PLANUL NAŢIONAL DE ACŢIUNE 2008-2010 din 27 august 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 660 din 19 septembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1238 10/10/2007
ActulREFERIRE LAHG 1654 22/11/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 982 27/08/2008
ActulCONTINUT DEHG 982 27/08/2008

pentru implementarea Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane pentru perioada 2006-2010*1)



––––*1) Sumele necesare realizării măsurilor prevăzute în planul naţional de acţiune, aferente anului 2008, sunt asigurate prin includerea acestora în bugetele instituţiilor responsabile. Resursele aferente realizării activităţilor cu termen 2009-2010, care nu sunt asigurate din venituri proprii, vor fi incluse în bugetul de stat pentru anii respectivi.I. INFORMAŢII GENERALE RELEVANTEPentru o coerenţă cât mai bună a Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane pentru perioada 2006-2010, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.654/2006, denumită în continuare SNITP, şi pentru adaptarea acesteia la contextul realităţii româneşti s-a recurs la o diferenţiere clară a domeniilor de acţiune şi o definire a obiectivelor strategice în funcţie de acestea. Astfel, fiecărei direcţii de acţiune şi fiecărui obiectiv strategic îi corespund o serie de obiective specifice şi metode de realizare ce au fost dezvoltate într-un plan naţional de acţiune pe termen scurt, respectiv 2006-2007, şi urmează a fi dezvoltate pe termen mediu prin prezentul plan naţional de acţiune pentru perioada 2008-2010, denumit în continuare PNA.II. DEFINIREA PROBLEMEIMonitorizarea fenomenului traficului de persoane nu este viabilă în toate ariile de acţiune, mai ales în ceea ce priveşte asistarea victimei. Victimele traficului de persoane sunt subsumate "cazurilor sociale" în vederea accesului la programe de reintegrare socială (educaţie, obţinerea unui loc de muncă) sau, uneori, în vederea accesului la asistenţă medicală. În aceste privinţe nu se poate determina numărul/proporţia victimelor traficului de persoane care au beneficiat de asistenţă.Deşi colectarea datelor trebuie realizată de fiecare instituţie în parte în vederea monitorizării propriei activităţi, este absolut necesară o unificare din perspectiva metodologiei de înregistrare. Această metodologie ar trebui să fie aliniată la definiţiile internaţionale, astfel încât să permită analize comparative la nivel internaţional. Lipsa unor proceduri clare de colaborare interinstituţională cu privire la culegerea, schimburile şi accesul la date diminuează considerabil capacitatea sistemului de a produce statistici şi analize cauzale care să ghideze politicile şi acţiunile împotriva traficului de persoane.SNITP urmăreşte eficientizarea cooperării interinstituţionale prin consolidarea statutului Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane de coordonator naţional al politicilor şi activităţilor desfăşurate împotriva traficului de persoane.În perioada 2001-2005 au fost desfăşurate campanii de prevenire a traficului de persoane de către instituţiile statului în parteneriat cu organizaţii ale societăţii civile, organizaţii internaţionale şi mass-media. Campaniile de informare la nivelul populaţiei au fost eficiente. Anchetele reprezentative la nivelul populaţiei de peste 18 ani din România (conform cercetării sociologice IMAS, 2005) arată că marea majoritate a populaţiei (85%) a auzit despre traficul de persoane. Persoanele cu nivel scăzut de educaţie, cele cu venituri mici şi cele din mediul rural şi oraşele mici, adică tocmai contextele sociale care furnizează grupurile de risc la trafic, au însă un nivel sensibil mai scăzut de cunoaştere asupra fenomenului. Cele mai eficiente canale de comunicare cu privire la traficul de persoane sunt televiziunea şi presa scrisă.În ciuda acestui grad ridicat de conştientizare a problemei, traficul de persoane este în mare parte asociat cu prejudecăţi colective referitoare la victimă, adesea confundată cu o prostituată. Această prejudecată vehiculată (chiar dacă nu explicit) şi de poliţişti, procurori, judecători, profesori sau medici tarează identificarea şi asistarea victimelor traficului de persoane.Mai mult, gradul ridicat de conştientizare a problemei traficului de persoane nu este acompaniat nici de o bună cunoaştere a riscurilor asociate migraţiei internaţionale şi nici de o diminuare a tendinţei migraţiei pentru muncă în străinătate, pe principiul "mie nu mi se poate întâmpla".Diversele acţiuni de prevenire a traficului de persoane s-au concentrat pe campanii de informare la nivelul întregii populaţii şi organizarea de seminarii. În absenţa unei coordonări naţionale, proiectele de prevenire au acoperit inegal teritoriul ţării. Spre exemplu, partea de sud a ţării, care reprezintă principala furnizoare de persoane traficate, nu a beneficiat de resursele (umane şi financiare) necesare pentru activităţi de prevenire.Campania de prevenire a traficului de persoane necesită în prezent o schimbare de abordare. De la informare-conştientizare la nivelul populaţiei, prin mijloace mass-media, conform prezentului plan naţional de acţiune, atenţia şi eforturile de finanţare vor fi reorientate spre reducerea vulnerabilităţii la trafic a unor grupuri-ţintă şi spre investigarea cauzelor fenomenului.III. DOMENII DE ACŢIUNE ŞI OBIECTIVE STRATEGICE*2)–––-*2) Domeniile de acţiune, obiectivele strategice şi obiectivele specifice au fost stabilite în Strategia naţională împotriva traficului de persoane 2006-2010, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.654/2006.A. Sistemul naţional integrat de monitorizare şi evaluare a fenomenului traficului de persoane

             
