PROCEDURA DE IMPLEMENTARE din 27 martie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 5 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 251 04/03/2003
ActulREFERIRE LAHG 758 18/07/2002
ActulREFERIRE LAHG 53 29/01/1999
ActulREFERIRE LAHOTARARE 53 29/01/1999
ActulREFERIRE LAHG 656 06/10/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 84 27/03/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 84 27/03/2003

a subprogramului "Întărirea capacităţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locală"



1. Importanţa programuluiÎn temeiulHotărârii Guvernului nr. 758/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei aplica politicile de dezvoltare economică şi socială pe ansamblul tarii, pe regiuni şi zone de dezvoltare. Pentru realizarea acestor obiective, alături de alte acţiuni întreprinse, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei elaborează şi implementeaza programe multianuale de sprijin al regiunilor.Având în vedere capacitatea relativ redusă a consiliilor locale de a realiza sau de a achizitiona proiecte în vederea acordării de finanţări şi ţinând cont de faptul ca oraşele mici şi mijlocii nu au suficiente resurse pentru elaborarea de studii şi proiecte fezabile, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei implementeaza subprogramul "Întărirea capacităţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locală", aprobat prinHotărârea Guvernului nr. 251/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 18 martie 2003. În cadrul prezentei proceduri subprogramul „Întărirea capacităţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locală” este denumit program.Prin implementarea programului se urmăreşte creşterea capacităţii consiliilor locale ale oraşelor de a deţine proiecte care să fie competitive în diversele licitaţii organizate pentru accesarea de fonduri nerambursabile sau cu dobânda redusă. Programul este conceput pentru a finanta numai proiectele care oferă certitudinea implementarii, asigurând astfel succesul acestei măsuri guvernamentale.Specificul acestui program de dezvoltare consta în asistenţa financiară acordată consiliilor locale ale oraşelor (exclusiv municipii) de pe întregul teritoriu al României, pentru achiziţionarea serviciilor de proiectare în vederea asigurării surselor de finanţare. În acest context autorităţile locale sunt stimulate pentru:● identificarea corecta a prioritatilor în materia investiţiilor în infrastructura de interes public;● achiziţionarea celor mai bune servicii specializate în proiectarea construcţiilor civile, reţelelor de alimentare cu apa, canalizare şi altele;● aplicarea măsurilor necesare pentru a respecta condiţiile impuse de finanţatori.2. Obiectivele programului:– obţinerea finantarilor necesare realizării sau modernizării infrastructurii de interes public prin prezentarea unor proiecte competitive;– creşterea calităţii proiectelor implementate de consiliile locale;– stimularea consiliilor locale de a iniţia şi de a implementa proiecte de dezvoltare;– reducerea diferenţelor dintre consiliile locale în ceea ce priveşte capacitatea de a achizitiona proiecte de dezvoltare locală.3. Bugetul programuluiBugetul total estimat al programului, aferent anilor 2003 şi 2004, este de 328 miliarde lei, din care suma de 100 miliarde lei este alocata de la bugetul de stat.De la bugetul de stat programul este finanţat astfel:

         
  – mii lei –
    2003 2004 estimat Buget total
  Ajutor financiar nerambursabil 49.000.000 49.000.000 98.000.000
  Asistenţă tehnică 1.000.000 1.000.000 2.000.000
  TOTAL: 50.000.000 50.000.000 100.000.000

