PROCEDURĂ DE AVIZARE TEHNICĂ din 19 decembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICEMINISTERUL COMUNICATIILOR SI SOCIETATII INFORMATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 12 ianuarie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1785 13/06/2023
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURA 19/12/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.247/1.179/2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 30 din 12 ianuarie 2018.
 + 
Articolul 1Operatorii economici care solicită emiterea avizului tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare norme metodologice, depun la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București următoarele:a)cererea prin care solicită eliberarea avizului tehnic, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură;b)un aparat, ca model de referință, pentru efectuarea testelor și o memorie fiscală goală, accesibilă;c)prospectul, manualele de utilizare, programare și documentația de service, în original sau copii conforme, traduse în limba română, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara țării;d)declarația producătorului privind rezistența la condițiile de mediu, în conformitate cu prevederile art. 81 alin. (2) din normele metodologice, tradusă în limba română, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara țării;e)declarația producătorului cu privire la modulul criptografic, din care să reiasă certificarea acestuia în conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3, prin indicarea numărului de certificat;f)copia Declarației UE de conformitate referitoare la compatibilitate electromagnetică, echipamente electrice de joasă tensiune, echipamente terminale de radio și telecomunicații, după caz, precum și a Declarației UE de conformitate în cazul taximetrelor;(la 23-06-2023,
Litera f), Articolul 1 a fost modificată de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
g)documentația tehnică de implementare a jurnalului electronic, precum și dispozitivele și/sau programele de citire a memoriei fiscale și programele de citire și de verificare a integrității fișierelor jurnal electronice, traduse în limba română, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara țării;h)declarația producătorului cu privire la asigurarea stocării datelor și funcționarea ceasului de timp real minimum 1.440 de ore în absența tensiunii de alimentare de către modulul fiscal; i)o memorie fiscală la limita de umplere și un dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, în conformitate cu art. 33 pct. C lit. a) din normele metodologice.j)documentația tehnică a protocolului de funcționare utilizat de echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, supus testării, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din normele metodologice;(la 23-06-2023,
Articolul 1 a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
k)documentația tehnică a protocolului de comunicație utilizat de perifericele de plată utilizate în echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din normele metodologice;(la 23-06-2023,
Articolul 1 a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
l)documentația tehnică privind configurația întregului echipament nesupravegheat de tipul automatelor comerciale, format din perifericele de plată și unitatea de control, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din normele metodologice.(la 23-06-2023,
Articolul 1 a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Articolul 2Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București verifică și/sau testează:a)îndeplinirea funcțiilor și condițiilor tehnice prevăzute în secțiunea a 2-a din normele metodologice, cu excepția celor prevăzute la art. 23 lit. b), c) și e) și la art. 33 pct. A lit. f), pentru care verificarea se asigură de organismul notificat care a eliberat certificatul de conformitate examinare CE de tip;b)îndeplinirea cerințelor generale prevăzute la art. 81 din normele metodologice;c)programarea aparatului de marcat electronic fiscal;d)funcțiile obligatorii;e)imposibilitatea accesului la funcțiile interzise, cu excepția celei prevăzute la art. 35 lit. a) pentru care verificarea se asigură de organismul notificat care a eliberat certificatul de conformitate examinare CE de tip; f)memoria fiscală și jurnalul electronic;g)funcționarea în cadrul unui sistem de gestiune, dacă este cazul;h)imposibilitatea accesării componentelor aparatului de marcat electronic fiscal și programului de operare;i)posibilitatea ieșirii din situațiile de pană.j)corectitudinea datelor transmise către modulul fiscal de către unitatea de control și perifericele de plată pe baza protocolului de funcționare utilizat de echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale.(la 23-06-2023,
Articolul 2 a fost completat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Articolul 3Testarea aparatelor de marcat electronice fiscale constă în programarea parametrilor și în tipărirea sau emiterea, după caz, a documentelor, în condițiile prevăzute de normele metodologice.(la 23-06-2023,
Articolul 3 a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Articolul 4Testarea funcțiilor obligatorii se efectuează prin apelarea funcțiilor obligatorii prevăzute la art. 33 din normele metodologice și prin verificarea rezultatelor obținute. + 
Articolul 5Programul aparatului de marcat electronic fiscal corespunde cerințelor dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 24-29 din normele metodologice și nu permite accesul la funcțiile interzise prevăzute în secțiunea a 3-a din normele metodologice. + 
Articolul 6(1)Testarea memoriei fiscale constă în activarea acesteia și în efectuarea programului de înregistrare, pe baza instrucțiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.(2)Se verifică rezultatele înregistrărilor și se fac încercări de schimbare a înregistrărilor din memoria fiscală sau de ștergere a acestora.(3)Memoria fiscală corespunde numai dacă satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate. + 
Articolul 7(1)Testarea jurnalului electronic pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență, constă în:a)inițializarea și programarea jurnalului electronic;b)calculul valorii SHA-2 a fișierului jurnal electronic;c)înregistrarea valorii SHA-2 în memoria fiscală și în fișierul jurnal electronic;d)verificarea integrității înscrierilor valorilor SHA-2 cu ajutorul programelor externe de verificare;e)tipărirea de rapoarte și memorarea fișierelor jurnal electronice pe un dispozitiv de salvare extern.(2)Jurnalul electronic corespunde numai dacă satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate. + 
