarii comune Olanda doreste sa achizitioneze unităţi de reducere a emisiilor (URE) produse în tarile gazda în timpul perioadei de angajament 2008-2012, ca parte a obligaţiilor olandeze aflate sub incidenţa termenilor Protocolului de la Kyoto. În acest scop Olanda doreste sa cumpere solicitări asupra viitoarelor unităţi de reducere a emisiilor de la investitorii care au initiat şi au condus proiecte în tari gazda, inaintea perioadei de angajament.În Protocolul de la Kyoto sunt prevăzute condiţiile de baza pentru proiectele de implementare comuna. Aceste condiţii sunt mult mai detaliate în descrierea tehnica ERUPT.2.3. ObiectulERUPT urmareste cumpararea de unităţi de reducere a emisiilor, ca parte a obligaţiilor Olandei aflate sub incidenţa termenilor Protocolului de la Kyoto, ca acestea să fie produse pe durata perioadei de angajament 2008-2012.Prin ERUPT Olanda doreste sa cumpere credite pentru 2.000.000 de URE (unităţi de reducere a emisiilor).Cantitatea minima care poate fi cumparata de la orice furnizor este de 100.000 URE. Nu exista o cantitate maxima per furnizor.Dacă proiectul genereaza mai multe cereri de credite în perioada 2008-2012 decat sunt necesare sub incidenţa termenilor acordului, atunci Olanda va avea dreptul sa cumpere aceste cereri de credite de la contractor la preţul convenit în acord sau la preţul curent al URE pe piaţa în momentul livrarii, oricare este cel mai mic.PreţulPreţul pentru cererile de credite nu a putut fi inca determinat. În scopul acordarii contractului vor fi utilizate criteriile menţionate în secţiunea 2.6. Olanda îşi rezerva dreptul de a anula o ofertă dacă preturile sau alte condiţii devin nefavorabile.2.4. Descrierea tehnicaProdusul: Cereri de credite pentru UREO unitate de reducere a emisiilor sau URE este o reducere sau o retinere a emisiilor de GHG echivalent a 1.000 kg CO(2), rezultand dintr-un proiect care a urmarit reducerea emisiilor antropice (art. 6.3. din Protocolul de la Kyoto) în perioada de angajament 2008-2012, calculată în conformitate cu Decizia 2/CoP(3).Urmatoarele elemente din aceasta definiţie sunt importante:1. URE sunt produse numai în proiecte.Pentru a produce URE un proiect trebuie să fie initiat, conducand la reducerea emisiilor de GHG prin micsorarea numarului de surse sau prin marirea numarului de rezervoare. Orice oferta asupra URE în cadrul ERUPT este de aceea intotdeauna legata de un proiect de implementare comuna în care se vor produce URE.2. Proiectul trebuie să urmareasca în mod special reducerea emisiilor de GHG.Reducerea emisiilor de GHG va fi un efect dorit sau secundar al multor proiecte comerciale şi de investitii. De exemplu, multe investitii în eficientizarea energiei sunt motivate la inceput de reducerea costurilor, dar au un efect asociat de reducere a emisiilor.Proiectele cu perspective comerciale normale nu sunt considerate proiecte de implementare comuna, chiar dacă ele conduc la o reducere a emisiilor de GHG. În consecinţa, aceste reduceri de emisii nu sunt considerate URE aflate sub incidenţa Protocolului de la Kyoto. Numai acele proiecte realizand o reducere a emisiilor de GHG în plus faţă de cele care s-ar fi produs fără demararea proiectului specific sunt considerate proiecte cu implementare comuna. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, prin folosirea tehnologiilor specifice. Cei care prezinta oferte trebuie să faca în mod clar cunoscut în ce măsura reducerile emisiilor de GHG din proiectele lor pot fi considerate mai mari faţă de ceea ce s-ar fi produs altfel.3. Implementarea comuna este un mecanism sub incidenţa Protocolului de la Kyoto (KP).Protocolul de la Kyoto stabileste ca URE pot fi transferate numai de la o parte la altă parte, ceea ce înseamnă de la un guvern la alt guvern. În consecinţa, entităţi particulare nu pot niciodata poseda, dobandi sau vinde URE. Totusi ele pot fi autorizate de către o parte sa participe la acţiuni care conduc la producerea, transferul sau la dobandirea de URE. Acest lucru sta la baza ERUPT. Prin acceptarea unui contract de la ERUPT un contractor este autorizat sa asiste Olanda în generarea şi dobandirea de URE de la tara gazda. Prin acordarea contractului Olanda depune o cerere pentru URE care urmeaza să fie generate din proiectul specific. Din acel moment nici o altă parte nu mai poate cere nici o URE din proiectul de implementare comuna. Tara gazda autorizeaza contractantul să îşi dea concursul în generarea de URE şi să le transfere în Olanda prin emiterea unei scrisori de aprobare pentru proiect. O scrisoare de aprobare din partea tarii gazda este, în consecinţa, o parte obligatorie a ofertei dumneavoastra.4. URE este legata de perioada de angajament 2008-2012.ERUPT considera doar reducerile din perioada 2008 – 2012. URE produse inaintea acestei perioade nu pot fi cumparate sau transferate de către Olanda. Acestea pot deveni transferabile dacă CoP, în una dintre intrunirile viitoare, deschide posibilitatea de a le face bancabile sau alte modalităţi. Ca rezultat, proiectul din care se ofera cereri de credite trebuie să fie operational şi distinct în perioada 2008-2012.5. URE este calculată în conformitate cu Decizia 2/CoP(3).CoP(3) este Conferinta părţilor ce s-a desfăşurat la Kyoto în luna noiembrie 1997. În Decizia 2 au fost stabilite liniile directoare pentru calculul reducerilor de emisii. Oricum, acestea sunt inca subiectul discutiilor şi negocierilor dintre părţi. Din consideratie pentru ERUPT, Olanda a formulat o metoda mai practica de calcul, bazata pe liniile directoare ale CoP (vezi urmatoarea secţiune). Autoritatea ofertanta va valida URE oferita prin aceasta metoda. Se asteapta din partea Convenţiei-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice ca aceasta va face disponibile linii directoare privind calculul URE, pe baza intalnirilor CoP, înainte de anul 2008. Calculul final al URE şi transferul se vor baza pe aceste linii directoare ale Convenţiei-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice.Calculul URELinia de bazaURE a fost intotdeauna calculată corespunzător unei linii de baza. Linia de baza este situaţia privind emisiile de GHG inaintea începerii implementarii comune, proiect stabilit prin masuratori şi calcule. Ca obiectiv, trebuie să fie stabilita o cale sistematica şi reproductibila. O linie de baza poate fi o cifra absoluta (de exemplu: cantitatea de metan emisa de un pamant cu moloz) sau o cifra relativa la o unitate de productie (de exemplu: cantitatea de energie folosita pentru obtinerea unui kg de hartie intr-o fabrica de hartie sau cantitatea de CO(2) emisa pentru producerea unui MW de energie).Studiul liniei de baza trebuie să satisfaca urmatoarele cerinţe:1. situaţia de pornire trebuie să fie descrisa în cuvinte şi sustinuta de date privitoare la emisiile de GHG, însă, de asemenea, trebuie să dea atenţie efectelor de mediu asupra aerului, apei, solului, sănătăţii umane şi biodiversitatii;2. studiul liniei de baza trebuie să fie executat în conformitate cu procedurile descrise în anexa nr. 2 la aceasta procedura de licitaţie;3. cuantificarea emisiilor de GHG trebuie aplicata 12 luni consecutive inaintea datei de incepere a proiectului de implementare comuna;4. trebuie să se arate ca anul pentru care studiul liniei de baza se desfăşoară este unul reprezentativ.EstimareDupă aceea trebuie să estimati reducerea GHG, ca o consecinţa a proiectului de implementare comuna. Estimarile trebuie facute pentru fiecare an, de