PRECIZĂRI din 16 ianuarie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 24 ianuarie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2332 28/12/2001
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 15901 16/02/1996
ActulREFERIRE LAORDIN 2488 29/11/1996
ActulREFERIRE LAORDIN 1994 04/10/1996
ActulREFERIRE LAHG 483 18/06/1996
ActulREFERIRE LAHG 483 18/06/1996 ART. 2
ActulREFERIRE LAHG 252 10/04/1996
ActulREFERIRE LAOG 23 26/07/1996
ActulREFERIRE LAOG 22 24/07/1996
ActulREFERIRE LAOG 22 24/07/1996 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 15 23/01/1996
ActulREFERIRE LAOG 15 23/01/1996 ART. 9
ActulREFERIRE LAOG 13 23/01/1996
ActulREFERIRE LADECIZIE 1 14/04/1996
ActulREFERIRE LAORDIN 2388 15/12/1995
ActulREFERIRE LAORDIN 1459 07/08/1995 ART. 1
ActulREFERIRE LAHG 759 25/09/1995
ActulREFERIRE LAHG 528 14/07/1995
ActulREFERIRE LAHG 391 06/06/1995
ActulREFERIRE LAHG 335 16/05/1995
ActulREFERIRE LAHG 335 16/05/1995 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 84 24/07/1995
ActulREFERIRE LALEGE 83 21/07/1995
ActulREFERIRE LALEGE 42 24/05/1995
ActulREFERIRE LAOG 26 18/08/1995
ActulREFERIRE LAOG 15 21/07/1995 ART. 5
ActulREFERIRE LAHG 974 29/12/1994
ActulREFERIRE LAOG 70 29/08/1994
ActulREFERIRE LAOG 65 19/08/1994
ActulREFERIRE LAHG 704 14/12/1993
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE 82 24/12/1991 ART. 46
ActulREFERIRE LALEGE 31 16/11/1990
ActulREFERIRE LALEGE 31 16/11/1990 ART. 114
ActulREFERIRE LALEGE 31 16/11/1990 ART. 129
ANEXA 1REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 12242 05/06/1995
ANEXA 1REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 2056 05/06/1995
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 886 07/07/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 136 30/12/1994
ANEXA 1REFERIRE LAOG 29 22/07/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 13 17/03/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 07/03/1994
ANEXA 1REFERIRE LAPRECIZARI 181679 10/07/1992
ANEXA 1REFERIRE LAPRECIZARI 947 10/07/1992
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 114 18/11/1992
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 57 09/06/1992 ART. 10
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 49 25/05/1992
ANEXA 1REFERIRE LAOG 22 21/08/1992
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2332 28/12/2001
ActulAPROBAT DEORDIN 40 16/01/1997
ActulCONTINUT DEORDIN 40 16/01/1997

privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1996 la agentii economici



Pentru incheierea în mod corespunzător a exercitiului financiar pe anul 1996 al agentii economici, indiferent de forma de proprietate, se fac urmatoarele precizări:I. Pe linia organizarii şi conducerii contabilitatii1. În baza prevederilor art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, raspunderea pentru organizarea şi tinerea contabilitatii revine administratorilor regiilor autonome şi societatilor comerciale cu capital de stat şi privat, precum şi celorlalte persoane prevăzute la art. 1 din lege.La agentii economici prevăzuţi la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, la care contabilitatea este organizata şi ţinuta de persoane juridice autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, raspunderea pentru organizarea şi tinerea contabilitatii revine acestora, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 65/1994, aprobata prin Legea nr. 42/1995.De asemenea, potrivit prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 22 din 24 iulie 1996 privind actualizarea şi completarea regimului general al contabilitatii şi ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 483 din 18 iunie 1996, societăţile comerciale la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte (art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991) şi care nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligaţia de a incheia contracte de prestări de servicii pentru intocmirea bilantului contabil pe anul 1996 numai cu persoane fizice sau juridice inscrise în Tabloul Corpului Expertilor Contabili şi Contabililor Autorizati din România, în situaţia realizării unei cifre de afaceri anuale de peste 100 milioane lei.2. Potrivit prevederilor art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, persoanele prevăzute la art. 1 şi 46 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 organizeaza şi conduc contabilitatea la sediul de pe teritoriul României şi în conformitate cu reglementarile legale, în domeniu, din România.Potrivit art. 3 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, contabilitatea se tine în limba română şi în moneda naţionala.3. Potrivit art. 6 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, inregistrarile în contabilitate se fac în mod cronologic şi sistematic pe baza documentelor justificative privind operaţiunile patrimoniale efectuate, referitoare la bunurile mobile şi imobile, la disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile şi oblibaţiile, precum şi la veniturile, cheltuielile şi rezultatele obtinute.