Articolul 8(1)Testarea operării în cadrul unui sistem de gestiune se efectuează prin simularea funcționării terminalului aparatului de marcat electronic fiscal într-o configurație identică cu cea prevăzută pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie să corespundă cerințelor unei case de marcat electronice fiscale și prin listarea documentelor în concordanță cu prevederile din ordonanța de urgență.(2)Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie să fie instalat astfel încât să nu permită accesul la el fără înlăturarea sigiliului.(3)Setul integral de comenzi al interfețelor de comunicație trebuie specificat detaliat. El nu trebuie să permită comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fără a coopera cu acesta și afectarea datelor înregistrate în modulul fiscal în alt mod decât prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurată autonomia de funcționare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea funcțiilor obligatorii. + 
Articolul 9Verificarea posibilităților de înlăturare a situațiilor de pană constă în provocarea unor situații de întrerupere a funcționării aparatului de marcat electronic fiscal și de blocare a operării acestuia, conform prevederilor art. 38 din normele metodologice, precum și în urmărirea comportării aparatului, în sensul neafectării datelor stocate și asigurării continuității înregistrărilor. + 
Articolul 10Abrogat.(la 23-06-2023,
Articolul 10 a fost abrogat de Punctul 5., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Articolul 10^1În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din normele metodologice, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București verifică și/sau testează cerințele prevăzute la art. 2-9, pentru fiecare protocol de funcționare utilizat de echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale specificat în cererea de testare, iar testele se efectuează separat și se evidențiază distinct în rapoartele de testare elaborate.(la 23-06-2023,
Actul a fost completat de Punctul 6., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Articolul 11(1)După efectuarea testelor și a verificărilor, dacă aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerințelor, se eliberează avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.(2)Avizul tehnic favorabil prevăzut la alin. (1) este emis în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data finalizării testelor care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta procedură.(3)O copie a avizului tehnic, certificată pentru conformitate de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, este transmisă prin grija acestuia comisiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanța de urgență, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii avizului tehnic.(4)Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic este înseriat de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, care emite avizul tehnic și aplică o etichetă ce cuprinde numărul acestuia. Eticheta va fi aplicată astfel încât să nu poată fi înlocuită și să nu permită accesul în echipamentul avizat.(5)În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din normele metodologice, care pot funcționa cu mai multe protocoale și care constructiv dispun de interfețe diferite pentru fiecare protocol în parte, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București aplică sigiliul pe interfața de comunicație aferentă protocolului de funcționare a echipamentului nesupravegheat de tipul automatelor comerciale pentru care nu a fost solicitată testarea de către operatorul economic.(la 23-06-2023,
Articolul 11 a fost completat de Punctul 7., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Anexa nr. 1la procedură
(cerere în două exemplare originale)
ANTET FIRMA SOLICITANTĂ
CERERE
Către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI BucureștiPrin prezenta, ……………………………………………. (date firmă: denumire, adresă, cod poștal, tel., fax, e-mail, cod fiscal, nr. înregistrare la registrul comerțului, nr. cont, bancă, capital social) vă solicită emiterea avizului tehnic/suplimentului de aviz tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal tip …………, model …………., denumire comercială …………………….., produs de firma …………………………………….. (nume, țară).Aparatul de marcat electronic fiscal supus testării are următoarea configurație ………………………^1 și are ca destinație ………………….. .^2^1 În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se specifică protocolul de funcționare al unității de control al echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, ce urmează a fi testat, precum și tipurile de protocoale utilizate de către fiecare periferic de plată în parte.^2 Destinația poate fi: comerț, prestări servicii, alimentație publică, comerț carburanți, schimb valutar, taximetrie. Pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu destinația taximetrie se vor menționa: structură închisă, Declarația UE de conformitate.Ne asumăm răspunderea că aparatul de marcat electronic fiscal supus avizării respectă prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și că toate aparatele comercializate vor fi identice cu cel avizat.Împuternicim pe …………………………………….. (date personale, telefon) ca persoană competentă tehnic să ne reprezinte interesele în procedura de avizare.
Data
…………………………..
Semnătura autorizată
……………………………………………..(la 23-06-2023,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 8., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)
 + 
Anexa nr. 2la procedurăANTET ICI BUCUREȘTI
AVIZ TEHNIC FAVORABIL
Nr. ………… din ……………
privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal
În conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a fost verificat din punct de vedere tehnic aparatul de marcat electronic fiscal tip ……………………………….., model ………………………………………………., denumire comercială ……………………………………………, configurație ………………………., protocol de funcționare^1 ……………., care are ca destinație^2…………………………….,^1 În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.^2 Destinația poate fi: comerț, prestări servicii, alimentație publică, comerț carburanți, schimb valutar, taximetrie. Pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu destinația taximetrie se vor menționa: structură închisă, Declarația UE de conformitate.pentru Societatea …………………………., adresa …………………………….., codul fiscal/codul unic de înregistrare …………………, telefon/fax ………………. .Aparatul verificat se avizează din punct de vedere tehnic, întrucât corespunde condițiilor impuse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de normele metodologice de aplicare a acesteia.
Director general,
…………………………………
(semnătura și ștampila)
(la 23-06-2023,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 9., Articolul I din ORDINUL nr. 1.785 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 23 iunie 2023
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x