PRECIZĂRI nr. 104 din 28 ianuarie 1992

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALENR. 104 din 28.01.1992MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELORNR. 180196 din 29.01.1992
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 18 februarie 1992
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEPRECIZARI 10335 17/09/1992
ActulCOMPLETAT DEPRECIZARI 182567 23/09/1992
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ART. 17
CAP. 1REFERIRE LAHG 21 18/01/1992
CAP. 1REFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ART. 14
CAP. 2REFERIRE LAHG 759 05/11/1991
CAP. 2REFERIRE LAHG 219 27/03/1991
CAP. 2REFERIRE LAHG 127 25/02/1991
CAP. 2REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 1
CAP. 2REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 2
CAP. 2REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 3
CAP. 2REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 4
CAP. 3REFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ANEXA 2
CAP. 5REFERIRE LALEGE 32 29/03/1991
CAP. 6REFERIRE LALEGE 15 11/02/1991
CAP. 7REFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ART. 18
CAP. 7REFERIRE LAHG 20 18/01/1992 ANEXA 3
CAP. 7REFERIRE LAPRECIZARI 6436 27/11/1991
CAP. 7REFERIRE LAPRECIZARI 1399 25/11/1991
CAP. 7REFERIRE LAHG 780 16/11/1991
CAP. 7REFERIRE LAHG 360 20/05/1991
ANEXA 1REFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ANEXA 2
ANEXA 2REFERIRE LAHG 21 18/01/1992 ANEXA 2
ANEXA 3REFERIRE LAHG 579 27/08/1991
ANEXA 3REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 1
ANEXA 3REFERIRE LAHG 127 25/02/1991 ANEXA 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEPRECIZARI 10335 17/09/1992
ActulCOMPLETAT DEPRECIZARI 182567 23/09/1992

în legatură cu sistemul de stabilire a fondului de salarii la societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 21/18 ianuarie 1992



