PRECIZĂRI din 14 aprilie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 26 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 246 04/03/2005
ActulREFERIRE LAHG 84 03/02/2005
ActulREFERIRE LAOG 20 27/01/2005 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 5 20/01/2005
ActulREFERIRE LANORMA 04/03/2005
ActulREFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
ActulREFERIRE LAORDIN 1840 10/12/2004
ActulREFERIRE LALEGE 348 14/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE 348 14/07/2004 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 108 07/04/2004
ActulREFERIRE LAHG 44 22/01/2004
ActulREFERIRE LANORMA 22/01/2004
ActulREFERIRE LAPRECIZARI 10/12/2004
ActulREFERIRE LAORDIN 1487 30/10/2003
ActulREFERIRE LAORDIN 1487 30/10/2003 ART. 9
ActulREFERIRE LAORDIN 1487 30/10/2003 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 65
ActulREFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 160
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003
ActulREFERIRE LAOUG 45 05/06/2003 ART. 31
ActulREFERIRE LANORMA 30/10/2003
ActulREFERIRE LANORMA 30/10/2003 ART. 9
ActulREFERIRE LANORMA 30/10/2003 ART. 24
ActulREFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 65
ActulREFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 160
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
ActulREFERIRE LAORDIN 1745 17/12/2002
ActulREFERIRE LALEGE 212 19/04/2002
ActulREFERIRE LANORMA 17/12/2002
ActulREFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ActulREFERIRE LAHG 966 23/12/1998
ActulREFERIRE LAOG (R) 51 28/08/1997
ActulREFERIRE LAHG 841 23/10/1995 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991 ART. 35
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 46 20/04/2007
ActulREFERIT DENORMA 20/04/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 467 14/04/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 467 14/04/2005
ActulREFERIT DEORDIN 1494 07/10/2005
ActulREFERIT DEPRECIZARI 07/10/2005

privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice în anul 2005



În baza prevederilorart. 35 alin. (3) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, situaţiile financiare centralizate privind execuţia bugetară, care se întocmesc de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum şi situaţiile financiare centralizate privind execuţia bugetelor locale ce se întocmesc de direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti se depun la Ministerul Finanţelor Publice – Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări în sectorul public.Termenul de depunere a situaţiilor financiare pentru trimestrul I 2005 este 16 mai 2005.1. Situaţiile financiare la 31 martie 2005 se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanţelor Publice în anul 2005, în structura prevăzută în cuprinsul înscris pe coperta caietelor pentru "INSTITUŢII PUBLICE", "UNITĂŢI ADMINISTRATIV-TERITORIALE" (oraşe, municipii, judeţe) şi "PRIMĂRII COMUNALE". La elaborarea noilor formulare s-au avut în vedere modificările intervenite în Planul de conturi pentru instituţiile publice şi în Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, precum şi prevederileLegii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004şi aleLegii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004, cu modificările ulterioare. Modelul situaţiilor financiare poate fi descărcat de pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.2. În anexa nr. 10 "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice" (formular din situaţiile financiare) se înscriu denumirea şi simbolul capitolelor şi subcapitolelor din bugetul aprobat al instituţiilor publice finanţate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, intrările de credite externe, fonduri externe nerambursabile. În anexa nr. 10 "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice" (formular din situaţiile financiare) se raportează şi veniturile şi cheltuielile instituţiilor publice (serviciilor publice) finanţate integral din venituri proprii, respectiv din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele locale, după caz, precum şi veniturile şi cheltuielile activităţilor finanţate integral din venituri proprii de pe lângă unele instituţii publice.3. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum şi instituţiile publice din subordinea acestora, care administrează venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli astfel:– execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii cuprinse în anexa nr. 3 laLegea nr. 511/2004, potrivit structurii clasificaţiei din anexa nr. 3 la Clasificaţia indicatorilor finanţelor publice cu codul 03;– execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii, care nu sunt cuprinse în anexa nr. 3 laLegea nr. 511/2004, potrivit structurii clasificaţiei din anexa nr. 3 la Clasificaţia indicatorilor finanţelor publice cu codul 20.4. Anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" (formular din situaţiile financiare) se completează distinct pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, intrări de credite externe, fonduri externe nerambursabile, venituri proprii etc., la nivel de capitol, titlu şi articol de cheltuieli.În formularele care se depun la Ministerul Finanţelor Publice, coloana 4 "Cheltuieli efective" nu se completează.5. Instituţiile publice care gestionează fonduri externe nerambursabile prevăzute în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile", derulate prin Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE, precum şi direct de acestea, raportează aceste fonduri în anexa nr. 11 "Execuţia fondurilor externe nerambursabile" (formular din situaţiile financiare).Celelalte fonduri externe nerambursabile care nu sunt cuprinse în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile" se raportează în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaţie specială".6. Începând cu situaţiile financiare ale trimestrului I 2005, instituţiile publice vor proceda la reevaluarea elementelor monetare exprimate în valută (disponibilităţi băneşti şi alte elemente asimilate, creanţe, datorii) la cursul comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru ultima zi a perioadei de raportare.Aceleaşi elemente monetare menţionate mai sus, rezultate din operaţiunile privind contribuţia financiară nerambursabilă a Comunităţii Europene, se reevaluează la cursul Băncii Centrale Europene publicat în penultima zi lucrătoare a lunii în care se întocmesc situaţiile financiare trimestriale şi anuale (agenţiile de implementare pentru programele PHARE, ISPA şi SAPARD).7. În conformitate cu prevederile art. 9 din Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobate prinOrdinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003, comisiile de inventariere aveau obligaţia să analizeze diferenţele rezultate din operaţiunea de reevaluare în corelaţie cu utilitatea bunurilor respective şi cu valoarea de piaţă, iar în cazurile în care s-au constatat supraevaluări sau subevaluări ale valorii, acestea să fie eliminate.În situaţia în care comisiile de inventariere nu au efectuat analiza diferenţelor din reevaluare şi se constată supraevaluări sau subevaluări ale unor bunuri, acestea vor putea fi eliminate, cu aprobarea ordonatorului de credite, urmând a se efectua şi corectarea înregistrărilor în contabilitate.Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobate prinOrdinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 788 din 7 noiembrie 2003, se modifică şi se completează astfel:Anexa nr. 3b) la normele metodologice "Monografia privind înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice valabilă de la data de 1 ianuarie 2004" se completează după cum urmează:– La punctul I.1 "Intrarea în patrimoniu", litera b) se modifică astfel:

         
  "011, 012, 013 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizată"

– Punctul I.3 "Ieşirea din patrimoniu" se completează cu litera c) cu următorul cuprins:"c) începând cu data de 1 ianuarie 2005, ieşirea din patrimoniu prin transfer la instituţiile publice subordonate sau între instituţiile publice din subordinea aceluiaşi ordonator principal de credite a activelor fixe corporale neamortizate integral:

     
  % = 012, 013 cu valoarea de înregistrare în contabilitate
  05 cu valoarea amortizată
  702, 528, 337 etc.

– La punctul II.1 "Intrarea în patrimoniu", litera b) se modifică astfel:

     
  02 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizată

– Punctul II.3 "Ieşirea din patrimoniu" se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

     
  "c) începând cu data de 1 ianuarie 2005, ieşirea din patrimoniu prin transfer la instituţiile publice subordonate sau între instituţiile publice din subordinea aceluiaşi ordonator principal de credite a activelor fixe necorporale neamortizate integral:
  % = 02 cu valoarea de înregistrare în contabilitate
  04 cu valoarea amortizată
  702, 528, 337 etc. cu valoarea neamortizată
  Operaţiunile de transfer al activelor fixe efectuate între instituţiile publice superioare şi subordonate în cursul anului 2005, înregistrate potrivit metodologiei de mai jos, se stornează şi se efectuează potrivit metodologiei prezentate mai sus:
  011, 012, 013 = % cu valoarea de înregistrare în contabilitate a activelor fixe corporale
  702, 528, 337 cu valoarea neamortizată
  05 cu valoarea amortizată
  % = 012, 013 cu valoarea de înregistrare în contabilitate a activelor fixe corporale
  05 cu valoarea amortizată
  410, 420, 421 cu valoarea neamortizată
  02 = % cu valoarea de înregistrare în contabilitate a activelor fixe necorporale
  702, 528, 337 cu valoarea neamortizată
  04 cu valoarea amortizată
  % = 02 cu valoarea de înregistrare în contabilitate a activelor fixe necorporale
  04 cu valoarea amortizată
  410, 420, 421 cu valoarea neamortizată"

