PLAN NAȚIONAL din 28 mai 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI, APELOR SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 520 bis din 4 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1140 28/05/2024
ART. 1REFERIRE LAORDIN 488 24/03/2020
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 432 27/05/2020
ART. 1REFERIRE LAPROGRAM 27/05/2020
ART. 1REFERIRE LALEGE 292 03/12/2018
ART. 1REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 1REFERIRE LAHG 323 31/03/2010
ART. 1REFERIRE LAOUG 23 05/03/2008
ART. 1REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007
ART. 1REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ANEXA 4
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 205 26/05/2004
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 192 19/04/2001
ART. 1REFERIRE LALEGE 91 10/05/2000
ART. 1REFERIRE LALEGE 13 08/01/1998
ART. 1REFERIRE LALEGE 58 13/07/1994
ART. 1REFERIRE LALEGE 13 11/03/1993
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 05/06/1992
ART. 1REFERIRE LALEGE 5 25/01/1991
ART. 1REFERIRE LADECRET 187 30/03/1990
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 19/09/1979
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 23/06/1979
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 16/11/1972
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 02/02/1971
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1140 28/05/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 1140 28/05/2024
ActulREFERIT DEORDIN 1140 28/05/2024





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.140 din 28 mai 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 520 din 4 iunie 2024.
 + 
Lista elaboratorilor

Nume prenume Instituție
Dr. Filimon Adrian Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare ”Grigore Antipa”
Ciucă Andreea-Mădălina Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare “Grigore Antipa”
Harcotă George-Emanuel Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare “Grigore Antipa”
Dr. Miaută Nela Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
Dr. Mihail Otilia Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
Dr. Cioacă Doina Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
Curlișcă Angelica Complexul Muzeal de Științe ale Naturii
Giurea Elena Agenția Națională pentru Protecția Mediului
Pîrlac Georgiana Agenția Națională pentru Protecția Mediului
Dr. Bîlbă Adrian Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură
Dr. Basalic Simona Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor
Pacioglu Octavian Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Științe Biologice
State Lăcrămioara Garda Națională de Mediu
Paiu Marian ONG ”Mare Nostrum”
Mirea Laurențiu Federația Organizațiilor de Pescari de la Marea Neagră
Buhai Dragoș Consiliul Consultativ pentru Marea Neagră

 + 
ABREVIERI ȘI ACRONIMEACCOBAMS – Acordul privind Conservarea Cetaceelor din Marea Neagră, Marea Mediterană și din Zona Contiguă a AtlanticuluiANANP – Agenția Națională pentru Arii Naturale ProtejateANPM – Agenția Națională pentru Protecția MediuluiARBDD – Administrația Rezervației Biosferei Delta DunăriiAMP – Arii Marine ProtejateASCOBANS – Acordul privind conservarea cetaceelor mici din Marea Baltică, Atlanticul de Nord-Est, Marea Irlandei și Marea NorduluiBSSRCU – Unitate de Coordonare Subregională pentru Marea NeagrăBSC – Convenția de la București (Convenția pentru protecția Mării Negre împotriva poluării)CCH – Habitat Critic pentru CetaceeCIESM – Comisia Internațională Pentru Explorarea Științifică a Mării MediteraneCITES – Convenția privind Comerțul Internațional cu Specii Sălbatice de Faună și Floră pe Cale de DisparițieCMS – Convenția privind Conservarea Speciilor Migratoare de Animale SălbaticeCMSN – Complexul Muzeal de Științe ale NaturiiCOP – Conferință a PărțilorBSC – Convenția pentru protecția Mării Negre împotriva poluării (Convenția de la București)DCSMM – Directiva Cadru Strategia pentru Mediul MarinDH – Directiva HabitateFAO – Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și AgriculturăGES – Starea Ecologică BunăGFCM – Comisia Generală pentru Pescuit în Marea Mediterană și Marea NeagrăGNM – Garda Națională de MediuIMMA – Zone Importante pentru Mamiferele MarineIMO – Organizația Maritimă InternaționalăINCDM – Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Marină "Grigore Antipa"IUCN – Uniunea Internațională pentru Conservarea NaturiiIWC – Comisia Internațională pentru Vânătoarea de BaleneJNCC – Comitetul pentru Conservarea NaturiiMARPOL – Convenția Internațională pentru Prevenirea Poluării de către NaveMMAP – Ministerul Mediului, Apelor și PădurilorMMO – Observator de Mamifere MarineNBSAP – Strategia și Planul Național de Acțiune pentru BiodiversitatePAM – Monitorizarea Acustică PasivăPBT- Tereftalat de PolibutilenăSCF – Stare de Conservare FavorabilăUNCLOS – Convenția Națiunilor Unite asupra Dreptului MăriiZEE – Zonă Economică Exclusivă + 
CUPRINSI.INTRODUCEREII.INFORMAȚII GENERALE2.1.ASPECTE PRIVIND POPULAȚIILE DE CETACEE DIN MAREA NEAGRĂ2.2.STAREA DE CONSERVARE A CETACEELOR DIN MAREA NEAGRĂ2.3.CONVENȚII, ACORDURI ȘI ORGANIZAȚII INTERNAȚIONALE2.4.LEGISLAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA CETACEELOR2.5.PRESIUNI ȘI AMENINȚĂRIIII.SCOPUL ȘI OBIECTIVELE PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNEIV.PLANUL NAȚIONAL DE ACȚIUNE4.1.CERCETAREA ȘI MONITORIZAREA CETACEELOR4.1.1.DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM NAȚIONAL DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A POPULAȚIILOR DE CETACEE4.1.2.DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A EȘUĂRILOR CETACEELOR4.1.3.DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE A CAPTURILOR ACCIDENTALE DE CETACEE4.1.4.IMPLICAREA ASOCIAȚIILOR DE PESCARI ȘI A PESCARILOR ÎN ACTIVITĂȚILE DE CONSERVARE A