În acest scop, se va urmări ca toate operaţiunile contabile efectuate să fie consemnate în documentele prevăzute de reglementarile legale în vigoare, iar acestea să fie înregistrate în conturile sintetice şi analitice în conformitate cu Normele metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, în vederea verificării concordantei datelor înregistrate şi clarificarii diferentelor constatate.Inscrisurile care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobindi calitatea de document justificativ numai în cazurile în care furnizeaza toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare, respectiv cap. III pct. 119 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993.Inscrisurile provenite din relatiile de vinzare-cumparare şi de prestări de servicii cu persoane fizice trebuie să conţină toate elementele de identificare a persoanei respective (numele şi prenumele, seria şi numărul actului de identitate, adresa completa, suma cuvenita, impozitele calculate şi reţinute conform legii) şi suma achitata.Inscrisurile provenite din relatiile de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice pot fi înregistrate în contabilitate numai în cazurile în care se face dovada intrarii în gestiune a bunurilor, respectiv prin intocmirea notei de intrare-receptie şi constatare de diferente. În cazul în care documentele justificative se referă la cheltuieli pentru prestări de servicii efectuate de persoane fizice, pentru a fi înregistrate în contabilitate, acestea trebuie să aibă la baza contracte sau conventii, intocmite în acest scop.Toate documentele justificative în care sunt consemnate operaţiuni economico-financiare, care stau la baza înregistrării în contabilitate (facturi, avize de expeditie, chitante etc.) şi care circulă pe teritoriul României, se intocmesc obligatoriu în limba română şi în moneda naţionala (lei).4. Efectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum şi a bunurilor deţinute cu orice titlu, apartinind altor persoane juridice şi fizice, stabilirea rezultatelor inventarierii, inregistrarea în contabilitate şi reflectarea acestora în bilantul contabil pe anul 1996, conform Legii contabilitatii nr. 82/1991, regulamentului de aplicare a acesteia, precum şi normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995. Modelele listelor de inventariere prevăzute în Ordinul nr. 2.388 din 15 decembrie 1995 pot fi adaptate în functie de cerinţele şi specificul agentilor economici, cu condiţia respectarii continutului de informaţii prevăzut.5. Potrivit art. 9 alin. 1 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, unitatile patrimoniale prevăzute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 sunt obligate sa pastreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, precum şi registrele contabile legale şi să le puna la dispoziţia organelor în drept, în cadrul exercitarii atribuţiilor acestora.În vederea intaririi disciplinei cu privire la evidenta şi utilizarea documentelor financiare şi contabile cu caracter fiscal, se va respecta regimul unitar de numerotare, evidenta şi gestionare a acestora cu ajutorul "Fisei de magazie a documentelor fiscale (cod 14-3-8/b), conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 92 din 15 februarie 1996.6. Clarificarea sumelor evidentiate în contul 473 "Decontari din operaţiuni în curs de clarificare" şi trecerea acestora pe seama persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, după caz, şi, respectiv, identificarea apartenentei şi naturii sumelor încasate şi necuvenite unităţii, astfel incit acest cont sa nu prezinte sold la finele anului.În condiţiile în care, desi s-au depus toate diligentele în vederea clarificarii sumelor, contul ramine totusi cu sold la finele anului, în anexa "Alte informaţii privind regulile şi metodele contabile şi date complementare" la bilantul contabil anual, se vor preciza sumele rămase neclarificate, cu menţionarea cauzelor care au determinat aceasta situaţie.7. Se va asigura determinarea corecta a obligaţiilor faţă de fondurile speciale (conform anexei nr. 1).8. Disponibilitatile banesti existente în devize la data de 31 decembrie 1996 se evidentiaza în contabilitate la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României de la acea data (prevăzut în anexa nr. 2).Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor în valută (la bănci şi în casierie) se regularizeaza la 31 decembrie 1996 conform prevederilor pct. 90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991.9. Diferentele de curs valutar aferente aportului în devize la capitalul social se vor inregistra în contabilitatea agentilor economici, tinind seama de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 252/1996.10. Subventiile care urmeaza a fi primite de la bugetul de stat conform anexelor aprobate prin legea anuală a bugetului de stat şi neincasate până la data de 31 decembrie 1996 se înregistrează în debitul contului 445 "Subventii", prin creditul contului 741 "Venituri din subventii de exploatare", pe baza certificării legalităţii şi a realitatii acestora de către organele de control financiar teritoriale sau directiile generale pentru agricultura şi alimentatie judetene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 528/1995 şi normelor specifice în vigoare.Regularizarea subventiilor cu bugetul de stat se efectueaza potrivit prevederilor pct. 1.4. din Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1996, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor nr. 2.488 din 29 noiembrie 1996.11. Majorarile de întârziere, inclusiv dobinzile datorate conform legii, aminate la plata în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 13/1996, se reflecta în contabilitatea agentilor economici tinind seama de Normele metodologice nr. 15.901/1996 date în aplicarea ordonantei.12. Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, pentru determinarea corecta a profitului impozabil al anului fiscal, contribuabilii vor inregistra în evidenţa contabilă, ca venituri, valoarea bunurilor mobile livrate, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat dreptul de proprietate, valoarea prestarilor de servicii facturate şi câştigurile, indiferent de surse, din orice operaţiuni care duc la cresterea valorii activului, precum şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor venituri.În vederea determinarii profitului impozabil la contribuabilii mari, se va urmări actualizarea la inflatie a elementelor patrimoniale în conformitate cu instrucţiunile aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 974/1994 şi cu Hotărârea Guvernului nr. 759/1995. Totodata, pentru anul 1996, la determinarea profitului impozabil rămân valabile solutiile prevăzute prin Decizia nr. 1/1996 aprobata de Comisia centrala fiscala din Ministerul Finanţelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, referitoare la aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994, avindu-se în vedere şi prevederile art. 38, 39 şi 46 din Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996, precum şi ale art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1996 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1996.13. Veniturile şi cheltuielile privind operaţiunile asocierilor în participatie între persoanele juridice române se contabilizeaza distinct de către unul dintre asociaţi, conform prevederilor contractului de asociere.Veniturile şi cheltuielile înregistrate după natura lor se transmit pe bază de decont fiecarui asociat, în vederea înregistrării acestora în contabilitatea proprie şi stabilirii profitului impozabil la nivelul persoanei juridice.Contabilitatea asocierilor în participatie între persoane fizice sau juridice straine şi persoane juridice române se tine de către una dintre persoanele juridice române. Persoana juridica română stabileste profitul impozabil, provenit din asocierea respectiva, aferent persoanei fizice sau juridice straine, calculeaza, retine şi virează impozitul pe profit pentru aceasta, după care remite coparticipantilor decontul cuprinzind veniturile, cheltuielile şi profitul net cuvenit. Totodata, persoana juridica română îşi preia în contabilitatea proprie veniturile şi cheltuielile, după natura lor, provenite din asocierea respectiva. Similar se va proceda în cazul asocierii în participatie între persoane juridice şi persoane fizice române.14. Includerea în cheltuielile de exploatare pe anul 1996 a amortizarii imobilizarilor corporale se va face potrivit gradului de utilizare efectiv a mijloacelor fixe stabilit pentru anul 1996 potrivit normelor ce se vor elabora în acest sens de către Ministerul Finanţelor.15. Constituirea provizioanelor se va face potrivit prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, ale Normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile şi Precizarilor privind reflectarea în contabilitate a prevederilor art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 335/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995.Regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 335/1995.Sumele reprezentind diminuarea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deductibilitate fiscala sunt venituri neimpozabile.16. Dobinzile încasate şi cele cuvenite pentru imprumuturile acordate şi pentru disponibilitatile banesti aflate în conturi la bănci (inclusiv cele privind investiţiile) se înregistrează la venituri financiare prin contul 766 "Venituri din dobinzi" sau contul 763 "Venituri din creante imobilizate", după caz.De asemenea, dobinzile platite sau datorate, aferente exercitiului financiar privind creditele primite pentru investitii, se înregistrează la cheltuieli financiare – cont 666 "Cheltuieli privind dobinzile" şi sunt deductibile din punct de vedere fiscal potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1994.17. Spezele şi comisioanele platite sau datorate băncilor, aferente exercitiului financiar, inclusiv cele privind lucrarile de investitii, potrivit Normelor de utilizare a Planului de conturi general, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, se înregistrează în contul 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate”.Dobinzile şi diferentele de curs valutar, precum şi spezele şi comisioanele bancare platite sau datorate, aferente exercitiului financiar, privind imobilizarile în curs, pot fi incluse în valoarea acestora.În acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:% = 512 – cu valoarea cheltuielilor pe naturi627665666,iar reflectarea productiei de imobilizari în curs la nivelul costurilor de productie (inclusiv cheltuielile de la alineatul precedent) se face prin articolul contabil 231 = 722.18. Diferentele de curs valutar favorabile şi nefavorabile, rezultate ca urmare a achitarii ratelor la creditele pentru investitii, se înregistrează în conturile 765 "Venituri din diferente de curs valutar" sau 665 "Cheltuieli din diferente de curs valutar".În situaţia în care pentru cheltuieli de aceasta natura au fost constituite provizioane, acestea se reiau, la venituri, prin debitarea conturilor respective de provizioane şi creditarea conturilor corespunzătoare de venituri.19. Creantele şi datoriile în devize se evalueaza la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României din data de 31 decembrie 1996, iar diferentele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra în conturile 476 "Diferente de conversie – activ", respectiv 477 "Diferente de conversie – pasiv".Aceasta prevedere se aplică şi în cazul diferentelor de curs aferente sumelor în devize reprezentind garantii, depozite, ale imobilizari financiare reflectate în contul 267 "Creante imobilizate", precum şi soldului creditor al contului 5124 "Conturi la bănci în devize", reprezentind credite în devize utilizate de către agentii economici.Operaţiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1997, efectuindu-se inregistrarile contabile prevăzute de Normele metodologice de utilizare a conturilor, în vigoare de la 1 ianuarie 1994, urmind ca, pe măsura derularii efective a incasarilor şi plăţilor în valută, diferentele respective să se reflecte în venituri sau cheltuieli financiare, după caz.20. Profitul net contabil se repartizeaza după cum urmeaza:a) la regiile autonome, în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome;b) la societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1995, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale;c) la societăţile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotărârii adunarii generale a acţionarilor sau asociatilor.21. Reducerea impozitului pe profit cu cota de 50% aferenta profitului utilizat pentru modernizarea tehnologiilor de fabricatie sau extinderea activităţii în scopul obtinerii de profit suplimentar, precum şi pentru investitii destinate protejarii mediului înconjurător, se calculeaza numai de către contribuabilii mici, după utilizarea surselor proprii şi imprumutate (amortizarea, sume provenite din valorificari de mijloace fixe şi active, credite, fondul de dezvoltare constituit din anii precedenti etc.).22. Conturile 121 şi 129 se inchid după verificarea şi aprobarea bilantului contabil incheiat la 31 decembrie 1996 potrivit legii, efectuindu-se articolul contabil:121 = 129 – cu profitul contabil realizat, repartizat.23. Bunurile de natura mijloacelor fixe din patrimoniul societatilor comerciale care se reintegreaza sau se transmit fără plata, potrivit Legii nr. 84/1995 şi Hotărârii Guvernului nr. 391/1995, se scad din evidenta societatii comerciale prin diminuarea capitalului social, efectuindu-se articolul contabil:

           
  % = 212 cu valoarea de înregistrare a mijloacelor fixe predate
      281 cu valoarea amortizării calculate, inclusă pe cheltuieli
      1012 cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare şi valoarea amortizării calculate, inclusă pe cheltuieli

şi, după caz, se crediteaza contul 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe aferenta gradului de neutilizare".24. Potrivit pct. 45 din Normele privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, bunurile constatate lipsa sau distruse din vina unor persoane se evalueaza la valoarea lor de inlocuire.În situaţia bunurilor de natura mijloacelor fixe constatate lipsa sau distruse din vina unor persoane, se efectueaza urmatoarele înregistrări contabile:

    % = 212 cu valoarea de înregistrare în contabilitate
  281 cu valoarea amortizării calculate
  6728 cu valoarea neamortizată
  119 = 111 cu valoarea rămasă neamortizată
  461 = % sau 428 cu valoarea de înlocuire la data constatării pagubei, inclusiv T.V.A.
