PLANUL NAȚIONAL din 28 august 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 881 bis din 2 septembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1065 28/08/2024
ActulREFERIRE LAHOTARARE 49 19/01/2011
ART. 1REFERIRE LALEGE 198 04/07/2023 ART. 65
ART. 6REFERIRE LALEGE 198 04/07/2023
ART. 6REFERIRE LAMETODOLOGIE 19/01/2011
ART. 6REFERIRE LAMETODOLOGIE 19/01/2011
ANEXA 0REFERIRE LAHG 301 11/04/2012
ANEXA 0REFERIRE LANORMA 11/04/2012 ART. 8
ANEXA 1REFERIRE LAHG 301 11/04/2012
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 11/04/2012 ART. 8
ANEXA 1REFERIRE LAHG 128 30/03/1994
ANEXA 2REFERIRE LALEGE (R) 61 27/09/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 1065 28/08/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 1065 28/08/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 1065 28/08/2024





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.065 din 28 august 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 2 septembrie 2024.
 + 
Capitolul 1MOTIVAȚIE + 
Articolul 1Art. 65 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, prevede ca obiectiv al Planului național de prevenire și combatere a violenței școlare prevenirea și reducerea activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate și conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală, fizică, psihologică -bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din sistemul educațional.Definiția violenței cotidiene, propusă de OMS în Raportul mondial asupra violenței și sănătății de la Geneva din 2002, face referire la amenințarea sau folosirea intenționată a forței fizice sau a puterii contra propriei persoane, contra altuia sau contra unui grup sau a unei comunități, care antrenează sau riscă puternic să antreneze un traumatism, un deces sau daune psihologice, o dezvoltare improprie sau privațiuni. Sunt excluse toate evenimentele accidentale, numai dacă acestea nu implică intenția de a ucide sau de a răni, dar se includ actele bazate pe o relație de putere exprimată prin intimidare, amenințare sau prin neglijență și omisiune. Aceste manifestări se regăsesc și în contextul instituțional al școlii în care tradiția ierarhiei educatori-elevi, elevi-elevi rămâne o realitate generatoare de stări conflictuale și manifestări comportamentale care degenerează în violență. Școala nu este o entitate izolată, ci este o parte integrantă a comunității, asociată dinamicii sociale, iar problemele cu care se confruntă ca instituție și mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate.Violența în școli nu este un fenomen social nou. Totuși, acest fenomen este astăzi mai vizibil și mai extins, în cea mai mare parte datorită accesului general la internet și tehnologie, a lipsei de consiliere socio-emoțională, a lipsei de resurse/capacitate a unor copii și adolescenți de a-și gestiona propriile emoții. Alte motive sunt legate de creșterea numărului de copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate și care sunt lăsați în grija bunicilor/aparținătorilor, creșterea numărului de probleme socio-emoționale ale copiilor și adolescenților, ca urmare a perioadei COVID 19 etc. O diversitate de forme de violență ușoară sau moderată, dar și de evenimente tragice, aduse la cunoștința publicului, reprezintă expresia vizibilă a unui stil de relaționare și a unui comportament social care valorizează, aparent pozitiv, violența, în detrimentul adoptării unor strategii de gestionare și rezolvare a conflictelor. Societatea, în ansamblul ei, dar și în mod diferențiat, percepe cu neliniște creșterea acestui fenomen, incluzându-l în problematica complexă a violenței tinerilor, considerându-l drept factor care fragilizează sau chiar împiedică evoluția societății noastre, care aspiră la statutul de democrație matură.Violența în mediul școlar are o varietate de forme și este influențată de un întreg set de factori, de la trăsăturile elevului care are comportamentul agresiv, până la mediul familial și normele sociale ale comunității din care fac parte. Totuși, incidentele de violență rămân deseori subraportate: din cauza temerii de consecințe, din cauze ce țin de poziția comunității în legătură cu tolerarea formelor de violență sau din cauza lipsei de informații cu privire la modalitățile de raportare sigure pentru copii.Aspectele de educație juridică ar fi de natură să îi conștientizeze pe copii și cadrele didactice atât asupra consecințelor legate de propriile acțiuni/inacțiuni, cât și asupra modului specific de acțiune în situațiile în care aceștia se confruntă cu violența școlară. + 
Articolul 2(1)Planul național de combatere a violentei școlare vizează:a)cazuri de violență între preșcolari/elevi: bullyingul, cyberbullyingul; vătămarea corporală/ lovirea/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intoleranțe alimentare de a mânca/ingera alimente declanșatoare de reacții alergice/ intoleranțe alimentare; amenințarea, șantajul, hărțuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; atingeri nedorite, ciupiturile sau mângâierile fără consimțământ; solicitările care pun elevii în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; instigarea/incitarea la violență/ură /discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor în scopuri sexuale; agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă; uciderea/omorul; traficul de minori; alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.b)cazuri de violență exercitată de personalul școlii asupra antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor: favorizarea unor copii în defavoarea celorlalți; defavorizarea evidentă a unor copii; neglijare: neasigurarea unei supravegheri adecvate, neasigurarea unui mediu fizic sigur, lăsarea unui copil în grija unui adult neautorizat, accesul la obiecte dăunătoare; injuriile și jignirile, disprețuirea, tachinarea; smucirea, zdruncinarea, scuturarea, tragerea, împingerea, ciupirea, aplicarea pedepselor fizice; vătămarea corporală/ lovirea sau orice acte de violență cauzatoare de suferințe fizice/aruncarea cu obiecte; imobilizarea copilului; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intoleranțe alimentare de a mânca/ingera alimente declanșatoare de reacții alergice/intoleranțe alimentare; amenințarea, șantajul, hărțuirea, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, glume/bancuri/comentarii cu conotații sexuale comentarii cu conotație sexuală privind aspectul fizic al unei persoane; atingeri nedorite, ciupituri sau mângâieri fără consimțământ; solicitări care pun elevii în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; instigarea/incitarea la violență/ură/discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor în scopuri sexuale; agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă; tentativă de omor; uciderea/omorul; traficul de minori; alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.c)cazuri de violență a elevilor asupra personalului școlii: vătămarea corporală/lovire/aruncarea cu obiecte; imobilizarea persoanei; amenințarea, șantajul, hărțuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, limbaj/remarci/insinuări cu conotații sexuale comentarii cu conotație sexuală privind aspectul fizic al unei persoane, apelative umilitoare sau sexiste, semne obscene; agresiunea sexuală, violul, coruperea sexuală; atingeri inadecvate cu conotație sexuală; solicitări care pun personalul în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare; instigarea/incitarea la violență/ură/discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; tentativa de omor; uciderea/omorul; alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.d)cazuri de violență a părinților în spațiul școlii, asupra personalului școlii și asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor;e)cazuri de violență anti-școală: violarea secretului corespondenței; alarmă falsă; incendiere sau tentativă de incendiere; port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; desfășurarea jocurilor de noroc; distrugerea bunurilor școlii, vandalism; furt și tentativă de furt; tâlhărie.(2)Tipurile de violență enumerate la alin (1) au impact asupra stării de bine a copilului în context școlar și asupra dezvoltării sale psihice și emoționale, iar impactul trebuie analizat în fiecare caz de violență în parte, având în vedere faptul că și copiii martori ai unui act de violență pot simți urmările caracteristice unei victime.
 + 
Capitolul IIPRINCIPII ȘI DIRECȚII DE ACȚIUNE + 
Articolul 3Principiile generale pentru implementarea Planului național și a planurilor locale de prevenire și combatere a violenței în mediul școlar sunt:a)Cunoaștere – Documentele reglatoare ale mediului educațional trebuie promovate la nivelul tuturor actorilor școlari și anume: elevi, personalul școlii, părinți elevi), în forme și contexte variate, pentru o mai bună cunoaștere și respectare a prevederilor lor specifice.b)Centrarea pe copil – Toate măsurile au în vedere prioritizarea interesului superior al copilului, care trebuie respectat de toate persoanele cu responsabilități față de copii.c)Planificare – Derularea constantă a activităților de prevenire, identificare a situațiilor de risc și intervenție rapidă pentru rezolvarea situațiilor de violență sunt obligatorii și trebuie să aibă la bază o planificare clară a măsurilor ameliorative, agreată de toți partenerii implicați, cu implicarea activă și responsabilă a adulților.d)Colaborare – Prevenirea și combaterea violenței școlare necesită colaborarea și efortul comun al școlii cu serviciile de asistență socială, structurile MAI, respectiv : IGPR, IGJR, ANA, ANITP, autoritățile administrației publice locale, ONG-uri de profil și alte entități din societatea civilă sau mediul de afaceri.e)Comunicare – Comunicarea personală directă între școală, director- poliție/ polițistul de proximitate al școlii sau polițistul de la BSS – SPAS/DAS/DGASPC-asistent social sau psiholog, este o condiție esențială în intervenția rapidă și eficientă în cazurile de violență gravă asupra copilului.f)Participare – Implicarea activă a elevilor în general, a consiliilor elevilor în special, în activitățile de prevenire și combatere a violenței școlare reprezintă o necesitate și o formă de sprijin pentru mecanismele de participare a copiilor la luarea deciziilor.g)Implicare – Starea de bine în unitatea de învățământ este un rezultat al implicării personale a tuturor membrilor comunității școlare : elevi, părinți, personalul școlii, alături de rolurile specifice ale consilierilor școlari, învățătorilor, profesorilor diriginți.h)Asumare – Instituțiile responsabile și persoanele direct implicate în implementarea măsurilor înțeleg responsabilitatea personală de a preveni orice formă de violență și de a raporta orice formă de abuz asupra copiilor și asupra personalului școlii.i)Intervenție – Obligația de a interveni imediat în cazuri de violență prevalează în fața altor interese și responsabilități.j)Adaptare – Fenomenul violenței este unul complex și în permanentă schimbare; sunt necesare monitorizarea permanentă a manifestărilor specifice la nivelul școlii, informarea constantă cu privire la această problematică și adaptarea periodică și rapidă planurilor locale de prevenire și combatere a violenței.k)Evaluare – Sunt necesare monitorizarea și evaluarea impactului acțiunilor de prevenire sau de combatere a situațiilor de violență școlară, pentru a urmări eficiența acestora.l)Accesibilizare – Este importantă asigurarea unei culturi organizaționale la nivelul unităților de învățământ în care orice membru al comunității școlare poate raporta incidentele și/sau îngrijorările referitoare la violența de orice fel, prin intermediul mecanismelor prietenoase și accesibile tuturor. + 
Articolul 4Direcțiile de acțiune sunt:a)Dezvoltarea capacității instituționale pentru creșterea gradului de siguranță în unitățile de învățământ preuniversitar și în zonele adiacenteb)Prevenirea violenței, promovarea stării de bine și a coeziunii comunității școlare;c)Reducerea cazurilor de violență în mediul școlar;d)Managementul cazurilor de violență din mediul școlar și gestionarea eficientă a resurselor, în vederea susținerii victimelor, a reabilitării autorilor actelor de violență și revenirii la condiția unui mediu sigur în școală;e)Îmbunătățirea competențelor personalului școlilor pentru prevenirea și combaterea violenței, în vederea menținerii unui mediu sigur, favorabil proceselor de învățare și atingerii reușitei școlare.f)Monitorizarea măsurilor cuprinse în Planul național de combatere a violenței școlare.
 + 
Capitolul IIIDURATĂ, SCOP ȘI MĂSURI DE IMPLEMENTARE + 
Articolul 5Planul național de combatere a violenței școlare are o valabilitate de 3 ani. Începând cu data intrării în vigoare a acestuia, Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară*1 își încetează aplicabilitatea, iar OMECT nr. 1409/29.06.2007 cu privire la aprobarea Strategiei Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cu privire la reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ preuniversitar se abrogă.*1 Înregistrat la nivelul MAI sub nr. 126935/05.09.2023, ME cu nr. 11851/05.09.2023, MS cu nr. AR 16170/05.09.2023, MMSS cu nr. 762/05.09.2023, MFTES cu nr. 632/05.09.2023, MC cu nr. 5750/05.09.2023, MDLPA cu nr. 140415/05.09.2023 și DPRP cu nr. DRP/8757/05.09.2023.
 + 
Articolul 6Scopul Planului național de combatere a violenței școlare este asigurarea unui mediu sigur, primitor și de susținere pentru toți membrii comunității școlare (antepreșcolari/preșcolari/ elevi, personalul școlii și părinți) la nivelul unităților de învățământ, prin implementarea unui sistem complex și unitar de măsuri de prevenire, răspuns și combatere a violenței în unitățile de învățământ preuniversitar din România.Măsurile de implementare a Planului național de combatere a violenței școlare sunt:

Nr.crt. Măsuri Perioada de desfășurare Responsabili Coordonare și susținere Parteneri Sursa de finanțare
1. Dezvoltarea capacității instituționale pentru creșterea gradului de siguranță în unitățile de învățământ preuniversitar și în zonele adiacente
a) Realizarea unei rețele de siguranță în jurul elevilor, formată din familie, cadre didactice, specialiști în protecția copilului, ordine publică, siguranța școlară și antidrog Permanent Instituțiileprefectului IPJ/DGPMBIJJ/DGJMBISJ/ISMBCPECADGASPC/SPASAAPL Asociații de elevi Asociații de părinți Bugetulinstituțiilorresponsabile
b) Corelarea activităților de menținere a ordinii publice în unitățile de învățământ preuniversitar cu programul orar al acestora și măsurile necesare, potrivit competențelor Permanent IPJ/DGPMBIJJ/DGJMBDSP Poliția Locală Nu este cazul
c) Elaborarea/actualizarea, sub coordonarea prefectului, a sistemului-cadru (Plan Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară) de asigurare a protecției unităților de învățământ preuniversitar, a siguranței elevilor și a personalului didactic, care se aprobă de prefect Cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar AAPL ISJ/ISMB DGPMB/IPJ DGJMB/IJJ CPECA Unitățile de învățământ preuniversitar Nu este cazul
d) Diseminarea sistemului-cadru (Planul Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară), aplicarea măsurilor și monitorizarea acțiunilor stabilite în acesta, prin grija membrilor echipei constituite la nivel teritorial Permanent InstituțiilePrefectuluiEchipeleinterinstituționale ISJ/ISMBIPJ/DGPMBIJJ/DGJMBCPECA Bugetulinstituțiilorresponsabile
e) Elaborarea, pe baza sistemului-cadru, la nivelul poliției municipale/orășenești/ postului de poliție comunal, a Planului Local Cadru de Acțiune pentru siguranță școlară și diseminarea acestuia în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, precum și administrației publice locale, în vederea punerii în aplicare Cu o săptămână înainte de începerea cursurilor anului școlar Șeful Poliției Municipale/ orășenești/ postului de poliție comunal Un reprezentant al IJJ/DGJMB Directorii unităților de învățământ AAPL Nu este cazul
f) Actualizarea evidenței infrastructurii unităților de învățământ preuniversitar, referitoare la siguranța școlară (clădiri/ construcții), prin completarea Anexei nr. 1 și transmiterea acesteia către structurile competente (DGÎP-ME/IGPR-MAI) Cu cel puțin 2 săptămâni premergător începerii cursurilor anului școlar, pentru crearea evidenței actualizateLa finalul ultimei săptămâni, premergător începerii cursurilor anului școlar, pentru transmitere ISJ/ISMBIPJ/DGPMBInstituțiileprefectului AAPL Nu este cazul
g) Stabilirea anuală a componențeiComisiilor pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității pentru fiecare unitate de învățământ, respectiv comunicarea centralizată a acestora către IPJ/DGPMB în prima săptămâna de cursuri a anului școlar ISJ/ISMB Nu este cazul Nu este cazul Nu este cazul
h) Întocmirea/actualizarea dosarului de obiectiv (Anexa nr. 3) și implementarea, caracteristicilor fiecărei unități de învățământ preuniversitar, în aplicația „Siguranța Școlară", dezvoltată la nivelul DSS din cadrul IGPR Premergător începerii cursurilor anului școlar/ Permanent Structurile de ordine publică pentru întocmirea/actuali zarea dosarului de obiectivStructurile pentru siguranța școlară pentru implementarea caracteristicilor în format electronic DOP/DSS Nu este cazul Nu este cazul
i) Operarea modificărilor necesare în aplicația Siguranță școlară, în scopul actualizării si corelării datelor Permanent IGPR prin DSS Nu este cazul
j) Adaptarea dispozitivelor de menținere a ordinii și siguranței publice, prin includerea școlilor în itinerariile de patrulare, pentru asigurarea unei acoperiri echilibrate, în funcție de evoluția situației operative și de resursele disponibile Pe perioada cursurilor anului școlar IPJ/DGPMBIJJ/DGJMB/GJM Poliția Locală Bugetulinstituțiilorresponsabile
k) Constituirea și completarea cu rigurozitate, la nivelul fiecărei unități școlare (grădinițe, școli primare/gimnaziale, licee și școli profesionale), a Registrului special de evidență a activităților punctuale, desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar, pe linia siguranței școlare La data începerii cursurilor anului școlar (pentru constituirea registrului)Permanent (pentru completare) Conducerea unităților de învățământ preuniversitar ISJ/ISMBIPJ/DGPMBIJJ/DGJMB/GJMANÎTPANADGASPC DSP Poliția Locală Centre regionale ale ANÎTP CPECAAlte structuri partenere care derulează activități de referință Bugetulinstituțiilorresponsabile
l) Asigurarea pregătirii adecvate a personalului MAI care interacționează cu elevii, inclusiv în vederea aplicării Hotărârii Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie și a Metodologiei de intervenție multidisciplinară și interinstituțională privind copiii exploatați și aflați în situații de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum și copiii români migranți victime ale altor forme de violență pe teritoriul altor state, cât și instruirea periodică a efectivelor din dispozitivele de menținere a ordinii și siguranței publice, referitor la evoluția situației operative în zona unităților de învățământ preuniversitar și cu privire la respectarea procedurilor de intervenție pe durata derulării activităților; Permanent IPJ/DGPMB IJJ/DGJMB CPECA Centre regionale ale ANÎTP IGPRIGJRANAANITP ISJ/ISMBDGASPC Bugetulinstituțiilorresponsabile
m) Verificarea amplasării corespunzătoare a mijloacelor de semnalizare în zona stațiilor mijloacelor de transport public de persoane, prevăzute cu alveole sau refugii și a trecerilor pentru pietoni, aflate în apropierea unităților de învățământ preuniversitar Cu 30 zile înainte de începerea cursurilor anului școlar IPJ/DGPMB IGPR AAPL Nu este cazul
n) Organizarea de acțiuni de verificare a autovehiculelor destinate efectuării transportului școlar, atât în trafic, cât și în punctele de îmbarcare/debarcare elevi, în vederea asigurării unui climat de siguranță rutieră și de prevenire a transportului rutier de persoane și a altor activități conexe, fără îndeplinirea condițiilor legale. Permanent IPJ/DGPMB IGPR Poliția Locală sau alte autorități cu atribuții specifice Nu este cazul
2. Prevenirea violenței, promovarea stării de bine și a coeziunii comunității școlare
a) Publicarea pe site a Regulamentului de ordine interioară al unității școlare de către fiecare unitate de învățământ preuniversitar și comunicarea acestuia către autoritățile responsabile pentru siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar în prima săptămâna de cursuri a anului școlar Unitățile școlare ISJ/ISMB Nu este cazul
b) Repartizarea fiecărei instituții de învățământ preuniversitar în responsabilitatea structurilor cu atribuții în domeniul ordinii publice (poliție/ jandarmerie/poliție locală), în vederea organizării activității de menținere a ordinii și siguranței publice în zona adiacentă InstituțiaPrefectului ISJ/ISMBIPJ/DGPMBIJJ/DGJMB Poliția Locală Nu este cazul
c) Organizarea și derularea de proiecte/campanii/ programe/ acțiuni de prevenire a violenței în mediul școlar preuniversitar, a traficului de persoane, precum și a consumului de droguri și de promovare a unui stil de viață sănătos 2024-2027 CJRAE/ CMBRAE ISJ/ISMBIPJ/DGPMBIJJ/DGJMB/GJMCPECACentrele teritoriale ale ANÎTP MEIGPRIGJRANÎTPANA Instituțiile prefectuluiIGPR-DSS, structuri teritoriale pentru siguranța școlară,INSP/DSPspecialiști din cadrul Centrului Național de Sănătate Mintală și Luptă AntidrogONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetulinstituțiilorresponsabile, AAPL, parteneri, sponsoriFondurinerambursabile
d) Implementarea temei „Prevenirea și reducerea faptelor de violență, respectiv a consumului de droguri, alcool și tutun" în cadrul Programului „Școala Altfel" Pe parcursul anului școlar ISJ/ISMBIPJ/DGPMBCPECADGASPC/SPAS ONG-uri Bugetulinstituțiilorresponsabile
e) Implementarea programului „împreună prindem curaj" în minim 250 unități de învățământ preuniversitar/an 2024-2027 Unități de învățământ MECJRAE/ CMBRAE IGPR-DSS, structuri teritoriale pentru siguranța școlară,ANITP ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul de stat
f) Promovarea la nivel național a programelor școlare pentru disciplinele opționale „Managementul emoțiilor". „Educație pentru sănătate", „Abilități de viață", „Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice", în vederea includerii acestora în curriculum la decizia elevului din oferta școlii. 2024-2027 ISJ/ISMB CNPEE ONG-uri, asociații ale părinților Bugetul de stat
g) Organizarea de activități extracurriculare coordonate de cadrele didactice, consilieri școlari sau voluntari (ex. cercuri de educație nonformală, concursuri, teatru forum, bibliotecă vie, expoziții, întâlniri cu specialiști, competiții sportive) axate pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor, a abilităților de gestionare asertivă a conflictelor, pe creșterea empatiei, pe încurajarea respectului reciproc și a relațiilor pozitive dintre aceștia*acestea pot avea loc pe parcursul anului, în afara orarului și/sau în cadrul programului „Școala altfel” 2024-2027 Palatele și cluburile copiilorCluburile sportive școlareUnități de învățământConsiliile elevilor și alte structuri reprezentative ale elevilor CJRAE/ CMBRAEDGASPC/DAS/SPAS Structuri teritoriale pentru siguranța școlară, AAPL,ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabile, AAPL, parteneri, sponsoriFondurinerambursabile
h) Organizarea de campanii/programe/ acțiuni pentru combaterea discriminării, a discursului instigator la ură, a stigmatizării, a xenofobiei, a rasismului, anti-semitismului, traficului de persoane 2024-2027 Unități de învățământ CJRAE/ CMBRAE ME ANITP ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul de statFondurinerambursabile
i) Organizarea anuală a concursului național „Ia atitudine, spune STOP violenței!" 2024-2027 ME,ISJ/ISMB Nu este cazul IGPR – DSS, structuri teritoriale pentru siguranța școlară ANITP Bugetul ME
j) Implementarea de programe pentru susținerea părinților în vederea prevenirii și combaterii violenței școlare 2024-2027 DGASPCCJRAE/ CMBRAEUnități de învățământ MFTES – ANPDCAME DGASPC, structuri teritoriale pentru siguranța școlară, ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetul de statFondurinerambursabile