  Obiectiv strategic A: Îmbunătăţirea gradului de cunoaştere a dimensiunilor, caracteristicilor şi tendinţelor traficului de persoane ce afectează România
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Surse de finanţare Termen de realizare Monitorizare şi evaluare – indicatori de evaluare
  A.1. Crearea şi dezvoltarea sistemului naţional centralizat de evidenţă a datelor privind traficul de persoane, care să includă date statistice referitoare atât la combaterea fenomenului, cât şi la prevenirea acestuia şi asistenţa acordată victimelor în vederea reintegrării lor sociale a) Îmbunătăţirea schimbului de informaţii dintre instituţiile cu responsabilităţi în domeniul traficului de persoane şi dintre acestea şi organizaţiile neguvernamentale implicate, naţionale şi internaţionale MIRA – ANITP Bugetele instituţiilor implicate Decembrie 2009 Număr de acorduri şi protocoale de colaborare încheiate care conţin prevederi referitoare la schimbul de date
  Parteneri: ANPDC, MMFES, MSP, MECT, MAE, MIRA (IGPF, IGPR)
  b) Actualizarea indicatorilor de evidenţă centralizată a datelor cu privire la victimele traficului de persoane, în funcţie de dinamica fenomenului MIRA – ANITP Bugetul ANITP Permanent Numărul indicatorilor adăugaţi, modificaţi si eliminaţi
  Parteneri: ANPDC, MMFES, MSP, MECT, MAE
  c) Diseminarea informaţiilor către instituţiile cu competenţe în domeniu (în ţară şi străinătate) MIRA – ANITP Bugetele instituţiilor implicate Permanent Număr de materiale diseminate (sub toate formele)
  Parteneri: MIRA – IGPR, IGPF, ANPDC
  Numărul instituţiilor către care au fost diseminate materiale
  A.2. Cercetarea şi evaluarea periodică a caracteristicilor, dimensiunilor şi evoluţiei fenomenului traficului de persoane a) Realizarea unor evaluări periodice privind caracteristicile şi dinamica fenomenului MIRA – ANITP Bugetele instituţiilor implicate Semestrial Rapoarte de evaluare
  Parteneri: MIRA (IGPR, IGPF), MAE, MP, MJ, MSP, MMFES, ANPDC, alte instituţii implicate
  b) Informarea periodică a publicului privind rezultatele evaluărilor prevăzute la lit. a) MIRA – ANITP Bugetele instituţiilor implicate Semestrial Numărul informărilor şi întâlnirilor publice (articole publicate, conferinţe de presă, mese rotunde, dezbateri publice etc.)
  Parteneri: MIRA (IGPR, IGPF), MAE, MP, MJ, MSP, MMFES, ANPDC, alte instituţii implicate

B. Coordonarea interinstituţională

             
  Obiectiv strategic B: Eficientizarea răspunsului instituţional în domeniul luptei împotriva traficului de persoane
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Resurse Termen de realizare Indicatori de evaluare
  B.1. Îmbunătăţirea coordonării sistemului naţional antitrafic Organizarea întâlnirilor periodice ale GIL pentru coordonarea, analizarea şi evaluarea activităţilor desfăşurate de către instituţiile cu responsabilităţi în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de persoane şi al asistenţei acordate victimelor (monitorizarea implementării PNA) MIRA – ANITP Bugetul existent al instituţiei care asigură secretariatul GIL Trimestrial Numărul reuniunilor GIL
  Parteneri:
  Instituţii membre GIL, ONG şi OI cu statut de observator în cadrul GIL Număr de materiale dezbătute (de analiză prezentate)
  Număr de recomandări emise
  B.2. Consolidarea rolului ANITP de coordonator naţional al activităţilor împotriva traficului de persoane a) Dezvoltarea capacităţii operaţionale, a resurselor umane şi financiare ale ANITP MIRA – ANITP Bugetul existent al MIRA Permanent Număr de dotări care răspund nevoilor ANITP şi structurilor sale teritoriale Valoarea bugetului propriu aprobat al ANITP
  Parteneri: MMFES, MECT, MSP, MAE, MEF
  Numărul sesiunilor de instruire, specializare şi perfecţionare organizate pentru personalul ANITP
  b) Încheierea şi implementarea protocoalelor de colaborare dintre ANITP şi parteneri instituţionali şi organizaţionali, din ţară şi străinătate MIRA – ANITP Bugetele instituţiilor implicate Permanent Numărul protocoalelor încheiate sau actualizate
  Parteneri: MP, MJ, MMFES, MECT, MSP, MAE, ONG, OI
  Număr de activităţi comune desfăşurate
  c) Coordonarea la nivel regional a activităţii echipelor interinstituţionale antitrafic judeţene MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de întâlniri ale echipelor interinstiuţionale antitrafic
  Numărul cazurilor (victime) în a căror soluţionare au intervenit cel puţin 2 dintre membrii echipelor interinstituţionale antitrafic
  B.3. Îmbunătăţirea coordonării în domeniul traficului de copii a) Organizarea de întâlniri periodice ale GTL pentru coordonarea, analizarea şi evaluarea activităţilor desfăşurate de instituţiile cu responsabilităţi în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de copii ANPDC Bugetul existent al ANPDC Permanent Numărul reuniunilor GTL
  Parteneri: MIRA – ANITP, ONG şi OI
  Numărul materialelor/ documentelor de interes comun analizate şi elaborate
  Numărul recomandărilor emise