    7728 cu valoarea de înlocuire la data constatării pagubei
    4427 cu T.V.A. aferentă
  129 = 111 cu valoarea stabilită ca diferenţă între valoarea de înlocuire şi valoarea rămasă neamortizată după impozitare, potrivit legii.

25. În anul 1996 mijloacele fixe care fac obiectul participării în natura la capitalul social al unei societăţi comerciale nou-înfiinţate se evidentiaza în contabilitate astfel:% = 212 – cu valoarea de înregistrare în contabilitate281 – cu valoarea amortizarii calculate261 – cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixeşi261 = 1068/ – cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobindite şianalitic distinct valoarea neamortizata a mijloacelor fixe.În cazul vinzarii titlurilor astfel dobindite şi înregistrate, operaţiunile contabile vor fi urmatoarele:

  % = 212 cu valoarea de înregistrare în contabilitate
  281 cu valoarea amortizării calculate
  261 cu valoarea neamortizată a mijloacelor fixe
    şi    
  261 = 1068/ analitic distinct cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobândite şi valoarea neamortizată a mijloacelor fixe.

26. În cazul cumpararii de active de la terte persoane juridice la o valoare mai mare decit valoarea contabila a fiecarui bun în parte care formeaza activul, diferenţa respectiva se poate evidentia, fie prin repartizare asupra bunurilor care fac obiectul contractului de vinzare-cumparare, fie în contul "Fond comercial".Bunurile asupra cărora se repartizeaza diferentele respective se stabilesc de către o comisie formata din specialisti, tinindu-se seama de starea fizica şi de utilitatea acestora pentru societatea comerciala.27. Potrivit art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1995 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi B.E.R.D. privind Proiectul de dezvoltare a utilitatilor municipale, „regiile autonome beneficiare ale imprumutului B.E.R.D. vor deschide şi vor alimenta anual, până la rambursarea integrală a imprumutului extern şi a celorlalte obligaţii care decurg din acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea, întreţinerea şi inlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente imprumutului acordat de B.E.R.D.”.În acest scop, regiile autonome beneficiare vor deschide, în cadrul contului 5121 "Disponibil la banca în lei", un cont analitic distinct, intitulat "Disponibil din fondul pentru garantarea imprumuturilor externe, dobinzilor şi comisioanelor aferente".În debitul acestui cont vor fi evidentiate sumele provenind din amortizarea, vinzarea şi valorificarea mijloacelor fixe şi partea din profitul net care, potrivit legii, este destinata intretinerii, inlocuirii şi dezvoltării mijloacelor fixe, precum şi sumele provenite din alocatii de la bugetele locale sau judetene, după caz, de valoare cel puţin egala cu varsamintele din profitul net efectuate şi cu impozitul pe profit platit de regiile autonome către bugetele locale sau judetene, iar în credit, utilizarea disponibilitatilor pentru dezvoltarea, întreţinerea şi inlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente imprumutului acordat de B.E.R.D.II. Obiective ce trebuie avute în vedere cu ocazia verificării şi certificării bilanturilor contabile ale agentilor economici pe anul 199628. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, administratorii trebuie să prezinte cenzorilor, cu cel puţin o luna înainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale, bilantul exercitiului financiar precedent, contul de profit şi pierderi, insotite de raportul lor şi de documentele justificative.