PLANUL OPERAŢIONAL din 13 august 2008pentru implementarea Strategiei naţionale în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului 2008-2013
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 10 septembrie 2008



    A. Domeniu principal de interes: Protecţia şi promovarea drepturilor copilului1. Responsabilizarea familiei pentru creşterea, îngrijirea şi educarea propriilor copii
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    1.1. Educarea adolescenţilor şi a părinţilor în spiritul valorilor familiale, al responsabilităţilor parentale şi al noii viziuni referitoare la protecţia drepturilor copilului în familie 1.1.1. Introducerea unei discipline opţionale referitoare la educaţia premaritală a adolescenţilor şi tinerilor în învăţământul liceal, profesional, în şcolile de arte şi meserii MECT ANPDC, ISJ, ORI Trim. IV 2009 Programa-cadru referitoare la educaţia premaritală, aprobată
    1.1.2. Introducerea în legislaţie a obligativităţii consilierii premaritale pentru cei aflaţi la vârsta minimă legală pentru căsătorie şi care doresc să se căsătorească. Acordarea consilierii premaritale în aceste cazuri va fi stabilită prin act normativ şi va putea fi realizată inclusiv în centrele de consiliere pentru părinţi şi copii din cadrul sistemului de protecţie a copilului ANPDC MJ Trim. III 2009 Actul normativ prin care se reglementează obligativitatea consilierii premaritale
    1.1.3. Elaborarea şi aprobarea unei metodologii pentru "Şcoala părinţilor", care se derulează în centrele de consiliere pentru părinţi şi copii şi în centrele sau cabinetele de asistenţă psihopedagogică ANPDC, MECT ONG Trim. IV 2008 Ordin comun prin care se aprobă metodologia pentru "Şcoala părinţilor"
    1.1.4. Dezvoltarea reţelei de centre de consiliere pentru părinţi şi copii la nivelul municipiilor şi oraşelor mari. Realizarea programului "Şcoala părinţilor" în toate centrele de consiliere pentru părinţi, centrele maternale şi în centrele de zi CL, CLS ANPDC, ONG Trim. IV 2008 Numărul serviciilor de consiliere pentru părinţi şi copii nou-înfiinţate. Conţinutul rapoartelor de inspecţie cu precizări referitoare la desfăşurarea programului "Şcoala părinţilor"
    1.2. Sensibilizarea populaţiei în ceea ce priveşte atât dispoziţiile legale privind primordialitatea responsabilităţii părinţilor referitoare la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor, cât şi în ceea ce priveşte sancţiunile ce decurg din nerespectarea obligaţiilor părinteşti 1.2.1. Derularea campaniilor de educaţie privind drepturile copilului ANPDC CL, CJ/CLS, ONG, organisme internaţionale, mass-media 2008-2010 Studiul de evaluare a impactului celor două campanii
    1.2.2. Continuarea şi dezvoltarea colaborării interinstituţionale privind promovarea mesajelor pentru părinţi despre practicile pozitive de educare şi creştere a copilului, axate pe ascultarea, consultarea şi libera exprimare a acestuia, în cadrul campaniilor/programelor/activităţilor de informare-educare-comunicare desfăşurate de fiecare instituţie responsabilă în parte ANPDC, MECT CNAS, DGASPC, ISJ, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Conţinutul materialelor informative; rapoartele activităţilor desfăşurate
    1.3. Responsabilizarea părinţilor care nu locuiesc cu copiii lor (în caz de divorţ, plecare la muncă în străinătate etc.) 1.3.1. Identificarea şi diseminarea bunelor practici ale instanţelor în cazul stabilirii pensiei de întreţinere datorate de părintele care realizează venituri din propriile afaceri, activităţi independente sau care domiciliază şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul altor state MJ, ANPDC MMFES Trim. III 2009 Studiu privind modalităţile de obligare la plata pensiei de întreţinere în cazul părinţilor care realizează venituri din propriile afaceri, activităţi independente sau care domiciliază şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul altor state
    Rezultate:● diversificarea modalităţilor de informare a publicului larg privind respectarea drepturilor copilului şi promovarea unei atitudini proactive în activităţile de diseminare;● întărirea capacităţilor parentale prin asumarea responsabilităţilor faţă de creşterea, îngrijirea şi educarea propriilor copii.2. Promovarea şi respectarea drepturilor şi libertăţilor civile ale copiilor
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    2.1. Respectarea dreptului la opinie al copilului 2.1.1. Elaborarea normelor metodologice privind audierea copilului în cadrul CPC ANPDC DGASPC, CJ Trim. III 2008 Metodologia aprobată prin ordin al secretarului de stat al ANPDC
    2.2. Reducerea semnificativă a numărului de copii fără acte de identitate 2.2.1. Asigurarea gratuităţii expertizei medico-legale pentru înregistrarea naşterii copilului, conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului prin prevederea sumelor necesare cu această destinaţie, în baza situaţiei din anul precedent, în cadrul bugetelor consiliilor locale de la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti CL, CLS ANPDC Trim. III 2008 Linia bugetară specifică în cadrul bugetului CL, CLS reflectată în bugetul de stat aprobat pentru anul 2008
    2.2.2. Realizarea unui sistem de raportare a cazurilor de copii fără acte de identitate din comunităţi, precum şi a comunităţilor cu risc descoperite cu ocazia acţiunii la nivel naţional ANPDC CJ/CLS - DGASPC, CL, organisme internaţionale Trim. I 2009 Raportul naţional realizat în baza rapoartelor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, întocmit de ANPDC
    2.2.3. Monitorizarea comunităţilor la nivelul cărora au fost identificate cazuri de copii fără identitate şi intervenţia în toate situaţiile în care se constată încălcarea dreptului la identitate ANPDC, CJ, CL Instituţia prefectului, ASP, IJP, DGASPC Trim. II 2009 Raportul naţional în baza rapoartelor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, întocmit de ANPDC
    2.3. Conştientizarea populaţiei, precum şi a autorităţilor/ instituţiilor privind importanţa menţinerii relaţiilor dintre copii şi părinţi în cazul copiilor separaţi temporar de părinţii lor 2.3.1. Elaborarea şi aprobarea unei metodologii-cadru de lucru pentru SPAS-uri privind informarea şi consilierea părinţilor care pleacă la muncă în străinătate privind drepturile şi obligaţiile ce le revin şi importanţa menţinerii legăturilor personale cu copiii care rămân în ţară ANPDC MECT, SPAS, DGASPC, ONG Trim. III 2008 Metodologia aprobată prin ordin al secretarului de stat al ANPDC
    2.3.2. Informarea părinţilor privind drepturile şi obligaţiile pe care le au faţă de copiii lor ANPDC DGASPC, SPAS, ONG Trim. IV 2008 Materiale informative diseminate
    2.3.3. Popularizarea în spaţiul european a legislaţiei româneşti privind protecţia drepturilor copilului şi în special privind obligativitatea menţinerii legăturilor dintre părinţi şi copii în situaţiile prevăzute de lege: părinţi plecaţi la muncă în străinătate, părinţi cu domicilii în state diferite, deplasarea în străinătate a copiilor cu unul dintre părinţi MAE ANPDC, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Materiale informative diseminate şi alte mijloace de informare utilizate
    2.3.4. Îmbunătăţirea procedurii juridice în situaţiile de încredinţare a copilului în caz de divorţ, în sensul obligativităţii instanţei de a se pronunţa cu privire la dreptul copilului de a menţine legături personale cu celălalt părinte prin nominalizarea modalităţilor şi a condiţiilor în care se realizează acestea, precum şi a măsurilor asigurătorii şi garanţiilor adecvate pentru a asigura exercitarea normală a relaţiilor personale şi înapoierea imediată a copiilor la terminarea perioadei de vizită MJ ANPDC Trim. III 2009 Completarea Codului de procedură civilă
    2.3.5. Elaborarea cadrului normativ de implementare a prevederilor Convenţiei asupra relaţiilor personale care privesc copiii, adoptată la Strasbourg la 15 mai 2003, ratificată de România prin Legea nr. 87/2007, cu prevederea ca în cazuri de divorţ, la recomandarea judecătorilor, atât părinţii, cât şi copiii să fie incluşi în programe de consiliere ANPDC, MJ MAE, MMFES, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2009 Modificarea şi completarea cadrului normativ existent; alte acte normative adoptate; acorduri bilaterale
    2.4. Realizarea unui cadru legislativ coerent referitor la respectarea, protejarea dreptului la imagine, intimitate şi viaţă privată a copilului 2.4.1. Realizarea unui studiu în vederea identificării tuturor situaţiilor care afectează imaginea şi implicit demnitatea copilului, care să includă, printre altele, şi definirea clară şi fără echivoc a situaţiilor care pot genera încălcarea acestui drept ANPDC CNA, CND, asociaţii de presă, DGASPC, universităţi, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2009 Studiul
    2.4.2. Elaborarea unui plan de acţiune cuprinzând măsurile legislative şi administrative rezultate din recomandările studiului ANPDC CNA, CND, asociaţii de presă, DGASPC, ONG, MC Trim. IV 2009 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă planul de acţiune