la data începerii proiectului până la incheierea acestuia. Estimarile facute pentru anii 2008-2012 trebuie să fie folosite pentru oferta dumneavoastra de cereri.ValidareCa etapa în aprecierea propunerilor, autoritatea ofertanta va avea studiul liniei de baza şi estimarea producerii URE validate. Pe baza acestei validari autoritatea ofertanta va decide dacă va achizitiona cererile oferite.CertificarePe perioada angajamentului reducerea reala de GHG, de exemplu cantitatea reala de URE produsa, trebuie să fie stabilita. Acest lucru trebuie facut prin efectuarea unui studiu de monitorizare, care este realizat folosindu-se o metodologie similara celei de la studiul liniei de baza. Studiul de monitorizare trebuie să fie certificat de un organism independent, recunoscut de Convenţia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice. O dată certificata URE (unitatea de reducere a emisiilor) este oficiala şi poate fi transferata din tara gazda către Olanda.În momentul lansarii ERUPT nici un organism care să certifice reducerile emisiilor de GHG nu a fost inca recunoscut de CCNUSC şi nici o linie de baza nu a fost agreata cu privire la felul în care vor fi realizate monitorizarea şi certificarea. Se asteapta ca asemenea organisme şi linii de baza vor exista până în anul 2008 sau mai devreme. Dacă asemenea organisme şi linii de baza nu vor exista până atunci, Olanda şi tara gazda vor decide asupra procedurii de certificare.Transferul URE (unităţii de reducere a emisiilor)Contractarea, livrarea cererilor de credite de către participant şi transferul ulterior al URE trebuie să aibă loc conform descrierii urmatoarei proceduri:1. proiectul este aprobat de tara gazda ca proiect de implementare comuna. Aprobarea proiectului este depusa intr-o scrisoare de aprobare de către tara gazda;2. după aceea, dacă propunerea este acceptata de autoritatea ofertanta, contractul ERUPT dintre autoritatea ofertanta şi participant reglementeaza aprobarea proiectului de către Olanda şi fixeaza baza legala pentru tranzactiile financiare dintre autoritatea ofertanta şi furnizor;3. URE devine oficiala o dată certificata pe durata perioadei de angajament;4. pe baza scrisorii de aprobare şi a contractului ERUPT Olanda poate să puna în practica cererile de credite, iar transferul URE de la tara gazda către Olanda va avea loc. Tara gazda şi Olanda vor raporta în comun transferul Secretariatului CCNUSC.Cerinţe specifice pentru proiectele generatoare de URE:● trebuie să fie dovedit faptul ca reducerea emisiilor de GHG sau cresterea absorbtiei prin rezervoare naturale nu ar fi avut loc fără proiectul de implementare comuna;● proiectul poate fi implementat în orice tara mentionata în anexa I. Oricum, Olanda a facut deja reglementarile de baza asupra implementarii comune cu un numar de tari care ar putea facilita aprobarea proiectelor de implementare comuna pe teritoriul lor. Aceste tari sunt:– x;– y;– z;● tara gazda trebuie să aibă aprobarea proiectului în scris;● un studiu al liniei de baza trebuie să fi fost realizat;● finantarea proiectului trebuie incheiata înainte ca un contract să poată fi semnat.2.5. Criterii de excludere şi selecţie1. Criterii de excludere: Orice reprezentant poate fi descalificat dacă:– este în stare de faliment sau este pe punctul de a intră în stare de faliment, afacerile sale vor fi administrate de către tribunal, a intrat în aranjamente cu creditori sau este în orice situaţie analoaga survenind din proceduri similare aflate sub incidenţa legilor şi regulamentelor naţionale;– este subiectul procedurilor de declarare a falimentului, unui ordin de lichidare obligatorie sau administrativ, printr-o hotărâre judecătorească, sau unei puneri în ordine cu creditorii ori