În baza art. 17 din Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992, pentru aplicarea prevederilor acesteia, se precizează următoarele: + 
Capitolul IPrevederi generale1. Sistemul de stabilire a fondului de salarii pe anul 1992, conform prevederilor Hotărîrii Guvernului nr. 21/1992, se aplică la toate societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi la regiile autonome la care salarizarea se face ca la societăţile comerciale.Prevederile hotărîrii se aplică şi unităţilor care sînt în curs de organizare ca societăţi comerciale cu capital majoritar de stat sau regii autonome.2. Potrivit art. 14 din hotărîre, la regiile autonome cu specific deosebit nu se aplică sistemul de stabilire a fondului de salarii şi de impozitare prevăzut de hotărîre. De asemenea, nu se aplică prevederile hotărîrii la societăţile comerciale cu capital străin sau la reprezentanţele străine, care îşi desfăşoara activitatea pe teritoriul României, la societăţile comerciale cu capital privat, precum şi la unităţile cu capital mixt, la care ponderea capitalului străin sau privat este de minimum 50%.3. Potrivit prevederilor art. 1 şi 2 din hotărîre, stabilirea salariilor şi a modului de indexare a acestora se face prin contractele colective de muncă sau, după caz, prin contractele individuale de muncă, în limita posibilităţilor financiare ale fiecărei unităţi, astfel încît societatea să poată asigura acordarea drepturilor stabilite din veniturile realizate.
 + 
Capitolul IICu privire la stabilirea fondului de salarii de referinţă4. Determinarea fondului de salarii de referinţă se face în conformitate cu prevederile art. 6 şi ale anexei nr. 1 la hotărîre, pe baza următoarelor elemente:a) Fondul salariilor de bază, determinat prin însumarea salariilor de bază lunare negociate prin contractele individuale de muncă, pentru personalul existent în evidenţele unităţii în ultima zi a lunii octombrie 1991.Salariul de bază este cel stabilit pentru program normal de lucru şi cuprinde compensările şi indexările pentru creşterea preţurilor acordate efectiv pînă la sfîrşitul lunii octombrie 1991. În salariul de baza se cuprind şi sporurile şi indemnizatiile care, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991, au facut parte din salariul de baza.Indemnizatia de zbor pentru luna octombrie 1991 se va calcula în functie de numărul de ore de zbor realizat, în medie lunara, de către fiecare persoana, în perioada august-octombrie 1991.Salariile de baza pentru personalul incadrat cu contract de muncă pe durata nedeterminata pentru o fractiune de norma (1/2 norma, 1/4 norma etc.) se iau în calcul corespunzător fractiunii respective.În situaţia agentilor economici care, datorita posibilitatilor financiare reduse, nu au indexat salariile la nivelul maxim de 13,43% prevăzut prin Hotărîrea Guvernului nr. 579/1991, fondul de salarii calculat potrivit celor de mai sus se corecteaza astfel incit să se asigure integral coeficientul de indexare. Exemplu: o societate comerciala a acordat o indexare medie de 10%. În aceasta situaţie, fondul de salarii de baza se majoreaza cu raportul dintre indicele de indexare prevăzut prin hotărîrea respectiva (1,1343) şi indicele efectiv acordat (1,10), adica cu 1,031 (1,1343:1,10=1,031).b) Numărul de personal existent în evidentele unităţii cuprinde personalul incadrat cu contract de muncă pe durata nedeterminata, inclusiv personalul din conducerea unităţii, personalul aflat în incapacitate temporara de muncă sau în concediu platit pentru ingrijirea copiilor în vîrsta de pînă la un an, precum şi alte categorii de personal care lipsesc temporar din unitate şi pentru care, potrivit legii, unitatile au obligaţia pastrarii locului de muncă: personalul aflat în concentrare militara, în delegatie în tara sau în strainatate, care urmeaza diferite forme de pregatire profesionala în tara sau în strainatate, precum şi cel aflat în şomaj tehnic.Nu se cuprind în acest numar personalul care-şi satisface stagiul militar şi cel detasat care se cuprinde în numărul de personal al societatilor comerciale unde îşi desfăşoară activitatea.