privind măsurile restrictive emise împotriva anumitor persoane cu funcţie oficială din Belarus şi de abrogare a Poziţiei Comune 2004/661/PESC
(Acte adoptate conform Titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană)CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană şi în special Articolul 15,întrucât,(1) În data de 24 septembrie 2004, Consiliul a adoptat Poziţia Comună 2004/661/PESC privind măsurile restrictive emise împotriva anumitor persoane cu funcţie oficială din Belarus*1) cu privire la anumite persoane cu funcţie oficială din Belarus, care au responsabilitatea iniţierii unei investigaţii independente şi a acţionării în justiţie ca urmare a acestor acuzaţii, dar care nu au procedat în acest sens şi care, conform Raportului Pourgourides, sunt consideraţi actorii principali în dispariţia a patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi în procesul de muşamalizare aferent, având în vedere aspectul evident al obstructionării justiţiei. … –––-*1) JO L 301, 28.9.2004, p. 67, Poziţie Comună modificată ultima dată de Poziţia Comună 2005/666/PESC (JO L 247, 23.9.2005. p. 40)(2) În data de 13 decembrie 2004, Consiliul a adoptat Poziţia Comună 2004/848/PESC de modificare a Poziţiei Comune 2004/661/PESC*1) pentru a extinde domeniul de aplicare al măsurilor restrictive şi asupra persoanelor direct responsabile pentru fraudarea alegerilor electorale şi a referendumul din Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi împotriva celor care sunt răspunzători în ceea ce priveşte gravele încălcări ale drepturilor omului în represiunea demonstraţiilor paşnice din perioada ulterioară alegerilor electorale şi a referendumului din Belarus. … –––*1) JOL367, 14.12.2004, p. 35.(3) În data de 23 martie 2006, Consiliul European a condamnat măsurile luate în acea zi de către autorităţile din Belarus, de arestare a demonstranţilor paşnici care îşi exercitau un drept legitim de liberă asociere pentru a protesta faţă de modul în care s-au desfăşurat alegerile prezidenţiale în Belarus în 19 martie 2006. Consiliul European şi-a exprimat regretul cu privire la eşecul autorităţilor din Belarus de a se conforma angajamentelor OSCE cu privire la alegeri democratice şi consideră că alegerile prezidenţiale au fost în mod fundamental incorecte. … (4) Prin urmare, Consiliul European decide ca Uniunea Europeană să adopte măsuri restrictive împotriva acelor răspunzători pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale, inclusiv împotriva Preşedintelui Lukashenko. … (5) Măsurile restrictive trebuie adoptate, de asemenea, împotriva conducerii din Belarus şi a persoanelor cu funcţie oficială răspunzătoare pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale şi pentru reprimarea societăţii civile şi a opoziţiei democratice. … (6) Măsurile restrictive impuse conform Poziţiei Comune 2004/661/PESC, precum şi măsurile restrictive suplimentare trebuie consolidate într-un singur instrument. Prin urmare, Poziţia Comună 2004/661/PESC trebuie abrogată. … (7) Cu privire la măsurile la care se face referire în alin. 1, Uniunea Europeană îşi va revizui poziţia în lumina evenimentelor viitoare, având în vedere dorinţa autorităţilor relevante din Belarus de a investiga într-un mod complet şi transparent cazurile de dispariţie şi de a aduce persoanele responsabile în faţa justiţiei. … (8) Măsurile restrictive împotriva persoanelor direct responsabile pentru fraudarea alegerilor electorale şi a referendumul din Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi împotriva celor care sunt răspunzători în ceea ce priveşte gravele încălcări ale drepturilor omului în represiunea demonstraţiilor paşnice din perioada ulterioară alegerilor electorale şi a referendumului, trebuie revizuite în lumina reformelor făcute în ceea ce priveşte Codul electoral prin alinierea sa la nivelul standardelor OSCE, precum şi la nivelul altor standarde internaţionale cu privire la alegeri democratice, conform recomandărilor OSCE/ODIHR şi în lumina măsurilor concrete luate de autorităţi de respectare a drepturilor omului în ceea re priveşte demonstraţiile paşnice. … (9) Măsurile restrictive împotriva persoanelor responsabile pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale în timpul alegerilor din 19 martie 2006 şi pentru reprimarea societăţii civile în contextul acestor alegeri, trebuie revizuite având în vedere operativitatea eliberării şi reabilitarea tuturor deţinuţilor politici şi, de asemenea, trebuie revizuite şi în lumina reformelor făcute în ceea ce priveşte Codul electoral prin alinierea sa la nivelul standardelor OSCE, precum şi la nivelul altor standarde internaţionale cu privire la alegeri democratice, conform recomandărilor OSCE/ODIHR şi având în vedere desfăşurarea unor alegeri viitoare şi măsurile concrete luate de autorităţi de respectare a valorilor democratice, a domniei legii, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, inclusiv a libertăţii de expresie şi a libertăţii presei, precum şi a libertăţii de asociere şi a asocierii politice, … ADOPTĂ PREZENTA POZIŢIE COMUNĂ: +