Ajutorul financiar nerambursabil acordat pentru elaborarea unui proiect nu poate depăşi 400 milioane lei reprezentând maximum 30% din valoarea eligibilă. Diferenţa trebuie să fie finanţată din sursele proprii ale solicitantului, integral, în numerar. Nu se admit contribuţii în natură.4. Programul finanţează:– achiziţionarea de către consiliile locale a serviciilor de proiectare privind investiţiile pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/amenajarea:● reţelelor de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, gaze;● statiilor de epurare a apelor reziduale;● obiectivelor de salubritate, asanare şi îndepărtarea gunoaielor;● clădirilor din domeniul public al oraşelor;– asistenţa tehnica pentru implementarea programului (cheltuieli de personal, materiale şi servicii), destinată agentiilor pentru dezvoltare regionala.5. Cadrul instituţional al programuluiMinisterul Dezvoltării şi Prognozei este autoritatea contractantă, în numele Guvernului, care răspunde de implementarea programului şi stabileşte regulile de depunere şi selecţie a cererilor de finanţare.Mecanismul de implementare a programului este următorul:– după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei proceduri, orice solicitant poate depune cerere de finanţare la sediul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei;– cererile se analizează în ordinea depunerii lor;– conformitatea şi eligibilitatea sunt analizate de reprezentanţii Ministerului Dezvoltării şi Prognozei;– în baza contractului de prestări de servicii agenţia pentru dezvoltare regionala în a carei raza teritorială se afla solicitantul realizează un raport la cererea de finanţare, prin care îşi exprima punctul de vedere cu privire la oportunitatea finanţării;– evaluarea tehnica, financiară şi selecţia cererilor se realizează de comisia de evaluare constituită în acest scop;– fiecare cerere este analizata de membrii comisiei de evaluare, care o propune spre aprobare ministrului dezvoltării şi prognozei;– dacă cererea de finanţare este aprobată, se încheie un contract de finanţare între Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi beneficiar;– beneficiarul achiziţionează serviciul de proiectare, conform legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice;– după încheierea fazei de proiectare Ministerul Dezvoltării şi Prognozei efectuează plata, după ce beneficiarul dovedeşte ca a achitat contribuţia proprie;– beneficiarul trebuie să implementeze proiectul elaborat în condiţiile asumate de acesta în cererea de finanţare.6. Criterii de eligibilitate6.1. Solicitanţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să fie consilii locale ale oraşelor, indiferent de regiune, cu excepţia municipiilor;b) obiectivele de investiţii/lucrările de intervenţie rezultate în urma implementarii proiectului să facă parte din domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale.Potentialii solicitanţi nu sunt în drept sa participe la licitaţia deschisă sau sa primească finanţare nerambursabilă dacă sunt declaraţi într-o situaţie de încălcare contractuală prin neîndeplinirea obligaţiilor provenind dintr-un alt contract încheiat cu Ministerul Dezvoltării şi Prognozei sau un alt contract finanţat din fonduri bugetare sau ale Comisiei Europene.6.2. Eligibilitatea cererilor de finanţareValoarea cererii: Nu exista limita maxima a cheltuielilor totale pentru proiectare. Cererea de finanţare trebuie să prevadă contribuţia solicitantului de cel puţin 70% din costurile eligibile admise. Indiferent de costul total eligibil, solicitarea de ajutor financiar nerambursabil nu trebuie să depăşească valoarea de 400 milioane lei.Durata realizării proiectului: Prezentul program se încheie la sfârşitul anului 2004; nu exista limita maxima de implementare a proiectului.Servicii finanţate: elaborarea fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie) pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/ amenajarea infrastructurii prevăzute la pct. 4.Următoarele servicii sunt finanţate, definite conform Clasificarii produselor şi serviciilor asociate activităţilor CPSA, aprobată prinHotărârea Guvernului nr. 53/1999, şi organizate potrivit Clasificarii activităţilor din economia naţionala – CAEN, aprobată prinHotărârea Guvernului nr. 656/1997:742 – SERVICII DE PROIECTARE, URBANISM, INGINERIE ŞI ALTE SERVICII TEHNICE:7420 – Servicii de proiectare, urbanism, inginerie şi alte servicii tehnice    7420.2 – Servicii de arhitectura;    7420.21 – Servicii de studii şi consultaţii arhitecturale                prealabile;    7420.22 – Servicii de proiectare arhitecturala;    7420.23 – Alte servicii arhitecturale;    7420.3 – Servicii de inginerie specializată;    7420.31 – Servicii de studii şi consultaţii tehnice                prealabile;    7420.32 – Servicii de proiectare tehnica pentru con-                structia clădirilor;    7420.33 – Servicii de proiectare tehnica de instalaţii                mecanice şi electrice pentru dotarea clădirilor;    7420.34 – Servicii de proiectare tehnica pentru construcţii                civile;    7420.35 – Servicii de proiectare tehnica pentru                instalaţii industriale;    7420.36 – Servicii de realizare a proiectelor de                restaurare a monumentelor şi clădirilor istorice;    7420.37 – Alte servicii de proiectare tehnica n.c.a.;    7420.38 – Alte servicii de inginerie specializate.Zone geografice: Sunt eligibile localităţile urbane, cu excepţia municipiilor, din toate regiunile României.Numărul cererilor de finanţare depuse de un solicitant: Un solicitant poate depune mai multe cereri de finanţare pentru proiecte diferite.Sunt finanţate şi studiile de pre- şi fezabilitate din care rezultă ca investiţiile nu sunt justificate.Nu este finanţată elaborarea proiectelor a căror procedura de achiziţie publică a fost încheiată înaintea intrării în vigoare a prezentei proceduri.6.3. CosturiÎn sensul prezentului program, prin cheltuieli pentru proiectare se cuprind cheltuielile pentru:– studii de teren;– obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii;– elaborarea tuturor fazelor de proiectare;– plata verificării tehnice a proiectării;– elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor;– documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice;– studii de impact;– studii/expertize de amplasament.Cheltuielile pentru proiectare sunt formate din costuri eligibile pentru finanţare din cadrul programului şi costuri neeligibile. Fiecare categorie de costuri este detaliată în continuare.Prin costuri eligibile se înţelege valoarea estimată, în moneda naţionala, a cheltuielilor pentru elaborarea următoarelor faze de proiectare:– studiu de prefezabilitate;– studiu de fezabilitate;– proiect tehnic, detalii de execuţie.Costurile eligibile sunt singurele costuri luate în considerare pentru finanţarea nerambursabilă.Sunt neeligibile următoarele costuri pentru:– studii de teren;– verificarea tehnica a proiectării;– elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţii;– documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism;– documentaţii urbanistice;– studii de impact;– studii/expertize de amplasament;– obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii;– organizarea procedurilor de achiziţie publică;– consultanţa;– asistenţa tehnica;– comisioane, taxe, cote legale şi costuri de finanţare;– taxa pe valoarea adăugată.7. Promovarea programuluiPentru a permite informarea clara şi unitară a potenţialilor solicitanţi, va fi susţinută o campanie de promovare la nivel naţional, regional şi local de către Ministerul Dezvoltării şi Prognozei împreună cu agenţiile pentru dezvoltare regionala şi cu sprijinul consiliilor judeţene.Agenţiile pentru dezvoltare regionala vor organiza sesiuni de informare cu aceasta tematica în fiecare municipiu reşedinţa de judeţ, cu invitarea reprezentanţilor consiliilor locale, prefecturii şi Ministerului Dezvoltării şi Prognozei.8. Distribuirea procedurii de implementarePrezenta procedura de implementare va fi utilizata şi drept "Ghidul solicitantului" şi se distribuie gratuit celor interesaţi, la cerere, de către Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala, pe suport hârtie, prin e-mail sau pe suport magnetic. De asemenea, acesta poate fi accesat de pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltării şi Prognozei www.mdp.ro şi la următoarele adrese ale agentiilor pentru dezvoltare regionala:

Nr
crt.

Regiuni

Judeţe

Adresele agentiilor pentru dezvoltare
regionala
1.

Nord-Est

Bacau, Botosani, Iaşi,
Neamt, Suceava, Vaslui

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Est Str. Alexandru cel Bun
nr. 27 bis, cod 5600 Piatra-Neamt,
judeţul Neamt
Tel.: 0233/218071; fax: 0233/218071;
e-mail: adrnordest@adrnordest.ro
2.

Sud-Est

Brăila, Buzau,
Constanta, Galaţi,
Vrancea, Tulcea

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Sud-Est Piaţa Independentei nr. 1,
et. 5, cod 6100 Brăila,
judeţul Brăila
Tel.: 0239/611086; fax: 0239/623403;
e-mail: seagency_ro@cjbraila.ro
3.

Sud
Muntenia

Arges, Calarasi,
Dambovita, Giurgiu,
Ialomita, Prahova,
Teleorman

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Sud Muntenia Str. 1 Decembrie 1918
nr. 1, cod 8500 Calarasi,
judeţul Calarasi
Tel.: 0242/331769; fax: 0242/313167;
e-mail: adr3sud@nex.ro
4.

Sud-Vest

Dolj, Gorj, Mehedinti,
Olt, Valcea

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Sud-Vest Str. Unirii nr. 19, cod 1100
Craiova, judeţul Dolj
Tel.: 0251/414904; fax: 0251/419496;
e-mail: adr4@rdslink.ro,
ofice@adroltenia.ro
5.

Vest

Arad, Caraş-Severin,
Hunedoara, Timiş

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Vest Str. Proclamatia de la Timişoara
nr. 5, cod 1900 Timişoara,
judeţul Timiş
Tel.: 0256/191981; 0256/191923;
fax: 0256/191981;
e-mail: office@adr5vest.ro
6.