În cadrul personalului incadrat cu o fractiune de norma, la calculul numarului de personal se are în vedere fractiunea în cauza.Modul de cuprindere în numărul de personal al salariatilor incadrati cu contract de muncă pe durata determinata, altii decit cei angajaţi pentru inlocuirea unor salariati incadrati cu contract de muncă pe durata nedeterminata, care lipsesc din unitate din diferite motive, se face în condiţiile prevăzute la art. 11 din hotărîre.c) Valoarea absoluta a sporurilor în cuantumul stabilit pentru fiecare persoana existenta în evidentele unităţii în ultima zi a lunii octombrie:Sporurile stabilite în procente se vor determina ca valoare absoluta la salariul de baza luat în calcul conform lit. a).Sporul pentru orele lucrate în cursul noptii se va calcula la salariul de baza determinat pentru numărul de ore lucrate în medie lunara, în cursul noptii, în perioada august-octombrie 1991.În cazurile în care, prin sistemul aplicat în cursul anului 1991, s-a optat şi s-au introdus efectiv în salariile de baza unele sporuri care nu s-au mai acordat în mod distinct, acestea vor fi avute în vedere, în continuare, ca parte a salariilor de baza şi se vor cuprinde în fond conform lit. a).d) Adaosurile şi premiile realizate în perioada august-octombrie 1991, se determina ca medie procentuala lunara faţă de salariile de baza corespunzătoare timpului efectiv lucrat în aceste luni şi cuprind:– diferenţa în plus sau în minus dintre suma acordată potrivit formei de salarizare aplicate şi suma salariilor de baza corespunzătoare timpului efectiv lucrat;– premiile stabilite potrivit prevederilor Hotărîrii Guvernului nr. 127/1991, constituite şi prelevate pe costuri în perioada august-octombrie 1991;– sumele platite angajatilor pentru orele suplimentare efectuate, inclusiv sumele platite pentru lucrul sistematic peste programul normal; alte adaosuri variabile necuprinse în lit. c).Sumele platite în lunile august-octombrie 1991 pentru perioadele anterioare nu se iau în calcul la stabilirea fondului de referinţa.Media procentuala se calculeaza prin raportarea sumei adaosurilor şi premiilor enumerate mai sus la salariile de baza corespunzătoare timpului efectiv lucrat în perioada august-octombrie 1991.Suma corespunzătoare adaosurilor şi premiilor se calculeaza prin aplicarea mediei procentuale la fondul de salarii de baza stabilit potrivit lit. a) de mai sus.e) La suma salariilor de baza (lit. a), a sporurilor (lit. c) şi a adaosurilor şi premiilor (lit. d), de mai sus, se adauga indemnizatiile acordate membrilor consiliului imputernicitilor statului, consiliului de administratie, cenzorilor şi comitetului de direcţie în luna octombrie 1991.f) Fondul de salarii determinat conform lit. e) se diminueaza cu fondul rezultat din insumarea diferentelor în plus dintre salariile de baza stabilite prin contractele individuale de muncă şi limitele salariilor de baza prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991, astfel cum au fost modificate prin Hotărîrea Guvernului nr. 219/1991 şi Hotărîrea Guvernului nr. 579/1991, pentru care se datora impozit suplimentar potrivit anexei nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991, precum şi cu valoarea medie lunara a fondului de salarii din lunile august, septembrie şi octombrie 1991, pentru care se datora impozit suplimentar, potrivit anexei nr. 4 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991.Fondul astfel rezultat constituie fondul de referinţa.
 + 
Capitolul IIICu privire la determinarea fondului total destinat platii salariilor, care poate fi consumat de către societăţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome fără plata impozitului suplimentar prevăzut în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/19925. Fondul total destinat platii salariilor, care poate fi consumat fără ca societăţile comerciale şi regiile autonome sa plateasca impozitul suplimentar, se va stabili, lunar, cumulat de la inceputul anului 1992, pe baza fondului de salarii de referinţa, corectat cu o parte din cresterea preturilor de consum faţă de luna octombrie 1991, care se stabileste periodic potrivit art. 7 din hotărîre.6. Pentru lunile ianuarie-aprilie 1992, fondul de referinţa se va majoră cu coeficientul de 1,25, rezultind lunar şi cumulat de la 1 ianuarie 1992 fondul de salarii pentru care nu se plateste impozitul suplimentar.7. Fondul lunar rezultat în urma majorarii fondului de referinţa cu coeficientul de 1,25 poate fi majorat, potrivit hotărîrii, în urmatoarele cazuri:a) dacă unitatile îşi dezvoltă activitatea şi pentru aceasta este necesar un numar de personal mai mare decit cel avut în vedere la stabilirea fondului de salarii de referinţa;b) dacă unitatile au realizat o sporire a eficientei activităţii prin cresterea productivitatii muncii.Condiţiile în care se vor face aceste majorări sînt cele stabilite prin norme metodologice elaborate, în acest scop, de către Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale, împreună