Articolul 11. Statele membre vor lua măsurile necesare pentru a preveni intrarea sau tranzitarea teritoriilor lor de către persoanele:(a) care au responsabilitatea iniţierii unei investigaţii independente şi a acţionării în justiţie ca urmare a acestor acuzaţii, dar care nu au procedat în acest sens şi care, conform Raportului Pourgourides, sunt consideraţi actorii principali în dispariţia a patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi în procesul de muşamalizare aferent, având în vedere aspectul evident al obstrucţionării justiţiei, enumerate în Anexa I;(b) care sunt răspunzătoare pentru fraudarea alegerilor electorale şi a referendumul din Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi persoanele care sunt răspunzătoare în ceea ce priveşte gravele încălcări ale drepturilor omului în represiunea demonstraţiilor paşnice din perioada ulterioară alegerilor electorale şi a referendumului din Belarus, enumerate în Anexa II;(c) care sunt răspunzătoare pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale în cadrul alegerilor prezidenţiale din Belarus din 19 martie 2006 şi pentru reprimarea societăţii civile şi a opoziţiei democratice, enumerate în Anexa III.2. Paragraful 1 nu va obliga nici un stat membru să refuze intrarea propriilor cetăţeni pe teritoriul lor.3. Paragraful 1 se va aplica fără a aduce atingere cazurilor în care un stat membru este obligat să se supună unei prevederi din legislaţia internaţională, astfel:(i) ca ţară gazdă a unei organizaţii internaţionale inter-guvernamentale;(îi) ca ţară gazdă a unei conferinţe internaţionale, întrunită de către Naţiunile Unite sau sub auspiciile Naţiunilor Unite;(iii) conform unui acord multilateral care conferă privilegii şi imunitate; sau(iv) conform Tratatului de Conciliere din 1929 (Pactul Lateran) încheiat între statul Vatican şi Italia.4. Se va considera că aliniatul 3 se aplică şi atunci când un stat membru găzduieşte Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE).5. Consiliul va fi informat oficial în toate cazurile în care un stat membru acordă o excepţie conform aliniatelor 3 sau 4.6. Statele membre pot face excepţie de la măsurile impuse conform paragrafului 1 atunci când călătoria se justifică prin argumente cum ar fi: o nevoie umanitară urgentă sau participarea la întâlniri inter-guvernamentale, inclusiv cele promovate de către Uniunea Europeană sau găzduite de un stat membru care deţine preşedinţia OSCE, acolo unde dialogul politic este condus în aşa fel încât promovează democraţia, drepturile omului şi domnia legii în Belarus.7. În cazul în care un stat membru doreşte să facă o excepţie, conform paragrafului 6, acesta va înainta o notificare scrisă către Consiliu. Excepţia va fi permisă numai dacă nu există obiecţii din partea unuia sau mai multor membri ai Consiliului, înaintate în scris într-un termen de două zile lucrătoare de la primirea notificării privind excepţia propusă. În cazul în care unul sau mai mulţi membri ai Consiliului ridică obiecţii, Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate lua decizii cu privire la aprobarea excepţiei propuse.8. În cazul în care, conform paragrafelor 3, 4, 6 şi 7, un stat membru autorizează intrarea sau tranzitul persoanelor enumerate în Anexele I, II şi III, pe teritoriul său, autorizarea se va limita la scopul pentru care aceasta este acordată şi la persoanele la care se face referire în autorizaţia respectivă. +
Articolul 2Consiliul, în baza propunerilor înaintate de către statele membre sau de către Comisie, va adopta modificarea listei prezentată în Anexele I, II şi III. în conformitate cu evenimentele politice din Belarus. +
Articolul 3Pentru a maximiza impactul măsurilor mai sus menţionate, Uniunea Europeană va încuraja statele terţe să adopte măsuri restrictive similare cu cele incluse în prezenta Poziţie Comună. +
Articolul 4Această Poziţie Comună se va aplica pe o perioadă de 12 luni. Va fi revizuită în mod constant. Va fi actualizată sau modificată în consecinţă, în cazul în care Consiliul consideră că obiectivele sale nu au fost îndeplinite. +
Articolul 5Poziţia Comună 2004/661/PESC este abrogată prin prezenta. +