    2.4.3. Monitorizarea emisiunilor radio-TV pentru copii şi a celor dedicate promovării drepturilor copiilor, monitorizarea emisiunilor care încalcă prevederile legale cu privire la respectarea dreptului la imagine, intimitate şi viaţa privată a copilului şi transmiterea semestrială a rapoartelor la ANPDC CNA ANPDC 2008-2013 Realizarea modificărilor legislative/ administrative necesare; rapoartele semestriale
    2.4.4. Monitorizarea site-urilor de internet şi transmiterea semestrială a rapoartelor la ANPDC MT ANPDC, MC 2008-2013 Realizarea modificărilor legislative/ administrative necesare; rapoarte semestriale
    2.4.5. Includerea printre criteriile de acordare a licenţelor pentru frecvenţele de emisie a spaţiului alocat emisiunilor radio-TV dedicate promovării drepturilor copiilor CNA ANPDC Trim. I 2009 Realizarea modificărilor legislative necesare
    2.5. Promovarea şi facilitarea în cadrul familiei, în instituţiile de tip rezidenţial, în şcoli şi alte instituţii, precum şi în procedurile judiciare şi administrative a respectării opiniilor copiilor şi participarea lor în toate problemele care îi privesc 2.5.1. Realizarea unui studiu cu privire la exercitarea dreptului copilului la libera exprimare, consultarea şi participarea copilului în unităţile de învăţământ preşcolar, şcolar şi liceal, instituţiile rezidenţiale, unităţile sanitare, justiţie şi altele MECT - ISE ANPDC, ISJ, universităţi, OPA, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Raportul final al studiului
    2.5.2. Elaborarea unor proceduri clare privind modul de exercitare a dreptului copilului de a solicita şi primi informaţii, precum şi de a fi consultat şi de a-şi exprima opinia în cadrul diferitelor instituţii care furnizează servicii pentru copii şi punerea acestora la dispoziţia clienţilor, sub forme adaptate nevoilor acestora, de către instituţiile în cauză ANPDC MMFES, MSP, MECT, MIRA, MJ, ANT, ANA, CJ/CLS Trim. I 2010 Ordinul comun de aprobare a procedurilor şi materialele elaborate de ministerele responsabile, pentru a fi aduse la cunoştinţă
    2.5.3. Iniţierea realizării şi promovarea unui cod de conduită conţinând principiile etice pe care trebuie să le respecte specialiştii care în activitatea desfăşurată interacţionează cu copiii MMFES, ANPDC MSP, MECT, MIRA, MJ, ANT, ANA, universităţi, organizaţii profesionale, ONG, organisme internaţionale Trim. III 2009 Coduri de conduită
    2.6. Conştientizarea copiilor privind importanţa exercitării dreptului de a cere şi primi informaţii, de a-şi exprima opinia, de a depune plângeri, de a se asocia şi participa la viaţa comunităţii, de a-şi menţine specificul etnic şi cultural 2.6.1. Modificarea procedurilor ANPDC de consultare cu privire la exercitarea drepturilor copilului prin introducerea consultării obligatorii a organizaţiilor de copii şi tineri ANPDC, ANT MECT, CJ/CLS, ONG Trim. IV 2008 Includerea acestei activităţi în Regulamentul de organizare şi funcţionare a ANPDC şi planificarea acestei activităţi
    2.6.2. Elaborarea unor materiale informative pentru copii cu privire la modalităţile de a sesiza nerespectarea drepturilor copilului şi diseminarea acestora ANPDC MECT, ANT 2008-2013 Materiale informative diseminate
    2.6.3. Realizarea unor programe destinate menţinerii identităţii etnice, lingvistice şi culturale în rândul copiilor minorităţilor etnice (organizarea unor universităţi de vară multiculturale; respectarea unor elemente de tradiţie în şcoli şi alte instituţii, cum ar fi realizarea unor serbări cu specificul etniei, portul hainelor tradiţionale; mediatizarea unor poveşti de succes ale copiilor şi familiilor din cadrul etniei respective etc.) DRI, ANR, ANT ANPDC, MECT, MCC, CNCD, ONG, organizaţii neguverna- mentale ale minorităţilor, mass-media 2008-2013 Lista programelor şi rapoartele programelor
    Rezultate:● crearea unui mecanism legal şi interinstituţional de (re)stabilire rapidă a identităţii pentru copiii cărora li s-a încălcat acest drept;● realizarea unui cadru legislativ coerent în ceea ce priveşte menţinerea relaţiilor copiilor cu propriii părinţi, în caz de separare, divorţ, părinţi plecaţi la muncă în străinătate, executarea unei pedepse privative de libertate, părinţi cu domiciliul în alte state, internări prelungite etc.;● scăderea numărului de cazuri în care se încalcă dreptul copilului la demnitate, imagine şi intimitate în mass-media prin intermediul internetului;● creşterea nivelului de implicare a copiilor în luarea deciziilor care îi privesc atât în familie, cât şi în societate în general, precum şi în sesizarea încălcării drepturilor lor;● dezvoltarea şi diversificarea modalităţilor de promovare şi menţinere a specificului etnic şi cultural al copiilor aparţinând minorităţilor naţionale.3. Creşterea accesului la serviciile de sănătate şi adaptarea serviciilor medicale şi de promovare a sănătăţii la nevoile copiilor
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    3.1. Creşterea eficienţei în acordarea serviciilor sociomedicale de promovare şi ocrotire a sănătăţii copiilor şi a familiilor acestora, în general, şi în special în zonele rurale şi în cazul familiilor sărace 3.1.1. Monitorizarea la nivel naţional a sistemului de vizitare la domiciliu în vederea asigurării educaţiei pentru sănătate în primul an de viaţă al copilului prin intermediul medicilor de familie, asistentelor medicale comunitare, mediatorilor sanitari, altor persoane autorizate, inclusiv prin programe de voluntariat MSP, CNAS ANPDC, CJ/CLS, CL, ASP, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Situaţia statistică a CNAS
    3.1.2. Promovarea şi sprijinirea programelor de educaţie sexuală şi informare a tinerilor în scopul prevenirii sarcinilor nedorite şi evitării riscului de abandon al copiilor MECT MSP şi ANPDC, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Raportul grupului de lucru pe această temă, cu soluţiile identificate
    3.2. Creşterea accesului copiilor cu handicap la serviciile de recuperare/reabilitare 3.2.1. Revizuirea şi completarea ordinului secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetării, al ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142/ 2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilităţi şi încadrarea într-un grad de handicap ANPDC, MECT, MSP şi ANPH DGASPC, CPC, ONG, universităţi, organisme internaţionale Trim. III 2008 Ordinul comun de revizuire şi completare
    3.2.2. Revizuirea reglementărilor legale cu privire la acordarea serviciilor medicale şi de reabilitare destinate copilului cu handicap din cadrul serviciilor specializate înfiinţate şi dezvoltate de CJ/CLS ANPDC, MSP CJ/CLS Trim. IV 2009 Reglementarea acordării serviciilor medicale şi de reabilitare, prin hotărâre de Guvern
    3.2.3. Elaborarea şi aprobarea normelor metodologice privind întocmirea şi monitorizarea planului de recuperare pentru copilul cu handicap ANPDC MECT, MSP, ANPH, DGASPC, CPC, ONG Trim. II 2009 Ordinul comun prin care se aprobă normele metodologice
    3.2.4. Iniţierea şi participarea la studii şi cercetări privind cele mai bune practici privind îngrijirea copiilor cu handicap grav în instituţii, precum şi practici privind contenţionarea ANPDC MECT, MSP, ANPH, DGASPC, ONG Trim. IV 2008 Numărul anual de studii şi cercetări privind îngrijirea copiilor cu handicap grav în instituţii, precum şi cu privire la practicile privind contenţionarea
    3.2.5. Elaborarea şi aprobarea normelor metodologice privind îngrijirea copiilor cu handicap psihic ANPDC MECT, MSP, ANPH, DGASPC, CPC, ONG Trim. IV 2008 Ordinul comun prin care se aprobă normele metodologice
    3.2.6. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de recuperare/reabilitare pentru copilul cu handicap, cu HIV/SIDA, boli cronice grave/terminale (servicii specializate de zi, servicii de respiro, centre tip hospice şi alte servicii de tip paleativ, asistenţi maternali specializaţi, servicii mobile de recuperare/reabilitare la domiciliu, centre de dezvoltare pentru intervenţia precoce etc. - în funcţie de nevoile specifice ale judeţului/sectorului) MSP, MECT şi CJ/CLS ANPDC, CNAS, ISJ, ASP, ONG 2008-2013 Creşterea numărului de copii cu nevoi speciale care beneficiază de servicii de recuperare/ reabilitare, în funcţie de nevoile lor
    3.2.7. Monitorizarea activităţilor destinate copiilor cu HIV/SIDA aflaţi în evidenţa direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, derulate în cadrul Programului Fondul Global ANPDC MSP, CJ/CLS, ONG, organisme internaţionale Permanent Stadiul de implementare a activităţilor din cadrul programului
    3.2.8. Realizarea şi derularea unor programe de formare a părinţilor copiilor cu handicap, precum şi a celorlalte categorii de persoane care îngrijesc în sistem familial copilul cu handicap (tutore, asistent personal, asistent maternal etc.) cu privire la importanţa recuperării/reabilitării şi metode/tehnici de lucru cu copilul la domiciliu ANPDC, ANPH MSP, CJ/CLS, ONG; 2008-2013 Ordinul de aprobare a programei-cadru de formare; reţea de formatori la nivel naţional
    3.2.9. Analiza legislaţiei referitoare la beneficiile sociale ale copilului cu handicap cu scopul găsirii unei soluţii pentru adaptarea acestor beneficii la nevoile concrete ale copilului ANPDC şi ANPH CJ/CLS, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Actul normativ prin care se aprobă soluţia identificată