este subiectul oricăror alte proceduri aflate sub incidenţa legilor şi a regulamentelor naţionale;– a fost condamnat pentru un delict privind conduita sa profesionala printr-o sentinta judecătorească în vigoare;– a fost vinovat pentru o conduita profesionala necorespunzatoare, dovedita prin orice mijloace care pot fi justificate de autorităţile contractante;– nu şi-a indeplinit oblibaţiile legate de plată contribuţiilor securitatii sociale, în conformitate cu prevederile legale ale tarii în care s-a stabilit sau ale tarii autorităţilor contractante;– nu şi-a indeplinit oblibaţiile legate de plată taxelor, în conformitate cu prevederile legale ale tarii în care este stabilit sau ale tarii autorităţilor contractante;– se face vinovat de reprezentarea gresita în furnizarea informaţiilor cerute sub incidenţa prevederilor acestor competente asupra criteriilor pentru selecţia calitativa.În ceea ce priveste dovada criteriilor de excludere, aceasta poate fi data de primele 3 criterii, prin prezentarea cazierului judiciar sau prin neprezentarea acestuia; prin prezentarea unui certificat eliberat de autoritatea competentă din tara de origine sau din tara din care aceasta persoana vine se arata ca nici unul dintre aceste cazuri nu se aplică ofertantului. Dovada criteriilor 5 şi 7 poate fi data de un certificat eliberat de autoritatea competentă. În cazul în care tara interesata nu elibereaza asemenea documente, a caror dovada este data de ofertant, acestea pot fi inlocuite de o declaratie sub prestare de juramant sau, în tari în care prestarea de juramant nu este folosita, printr-o declaratie solemna, pe propria raspundere, data de ofertant în faţa autorităţilor juridice sau administrative competente, notar ori organe competente profesional sau comercial din tara ofertantului ori din tara sa de origine. Dovada criteriilor 4 şi 6 nu este necesar a fi data.2. Situaţia financiară şi economica: Reprezentantul trebuie să fie apt din punct de vedere financiar sa elibereze cereri. Dovada poate fi furnizata de:– prezentarea bilantului contabil sau a extraselor din acesta, unde publicarea unui bilant este ceruta sub incidenţa legii în tara în care reprezentantul este stabilit;– o declaratie a cifrei de afaceri totale a reprezentantului şi cifra sa de afaceri cu privire la bunurile asociate prin contract, pe ultimii 3 ani financiari;– declaratii adecvate de la bancheri.3. Capacitatea tehnica: Dovada capacităţii tehnice a reprezentantului trebuie furnizata prin unul sau mai multe dintre urmatoarele mijloace:– scurta descriere a proiectului care conduce la generarea cererilor de credite asupra URE;– o lista a principalelor livrari indeplinite sau proiecte realizate în ultimii 3 ani, cu datele, cantitatile şi destinatarii implicati, publici sau particulari;– o descriere a posibilitatilor tehnice ale reprezentantului, masurile de asigurare a calităţii şi posibilitatile de studiu şi de cercetare;– indicatii ale tehnicienilor sau ale organelor tehnice implicate, indiferent dacă apartin sau nu apartin în mod direct de reprezentant, în special ale celor responsabili pentru controlul calităţii;– o verificare realizata de expeditor sau în numele lui, de un organ oficial competent al tarii în care furnizorul este stabilit, cu privire la acordul organului asupra capacităţilor de productie ale reprezentantului şi, dacă este necesar, şi asupra posibilitatilor de studiu şi cercetare, precum şi asupra masurilor de control al calităţii.Urmatoarea metodologie va fi folosita pentru a evalua criteriile de selecţie:1. Evaluarea criteriului 1 (criteriul de excludere). Partea este exclusa dacă nu indeplineste unul dintre criterii.2. Evaluarea criteriului 2 (situaţia financiară şi economica), exprimata