  b) Specializarea membrilor activi ai GTL în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de copii, precum şi în cel al asistenţei acordate acestora ANPDC Bugetul existent al ANPDC Anual Numărul cursurilor de specializare
  Parteneri: MIRA – ANITP, ONG şi OI
  Numărul participanţilor la cursurile de specializare
  B.4. Îmbunătăţirea coordonării în domeniul asistenţei victimelor a) Organizarea de întâlniri periodice ale GTL pentru coordonarea naţională a activităţilor de protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP Permanent Numărul reuniunilor GTL
  Parteneri: MP, MJ, MMFES, MECT, MSP, MAE, ONG, OI Numărul materialelor/ documentelor de interes comun dezbătute şi elaborate
  Numărul recomandărilor emise
  b) Formarea continuă/ perfecţionarea membrilor activi ai GTL în domeniul asistenţei victimelor traficului de persoane MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Decembrie 2009 Numărul cursurilor de perfecţionare
  Parteneri: MP, MJ, MMFES, MECT, MSP, MAE, ONG, OI
  Numărul participanţilor la cursurile de perfecţionare
  B.5. Creşterea capacităţii instituţionale Organizarea programelor de formare continuă pentru profesioniştii echipelor interinstituţionale judeţene antitrafic Parteneri: Bugetul existent al consiliilor judeţene Permanent Numărul sesiunilor/
  MIRA – ANITP, consilii judeţene, instituţiile prefectului, GIL, ONG programelor de formare organizate cu participarea membrilor echipelor
  Numărul membrilor echipelor interinstituţionale judeţene care au participat la sesiunile/programele de formare
  B.6. Monitorizarea şi evaluarea implementării SNITP şi PNA a) Elaborarea şi diseminarea rapoartelor semestriale de monitorizare a implementării PNA şi elaborarea rapoartelor anuale de evaluare a implementării MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Semestrial şi anual Rapoarte semestriale de monitorizare
  Parteneri: MJ, MP, MMFES, MECT, MSP, MAE, alte instituţii
  Rapoarte anuale de evaluare
  Numărul partenerilor către care au fost diseminate rapoartele
  b) Evaluarea finală a implementării PNA 2008-2010 MIRA – ANITP Bugetul existent ANITP şi al instituţiilor implicate Ianuarie 2011 Raport de evaluare
  Parteneri: MJ, MP, MMFES, MECT, MSP, MAE, alte instituţii
  c) Evaluarea implementării SNITP MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Ianuarie 2011 Raport de evaluare elaborat pe structura domeniilor de acţiune şi obiectivelor strategice ale SNITP
  Parteneri: MJ, MP, MMFES, MECT, MSP, MAE, alte instituţii

C. Prevenirea traficului de persoane

             
  Obiectiv strategic C: Reducerea amplitudinii traficului de persoane prin întărirea capacităţii de autoprotecţie a cetăţenilor şi societăţii la ameninţările acestui fenomen
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Resurse Termen de realizare Indicatori de evaluare
  C.1. Informarea şi sensibilizarea populaţiei în vederea conştientizării riscurilor asociate traficului de persoane şi întărirea capacităţii de autoprotecţie la ameninţările acestui fenomen a) Dezvoltarea campaniilor de informare şi sensibilizare adresate publicului general privind fenomenul traficului de persoane (inclusiv cu scopul înlăturării atitudinilor de culpabilizare a victimelor traficului) MIRA – ANITP Parteneri: Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Decembrie 2010 Numărul campaniilor dezvoltate
  MMFES, ISJ, ASP, OI, ONG Număr de materiale de campanie elaborate şi diseminate
  Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  Rapoarte de evaluare a impactului implementării campaniilor
  Număr de dezbateri publice, mese rotunde
  Creşterea gradului de apelare a serviciului telefonic TelVerde
  b) Dezvoltarea campaniilor de sensibilizare a utilizatorilor de servicii oferite de victimele traficului de persoane, cu privire la efectele exploatării Consiliile judeţene şi locale Bugetul existent al instituţiilor implicate Decembrie 2009 Numărul campaniilor dezvoltate
  Număr de materiale de campanie elaborate si diseminate
  Parteneri: MIRA – ANITP
  Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  Rapoarte de evaluare a impactului implementării campaniilor, care să respecte setul de dimensiuni, variabile şi indicatori prestabiliţi
  Număr de dezbateri publice, mese rotunde
  c) Dezvoltarea campaniilor publice de informare a cetăţenilor români privind riscurile muncii fără forme legale MMFES – IM Bugetul existent al IM şi al instituţiilor implicate Permanent Numărul campaniilor dezvoltate
  Parteneri: MIRA – ANITP
  Număr de materiale informative elaborate şi diseminate
  Numărul sesiunilor de instruire a angajatorilor şi a inspectorilor de muncă
  Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  C.2. Reducerea vulnerabilităţii grupurilor de risc (în primul rând copii neînsoţiţi, nesupravegheaţi sau instituţionalizaţi, dar şi femei, cetăţeni de etnie romă, persoane cu handicap, bătrâni, solicitanţi de azil şi persoane care au primit o formă de protecţie în România) a) Implementarea programelor pentru reducerea vulnerabilităţii grupurilor de risc în plan intern şi în rândul comunităţilor româneşti din străinătate MMFES, MIRA – ANITP, MECT, MSP, MAE Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de programe adresate grupurilor de risc