CETACEELOR4.1.5.DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE INVESTIGAȚII POST MORTEM LA CETACEE4.1.6.DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A PRESIUNILOR ȘI AMENINȚĂRILOR4.1.7.MONITORIZAREA ȘI EVALUAREA STĂRII CETACEELOR MENȚINUTE ÎN CAPTIVITATE4.1.8.INIȚIEREA CERCETĂRILOR PRIVIND IMPACTUL SCHIMBĂRILOR CLIMATICE ASUPRA CETACEELOR4.1.9.FACILITAREA ACCESULUI LA DATELE ȘI INFORMAȚIILE DE LA NIVEL BAZINAL4.2.CONSOLIDAREA CAPACITĂȚILOR INSTITUȚIONALE4.2.1.CONSOLIDAREA CAPACITĂȚII LA NIVEL NAȚIONAL PENTRU REALIZAREA MONITORIZĂRILOR ȘI COLECTAREA DE DATE4.2.2.CONSOLITAREA CAPACITĂȚII PRIN COLABORAREA CU EXPERȚI ȘI INSTITUȚII NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE4.3.INFORMARE, EDUCARE ȘI CONȘTIENTIZARE PUBLICĂ CU PRIVIRE LA PROTECȚIA CETACEELOR4.4.MANAGEMENTUL HABITATELOR ȘI SPECIILOR4.4.1.MANAGEMENTUL ZONELOR IMPORTANTE PENTRU CETACEE4.4.2.REDUCEREA IMPACTULUI PRODUS DE ZGOMOTELE SUBACVATICE4.4.3.REDUCEREA CANTITĂȚII DE DEȘEURI MARINE4.4.4.MANAGEMENTUL ACTIVITĂȚILOR DE PESCUIT PENTRU REDUCEREA CAPTURILOR ACCIDENTALE DE CETACEE4.4.5.ACCESAREA SURSELOR DE FINANȚARE PENTRU IMPLEMENTAREA PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNEV.GRAFICUL DE IMPLEMENTARE A PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNE BIBLIOGRAFIEAnexa la Planul Național de Acțiune – Formularul de raportare a cetaceelor
I.INTRODUCEREStarea ecosistemului Mării Negre continuă să fie un subiect de îngrijorare datorită exploatării iraționale a resurselor naturale, degradării habitatelor și pierderii biodiversității.Prin semnarea Convenției de la Berna (septembrie 1979), Convenției de la București (aprilie 1992) și ratificarea Acordului privind Conservarea Cetaceelor din Marea Neagră, Marea Mediterană și zona Contiguă a Oceanului Atlantic (ACCOBAMS) (mai 2000), România s-a obligat să ia măsuri coordonate pentru realizarea și menținerea unei stări de conservare favorabile pentru speciile de cetacee din apele românești ale Mării Negre.Astfel, în cadrul proiectului LIFE00NAT/R07194 intitulat "Conservarea cetaceelor din apele românești ale Mării Negre", cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul LIFE – Natura, în anul 2004, s-a elaborat Planul de Acțiune pentru conservarea cetaceelor.Actualizarea acestuia era necesară, datorită noilor prevederi incluse în directivele europene din domeniul protecției naturii, mediului și apelor. Astfel, în anul 2019, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a organizat mai multe grupuri de lucru, la care au participat reprezentanți ai MMAP – Direcția Generală Biodiversitate, Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Marină "Grigore Antipa", Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Garda Națională de Mediu, Complexul Muzeal de Științe ale Naturii din Constanța, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, ONG "Mare Nostrum" și reprezentanți ai asociațiilor pescărești.În anul 2023, în cadrul proiectului "Implementing ACCOBAMS bestpractices inpost-mortem investigations on strandedand by-caught cetaceans from Romanian shore and ingestedmarine litter monitoring" (PONTICCET), finanțat de către Secretariatul ACCOBAMS, având ca beneficiar Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Marină "Grigore Antipa" și, ca Partener, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, s-au organizat alte două grupuri de lucru, în care s-a elaborat Planul Național de Acțiune pentru conservarea cetaceelor din Marea Neagră, luându-se în considerare Planul de Acțiune ACCOBAMS (Rezoluția 8.13).II.INFORMAȚII GENERALEMarea Neagră este o mare semi-închisă, cu salinitate scăzută, o zonă anoxică la adâncimi de 150 – 2.000 m și productivitate biologică mare. Aceasta se prezintă ca un bazin intercontinental, care comunică cu Marea Mediterană prin strâmtoarea Bosfor, îngustă și puțin adâncă, limitând mișcările mareice și reducând aproape total migrațiilor organismelor.De altfel, literatura de specialitate nu citează migrații ale cetaceelor din Bazinul Mării Mediterane, în cel pontic și invers, fapt ce justifică diferențele existente între numărul mare de specii rezidente în Marea Mediterană (8), comparativ cu cel din Marea Neagră (3), precum și diferențele de talie, greutate și de culoare ale speciilor.În Marea Neagră, cetaceele sunt reprezentate de trei subspecii: Delphinus delphis ponticus, Tursiops truncatus ponticus și Phocoena phocoena relicta.Cetaceele sunt mamifere marine active, cu ciclu lung de viață, fiind în vârful lanțului trofic, cu o rată reproductivă foarte scăzută. Astfel, ele sunt vulnerabile la o serie de amenințări cauzate de activitățile umane (Birkun Notarbartolo di Sciara, 2002), îndeosebi în zona costieră.Cetaceele întreprind migrații pe distanțe mari, în urmărirea bancurilor de pești, care reprezintă principala lor sursă de hrană.Descrierea populațiilor speciilor de cetacee și a stării lor de conservare se face la nivel bazinal, subliniind încă o dată necesitatea implementării unui Program Național de Monitorizare și sprijinirii inițiativelor regionale.2.1.ASPECTE PRIVIND POPULAȚIILE DE CETACEE DIN MAREA NEAGRĂ + 