sub forma unei note numerice de la 0-20.3. Evaluarea criteriului 3 (capacitatea tehnica), exprimata sub forma unei note numerice de la 0 la 80:a) descrierea proiectului: 0-50 puncte; … b) referinţe: 0-20 puncte, maximum 2 puncte per proiect, total 10 proiecte; … c) facilităţi, controlul calităţii, capacitati de productie: 0-10 puncte. … 4. Partea va fi descalificata dacă nota finala este mai mica de 65 şi/sau nota 2 este mai mica de 12 şi/sau nota 3a) este mai mica de 50 şi/sau nota 3b) este mai mica de 12.5. Partea care obtine nota cea mai mare va fi invitata să prezinte o propunere.2.6. Criteriile de acordare a contractuluiContractele vor fi acordate pe baza atractivităţii economice.Urmatoarele elemente vor fi luate în considerare:1. preţul;2. proiectul propus şi tehnologia trebuie să fie considerate fezabile şi capabile sa realizeze standardul URE (validare tehnica);3. proiectul trebuie să aibă o baza financiară sanatoasa (validare economica);4. proiectul trebuie să fie organizat intr-o asemenea maniera încât URE să poată fi livrata în perioada de angajament 2008-2012;5. proiectul nu trebuie să cauzeze nici un efect negativ semnificativ asupra mediului sau social;6. stabilitatea economica a tarii de destinatie nu poate forma o amenintare asupra continuitatii proiectului (evaluare folosind ratingul NCM).Urmatoarea metodologie va fi folosita pentru a evalua criteriile de acordare a contractului:1. Evaluarea criteriului 2, exprimata sub forma unei note numerice de la 0 la 100.2. Evaluarea criteriului 3, exprimata sub forma unei note numerice de la 0 la 100.3. Evaluarea criteriului 4, exprimata sub forma unei note numerice de la 0 la 100.4. Proiectul nu va fi acordat drept contract dacă nota este mai mica de 65 la oricare dintre criterii.5. Calculand media notelor, ponderea mare o au criteriile 5 şi 6.Exemple:– nota x 1 pentru un rating NCM de 1 sau 2;– nota x 0,85 pentru un rating NCM de 3 sau 4;– nota x 0,7 pentru un rating NCM de 5.Proiectul va fi respins dacă nota finala va fi mai mica de 65. Un factor de corectie similar va fi folosit în cantarirea efectelor de impact asupra mediului şi social.6. Toate proiectele cu note mai mari de 65 vor fi clasificate pe baza pretului în comparatie cu nota. Contractele vor fi acordate proiectelor cu cel mai mare grad de apreciere [valoarea cea mai mare din punct de vedere material (bani), cel mai scăzut raport pret/nota].Bugetul este disponibil pentru oferta până la concurenta sumei de ……. guldeni olandezi.O vizita la santier va face parte integrantă din procedura de acordare a contractului.2.7. Adrese utile:– numele şi adresa Ministerului Afacerilor Economice;– numele şi adresa organizaţiei care face oferta;– numele şi adresa autorităţilor din tara gazda.3. Procedura de aplicare3.1. GeneralitatiERUPT este organizata conform normelor restrictionate ale Uniunii Europene.ERUPT consta în doua faze: o faza de selecţie şi o faza de acordare a unui contract. În faza de selecţie cei care prezinta oferte pot prezenta autorităţii ofertante un formular de exprimare a interesului. Firmele care şi-au exprimat interesul sunt protejate, evaluate prin intermediul criteriilor de selectare prevăzute în secţiunea 2.5 şi în final clasificate. Olanda va informa autorităţile cuvenite din tarile gazda. După impunerea criteriilor de excludere şi selectare, acele firme considerate a avea cele mai bune perspective vor fi selectate.Urmatoarea faza este cea a acordarii contractului. Autoritatea ofertanta va intentiona sa invite cel puţin 5 firme pentru a prezenta o propunere. Propunerile vor fi evaluate în conformitate cu criteriile de acordare a contractului prevăzute în secţiunea 2.6. Dacă propunerea dumneavoastra nu este