  Parteneri: ONG, OI Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  b) Dezvoltarea campaniilor publice de informare adresate grupurilor aflate în situaţii de risc, urmărind dezvoltarea capacităţii de autoprotecţie a potenţialelor victime MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Anual Numărul campaniilor dezvoltate
  Parteneri: MJ, MP, MMFES, MECT, MSP, MAE, alte instituţii
  Număr de materiale de campanie elaborate si diseminate
  Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  Rapoarte de evaluare a impactului implementării campaniilor
  c) Dezvoltarea campaniilor publice pentru prevenirea discriminării grupurilor de risc MIRA – ANITP, ANES Bugetul existent al ANES şi al instituţiilor implicate Anual Numărul campaniilor dezvoltate
  Parteneri: CNCD, consilii judeţene şi locale, ANR Număr de materiale de campanie elaborate şi diseminate
  Numărul beneficiarilor campaniilor dezvoltate
  Rapoarte de evaluare a impactului implementării campaniilor
  C.3. Eficientizarea activităţilor de prevenire a traficului de persoane a) Monitorizarea implementării legislaţiei naţionale specifice şi adaptarea permanentă a acesteia în scopul îmbunătăţirii asistenţei acordate copiilor victime ale traficului de persoane ANPDC Bugetul existent al ANITP şi al ANPDC Permanent Numărul actelor normative specifice elaborate şi adoptate
  Parteneri: MIRA – ANITP
  Rapoarte anuale de activitate ale ANITP şi ANPDC în care se fac referiri la monitorizarea implementării şi adaptarea legislaţiei naţionale
  b) Elaborarea şi introducerea în curricula şcolară a şcolilor de ofiţeri şi agenţi de Poliţie, precum şi în programa de pregătire continuă a poliţiştilor a unor module privind traficul de persoane MIRA – Academia de poliţie "Alexandru Ioan Cuza", IGPR, IGPF Bugetul instituţiilor implicate Decembrie 2008 Secvenţe/module curriculare referitoare la traficul de persoane introduse în curricula de învăţământ/didactică a şcolilor de ofiţeri şi agenţi de poliţie
  Parteneri: MIRA – ANITP, ONG
  c) Introducerea în planul de pregătire al instituţiilor administraţiei publice centrale a unor teme referitoare la traficul de persoane MECT, INM, MAE, MMFES, MSP Bugetul instituţiilor implicate Anual Secvenţe/module curriculare cu conţinut referitor la traficul de persoane introduse în curricula pentru formarea continuă a personalului din ministerele relevante
  Parteneri: MIRA – ANITP
  d) Instruirea personalului militar şi civil participant la misiunile de menţinere a păcii sau la alte activităţi internaţionale desfăşurate în afara teritoriului naţional, precum şi a personalului militar sau civil străin de pe teritoriul României cu privire la identificarea, protecţia şi asistenţa victimelor traficului de persoane MAp, MAE Bugetul existent al instituţiilor implicate Anual Numărul beneficiarilor sesiunilor de instruire în domeniul identificării, protecţiei şi asistenţei victimelor traficului de persoane
  Parteneri: MIRA – ANITP
  Raport privind rezultatele participării personalului militar şi civil la sesiunile programelor de formare organizate
  Număr de programe/ cursuri/stagii de perfecţionare/specializare la care au participat militari
  e) Informarea şi instruirea formatorilor de opinie (jurnalişti, preoţi, politicieni) cu privire la diferite aspecte ale traficului de persoane, statutul şi drepturile victimelor, protejarea imaginii victimelor şi corecta informare a opiniei publice în scopul păstrării confidenţialităţii datelor personale MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de programe/cursuri/stagii de perfecţionare/ specializare la care au participat formatori de opinie
  Numărul formatorilor de opinie care au beneficiat de sesiuni de instruire în domeniul traficului de persoane
  f) Formarea personalului instituţiilor din administraţia publică centrală în domeniul traficului de persoane MIRA (ANITP, INA) MECT, INM, MAE, MMFES, MSP Bugetul existent al instituţiilor implicate August 2009 Ghid de bune practici elaborat
  Numărul specialiştilor care au participat la sesiuni/programe de specializare în domeniul traficului de persoane
  Parteneri: ONG, OI, echipe antitrafic
  Număr de programe/cursuri/ stagii de perfecţionare/specializare organizate pentru personalul instituţiilor din administraţia publică centrală
  g) Organizarea programelor de formare de formatori pentru specialişti din instituţiile relevante, în aria curriculară "trafic de persoane" MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Anual Număr de programe de formare a formatorilor organizate în domeniul traficului de persoane
  Parteneri: ONG
  Numărul specialiştilor care au beneficiat de programele de formare de formatori organizate în domeniul traficului de persoane
  Raport privind rezultatele participării specialiştilor la sesiunile programelor de formare de formatori organizate în domeniul traficului de persoane
  C.4. Reducerea oportunităţilor de trafic cu persoane şi exploatare, prin îmbunătăţirea controlului administrativ a) Monitorizarea activităţilor economice (construcţii, agricultură, comerţ, industria alcoolului, exploatarea lemnului, agenţii matrimoniale, agenţii de angajare a forţei de munca, agenţii turistice, firme de transport etc.) în scopul identificării cazurilor de trafic intern şi a cazurilor de exploatare a persoanelor străine, potenţiale victime ale traficului de persoane MMFES – IM Bugetul existent al IM şi al instituţiilor implicate Semestrial Numărul angajatorilor verificaţi