    3.2.10. Înfiinţarea secţiilor de psihiatrie infantilă în judeţele unde în prezent nu există ANPDC, MSP ANPDC Trim. IV 2008 Numărul de secţii de psihiatrie înfiinţate
    Rezultate:● realizarea unui sistem eficient de promovare şi ocrotire a sănătăţii copiilor şi a familiilor acestora;● creşterea procentului de copii cu handicap care au accesat servicii de recuperare/reabilitare şi creştere a calităţii serviciilor pentru copii cu handicap din instituţii.4. Realizarea unui acces egal la educaţie, inclusiv la educaţia timpurie, pentru toţi copiii
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    4.1. Creşterea capacităţii consiliilor locale în a preveni şi reduce neşcolarizarea şi abandonul şcolar datorat unor cauze socioeconomice 4.1.1. Elaborarea şi aprobarea unor proceduri şi instrumente privind identificarea şi sesizarea cazurilor de abandon şcolar şi a celor cu risc de abandon şcolar, inclusiv ca urmare a exploatării prin muncă, de către unităţile şcolare către SPAS/persoane cu atribuţii în asistenţa socială. Sesizarea cazurilor de copii neşcolarizaţi de către SPAS/persoane cu atribuţii în asistenţa socială unităţilor şcolare şi ISJ MECT, ANPDC şi Poliţia Română ISJ, CL/CLS, ONG Trim. IV 2009 Ordinul comun prin care se aprobă procedurile şi instrumentele Număr de cazuri sesizate anual
    4.1.2. Introducerea obligativităţii pentru autorităţile publice locale de a analiza cazurile de copii neşcolarizaţi şi ale celor care au abandonat şcoala în vederea soluţionării cazurilor şi realizării activităţilor de prevenire în cazul comunităţilor cu risc ridicat. Transmiterea informaţiilor referitoare la cazurile de neşcolarizare şi abandon şcolar (număr, cauze, soluţii, activităţi de prevenire etc.) trimestrial la ISJ, DGASPC şi, ulterior, la MECT şi ANPDC CL/CLS DGASPC, ISJ, ANPDC 2008-2013 Rapoartele trimestriale de monitorizare
    4.1.3. Includerea copiilor neşcolarizaţi şi a celor care au abandonat şcoala în programe de sprijin adaptate situaţiei lor, precum şi activităţi de consiliere, realizate în parteneriat de CL/CLS, unităţile şcolare şi/sau ISJ şi alte instituţii relevante CL/CLS şi ISJ Unităţile şcolare, DGASPC, ANR - birouri regionale, ONG, serviciile de probaţiune 2008-2013 Rapoartele trimestriale de monitorizare
    4.1.4. Promovarea programelor privind creşterea numărului de centre de zi în şcoli, precum şi al şcolilor cu regim de semiinternat, cu precădere în zonele în care există un număr crescut de copii care au întrerupt procesul educaţional din cauza dificultăţilor de acces la unităţile de învăţământ şcolar MECT, CL/CLS ISJ şi unităţile de învăţământ, CJ/CLS - DGASPC, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Creşterea numărului de centre de zi în şcoli, precum şi al şcolilor cu regim de semiinternat
    4.1.5. Stimularea participării active a copiilor în prevenirea abandonului şcolar (educarea de la egal la egal) MECT ISJ, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Numărul de copii care au participat la program - raportul programului de acţiune
    4.1.6. Introducerea programului de consultare, informare reciprocă, schimb de experienţe "De vorbă cu părinţii" în toate unităţile de învăţământ preşcolar şi gimnazial, în special cele cu risc de abandon şcolar MECT ISJ, ANR, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Numărul de părinţi participanţi la întâlniri/cursuri
    4.1.7. Realizarea de activităţi de informare a comunităţilor dezavantajate, cu precădere din zonele rurale şi/sau izolate, în scopul stimulării frecventării de către copii a învăţământului obligatoriu MECT şi ANR ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Numărul de activităţi de informare; numărul de persoane informate
    4.1.8. Extinderea reţelei de mediatori şcolari şi a centrelor de zi organizate în şcoli, în vederea creşterii numărului de copii rromi incluşi în învăţământul obligatoriu MECT ANPDC, ANR, CL/CLS, DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2010 Numărul de mediatori şcolari şi numărul de centre de zi
    4.1.9. Creşterea eficacităţii şi eficienţei programelor de educaţie de gen ANR şi MECT ANPDC, CL/CLS, DGASPC, ISJ, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2010 Numărul copiilor care au beneficiat de educaţie de gen
    4.2. Creşterea accesului copiilor cu handicap şi al celor cu dificultăţi de adaptare şcolară la servicii educaţionale adaptate nevoilor lor în vederea realizării educaţiei incluzive 4.2.1. Realizarea unui cadru unitar şi coerent în ceea ce priveşte evaluarea copiilor cu handicap, precum şi a celor cu dificultăţi de adaptare şcolară, în vederea orientării şcolare/profesionale: aprobarea criteriilor de orientare şcolară/profesională; stabilirea şi utilizarea aceluiaşi set de instrumente de evaluare de către serviciile de evaluare complexă şi comisiile interne de evaluare continuă; realizarea în etape a etalonării instrumentelor de evaluare; achiziţionarea şi punerea la dispoziţia specialiştilor a instrumentelor de evaluare; prevederea unor sancţiuni pentru cei care încalcă legislaţia privind orientarea şcolară etc. ANPDC şi MECT Serviciile de evaluare complexă din cadrul DGASPC, CPC, ISJ, ONG, universităţi, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Trim. I 2009 Hotărârea Guvernului prin care se reglementează cadrul de evaluare a copiilor cu handicap, precum şi a celor cu dificultăţi de adaptare şcolară, în vederea orientării şcolare/profesionale şi de stabilire a setului de instrumente de evaluare. Ordin comun de aprobare a instrumentelor de evaluare etalonate
    4.2.2. Elaborarea şi aprobarea unei metodologii comprehensive de integrare a copiilor cu handicap în învăţământul de masă, cu prevederi referitoare atât la responsabilităţile sistemului de învăţământ (evaluarea necesarului de profesori de sprijin şi angajarea şi formarea lor în etape, formarea cadrelor didactice din şcolile de masă în spiritul includerii sociale, modalităţi de stimulare a şcolilor pentru a deveni şcoli integratoare sau incluzive etc.), precum şi ale sistemului de protecţie a copilului (servicii şi programe de sprijin pentru copiii cu handicap integraţi, părinţii acestora şi părinţii celorlalţi copii din şcolile integratoare sau incluzive, profesorii de sprijin) ANPDC şi MECT Serviciile de evaluare complexă, CPC, ISJ, ONG, universităţi Trim. II 2009 Ordinul comun pentru aprobarea metodologiei
    4.2.3. Diversificarea serviciilor educaţionale pentru copiii cu handicap şi pentru cei cu dificultăţi de adaptare şcolară, concomitent cu creşterea numărului de servicii educaţionale în şcolile de masă, posibilităţi crescute de învăţare la domiciliu pentru cei nedeplasabili şi deschiderea învăţământului special pentru copiii cu handicap asociat şi grav, precum şi stabilirea unui sistem clar de identificare şi recunoaştere a serviciilor educaţionale care sunt oferite de alţi furnizori de servicii decât cei din sistemul educaţional MECT ANPDC, CJ/ CLS, ONG 2008-2013 Creşterea anuală a numărului de copii integraţi în învăţământul de masă, al celor care învaţă la domiciliu, fiind nedeplasabili, şi al celor cu dizabilităţi asociate şi grave integraţi în învăţământul special
    4.3. Promovarea respectării drepturilor copilului în cadrul sistemului educaţional 4.3.1. Elaborarea şi aprobarea unui ghid privind metodologia de organizare şi desfăşurare a activităţilor realizate cu copilul pe durata şederii în internate şcolare MECT şi ANPDC ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Ordinul comun prin care se aprobă ghidul
    4.3.2. Analiza legislaţiei, precum şi a programelor educaţionale şi sociale de susţinere a copiilor în învăţământul obligatoriu, cu scopul identificării unor soluţii ca aceştia să beneficieze de gratuitatea prevăzută de lege în orice situaţie (se vor analiza inclusiv aspectele legate de uniformele şcolare, manualele alternative, rechizitele, fondul clasei, precum şi identificarea unor sancţiuni clare în cazul nerespectării legii) MECT, ANPDC şi MMFES ONG Trim. IV 2009 Actele normative care reglementează aspectele legate de gratuitatea învăţământului obligatoriu
    4.3.3. Armonizarea legislaţiei specifice învăţământului cu prevederile Legii nr. 272/2004 şi formarea personalului didactic în vederea recunoaşterii şi semnalării cazurilor de abuz/neglijare/exploatare şi includerea în fişele de post ale acestuia a unor atribuţii exprese cu privire la această problematică MECT ANPDC, organisme internaţionale Trim. III 2009 Acte normative modificate/ completate Numărul de cursuri de formare
    4.3.4. Dezvoltarea reţelei de transport şcolar MECT ANPDC, ISJ, CL/CJ Trim. III 2008 Numărul de beneficiari ai serviciilor de transport şcolar
    4.3.5. Creşterea numărului de clase de alfabetizare şi organizarea unor cursuri pentru copiii care au depăşit cu mai mult de 2 ani vârsta corespunzătoare clasei MECT ANPDC Trim. III 2008 Numărul de clase de alfabetizare înfiinţate; numărul de beneficiari