acceptata, autoritatea ofertanta va rambursa o sumă de @@ guldeni olandezi (T.V.A. inclusa) pentru lansarea pe piaţa a propunerii.O noua convocare pentru oferte va fi prezentată dacă mai puţin de 3 firme trec de faza de selecţie. Dacă după aceasta a doua convocare pentru oferte tot mai puţin de 3 firme trec de faza de selecţie, autoritatea ofertanta va începe procedura de negociere.Procedura este prezentată schematic în anexa nr. 6.3.2. Faza de selecţieExprimarea interesului trebuie să conţină urmatoarele informaţii:● formular de cerere completat;● documentele menţionate la secţiunea 2.5 pct. 1 "Criterii de excludere";● extras din registrul comerţului;● bilantul contabil pe anul 1998;● referinţe cu privire la iniţierea unor proiecte similare (maximum 5);● referinţe cu privire la functionarea unor proiecte similare (maximum 5);● referinţe cu privire la tehnologia care va fi folosita în proiect.Formularul de cerere trebuie să fie un document concis care să conţină cele mai relevante informaţii despre proiectul şi despre firma dumneavoastra, despre destinatar şi despre ceilalti parteneri de proiect ai dumneavoastra. Formularul de cerere este atasat ca anexa nr. 1.Sunteti instiintat ca acest formular este obligatoriu, iar cererea dumneavoastra trebuie să conţină toate elementele menţionate în acest formular. Cererile care nu au formularul obligatoriu nu vor fi luate în considerare.Trebuie sa trimiteti cererea dumneavoastra către autoritatea ofertanta prin posta sau personal înainte de termenul limita mentionat în programul orar (secţiunea 3.5).Propunerile care sosesc după termenul limita sau propunerile trimise sub alte forme, cum ar fi prin fax sau e-mail, nu vor fi luate în considerare.3.3. Faza de acordare a contractuluiFirmele selectate în faza anterioara vor fi imputernicite de autoritatea ofertanta să prezinte o propunere. Propunerea trebuie să conţină urmatoarele documente:1. oferta de cereri de credite pentru URE, numar de pozitie, pret, durata de livrare;2. scrisoare de aprobare din partea tarii gazda;3. descrierea tehnica detaliata a proiectului;4. informaţii financiare detaliate ale proiectului;5. studiul liniei de baza a implementarii comune.Formularele privind aceste documente sunt prevăzute în anexele la aceasta procedura de licitaţie.Propunerile cărora le lipseste oricare dintre aceste documente nu vor fi luate în considerare. ┌────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ P.M. Instrucţiunile detaliate de participare │ │ la licitaţie vor fi elaborate de organizaţia ofertanta. │ └────────────────────────────────────────────────────────────┘3.4. Publicarea rezultatelor oferteiFirmele care au trimis o ofertă vor fi informate în scris despre rezultatele acesteia. Rezultatele ofertei vor fi publicate în @@@@@. Dacă este nevoie, autorităţii ofertante i se poate solicita sa furnizeze clarificari verbale.3.5. Termene de desfăşurare Actiunea Data Publicarea ofertei x Incheierea ofertei Selectarea furnizorilor, invitatie pentru propuneri Incheierea primirii propunerilor Acordarea contractului Publicarea rezultatelor ofertei +
Anexa 1Formularul de cerere pentru selecţieFormularul de cerere pentru exprimarea interesului consta în 3 părţi. Va rugam sa incepeti fiecare parte pe o pagina noua.1. INFORMATII GENERALE1.1. Numele şi adresa solicitantuluiNumele firmeiAdresaCodul strazii şi adresaAdresa postalaCodul strazii şi adresa postala din orasTaraPersoana de contactDenumirea functieiNumărul de telefonNumărul de faxNumărul bancarBancaNumărul de angajaţiDomeniul principal de activitate al firmeiNumărul CPANumărul de înregistrare la camera de comertData înregistrării1.2. Partenerii de proiectNumele firmeiAdresaCodul strazii + oras + adresa din taraTaraPersoana