  Parteneri: MIRA – ANITP
  Numărul sancţiunilor aplicate angajatorilor pentru muncă fără forme legale
  Numărul victimelor identificate
  b) Dezvoltarea programelor de prevenire a traficului de persoane şi de sensibilizare a personalului operatorilor economici din sectoarele economice cu risc ridicat de victimizare prin trafic de persoane (de exemplu: impresariat artistic, agenţii matrimoniale, agenţii de recrutare a forţei de muncă, firme de transport, agenţii de turism etc.) MIRA – ANITP, consilii judeţene Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Numărul programelor de sensibilizare şi
  Parteneri: ONG prevenire organizate pentru personalul operatorilor economici menţionaţi
  Numărul angajaţilor care au beneficiat de programele de sensibilizare şi prevenire Raport privind rezultatele participării angajaţilor la sesiunile programelor de sensibilizare şi prevenire
  c) Consultări periodice cu factorii de decizie din ţările de origine şi destinaţie, în scopul identificării în comun a modalităţilor de reducere a posibilităţilor de săvârşire a traficului cu persoane MIRA – ANITP, MAE Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Anual Număr de întâlniri,
  Parteneri: MMFES seminarii internaţionale sau alte tipuri de consultări
  Raport anual privind rezultatele întâlnirilor/ consultărilor
  d) Întărirea schimbului de bune practici cu statele aflate pe traseele de traficare a forţei de muncă MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de reuniuni şi
  Parteneri: MMFES seminarii cu participanţi din statele aflate pe traseele de traficare a forţei de muncă
  Raport anual privind rezultatele reuniunilor
  Număr de protocoale de colaborare încheiate cu instituţiile similare din statele aflate pe traseele de traficare a forţei de muncă

D. Protecţia, asistenţa şi reintegrarea socială a victimelor

             
  Obiectiv strategic D.1. Implementarea unui sistem naţional integrat de identificare şi referire către servicii eficiente de asistenţă în vederea reintegrării sociale a victimelor traficului de persoane
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Resurse Termen de realizare Indicatori de evaluare
  D.1.1. Crearea unui sistem naţional integrat de identificare şi referire a victimelor traficului de persoane Aplicarea şi monitorizarea implementării normelor de identificare şi referire a victimelor MIRA – ANITP Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Numărul victimelor identificate şi referite Raport de analiză privind implementarea normelor
  Parteneri: MP, MJ, MMFES, ANPDC, MECT, MSP, MAE, ONG, OI
  D.1.2. Îmbunătăţirea capacităţii de identificare timpurie a traficului de persoane Formarea iniţială şi continuă a poliţiştilor de proximitate, a poliţiştilor din localităţile rurale, a ofiţerilor ORI şi a ofiţerilor pentru investigaţii criminale, în scopul identificării fenomenului la nivelul comunităţilor şi al realizării intervenţiei primare de tip preventiv MIRA – ANITP Bugetul existent al instituţiilor implicate Anual Număr de programe de formare iniţială şi continuă organizate
  Parteneri: ORI, IGPF, IGPR
  Numărul beneficiarilor programelor de formare iniţială şi continuă
  Raport privind rezultatele participării beneficiarilor la sesiunile programelor de formare iniţială şi continuă
  Obiectiv strategic D.2. Eficientizarea activităţilor de asistare a victimelor traficului de persoane
  D.2.1. Eficientizarea activităţilor de acordare a asistenţei şi protecţiei victimelor traficului de persoane a) Aplicarea şi monitorizarea implementării standardelor naţionale specifice pentru serviciile specializate de asistenţă a victimelor traficului de persoane MIRA – ANITP, ANPDC Bugetul existent al ANITP, al ANPDC şi al instituţiilor implicate Permanent Rezultatele analizei privind implementarea standardelor, pe baza indicatorilor de evaluare corespondenţi fiecărui standard
  Parteneri: MJ, MMFES, MECT, MSP, MAE, ONG
  b) Elaborarea ghidului metodologic privind asistenţa victimelor traficului MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP Decembrie 2008 Ghid elaborat
  Parteneri: MMFES, MSP, ONG
  c) Avizarea centrelor de asistenţă, organizate de instituţii publice sau de organizaţii neguvernamentale, în baza Standardelor naţionale specifice pentru serviciile specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane, aprobate prin HG nr. 1.238/2007 MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP Decembrie 2008 Numărul centrelor avizate care oferă servicii în conformitate cu Standardele naţionale specifice pentru serviciile specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane
  Parteneri: MSP, MMFES, ANPDC, consilii judeţene, ONG
  d) Monitorizarea funcţionării centrelor pentru asistenţa victimelor, în conformitate cu Standardele naţionale specifice pentru serviciile specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP Permanent Raport de monitorizare privind funcţionarea centrelor, în conformitate cu indicatorii corespondenţi fiecărui standard prevăzut în HG nr. 1.238/2007
  e) Înfiinţarea, în structura DGASPC, a serviciilor de asistenţă a victimelor violenţei, abuzului şi traficului de persoane adulte MMFES Bugetul existent al MMFES Martie 2010 Numărul serviciilor de asistenţă create în structura DGASPC
