PLAN OPERAŢIONAL din 20 mai 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 19 august 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 377 20/08/2002
ActulREFERIRE LANORMA 20/08/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 8 20/05/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 8 20/05/2004

de urgenţă în domeniul nutriţiei animale



A. ObiectivPlanul operaţional de urgenţă stabileşte principiile şi măsurile ce se aplică produselor furajere fabricate, prelucrate şi comercializate pe teritoriul ţării, produselor furajere importate, tranzitate sau exportate.Planul operaţional de urgenţă stabileşte măsurile ce se aplică şi trasabilitatea produselor furajere care au fost identificate ca riscuri pentru sănătatea animalelor, sănătatea publică sau pentru mediu.Autorităţile competente şi laboratoarele implicate au obligaţia de a notifica autorităţii veterinare centrale orice suspiciune sau dovadă a existenţei riscurilor în produsele furajere.B. CompetenţeCriteriile de bază pentru notificarea autorităţii veterinare sunt următoarele:● un produs furajer prezintă un risc pentru siguranţa consumatorilor, prin produsele derivate de la animale, sau pentru sănătatea animală;● un produs furajer sau un ingredient (materie primă, excipient etc.) utilizat la producerea furajelor este suspicionat că poate reprezenta riscurile de mai sus.Notificarea poate fi făcută de către: Agenţia Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, ca autoritate centrală care coordonează activitatea de control din domeniul nutriţiei animale pe teritoriul României. Autoritatea veterinară centrală a României stabileşte obiectivele, termenii de referinţă şi măsurile care se aplică produselor furajere identificate ca surse de risc şi stabileşte competenţe la nivel teritorial, astfel:1. autoritatea competentă judeţeană, reprezentată de direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, şi laboratoarele veterinare de stat cu atribuţii în analiza şi controlul produselor furajere;2. autoritatea competentă locală, reprezentată de circumscripţiile veterinare zonale din subordinea direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu atribuţii în efectuarea inspecţiilor şi prelevarea de probe.3. Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară, ca laborator naţional de referinţă în domeniul nutriţiei animale; Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară este responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a altor laboratoare autorizate şi are atribuţii în analiza produselor destinate nutriţiei animale;4. următoarele laboratoare veterinare autorizate pentru analiza produselor furajere, care identifică riscul potenţial prezentat de unele produse furajere, sunt:– Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară;– Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală;– laboratoarele veterinare de stat din cadrul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;– alte laboratoare autorizate pentru analiza produselor furajere.C. Categorii de risc*1)Autorităţile competente menţionate la lit. B pct. 1-4 trebuie să identifice şi să informeze imediat despre sursele de risc din produsele furajere sau care rezultă din modul de ambalare, comercializare ori transportul acestora. Natura riscurilor posibile este structurată pe următoarele grupe:––––*1) Categoriile de risc sunt enunţate în baza Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 377/2002.1. Microbiologic şi parazitologicSursa contaminării este de natură microbiologică sau parazitară.2. ChimicNatura riscului este rezultatul unui proces chimic intrinsec, contaminare chimică directă sau acumularea unor metaboliţi nocivi.3. Modificări organolepticeAspectul, mirosul şi consistenţa produsului sunt modificate.4. Efecte adverseNatura riscului poate avea efecte adverse severe asupra animalelor, care ar fi putut fi prevenite dacă produsul ar fi fost corect etichetat.5. EtichetareLipsa informaţiilor relevante de pe etichetă poate reprezenta un posibil risc în utilizare sau poate duce la schimbarea neautorizată a destinaţiei produsului.6. FalsificareProdusul a fost falsificat fie în scop fraudulos, fie accidental şi prin aceasta reprezintă un risc la utilizare sau permite schimbarea neautorizată a destinaţiei produsului.7. Corpuri străineProdusul conţine substanţe sau particule străine care pot periclita siguranţa produsului.8. AmbalajAmbalajul unui produs este într-o stare care poate implica un risc de contaminare a produsului sau este un ambalaj din materiale care pot constitui factori de risc pentru calitatea produsului.9. Radiaţii ionizanteProdusul este contaminat radioactiv peste nivelurile de activitate