    4.4. Diversificarea de servicii de informare şi orientare şcolară şi profesională, precum şi de dezvoltare a carierei 4.4.1. Promovarea instrumentelor de evaluare a cunoştinţelor, abilităţilor şi preferinţelor copiilor în şcoli şi în serviciile rezidenţiale pentru a iniţia cât mai devreme procesul de orientare profesională şi vocaţională DGASPC, IS MECT şi ANPDC; ANOFM, universităţi, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Numărul de copii care au beneficiat de consiliere în vederea orientării profesionale şi vocaţionale
    Rezultate:● reducerea numărului de copii neşcolarizaţi şi care au abandonat şcoala pe motive socioeconomice;● creşterea procentului de copii cu dizabilităţi şi dificultăţi de adaptare şcolară (re)integraţi în învăţământul de masă;● integrarea drepturilor copilului în sistemul şi în procesul efectiv de învăţământ, aşa cum sunt ele prevăzute în Legea nr. 272/2004;● creşterea capacităţii copiilor/tinerilor de a lua decizii cu privire la orientarea şcolară şi profesională şi dezvoltarea unei cariere corespunzător calităţilor şi preferinţelor exprimate de aceştia.5. Respectarea dreptului copilului la odihnă şi promovarea activităţilor recreative şi culturale
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    5.1. Promovarea acţiunilor care vizează respectarea dreptului copilului la odihnă, precum şi a activităţilor recreative şi culturale 5.1.1. Analiza dreptului copilului la odihnă din perspectiva legislaţiei în vigoare şi a respectării acestuia în instituţiile destinate protecţiei, îngrijirii educării şi reeducării copiilor ANPDC MSP, MECT, MJ, CJ/CLS- DGASPC, ONG Trim. II 2009 Raportul final privind analiza dreptului copilului la odihnă
    5.1.2. Modificarea şi completarea cadrului legislativ cu privire la dreptul copilului la odihnă în funcţie de recomandările raportului final privind analiza dreptului la odihnă ANPDC MSP, MECT MJ, CJ/CLS- DGASPC, ONG Trim. III 2009 Actele normative de modificare şi completare a cadrului legislativ cu privire la dreptul copilului la odihnă
    5.1.3. Identificarea bunelor practici privind organizarea şi petrecerea timpului liber (organizarea şi participarea la spectacole, organizarea de activităţi de cunoaştere a patrimoniului ştiinţific şi cultural, tabere, dezvoltarea de hobby-uri, schimburi interculturale etc.) şi promovarea acestora de către personal din unităţile preşcolare şi şcolare, precum şi în sistemul de protecţie a copilului MECT, ANPDC şi ANT MCC, DRI, ANR, ISJ, CJ/CLS, CL, cluburile copiilor, ONG, organisme internaţionale 2008-2010 Modele de bune practici diseminate
    5.1.4. Pregătirea unui personal specializat pentru animaţia activităţilor de timp liber, inclusiv promovarea implicării copiilor/tinerilor în calitate de animatori de grup, voluntari şi în activităţi educative de la egal la egal ANT, MECT ANPDC, MCC, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2010 Realizarea modificărilor legislative/ administrative necesare; rapoartele finale ale programelor de formare, precum şi ale programelor de acţiune
    5.1.5. Sprijinirea iniţiativelor care susţin acordarea de burse, premii şi distincţii pentru promovarea iniţiativelor ce au în vedere copiii cu talent artistic/sportiv/cu performanţe în diverse domenii din comunităţile locale prin promovarea responsabilităţii sociale corporative MCC şi ANT ANPDC, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Numărul de copii din comunităţile locale care au primit burse, premii şi distincţii
    Rezultate:● diversificarea şi adaptarea modalităţilor de petrecere a timpului liber pentru copii;● direcţionarea educaţiei, în special a celei timpurii, către dezvoltarea la potenţial maxim a personalităţii copilului, a talentelor şi abilităţilor sale fizice şi mentale.6. Monitorizarea drepturilor copilului
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    6.1. Întărirea capacităţii instituţionale a ANPDC în vederea îndeplinirii adecvate a obligaţiilor ce îi revin, potrivit actelor normative interne şi internaţionale, în monitorizarea modului în care sunt promovate, respectate şi implementate drepturile copilului 6.1.1. Detalierea atribuţiilor şi posibilităţilor de intervenţie ale ANPDC în ceea ce priveşte evaluarea modului de respectare şi a gradului de implementare, de către toate persoanele juridice şi fizice, a drepturilor copilului; operaţionalizarea mandatului ANPDC, conferit prin lege, în ceea ce priveşte coordonarea efectivă a activităţilor de protecţie şi promovare a drepturilor copilului destinate implementării plenare a Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului în România ANPDC MMFES 2008-2013 Modificarea şi completarea actului normativ privind organizarea şi funcţionarea ANPDC şi numărul şi pregătirea personalului angajat
    6.1.2. Publicarea de către ANPDC a unui raport anual referitor la monitorizarea drepturilor copilului ANPDC MECT, MSP, MAE, MIRA, MJ, CNA, CNCD, Avocatul Poporului, mass-media, CJ/CLS - DGASPC, ONG, organisme internaţionale Anual Raportul publicat
    6.1.3. Realizarea unui studiu privind indicatorii utilizaţi pe plan internaţional pentru monitorizarea drepturilor copilului şi posibilitatea adaptării acestora pe plan intern ANPDC MECT, MSP, MAE, MIRA, institute de cercetare, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2009 Studiul
    6.1.4. Întărirea şi iniţierea extinderii sistemului naţional informatizat de monitorizare de la nivelul ANPDC pentru a asigura colectarea sistematică a datelor privind toate domeniile acoperite de Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului, inclusiv prin includerea indicatorilor relevanţi pentru măsurarea respectării tuturor drepturilor în acord cu celelalte ministere, autorităţi şi instituţii (de exemplu, prin linkuri). Aceste date şi noul sistem de monitorizare vor fi utilizate pentru a monitoriza şi evalua progresele înregistrate de România în implementarea Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului ANPDC MECT, MSP, MAE, MIRA, CNA, CNCD, Avocatul Poporului, CJ/CLS, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Formatul soft şi utilizarea acestuia de către ANPDC şi celelalte autorităţi/instituţii
    6.1.5. Analiză privind situaţia actuală în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea completelor/secţiilor pentru minori şi familie, avându-se în vedere aspecte care privesc problema spaţiilor în care urmează să funcţioneze aceste instituţii, logistica, recrutarea şi formarea magistraţilor şi a grefierilor ANPDC, MJ MMFES, MIRA, CSM Trim. III 2009 Studiul privind organizarea şi funcţionarea completelor/ secţiilor pentru minori şi familie
    6.1.6. Crearea unor dispoziţii procedurale speciale, diferite de cele aplicabile majorilor, corespunzător standardelor europene în materia respectării drepturilor copilului MJ, ANPDC MMFES, CSM Trim. IV 2009 Modificările şi completările aduse Codului civil, Codului de procedură civilă, Codului penal, Codului de procedură penală, alte acte normative
    6.1.7. Analiza indicatorilor menţionaţi în planul operaţional în vederea identificării nevoii de studii/evaluări rapide pentru stabilirea instrumentelor de monitorizare şi evaluare a impactului strategiei ANPDC Toţi partenerii menţionaţi în planul operaţional, organisme internaţionale Trim. I 2009 Lista cu studiile necesare
    6.1.8. Realizarea studiilor/evaluărilor rapide identificate la pct. 6.1.7 ANPDC Partenerii identificaţi cu ocazia analizei menţionate la pct. 6.1.7, organisme internaţionale Trim. II 2009 Rapoartele finale ale studiilor
    6.1.9. Realizarea de schimburi de experienţă şi promovarea modelului reformei în domeniul protecţiei copilului în celelalte sectoare din sistemul asistenţei sociale şi în alte ţări ANPDC MMFES, ANPH, ANPF, ANES, ONG, organisme internaţionale 2008-2013 Programe de colaborare cu celelalte instituţii din subordinea MMFES şi cu omologi din alte ţări
    6.1.10. Organizarea unei conferinţe naţionale privind justiţia pentru minori în România ANPDC MJ, CSM, MMFES, INM, instanţe judecătoreşti Trim. IV 2008 Raportul cu privire la desfăşurarea conferinţei
    6.2. Sprijinirea activităţilor de implementare a drepturilor copilului 6.2.1. Reglementarea aspectelor legate de gratuitatea consilierii juridice de către SPAS pentru copiii şi familiile de pe raza unităţii administrativ-teritoriale ANPDC MIRA, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2009 Actul normativ aprobat
    6.2.2. Integrarea dimensiunii de gen în promovarea drepturilor copilului în vederea asigurării egalităţii de şanse ANPDC şi ANES MECT, MSP, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2010 Acte normative aprobate
    Rezultate:● existenţa unui sistem naţional de monitorizare a respectării drepturilor copilului în vederea coordonării eficiente a implementării Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului în România şi redactarea rapoartelor de ţară conform art. 44 din convenţia menţionată;● creşterea compatibilităţii informaţiilor şi experienţei României în domeniul protecţiei speciale a copiilor în raport cu alte ţări din regiune.7. Respectarea dreptului copilului la protecţie, prin intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională, împotriva abuzului, neglijării, exploatării şi a oricăror forme de violenţă