Articolul 6Prezenta Poziţie Comună intră în vigoare la data adoptării sale. +
Articolul 7Prezenta Poziţie Comună va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.Adoptată la Bruxelles, 10 aprilie 2006.Pentru ConsiliuPreşedinteU. PLASSNIK +
Anexa ILista persoanelor la care se face referire în Articolul 1 alin. 1 lit. a1. SIVAKOV, YURY (YURIJ) Leonidovich, fost ministru al turismului şi sportului din Belarus, născut la data de 5 august 1946, în regiunea Sakhalin fosta Republică Sovietică Socialistă Federativă Rusă.2. SHEYMAN (SHEIMAN), VICTOR Vladimirovich, secretar de stat în Consiliul de Securitate din Belarus, născut la data de 26 mai 1958, în regiunea Grodno.3. PAVLICHENKO (PAVLIUCHENKO), DMITRI (Dmitry) Valeriyevich, şeful Grupului de Intervenţii Speciale din cadrul Ministerului de Interne (SOBR) din Belarus, născut în 1966 în Vitebsk.4. NAUMOV, VLADIMIR Vladimirovich, ministru de interne, născut în 1956. +
Anexa IILista persoanelor la care se face referire în Articolul 1 alin. 1 lit. b1. Lydia Mihajlovna YERMOSHINA, Preşedintă a Comisiei Electorale Centrale din Belarus, născută la data de 29 ianuarie 1953 în Slutsk (regiunea Minsk).2. Yuri Nikolaevich PODOBED, Colonel-locotenent în Miliţie, Unitatea pentru Operaţiuni Speciale (OMON), Ministerul de Interne, născut la data de 5 martie 1962 în Slutsk (regiunea Minsk). +
Anexa IIILista persoanelor la care se face referire în Articolul 1 alin. 1 lit. c1. LUKASHENKO Aleksandr Grigorievich (30.8.1954. Kopys, Vitebsk oblast) preşedinte2. NIEVYHLAS Hienadz Mikalayevich; Nevyglas Gennady Nikolaevich (11.2.1954, Parahonsk, districtul Pinsk) preşedinte al administraţiei prezidenţiale3. PETKEVICH Nataliya Vladimirovna (1972. Minsk) preşedinte adjunct al administraţiei prezidenţiale4. RUBINOV Anatoly Nikolaevich (15.4.1939.) preşedinte adjunct responsabil de presă şi ideologie, PA5. PRALIASKOWSKI Alieh Vitoldavich; Proleskovskiy Oleg Vitoldovich (1.10.1963. Zagorsk-Russia, în prezent Sergijev Posed) asistent şi preşedinte al departamentului principal pentru ideologie, PA6. RADKOV Aleksandr Mikhailovich (1.7.1951. Votnya) ministru al educaţiei7. RUSAKEVICH Vladimir Vasilevich (13.9.1947. Vygonoshchi) ministru al informaţiei8. HALAVANAW Viktar Ryhoravich; Golovanov Viktor Grigorevich (1952. Borisov) ministrul justiţiei9. ZIMOWSKI Aliaksandr Lieanidavich; Zimovsky Alexander Leonidovich (10.1.1961. Possibly Ukraine) membru al Senatului; şeful Societăţii Naţionale de Radio şi Televiziune10. KANAPLIOW Uladzimir Mikalayevich; Konoplyev Vladimir Nikolaevich (3.1.1954. Akulintsy) Preşedinte al Camerei Deputaţilor11. CHARHINIETS Mikalay Ivanavich; Cherginets Nikolai Ivanovich (17.10.1937. Minsk) preşedinte al Comitetului de Afaceri Externe al Senatului12. KASTSIAN Siarhiey Ivanavich; Kostyan Sergey Ivanovich (15.1.1941. Usokhi, Mogilev oblast) preşedinte al Comitetului de Afaceri Externe al Camerei Deputaţilor13. ORDA Mikhail Siarhieyevich, Orda Mikhail Sergeyevich (28.9.1966. Dyatlovo, Grodno oblast) membru Senatului, lider al BRSM14. LOZOVIK Nikolay Ivanovich (1951 Nevinyany, Minsk oblast), adjunct al Comisiei Electorale Centrale din Belarus15. MIKLASHEVICH Pyotr Petrovich (1954. Kosuta, Minsk oblast) procuror general16. SLIZHEVSKY Oleg Leonidovich, şeful Serviciului de Organizare Socială, Partide şi ONG, Ministerul Justiţiei17. KHARITON Alexandr, consultant al Serviciului de Organizare Socială, Partide şi ONG din Ministerul Justiţiei18. SMYRNOV Yevgeny (1949. Ryazan oblast, Russia), adjunct prim al preşedintelui Curţii Economice19. REUTSKAYA Nadezhda, judecător în districtul Moscova din Minsk20. TRUBNIKOV Nikolay, judecător în districtul Partizanskiy din Minsk21. KUPRIYANOV Nikolai. procuror în Minsk22. SUKHORENKO Stepan Nikolaevich (27.1.1957. Zdudichi, Mogilev oblast) preşedinte al KGB23. DEMENTEI Vasily Ivanovich, adjunct prim, KGB24. KOZIK Lieanid Piatrovich; Kozik Leonid Petrovich (13.7.1948. Borisov) şeful Federaţiei Sindicatelor25. KOLEDA Alexandr, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Brest oblast26. USOV, N.D., preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Gomei oblast27. LUCHINA Leonid, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Grodno oblast28. KRAVCHENKO Tayana Aleksandrovna, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Minsk29. KURLOVICH Vladimir, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Minsk oblast30. METELITSA Nikolai, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Mogilev oblast31. PISCHULENOK, M.V., preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Vitebsk oblast––––