8. În vederea raportării corecte a împrumuturilor primite din contul curent al Trezoreriei Statului ori de la instituţii financiare şi de credit din ţară sau din străinătate, începând cu 1 aprilie 2005, conturile 214 "Decontări din împrumuturi pentru investiţii", 217 "Decontări din împrumuturi temporare din trezoreria statului" şi 219 "Decontări din împrumuturi temporare acordate potrivit legii", deschise în contabilitatea unităţilor administrativ-teritoriale, se elimină din Planul de conturi pentru instituţiile publice.Soldurile conturilor respective urmează să se regularizeze astfel:a) Soldul contului 214 "Decontări din împrumuturi pentru investiţii" de la 31 decembrie 2004, aferent unor împrumuturi contractate înainte de 1 ianuarie 2004, se transferă asupra contului 339 "Fondul de rulment" prin înregistrarea:

       
  339 "Fondul de rulment" = 214 "Decontări din împrumuturi pentru investiţii"

b) operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2004, efectuate în anul 2005 potrivit metodologiei de mai jos, se stornează:

       
  400 "Cheltuielile bugetului local" = 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  şi
  205 "Împrumuturi pentru investiţii" = 214 "Decontări din împrumuturi pentru investiţii"

c) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2004, efectuate în anul 2005, se înregistrează astfel:

       
  205 "Împrumuturi pentru investiţii" = 700.02 "Finanţare din bugetul local" (subcapitol 90.02.02)

d) Soldul contului 217 "Decontări din împrumuturi temporare din trezoreria statului" la 31 decembrie 2004 se transferă asupra contului 339 "Fondul de rulment" prin înregistrarea:

       
  339 "Fondul de rulment" = 217 "Decontări din împrumuturi temporare din trezoreria statului"

e) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor efectuate în cursul anului 2005 potrivit metodologiei de mai jos se stornează:

       
  400 "Cheltuielile bugetului local" = 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  şi
  206 "Împrumuturi din contul curent general al trezoreriei statului" = 217 "Decontări din împrumuturi temporare din trezoreria statului"

f) Operaţiunile de rambursare a împrumuturilor contractate înainte de 1 ianuarie 2005, efectuate în anul 2005, se înregistrează astfel:

       
  206 "Împrumuturi din contul curent general al trezoreriei statului" = 700.02 "Finanţare din bugetul local" (subcapitol 90.02.02)

g) Operaţiunile privind împrumuturile temporare din Trezoreria Statului primite în cursul anului 2005, efectuate potrivit metodologiei de mai jos, se stornează:

       
  102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 500 "Veniturile bugetului local"
  şi
  217 "Decontări din împrumuturi temporare din trezoreria statului" = 206 "Împrumuturi din contul curent general al trezoreriei statului"

h) Împrumuturile temporare din Trezoreria Statului primite, în condiţiile legii, începând cu 1 ianuarie 2005:

       
  102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 206 "Împrumuturi din contul curent general al trezoreriei statului" (subcapitol 45.02.02)

i) Soldul contului 219 "Decontări din împrumuturile temporare acordate potrivit legii" la 31 decembrie 2004 se transferă asupra contului 339 "Fondul de rulment", prin înregistrarea:

       
  219 "Decontări din împrumuturile temporare acordate potrivit legii" = 339 "Fondul de rulment"

j) Operaţiunile de încasare din rambursarea împrumuturilor acordate în cursul anului 2005 potrivit metodologiei de mai jos se stornează:

       
  102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 500 "Veniturile bugetului local"
  şi
  219 "Decontări din împrumuturile temporare acordate potrivit legii" = 207 "Împrumuturi temporare acordate potrivit legii"

k) Încasările din rambursarea împrumuturilor temporare acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activităţi finanţate din venituri proprii se înregistrează:

       
  102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului" = 207 "Împrumuturi temporare acordate potrivit legii" (subcapitol 44.02.13)

l) Operaţiunile privind împrumuturile acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activităţi finanţate din venituri proprii, potrivit metodologiei de mai jos, se stornează:

       
  400 "Cheltuielile bugetului local" = 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului"
  şi
  207 "Împrumuturi temporare acordate potrivit legii" = 219 "Decontări din împrumuturile temporare acordate potrivit legii"

m) Împrumuturi acordate începând cu 1 ianuarie 2005 pentru înfiinţarea unor instituţii şi servicii publice de interes local sau a unor activităţi finanţate din venituri proprii:

       
  207 "Împrumuturi temporare acordate potrivit legii" = 700.02 "Finanţare din bugetul local" (subcapitol 86.02.09)

Instituţiile publice care au acordat sau au primit împrumuturi, în condiţiile legii, vor corecta înregistrările efectuate în sensul raportării numai a creanţei, respectiv a datoriei, fără influenţarea cheltuielilor sau veniturilor instituţiei publice, după caz, potrivit metodologiei prevăzute mai sus.9. În conformitate cu prevederileart. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 841/1995privind procedurile de transmitere fără plată şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995, astfel cum a fost modificat şi completat prinHotărârea Guvernului nr. 966/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998, „instituţiile publice pot valorifica bunurile, fără organizare de licitaţii, prin schimbarea acestora cu alte bunuri noi de acelaşi fel, având cel puţin aceiaşi parametri”.La alin. (2) al aceluiaşi articol se prevede că "în cazul în care la schimbarea bunurilor se solicită diferenţe de preţ, plata se aprobă în prealabil de către ordonatorul principal de credite bugetare, cu avizul Ministerului Finanţelor".În aplicarea celor de mai sus, instituţiile publice vor avea în vedere următoarele înregistrări contabile:a) pe baza facturii de valorificare a bunurilor care fac obiectul schimbului se înregistrează valoarea acceptată de părţi pentru a fi compensată:

       
  220 "Debitori" = 531 "Venituri de realizat"

b) înregistrarea scăderii din evidenţă a bunurilor predate la valoarea de înregistrare în contabilitate:

       
  % = 013 "Active fixe corporale"
  05 "Amortizări privind activele fixe corporale"    
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"    
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri proprii" etc.;

c) pe baza facturii emise de furnizor, înregistrarea bunurilor primite:

       
  013 "Active fixe corporale" = 234 "Furnizori"

d) înregistrarea valorii compensate, acceptată de părţi:

       
  234 "Furnizori" = 220 "Debitori"

e) înregistrarea plăţii diferenţelor rămase după efectuarea operaţiunii de compensare:

       
  234 "Furnizori" = %
  700 "Finanţarea bugetară privind anul curent"
  120 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri proprii" etc.

f) înregistrarea creşterii surselor de finanţare:

       
  531 "Venituri de realizat" = %
  702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi alte surse"
  528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse" etc.

10. Sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, înscrise în deciziile de impunere, în actele administrative fiscale asimilate acestora, precum şi în declaraţiile fiscale, care vor fi rotunjite potrivitart. 1 pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2005pentru modificarea şi completareaOrdonanţei Guvernului nr. 92/2003privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, se reflectă în contabilitate astfel:– în cazul în care sumele datorate se rotunjesc în plus faţă de obligaţiile evidenţiate în contabilitate, iar conturile de obligaţii prezintă solduri debitoare:

       
  702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi alte surse" = %
  232 "Decontări cu bugetul"
  528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse" etc. 233 "Decontări privind asigurările sociale"
  235 "Decontări privind contribuţia pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj"

– în cazul în care sumele datorate se rotunjesc în minus faţă de obligaţiile evidenţiate în contabilitate, iar conturile de obligaţii prezintă solduri creditoare:

       
  % = 702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi alte surse"
  232 "Decontări cu bugetul"
  233 "Decontări privind asigurările sociale" 528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse" etc.
  235 "Decontări privind contribuţia pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj"

11. În conformitate cu prevederileart. 31 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2003privind finanţele publice locale, aprobată cu modificări prinLegea nr. 108/2004, cu modificările ulterioare, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pot participa cu capital social pentru realizarea de lucrări şi servicii de interes public local sau judeţean.Sumele care fac obiectul participării cu capital social la societăţi comerciale reprezintă pentru consiliile locale titluri de participare la constituirea de societăţi comerciale de subordonare locală şi se vor evidenţia în bugetele locale la capitolul 69.02 "Alte acţiuni economice", subcapitolul 69.02.50 "Alte cheltuieli pentru acţiuni economice". Pentru evidenţierea în contabilitate a drepturilor deţinute de unitatea administrativ-teritorială sub formă de acţiuni la capitalul social al unor societăţi comerciale se utilizează conturile 03 "Titluri de participare" şi 313 "Fondul titlurilor de participare".După natura lor, titlurile de participare se cuprind în categoria activelor financiare şi se încadrează la titlul VII "Cheltuieli de capital", articolul 72 "Investiţii ale instituţiilor publice".12. Potrivit anexei la Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prinHotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 13 ianuarie 2005, activele fixe corporale au fost clasificate în trei grupe principale, iar potrivit acestei clasificări, contul 013 „Active fixe corporale” se dezvoltă în conturi analitice astfel:

     
  013.01 "Construcţii";
  013.02 "Instalaţii tehnice, mijloace de transport, animale şi plantaţii";
  013.03 "Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale".