  D.2.2. Înfiinţarea şi funcţionalizarea, în cadrul sistemului naţional integrat, a componentei de protecţie şi referire a victimelor către serviciile specializate de asistenţă, inclusiv prin referirea către sistemul de azil a victimelor care nu sunt cetăţeni români şi care au nevoie de protecţie internaţională Elaborarea şi implementarea de programe naţionale împotriva traficului de persoane, în administrarea ANITP, care să asigure fondurile necesare dezvoltării unor proiecte pentru prevenirea traficului de persoane şi asigurarea asistenţei victimelor acestuia MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Anual Program naţional elaborat şi implementat
  Parteneri: MSP, MJ, MP, MMFES, ANPDC, MECT, MAE, MEF
  Număr de proiecte şi programe pentru prevenirea traficului de persoane şi asigurarea asistenţei victimelor, finanţate prin programele naţionale
  Numărul sesiunilor de instruire pentru personalul implicat în elaborarea şi implementarea programelor naţionale împotriva traficului de persoane
  Raport privind rezultatele implementării programelor/proiectelor finanţate
  D.2.3. Asigurarea protecţiei şi asistenţei victimelor traficului de persoane a) Îmbunătăţirea modului de aplicare a legislaţiei în vigoare privind asistenţa şi protecţia victimelor MJ, MIRA – ANITP Parteneri: MMFES, MSP Bugetul existent al MJ, al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Numărul sesiunilor de instruire cu privire la legislaţia în vigoare, organizate pentru profesioniştii cu responsabilităţi în domeniul asistenţei şi protecţiei directe a victimelor
  Numărul participanţilor la sesiunile de instruire
  b) Asigurarea susţinerii comunitare a victimelor (asigurarea cazării, hranei şi îmbrăcămintei, asistenţei medicale, asistenţei psihologice, consilierii juridice, accesului la educaţie şi instruire profesională, precum şi medierea obţinerii unui loc de muncă) Consiliile judeţene şi locale Parteneri: MIRA – ANITP, ASP, ISJ, AJOFM, ONG Bugetul existent al consiliilor judeţene şi locale Permanent Număr de victime care au beneficiat de susţinere comunitară
  Numărul şi tipul serviciilor de care au beneficiat victimele, conform fişei de evidenţă
  D.2.4. Operaţionalizarea la nivelul ANITP a serviciului telefonic gratuit TelVerde privind traficul de persoane a) Instruirea/ Formarea iniţială şi continuă a specialiştilor TelVerde MIRA – ANITP Parteneri: ONG, OI Bugetul existent al ANITP Permanent Numărul sesiunilor/ programelor de instruire/formare
  Numărul specialiştilor care au beneficiat de programe de instruire/formare
  b) Mediatizarea/ Promovarea serviciului TelVerde ca mijloc de informare publică privind fenomenul traficului de persoane şi ca suport pentru victimele aflate în situaţii de urgenţă şi pentru persoanele care doresc să semnaleze situaţii de trafic de persoane/risc MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de materiale diseminate destinate promovării serviciului TelVerde
  Parteneri: MIRA – DCRP, MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MAE, ONG
  Număr de accesări ale secţiunii/link-ului TelVerde din site-ul web al ANITP
  Numărul apelurilor şi mesajelor electronice înregistrate de către operatorii serviciului TelVerde
  D.2.5. Întărirea cooperării cu reprezentanţele diplomatice ale României în ţările de destinaţie, în vederea identificării victimelor traficului şi repatrierii în bune condiţii a acestora Informarea personalului misiunilor diplomatice ale României cu privire la drepturile victimelor traficului de persoane şi la procedurile de repatriere a cetăţenilor români victime ale traficului de persoane MIRA – DGAERI, prin ataşaţii de afaceri interne, ANITP, MAE Bugetul instituţiilor implicate Permanent Numărul materialelor elaborate şi diseminate care au ca scop informarea personalului misiunilor diplomatice
  Numărul sesiunilor de informare având ca beneficiari membri ai personalului misiunilor diplomatice
  Numărul beneficiarilor sesiunilor de informare
  D.2.6. Combaterea victimizării terţiare Formarea iniţială şi continuă a actorilor sociali cu responsabilităţi în reintegrarea victimelor traficului de persoane MECT, consilii judeţene Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Numărul programelor/ sesiunilor de formare
  Numărul beneficiarilor programelor/ sesiunilor de formare
  D.2.7. Reintegrarea şi incluziunea socială a victimelor a) Reintegrarea şcolară a victimelor traficului de persoane MECT Parteneri: consilii judeţene şi locale, ONG Bugetul existent al MECT şi al instituţiilor implicate Permanent Numărul victimelor reşcolarizate
  b) Reintegrarea profesională a victimelor traficului de persoane ANOFM, ANR Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Numărul victimelor incluse
  Parteneri: MIRA – ANITP, consilii judeţene şi locale, ONG în programe de reintegrare profesională
  Numărul victimelor care au obţinut un loc de muncă
  Numărul victimelor care au absolvit cursuri de calificare/ recalificare profesională
  c) Includerea victimelor traficului de persoane, cetăţeni străini, care au obţinut o formă de protecţie în România, în programe de integrare socială MIRA (ORI) Bugetul existent al ORI şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de victime cetăţeni străini, care au obţinut o formă de protecţie în România, incluşi în programe de integrare socială