cu Ministerul Economiei şi Finanţelor;c) dacă salariul de baza minim brut pe tara va inregistra o crestere mai mare decit coeficientul cu care se majoreaza fondul de referinţa.Majorarea fondului de salarii se va face cu diferenţa de fond pe care agentul economic este obligat sa o plateasca în plus pentru respectarea salariului de baza minim brut stabilit pe tara, respectiv cu fondul necesar pentru a ridica salariile de baza indexate cu coeficientul de majorare a fondului de referinţa la nivelul salariului de baza minim brut pe tara.Avînd în vedere ca, incepind cu data de 1 ianuarie 1992, salariul de baza minim brut pe tara a crescut cu 25% faţă de cel din luna octombrie 1991, deci cu acelasi coeficient cu care se majoreaza fondul de referinţa, în această perioadă nu se aplică prevederile pct. 6 din anexa nr. 1 la hotărîre.
 + 
Capitolul IVCu privire la fondul de salarii care poate fi destinat în mod efectiv platii salariilor în anul 19928. Incepind cu data de 1 ianuarie 1992, în cadrul fiecarei societăţi comerciale cu capital majoritar de stat pot fi negociate elementele sistemului de salarizare fără nici o restrictie.Drepturile de salarii ce se negociaza trebuie să se bazeze pe veniturile ce urmeaza a fi obtinute din activitatea desfăşurată, respectiv să se incadreze în fondul de salarii care poate fi destinat în mod efectiv platii salariilor în anul 1992, astfel incit să fie asigurată o activitate rentabila.9. Fondul de salarii care poate fi destinat în mod efectiv platii salariilor în anul 1992 va fi mai mic decit fondul de salarii neimpozabil suplimentar determinat potrivit cap. III, în cazul în care posibilitatile financiare nu permit plata unor salarii pînă la limita fondului respectiv, în condiţii de rentabilitate.Societăţile comerciale care au posibilitati financiare ce le permit utilizarea unui fond de salarii mai mare decit cel neimpozabil suplimentar, determinat potrivit cap. III, vor trebui ca, la determinarea fondului destinat în mod efectiv platii salariilor, sa tina seama şi de impozitul suplimentar ce se va suporta, de asemenea, tot din veniturile realizate, asigurind în continuare o activitate rentabila.
 + 
Capitolul VCu privire la impozitul suplimentar în cazul depasirii fondului de salarii determinat potrivit cap. III10. Impozitul suplimentar se calculeaza lunar, în raport cu gradul de depasire a fondului de salarii determinat potrivit cap. III, cumulat de la 1 ianuarie 1992.Impozitul suplimentar datorat pentru fiecare luna se stabileste ca diferenţa între impozitul suplimentar calculat în raport cu depăşirea fondului de salarii cumulat de la inceputul anului pînă la sfirsitul lunii şi cel efectiv platit pînă la data respectiva. Spre exemplu: în cazul în care la sfirsitul unei luni, în cursul perioadei cuprinse între 1 ianuarie şi 30 aprilie 1992, va rezultă, pe date cumulate, ca unitatea se încadrează în fondul de salarii determinat conform cap. III, impozitul suplimentar platit anterior se compenseaza sau se restituie acesteia.11. Fondul total destinat platii salariilor, stabilit potrivit prevederilor cap. III, se recalculeaza pe parcursul anului 1992, de fiecare data cînd se stabileste un nou coeficient de corectare a fondului de referinţa, respectiv pentru prima perioada, la sfirsitul lunii aprilie 1992. În mod corespunzător, dacă este cazul, se face şi regularizarea impozitului suplimentar.12. Pentru societăţile comerciale la care, potrivit art. 9 alin. (3) din hotărîre, datorita specificului activităţii în anumite perioade, durata zilei de lucru este mai mare, iar incadrarea în durata normala a zilei de lucru se realizează, în medie, trimestrial, semestrial sau anual, impozitul suplimentar se calculeaza şi se evidentiaza lunar, iar plata acestuia se face la sfirsitul fiecarui semestru, după regularizarile respective.13. În anexa nr. 1 se prezinta un exemplu de calcul al impozitului suplimentar şi de regularizare a acestuia.14. Impozitul suplimentar suportat de societăţile comerciale se virează la bugetul de stat, cu respectarea prevederilor Legii nr. 32/1991.
 + 