Corespunzător acestora, contul 05 "Amortizări privind activele fixe corporale" se dezvoltă în conturi analitice astfel:

     
  051.01 "Amortizarea construcţiilor";
  051.02 "Amortizarea instalaţiilor tehnice, mijloacelor de transport, animalelor şi plantaţiilor";
  051.03 "Amortizarea mobilierului, aparaturii birotice, echipamentelor de protecţie a valorilor umane şi materiale şi altor active corporale".

13. Regiile autonome, societăţile comerciale, institutele de cercetare-dezvoltare etc. care, potrivit legii, şi-au schimbat regimul juridic în instituţii publice finanţate integral din venituri proprii pot conduce în continuare contabilitatea potrivit Planului de conturi pentru agenţi economici, cu obligaţia transpunerii soldurilor conturilor contabile în conturile corespunzătoare din Planul de conturi pentru instituţiile publice, în vederea întocmirii situaţiilor financiare potrivit reglementărilor pentru instituţiile publice.Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi publice în subordinea cărora funcţionează astfel de instituţii publice vor comunică Ministerului Finanţelor Publice – Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări în sectorul public – lista instituţiilor publice respective pentru ca acestea să fie cuprinse în acţiunea de experimentare a noilor reglementări contabile pentru instituţii publice ce se vor aplica de la 1 ianuarie 2006.14. Având în vedere că la data de 1 iulie 2005 moneda naţională a României, leul, va fi denominată astfel încât 10.000 lei vechi, aflaţi în circulaţie la această dată, vor fi preschimbaţi pentru 1 leu nou, instituţiile publice vor avea în vedere aplicarea prevederilor următoarelor reglementări:Legea nr. 348/2004privind denominarea monedei naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004;Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.840/2004pentru aprobarea Precizărilor referitoare la unele măsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare aLegii nr. 348/2004privind denominarea monedei naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.247 din 23 decembrie 2004;Ordonanţa Guvernului nr. 5/2005pentru modificarea alin. (1) alart. 6 din Legea nr. 348/2004privind denominarea monedei naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 25 ianuarie 2005.Începând cu data de 1 iulie 2005, contabilitatea instituţiilor publice se ţine în lei noi, denumiţi potrivit legii lei, iar situaţiile financiare la data de 30 septembrie 2005 şi în continuare se întocmesc în moneda nouă, la nivel de leu, fără subdiviziunile leului.15. Instituţiile publice care au calitatea de furnizori sau beneficiari ai bunurilor prevăzute laart. 160^1 alin. (2) din Legea nr. 571/2003privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, vor avea în vedere prevederileart. 65^1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003privind Codul fiscal, aprobate prinHotărârea Guvernului nr. 44/2004, modificată şi completată prinHotărârea Guvernului nr. 84/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, şi urmează să efectueze înregistrările contabile potrivit metodologiei prevăzute pentru agenţii economici.16. În conformitate cu prevederileOrdonanţei Guvernului nr. 51/1997privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 12 ianuarie 2000, precum şi aleOrdonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, aprobată cu modificări prinLegea nr. 212/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 17 mai 2002, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile publice pot încheia contracte de leasing în calitate de utilizator/locatar şi vor avea în vedere următoarele:A. Cu privire la cuprinderea în buget a sumelor necesare achitării operaţiunilor ce decurg din contracte de leasing:– Ratele de leasing financiar reprezentând cota-parte din valoarea de intrare (inclusiv avansul şi valoarea reziduală), precum şi diferenţele de curs valutar aferente se înscriu la titlul VII "Cheltuieli de capital", articolul 77 "Rate aferente achiziţiilor în leasing financiar".– Dobânzile de leasing, precum şi diferenţele de curs valutar aferente se înscriu la titlul IX "Rambursări de credite, plăţi de dobânzi şi comisioane la credite", articolul 85 "Rambursări de credite externe şi plăţi de dobânzi şi comisioane la credite externe contractate de ordonatorii de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plăţi de dobânzi şi comisioane", sau articolul 88 "Rambursări de credite interne şi plăţi de dobânzi şi comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02 "Plăţi de dobânzi şi comisioane", după caz.– Taxa de administrare a contractului de leasing, care reprezintă comision, se înscrie la titlul IX "Rambursări de credite, plăţi de dobânzi şi comisioane la credite", articolul 85 "Rambursări de credite externe şi plăţi de dobânzi şi comisioane la credite externe contractate de ordonatorii de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plăţi de dobânzi şi comisioane", sau articolul 88 "Rambursări de credite interne şi plăţi de dobânzi şi comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02 "Plăţi de dobânzi şi comisioane", după caz.– Cheltuielile cu asigurările bunurilor se înscriu în buget la titlul II "Cheltuieli materiale şi servicii", articolul 30 "Alte cheltuieli", articolul 30 alineatul 07 "Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale".B. Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor de leasing financiar, în cazul activelor fixe ce se supun amortizării:Instituţiile publice care achiziţionează active fixe în leasing financiar au obligaţia înregistrării acestora în contabilitate, deoarece prin contractul de leasing financiar riscurile şi beneficiile aferente dreptului de proprietate trec asupra utilizatorului dreptului de proprietate din momentul încheierii contractului. În situaţia în care, potrivit clauzelor contractuale, ratele de leasing au fost stabilite în valută, iar plata se efectuează în lei la cursul Băncii Naţionale a României din data plăţii, apar diferenţe de preţ şi T.V.A. aferente care se cuprind în factura emisă de locator şi se înregistrează în contabilitate în conturile corespunzătoare.Bunurile achiziţionate în leasing financiar se supun amortizării, în condiţiile legii.a) Înregistrarea activelor fixe corporale conform contractului încheiat între părţi şi evidenţierea datoriei:

       
  013 "Active fixe corporale" = 231 "Creditori" – cu valoarea din contract

b) Înregistrarea dobânzii de leasing (în limita prevederilor bugetului aprobat):

       
  % = 231 "Creditori" – cu dobânda de leasing
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri proprii"
  – analitic: articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88 alineatul 02, după caz

c) Înregistrarea amortizării activelor fixe corporale achiziţionate conform contractului de leasing financiar potrivit prevederilor art. 24 din Normele metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice şi al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobate prinOrdinul ministrului finanţelor publice nr. 1.487/2003:

       
  % = 05 "Amortizări privind activele fixe corporale"
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"    
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri proprii"    
  – articolul 70 "Cheltuieli de capital" etc.

d) Înregistrarea obligaţiei de plată a avansului, a comisionului de management şi a T.V.A. (pentru instituţiile publice plătitoare de T.V.A.) pe baza facturii emise de proprietarul bunurilor:

       
  % = 234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii"
  220 "Debitori"   – cu valoarea avansului
  232.31 "T.V.A. deductibilă"   – cu valoarea T.V.A.
  410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget"   – cu valoarea comisionului de management
  420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri proprii"    
  – articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88 alineatul 02, după caz

e) Înregistrarea plăţii avansului şi a comisionului de management:

       
  234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii" = %
  118 "Disponibil din contravaloarea în lei a sumelor încasate în valută"
  120 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri proprii"
  700 "Finanţarea de la buget privind anul curent"
  706 "Finanţarea din credite externe guvernamentale"
  707 "Finanţarea din credite externe cu garanţia statului" etc.
  – cu valoarea avansului şi a comisionului de management

f) Înregistrarea obligaţiei de plată a ratei de leasing, a dobânzii şi a T.V.A. (pentru instituţiile publice plătitoare de T.V.A.) pe baza facturii emise de proprietarul bunurilor:

       
  % = 234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii"
  231 "Creditori" – cu valoarea ratei de leasing şi a dobânzii
  232.31 "T.V.A. deductibilă" – cu valoarea T.V.A.
  412 "Diferenţe de curs valutar" – cu diferenţele de curs valutar nefavorabile aferente ratei şi dobânzii
  sau:
  % = 234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii"
  231 "Creditori" – cu valoarea ratei de leasing şi a dobânzii
  232.31 "T.V.A. deductibilă" – cu valoarea T.V.A.
  şi
  231 "Creditori" = 412 "Diferenţe de curs valutar"
  – cu diferenţele de curs valutar favorabile aferente ratei şi dobânzii.