k) Organizarea la nivelul unităților de învățământ a unor activități periodice comune profesori – elevi – părinți centrate pe rolurile comune și specifice în asigurarea siguranței școlare a elevilor 2024-2027 Unități de învățământ CJRAE/ CMBRAE ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul de statFondurinerambursabile
m) Constituirea unei biblioteci/ punct de informare/ centru de resurse (online sau offline) cu ghiduri, manuale și resurse educaționale deschise (RED) privind abordări, metode, tehnici și bune practici de prevenire și combatere a violenței la nivelul unității de învățământ. Informarea consecventă a elevilor, profesorilor și părinților cu privire la disponibilitatea acestor resurse. 2024-2027 Unități de învățământ ISJ/ISMB CJRAE/ CMBRAE IGPR-DSS, ANPDCA, ONG-uri, organizații interguvernamentale, mediul universitar Bugeteleinstituțiilorresponsabile
n) Promovarea unor ghiduri, manuale și RED privind abordări, metode, tehnici și bune practici destinate prevenirii și combaterii a violenței adresate elevilor, profesorilor și părinților, pe edu.ro/anti_violenta. Informarea consecventă a elevilor, profesorilor și părinților cu privire la disponibilitatea acestor resurse. 2024-2027 ME Nu este cazul CJRAE/ CMBRAE, IGPR-DSS, ANPDCA, ONG-uri, organizații interguvernamentale, mediul universitar MFTES Bugetul ME, finanțare externă
o) Încheierea de parteneriate/ colaborări intersectoriale care presupun lucrul cu experți din diferite domenii (educație, psihologie, sănătate, protecție/ asistență socială) pentru prevenirea și combaterea violentei. în funcție de nevoi CJRAE/ CMBRAE ISJ/ISMB DSS/ structuri teritoriale pentru siguranța școlară DGASPC MEMMSSIGPRMFTES ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Nu este cazul
p) Identificarea timpurie a elevilor vulnerabili la acte de violență, precum și a celor cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive, a elevilor cu potențial violent și a cauzelor acestui comportament în vederea includerii acestora în programe de consiliere, dezvoltare personală și a relațiilor cu ceilalți. Permanent Unități de învățământ CJRAE/ CMBRAE Structuri teritoriale pentru siguranța școlară BugetulinstituțiilorresponsabileFondurinerambursabile
r) Activități de educație juridică în unitățile de învățământ desfășurate în cadrul implementării protocolului de colaborare privind educația juridică. 2024-2027 MJ, ME, CSM, ÎCCJ, PÎCCJ, UNBR ME, MJ ONG-uri, asociații ale părinților Bugetulinstituțiilorresponsabile
s) Identificarea elevilor cu părinți plecați în străinătate și implementarea unor proceduri de consiliere a acestora. Permanent MEMFTES DGASPC/SPAS Bugetulinstituțiilorresponsabile
3. Reducerea cazurilor de violență în mediul școlar
a) Realizarea unor cercetări periodice privind fenomenul violenței în unitățile de învățământ preuniversitar, reprezentative la nivel național și colectarea de date și informații relevante în vederea adoptării unor măsuri de sprijin pentru prevenirea, diminuarea și combaterea acestui fenomen, măsuri informate pe bază de dovezi 2023-20242025-2026 CNPEE (UCE) ME ANPDCA IGPR – ICPC Unități de învățământ Buget CNPEE
b) Elaborarea și revizuirea periodică a Planurilor școlilor de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar Anual Unități de învățământ ISJ/ISMB CJRAE/CMBRAE DGASPC, structuri teritoriale pentru siguranța școlară, ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetulinstituțiilorresponsabile
c) Elaborarea unei metodologii la nivel național pentru diagnoza anuală a fenomenului de violență la nivelul unităților de învățământ preuniversitar 2025 CNPEE ME ANPDCAIGPR-DSS Buget CNPEE
d) Realizarea diagnozei anuale a fenomenului de violență în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, actualizarea în consecință a planurilor de prevenire și reducere a violenței; evaluarea impactului activităților incluse în planurile de prevenire și reducere a violenței Anual Unități de învățământ ISJ/ISMB CJRAE/CMBRAE DGASPC, IPJ/DGPMB, prin polițiștii care fac parte din componența grupurilor de acțiune școlare, ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetulinstituțiilorresponsabile
e) Monitorizarea anuală a evoluției numărului cazurilor de violență din mediul școlar și publicarea rapoartelor anuale la nivel județean/național. Anual MEISJ/ISMB Nu este cazul Nu este cazul Bugetulinstituțiilorresponsabile
f) Acordarea de sprijin (proiecte, programe, intervenții) susținut, interinstituțional și adaptat, unităților de învățământ care gestionează frecvent un număr ridicat de cazuri de violență. Permanent ISJ/ISMB, structuri teritoriale pentru siguranța școlară, DGASPC/DAS/ SPAS MEMAIANPDCA ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabileFonduri nerambursabile
g) Includerea, în cadrul Regulamentului de ordine interioară al unității școlare, a unor prevederi specifice privind prevenirea și combaterea violenței, în special referitoare la accesul persoanelor străine în incinta unității școlare și a unor mecanisme de aplicare și monitorizare a implementării acestora. 2024-2027 Unități de învățământ ISJ/ISMB AAPL Nu este cazul
h) Dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor 2024-2027 AAPLME/ISJ/ISMB AAPLME Nu este cazul Bugetul instituțiilor responsabileFonduri nerambursabile
i) Asigurarea pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor unităților de învățământ; asigurarea împrejmuirii corespunzătoare a unităților de învățământ 2024-2027 AAPL Nu este cazul Nu este cazul Bugetul instituțiilor responsabileFonduri nerambursabile
j) Constituirea unui grup de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, având ca scop facilitarea comunicării în vederea adaptării măsurilor necesare pentru prevenirea și combaterea violenței și creșterea gradului de siguranță școlară.* 2024-2027La începutul fiecărui an școlar pentru constituire (în prima săptămână)Lunar pentru desfășurarea întâlnirilor Directorul fiecărei unități de învățământ pentru constituirea grupului, persoanele desemnate în componența grupului pentru întâlnirile lunare ISJ/ISMBDGASPCIPJ/DGPMB Nu este cazul Nu este cazul
k) Implementarea unor metode de sesizare a actelor de violență sau a suspiciunilor întemeiate de violență școlară în toate unitățile de învățământ preuniversitar din România, precum și campanii periodice de comunicare despre acestea; cumulativ se pot implementa cutii poștale verificate săptămânal, telefonul copilului, adresă de e-mail, număr de telefon pentru sms sau mesaje prin WhatsApp. 2024-2027, cu actualizare anuală Unități de învățământ ISJ/ISMBCJRAE/ CMBRAE Nu este cazul Bugetul instituțiilor responsabile
l) Elaborarea de analize tactice pentru identificarea zonelor și a itinerariilor vulnerabile de deplasare către/de la unitățile de învățământ preuniversitar și dispunerea de măsuri pro-active pentru prevenirea faptelor penale asupra elevilor care se deplasează pe aceste trasee În primele două săptămâni de la începutul cursurilor anului școlar și, ulterior, trimestrial IPJ/DGPMB IGPRIGJR (după caz) IJJ/DGJMB (după caz) Nu este cazul
m) Asigurarea intervenției specifice în cazul producerii unor evenimente în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar Permanent IPJ/DGPMB IJJ/DGJMB/GJM IGPRIGJR Poliția Locală Bugetul instituțiilor responsabile
n) Organizarea de activități specifice pentru fluidizarea traficului rutier și în domeniul siguranței publice în zona unităților de învățământ preuniversitar, pe timpul afluirii și defluirii, la și de la cursuri, a elevilor și/sau a părinților/însoțitorilor. Pe perioada cursurilor școlare IPJ/DGPMB IJJ/DGJMB/GJM, potrivit competențelor IGPRIGJR Poliția Locală Bugetul instituțiilor responsabile
o) Menținerea nivelului ridicat de acțiune în cadrul activităților de control sistematic și prezență activă, în mediile și locurile din apropierea unităților de învățământ preuniversitar, în vederea prevenirii fenomenului de absenteism școlar Pe perioada cursurilor școlare IPJ/DGPMB IJJ/DGJMB/GJM IGPRIGJR Poliția Locală Bugetul instituțiilor responsabile
p) Monitorizarea eficienței măsurilor de sprijin întreprinse pentru victime, elevi cu comportament agresiv și martori, respectiv a sancțiunilor aplicate elevilor cu comportament agresiv Permanent ISJ/ISMB Structuri teritoriale de poliție pentru siguranța școlară DGASPC MEIGPR – DSSANPDCA Nu este cazul Nu este cazul
r) Instituirea unui mecanism de identificare, referire și preluare a elevilor care au nevoie de suport psihologic specializat. 2025 MEMS Nu este cazul ANPDCA Nu este cazul
s) Accesarea serviciilor de consiliere psihologică și psihoterapie acordate antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor și profesorilor, victime/ autori ai cazurilor grave de violență, prin intermediul consilierilor școlari potrivit dispozițiilor Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin intermediul furnizorilor aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate în condițiile Contractului-cadru și a Normelor metodologice de aplicare a acestuia. Permanent Personalul unităților de învățământ, familiile elevilor MSMECNAS Nu este cazul Bugetul de statBugetul FNUASS (pentru serviciile de consiliere psihologică și psihoterapie acordate în condițiile Contractului- cadru)
t) Implicarea, cu acordul părinților/tutorilor legali, a elevilor cu comportament agresiv și a elevilor victime în activități extracurriculare în unitățile de învățământ, inclusiv voluntariat, pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale și în activități de consiliere psihopedagogică. 2024-2027 Unități de învățământ CJRAE/CMBRAE Structuri teritoriale de poliție pentru siguranța școlară, palate și cluburi ale copiilor, cluburi sportive, autoritățile locale, părinții/tutorii copiilor implicați Bugetele instituțiilor, parteneri, sponsori
4. Managementul cazurilor de violență din mediul școlar și gestionarea eficientă a resurselor în vederea susținerii victimelor, reabilitării autorilor actelor de violență și revenirii la condiția unui mediu sigur în școală
a) Organizarea periodică de campanii de conștientizare a rolurilor tuturor persoanelor din unitatea de învățământ (cadre didactice, personal administrativ, elevi) în identificarea timpurie și în combaterea violenței școlare. Bianual ISJ/ISMBUnități de învățământ ME DGASPC, IGPR – DSS/Structuri teritoriale de poliție pentru siguranța școlară), ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetele instituțiilor, parteneri, sponsori