Nord-Vest

Bihor, Bistrita-Nasaud,
Cluj, Salaj, Satu Mare,
Maramures

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Vest Str. Sextil Puscariu nr. 2,
cod 3400 Cluj-Napoca, judeţul Cluj
Tel.: 0264/431550; fax: 0264/439222;
e-mail: adrnv@mail.dntcj.ro
7.

Centru

Alba, Braşov, Covasna,
Harghita, Mures, Sibiu

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Centru Str. Decebal nr. 12, cod 2500
Alba Iulia, judeţul Alba
Tel.: 0258/818613; fax: 0258/818613;
e-mail: adcentru@abx.logicnet.ro
8.

Bucureşti
Ilfov

Bucureşti, Ilfov

Agenţia pentru Dezvoltare Regionala
Bucureşti Ilfov Calea Victoriei
nr. 16-20, sc. A, et. 2, sectorul 1,
Bucureşti
Tel.: 021/3159659; fax: 021/3159665
e-mail: adrbi@home.ro

9. Completarea formularului "Cerere de finanţare nerambursabilă"Pentru completarea cererii de finanţare nerambursabilă, al carei model este prezentat în anexa nr. 2, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei, precum şi agenţiile pentru dezvoltare regionala furnizează toate informaţiile cerute, în mod gratuit, potenţialilor solicitanţi.În scopul asigurării unor sanse egale tuturor solicitanţilor, se va respecta confidenţialitatea datelor şi informaţiilor menţionate în cereri şi nu se va face nici o apreciere cu privire la sansele de finanţare a cererilor depuse.Solicitanţii trebuie să respecte strict formularul cererii de finanţare nerambursabilă, precum şi ordinea paginilor.Cererea trebuie indosariata, paginile numerotate, iar documentele cerute trebuie să fie separate prin despartitori. Copiile trebuie să fie lizibile. Cererea de finanţare nerambursabilă, completată în limba română, trebuie depusa împreună cu toate anexele.Nu sunt acceptate cereri completate de mana.Documente care însoţesc cererea de finanţare nerambursabilă:Pentru proiectele pentru a căror implementare solicitantul are surse certe de finanţare:1. copie de pe hotărârea consiliului local privind aprobarea finanţării obiectivelor de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie;2. copie de pe hotărârea consiliului local privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciului care va administra obiectivele de investiţii.Pentru proiectele pentru a căror implementare solicitantul nu are surse certe de finanţare:1. copie de pe hotărârea consiliului local privind aprobarea cofinanţării obiectivelor de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie;2. copie de pe hotărârea consiliului local privind participarea la licitaţie deschisă pentru propuneri de proiecte.10. Depunerea formularului "Cerere de finanţare nerambursabilă"Cererile de finanţare nerambursabilă trebuie trimise în plic sigilat, prin posta, cu confirmare de primire, sau depuse la Ministerul Dezvoltării şi Prognozei, str. Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1, Bucureşti (aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data şi semnatura).Cererile de finanţare nerambursabilă trimise prin orice alte mijloace (de exemplu: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.Cererile de finanţare nerambursabilă (formularul de cerere şi anexele) vor fi depuse în original, însoţite de doua copii.11. Termenul limitaCererile de finanţare nerambursabilă se pot depune la sediul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei începând cu data publicării prezentei proceduri în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la termenul limita de 31 martie 2004.Având în vedere faptul ca cererile de finanţare nerambursabilă vor fi deschise, analizate, evaluate şi selectate în ordinea primirii lor la Ministerul Dezvoltării şi Prognozei, valoarea totală a bugetului pentru program se va diminua progresiv în funcţie de numărul cererilor primite şi selectate pentru finanţare. De aceea, este în interesul solicitanţilor să prezinte cereri cat mai bine fundamentate, într-un termen cat mai scurt de la lansarea licitaţiei.Ministerul Dezvoltării şi Prognozei va publică periodic pe pagina de Internet sumele contractate şi sumele rămase disponibile, pe măsura încheierii fiecărui contract.Dacă sumele prevăzute în cererile de finanţare nerambursabilă depuse în anul 2003 depăşesc bugetul alocat, cererile de finanţare aprobate, dar care nu pot fi onorate, vor fi finanţate în anul 2004 în limita bugetului aprobat pentru acest program.Durata proiectării este de maximum 8 luni, inclusiv durata de realizare a procedurii de achiziţie publică.12. Evaluarea şi selectarea cererilor de finanţare nerambursabilă12.1. Conformitatea şi eligibilitateaConformitatea reprezintă prima etapa în analiza cererii de finanţare nerambursabilă şi presupune verificarea existenţei tuturor documentelor solicitate pentru licitaţie, menţionate la pct. 9.Eligibilitatea reprezintă a doua etapa în analiza cererii de finanţare nerambursabilă şi presupune verificarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate prevăzute la pct. 6.Verificarea prevăzută în cele doua etape menţionate mai sus va fi realizată de către Direcţia zone asistate. Cererea de finanţare nerambursabilă nu poate fi înaintată comisiei de evaluare atât timp cat nu este conformă şi eligibilă. Dacă cererea nu este conformă, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie să răspundă la cererea Ministerului Dezvoltării şi Prognozei în termen de 3 zile. Dacă răspunsul este transmis mai târziu, cererea de finanţare nerambursabilă este respinsă.Persoanele care realizează verificarea conformitatii şi eligibilităţii completează fişa cererii de finanţare nerambursabilă (al carei model este prevăzut în anexa nr. 1) dacă sunt/nu sunt îndeplinite criteriile de conformitate/eligibilitate.Solicitanţii care au fost respinsi în urma verificării conformitatii şi/sau eligibilităţii vor fi anuntati în scris.După constatarea îndeplinirii criteriilor de conformitate şi eligibilitate Ministerul Dezvoltării şi Prognozei va solicita punctul de vedere al agenţiei pentru dezvoltare regionala în a carei raza teritorială se afla solicitantul. Răspunsul agenţiei pentru dezvoltare regionala va fi formulat într-un raport elaborat pe baza informaţiilor de care dispune aceasta, document care va conţine:– includerea viitorului proiect în strategia de dezvoltare locală/regionala;– referiri cu privire la necesitatea elaborării proiectului;– referiri cu privire la alte proiecte elaborate sau finanţate, depuse de solicitant.Pentru elaborarea raportului menţionat mai sus reprezentanţii agentiilor pentru dezvoltare regionala pot verifica informaţiile furnizate de solicitanţi, prin inspecţii pe teren.Raportul trebuie să conţină în mod neechivoc dacă agenţia pentru dezvoltare regionala îl propune sau nu pentru finanţare. Punctul de vedere al agenţiei pentru dezvoltare regionala constituie criteriu în evaluarea tehnica, financiară şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabilă.Agenţia pentru dezvoltare regionala este obligată sa transmită raportul în maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii acestuia Ministerului Dezvoltării şi Prognozei.12.2. Evaluarea tehnica, evaluarea financiară şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabilăCererile de finanţare nerambursabilă sunt analizate de comisia de evaluare, care stabileşte dacă vor fi propuse spre finanţare sau vor fi respinse. După fiecare sesiune comisia de evaluare întocmeşte un raport prin care propune cererile selectate în vederea finanţării, indicând pentru fiecare suma prevăzută pentru finanţare.Criteriile de evaluare şi selecţie sunt aceleaşi pentru toate cererile de finanţare nerambursabilă ajunse în faza de evaluare tehnica, evaluare financiară şi selecţie.Comisia de evaluare va analiza dacă cererile de finanţare nerambursabilă îndeplinesc următoarele criterii:– obiectivul/obiectivele proiectului răspunde/răspund prioritatilor locale/regionale;– exista necesitatea elaborării proiectului;– se demonstreaza viabilitatea financiară;– exista o legătură cu alte obiective de investiţii/lucrări de intervenţie;– certitudinea implementarii.Pentru orice neclaritati ale comisiei de evaluare se admite, pentru clarificări, contactarea solicitantului prin intermediul secretarului comisiei de evaluare. Orice comunicare, solicitare, notificare între comisia de evaluare şi solicitant trebuie să se transmită sub forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre următoarele forme: scrisoare transmisă prin posta cu aviz de primire, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are obligaţia de a transmite documentele respective în cel mult 3 zile. Dacă răspunsul la solicitare nu se primeşte în termen de 3 zile, cererea de finanţare nerambursabilă este respinsă.Pentru cererile de finanţare nerambursabilă respinse solicitantului îi vor fi prezentate motivele care au dus la luarea acestei decizii.13. Comisia de evaluareMembrii comisiei de evaluare sunt aleşi dintre specialişti cu experienta în domeniu şi sunt numiţi prin ordin al ministrului dezvoltării şi prognozei. Vor fi nominalizate cel puţin două rezerve, pentru cazurile în care se identifica un conflict de interese sau apar evenimente neprevăzute.Secretariatul şi preşedinţia comisiei de evaluare vor fi asigurate de către Ministerul Dezvoltării şi Prognozei.Componenta comisiei de evaluare: comisia de evaluare va fi formată din 5 membri, dintre care:a) 3 membri cu drept de punctare:● 2 reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării şi Prognozei;● un reprezentant al Ministerului Administraţiei Publice;b) 2 membri fără drept de punctare, respectiv preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare. Secretarul va redacta raportul de evaluare şi procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de evaluare.