g) Înregistrarea plăţii ratei de leasing şi a dobânzii:

       
  234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii" = %
  118 "Disponibil din contravaloarea în lei a sumelor încasate în valută"
  120 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri proprii"
  700 "Finanţarea de la buget privind anul curent"
  706 "Finanţarea din credite externe guvernamentale"
  707 "Finanţarea din credite externe cu garanţia statului" etc.
  – cu valoarea ratei de leasing financiar şi a diferenţelor de curs aferente (articolul 77)
  – cu valoarea dobânzii şi a diferenţelor de curs valutar aferente (articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88 alineatul 02)

h) Înregistrarea diminuării datoriei din contract cu avansul plătit:

231 "Creditori" = 220 "Debitori"

i) Trimestrial, reevaluarea conturilor de datorii şi înregistrarea diferenţelor de curs astfel:

       
  – pentru ratele şi dobânzile rămase de achitat se înregistrează diferenţa dintre cursul din ultima zi a trimestrului şi cursul prevăzut în contract:
  – înregistrarea diferenţelor nefavorabile:
  412 "Diferenţe de curs valutar" = 231 "Creditori"
  – cu diferenţele de curs aferente ratelor şi dobânzilor rămase de achitat    
  – înregistrarea diferenţelor favorabile:    
  231 "Creditori" = 412 "Diferenţe de curs valutar"
    – cu diferenţele de curs aferente ratelor şi dobânzilor rămase de achitat
  – pentru datoriile faţă de furnizori, reprezentând valoarea facturilor neachitate în ultima zi a trimestrului:
  – înregistrarea diferenţelor nefavorabile:
  412 "Diferenţe de curs valutar" = 234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru
  – cu diferenţele de curs aferente ratelor şi dobânzilor cuprinse în facturi neachitate în ultima zi a trimestrului   investiţii"
  – înregistrarea diferenţelor favorabile:    
  234.02 "Furnizori şi antreprenori pentru investiţii" = 412 "Diferenţe de curs valutar" – cu diferenţele de curs aferente ratelor şi dobânzilor cuprinse în facturi neachitate în ultima zi a trimestrului

NOTĂ: Diferenţele de curs valutar nu influenţează valoarea activului fix.j) Închiderea soldului contului 412 "Diferenţe de curs valutar", la finele anului:

       
  – pentru diferenţe nefavorabile:
  % = 412 "Diferenţe de curs valutar"
  337 "Fonduri cu destinaţie specială"  
  528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse"  
  702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi alte surse"  
  – pentru diferenţe favorabile:  
  412 "Diferenţe de curs valutar" = %
    337 "Fonduri cu destinaţie specială"
    528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse"
    702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi alte surse"

C. Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor de leasing financiar, în cazul activelor fixe care nu se supun amortizării, se efectuează potrivit prevederilor pct. 1.8.1 din Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare privind execuţia bugetară la 31 decembrie 2002, aprobate prinOrdinul ministrului finanţelor publice nr. 1.745/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie 2003.De asemenea, se va avea în vedere şi utilizarea contului în afara bilanţului 972 "Alte operaţiuni în afara bilanţului", aşa cum a fost aprobat în normele metodologice menţionate mai sus.17. Dat fiind cerinţele tot mai exigente privind calitatea informaţiilor financiare ce trebuie oferite de contabilitatea instituţiilor publice privind modul de administrare a patrimoniului şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, conducătorii instituţiilor publice vor lua măsuri privind dotarea acestora cu tehnică de calcul şi programe informatice adecvate care să permită furnizarea de informaţii financiare operative şi corecte instituţiilor ierarhic superioare, direcţiilor generale ale finanţelor publice sau Ministerului Finanţelor Publice, după caz, pe suport magnetic, inclusiv pentru realizarea operaţiunilor de decontare a plăţilor instituţiilor publice prin unităţile Trezoreriei Statului, potrivit Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prinOrdinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 10 martie 2005.18. Prezentele precizări rămân valabile şi pentru raportarea situaţiilor financiare de la 30 iunie 2005 cu termen de depunere 15 august 2005, respectiv 30 septembrie 2005 cu termen de depunere 15 noiembrie 2005.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x