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    7.1. Creşterea gradului de conştientizare a populaţiei, în general, şi a profesioniştilor, în special, în vederea prevenirii şi semnalării/sesizării cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, inclusiv exploatare sexuală în scop comercial, exploatare prin muncă, trafic de copii, migraţie ilegală, violenţă în familie şi alte forme de violenţă asupra copilului 7.1.1. Promovarea şi sprijinirea derulării programelor de prevenire a diverselor forme de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, inclusiv a traficului de copii şi a migraţiei ilegale, în toate mediile cu care copilul se află în relaţie: familie, şcoală, instituţii de protecţie, locuri de detenţie, locuri de muncă, comunitatea în ansamblul său CJ/CL ANPDC, MECT, MIRA 2008-2013 Numărul de programe tematice implementate, numărul anual de beneficiari ai acestor programe
    7.1.2. Realizarea unui studiu privind consecinţele separării copiilor de către părinţii plecaţi la muncă în străinătate ONG ANPDC, MMFES- DMS, DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. III 2008 Raportul final al studiului
    7.2. Îmbunătăţirea, dezvoltarea şi diversificarea intervenţiei şi a reţelei de servicii specializate pentru reabilitarea şi reintegrarea socială a copiilor victime ale abuzului, neglijării şi exploatării copilului 7.2.1. Finalizarea şi aprobarea metodologiei-cadru pentru prevenirea şi intervenţia în echipe multidisciplinare şi în reţea interinstituţională în situaţiile de abuz, neglijare, exploatare şi traficare a copilului ANPDC MIRA, MSP, MECT, MJ, ONG, organisme internaţionale Trim. III 2009 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă metodologia-cadru
    7.2.2. Încheierea convenţiilor de colaborare între instituţiile relevante de pe plan judeţean în vederea implementării metodologiei-cadru pentru prevenirea şi intervenţia în echipe multidisciplinare şi în reţea interinstituţională în situaţiile de abuz, neglijare, exploatare şi traficare a copilului CJ/CLS MIRA, IJP, ASP, ISJ şi alte servicii deconcentrate ale ministerelor şi autorităţilor administraţiei centrale, DGASPC Trim. IV 2009 Convenţii de colaborare încheiate
    7.2.3. Iniţierea programelor de diseminare în rândul profesioniştilor, la nivel naţional, a metodologiei-cadru pentru prevenirea şi intervenţia în echipe multidisciplinare şi în reţea interinstituţională în situaţiile de abuz, neglijare, exploatare şi traficare a copilului ANPDC MIRA, MSP, MECT, MJ, ONG, organisme internaţionale 2009-2010 Numărul de programe iniţiate; numărul de profesionişti, pe categorii profesionale
    7.2.4. Actualizarea, finalizarea şi aprobarea programei-cadru de formare a echipelor multidisciplinare şi interinstituţionale pentru prevenirea şi intervenţia în situaţiile de abuz, neglijare, exploatare şi traficare a copilului ANPDC CNFPA, MECT, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Ordinul secretarului de stat al ANPDC pentru aprobarea programei-cadru
    7.2.5. Promovarea perfecţionării personalului instituţiilor semnatare ale convenţiei de colaborare, care intră în componenţa echipelor multidisciplinare, prin derularea de programe de perfecţionare pentru specialişti CJ/CLS MIRA, IJP, ASP şi alte servicii deconcertate ale ministerelor şi autorităţilor administraţiei centrale, DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Cel puţin 500 de specialişti pregătiţi la nivel naţional - date din centralizările ANPDC
    7.2.6. Ameliorarea condiţiilor oferite de serviciile specializate pentru prevenirea şi combaterea abuzului, neglijării, exploatării şi traficării copiilor, în vederea realizării standardelor minime obligatorii (de exemplu, dotarea serviciilor cu oglindă unidirecţională şi echipamente de înregistrare audiovideo) CJ/CLS ANPDC, DGASPC, ONG Trim. I 2010 Raportul anual al ANPDC
    7.2.7. Promovarea şi sprijinirea înfiinţării de servicii pentru intervenţia specializată în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului CJ/CLS, CL ANPDC, DGASPC, ONG Trim. I 2010 Numărul de servicii înfiinţate anual
    7.2.8. Elaborarea şi aprobarea metodologiei privind intervievarea/audierea copilului pentru care se propun servicii de prevenire a separării copilului de părinţii săi sau servicii pentru realizarea protecţiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi ANPDC CJ/CLS, DGASPC, serviciile de probaţiune, ONG Trim. IV 2008 Ordinul secretarului de stat al ANPDC
    7.2.9. Elaborarea standardelor minime obligatorii pentru toate serviciile specializate pentru reabilitarea copilului victimă a abuzului, neglijării, exploatării şi traficării ANPDC ONG, asociaţii profesionale, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Ordin comun al secretarului de stat al ANPDC, al ministrului internelor şi reformei administrative şi al ministrului sănătăţii publice pentru aprobarea standardelor minime obligatorii
    7.3. Asigurarea unui cadru legislativ şi instituţional unitar pentru prevenirea şi combaterea abuzului, neglijării şi exploatării copilului, inclusiv a exploatării sexuale în scop comercial, exploatării prin muncă, traficului de copii, migraţiei ilegale, a torturii, pedepselor crude, inumane sau degradante şi altor forme de violenţă asupra copilului 7.3.1. Îmbunătăţirea procedurii speciale care priveşte ordonanţa preşedinţială, pentru punerea în aplicare a art. 94 din Legea nr. 272/2004 MJ ANPDC, MIRA, CSM Trim. IV 2009 Actul normativ prin care se aprobă procedura
    7.3.2. Asigurarea completelor de permanenţă care să judece în urgenţă cauzele ce privesc copiii care se află în situaţii de pericol iminent, datorate abuzului şi neglijării CSM MMFES, ANPDC Trim. III 2010 Modificarea Regulamentului de ordine interioară a instanţelor de judecată
    7.3.3. Modificarea Codului de procedură penală în vederea elaborării şi aprobării unor proceduri spe ciale care să garanteze respectarea drepturilor copilului în faţa instanţei (audiere, evaluare psihologică etc.) ANPDC, MJ MMFES Trim. IV 2009 Codul de procedură penală revizuit
    7.3.4. Asigurarea gratuităţii eliberării certificatelor medico-legale pentru copiii victime ale abuzului, neglijării şi exploatării, inclusiv exploatării sexuale în scop comercial, exploatării prin muncă, traficului, migraţiei ilegale şi altor forme de violenţă asupra copilului, prin: - realizarea cadrului legal necesar; - prevederea sumelor necesare cu această destinaţie, în baza situaţiei din anul precedent, în cadrul bugetelor instanţelor judecătoreşti care solicită aceste expertize ANPDC, MJ MJ Trim. IV 2008 - Actul normativ prin care se aprobă asigurarea gratuităţii certificatelor medico-legale pentru copiii victime - Linia bugetară specifică în cadrul bugetului MJ cu destinaţie pentru instanţele judecătoreşti, reflectată în bugetul de stat aprobat pentru anul 2008
    7.3.5. Reglementarea relaţiei dintre sesizarea obligatorie din partea profesioniştilor care interacţionează cu copilul aflat în situaţie de abuz, neglijare sau exploatare şi păstrarea secretului profesional, acolo unde există vid legislativ ANPDC MMFES, MECT, MSP, MIRA, MJ Trim. II 2009 Actul normativ prin care se reglementează relaţia dintre sesizarea obligatorie şi secretul profesional
    7.3.6. Elaborarea şi aprobarea unui nou plan naţional de acţiune pentru prevenirea şi combaterea traficului de copii şi a exploatării sexuale a copiilor în scopuri comerciale, pentru perioada 2008-2010, corelat cu Strategia naţională împotriva traficului de persoane pentru perioada 2006-2010, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.654/2006 ANPDC Instituţiile membre ale subgrupului privind traficul de copii (Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane, MMFES, MECT, MJ, MSP, MAE) Trim. I 2009 Planul naţional de acţiune pentru prevenirea şi combaterea traficului de copii şi a exploatării sexuale a copiilor în scopuri comerciale, pentru perioada 2008-2010, aprobat prin hotărâre a Guvernului
    7.3.7. Elaborarea şi aprobarea unui nou plan naţional de acţiune pentru eliminarea exploatării prin muncă a copiilor, pentru o perioadă începând cu anul 2008 ANPDC Instituţiile membre ale Comitetului naţional director pentru prevenirea şi combaterea exploatării copiilor prin muncă Trim. I 2009 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă Planul naţional de acţiune pentru eliminarea exploatării copiilor prin muncă, pentru o perioadă stabilită începând cu anul 2008
    7.3.8. Elaborarea şi aprobarea listei cu muncile periculoase pentru copii IM şi ANPDC Instituţii membre ale CNDPCECM, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă lista muncilor periculoase
    7.3.9. Înfiinţarea unui singur grup interministerial, coordonat de ANPDC, care să gestioneze problematica abuzului, neglijării şi exploatării copilului, inclusiv a exploatării sexuale în scop comercial, exploatării prin muncă, traficului de copii, migraţiei ilegale şi altor forme de violenţă exercitate asupra copilului ANPDC MAE, MIRA, MSP, MECT, MJ, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Grupului interministerial pentru copii