În raportul administratorilor (raportul de gestiune), care insoteste bilantul contabil supus aprobării adunarii generale, se vor face referiri concrete cu privire la:– realizarea obligaţiilor prevăzute de lege privind organizarea şi conducerea corecta şi la zi a contabilitatii;– respectarea principiilor contabilitatii (prudentei, permanentei metodelor, continuitatii activităţii, independentei exercitiului financiar, intangibilitatii bilantului de deschidere, necompensarii);– respectarea regulilor şi metodelor contabile prevăzute de reglementarile în vigoare;– respectarea regulilor de intocmire a bilantului contabil şi, în principal, asigurarea ca posturile inscrise în bilant corespund cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia reala a elementelor patrimoniale pe baza inventarului;– intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la intocmirea acestuia şi a anexelor sale;– valorificarea rezultatelor inventarierii şi reflectarea acestora în bilantul contabil incheiat la data de 31 decembrie 1996;– situaţiile care au condus la prezentarea de solduri la unele conturi care, potrivit reglementarilor contabile, trebuiau regularizate până la data de 31 decembrie;– reflectarea, în mod fidel, în contul de profit şi pierderi, a veniturilor, a cheltuielilor şi a rezultatelor financiare ale perioadei de raportare;– propunerile privind destinatiile profitului net şi dacă acestea sunt în conformitate cu dispozitiile legale;– cauzele care au condus la inregistrarea de pierderi (în situaţia unităţilor care au înregistrat pierderi).Totodata, în raportul de gestiune se vor face menţiuni cu privire la:– sursele pentru activitatea desfăşurată şi pentru investitii şi dacă au fost utilizate potrivit reglementarilor legale;– concluziile rezultate din analiza creanţelor şi a obligaţiilor unităţii, a eventualelor sume prescrise şi masurile dispuse;– situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societatii comerciale, garantia acestora, posibilitatea de rambursare şi efectele asupra activităţii analizate, cit şi asupra celei viitoare;– oblibaţiile faţă de bugetul de stat şi bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, faţă de fondurile speciale, dacă acestea au fost corect stabilite şi varsate;– organizarea controlului financiar propriu;– masurile propuse pentru bunul mers al unităţii;– alte elemente care prezinta importanţa asupra activităţii economico-financiare a unităţii respective.Elementele de mai sus care nu sunt limitative vor fi avute în vedere la intocmirea raportului de gestiune şi de către regiile autonome.29. În temeiul art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, asa cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 22/1996, bilanturile contabile ale societatilor comerciale sunt supuse verificării de către cenzori, experti contabili, contabili autorizati cu studii superioare sau societăţi comerciale de expertiza contabila, după caz, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor.În conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice dacă bilantul şi contul de profit şi pierderi sunt legal intocmite şi în concordanta cu registrele, dacă acestea din urma sunt tinute la zi şi dacă evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.Despre toate acestea, precum şi despre propunerile pe care le vor considera necesare asupra bilantului contabil şi repartizarii profitului, cenzorii vor prezenta adunarii generale un raport amanuntit.Adunarea generală nu va putea aproba bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi, dacă acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.Constatarile rezultate din verificările efectuate pe tot parcursul anului vor fi cuprinse în rapoarte detaliate care, potrivit legii, trebuie să fie prezentate adunarii generale a acţionarilor.Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:– operaţiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;– inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor acesteia, precum şi faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse în bilantul anual;– organizarea gestiunilor de valori materiale, precum şi a evidentei analitice şi sintetice a elementelor patrimoniale;– tinerea corecta şi la zi a contabilitatii;– preluarea corecta în balanta de verificare a datelor din conturile sintetice şi concordanta dintre contabilitatea sintetica şi cea analitica;– intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la intocmirea acestuia şi a anexelor sale;– evaluarea patrimoniului, dacă este facuta conform reglementarilor legale în vigoare;– contul de profit şi pierderi, dacă este întocmit pe baza datelor din contabilitate