fixate pentru produsul în cauză.10. Ameninţări directe sau citateProdusele au fost otrăvite sau cineva pretinde că un produs a fost otrăvit, pentru a ameninţa publicul, o fabrică sau o naţiune din motive politice sau criminale. Notificările din acest capitol au scopul de a furniza informaţii corecte autorităţilor veterinare competente, astfel încât măsurile luate să fie adecvate pentru riscul probabil.11. Neconformităţi de asigurare a calităţii în procesul de fabricareIdentificarea problemelor de asigurare a calităţii care pot duce la efecte secundare asupra siguranţei produsului (sistem HACCP neidentificat sau neimplementat, sistem cu deficienţe de control sau înregistrare).D. Schimbul de informaţii (notificare)Schimbul de informaţii are loc de la nivelul autorităţilor competente teritoriale şi al laboratoarelor sau prin alte surse menţionate la lit. B pct. 3 către autoritatea veterinară centrală a României:1. Stabilirea destinaţiei – informaţia va fi comunicată conform anexelor nr. 4 şi 5 la norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 377/2002.2. Structura mesajului – informaţia va fi comunicată sub formă de notificare oficială în formular-tip (a se vedea anexele nr. II şi III).3. Conţinutul mesajului – informaţia va fi completată cu toate datele necesare identificării lotului în cauză şi pentru stabilirea trasabilităţii produsului. Lipsa unei informaţii complete nu trebuie să împiedice transmiterea unei notificări urgente. Informaţiile trebuie să cuprindă:– natura produselor;– denumirea comercială sub care au fost puse în circulaţie;– originea (producător, distribuitor);– destinaţia produselor şi specia de destinaţie;– categoria de risc identificată sau presupusă.E. Măsuri operaţionaleÎn cazul identificării unei categorii de risc, autoritatea veterinară competentă stabileşte măsuri de interdicţie şi retragere de pe piaţă a produsului respectiv. Pentru retragerea de pe piaţă trebuie stabilită trasabilitatea produsului în cauză, pe baza datelor de identificare a acestuia. Măsurile de interdicţie sunt instituite de către autorităţile veterinare, respectiv direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, care urmăresc modul de aplicare a acestora.1. Autoritatea competentă teritorialăFurnizează informaţii asupra pericolului pentru sănătatea omului sau/şi a animalelor şi măsurile întreprinse la nivel local.2. Autoritatea competentă centralăDispune, pe baza informaţiilor, raportului de inspecţie şi a rezultatelor de laborator, extinderea prelevărilor de probe, oprirea producţiei, retragerea autorizaţiei de funcţionare (fabricaţie) sau alte măsuri potrivit competenţei, care nu au fost luate la nivel local.3. Producător/importatorInspecţia producătorului sau importatorului de către autoritatea veterinară competentă şi întocmirea unui raport complet cu furnizarea de informaţii referitoare la distribuţia către alţi beneficiari sau distribuitori (lista beneficiarilor/ distribuitorilor).E.1. Măsuri operaţionale asupra produselora) Produsele care pot fi recondiţionate fără a aduce prejudicii sănătăţii animalelor, sănătăţii consumatorilor sau mediului vor putea fi (cu derogarea din partea autorităţii veterinare competente) supuse următoarelor operaţiuni:– procesarea produselor inofensive;– utilizarea în alte scopuri (inclusiv utilizarea la o altă specie de destinaţie);– înglobarea într-o altă reţetă de fabricaţie pe baza compoziţiei chimice şi a calităţilor nutritive;b) Produsele care nu pot fi reprocesate se distrug.c) Produsele care pot fi reprocesate, dar includ o categorie de risc incompatibilă cu sănătatea animală, sănătatea consumatorilor sau mediul, se distrug.E.2. Măsuri asupra circulaţiei, producţiei sau comercializăriiE.2.1. În cazul categoriilor de risc pentru care nu se pot acorda derogări, autoritatea veterinară centrală a României poate stabili:– suspendarea punerii în circulaţie;– interzicerea utilizării în nutriţia animalelor;– distrugerea produselor menţionate;– identificarea utilizatorilor şi atenţionarea acestora;– retragerea autorizaţiei de funcţionare sau comercializare.E.2.2. În cazul categoriilor de risc care se pot supune derogărilor, autoritatea veterinară competentă poate stabili:– interdicţia temporară de introducere în nutriţia animalelor;– condiţii speciale de comercializare;– recoltarea de probe pentru analiza produsului după reprocesare;– recoltarea de probe pentru analiza produsului după înglobare în altă reţetă;– stabilirea de către producător a altor condiţii tehnice de comercializare;– procedura standard de intensificare a controlului şi de recoltare de probe la nivel teritorial.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x