Delphinus delphis ponticus (Barabasch- Nikiforov, 1953) – delfin comunClasa: MammaliaOrdinul: CetartiodactylaInfraordinul: CetaceaFamilia: DelphinidaeGenul: DelphinusSpecia: Delphinus delphis (Linnaeus, 1758) – delfin comunFigura 1 Delphinus delphis (Otero et al., 2019)Descriere: Rostrul este lung de aproximativ 10-20 cm, cu 40-45 de dinți conici pe fiecare maxilar. Înotătoarea dorsală este înaltă, având o formă falciformă și ascuțită, situată la jumătatea corpului. Înotătoarele pectorale sunt scurte și late, de formă falciformă, similară unei secere. Înotătoarea caudală este concavă și prezintă o crestătură mediană bine marcată. Culoarea variază de la gri-albăstrui la brun pe partea dorsală, având o limită laterală distinctivă în forma literei "V", elipsoidală, foarte deschisă.De asemenea, prezintă o bandă pigmentată în formă de arc, mai mult sau mai puțin întunecată, care unește maxilarul inferior cu inserția înotătoarelor pectorale.Partea dorsală a înotătoarelor pectorale și a celei caudale variază de la negru, la brun-cenușiu (Zaharia et al., 2013).Figura 2 Delphinus delphis ponticus (foto INCDM)Dimensiuni: La naștere are dimensiuni de 80-95 cm. În Marea Neagră, poate atinge dimensiuni de până la 260 cm (masculul 200-260 cm, iar femela 240 cm), având o greutate de 80-150 kg (Zaharia et al., 2013).Distribuție geografică si comportament: Formează grupuri de 10-15 exemplare, dar se poate întâlni și în cupluri sau ca indivizi izolați. Înoată foarte rapid, atingând viteze de aproximativ 50 – 60 km/oră, realizând plonjări scurte și respirații frecvente la suprafața apei.Delfinii comuni din Marea Neagră se găsesc de obicei în mare deschisă, până la 200 m adâncime.Ating maturitatea sexuală la vârsta de 2 ani, durata gestației este de aproximativ 10 luni, puii fiind înțărcați în jurul vârstei de 4 luni. Această specie are un instinct matern foarte dezvoltat, iar femela se implică intens în îngrijirea și protecția puilor.În condiții naturale, longevitatea acestor cetacee a fost estimată la 25-30 ani (Zaharia et al., 2013).Se hrănește predominant cu pești pelagici de talie mică, cum ar fi: șprotul, hamsia, gingirica, dar și cu crustacee. Cu toate acestea, în stomacul lor s-au găsit și alte specii de pești, inclusiv stavrid, bacaliar, lufar, chefal, rizeafcă, barbun, creveți și moluște.Ei sunt capabili să formeze bancuri mari în zonele cu abundență mai mare a peștelui. Consumul zilnic de hrană al acestor cetacee este estimat la aproximativ 10 kg (Zaharia et al., 2013).Se regăsește pe aproape toată suprafața Mării Negre, inclusiv în apele teritoriale și zonele economice exclusive ale României, Bulgariei, Georgiei, Rusiei, Turciei și Ucrainei și apele interioare ale Ucrainei, în Golful Karkinitsky (Zaharia et al., 2013).Efectuează migrații regulate, în strânsă legătură cu schimbările sezoniere ale hranei. În timpul iernii, delfinii comuni stau în apropierea coastelor Georgiei și a coastei de sud-vest a Crimeei, în locurile de iernare ale hamsiei. Vara se deplasează în partea de nord-vest a Mării Negre, unde se găsesc cu bancuri de șprot. Aceste migrații le permit să se adapteze la disponibilitatea diferitelor specii de pești, în diverse regiuni ale Mării Negre, în funcție de sezon (Zaharia et al., 2013).Cele mai recente date privind populațiile de cetacee sunt din perioada 2019-2022, când a fost implementat proiectul CeNoBS în apele României, Bulgariei, Turciei și Ucrainei (la vest de Peninsula Crimeea), în cadrul unui studiu care a acoperit 62% din suprafața Mării Negre.Proiectul a urmărit implementarea eficientă a Directivei – Cadru ''Strategia pentru Mediul Marin" 2008/56/CE (MSFD) în scopul atingerii stării ecologice bune a Descriptorului D1 pentru prevenirea, protecția și conservarea mediului marin, având în vedere presiunile și impactul activităților antropice, permițând în același timp utilizarea durabilă a acestuia. + 
Tursiops truncatus ponticus (Barabasch – Nikiforov, 1940) – afalinClasa: MammaliaOrdinul: CetartiodactylaInfraordinul: CetaceaFamilia: DelphinidaeGenul: TursiopsSpecia: Tursiops truncatus (Montagu, 1821)Figura 3 Tursiops truncatus (Otero et al., 2019)Descriere: Capul este robust, cu rostru distinct, aplatizat dorso-ventral și o lungime de aproximativ 8 cm. Pe fiecare jumătate a maxilarului se găsesc 18-26 dinți conici. Spatele prezintă o formă caracteristică, fiind lat la bază, înalt și curbat ca o seceră.Înotătoarele pectorale sunt de mărime medie, închise la culoare și subțiri, iar înotătoarea caudală este concavă, având o crestătură mediană bine definită în partea posterioară. În ceea ce privește colorația, spatele este gri închis, flancurile sunt mai deschise, iar abdomenul poate prezenta o culoare albă sau roz.Tranziția de la culoarea întunecată a părții dorsale, la cea mai deschisă a părții ventrale, se realizează treptat, fără a exista o limită clară de demarcație între ele (Zaharia et al., 2013).Figura 4 Tursiops truncatus ponticus (foto INCDM)Dimensiuni: La naștere are dimensiuni de 100-120 cm. La maturitate atinge dimensiuni de până la 390 cm (masculul 250-390 cm; femela 220-320 cm).Distribuție geografică si comportament: Se observă adesea în grupuri mici de 4-10 indivizi, deasupra taluzului continental; grupurile mai mari, de aproximativ 25 de exemplare sunt comune zonelor de larg (Zaharia et al., 2013; Paiu R.M. et al., 2021).Femelele ating maturitatea sexuală la 5-12 ani, iar masculii în jurul vârstei de 10 ani. Iese frecvent la suprafață pentru a respira, la aproximativ 15 secunde, fiecare respirație durând aproximativ o secundă (Zaharia et al., 2013).Fiind o specie nectonică, trăiește în principal în apropierea fundului marin, având capacitatea de a coborî la adâncimi de până la 90-100 de metri în căutarea hranei, cu o preferință pentru hrănirea cu organisme bentale. Exemplarele mature au o dietă variată, hrănindu-se cu pești bentonici și pelagici, precum și cu creveți, crabi și moluște, însă poate vâna și pești de talie mare, cum ar fi chefalul.Un afalin adult poate consuma 8-15 kg de hrană zilnic, în funcție de disponibilitatea resurselor alimentare. Longevitatea acestei specii este de 25-30 de ani (Zaharia et al., 2013).Afalinii (Tursiops truncatus ponticus) din Marea Neagră sunt recunoscuți ca subspecii endemice care au diferențe morfologice, față de populațiile din Oceanul Atlantic și Oceanul Pacific. Populația din Marea Neagră prezintă diferențe genetice față de alte populații de afalini din estul și vestul Mării Mediterane și Atlanticul de Nord-Est (Zaharia et al., 2013).Se găsește predominant în mediul marin, habitatul principal