Capitolul VICu privire la stimularea salariatilor din profitul net, adica din profitul ramas după plata impozitului pe profit datorat potrivit legii15. Societăţile comerciale pot constitui, potrivit art. 13 din hotărîre, un fond de stimulare a salariatilor de pînă la 10% din profitul ramas după plata impozitului datorat potrivit legii (profitul net), din care, pînă la 50% poate fi acordat salariatilor în cursul anului.Sumele reprezentind stimulentele ce se acordă în cursul anului din profitul net realizat se adauga la fondul de salarii ce se plateste în luna respectiva, în vederea stabilirii impozitului suplimentar datorat în raport cu gradul de depasire a fondului de salarii determinat potrivit cap. III.La sfirsitul anului, fondul de stimulare calculat prin aplicarea cotei de pînă la 10% asupra profitului net realizat se adauga la fondul total destinat platii salariilor, determinat conform prevederilor cap. III, cumulat de la inceputul anului, rezultind fondul în limita caruia, pe total an, nu se plateste impozit suplimentar. În situaţia cînd acest fond astfel determinat este mai mare decit fondul de salarii consumat în tot cursul anului (inclusiv stimulentele acordate din profitul net realizat), impozitul retinut în cursul anului se restituie. În cazul în care acest fond este mai mic decit fondul de salarii consumat, impozitul se recalculeaza şi se face regularizarea cu cel platit în cursul anului.În anexa nr. 2 se prezinta un exemplu de impozitare a fondului total de salarii în cazul în care sînt acordate şi stimulente din profitul net.16. Regiile autonome la care salariile sînt negociate constituie şi acorda fondul de participare la profit în condiţiile prevăzute de Legea nr. 15/1991, aplicindu-se în mod corespunzător şi prevederile pct. 15 de mai sus.
 + 
Capitolul VIIAlte precizări17. Fondul de salarii de referinţa, numărul de personal existent în evidente în ultima zi a lunii octombrie, precum şi celelalte elemente necesare verificării datelor respective se înregistrează la directiile de muncă şi protecţie sociala judetene şi a municipiului Bucureşti, de către fiecare societate comerciala cu capital majoritar de stat şi regie autonoma la care salariile se negociaza, pînă la data de 31 ianuarie 1992, conform fisei model prevăzută în anexa nr. 3.Directiile de muncă şi protecţie sociala vor transmite o copie direcţiilor generale ale finanţelor publice judetene şi a municipiului Bucureşti.Inregistrarea datelor de mai sus se face la aceeasi direcţie de muncă şi protecţie sociala judeteana sau a municipiului Bucureşti la care se înregistrează, potrivit legii, şi contractul colectiv de muncă.18. Potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) din hotărîre, directiile de muncă şi protecţie sociala judetene şi a municipiului Bucureşti, împreună cu directiile generale ale finanţelor publice, judetene şi a municipiului Bucureşti, vor efectua verificarea datelor prezentate, potrivit pct. 17, pînă la sfirsitul trim. I/1992.În vederea realizării acestei prevederi, societăţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome vor organiza evidenta necesară pentru asigurarea unei verificări operative a datelor prezentate.19. La stabilirea indemnizatiei de concediu de odihnă, veniturile realizate pînă la data de 1 ianuarie 1992, stabilite potrivit Precizarilor nr. 1399/6436/1991 ale Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale şi Ministerului Economiei şi Finanţelor, emise în aplicarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr. 780/1991, se majoreaza cu procentul cu care au fost majorate şi salariile de baza incepind cu aceeasi data, dar nu mai mult de 11,1% cit reprezinta partea din cresterea prognozata a preturilor de consum în perioada ianuarie-aprilie 1992.20. Costul mesei calde şi al indemnizatiei de hrana ce se acordă, potrivit reglementarilor în vigoare, salariatilor din unele regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat şi care se suporta din cheltuielile de productie stabilite prin negociere cu ocazia incheierii contractelor colective de muncă vor fi majorate cu pînă la 20%, cit reprezinta cresterea prognozata a preturilor pentru perioada ianuarie-aprilie 1992, la produsele alimentare, faţă de noiembrie-decembrie 1991.21. Plafoanele reglementate prin Hotărîrea Guvernului nr. 360/1991, în raport cu care se stabileste contribuţia parintilor la întreţinerea copiilor în crese şi gradinite, sînt prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 20/1992.22. Potrivit art. 18 din Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992, nerespectarea prevederilor acesteia atrage raspunderea, după caz, disciplinara, materiala sau penala, potrivit dispoziţiilor legale.Ministrul muncii şi protectiei sociale,Dan Mircea PopescuMinistrul bugetului,veniturilor statului şicontrolului financiar,Florian Bercea
 + 
Anexa 1EXEMPLUde calcul al impozitului suplimentar pentru depăşirea fondului totaldestinat plăţii salariilor şi deregularizare a acestuia, pe parcursul unei perioade