    7.3.10. Organizarea unui seminar la nivel central cu ministerele şi autorităţile implicate în prevenirea şi combaterea abuzului, neglijării şi exploatării copilului, în vederea conştientizării intervenţiei în echipă multidisciplinară şi interinstituţională MIRA şi ANPDC MSP, MECT, MJ, UNCJR Trim. I 2009 Raportul seminarului
    7.3.11. Realizarea unui studiu naţional privind problematica abuzului, neglijării, exploatării şi altor forme de violenţă asupra copilului ANPDC MAE, MIRA, MSP, MECT, MJ, ONG Trim. I 2009 Raportul final al studiului naţional
    7.3.12. Iniţierea măsurilor legislative şi administrative conform recomandărilor studiului naţional privind problematica abuzului, neglijării, exploatării şi a altor forme de violenţă asupra copilului ANPDC MAE, MIRA, MSP, MECT, MJ, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Actele normative şi alte documente administrative
    Rezultat:● Crearea şi dezvoltarea unui sistem unitar, coerent şi comprehensiv de prevenire, semnalare/sesizare şi intervenţie în cazurile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, inclusiv exploatare sexuală în scop comercial, exploatare prin muncă, trafic de copii, migraţie ilegală, violenţă în familie şi alte forme de violenţă asupra copilului.8. Promovarea formării profesionale
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    8.1. Armonizarea sistemelor existente de formare profesională, iniţială şi continuă, pentru a răspunde cerinţelor actuale din domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului 8.1.1. Colaborarea dintre ANPDC şi sistemele educaţional, al sănătăţii, formării profesionale a adulţilor şi administraţiei, în vederea introducerii în legislaţie a obligativităţii formării iniţiale şi continue, în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului, a profesioniştilor care interacţionează cu copilul (asistenţi sociali, medici, asistente medicale, preoţi, cadre didactice, jurişti, poliţişti etc.) şi transmiterea programelor-cadru de formare aprobate de ministerele şi autorităţile corespunzătoare la ANPDC pentru consultare şi recomandări ANPDC, MECT, MSP, MMFES şi MIRA- INA, fiecare minister/ instituţie pe domeniul său de activitate CNFPA, CSM, INM Trim. IV 2010 Protocoale de colaborare între instituţiile centrale implicate
    8.1.2. Introducerea în legislaţia din domeniul educaţional a obligativităţii formării iniţiale, în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului, a profesioniştilor care interacţionează cu copilul (asistenţi sociali, medici, asistente medicale, preoţi, cadre didactice, jurişti, poliţişti etc.) şi transmiterea programelor-cadru de formare aprobate de MECT corespunzătoare la ANPDC pentru consultare şi recomandări MECT ANPDC Trim. IV 2010 Programe-cadru de formare la nivelul universităţilor şi colegiilor de profil
    8.1.3. Colaborarea în vederea informării reciproce privind programele educaţionale/de pregătire care vizează protecţia şi promovarea drepturilor copiilor ANPDC MECT, MSP, MMFES, CNFPA, MIRA-INA, CSM, INM Trim. IV 2008 Convenţii de colaborare
    8.1.4. Întocmirea unei liste anuale cu programele educaţionale/de pregătire pentru copii, părinţi, profesionişti care interacţionează cu copilul, ce vizează protecţia şi promovarea drepturilor copiilor ANPDC MECT, MSP, MMFES, CNFPA, MIRA-INA, CSM, INM Trim. IV 2008, ulterior anual Lista anuală cu programele educaţionale care vizează protecţia şi promovarea drepturilor copiilor
    8.1.5. Redactarea unui raport anual cu privire la derularea programelor educaţionale/de pregătire care vizează protecţia şi promovarea drepturilor copiilor ANPDC MECT, MSP, MMFES, CNFPA, MIRA-INA, CSM, INM Trim. I 2009, ulterior anual în trim. I Raportul anual cu privire la derularea programelor educaţionale care vizează protecţia şi promovarea drepturilor copiilor
    8.2. Crearea unui sistem de formare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului 8.2.1. Întărirea capacităţii instituţionale a ANPDC în domeniul formării şi dezvoltării profesionale în protecţia şi promovarea drepturilor copilului prin continuarea pregătirii personalului care desfăşoară activităţi directe cu copilul din instituţiile ce furnizează servicii pentru copii ANPDC MMFES Trim. IV 2008 Actele normative care modifică şi completează legislaţia în vigoare. Hotărârea Guvernului privind aprobarea Strategiei naţionale sectoriale de formare profesională în domeniul protecţiei drepturilor copilului
    8.2.2. Inventarierea furnizorilor publici şi privaţi de formare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului şi a programelor educaţionale derulate de aceştia, precum şi actualizarea sa anuală ANPDC MECT, MSP, MMFES, CNFPA, MIRA-INA, CSM, INM, ONG Trim. I 2009, ulterior actuali- zare anuală în trim. I Baza de date cu furnizorii publici şi privaţi de formare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului
    8.2.3. Înfiinţarea unor centre regionale - publice, public-private, private de formare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului, aflate în coordonarea metodologică a ANPDC ANPDC CJ/CLS, DGASPC, ONG Trim. IV 2009 Primul centru regional funcţional în 2007
    8.2.4. Realizarea şi aprobarea unei strategii naţionale sectoriale de formare şi dezvoltare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului; strategia de formare va oferi cadrul necesar unei pregătiri adecvate şi sistematice, precum şi familiarizarea cu drepturile copilului pentru toţi profesioniştii care interacţionează cu copiii sau iau decizii care îi privesc (inclusiv parlamentari) ANPDC MECT, MSP, MMFES, CNFPA, MIRA-INA, CSM, INM, ONG Trim. IV 2009 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă Strategia naţională de formare profesională în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului
    Rezultat:● Existenţa unui sistem naţional coerent de formare iniţială şi continuă în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului a profesioniştilor care interacţionează cu copilul.B. Subdomeniu de interes: Prevenirea separării copilului de părinţi şi protecţia specială a copilului separat de părinţi9. Responsabilizarea comunităţilor locale pentru prevenirea separării copilului de părinţi şi susţinerea familiilor pentru creşterea, îngrijirea şi educarea propriilor copii
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    9.1. Creşterea responsabilităţii comunităţii locale în prevenirea separării copilului de familie 9.1.1. Elaborarea unei metodologii de înfiinţare, organizare şi funcţionare a structurilor comunitare consultative ANPDC CJ/CLS, CL, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Ordinul secretarului de stat prin care se aprobă metodologia de înfiinţare, organizare şi funcţionare a structurilor comunitare consultative
    9.1.2. Actualizarea, finalizarea şi aprobarea unei programe-cadru pentru formarea structurilor comunitare consultative ANPDC CJ/CLS, CL, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Ordinul secretarului de stat prin care se aprobă programa- cadru pentru formarea structurilor comunitare consultative
    9.1.3. Înfiinţarea structurilor comunitare consultative la nivelul întregii ţări şi pregătirea acestora în vederea sprijinirii activităţii de prevenire a separării copilului de familie CL, CLS ANPDC CJ/CLS- DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Numărul de structuri comunitare consultative înfiinţate
    9.1.4. Reglementarea punerii în practică a atribuţiei DGASPC de coordonare a activităţii CL în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv privind modalităţile concrete de comunicare ANPDC CJ/CLS- DGASPC Trim. III 2008 Actul normativ aprobat
    9.1.5. Încurajarea voluntariatului la nivelul comunităţilor locale pentru desfăşurarea de activităţi de sprijin al familiilor şi copilului în situaţie de risc, cu precădere în situaţii de criză CL, CLS CJ/CLS - DGASPC, ONG, BOR, organisme internaţionale 2008-2013 Numărul de voluntari implicaţi în activităţile de sprijin
    9.1.6. Promovarea programelor de formare a asistenţilor sociali/persoanelor cu atribuţii în asistenţă socială la nivelul tuturor comunităţilor locale cu privire la modul de întocmire a planului de servicii, în baza Ordinului secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului nr. 286/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea Planului de servicii şi a Normelor metodologice privind întocmirea Planului individualizat de protecţie CL ANPDC, CJ - DGASPC, ONG Trim. IV 2010 Numărul asistenţilor sociali/persoanelor cu atribuţii în asistenţă socială angajate şi formate la nivelul comunelor
    9.1.7. Înfiinţarea şi diversificarea serviciilor de zi CL ANPDC, CJ - DGASPC, ONG, BOR, organisme internaţionale 2008-2013 Numărul serviciilor de zi înfiinţate
    9.1.8. Reglementarea finanţării de la nivelul CL/CLS pentru asigurarea protecţiei drepturilor copilului ANPDC CJ Trim. I 2009 Măsurile legislative/ administrative aprobate