şi priveste perioada de raportare;– stabilirea în conformitate cu dispozitiile legale a profitului net şi punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de administratori;– situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societatii comerciale şi garantarea acestora;– propuneri de măsuri pentru a fi avute în vedere de către consiliul de administratie sau de către adunarea generală a acţionarilor, după caz.30. Totodata, la verificarea şi certificarea bilanturilor contabile pe anul 1996 se va ţine seama de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 483 din 18 iunie 1996 privind prestarea serviciilor în domeniul contabilitatii, verificarea şi certificarea bilantului contabil în baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, asa cum a fost actualizata şi completata prin Ordonanţa Guvernului nr. 22 din 24 iulie 1996.Prin personal calificat angajat potrivit legii se înţelege personalul angajat cu contract de muncă sau convenţie civila, incheiata în conformitate cu prevederile Legii nr. 83/1995 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor incadrate în munca, care are studii economice superioare sau economice medii.În categoria personalului cu studii economice medii intra absolventii liceelor comerciale, financiare, ai scolilor tehnice de administratie economica, ai liceelor economice şi de drept administrativ, ai scolilor postliceale cu durata de 2 (doi) ani în specialitatea contabilitate sau finante. În categoria personalului calificat intra şi absolventii cu studii medii în alte domenii decit în cel economic, care au dobândit calificarea de "contabil" în baza unor reglementari legale (legi, decrete, hotărâri ale Guvernului) şi au desfăşurat activitate practica în domeniul contabil sau financiar de cel puţin 4 (patru) ani.Se considera practica în specialitate activităţile desfăşurate în domeniul financiar-contabil, fiscal şi bancar, de metodologie financiar-contabila, fiscala şi bancara, de control financiar-contabil, fiscal şi bancar.Pentru personalul calificat, angajat cu contract de muncă sau cu convenţie civila, potrivit legii, nu este obligatorie calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat.31. La regiile autonome, verificarea şi certificarea bilanturilor contabile pe anul 1996 se va face tinind seama şi de Normele privind obiectivele ce se verifica, în mod distinct, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.994 din 4 octombrie 1996 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 5 noiembrie 1996).32. Orice solutie anterioara care contravine prezentelor precizări îşi inceteaza aplicarea.Pentru celelalte probleme care nu fac obiectul prezentelor precizări se aplică prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu completările ulterioare. + 
Anexa 1SITUAŢIAobligaţiilor agentilor economici faţă de fondurile speciale în anul 1996

  Nr. crt. Fondul special Agenţi economici plătitori Baza legală Baza de calcul al obligaţiei Cota Înregistrări contabile
  0 1 2 3 4 5 6
  1. Contribuţia la Fondul special de risc şi accident pentru protecţia specială a persoanelor handicapate Persoane juridice cu un număr de peste 250 de salariaţi, care refuză să încadreze cel puţin un procent de 3% persoane handicapate ▪ Legea nr. 57/1992 (art. 10) Salariul minim brut pe ţară înmulţit cu nr. de persoane handicapate refuzate a fi încadrate   635 = 447
  447 = 5121
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 30)
  2. Contribuţia la Fondul special pentru sănătate, suportat din C.A.S. Persoane juridice şi fizice care utilizează personal salariat ▪ Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 Câştigurile brute realizate de salariaţi, aceleaşi ca pentru C.A.S. 2% 4311 = 447
  ▪ Legea nr. 49/1992 447 = 5121
  ▪ Precizările Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 947/1992
  ▪ Precizările Ministerului Finanţelor nr. 181.679/1992
  ▪ Normele metodologice ale Ministerului Sănătăţii şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 34.686/1992