Şedinţele comisiei de evaluare: comisia de evaluare se intalneste în sesiuni, compuse din una sau mai multe şedinţe, la convocarea preşedintelui. La sfârşitul fiecărei sesiuni comisia elaborează un raport.În prima sesiune toţi membrii comisiei de evaluare semnează declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate. Orice membru al comisiei de evaluare implicat într-un conflict de interese va fi recuzat şi exclus din aceasta.În aceasta şedinţa comisia de evaluare stabileşte:● regulile şi programul de desfăşurare a sesiunilor comisiei de evaluare în procesul de evaluare, inclusiv cazurile în care se pot cere clarificări din partea solicitanţilor;● modalităţile în care comisia de evaluare va comunică cu solicitanţii.14. Evaluarea calităţii cererilor de finanţare nerambursabilăEvaluarea şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabilă sunt realizate pe baza criteriilor prevăzute la pct. 12, fiecare membru cu drept de punctare al comisiei de evaluare evaluand toate cererile de finanţare nerambursabilă.Fiecare membru cu drept de punctare va completa în fişa cererii de finanţare nerambursabilă dacă sunt/nu sunt îndeplinite criteriile de evaluare.Evaluatorul apreciază îndeplinirea sau neîndeplinirea unui criteriu cu DA sau NU. Nota unui evaluator este stabilită prin calcularea ponderii criteriilor îndeplinite în totalul criteriilor evaluate.Vor fi propuse spre finanţare cererile de finanţare nerambursabilă care îndeplinesc minimum 75% din ponderea criteriilor de evaluare.15. Aprobarea cererilor de finanţare nerambursabilăCererile de finanţare nerambursabilă sunt aprobate de ministrul dezvoltării şi prognozei în limita fondului alocat din bugetul programului.16. Condiţiile de încheiere a contractelorProcesul de contractare se va desfăşura după cum urmează:16.1. Contractul de finanţare nerambursabilă a cererii de finanţare nerambursabilăÎntre Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi beneficiarii finanţării se încheie un contract de finanţare nerambursabilă, iar cererea de finanţare nerambursabilă este parte integrantă a contractului.Principalele elemente ale contractului de finanţare nerambursabilă sunt:● obiectul contractului;● durata de execuţie a proiectului;● finanţarea proiectului;● conţinutul raportului tehnic şi financiar, precum şi sistemul modalitatii de plată;● obligaţii generale;● răspundere;● confidenţialitate;● publicitate;● evaluarea proiectului;● amendamente posibil de adus contractului;● rezilierea contractului;● rezolvarea litigiilor;● verificările tehnice, financiare şi contabile.16.2. Asistenţa tehnica pentru implementarea programuluiÎntre Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala în a căror rază teritorială se implementeaza proiectele se încheie contracte de prestări de servicii pentru implementarea programului, conform prezentei proceduri.Principala obligaţie a agentiilor pentru dezvoltare regionala pentru care Ministerul Dezvoltării şi Prognozei efectuează plati pentru asistenţa tehnica este de a elabora raportul prevăzut la pct. 12.1. Se admit plati inclusiv pentru decontarea cheltuielilor efectuate cu prilejul vizitelor în teren. Agenţiile pentru dezvoltare regionala nu pot transmite unei terţe persoane obligaţia de a elabora raportul la cererea de finanţare nerambursabilă.17. Achiziţionarea bunurilor, serviciilor sau lucrărilor în cadrul programuluiAchiziţionarea de către beneficiarii ajutorului financiar nerambursabil a serviciilor de proiectare prevăzute în contractul de finanţare nerambursabilă încheiat între aceştia şi Ministerul Dezvoltării şi Prognozei se realizează cu respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice. Aceeaşi obligaţie revine şi agentiilor pentru dezvoltare regionala în achiziţionarea bunurilor şi serviciilor finanţate din bugetul de asistenţa tehnica.18. PlatiSumele acordate de Ministerul Dezvoltării şi Prognozei din bugetul programului reprezintă ajutoarele financiare nerambursabile acordate beneficiarilor şi asistenţa tehnica acordată agentiilor pentru dezvoltare regionala.Ajutoarele financiare nerambursabile sunt efectuate strict în limita valorii totale prevăzute în contract.