       
  1. Fondul de salarii de referinţă 13.800 mii lei
  2. Coeficientul pe baza căruia se calculează fondul total de salarii pentru care societatea comercială nu plăteşte impozit suplimentar 1,25
  3. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 17.250 mii lei
       
  A. Luna ianuarie
       
  4. Fondul total de salarii consumat 18.025 mii lei
  5. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 3  
    – în lei (rd. 4 – rd. 3) 775 mii lei
    – în % (rd. 5 : rd. 3) x 100 4,5%
  6. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992 20%
  7. Impozitul suplimentar datorat şi plătit de unitate (rd. 5 x rd. 6) 155 mii lei
       
  B. Cumulat ianuarie-februarie
       
  1. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 34.500 mii lei
  2. Fondul total de salarii consumat 35.225 mii lei*)
  3. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 1  
    – în lei (rd. 2 – rd. 1) 725 mii lei
    – în % (rd. 3 : rd. 1) x 100 2,1%
  4. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992 20%
  5. Impozitul suplimentar datorat pe perioada ianuarie-februarie (rd. 3 x rd. 4) 145 mii lei
  6. Impozitul suplimentar plătit în luna ianuarie 155 mii lei
  7. Impozitul suplimentar de regularizat în luna martie (rd. 6 – rd. 5) 10 mii lei
       
  C. Cumulat ianuarie-martie
       
  1. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 51.750 mii lei
  2. Fondul total de salarii consumat 55.500 mii lei**)
  3. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 1  
    – în lei (rd. 2 – rd. 1) 3.750 mii lei
    – în % (rd. 3 : rd. 1) x 100 7,2%
  4. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992, corespunzătoare:  
    a) tranşei de depăşire a fondului cu pînă la 5% 20%
    b) tranşei de depăşire a fondului între 5 – 10% 50%
  5. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 1, care se impozitează:  
    a) cu 20% (rd. 1 x 5%) 2.588 mii lei
    b) cu 50% 1.162 mii lei
      ─────────────
    Total: 3.750 mii lei
       
  6. Impozitul suplimentar datorat pe perioada ianuarie-martie – total din care: 1.098,6 mii lei
    a) calculat cu cota de 20% [rd. 5 a) x rd. 4 a)] 517,6 mii lei
    b) calculat cu cota de 50% [rd. 5 b) x rd. 4 b)] 581 mii lei
  7. Impozitul suplimentar datorat de unitate pe perioada ianuarie-februarie 145 mii lei
  8. Impozitul suplimentar plătit de unitate în luna ianuarie 155 mii lei
  9. Impozitul suplimentar plătit ce se regularizează în luna martie 10 mii lei
  10. Impozitul suplimentar ce se plăteşte în luna martie (rd. 6 – rd. 8) 943,6 mii lei
       
  D. Cumulat ianuarie-aprilie
       
  1. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 69.000 mii lei
  2. Fondul total de salarii consumat 72.750 mii lei
  3. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 1  
    – în lei (rd. 2 – rd. 1) 3.750 mii lei
    – în % (rd. 3 : rd. 1) x 100 5,4%
  4. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului id_link=918073;nr. 21/1992, corespunzătoare:  
    a) tranşei de depăşire a fondului cu pînă la 5% 20%
    b) tranşei de depăşire a fondului între 5 – 10% 50%
  5. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 1, care se va impozita:  
    a) cu 20% (rd. 1 x 5%) 3.450 mii lei
    b) cu 50% 300 mii lei
      ───────────
    Total: 3.750 mii lei
  6. Impozit suplimentar datorat pe perioada ianuarie-aprilie – total 840 mii lei
    din care:  
    a) calculat cu cota de 20% [rd. 5 a) x rd. 4 a)] 690 mii lei
    b) calculat cu cota de 50% [rd. 5 b) x rd. 4 b)] 150 mii lei
  7. Impozit suplimentar plătit de unitate în perioada ianuarie-martie 943,6 mii lei
  8. Impozit suplimentar de regularizat în luna mai (rd. 7 – rd. 6) 103,6 mii lei
       