    Rezultate:● creşterea capacităţii autorităţilor administraţiei publice locale în asumarea problematicii copiilor din punct de vedere financiar, al profesionalizării resurselor umane şi dezvoltării serviciilor în funcţie de nevoile specifice identificate;● reglementarea aspectelor care ţin de finanţarea sistemului de prevenire a separării copilului de familie şi a sistemului de protecţie la nivelul consiliilor judeţene, al consiliilor locale de la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor, precum şi al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;● creşterea numărului de centre de zi şi alte servicii de prevenire a separării copilului de părinţi, de sprijin al familiilor, înfiinţate la nivelul comunităţilor locale, în vederea apropierii serviciilor de beneficiari.10. Continuarea reformei serviciilor sociale pentru copil şi familie
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    10.1. Lărgirea parteneriatului public-privat şi permanentizarea dialogului cu organizaţiile neguvernamentale 10.1.1. Realizarea unei baze permanente de comunicare a ANPDC cu organizaţiile neguvernamentale şi alte organisme ale societăţii civile, în special asociaţii de copii şi tineret ANPDC Federaţii ale organizaţiilor neguverna- mentale şi alte federaţii din domeniu, asociaţii de copii şi tineri 2008-2013 Includerea modalităţilor de comunicare permanentă cu organizaţiile neguvernamentale în documentele interne ale ANPDC, inclusiv în strategia de comunicare
    10.1.2. Organizarea unei conferinţe naţionale pe tema întăririi parteneriatului public-privat prin contractarea de servicii sociale de protecţie a copilului şi creşterea în acest mod a accesului, în mod nediscriminatoriu şi cu o mai mare transparenţă, al furnizorilor privaţi de servicii sociale la fondurile publice, pe baza respectării principiilor etice şi a standardelor de calitate în vigoare ANPDC UNCJR, CJ/CL, federaţiile organizaţiilor neguverna- mentale, organisme internaţionale Trim. III 2008 Raportul final al conferinţei naţionale
    10.1.3. Aprobarea cadrului normativ pentru contractarea de servicii sociale pentru copii de către organizaţiile neguvernamentale ANPDC CJ/CLS, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2008 Actul normativ pentru contractarea de servicii sociale pentru copii de către organizaţiile neguvernamentale
    10.1.4. Realizarea unui proiect-pilot pentru sprijinirea implementării cadrului normativ pentru contractarea de servicii sociale de protecţie a copilului de către organizaţiile neguvernamentale ANPDC şi CJ/CLS, CL ONG, organisme internaţionale Trim. II 2008 Raportul final al proiectului
    10.1.5. Atribuirea de contracte de servicii prin hotărâre a CJ/CLS pe baze competiţionale şi concurenţiale, conform prevederilor cadrului normativ CJ/CLS, CL ONG 2008-2013 Numărul de servicii contractate
    10.1.6. Realizarea unui studiu privind costul mediu pe copil pentru fiecare tip de serviciu social pentru copii ANPDC CJ/ CLS, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2008 Raportul final al studiului
    10.1.7. Stabilirea costului mediu pe copil pentru fiecare tip de serviciu social pentru copii, în baza studiului menţionat la pct. 10.1.6 ANPDC MMFES Trim. II 2008 Actul normativ prin care se aprobă costul mediu pe copil pentru fiecare tip de serviciu social pentru copii
    10.2. Creşterea calităţii serviciilor sociale pentru copil şi familie 10.2.1. Armonizarea legislaţiei privitoare la acreditare şi licenţiere, în acord cu legislaţia referitoare la inspecţie, raportată la standardele minime obligatorii în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului MMFES, ANPDC şi ANPF CJ/CLS, CL, ONG, ANPH 2008-2013 Actele normative care reglementează aspectele privitoare la acreditare, licenţiere şi inspecţie, modificate şi completate
    10.2.2. Finalizarea şi aprobarea ghidurilor metodologice de implementare a aplicării standardelor minime obligatorii în domeniul protecţiei copilului ANPDC CJ/CLS- DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2008 Ordinele secretarului de stat al ANPDC prin care se aprobă ghidurile metodologice
    10.2.3. Elaborarea şi aprobarea celorlalte standarde minime obligatorii în domeniul protecţiei copilului, prevăzute de lege (privind serviciile pentru copilul care săvârşeşte fapte penale şi nu răspunde penal, serviciile pentru copilul care răspunde penal (14-18 ani), centrele destinate protecţiei şi asistenţei de urgenţă a copiilor victime ale traficului), precum şi a altor norme, metodologii şi proceduri pentru servicii specializate ANPDC CJ/CLS- DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Actele normative de aprobare
    10.2.4. Elaborarea normelor igienico- sanitare necesare funcţionării serviciilor rezidenţiale organizate pe model familial (case, apartamente, module) astfel încât să se poată aplica standardele minime obligatorii aprobate în domeniul protecţiei copilului MSP ANPDC, CJ/CLS- DGASPC, ONG Trim. IV 2008 Actul normativ revizuit
    10.2.5. Diversificarea şi specializarea reţelei de asistenţi maternali pentru a răspunde nevoilor imediate, de urgenţă sau unor caracteristici deosebite ale copiilor protejaţi (copilul 0-2 ani; copilul cu handicap neuropsihomotor şi/sau senzorial; copilul cu HIV/SIDA; copii aparţinând minorităţilor naţionale; copiii străzii; preluarea în regim de urgenţă), precum şi a reţelei de servicii, programe şi activităţi de sprijin pentru asistenţii maternali CJ/ CLS- DGASPC ANPDC, ONG Trim. IV 2008 Statistici ANPDC
    10.2.6. Reglementarea statutului familiilor substitutive, altele decât asistentul maternal şi familia potenţial adoptatoare, precum şi al familiei extinse în care se face plasamentul copiilor şi al aşa-numiţilor "părinţi sociali" ANPDC CJ/CLS, ONG Trim. IV 2008 Acte normative de reglementare
    10.2.7. Închiderea/restructurarea pe model familial, conform standardelor în vigoare, a instituţiilor de tip clasic CJ/CLS ANPDC, DGASPC, ONG Trim. IV 2008-2013 Numărul instituţiilor de tip clasic închise/ restructurate
    10.2.8. Analiza legislaţiei care reglementează organizarea şi funcţionarea instituţiilor care acordă servicii sociale de creştere, îngrijire şi educare a copilului care a săvârşit o faptă penală, dar nu răspunde penal, precum şi a instituţiilor în care copiii care răspund penal execută o pedeapsă privativă de libertate, în vederea armonizării conceptelor, a standardelor de calitate şi a statutului acestora în relaţie cu măsurile de protecţie specială şi a măsurilor care privesc executarea unor pedepse privative de libertate şi elaborarea proiectelor de acte normative care reglementează aceste servicii ANPDC MECT, MJ, ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Raportul programului
    Rezultate:● creşterea eficienţei parteneriatelor centrale şi locale, interinstituţionale, public-private, inclusiv prin crearea cadrului legal necesar pentru contractarea serviciilor sociale publice pentru copii de către organismele private acreditate;● creşterea numărului de servicii rezidenţiale pe model familial, concomitent cu scăderea numărului instituţiilor de tip clasic, precum şi al serviciilor rezidenţiale cu un număr peste 100 de copii;● scăderea duratei de asistare a copiilor în sistemul de protecţie specială prin realizarea cadrului legal necesar pentru integrarea copilului separat de familia sa într-un mediu stabil permanent în cel mai scurt timp posibil de la luarea sa în evidenţă în cadrul sistemului de protecţie a copilului;● scăderea numărului de copii părăsiţi de părinţi în unităţile sanitare;● creşterea calităţii serviciilor prin dezvoltarea sistemului de standardizare, acreditare, licenţiere şi inspecţie;● existenţa unei contribuţii semnificative din partea ANPDC la asigurarea compatibilităţii, complementarităţii şi continuumului de servicii pentru copiii şi adulţii cu dizabilităţi;● dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de tip familial.11. Protecţia grupurilor vulnerabile de copii şi tineri care necesită o atenţie specială (copiii străzii, copiii delincvenţi, copiii cu handicap, HIV/SIDA şi boli cronice grave/terminale, tinerii care urmează să părăsească sistemul de protecţie)
    Obiective operaţionale Activităţi Responsabili Parteneri Termen Indicatori/Rezultate
    11.1. Crearea unui sistem de monitorizare şi control al fenomenului "copiii străzii" 11.1.1. Elaborarea şi aprobarea unei metodologii şi a unui set de instrumente în vederea respectării dreptului la protecţie specială a copiilor străzii fără identitate până la eliberarea documentelor de identitate ANPDC şi MIRA CJ/CLS - DGASPC, ONG Trim. IV 2008 Ordinul comun prin care se aprobă metodologia şi setul de instrumente
    11.1.2. Elaborarea şi aprobarea unor proceduri de identificare care să permită determinarea cât mai corectă a numărului de copii şi realizarea integrării intervenţiei serviciilor sociale stradale şi a centrelor de coordonare şi informare pentru copiii străzii ANPDC şi MIRA CJ/CLS - DGASPC, ONG Trim. IV 2008 Ordinul comun prin care se aprobă metodologia şi setul de instrumente
    11.1.3. Realizarea unui studiu naţional în vederea identificării celei mai adecvate modalităţi de coordonare a eforturilor din acest domeniu şi a modelelor de bune practici în integrarea socială a copiilor străzii. În cadrul studiului se va urmări şi realizarea unei cartografieri cu zonele în care se găsesc aceşti copii, în funcţie de sezon şi alte variabile ANPDC MIRA, CJ/ CLS - DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2008 Raportul final al studiului naţional