În vederea obţinerii ajutorului financiar nerambursabil beneficiarul transmite Ministerului Dezvoltării şi Prognozei cererea de plată, însoţită de documentele justificative originale şi copii ale acestora.Plata către agenţiile pentru dezvoltare regionala pentru asistenţa tehnica acordată Ministerului Dezvoltării şi Prognozei se va face în baza facturii de prestări de servicii. Pentru elaborarea raportului la cererea de finanţare nerambursabilă Ministerul Dezvoltării şi Prognozei nu plăteşte mai mult de 4 milioane lei.Plăţile se efectuează în contul furnizorului serviciului de proiectare, pe măsura achitării contribuţiei proprii de către beneficiar, conform derulării contractului de prestări de servicii de proiectare. Pentru fiecare suma solicitată prin cererea de plată beneficiarul va face dovada achitării a 70% din suma contractată, iar Ministerul Dezvoltării şi Prognozei va vira 30% (valoarea ajutorului financiar nerambursabil) pe măsura achitării de către solicitant a contribuţiei proprii.Cererea de plată transmisă de beneficiar va fi însoţită de următoarele documente:– contractul cu proiectantul;– facturi originale şi copii ale acestora;– ordinul de plată care să ateste efectuarea plăţii de către beneficiar;– extrase de cont prin care se face dovada achitării contribuţiei proprii de 70%;– identificarea financiară pentru furnizorul beneficiarului.Virarea ajutorului financiar nerambursabil se va face în contul deschis la trezorerie de către furnizorul serviciului de proiectare.19. MonitorizareaMonitorizarea va fi bazată pe rapoartele elaborate de beneficiari, care vor fi analizate de Ministerul Dezvoltării şi Prognozei.Beneficiarii au obligaţia de a efectua către Ministerul Dezvoltării şi Prognozei raportări anuale privind evoluţia obiectivului de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie a căror proiectare s-a realizat cu cofinantare prin bugetul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei.Ministerul Dezvoltării şi Prognozei răspunde de evaluarea rezultatelor şi a impactului programului, precum şi de informarea Guvernului şi a opiniei publice.Ministerul Dezvoltării şi Prognozei elaborează periodic rapoarte de examinare calitativă a activităţilor de implementare.20. Raportarea20.1. Raportări efectuate de către beneficiarPentru efectuarea plăţilor de către Ministerul Dezvoltării şi Prognozei, beneficiarii sprijinului financiar nerambursabil înaintează rapoarte tehnice şi financiare privind stadiul activităţii de proiectare şi execuţie a obiectivelor de investiţii/lucrărilor de intervenţie.Beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile sunt obligaţi sa elaboreze:a) raport de achiziţie având ca scop prezentarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică şi încadrarea în prevederile legale privind achiziţiile publice (se anexează dosarul achiziţiei publice);b) rapoarte periodice (intermediare) care se întocmesc:– în 30 de zile de la data încheierii elaborării proiectului (acest raport va conţine o copie a proiectului);– la încheierea contractelor de achiziţie publică de lucrări pentru realizarea obiectivului de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie;c) raport final: la încheierea obiectivului de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie a căror proiectare a fost realizată cu ajutor financiar nerambursabil.20.2. Raportări efectuate de către Ministerul Dezvoltării şi PrognozeiMinisterul Dezvoltării şi Prognozei elaborează un raport anual privind implementarea programului, care este prezentat Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala şi Guvernului.21. ControlulSistemul de control cuprinde următoarele niveluri:– Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala verifica dacă proiectele elaborate cu ajutor financiar nerambursabil au fost executate;– Ministerul Finanţelor Publice, prin compartimentele sale specializate, colaborează cu Ministerul Dezvoltării şi Prognozei pentru realizarea activităţilor de control asupra modului de implementare a programului;– Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltării şi Prognozei îşi rezerva dreptul de a controla, în etapa de elaborare sau execuţie, desfăşurarea proiectelor finanţate prin program.22. Publicitatea ex postMinisterul Dezvoltării şi Prognozei în colaborare cu agenţiile pentru dezvoltare regionala asigura transparenta şi publicitatea ex post.Lista ajutoarelor financiare nerambursabile acordate prin program se publică pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltării şi Prognozei, după încheierea contractelor cu beneficiarii, şi conţine următoarele informaţii:● numele beneficiarilor;● poziţia geografică a beneficiarilor (regiunea de dezvoltare, judeţul, localitatea);● titlul proiectului pentru elaborarea căruia s-a solicitat cofinantare;● valoarea finanţării; rata de finanţare, ca proporţie a costurilor totale eligibile ale operaţiunii;● după implementarea proiectului se vor completa cu prezentarea obiectivului de investiţii/lucrărilor de intervenţie.23. Dispoziţii finaleProcedura privind implementarea, monitorizarea şi evaluarea programului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta procedura. + 
Anexa 1───────la procedura────────────FIŞA CERERII DE FINANŢARE NERAMBURSABILASolicitant ……………………………………………….Titlul proiectului ………………………………………..Suma solicitată de la program ………………………………Eligibilitate …………………………………………….Conformitate ……………………………………………..Verificator ………………………………………………Numele şi prenumele ……………………………………….Semnatura ………………………………………………..Evaluare:

DA NU
Agenţia pentru dezvoltare regionala propune aprobarea cererii
de finanţare
Obiectivul/obiectivele proiectului răspunde/răspund prioritatilor
locale/regionale
Exista necesitatea elaborării proiectului
Se demonstreaza viabilitatea financiară
Exista o legătură cu alte obiective de investiţii/lucrări
de intervenţie
Certitudinea implementarii (sunt prevăzute acţiuni care
să asigure implementarea proiectului)

Total pondere "DA" ……………………………………………..Evaluator ……………………………………………………..Numele şi prenumele …………………………………………….Semnatura …………………………………………………….. + 
Anexa 2───────la procedura────────────CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILAData depunerii:Număr de înregistrare:

    1. Informaţii despre solicitant
Denumirea legală completa
Codul fiscal
Adresa
Reprezentant
Responsabil de proiect
Telefon nr.
Fax nr.
Adresa e-mail
Website

2. Informaţii despre proiect2.1. Titlul proiectului pentru a cărui elaborare se solicită finanţare:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────2.2. Localizare:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Regiunea de dezvoltare, judeţ, localitate2.3. Durata estimată a obiectivelor de investiţii/lucrărilor de intervenţie:– Pentru proiectare:─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────– Pentru execuţie:─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────2.4. Data propusă pentru începere:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Pentru faza de proiectare2.5. Data estimată de finalizare a implementării proiectului:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Pentru faza de execuţie2.6. Cheltuieli pentru proiectare:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Suma cerută ca ajutor financiar nerambursabil lei % din total
Suma de cofinantare din partea solicitantului lei

2.7. Cheltuieli estimate de execuţie:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────3. Descrierea proiectuluiTema proiectului:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Investiţiile/lucrările de intervenţie pentru care se elaborează proiectulObiectivul/obiectivele proiectului:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Maximum o pagină. Trebuie să fie strâns legate de priorităţile regionale,judeţene şi locale.Necesitatea elaborării proiectului:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Maximum 5 pagini. Informaţii despre:a) beneficiari;b) situaţia actuală;c) cum îmbunătăţeşte proiectul situaţia comunităţii locale;d) existenţa unor studii anterioare (de oportunitate, prefezabilitate,fezabilitate etc.)Resurse financiare pentru proiectare şi execuţie:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Informaţii cu privire la sursele de finanţare preconizateLegătura proiectului cu alte obiective de investiţii/lucrări de intervenţie────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Riscuri majore care pot afecta încheierea cu succes a proiectului şi acţiunide remediere────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Numele şi prenumele ………………..Semnătura …………………………Funcţia …………………… Data ……………………..Documente care se anexează la cerere:Pentru proiectele pentru a căror implementare solicitantul are surse certe de finanţare:1. copie de pe hotărârea consiliului local privind aprobarea finanţării obiectivelor de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie;2. copie de pe hotărârea consiliului local privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciului care va administra obiectivele de investiţii.Pentru proiectele pentru a căror implementare solicitantul nu are surse certe de finanţare:1. copie de pe hotărârea consiliului local privind aprobarea cofinanţării obiectivelor de investiţii sau a lucrărilor de intervenţie;2. copie de pe hotărârea consiliului local privind participarea la licitaţie deschisă pentru propuneri de proiecte.────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x