b) Înregistrarea cazurilor de violență din mediul școlar de către Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității și transmiterea acestora, centralizat, pe unități de învățământ și tipuri de fapte, prin intermediul ISJ/ISMB, către structurile pentru siguranța școlară din cadrul IGPR (MAI) Până pe 10 ale lunii, pentru luna anterioară ISJ/ISMB Nu este cazul Nu este cazul
c) Organizarea de sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare județ, cu directorii de unități de învățământ și profesorii din CPEV; clarificarea rolurilor, așteptărilor și comportamentelor dezirabile de acțiune în situații de violență școlară sau cu potențial de a degenera în violență școlară. Anual ISJ/ISMBCJRAE/ CMBRAE ME DGASPCIGPR -DSS/structuri teritoriale pentru siguranța școlară Bugetele instituțiilor
d) Organizarea de sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, adresate întregului personal al unității, părinților și elevilor. Anual și în funcție de nevoie Unitățile de Învățământ ISJ/ISMB CJRAE/ CMBRAE DAS/SPASStructuri teritoriale de poliție pentru siguranța școlară Bugetele instituțiilor
e) Formarea procurorilor și a judecătorilor în ceea ce privește gestionarea celor mai grave situații de violență împotriva elevilor și personalului școlii, ținând cont de interesul superior al copiilor și dreptul la muncă. Anual MPCSMINM MPCSMINM MEANPDCA Bugetul instituțiilor responsabile
f) Realizarea și diseminarea unor materiale grafice privind prevederile Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar dedicate elevilor și expunerea lor în fiecare unitate de învățământ preuniversitar. Elementele vizuale vor fi schematice, clare, ușor de înțeles și sugestive, adaptate specificului de vârstă și universului actual al elevilor din diferite cicluri educaționale. 2024-2025 ME Nu este cazul IGPR – DSS, MFTES, ONG-uri Bugetul ME
g) Intervenția imediată în cazurile de violență, prin toate mijloacele legale; stabilirea tuturor măsurilor ce vor fi întreprinse se va face cu consultarea tuturor factorilor implicați, într-o manieră participativă, de sprijin, orientată spre elevi, indiferent de rolul în situația de violență. Permanent Unități de învățământDAS/SPASDGPMB/IPJ/ ISJ/ISMBDGASPCIGPRDNP Nu este cazul Nu este cazul
h) Oferirea de sprijin personalizat, inclusiv consiliere psihopedagogică, pentru fiecare din cele trei categorii de copii/tineri implicați în situații de violență (elevii cu comportamente agresive, elevii victime, elevii martori) la nivelul unității de învățământ. 2024-2027 Unități de învățământ ISJ/ISMBCJRAE/ CMBRAE DGASPC,ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabile
i) Implementarea unor măsuri specializate pentru elevii cu comportamente agresive, elevii victime, elevii martori, precum și pentru familiile copiilor victime și ale celor cu comportament agresiv 2024-2027 SPAS/DAS DGASPCANPDCAMFTES Unități de învățământ, ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabile, parteneri, sponsori
j) Implementarea unor măsuri de sprijin pentru membrii personalului unității de învățământ preuniversitar care au fost victime ale violenței sau au avut un comportament agresiv. 2024-2027 CJRAE/ CMBRAE ME ONG-uri, asociații ale părinților și elevilor, organizații interguvernamentale Bugetele instituțiilor, parteneri, sponsori
k) Organizarea unor întâlniri între reprezentanții unităților de învățământ, ai serviciilor de asistență socială, ai autorităților administrației publice locale și polițistul care face parte din componența grupului de acțiune pentru îmbunătățirea colaborării în vederea managementului cazurilor de violență din mediul școlar. Trimestrial Unități de învățământDGASPC/DAS/SP ASIPJ/DGPMB ISJ, ISMBMEANPDCAConducerea DGPMB/IPJ Autoritățile administrației publice locale
5. Îmbunătățirea competențelor personalului școlilor pentru prevenirea și combaterea violenței, în vederea menținerii unui mediu sigur, favorabil proceselor de învățare și atingerii reușitei școlare.
a) Creșterea numărului de consilieri școlari până la atingerea unei norme de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. ME Nu este cazul Nu este cazul Bugetul de stat
b) Participarea cadrelor didactice de liceu în activitățile de formare profesională continuă a cadrelor didactice oferite prin Proiectul privind Învățământul Secundar – Romanian Secondary Education Project – ROSE – tematici precum: dezvoltare socio-emoțională (SEL), îmbunătățirea relațiilor profesor – elevi; centrarea pe elev, centrarea pe competențe, incluziune și echitate în predare-învățare- evaluare; consilierea școlară și profesională a elevilor – pentru consilieri școlari și profesori diriginți; abilități de coaching leadership pentru profesori și directori; cultură organizațională și dezvoltare personală – programe pentru directori; comunități de practică pentru dezvoltarea, susținerea și exersarea competențelor dezvoltate prin programele de formare continuă 2024-2025 UMPFE ME ISJ/ISMBCJRAE/CMBRAE Proiect ROSE
c) Formarea profesională continuă a cadrelor didactice și consilierilor școlar prin proiectul TSI "Policies and resources for safe and supportive schools in Romania" (abordare la nivelul întregii școli a stării de bine și a sănătății mintale, mediu școlar sănătos, învățare socio-emoțională, sprijin psihosocial) 2024-2026 CJRAE/ CMBRAEUnități de învățământ pilot ME UNICEF Finanțare Comisia Europeană
d) Formarea profesională continuă a cadrelor didactice și consilierilor școlari în ceea ce privește promovarea stării de bine în mediul școlar și favorizarea coeziunii comunității școlare. Permanent CCD ISJ/ ISMB ONGOrganizații interguvernamentale Bugetele instituțiilor, parteneri, sponsorFonduri nerambursabile
e) Organizarea de conferințe online dedicate cadrelor didactice și consilierilor școlari pentru diseminarea unor exemple de bune practici și pentru actualizarea informațiilor în domeniu. 2024–2027 ME Nu este cazul IGPR-DSS,ANPDCA, ONG-uri, organizații interguvernamentale, mediul universitar Bugetul MEFonduri nerambursabile
f) Organizarea de grupuri de suport și schimburi de bune practici sau experiență dedicate cadrelor didactice și consilierilor școlari pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, pentru creșterea stării de bine și pentru prevenirea și combaterea violenței. 2024-2027 CJRAE/ CMBRAEUnități de învățământ ME DGASPC, structuri teritoriale pentru siguranța școlară, ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabileFonduri nerambursabile
g) Promovarea la nivelul fiecărui județ a ofertei de programe acreditate de formare continuă pe teme cu relevanță pentru problematica violenței școlare, dedicate personalului școlii desfășurate de diferiți furnizori de formare – CCD- uri, ONG-uri, universități, furnizori privați. 2024-2027 ME Nu este cazul ONG-uri, asociații ale părinților, organizații interguvernamentale Bugetul instituțiilor responsabile
6. Monitorizarea măsurilor cuprinse în Planul național de combatere a violenței școlare
a) Desemnarea personalului la nivelul fiecărei structuri teritoriale și constituirea unei echipe interinstituționale pentru monitorizarea implementării măsurilor prevăzute în sistemul-cadru și a aplicării Procedurii privind managementul cazurilor de violență Cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar ISJ/ISMB, IPJ/DGPMB, IJJ/DGJMB, structuri regionale ale ANA, respectiv ANÎTP Nu este cazul
b) Elaborarea unui raport semestrial/anual privind siguranța în școli, de pe raza de competență, care va fi adus la cunoștința consiliului de administrație, a consiliului profesoral al unităților de învățământ preuniversitar și autorităților administrației publice locale, ISJ/ISMB, DGPMB/IPJ, DGJMB/IJJ și CPECA Semestrial/anual Structurile de siguranța școlară IGPR – DSS ISJ/ISMB, DGJMB/IJJ, CPECA, ANÎTP (centre regionale) Nu este cazul
c) Desfășurarea unor ședințe semestriale, sub coordonarea prefectului, cu autoritățile responsabile pentru siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar, pentru analiza rapoartelor semestriale/anuale privind siguranța în școli, respectiv a modului în care este asigurată protecția unităților de învățământ preuniversitar, în scopul elaborării și derulării unor programe sau proiecte de prevenire a violenței în mediul școlar. În urma ședințelor, se va elabora o evaluare consolidată privind aspectele de referință, ce va fi transmisă, de către instituțiile prefectului (evaluarea va include și Anexa nr. 2), către DGRIP. Până la data de 31 ale luniiIanuarie (pentru evaluarea semestrială)– în maxim 30 zile de la sfârșitul cursurilor anului școlar (pentru evaluarea anuală) Instituțiile prefectului Nu este cazul Celelalte autorități responsabile Bugetul structurii responsabile
d) Elaborarea de analize lunare, privind activitățile desfășurate, la nivel teritorial, de către unitățile de poliție/jandarmerie/pentru situații de urgență, precum și rezultatele obținute pe problematica de referință (și raportarea acestora, conform unei grile întocmite la nivelul inspectoratelorgenerale, către IGPR/IGJR) Lunar, până pe 15 ale lunii, pentru luna anterioară, pe parcursul anului școlar IPJ/DGPMB IJJ/DGJMB CPECAcentre regionale (ANÎTP) Nu este cazul Nu este cazul
e) Elaborarea, de către unitățile centrale, a unor analize lunare privind activitățile desfășurate/ rezultatele obținute, la nivel național (pe baza celor întocmite la nivel teritorial), pe problematica de referință și raportarea lor către MAI – DGMO (analiza va include Anexa nr. 4). Lunar, până pe 20 ale lunii, pentru luna anterioară, pe parcursul anului școlar IGPR IGJR ANA ANÎTP Nu este cazul Nu este cazul
f) Elaborarea, de către unitățile centrale, a unor evaluări semestriale și anuale (pe baza analizelor lunare), cu privire la activitățile desfășurate și rezultatele obținute, la nivel național (pe parcursul anului școlar), pe problematica de referință, ce va fi raportată către DGMO (MAI) Pentru evaluarea semestrială, până la data de 31 ale lunii ianuariePentru evaluarea anuală, în maxim 30 de zile de la sfârșitul cursurilor anului școlar DGRIP IGPR IGJR ANAANÎTP Nu este cazul Nu este cazul
g) Elaborarea unei evaluări anuale privind activitățile desfășurate și rezultatele obținute pe parcursul anului școlar, potrivit competențelor (care vor conține și proiectarea unor măsuri comune de remediere a aspectelor negative aplicabile structurilor cu responsabilități) și transmiterea acestora către MAI, în vederea evaluării integrate, de către DGMO, a fenomenului de referință și diseminării către instituțiile partenere În maxim de 30 zile de la sfârșitul cursurilor anului școlar MEMFTESMMSSMS Nu este cazul Nu este cazul