fiind reprezentat de zona circumlitorală, deasupra platoului continental, de obicei la adâncimi de 6-200 m, însă poate fi întâlnit și în marea deschisă, de obicei la adâncimi mai mari de 200 m, inclusiv golfuri maritime și strâmtori. Au fost semnalate și cazuri izolate, în care afalinii au intrat în apele dulci ale fluviilor care se varsă în Marea Neagră (Dunărea, Nipru), iar observațiile în unele estuare și lagune saline de coastă sunt frecvente (Zaharia et al., 2013).Se întâlnește frecvent în Marea Neagră, în zona apelor teritoriale și economice exclusive ale României, Bulgariei, Georgiei, Rusiei, Turciei și Ucrainei, Strâmtoarea Kerci, împreună cu partea adiacentă a Mării Azov, Marea Marmara, strâmtorile Bosfor și Dardanele.Datele genetice sugerează că sistemul strâmtorilor Bosfor și Dardanele constituie o barieră ecologică între afalinii din Marea Neagră și cei din Marea Mediterană (Zaharia et al., 2013). + 
Phocoenaphocoena relicta (Abel, 1905) – marsuinClasa: MammaliaOrdinul: CetartiodactylaInfraordinul: CetaceaFamilia: PhocoenidaeGenul: PhocoenaSpecia: Phocoena phocoena (Linnaeus, 1758)Figura 5 Phocoena phocoena (Otero et al., 2019)Descriere: Corpul este robust, fără rostru distinct, cu 19-28 dinți mici pe fiecare jumătate de maxilar. Înotătoarea dorsală este mică, triunghiulară, poziționată la mijlocul corpului, iar înotătoarele pectorale, sunt mici, în formă de seceră, ușor rotunjite și de culoare închisă. Înotătoarea caudală este lată, cu o crestătură mediană bine marcată.Partea dorsală a corpului este de culoare negru-maroniu, gri foarte închis sau gri, iar flancurile și burta sunt de culoare deschisă, cu o zonă cu pete între ele. O linie neagră mai mult sau mai puțin evidentă, se extinde de la colțul gurii până la înotătoarele pectorale (Zaharia et al., 2013).Figura 6 Phocoena phocoena relicta (foto INCDM)Dimensiuni: La naștere, puii au dimensiuni de 50-70 cm, iar la maturitate, pot atinge dimensiuni de până la 200 cm. Femelele sunt puțin mai mari decât masculii (Zaharia et al., 2013).Distribuție geografică si comportament: Se întâlnește solitar sau în grupuri mici, de 8-10 indivizi, în care se observă o separare clară pe sexe. În general, plonjează scurt, la intervale de 3-6 minute. Maturitatea sexuală este atinsă la 3-4 ani, reproducerea având loc vara.Durata gestației este de 9-11 luni, iar înțărcarea se face la vârsta de 3-4 luni. Durata de viață este estimată la mai puțin de 16 ani (Zaharia et al., 2013).Marsuinul este ihtiobentofag, hrănindu-se cu pești și nevertebrate (cambulă, calcan, guvid, aterină, gasteropode), rația zilnică fiind de 3-5 kg de hrană (Zaharia et al., 2013).Populația de marsuini (Phocoena phocoena relicta) poate fi alcătuită din trei sau mai multe subpopulații, inclusiv cele care petrec o mare parte a anului în zone diferite din punct de vedere geografic și ecologic. Strâmtoarea Bosfor și Strâmtoarea Dardanele servesc drept culoare între Marea Neagră, Marea Marmara și Marea Egee (Zaharia et al., 2013).Marsuinii sunt întâlniți în Marea Neagră și Marea Azov. În perioada noiembrie- decembrie sunt întâlniți în dreptul gurilor Deltei Dunării. Grupuri răzlețe de Phocoena phocoena relicta sunt la sud de Constanța, până la Costinești, la adâncimi reduse, în imediata apropiere a litoralului (Paiu et al., 2021; Zaharia et al., 2013).Marsuinii din Marea Neagră trăiesc în mediul marin, în cazuri rare pot fi întâlniți și în zone cu apă dulce, însă nu evită apele cu salinitate scăzută și turbiditate ridicată. Habitatul principal este reprezentat de zona circumlitorală, deasupra platoului continental, la adâncimi de 6-200 m, iar habitatele secundare sunt reprezentate de marea deschisă, cu adâncime de peste 200 m. Ocazional, se poate întâlni și în porturi sau râuri care se varsă în mare (Zaharia et al., 2013).
2.2.STAREA DE CONSERVARE A CETACEELOR DIN MAREA NEAGRĂMarea Neagră este una dintre cele mai vulnerabile mări regionale. România, ca stat membru al Uniunii Europene, este responsabilă pentru implementarea directivelor din domeniul mediului și al apelor.Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică (Directiva Habitate) se referă la cele 3 subspecii de cetacee, respectiv, în anexa IV – Speciile de animale și plante de importanță comunitară care au nevoie de protecție strictă, în timp ce speciile Tursiops truncatus și Phocoena phocoena sunt enumerate în anexa II – Specii de animale și plante de importanță comunitară a căror conservare necesită desemnarea unor arii speciale de conservare.Scopul Directivei Cadru "Strategia pentru Mediul Marin" (DCSMM) este atingerea stării ecologice bune (GES) în toate regiunile marine ale UE, inclusiv regiunea marină Marea Neagră. Trebuie subliniat faptul că directiva pune un accent deosebit pe abordarea ecosistemică, ce permite o protecție eficientă a ecosistemelor marine deoarece are în vedere toate componentele biologice, asigurându-se, astfel, dezvoltarea durabilă a regiunile marine UE.Starea de conservare a speciilor de cetacee din Marea Neagră a fost evaluată ca urmare a inițiativelor Societății Europene pentru Cetacee (1992), Comisiei Europene (1999, 2019), Comisiei Mării Negre (1999 și 2008), ACCOBAMS (2002, 2006 și 2010), Comisiei Internaționale pentru Vânătoarea de Balene (2004) și IUCN (2008).Cu toate acestea, starea de conservare a cetaceelor nu a putut fi stabilită cu exactitate deoarece informațiile științifice referitoare la abundență, distribuție, migrație, habitatele critice, presiunile și amenințările antropice și naturale au fost insuficiente.2.3.CONVENȚII, ACORDURI SI ORGANIZAȚII INTERNAȚIONALE

Comisia Internațională pentru Explorarea Științifică a Mării Mediterane (CIESM) (1910) – Din anul 2001, CIESM are în componența sa un Grup de experți în cetacee, iar la fiecare trei ani nominalizează cinci membri pentru Comitetul Științific al ACCOBAMS.
Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite (AGONU) (1945) – O serie de Rezoluții AGONU, adoptate la începutul anilor ‘90, se referă la politici și acțiuni relevante pentru protecția și conservarea vieții sălbatice marine, inclusiv a cetaceelor.
Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) (1945) – Departamentul FAO pentru Pescuit și Acvacultură are misiunea de a consolida guvernanța globală, capacitățile manageriale și tehnice ale membrilor pentru conservarea și utilizarea resurselor acvatice. FAO lucrează cu guvernele și organismele regionale din domeniul pescuitului, cu comunitățile pentru implementarea Codului de conduită pentru un pescuit responsabil și abordarea ecosistemică a pescuitului.FAO a pregătit Planul Internațional de Acțiune pentru Prevenirea, Descurajarea și Eliminarea Pescuitului Ilegal, Nedeclarat și Nereglementat (2001).Declarația de la Reykjavik privind pescuitul responsabil în ecosistemul marin (2001), a inclus considerațiile ecosistemice în managementul pescuitului; evitarea impacturilor ireversibile asupra ecosistemelor și reducerea la minimum posibil a impacturilor nedorite (capturi accidentale de cetacee și aruncări înapoi în mare); asigurarea unui echilibru adecvat între conservarea biodiversității și utilizare ei durabilă.– FAO a publicat o Evaluare Globală a interacțiunilor dintre mamiferele marine și pescuit și a creat Ghidurile Internaționale privind Managementul Capturilor Accidentale și Reducerea Capturilor Aruncate Înapoi în Mare (2011).
Convenția Internațională privind Reglementarea Vânării Balenelor (1946) Comisia Internațională privind Vânătoarea de Balene (IWC) a invitat țările membre să ofere asistență tehnică sau financiară țărilor cu stocuri de cetacee mici, amenințate. La reuniunile IWC sunt adoptate o serie de rezoluții referitoare la cetaceele mici.Comitetul Științific IWC a investigat multe specii de cetacee mici, efectuând analize ale capturilor accidentale, în diferite unelte de pescuit.Prin Subcomitetul său pentru cetaceele mici, identifică regiunile prioritare, distribuția speciilor, structura stocului, abundența, migrațiile sezoniere, ecologia, presiunile și amenințările la adresa acestora.
Organizația Maritimă Internațională (IMO) (1948) – IMO este responsabilă pentru siguranța, securitatea transporturilor maritime și prevenirea poluării marine de către nave;– IMO a pregătit o serie de documente care vizează protecția mediului marin, a biotei marine, inclusiv a cetaceelor;– Există un Program de lucru privind Reducerea la Minimum a Zgomotului Accidental din Operațiunile de Transport Maritim Comercial în Mediul Marin, pentru Reducerea Potențialelor Impacturi Adverse Asupra Vieții Marine (2008);– De asemenea, există un Ghid pentru minimizarea riscului de lovire a cetaceelor de către nave (2009);– Ghidurile pentru implementarea Anexei V MARPOL (2012) cuprind informații referitoare la uneltele de pescuit pierdute sau abandonate, care reprezintă o presiune pentru populațiile de cetacee.
Comisia Generală pentru Pescuit în Marea Mediterană (GFCM) (1949) – Are ca obiective promovarea dezvoltării, conservării, managementului rațional și a celei mai bune utilizări a resurselor marine vii, precum și dezvoltării durabile a acvaculturii în Marea Mediterană, Marea Neagră și apele de legătură;– Rezoluția GFCM/37/2013/1 face referire în mod specific la Memorandumul de Înțelegere dintre GFCM și ACCOBAMS, în elaborarea măsurilor de conservare a cetaceelor din Marea Neagră și Marea Mediterană;– GFCM stabilește măsuri de management al pescuitului pentru atenuarea capturilor accidentale ale mamiferelor marine;– În cadrul recomandării GFCM/37/2013/2 este specificat faptul că trebuie luate măsuri de gestionare a pescuitului în regiunea Mării Negre, pentru conservarea adecvată a calcanului, precum și pentru monitorizarea, prevenirea, reducerea și eliminarea, în măsura în care este posibil, a capturării accidentale de cetacee, în timpul operațiunilor de pescuit.Recomandarea solicită să existe o monitorizare adecvată a impactului setcilor fixe de fund asupra populațiilor de cetacee.
Convenția asupra Zonelor Umede de Importanță Internațională (Convenția Ramsar) (1971) – Pe lista Ramsar pentru zone umede, sunt incluse și situri utilizate sau vizitate de cetaceele Mării Negre. În acest sens, există două zone din România – Delta Dunării (din 1991; 647.000 ha) și Gura Chilia din Delta Dunării (1995; 32.800 ha).
Convenția privind Protecția Patrimoniului Mondial, Cultural și Natural (1972) – Un sit din Marea Neagră, în care sunt prezente specii de cetacee – Rezervația Biosferei Delta Dunării (312.440 ha), este inclus în Lista Patrimoniului Mondial din 1991, ca sit al Patrimoniului Natural.
Convenția privind Comerțul Internațional cu Specii Sălbatice de Faună și Floră pe Cale de Dispariție (CITES) (1973) – CITES își propune să protejeze speciile pe cale de dispariție, prin reglementarea strictă a comerțului lor internațional și a transportului transfrontalier.– Cele mai multe specii de cetacee, inclusiv marsuinul (Phocoena phocoena), delfinul comun (Delphinus delphis) și afalinul (Tursiops truncatus), sunt menționate în Anexa II CITES, ceea ce înseamnă că, deși nu sunt amenințate cu dispariția, pot fi amenințate în timp, dacă comerțul nu este controlat.
Convenția Internațională pentru Prevenirea Poluării de către Nave (MARPOL) (1973, modificată în 1978) – Reglementările revizuite ale Anexei V MARPOL pentru prevenirea poluării cu deșeuri provenite de la nave, interzic eliminarea aproape a tuturor formelor de deșeuri pe mare, inclusiv a uneltelor de pescuit. De asemenea, este interzisă eliminarea pe mare a oricăror materiale plastice (inclusiv, dar fără a se limita la frânghii sintetice și unelte de pescuit sintetice, care pot duce la „pescuit fantomă” și la capturarea accidentală a cetaceelor);– Relevant pentru protecția habitatelor importante pentru cetacee, MARPOL stabilește Zone Speciale care necesită aplicarea unor metode speciale, obligatorii de prevenire a poluării apelor.