de contactDenumirea functieiNumărul de telefonNumărul de faxNumărul de angajaţiDomeniul principal de activitate al firmeiNumărul CPANumărul de înregistrare la camera de comert + orasData înregistrării2. INFORMATII DESPRE PROIECT2.1. Rezumatul proiectuluiGenericul proiectului (maximum 40 de pozitii)Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante caracteristici ale proiectului)Data de incepere a proiectuluiData de incetare a proiectuluiTotalul estimat de cereri de URE pentru a fi livratePreţul oferit per URECosturile totale estimate ale proiectului2.2. Definirea proiectului (maximum 750 de cuvinte)Obiectiv, rezultate asteptateFond, istoric, locatie, relatii cu alte proiecte, obiective pe termen lung şi scurt, structura finantarii, calculul producerii de URE2.3. Plan operational (maximum 500 de cuvinte)Fazele proiectului, activităţile care trebuie realizate, materiale necesare şi de calcul, planificarea proiectului, intinderea în timp, bugetul estimat per faza de proiect2.4. Colectivul de proiect (maximum 250 de cuvinte)Descrierea solicitantului, descrierea relatiei dintre partenerii de proiect3. SEMNATURIPărţile subsemnatare sunt de acord sa realizeze proiectul cum a fost descris în aceasta propunere de selecţie şi să fie angajat să execute sarcinile menţionate.SolicitantNumele şi prenumeleDenumirea functieiLocalitateaDataSemnaturaPartener/ParteneriNumele şi prenumeleDenumirea functieiLocalitateaDataSemnaturaAnexe:● extras de la registrul comerţului;● bilantul contabil anual;● referinţe cu privire la iniţierea unor proiecte similare;● referinţe cu privire la functionarea unor proiecte similare;● referinţe cu privire la tehnologia care va fi folosita în proiect. +
Anexa 2Conceperea Scrisorii de aprobareScrisoare de aprobareSubsemnatul, reprezentant legal al , parte a Protocolului de la Kyoto,Preambul, referinţe, declaratii politicereferitor la:numărul de propuneri , numita , mentionata de acum incolo proiectul,de către , mentionat de acum incolo contractant,datare ,pe baza condiţiei prin care proiectul este acceptat de Guvernul Olandei şi a contractului privind livrarea de URE care este semnat între Guvernul Olandei şi contractant,declar că:recunoaste proiectul ca fiind un proiect de implementare comuna în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto;proiectul se supune cerințelor unui proiect de implementare comuna stabilit de guvernul , astfel cum a fost prezentat în Termenii de referinţa ai ofertei OCURE din ;autorizeaza contractantul sa sprijine producerea de URE prin realizarea proiectului în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto;va transfera din garantarea URE produsa prin proiect Guvernului Olandei pe perioada 2008-2012;şi Olanda vor raporta în comun transferul Secretariatului CCNUSC (Convenţia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimburilor climatice).Conceput ,SemnatDin partea tarii gazda Din partea contractantuluiNumele complet al tarii Numele complet al firmeiNumele: Numele:Pozitia: Pozitia:Data: Data:Semnatura: Semnatura: +
Anexa 3Formularul descrierii tehnice a proiectului ┌────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta.│ └────────────────────────────────────────────────────────────┘Rezumatul proiectuluiGenericul proiectului (maximum 40 de pozitii)Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante caracteristici ale proiectului)Data de incepere a proiectuluiData de incetare a proiectuluiTotalul estimat de cereri de URE pentru a fi livratePreţul oferit per URECosturile totale estimate ale proiectuluiDefinirea proiectuluiFond, istoric, locatieObiective pe termen lung şi scurtRezultateCalculul producerii de UREAnaliza fezabilitatiiPlan operationalFazele proiectuluiActivităţile