*Componența grupului la nivelul unității de învățământ, fără a avea caracter limitativ, este următoarea: directorul unității de învățământ; membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității; un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ; un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților; un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor; un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC.Indicatorii de realizare și țintele propuse sunt:

Indicator
Țintă minimă– august 2025 Țintă minimă– august 2027
Indicatori de realizare
Număr unități de învățământ care derulează programul „Împreună prindem curaj” 250 750
Procentul unităților de învățământ care introduc opționalele „Managementul emoțiilor”. „Educație pentru sănătate”, "Abilități de viață” în oferta școlii. 5% 15%
Procentul unităților de învățământ care desfășoară programe, proiecte sau activități de prevenire și combatere a violenței 50% 75%
Procentul unităților de învățământ care desfășoară cel puțin o activitate de prevenire și combatere a violenței, care implică părinții 50% 75%
Procentul unităților de învățământ care au elaborat și aplică Planuri de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar 70% 100%
Procentul unităților de învățământ care au primit sprijin susținut, interinstituțional și adaptat pentru gestionarea unui număr ridicat de cazuri de violență 80% din cele identificate/care au solicitat sprijin 100% din cele identificate/care au solicitat sprijin
Procentul elevilor (autori, victime, martori) care au beneficiat de consiliere școlară și alte măsuri dedicate. 75% 100%
Procentul directorilor formați în ceea ce privește aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar 60% 80%
Procentul cadrelor didactice formate privind prevenirea și reducerea violenței în mediul școlar. 25% 40%
Procentul unităților de învățământ care au participat la schimburi de experiență dedicate cadrelor didactice privind prevenirea și reducerea violenței în mediul școlar. 10% 20%
Numărul polițiștilor formați în vederea aplicării Metodologiei-cadru privind prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie 20% 80%
Numărul procurorilor și a judecătorilor formați în ceea ce privește gestionarea celor mai grave situații de violență împotriva elevilor și personalului școlii, ținând cont de interesul superior al copiilor și dreptul la muncă.