Convenția privind ConservareaVieții Sălbatice și a Habitatelor Naturale din Europa (Convenția de la Berna) (1979) – Părțile la Convenția de la Berna, inclusiv România sunt obligate să ia măsurile legislative și administrative corespunzătoare, necesare pentru conservarea habitatelor speciilor de floră și faună sălbatică, în special a celor indicate în Anexa II – Specii de faună strict protejate și conservarea habitatelor naturale pe cale de dispariție (art. 4, alin. 1).Părțile trebuie să acorde o atenție specială protecției zonelor de iernare, staționare, hrănire, reproducere, năpârlire (Art. 4, alin. 3), importante pentru speciile migratoare, enumerate în Anexea II a Convențieide la Berna, respectiv – marsuinul, delfinul comun și afalinul.Art. 6 din Convenție, interzice deținerea și comerțul intern al speciilor enumerate în Anexa II, iar art. 9 prevede excepții cu privire la capturarea acestor specii în sălbăticie;– Pentru speciile din Anexa II, Părțile sunt obligate să adopte măsuri legislative și administrative adecvate pentru conservarea lor și să interzică: capturarea, păstrarea și/sau uciderea lor deliberată; deteriorarea sau distrugerea intenționată a locurilor de reproducere sau de odihnă; perturbarea deliberată a faunei sălbatice, în special în perioada de reproducere, creștere și hibernare și deținerea și comerțul internațional cu aceste animale, vii sau moarte, inclusiv animale împăiate și orice parte sau derivat din acestea.
Convenția privind Conservarea Speciilor Migratoare de Animale Sălbatice (CMS) (Convenția de la Bonn) (1979) – CMS a contribuit la progresul ACCOBAMS și ASCOBANS, prin inițiativa de dezvoltare a Cadrului Global privind Biodiversitatea post-2020.– În ceea ce privește Marea Neagră, Tursiops truncatus ponticus este o specie migratoare, listată în Anexa I a CMS, pentru care dovezile științifice disponibile, indică faptul că specia este pe cale de dispariție. Phocoena phocoena relicta și Delphinus delphis ponticus sunt listate în Anexa II a CMS, ca fiind specii migratoare, cu o stare de conservare nefavorabilă, ce necesită acorduri internaționale pentru conservarea și gestionarea lor și care ar beneficia semnificativ de cooperare internațională, realizată printr-un acord internațional;– Numeroase rezoluții relevante pentru Marea Neagră, au fost adoptate de Conferințele Părților la CMS, printre acestea și cea referitoare la impactul activităților antropice asupra cetaceelor, recunoscând că acesta este în creștere.
Convenția Națiunilor Unite asupraDreptului Mării (UNCLOS) (1982) – În conformitate cu UNCLOS, cetaceele sunt considerate o resursă marină vie, iar statele membre trebuie să coopereze pentru a conserva, gestiona și studia mamiferele marine din ZEE și marea liberă.– În conformitate cu articolele 61-65, în cadrul ZEE, Părțile trebuie să se asigure că resursele vii nu sunt puse în pericol de supraexploatare, să ia în considerare efectele asupra speciilor asociate sau dependente de speciile recoltate și să promoveze utilizarea optimă a speciilor migratoare;– Cooperarea dintre Părți se poate face prin intermediul organizațiilor internaționale responsabile pentru conservarea, gestionarea și studiul cetaceelor.
Convenția privind DiversitateaBiologică (CBD) (1992) – CBD se aplică în zonele din jurisdicția națională, ZEE, precum și dincolo de limitele jurisdicției naționale, pentru activitățile desfășurate de un stat membru, indiferent de locul în care apar efectele acestora, cum ar fi în marea liberă (art. 4);– La art. 6, Părțile la CBD sunt obligate să dezvolte strategii, planuri și politici naționale pentru conservarea și utilizarea durabilă a biodiversității și să integreze astfel de strategii, în politicile sectoriale relevante;– În 1995, Mandatul de la Jakarta a dezvoltat un Program de acțiune pentru implementarea Convenției în ceea ce privește biodiversitatea marină și costieră. Un aspect al acestui Program a fost crearea de arii marine și de coastă protejate (AMP) pentru protejarea biodiversității;– La cea de-a X-a Reuniune a Conferinței Părților la CBD, țările au fost invitate să implementeze Planul Strategic pentru Biodiversitate 2011-2020, inclusiv Țintele Aichi pentru Biodiversitate.
Convenția privind Protecția Mării Negre împotriva Poluării (Convenția de la București) – Între Secretariatul ACCOBAMS și Comisia Mării Negre există un Memorandum de Înțelegere, cu obiective privind conservarea mamiferelor marine. Acesta confirmă sinergiile dintre Planul Strategic de Acțiune al Comisiei Mării Negre, pentru reabilitarea și protecția Mării Negre (reducerea riscului de extincție a speciilor amenințate, inclusiv dezvoltarea unei rețele de eșuări, a unei rețele pentru capturile accidentale și a unei rețele de arii marine protejate pentru conservarea cetaceelor) și Planul de conservare ACCOBAMS;– Comisia Mării Negre cooperează cu organizații interguvernamentale pe aspecte privind poluarea marină și are o Unitate de Coordonare Subregională pentru Marea Neagră (BSSRCU), înființată în cadrul Secretariatului Permanent al Comisiei Mării Negre.
Directiva 92/43/CEE a Consiliului privind Conservarea Habitatelor Naturale și a Speciilor de Faună și Floră Sălbatică (Directiva Habitate) (1992) Obiectivul general al Directivei Habitate pentru toate tipurile de habitate și specii de interes comunitar este menținerea sau restabilirea stării de conservare favorabile (SCF).Marsuinii (Phocoena phocoena) și afalinii (Tursiops truncatus) sunt incluși în Anexa II și Anexa IV a Directivei Habitate, necesitând protecția fizică, cât și cea a unor părți semnificative din habitatul lor;– Art. 12 din Directiva Habitate subliniază amenințările directe cu care se confruntă cetaceele, inclusiv capturile accidentale în uneltele de pescuit. În conformitate cu prevederile art. 12 din Directiva Habitate, România are obligația de a stabili un sistem de monitorizare a capturilor și uciderilor accidentale a cetaceelor.
Acordul privind Conservarea Cetaceelor din Marea Neagră, Marea Mediterană și Zona Contiguă a Atlanticului (ACCOBAMS) – Scopul Secretariatului ACCOBAMS este promovarea cooperării între Părți, pentru reducerea presiunilor la adresa cetaceelor, atingerea și menținerea unei stări de conservare favorabile pentru speciile din zona Acordului.