  Parteneri: MIRA – ANITP, ONG, OI

    E. Combaterea traficului de persoane, cercetarea şi urmărirea penală a traficanţilor

             
  E.1. Consolidarea mecanismului instituţional de combatere a traficului de persoane
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Resurse Termen de realizare Indicatori de evaluare
  E.1.1. Consolidarea sistemului instituţional de combatere a traficului de persoane Organizarea de întâlniri anuale ale ofiţerilor specialişti în combaterea traficului de persoane, cu scopul schimbului de bune practici în domeniu MIRA – IGPR Bugetul existent al IGPR şi al instituţiilor implicate Anual Numărul întâlnirilor organizate cu participarea ofiţerilor Numărul ofiţerilor participanţi la întâlniri
  Parteneri: MP, IGPF
  E.2. Reducerea capacităţii de finanţare a infracţiunilor de trafic de persoane
  E.2.1. Reducerea cazurilor de finanţare a infracţiunilor de trafic de persoane a) Constituirea echipelor mixte de investigatori din domenii specializate în combaterea traficului de persoane, în supravegheri operative şi investigaţii financiare, sub coordonarea procurorului de caz MP Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de echipe mixte create
  Parteneri: MIRA (IGPF, IGPR), MEF
  b) Investigarea cazurilor de trafic de persoane de către echipele mixte, cu scopul identificării şi eliminării surselor de finanţare MP Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Numărul cazurilor investigate în care au fost identificate şi eliminate sursele de finanţare
  Parteneri: MIRA (IGPF, IGPR), MEF
  E.3. Creşterea gradului de participare a victimelor/martorilor în procesul de investigare şi urmărire în justiţie a traficului de persoane
  E.3.1. Dezvoltarea cooperării victimelor/ martorilor în procesul judiciar a) Asigurarea unui minim de servicii de asistenţă a victimelor identificate informal care nu cooperează în procesul judiciar MIRA – ANITP, MMFES Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de victime identificate informal care nu cooperează în procesul judiciar
  Parteneri: MSP, ONG
  Număr de victime identificate informal cărora le-a fost oferită perioada de reflecţie de cel puţin 3 luni
  Număr de victime identificate informal care pe perioada de reflecţie au beneficiat de asistenţă psihologică gratuită
  Număr de victime identificate informal care pe perioada de reflecţie au beneficiat de asistenţă medicală gratuită
  Număr de victime care au beneficiat de asistenţă psihologică gratuită şi/sau alte servicii şi care până la încheierea perioadei de reflecţie au acceptat să coopereze în procesul judiciar
  b) Menţinerea contactului permanent cu victima/martorul şi informarea acesteia/acestuia cu privire la modul de desfăşurare a procesului penal MIRA – ANITP Bugetul existent al MJ, al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de victime/martori care au primit informaţii referitoare la procesul penal
  Parteneri: MJ
  Număr de victime/martori care au participat la desfăşurarea procesului penal
  c) Asigurarea mijloacelor logistice (mijloace de transport, echipament de protecţie etc.) pentru deplasarea victimei către instanţă MIRA (IGPR, IGPF), MP Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de victime cărora li s-au asigurat mijloacele logistice pentru deplasarea către instanţă
  Parteneri: MIRA – ANITP, ONG
  d) Furnizarea de informaţii victimei referitoare la serviciile disponibile în comunitate MIRA – ANITP, consilii judeţene şi locale Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de victime care au primit informaţii referitoare la serviciile disponibile în comunitate
  Parteneri: ONG

    F. Cooperare internaţională

             
  Obiectiv strategic F: Consolidarea statutului României ca partener de încredere în efortul global de reducere a fenomenului traficului de persoane
  Obiective specifice Activităţi Responsabili Resurse Termen de realizare Indicatori de evaluare
  F.1. Dezvoltarea colaborării cu statele membre şi structurile specializate ale UE în domeniul prevenirii şi combaterii traficului de persoane şi al acordării asistenţei necesare victimelor acestuia a) Informarea şi transferul de experienţe şi bune practici în domeniu, la nivel bilateral şi multilateral MIRA – ANITP, IGPF Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de protocoale de colaborare încheiate şi implementate cu instituţii similare din statele membre ale UE
  Parteneri: MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MP, MJ, MAE, ONG
  Număr de seminarii, conferinţe, ateliere de lucru, formări, reuniuni cu participare internaţională
  b) Participarea la programele şi activităţile specifice realizate de către instituţiile UE în scopul prevenirii şi combaterii traficului de persoane, precum şi al asistenţei acordate victimelor MIRA – ANITP, IGPF Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de programe la care s-a participat
  Parteneri: MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MP, MJ, MAE, ONG
  Număr de sesiuni de instruire/formare/ informare organizate pentru personalul care participă la programele şi activităţile specifice ale UE
  Număr de participări la grupurile de lucru ale Consiliului şi Comisiei UE şi implicaţiile acestor participări asupra politicilor antitrafic din România