 + 
Indicatori de impactNumăr acte de violență înregistrate la nivel național Număr elevi implicați în acte de violență (autori și victime)Număr membri ai personalului școlilor implicați în acte de violență (autori și victime)Număr elevi (autori) care și-au îmbunătățit comportamentul în urma măsurilor de sprijin luate la nivelul unității de învățământ/ de către alte autorități responsabile

Glosar de acronime:a)OMS – Organizația Mondială a Sănătățiib)ISE – Institutul de Științe ale Educațieic)UNICEF – Fondul pentru Copii al Națiunilor United)ME – Ministerul Educațieie)DGÎP – Direcția Generală Învățământ Preuniversitarf)DMBÎP – Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitarg)CJRAE/CMBRAE – Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educaționalăh)ISJ/ISMB -Inspectoratul Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului Bucureștii)CCD – Casa Corpului Didacticj)CNPEE – Centrul Național de Politici și Evaluare în Educațiek)DGASPC – Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copiluluil)DAS – Direcția de Asistență Socialăm)SPAS – Servicii Publice de Asistență Socialăn)AAPL – Autoritățile Administrației Publice Localeo)MAI – Ministerul Afacerilor Internep)MFTES – Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanseq)MMSS – Ministerul Muncii și Solidarității Socialer)SPAS – Serviciul Public de Asistență Socialăs)MS – Ministerul Sănătățiit)PTCA – Planuri teritoriale cadru de acțiuneu)PLCA – Planuri locale cadru de acțiunev)DGRIP – Direcția Generală pentru Relațiile cu Instituțiile Prefectuluiw)DGMO – Direcția Generală Management Operaționalx)IGPR – Inspectoratul General al Poliției Româney)DSS – Direcția de Siguranță Școlarăz)DOP – Direcția de Ordine Publicăaa)BSS – Birou Siguranța Școlarăbb)ICPC – Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalitățiicc)DGPMB – Direcția Generală de Poliție a Municipiului Bucureștidd)IPJ – Inspectoratul de Poliție Județeanee)IGJR – Inspectoratul General al Jandarmeriei Româneff)IJJ – Inspectorate de jandarmi județenegg)GJM – Grupări de jandarmi mobilehh)ANA – Agenția Națională Antidrogii)CPECA – Centre de prevenire, evaluare și consiliere antidrogjj)ANÎTP – Agenția Națională împotriva Traficului de Persoanekk)ONG – Organizație Non-Guvernamentalăll)ANPDCA – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopțiemm)MFTES – Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șansenn)MP – Ministerul Publicoo)UMPFE – Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externăpp)MJ – Ministerul Justițieiqq)CSM – Consiliul Superior al Magistraturiirr)INM – Institutul Național al Magistraturiiss)ÎCCJ – Înalta Curte de Casație și Justițiett)PÎCCJ – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justițieuu)UNBR – Uniunea Națională a Barourilor din Româniavv)DNP – Direcția Națională de Probațiuneww)FNUASS – Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate + 
Anexa nr. 1la Plan
SITUAȚIA
unităților de învățământ preuniversitar existente la nivel local