care trebuie realizate, jaloane şi puncte de decizieMateriale necesare şi de calculPlanificarea proiectuluiDurataOrganizarea proiectuluiIndicati cum este organizat proiectul, ce persoane şi organe sunt implicate, cum sunt indeplinite sarcinileEvaluarea risculuiRiscuri tehniceRiscuri economiceRiscuri organizatoriceRiscuri managerialeActivităţi de monitorizareDescrierea activităţilor de monitorizarePlanificarea activităţilor de monitorizareReducerea exceselorAprecierea alternativelorMotivatia tehnologiei aleseAlte efecteEfecte asupra mediuluiEfecte social-culturaleEfecte economice. +
Anexa 4Formularul descrierii proiectului financiar ┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. │ └──────────────────────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 5Formularul studiului liniei de baza a implementarii comune ┌─────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. │ └─────────────────────────────────────────────────────────────┘ +
Anexa 6 Procedura ERUPT ╔════════════════════════════╗ ║1. Reglementari şi proceduri║ ╚════════════════════════════╝ ┌────────────┐ ┌────────────┐ │ MoU per │ │ │ │ parte şi │ │ ToR │ │ anexa la ei│ │ │ └────────────┘ └────────────┘ ╔══════════════════════════════╗ ║ 2. Informaţii ║ ╚══════════════════════════════╝ ┌─────────────┐ ┌─────────────┐ │ Publicarea │ │Anunţul │ │ în BB │ │indicativ în │ └─────────────┘ │M.O. al CEE │ └─────────────┘ ╔═════════════════════════════════╗ ║ 3. Procurare – Faza de selecţie ║ ╚═════════════════════════════════╝┌───────────────┐ ┌────────────┐ ┌─────────────────────────┐┌──────────┐┌──────┐│Anunţul │ │Expresii ale│ │Aprecierea criteriilor ││Contrac- ││Selec-││contractului │ │Interesului │ │de excludere şi selecţie ││tul tarii ││tia ││în M.O. al CEE │ └────────────┘ └─────────────────────────┘│gazda ││firme-│└───────────────┘ └──────────┘│lor │ └──────┘ ╔═════════════════════════════════╗ ║ 4. Procurare – Faza de acordare ║ ║ a contractului ║ ╚═════════════════════════════════╝ ╔═══════════════════════════════════╗ ║ 4a. Cereri pentru propuneri ║ ╚═══════════════════════════════════╝ ┌───────────────────┐ ┌────────────────┐ ┌─────────────────────────┐ │ Invitatii pentru │ │ Aprobarea │ │ Oferta inclusiv │ │ propuneri │ │ tarii gazda │ │ Scrisoarea de Aprobare │ │ detaliate │ └────────────────┘ └─────────────────────────┘ └───────────────────┘ ╔══════════════════════════════╗ ║ 4b. Aprecierea propunerilor ║ ╚══════════════════════════════╝┌───────────┐┌──────────────┐ ┌────────────┐ ┌────────────────┐│Validarea ││Aprecierea │ ┌───────────┐ │Anunturi de │ │Anunturi de ││sub PK a ││criteriilor │ │Clasificare│ │acordare │ │ respingere ││criteriilor││de acordare │ └───────────┘ │către repre-│ └────────────────┘│de IC ││a contractului│ │zentanti │└───────────┘└──────────────┘ └────────────┘ ╔═══════════════════════════════╗ ║ 5. Aprobare/Contractare ║ ╚═══════════════════════════════╝ ┌───────────────┐ ┌──────────────────────────────┐ ┌────────────────────────┐ │ Contractare │ │Anunţul acordarii contractului│ │Informarea tarilor gazda│ └───────────────┘ │în M.O. al CEE │ │asupra acordarii │ └──────────────────────────────┘ │contractului │ └────────────────────────┘ ╔════════════════════════╗ ║ 6. Implementare ║ ╚════════════════════════╝ ┌───────────────┐ ┌─────────────┐ │Plati în avans │ │Monitorizare │ └───────────────┘ └─────────────┘ ╔═════════════════╗ ║ 7. Etapa finala ║ ╚═════════════════╝ ┌────────────────────────┐┌──────────┐ ┌───────────────────┐ ┌──────────────┐ │Producerea, certificarea││Verificări│ │Reglementare finala│ │Raportare la │ │şi livrarea URE ││ │ │ │ │ CCUNSC │ └────────────────────────┘└──────────┘ └───────────────────┘ └──────────────┘─────────────────