Regulamentul (CE) nr. 2371/2002 al Consiliului privind conservarea și exploatarea durabilă a resurselor piscicole, în conformitate cu Politica Comună în domeniul Pescuitului (2002) – Măsurile adoptate în temeiul acestui regulament, se bazează pe aplicarea principiului precauției și a unor recomandări științifice, pentru reducerea la minimum a impactului pescuitului asupra ecosistemelor marine, conservarea și protecția stocurilor de pește, promovarea pescuitului selectiv, luarea de măsuri de urgență dacă există o amenințare gravă la adresa resurselor piscicole sau a unui ecosistem.
Directiva 2008/56/CE CE a Parlamentului European și a Consiliului de instituire a unui cadru de acțiune comunitară în domeniul politicii privind mediul marin (Directiva – Cadru ”Strategia pentru Mediul Marin”) (DCSMM) (2008) – Implementarea DCSMM asigură rezolvarea problemelor ce vizează supraexploatarea speciilor de pești, capturile accidentale de cetacee, conservarea acestora, poluarea chimică.DCSMM pune accent deosebit pe problema zgomotului și a energiei, starea ecologică bună a mediului marin fiind caracterizată după descriptorul D1 diversitatea biologică conservată, respectiv a delfinilor și D11 – zgomot și energie.

2.4.LEGISLAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA CETACEELOR

Ordinele anuale de prohibiție – Interzic uciderea, capturarea intenționată a cetaceelor în sălbăticie și impun pescarilor eliberarea cetaceele vii prinse accidental î plasele de pescuit.
Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor – Interzice expunerea animalelor la cruzime, inclusiv uciderea cu intenție;– Acțiunile sus-menționate, împreună cu deținerea și comercializarea animalelor sălbatice, de către persoane neautorizate, reprezintă infracțiuni ce se pedepsesc cu amendă sau închisoare de până la 3 ani, cu sau fără confiscarea animalelor.
Legea nr. 91/2000 pentru ratificarea Acordului privind conservarea cetaceelor din Marea Neagră, Marea Mediterană și din zona contiguă a Atlanticului Art. II. “1. Părțile vor întreprinde măsuri coordonate pentru realizarea și menținerea unei stări favorabile de conservare a cetaceelor. În acest scop Părțile vor interzice și vor lua toate măsurile necesare pentru a elimina, acolo unde aceasta nu s-a făcut încă, orice capturare intenționată a cetaceelor și vor coopera pentru crearea și menținerea unei rețele de zone protejate special pentru conservarea cetaceelor.”“3. Părțile vor aplica, în limitele suveranității și/sau ale jurisdicției lor și în conformitate cu obligațiile lor internaționale, măsurile de conservare, cercetare și management prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul Acord, care vor aborda următoarele chestiuni:a) adoptarea și punerea în aplicare a legislației naționale;b) evaluarea și managementul interacțiunilor om-cetacee;c) protecția habitatului;d) cercetarea și monitorizarea;e) construirea capacității, strângerea și diseminarea informației, instruire și educație;f) răspunsuri la situații de urgență.”
Legea nr. 192/ 2001 privind fondul piscicol, pescuitul și acvacultura – Prevede limitări ale utilizării setcilor fixe de fund, pentru prinderea calcanului, care sunt periculoase pentru cetacee și interzice utilizarea traulelor demersale.
Ordinul nr. 449/2008 privind caracteristicile tehnice, condițiile de folosire a uneltelor admise la pescuitul comercial și metodele de pescuit comercial în apele maritime și continentale – Prevede sancțiuni pentru utilizarea ilegală a setcilor fixe de fund și a traulelor demersale.
Legea nr. 292 /2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului. – Reglementează evaluarea impactului proiectelor care pot afecta mediul.
Ordinul nr. 488/2020 privind aprobarea Listei speciilor marine periclitate de la litoralul românesc al Mării Negre în vederea protejării și conservării lor. – Prezintă o listă cu speciile marine periclitate și statutul IUCN. Toate cele trei subspecii de cetacee din Marea Neagră au statutul de specii amenințate.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura Art. 65 (1) Următoarele fapte constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 3 ani și interzicerea dreptului de a pescui o perioadă cuprinsă între 1 și 3 ani:a) pescuitul electric, deținerea aparatelor și dispozitivelor care distrug resursele acvatice vii prin curentare, electrocutare, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substanțe toxice și narcotice de orice fel, pescuitul cu japca și cu orice alte unelte neautorizate, precum și folosirea armelor de foc în scopul omorârii peștilor sau altor viețuitoare acvatice;b) pescuitul cu setci și ave pe teritoriul Rezervației Biosferei "Delta Dunării", cu excepția Mării Negre, Dunării și brațelor sale;c) pescuitul sau omorârea deliberată a mamiferelor marine.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare “Art. 35 (1) Autoritatea publică centrală pentru protecția mediului reprezintă autoritatea administrativă desemnată pentru aplicarea prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 338/97 privind protecția speciilor de floră și faună sălbatică prin reglementarea comercializării acestora, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului Consiliului (CE) nr. 348/81 privind regulile comune pentru importul produselor din balene sau din alte cetacee, cu modificările și completările ulterioare”.Anexa 3 – Specii de plante și de animale a căror conservare necesită desemnarea ariilor speciale de conservare și a ariilor de protecție specială avifaunistică: Tursiops truncatus, Phocoena phocoenaAnexa 4B Specii de interes național – Delphinus delphis
Legea nr. 13/1998 pentru aderarea României la Convenția privind Conservarea Speciilor Migratoare de Animale Sălbatice Art. 2 – Principii fundamentale 1. “Părțile recunosc importanța speciilor migratoare care pot fi conservate și a statelor ariei de migrare care vor cădea de acord să acționeze în acest scop, oricând este posibil și oportun, acordând o atenție deosebită speciilor migratoare a căror stare de conservare este nefavorabilă și luând, individual sau prin cooperare, măsurile adecvate și necesare pentru conservarea unor asemenea specii și a habitatului lor.2. Părțile recunosc necesitatea luării de măsuri pentru a se evita periclitarea oricărei specii migratoare.3. În mod deosebit, Părțile: a) ar trebui să promoveze, să coopereze și să sprijine cercetările cu privire la speciile migratoare;b) ar trebui să se străduiasca să asigure protecția imediată pentru speciile migratoare incluse în Anexa I; c) ar trebui să se străduiască să încheie acorduri care să reglementeze conservarea și gestionarea speciilor migratoare incluse în Anexa II”. Anexa II – Tursiops truncatus
Legea nr. 5/1991 pentru aderarea României la Convenția asupra zonelor umede, de importanță internațională, în special ca habitat al păsărilor acvatice (Convenția Ramsar) Convenția Ramsar are ca scop menținerea caracterului ecologic al zonelor vizate, prin implementarea unei abordări ecosistemice, în contextul unei dezvoltări durabile.Obiectivul Convenției Ramsar este de protejare a biodiversității și menținerii într-o stare de conservare favorabilă a zonelor umede.