INDICATORI TOTAL GENERAL TOTAL Urban Rural
Unitatea școlară – forma de proprietate publică privată TOTAL publică privată TOTAL publică privată
I. NUMĂRUL UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT
Nr. unități de învățământ din aria de competență, din care:
a. care au personalitate juridică:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
-unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
b. fără personalitate juridică (structuri):
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
II. MODUL DE ASIGURARE A SECURITĂȚII
1. Nr. unități de învățământ care au efectuat analiza de risc la securitate fizică, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
-unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli
2. Nr. unități de învățământ care au implementat măsurile de securitate stabilite în analiza de risc la securitate fizică, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli
3. Nr. unități de învățământ care au implementat cerințele minimale de securitate, prevăzute în art. 8^1 din Anexa 1 la H.G. nr. 301/2012, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli
4. Nr. unităților de învățământ care NU dispun de sisteme de securitate (pază umană și sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției)
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
5. Nr. unități de învățământ care dispun de sisteme de securitate, din care:
– asigurate EXCLUSIV cu pază umană, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc)
a. pază proprie (exclusiv)
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale
b. pază cu societăți specializate (exclusiv)
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale
c. pază mixtă
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale etc.
– dotate EXCLUSIV cu sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
– dispun CONCOMITENT atât de pază umană, cât și de sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
6. Nr. unități de învățământ cu plan de pază aprobat de poliție, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
7. Nr. unități de învățământ care nu au gard împrejmuitor, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
8. Nr. unități de învățământ amplasate într-o zonă iluminată necorespunzător, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
9. Nr. unități de învățământ amplasate într-o zonă periferică /izolată, din care:
– creșe, grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
III. DATE SUPLIMENTARE
1. Nr. construcțiilor, aparținând unităților de învățământ preuniversitar, care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu, din care:
– construcții ale creșelor, grădinițelor
– construcții ale școlilor primare/gimnaziale
– construcții ale liceelor, colegiilor
– construcții ale unităților de învățământ care fac parte din rețeaua școlară – cluburi sportive/clubul copiilor, școli postliceale, etc.
2. Nr. unități de învățământ ce dețin registru special pentru ținerea evidenței activităților punctuale desfășurate de personalul din cadrul structurilor cu atribuții în domeniul siguranței școlare, din care:
– grădinițe
– școli primare/gimnaziale
– licee, colegii
– școli profesionale
3. Nr. unităților de alimentație publică situate în imediata vecinătate a unităților școlare, din care:
– câte cad sub incidența HG nr. 128/1994
– la câte s-a solicitat retragerea/ suspendarea autorizației/avizului de funcționare
4. Nr. unități de învățământ care beneficiază de transport școlar, din care
– cu autovehicule proprii de transport:
– cu autovehicule de transport ale administrației publice locale
– cu autovehicule aparținând operatorilor de transport:
5. Nr de PTCA întocmite
6. Nr de PLCA întocmite
7. Nr. de unități de învățământ implementate/ actualizate în aplicația Siguranța Școlară

 + 
Anexa nr. 2la Plan
GRILA NR. 1*

INDICATORI TOTAL Urban Rural
Numărul întâlnirilor efectuate sub coordonarea prefectului, cu toate instituțiile prevăzute de legea cadru, în perioada de referință, din care:
– la câte au participat reprezentanții autorităților publice locale
Numărul solicitărilor transmise de prefectură către consiliile județene/locale privind rezolvarea problemelor de siguranță școlară, din care:
– rezolvate
Numărul analizelor de caz efectuate, împreună cu reprezentanții inspectoratelor școlare și cei din sistemul de ordine publică
Numărul unităților de alimentație publică amplasate în imediata vecinătate a unităților școlare, care cad sub incidența Legea 61/1991, din care:
– numărul solicitărilor de suspendare/anulare a autorizației de funcționare
– numărul celor cărora li s-a suspendat/anulat autorizația de funcționare
Număr de elevi care nu frecventează cursurile și au situația neîncheiată, din care:
– școli primare/gimnaziale
Număr de elevi reintegrați, din care:
– școli primare/gimnaziale
Număr de elevi exmatriculați (doar pentru clasele XI – XII) pentru acte de indisciplină:


GRILA NR. 2*

INDICATORI TOTAL Urban Rural
lei unități școlare lei unități școlare lei unități școlare
Suma TOTALĂ alocată pentru creșterea gradului de siguranță, în perioada de referință:
grădinițe
școli primare/gimnaziale
licee, colegii, etc.
Suma alocată pentru asigurarea cu pază a unităților de învățământ preuniversitare, în perioada de referință:
grădinițe
școli primare/gimnaziale
licee, colegii, etc.
Suma alocată pentru împrejmuirea cu gard a unităților de învățământ preuniversitar în perioada de referință:
grădinițe
școli primare/gimnaziale
licee, colegii, etc.
Suma alocată pentru achiziționarea sau mentenanța sistemului de supraveghere audio-video pentru unitățile de învățământ:
grădinițe
școli primare/gimnaziale
licee, colegii, etc.

 + 
Anexa nr. 3la PlanMINISTERUL AFACERILOR INTERNEINSPECTORATUL GENERAL AL POLIȚIEI ROMÂNED.G.P.M.B./INSPECTORATUL DE POLIȚIE AL JUDEȚULUI ……Unitatea de poliție (localitate)Polițist responsabil ……
DOSAR DE OBIECTIV
Denumirea unității de învățământ ……….● Localitate ………………..● Adresă: …………………..● Număr de telefon …………..● Nume/prenume/date de contact director unitatea școlară ……..● Nume/prenume/date de contact director adjunct unitatea școlară ……..● Nume/prenume/date de contact reprezentant al Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității …………● Nume/prenume/date de contact reprezentant consiliul părinților ……..● Nume/prenume/date de contact/telefon/email consilier școlar ………..● Nume/prenume/date de contact reprezentant comitetul elevilor ……….● Nume/prenume/date de contact personal de pază ……….I.CARACTERISTICI UNITATE ȘCOLARĂ:A.ÎN INCINTĂ:

Indicator Nr. Nr. intrări/ ieșiri Asigurate cu pază Sistem supraveghere video Observații
Corpuri de clădire
Anexe
Sală de sport
Teren de sport
Curte interioară
Laboratoare
Căi de acces în perimetrul școlii
Căi de acces adaptate pentru persoanele cu dizabilități
Gard împrejmuitor
Clasa Nr. clase Nr. elevi
Populație școlară și personal didactic*2)
M F Total
Preșcolari
Elevi, din care
sub 14 ani
între 14 – 16
peste 16 ani
Cadre didactice
Personal auxiliar
Personal de pază

*2) Datele cu privire la populația școlară se vor completa după finalizarea înscrierilor la unitățile de învățământ. + 
SIGURANȚA ȘCOLARĂ

Indicatori DA NU Observații
Este realizată analiza de risc la securitate fizică
Sunt implementate măsurile de securitate stabilite în analiza de ri securitate fizică
Sunt implementate cerințele minimale de securitate, prevăzute în art. 8^1 din Anexa 1 la H.G. nr. 301/2012 Sistem de supraveghere video pe căile de acces, holuri și alte zone de risc ridicat
Sisteme de detecție a efracției pe zonele de expunere sau depozitare valori
Sistem control acces prin personal sau echipamente
Dispune de sisteme de supraveghere video
Asigurată cu pază umană
• cu paza proprie
• cu societăți specializate de pază
• asigurate cu pază permanentă (24 ore/zi)
• asigurate cu pază numai în timpul orelor de curs
• asigurate cu pază în afara orelor de curs
Plan de pază aprobat de poliție
Dispune de sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției
Dispune de registru special de evidență a activităților punctuale
Serviciul pe școală este realizat cu profesor de serviciu
Informări adresate instituțiilor în drept să remedieze deficiențele Nr. Instituția Mod soluționare

B.ÎN ZONA ADIACENTĂ

Indicatori DA NU Observații
Asigurarea iluminatului public în zona unităților școlare
Unități de alimentație publică situate în imediata vecinătate a unită școlare, care cad sub incidența HG nr. 128/1994
Grupuri delincvente în zona adiacentă/curtea școlii
Locuri vulnerabile
Marcaje și semnalizării rutiere

Descrierea specificului zonei adiacente (amplasare, riverani, etc.).

C.TRANSPORT ȘCOLAR

TRANSPORT ȘCOLAR DA NU
Unitatea de învățământ dispune de transport școlar
• propriu/asigurat de către administrația locală
• societatea care asigură transportul școlar
• persoană contact societate care asigură transportul școlar (nume, prenume, tel.)
• intervalul orar în care se desfășoară
• traseu de deplasare

D.ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE DE POLIȚIE ÎN UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT:

Activități preventive desfășurate în școală Data Domeniul/tema Nr. beneficiari
Elevi cu risc/ vulnerabili – identificați Nume, prenume/vârstă Motivul Observații
Participare ședințe/întruniri Data Participanți Observații
Controale asupra modului de asigurare cu și respectarea regulilor de acces Număr/data Probleme identificate Observații
Derularea de proiecte/programe/ campanii de informare sau preventive Denumire Parteneri Observații
Denumirea
Perioada de derulare
Domeniul/tema
Parteneri
Alte activități Total Observații
Societăți comerciale din zona adiacentă verificate
Elevi identificați că absentau de la cursuri
Auto controlate
– din care pentru transport elevi
– identificate cu probleme

E.INCIDENTE ÎNREGISTRATE

Total În incintă În zona adiacentă
Total În timpul orelor În afara orelor Total În timpul orelor În afara orelor

F.PARTICIPANȚI:

Locație AUTORI VICTIME
Total Elevi Profesori Alte categorii Total Elevi Profesori Alte victime
06 – 14 ani 14 – 18 ani 06 – 14 ani 14 – 18 ani
În incinta școlii
În afara școlii
Total Intervenții SNUAU 112 Cetățeni Dispecerat/OS Din oficiu

G.Măsuri/sancțiuni aplicate/informări etc. (descriere)

 + 
Anexa nr. 4la Plan
INDICATORI DE EFICIENȚĂ

1 Numărul controalelor efectuate pe linia asigurării cu pază a unităților de învățământ preuniversitar
2 Numărul activităților derulate în baza planurilor de acțiune, desfășurate pentru prevenirea și combaterea:
– delincvenței juvenile
– absenteismului școlar
– indisciplinei rutiere
3 Numărul întâlnirilor comune între reprezentanții ISJ/unităților de învățământ și reprezentanții Poliției Române
4 Numărul activităților desfășurate în cadrul orelor de curs, având caracter informativ – preventiv, pentru:
– prevenirea infracțiunilor comise cu violență
– răspunderea penală a minorilor
– fenomenul de bullying/cyberbullying
– prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului
– prevenirea consumului de droguri
– prevenirea traficului de persoane
– în domeniul rutier
– prevenirea criminalității informatice
– prevenirea disparițiilor voluntare
– prevenirea discriminării și a infracțiunilor motivate de ură
– prevenirea victimizării minorilor
5 Numărul programelor/proiectelor/campaniilor de prevenire a violenței înregistrate în mediul școlar
6 Numărul proiectelor/campaniilor de prevenire a consumului de droguri derulate

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x