PRECIZĂRI din 15 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 22 februarie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 507 17/11/2004
ActulREFERIRE LAOG 94 26/08/2004 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 195 16/04/2002
ActulREFERIRE LALEGE 769 29/12/2001
ActulREFERIRE LAOUG 195 27/12/2001
ActulREFERIRE LAOG 64 30/08/2001
ActulREFERIRE LAOG 64 30/08/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 64 30/08/2001 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 166 09/11/1999
ActulREFERIRE LALEGE 99 26/05/1999
ActulREFERIRE LAOUG 69 29/12/1998
ActulREFERIRE LALEGE 44 20/02/1998
ActulREFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991 ART. 19
ActulREFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 144 15/02/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 144 15/02/2005

pentru determinarea sumelor care fac obiectul repartizării profitului conform Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare



1. Potrivitart. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează pe următoarele destinaţii, dacă prin legi speciale nu se prevede altfel:"Art. 1. – (1) Începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează pe următoarele destinaţii, dacă prin legi speciale nu se prevede altfel:a) rezerve legale;b) alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege;c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi;c^1) constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe;d) alte repartizări prevăzute de lege;e) participarea salariaţilor la profit; societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţă;f) minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la lit. a)-f) se repartizează la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare."Potrivitart. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, „Sunt exceptate de la obligaţia repartizării profitului pentru destinaţia şi în cuantumul prevăzut la alin. (1) lit. (f) societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se angajează prin împrumuturi externe contractate fără garanţia statului să nu distribuie dividende în situaţia neîndeplinirii anumitor parametri de performanţă financiară sau a altor angajamente prevăzute în aceste împrumuturi.”2. Determinarea sumelor ce fac obiectul repartizăriiNu fac obiectul repartizării sumele regăsite în rezultatul curent al exerciţiului, reprezentând venituri rezultate din înlesniri la plata creanţelor bugetare, potrivit actelor normative în vigoare (art. 24 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări prinLegea nr. 507/2004, şi alte prevederi legale în vigoare, după caz).După aprobarea situaţiilor financiare anuale, sumele respective vor fi preluate în rezultatul reportat.La determinarea sumelor care fac obiectul repartizării vor fi avute în vedere următoarele:a) rezerve legaleÎn cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, rezervele legale reprezintă sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile şi se adaugă cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, până ce rezervele legale vor atinge a cincea parte din capitalul social subscris şi vărsat potrivit prevederilorLegii nr. 31/1990privind societăţile comerciale, republicată.În cazul regiilor autonome, rezervele legale reprezintă sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile şi se adaugă cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, până ce rezervele legale vor atinge a cincea parte din patrimoniul regiei autonome, exclusiv patrimoniul public, potrivit prevederilorart. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare;b) alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de legeAstfel de rezerve se constituie în măsura în care profitul de repartizat a fost obţinut pe baza facilităţilor fiscale şi ca urmare a acestora există obligaţia legală de repartizare a profiturilor obţinute ca sursă proprie de finanţare;c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţiÎn situaţia în care există pierderi contabile din anii precedenţi, înregistrate în rezultatul reportat, acestea se recuperează potrivit prevederilorart. 19 alin. (4) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată. Potrivit acestui articol, o sursă de acoperire a pierderilor reportate din anii precedenţi este şi profitul curent ce urmează a fi repartizat;c^1) constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externeSursele proprii de finanţare pentru proiectele de împrumuturi externe includ contribuţia părţii române la realizarea proiectului, precum şi sumele necesare pentru plata taxelor şi impozitelor percepute pe teritoriul ţării şi contravaloarea altor costuri locale, care nu se pot plăti din împrumutul extern.Societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital majoritar sau integral de stat, precum şi regiile autonome beneficiare de împrumuturi externe vor repartiza profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit pe destinaţiile menţionate laart. 1 alin. (1) lit. c^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, numai în situaţia în care nu dispun de alte fonduri necesare asigurării surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor externe;d) alte repartizări prevăzute de legeLa această poziţie sunt repartizate sumele cu această destinaţie prevăzută prin legi speciale.Exemplificăm în acest sens:Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/1998privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, aprobată şi modificată prinLegea nr. 166/1999, cu modificările şi completările ulterioare;Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2001privind asigurarea unor fonduri pentru finanţarea construcţiei de locuinţe pentru tineret şi săli de sport, aprobată prinLegea nr. 195/2002etc.;e) participarea salariaţilor la profit; societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţăSocietăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome pot acorda salariaţilor drepturi în limita a 10% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d), potrivitart. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic în exerciţiul financiar de referinţă.Aceste prevederi reglementează modalitatea de calcul al fondului de participare a salariaţilor la profit, repartizarea făcându-se cu aprobarea consiliului de administraţie, acesta având posibilitatea de decizie asupra nivelului participării la profit a fiecărui salariat, în funcţie de rezultatele şi eficienţa muncii fiecăruia, pe baza unor criterii stabilite în acest sens, cu încadrarea în fondul de participare astfel stabilit.Exemplul 1 în care profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivitart. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, este de 12.000 milioane lei.