  Număr de propuneri şi recomandări făcute în urma participării la programele şi activităţile organizate de instituţiile UE în scopul prevenirii şi combaterii traficului de persoane
  c) Flexibilizarea procedurilor de contact şi schimb de informaţii operative cu ofiţerii de legătură străini sau structurile corespondente din străinătate Europol, cu ofiţerii de legătură români şi străini aflaţi în misiune în România, prin reţeaua de puncte de contact, creşterea schimbului de informaţii în sistemul Info Ex. MIRA (IGPR, IGPF) Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de protocoale/acorduri
  Parteneri: MP, MAE încheiate şi implementate Număr de rapoarte conţinând informaţii operative transmise/primite
  Număr de întâlniri având ca scop schimburi de experienţă
  Număr de informaţii cuantificabile schimbate
  d) Desfăşurarea de anchete comune, în cazuri concrete, prin contacte directe, cu autorităţile competente din statele de destinaţie MIRA (IGPR, IGPF), MP Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de anchete comune efectuate
  Parteneri: MJ, MAE Număr de cazuri concrete soluţionate în comun
  Recomandări/ propuneri/concluzii rezultate în urma anchetelor efectuate
  e) Raportarea periodică a progreselor realizate de România în respectarea prevederilor UE privind combaterea şi prevenirea traficului de persoane MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Semestrial Raportări specifice elaborate în termen
  Parteneri: MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MP, MJ, MAE, ONG
  Număr de obiective atinse în raport cu obiectivele propuse
  F.2. Întărirea dialogului cu ţările non-UE şi participarea la activităţile şi forumurile regionale şi internaţionale a) Încheierea acordurilor privind monitorizarea şi controlul fenomenului traficului de persoane cu ţările aflate pe traseele de traficare (surse, de tranzit, de destinaţie), în special cu cele din Balcani şi Europa Centrală MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Număr de acorduri bi- şi multilaterale încheiate şi implementate
  Parteneri: MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MP, MJ, MAE, ONG
  Număr de întâlniri bi- şi multilaterale la care s-a participat
  b) Informarea reciprocă şi transferul de experienţe, know-how şi bune practici în domeniu MIRA (ANITP, IGPR, IGPF) Bugetul existent al instituţiilor implicate Permanent Număr de seminarii, conferinţe, ateliere de lucru, sesiuni de formare, reuniuni cu participare internaţională
  Rezultatele recomandărilor făcute cu aceste ocazii
  c) Participarea la programele şi activităţile forurilor internaţionale (Organizaţia Naţiunilor Unite, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa, Consiliul Europei, Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, Organizaţia Internaţională a Muncii, Iniţiativa de Cooperare Sud-Est Europeană – SECI etc.) MIRA – ANITP Bugetul existent al ANITP şi al instituţiilor implicate Permanent Numărul de programe/activităţi la care s-a participat
  Parteneri: MMFES, ANPDC, MSP, MECT, MP, MJ, MAE, ONG
  Sesiuni de instruire pentru personalul care participă la activităţile forurilor internaţionale
  Numărul de recomandări şi măsuri adoptate ca urmare a participării la aceste programe/ activităţi
  Rezultatele măsurilor adoptate

Listă de abrevieri    AJOFM Agenţia judeţeană de ocupare a forţei de muncă    ANES Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi    ANITP Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane    ANPDC Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului    ANOFM Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă    ANR Agenţia Naţională pentru Romi    ASP Autorităţile de sănătate publică    CNCD Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării    DGASPC Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţie a copilului    DCRP Direcţia comunicare şi relaţii publice    DGAERI Direcţia generală afaceri europene şi relaţii internaţionale    GIL Grupul interministerial de lucru pentru coordonarea şi evaluarea             activităţii de prevenire şi combatere a traficului de persoane    GTL Grup tematic de lucru    HG Hotărâre a Guvernului    IGPF Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră    IGPR Inspectoratul General al Poliţiei Române    IM Inspecţia Muncii    IMAS Institutul de Marketing şi Sondaje    INM Institutul Naţional al Magistraturii    ISJ Inspectorat şcolar judeţean    MAE Ministerul Afacerilor Externe    MIRA Ministerul Internelor şi Reformei Administrative    MAp Ministerul Apărării    MECT Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului    MEF Ministerul Economiei şi Finanţelor    MJ Ministerul Justiţiei    MMFES Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse    MP Ministerul Public    MSP Ministerul Sănătăţii Publice    OI Organizaţii internaţionale    ONG Organizaţii neguvernamentale    ORI Oficiul Român pentru Imigrări    PNA Planul naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei             naţionale împotriva traficului de persoane pentru             perioada 2006-2010    SNITP Strategia naţională împotriva traficului de persoane pentru             perioada 2006-2010    UE Uniunea Europeană__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x