    11.1.4. Implementarea programului "Iniţiativa copiii străzii" în vederea dezvoltării şi diversificării serviciilor destinate copiilor străzii şi familiilor acestora (centre de zi, centre de consiliere pentru copiii străzii şi pentru părinţi, adăposturi de zi şi de noapte etc.) în acord cu standardele minime obligatorii în vigoare ANPDC CJ/CLS- DGASPC, organisme internaţionale Trim. IV 2008 Aproximativ 20 de servicii înfiinţate pentru copiii străzii şi familiile acestora
    11.1.5. Realizarea unui sistem de monitorizare a situaţiei şi numărului de copii ai străzii în vederea coordonării intervenţiei specifice şi diminuarea fenomenului ANPDC CJ/CLS- DGASPC, SPAS Trim. IV 2008 Date statistice periodice la nivelul ANPDC
    11.2. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor şi activităţilor de prevenire a delincvenţei juvenile, precum şi a celor de reabilitare a copiilor delincvenţi 11.2.1. Sprijinirea şi promovarea programelor de prevenire a delincvenţei juvenile în şcoli, instituţii de tip rezidenţial, alte instituţii ANPDC MIRA, MECT, CL/CJ, OPA 2008-2013 Numărul programelor implementate, numărul anual de beneficiari
    11.2.2. Dezvoltarea reţelei specializate de servicii rezidenţiale şi centre de zi pentru copilul care a săvârşit o faptă penală şi nu răspunde penal CJ/CLS ANPDC, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2009 Numărul de servicii specializate pentru copilul care a săvârşit o faptă penală şi nu răspunde penal
    11.2.3. Elaborarea şi aprobarea unor standarde minime obligatorii privind calitatea îngrijirii copilului în centrele de reeducare şi penitenciare ANPDC şi MJ ONG, organisme internaţionale Trim. IV 2009 Ordinul comun prin care se aprobă standardele minime obligatorii
    11.2.4. Realizarea unui proiect-pilot pentru dezvoltarea unui program/serviciu de monitorizare şi sprijin postdetenţie, utilizând "tutori de reintegrare" care să colaboreze cu serviciile de probaţiune existente şi cu serviciile de asistenţă socială ANPDC, serviciile de probaţiune MJ, CJ/CLS- DGASPC, ONG, organisme internaţionale Trim. II 2009 Raportul final al proiectului-pilot publicat şi diseminat
    11.2.5. Elaborarea şi aprobarea unor proceduri de lucru comune pentru serviciile de probaţiune şi DGASPC, în vederea asigurării protecţiei copilului care a săvârşit o faptă penală şi răspunde penal, dar execută sancţiunea în stare de libertate ANDPC şi MJ DGASPC, serviciile de probaţiune, ONG Trim. IV 2008 Ordinul comun prin care se aprobă metodologia şi setul de instrumente
    11.3. Creşterea calităţii îngrijirii copiilor cu handicap, HIV/SIDA şi boli cronice grave/terminale aflaţi în protecţie specială 11.3.1. Închiderea/restructurarea pe model familial a instituţiilor de tip clasic pentru copiii cu handicap (inclusiv copii cu cerinţe educative speciale), HIV/SIDA CJ/CLS ANPDC, ONG Trim. IV Numărul de instituţii incluse/ restructurate
    11.3.2. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor specializate pentru copiii cu handicap, HIV/SIDA şi boli cronice grave/prognostic limitat aflaţi în protecţie specială (asistenţi maternali, centre de zi şi de recuperare/reabilitare, centre de plasament de tip familial) CJ/CLS ANPDC, ONG, BOR, organisme internaţionale 2008-2013 Numărul de servicii înfiinţate
    11.4. Asigurarea complementarităţii şi continuumului de servicii pentru tinerii cu handicap aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului, în vederea dobândirii abilităţilor de trai independent şi/sau integrării lor socioprofesionale 11.4.1. Realizarea unui studiu la nivel naţional cu privire la gradul integrării sociale a copiilor şi tinerilor cu handicap ANPDC şi ANPH CJ/CLS- DGASPC, CPC, ONG, organisme internaţionale Trim. I 2009 Raportul final al studiului
    11.4.2. Armonizarea cadrului legislativ din domeniul protecţiei drepturilor copilului cu cel din domeniul protecţiei persoanelor cu handicap în sensul asigurării complementarităţii şi continuumului de servicii pentru tinerii cu dizabilităţi aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului, în vederea dobândirii abilităţilor de trai independent şi/sau integrării lor socioprofesionale - în baza recomandărilor studiului naţional ANPDC şi ANPH CJ/CLS- DGASPC, CPC, ONG Trim. III 2008 Actele normative aprobate
    11.4.3. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor necesare tinerilor cu handicap care au beneficiat de o măsură de protecţie specială şi nu îşi continuă studiile, nu au posibilitatea revenirii în propria familie, fiind confruntaţi cu riscul excluderii sociale, în vederea dobândirii abilităţilor de trai independent şi/sau integrării lor socioprofesionale CJ/CLS ANPDC, ANPH, ONG 2008-2013 Numărul de servicii nou- înfiinţate pentru tinerii cu handicap
    11.5. Sprijinirea integrării socio- profesionale a tinerilor care urmează să părăsească sistemul de protecţie, precum şi a tinerilor care părăsesc sistemul sancţionator custodial şi a celor aflaţi în evidenţele serviciilor de probaţiune 11.5.1. Aplicarea standardelor minime obligatorii privind serviciul de dezvoltare a deprinderilor de viaţă independentă CJ/CLS, ONG, serviciile de probaţiune ANPDC MJ- Direcţia de probaţiune 2008-2013 Rapoartele de inspecţie
    11.5.2. Elaborarea şi aprobarea de norme metodologice privind aplicarea prevederilor art. 51 din Legea nr. 272/2004 ANPDC CJ/CLS şi ONG Trim. IV 2008 Hotărârea Guvernului prin care se aprobă normele metodologice
    11.5.3. Realizarea unui ghid de orientare profesională şi de dezvoltare a deprinderilor de viaţă independentă MECT ANPDC, ONG, organisme internaţionale Trim. III 2008 Ghidul diseminat
    11.5.4. Corelarea activităţilor desfăşurate în cadrul serviciilor pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă din sistemul de protecţie specială a copilului cu cele realizate de autorităţile publice şi instituţiile care au atribuţii privind integrarea socioprofesională a tinerilor după părăsirea sistemului de protecţie, a tinerilor care părăsesc sistemul sancţionator custodial şi a celor aflaţi în evidenţele serviciilor de probaţiune, în baza prevederilor strategiei din domeniu, inclusiv prin încheierea unor protocoale de colaborare CJ/ CLS- DGASPC DMPS, ISJ, AJOFM, ONG, serviciile de probaţiune 2008-2013 Protocoale de colaborare. Numărul anual de tineri integraţi socioprofesional
    11.5.5. Susţinerea acţiunilor de incluziune socială a tinerilor aflaţi în dificultate şi confruntaţi cu riscul excluderii profesionale, precum şi a tinerilor absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ, inclusiv a celui special, în rândul tinerilor beneficiari ai măsurilor de protecţie specială CJ/CL- DGASPC AJOFM, serviciile de probaţiune 2008-2013 Date statistice ANPDC
    Rezultate:● creşterea numărului de servicii specializate pentru copiii separaţi de părinţi care necesită o atenţie specială (copiii străzii, copiii delincvenţi, copiii cu dizabilităţi, HIV/SIDA şi cu boli cronice grave/prognostic limitat, tinerii) concomitent cu diversificarea acestor servicii;● scăderea numărului de copii ai străzii.Listă abrevieri:AJOFM - Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă;ANA - Agenţia Naţională Antidrog;ANOFM - Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;ANFP - Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei;ANR - Agenţia Naţională pentru Romi;ANT - Agenţia Naţională pentru Tineret;ANPH - Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap;ANPDC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului;BDCE - Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei;BIM - Biroul Internaţional al Muncii;BOR - Biserica Ortodoxă Română;CJ/CL/CLS - consiliul judeţean/consiliul local/consiliul local al sectoruluiCNA - Consiliul Naţional al Audiovizualului;CNCD - Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării;CNFPA - Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a Adulţilor;CPC - Comisia pentru Protecţia Copilului;CSM - Consiliul Superior al Magistraturii;DRI - Departamentul pentru Relaţii Interetnice;DECP - Direcţia de Evidenţă Centralizată a Populaţiei;DGASPC - Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;DMS - Departamentul pentru Munca în Străinătate;DMPS - Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială;ASP - Autoritatea de Sănătate Publică;IJP - Inspectoratul Judeţean de Poliţie;IM - Inspecţia Muncii;INA - Institutul Naţional de Administraţie;INM - Institutul Naţional al Magistraturii;ISE - Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei;ISJ - Inspectoratul Şcolar Judeţean;MIRA - Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;MAE - Ministerul Afacerilor Externe;MCC - Ministerul Culturii şi Cultelor;MECT - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;MJ - Ministerul Justiţiei;MMFES - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse;MSP - Ministerul Sănătăţii Publice;ONG - Organizaţie neguvernamentală;SPAS - Serviciul Public de Asistenţă Socială;CNDPCECM - Comitetul naţional director pentru prevenirea şi combaterea exploatării copiilor prin muncă. --------