     
  – Număr mediu de personal 250 de salariaţi
  – Salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic 4.000.000 lei/salariat
  – Fond maxim de participare a salariaţilor la profit: 250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei 1.000 milioane lei
  – 10% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a-d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare 1.200 milioane lei

În acest caz, avându-se în vedere că nivelul fondului maxim de participare a salariaţilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al cărui calcul a avut în vedere salariul de bază mediu lunar realizat, este sub nivelul cotei de 10% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivitart. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 1.200 milioane lei, fondul de participare a salariaţilor la profit este de maximum 1.000 milioane lei.Această sumă (1.000 milioane lei) se acordă celor 250 de salariaţi sau numai unora dintre aceştia, în mod egal sau diferenţiat, în funcţie de rezultatele şi de eficienţa muncii fiecăruia, în baza deciziei consiliului de administraţie al agentului economic sau a adunării generale a acţionarilor, după caz.Exemplul 2 în care profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivitart. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, este de 700 milioane lei.

     
  – Număr mediu de personal 250 de salariaţi
  – Salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic 4.000.000 lei/salariat
  – Fond maxim de participare a salariaţilor la profit: 1.000 milioane lei
  250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei  
  – 10% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare

În acest caz, avându-se în vedere că nivelul fondului maxim de participare a salariaţilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al cărui calcul a avut în vedere salariul de bază mediu lunar realizat, este mai mare decât nivelul cotei de 10% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a)-d) potrivitart. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 70 milioane lei, fondul de participare a salariaţilor la profit este de maximum 70 milioane lei.Această sumă (70 milioane lei) se acordă celor 250 de salariaţi sau numai unora dintre aceştia, în mod egal ori diferenţiat, în funcţie de rezultatele şi de eficienţa muncii fiecăruia, în baza deciziei consiliului de administraţie al agentului economic sau a adunării generale a acţionarilor, după caz;f) minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de statSocietăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat au obligaţia să vireze dividendele la instituţia publică implicată, aşa cum este definită aceasta laart. 3 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prinLegea nr. 44/1998, astfel cum a fost modificată prinLegea nr. 99/1999, minimum 50% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit şi acoperirea destinaţiilor prevăzute la lit. a)-d).În cazul regiilor autonome, minimum 50% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit şi acoperirea destinaţiilor prevăzute la lit. a)-d) se varsă la bugetul de stat sau local, după caz.Sunt exceptate de la obligaţia repartizării profitului pentru destinaţia şi în cuantumul prevăzute laart. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se angajează, prin împrumuturi externe contractate fără garanţia statului, să nu distribuie dividende în situaţia neîndeplinirii anumitor parametri de performanţă financiară ori a altor angajamente prevăzute în aceste împrumuturi, aşa cum se precizează laart. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare;g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la lit. a)-f) se repartizează la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare.Exemplificăm mai jos modul de determinare a sumelor reprezentând destinaţiile profitului contabil prevăzute laart. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:Considerăm că un agent economic şi-a încheiat exerciţiul financiar cu un profit contabil rămas după deducerea impozitului pe profit în sumă de 3.500 milioane lei, din care 500 milioane lei reprezintă venituri rezultate din înlesniri la plata creanţelor bugetare care nu fac obiectul repartizării, potrivit actelor normative în vigoare.În această situaţie profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit şi a sumelor aferente amânării la plată a creanţelor bugetare, în sumă de 3.000 milioane lei, se repartizează astfel:

     
  a) rezerve legale (determinate conform precizărilor de la lit. a) de mai sus) 500 milioane lei
  b) alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege 0 milioane lei
  c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi [determinate conform precizărilor de la lit. c) de mai sus] 100 milioane lei
  c1) constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri aferente acestor împrumuturi externe 0 milioane lei
  d) alte repartizări prevăzute prin legi speciale 285 milioane lei
  Profit net rămas după deducerea sumelor repartizate la lit. a), b), c) c1) şi d), potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare 3.000 milioane lei – (500 milioane lei + 100 milioane lei + 285 milioane lei) = 2.115 milioane lei, 2.115 milioane lei
  din care:  
  e) până la 10% pentru participarea salariaţilor la profit 2.115 milioane lei x 10% = 212 milioane lei 212 milioane lei

Aceasta în condiţiile în care s-a considerat un fond maxim de participare a salariaţilor la profit, calculat în funcţie de numărul mediu de salariaţi şi salariul de bază mediu lunar realizat pe salariat, ca fiind în sumă de 500 milioane lei;

     
  f) minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat 2.115 milioane lei x 50%=1.058 milioane lei 1.058 milioane lei
  g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la lit. a)-f) [3.000 milioane lei – lit. a) (500 milioane lei) – lit. b) (0 milioane lei) – lit. c) (100 milioane lei) – lit. c1 (0 milioane lei) – lit. d) (285 milioane lei) – lit. e) (212 milioane lei) – lit. f) (1.058 milioane lei)] = 845 milioane lei. 845 milioane lei

[3.000 milioane lei – lit. a) (500 milioane lei) – lit. b) (0 milioane lei) – lit. c) (100 milioane lei) – lit. c^1 (0 milioane lei) – lit. d) (285 milioane lei) – lit. e) (212 milioane lei) – lit. f) (1.058 milioane lei)] = 845 milioane lei.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x