  E. Regularizarea fondului total destinat plăţii salariilor în funcţie de indicele preţurilor de consum efectiv realizat la sfîrşitul lunii aprilie
       
  1. Coeficientul pe baza căruia se recalculează fondul total de salarii pentru care societatea comercială nu plăteşte impozit suplimentar 1,28
  2. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar pe perioada ianuarie-aprilie 70.656 mii lei
  3. Fondul de salarii consumat 72.750 mii lei
  4. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 2  
    – în lei (rd. 3 – rd. 2) 2.094 mii lei
    – în % (rd. 4 : rd. 2) 3,0%
  5. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992 20%
  6. Impozitul suplimentar datorat pe perioada ianuarie-aprilie (rd. 4 x rd. 5) 418,8 mii lei
  7. Impozitul suplimentar plătit în perioada ianuarie-martie 943,6 mii lei
  8. Impozitul suplimentar de regularizat în luna mai (rd. 7 – rd. 6) 524,8 mii lei

*)Fondul de salarii plătit în luna februarie este mai mic faţă de luna ianuarie ca urmare a numărului diferit de zile lucrătoare sau ca urmare a reducerii numărului de personal, dacă s-a optat pentru o astfel de soluţie.**)Ipotetic, s-a avut în vedere că în luna martie va avea loc o majorare a salariilor, faţă de luna ianuarie cu circa 12,4%. + 
Anexa 2EXEMPLUprivind modul de impozitare a stimulentelor acordate dinprofitul net potrivit art. 13 din Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992

               
  A. În cursul anului
   
  1. Profitul net realizat în trimestrul I 21.200 mii lei
  2. Procentul de constituire a fondului de stimulare, stabilit de societatea comercială 8%
  3. Fondul de stimulare din profitul net (rd. 1 x rd. 2) 1.696 mii lei
  4. Din fondul constituit, 50% se acordă salariaţilor în cursul lunii aprilie 848 mii lei
  5. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar în perioada ianuarie-aprilie 69.000 mii lei
  6. Fondul total de salarii consumat pe perioada ianuarie-aprilie 72.750 mii lei
  7. Fondul total supus impozitării (rd. 6 + rd. 4) 73.598 mii lei
  8. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 7  
      – în lei (rd. 7 – rd. 5) 4.598 mii lei
      – în % (rd. 8 : rd. 5) x 100 6,7%
  9. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992, corespunzătoare:  
    a) tranşei de depăşire a fondului cu pînă la 5% 20%
    b) tranşei de depăşire a fondului între 5 – 10% 50%
  10. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 7, care se va impozita:  
    a) tranşa de fond de salarii cu impozit de 20% (rd. 5 x 5%) 3.450 mii lei
    b) tranşa de fond de salarii cu impozit de 50% 1.148 mii lei
      ──────────
    Total: 4.598 mii lei
  11. Impozitul suplimentar datorat pe perioada ianuarie-aprilie – total 1.264 mii lei
    din care:  
    a) calculat cu cota de 20% [rd. 10a) x rd. 9a)] 690 mii lei
    b) calculat cu cota de 50% [rd. 10b) x rd. 9b)] 574 mii lei
  12. Impozitul suplimentar plătit de unitate pe perioada ianuarie-martie 943,6 mii lei
  13. Impozitul suplimentar de plătit în luna aprilie (rd. 11 – rd. 12) 320,4 mii lei
       