  3. Contribuţia la Fondul special pentru sănătate Persoanele juridice care realizează încasări din acţiuni publicitare la produsele din tutun, ţigări şi băuturi alcoolice ▪ Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 Încasările din acţiuni publicitare la produsele din tutun, ţigări şi băuturi alcoolice 10% 635 = 447
  447 = 5121
  ▪ Legea nr. 114/1992
  ▪ Normele metodologice ale Ministerului Sănătăţii şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 34.686/1992
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 29)      
  Persoanele juridice care realizează venituri din vânzările de produse din tutun, ţigări şi băuturi alcoolice ▪ Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 Veniturile din vânzările de produse din tutun, ţigări şi băuturi alcoolice ale agenţilor economici şi ale agenţilor economici importatori; 1% 635 = 447
  447 = 5121
  ▪ Legea nr. 114/1992
  ▪ Normele metodologice ale Ministerului Sănătăţii şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 34.686/1992
  Adaosul comercial aferent vânzărilor de produse din tutun şi băuturi alcoolice ale agenţilor economici care comercializează astfel de produse
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 29)
  4. Contribuţia la Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea drumurilor publice Agenţii economici care produc sau importă carburanţi auto livraţi la intern, indiferent de forma de plată ▪ Legea nr. 13/1994 Preţul cu ridicata negociat, exclusiv accizele, pentru cantităţile de carburanţi auto livraţi de producătorii din ţară şi destinaţi consumului intern; 5% 447 = 5121
  ▪ Instrucţiunile Ministerului Transporturilor nr. 2.056/1995 şi ale Ministerului Finanţelor nr. 12.242/1995
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 33)
  Valoarea în vamă, stabilită potrivit legii, pentru carburanţi auto importaţi
  5. Contribuţia la Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale Agenţii economici şi celelalte persoane juridice care efectuează operaţiuni de import-export definitive ▪ Legea nr. 8/1994 Valoarea în vamă a mărfurilor importate sau exportate (se plăteşte o dată cu plata taxelor vamale) 0,5% 447 = 5121
  ▪ Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 886/1994
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 31)
  6. Contribuţia la Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic Consumatorii de energie electrică din economie, cu excepţia celor casnici, fiind colectată şi virată de Regia Autonomă de Electricitate "Renel" ▪ Ordonanţa Guvernului nr. 29/1994 La costul energiei electrice livrate consumatorilor 12% La "Renel" 635 = 447
  ▪ Legea nr. 136/1994
  ▪ Legea nr. 29/1996 (art. 32) La costul energiei termice livrate consumatorilor 3% 447 = 5121

NOTĂ:La pct. 6, cota corespunzătoare la contribuţia Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic este cuprinsa în costul total al energiei electrice, facturat.Oblibaţiile faţă de fondurile speciale în anul 1996, cuprinse în prezenta anexa, se completeaza corespunzător pentru restantele anilor anteriori la Fondul special de risc şi accident pentru protectia persoanelor handicapate şi la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare. + 
Anexa 2CURSURILE DE REFERINŢAale Băncii Naţionale a României pentru urmatoarele valute, cu valabilitate în zilele de 27, 28, 29, 30 şi 31 decembrie 1996 şi 1, 2, 3, 4 şi 5 ianuarie 1997, sunt:Cursul în lei––––-

      Cursul în lei
      ─────────────
  1 şiling austriac ATS 369
  1 dolar australian AUD 3.213
  1 franc belgian BEF 126
  1 dolar canadian CAD 2.951
  1 franc elveţian CHF 3.017
  1 marcă germană DEM 2.597
  1 coroană daneză DKK 679
  1 liră egipteană EGP 1.187
  100 pesetas spaniole ESP 3.083
  1 marcă finlandeză FIM 870
  1 franc francez FRF 770
  1 liră sterlină GBP 6.760
  100 drahme greceşti GRD 1.634
  1 liră irlandeză IEP 6.700
  100 lire italiene ITL 264
  100 yeni japonezi JPY 3.538
  1 leu moldovenesc MDL 876
  1 gulden olandez NLG 2.315
  1 coroană norvegiană NOK 624
  100 escudos portughezi PTE 2.590
  1 coroană suedeză SEK 590
  1.000 lire turceşti TRL 38
  1 dolar S.U.A. USD 4.035
  1 DST XDR 5.798
  1 ECU XEU 5.005

–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x