  B. La sfîrşitul anului
       
  1. Profitul net realizat 95.000 mii lei
  2. Procentul de constituire a fondului de stimulare, stabilit de societatea comercială 10%
  3. Fondul de stimulare din profitul net 9.500 mii lei
  4. Fondul total de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 301.000 mii lei
  5. Fondul total de salarii, inclusiv fondul de stimulare din profitul net pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar 310.500 mii lei
  6. Fondul total de salarii, inclusiv fondul de stimulare din profit, consumat:  
      – varianta a) 308.000 mii lei
      – varianta b) 315.500 mii lei
    *  
    * *  
  În varianta a), considerînd că pe 11 luni societatea comercială a plătit un impozit suplimentar, acesta se restituie. 1.200 mii lei
  În varianta b) se efectuează regularizarea impozitului astfel:  
  7. Depăşirea fondului prevăzut la rîndul 5  
      – în lei [rd. 6b) – rd. 5] 5.000 mii lei
      – în % (rd. 7 : rd. 5) x 100 1,6%
  8. Cota de impozit prevăzută în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 21/1992 20%
  9. Impozitul suplimentar datorat pe întregul an (rd. 7 x rd. 8) 1.000 mii lei
  10. Impozitul suplimentar plătit pe 11 luni 1.200 mii lei
  11. Impozitul de restituit (rd. 10 – rd. 9) 200 mii lei

 + 
Anexa 3

                 
  Judeţul …………………. Obiectul de activitate (pe scurt)
  Unitatea ………………… ………………………………….
  Adresa ………………….. ………………………………….
  Data înfiinţării …………. ………………………………….
    Organul ierarhic (minister, departament, prefectură etc.)
    ………………………………….
    ………………………………….
   
  FIŞA cuprinzînd numărul de personal, fondul de salarii de referinţă şi alte elemente care au stat la baza determinării fondului de salarii de referinţă în luna octombrie 1991
         
  Nr. crt. Indicatori U.M. Total Din care: muncitori
  1. Numărul de personal existent în evidenţele unităţii la 31.X.1991 pers.    
  2. Fondul de salarii de referinţă în luna octombrie 1991 mii lei    
             
  Elemente care au stat la baza determinării fondului de salarii de referinţă şi numărului de personal
               
    Fondul salariilor de bază (cap. II, lit. a) din Precizările Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 104/180196/1992) mii lei    
    Valoarea sporurilor la salariu (cap. II, lit. c) din Precizările Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 104/180196/1992) mii lei    
    Adaosurile şi premiile medii realizate în perioada august – octombrie 1991      
      medie procentuală %    
      suma ce s-a inclus în fondul de referinţă mii lei    
    Valoarea indemnizaţiilor acordate membrilor consiliilor împuterniciţilor statului, consiliilor de administraţie, cenzorilor şi comitetului de direcţie în luna octombrie 1991 mii lei    
    Valoarea întregului fond de salarii de bază pentru care se datora impozit suplimentar în luna octombrie 1991, conform anexei nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991 mii lei    
    Valoarea medie lunară a fondului de salarii din perioada august – octombrie 1991, pentru care se datora impozit suplimentar, potrivit anexei nr. 4 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991 mii lei    
    Numărul de personal încadrat cu contract de muncă pe durată nedeterminată la 31.X.1991 din care: pers.    
      numărul de personal aflat în incapacitate temporară de muncă sau în concediu plătit pentru îngrijirea copiilor în vîrstă de pînă la un an; pers.    
      numărul de personal aflat în şomaj tehnic; pers.    
      numărul de personal care urmează diferite forme de pregătire profesională în ţară sau în străinătate; pers.    
      numărul de personal aflat în concentrare militară; pers.    
    Numărul mediu de personal realizat în perioada august-octombrie 1991 pers.    
    Fondul total de salarii medii lunare plătit în perioada august – octombrie 1991 mii lei    
    Salariul mediu lunar realizat în perioada august – octombrie 1991 lei/pers.    
    Impozitul suplimentar plătit de unitate în luna octombrie 1991, ca urmare a depăşirii limitelor maxime ale salariilor de bază prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991, astfel cum au fost modificate prin Hotărîrea Guvernului nr. 579/1991, a sporurilor şi a adaosurilor conform anexei nr. 4 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991 mii lei  

–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x