Legea nr. 58/1994 pentru ratificarea Convenției privind diversitatea biologică În măsura posibilităților și în funcție de necesități, fiecare Parte contractantă va promova protecția ecosistemelor, habitatelor naturale și menținerea populațiilor viabile de specii, în mediul natural.
Legea nr. 13/1993 pentru aderarea României la Convenția privind conservarea vieții sălbatice și a habitatelor naturale din Europa Anexa II – Specii de faună strict protejate– Delphinus delphis, Tursiops truncatus, Phocaena phocaena
Decretul nr. 187/1990 care a acceptatConvenția privind protecția patrimoniului mondial, cultural și natural (Convenția de la Paris) “În spiritul prezentei convenții sunt considerate ca patrimoniu natural:– formațiunile geologice și fiziografice și zonele strict delimitate constituind habitatul speciilor animale și vegetale amenințate, care au o valoare universală excepțională din punct de vedere al științei sau conservării;– siturile naturale sau zonele naturale strict delimitate, care au o valoare universală excepțională din punct de vedere științific, al conservării sau al frumuseții naturale.”UNESCO are misiunea de a încuraja țările semnatare ale Convenției, să protejeze și să conserve propriul patrimoniu cultural și natural; să încurajeze statele Părți să elaboreze planuri de management referitoare la patrimoniu și să instituie sisteme de raportare cu privire la starea de conservare a siturilor din cadrul patrimoniului mondial; să încurajeze participarea populației locale la conservarea propriului patrimoniu național; să încurajeze statele Părți ale Convenției să propună situri sau bunuri din teritoriile lor naționale pentru a fi înscrise în Lista Patrimoniului Mondial.
Hotărârea de Guvern nr. 432/2020 privindaprobarea Programului de măsuri pentru atingerea stării ecologice bune a regiunii marine Marea Neagră” Conține o serie de măsuri pentru protecția cetaceelor din Marea Neagră.

2.5.PRESIUNI SI AMENINȚĂRIÎn prezent, cetaceele se confruntă cu o serie de presiuni precum: degradarea habitatelor-cheie, introducerea de noi specii neindigene, poluarea chimică și fonică, deșeurile marine, supraexploatarea resurselor halieutice, interacțiunea cu plasele de pescuit, etc. + 
Interacțiuni cu pescuitul + 
Capturile accidentaleCapturile accidentale în plasele de pescuit reprezintă cea mai importantă presiune și principala cauză a mortalității provocate de om, cetaceelor din Marea Neagră (Wells et al., 2019).Deși toate cele trei subspecii de cetacee sunt raportate în capturile accidentale, marsuinii sunt capturați cel mai frecvent (ICW, 2004; Reeves et al., 2003).Fiind mamifere, cetaceele au nevoie să iasă la suprafață pentru a respira, însă dacă sunt prinse în uneltele de pescuit, nu pot face acest lucru și în cele din urmă mor prin sufocare (Lysiak et al., 2018).În timpul hrănirii cu peștele existent în plasele de pescuit,, cetaceele pot înghiți plasa, care se poate înfășura în jurul laringelui, se poate bloca în stomac sau poate tăia țesutul laringian (Gomercic et al., 2009). Încurcarea sau strangularea laringelui reprezintă o cauză de deces la cetaceele care prădează uneltele de pescuit în căutarea hranei.Unele exemplare prinse accidental sunt eliberate vii din plase, dar majoritatea mor, uneori eșuând pe țărm, cu cozile și înotătoarele tăiate de pescari, pentru minimizarea daunelor aduse plaselor de pescuit.Alte cetacee prinse accidental, reușesc să scape, încurcate în plase, ceea ce face scufundarea și hrănirea dificile sau imposibile. În cele din urmă mor înfometate sau atacate de diverși paraziți, având sistemul imunitar slăbit (Lysiak et al., 2018).Pierderile totale cauzate de capturile accidentale nu au fost estimate pentru cetaceele din Marea Neagră.Cu precădere marsuinii, dar și celelalte cetacee sunt prinse în uneltele de pescuit, dar setcile fixe, pentru calcan (cu dimensiunea ochiului de plasă de 80-400 mm), sunt cele mai periculoase, având în vedere că mai mult de 99% dintre capturile accidentale raportate, au loc în acest tip de unelte (Birkun, 2008a). + 
Pescuitul excesivÎn perioada 1980-1990, pescuitul excesiv, combinat cu deteriorarea habitatelor, au cauzat o scădere severă a stocurilor unor specii de pești din Marea Neagră, precum hamsia, șprotul, stavridul și chefalul, care reprezintă hrana de bază a cetaceelor (Birkun, 2002).Reducerea prăzii disponibile a coincis cu patru evenimente de mortalitate în masă, care au afectat toate cele trei specii de cetacee în perioada 1989-1997 (Krivokhizhin S.V., 2009). + 
Prădarea de către cetacee a speciilor din uneltele de pescuitEste cunoscut de la pescari că activitățile de pescuit sunt atractive pentru afalini, care pot folosi pescuitul ca sursă suplimentară de hrană (Krivokhizhin S.V., 2009).Există puține informații referitoare la influența cetaceelor asupra pescuitului comercial din Marea Neagră (Birkun, 2008b). Pescarii din zona de coastă, nu au în mod normal plângeri legate de delfinii comuni și marsuini, dar sunt menționate situații în care afalinii deteriorează plasele de pescuit ori consumă peștele din plase.Prin comparație, pescarii care pescuiesc cu traule pelagice, raportează că delfinii comuni pot smulge peștele din traul. Unii pescari consideră cetaceele competitorii lor.Statistici referitoare la astfel de conflicte și pierderile financiare rezultate nu sunt disponibile și nu sunt stipulate compensații pentru pescari din partea Guvernului.De asemenea, nu există nicio dovadă că pescarii din Marea Neagră folosesc dispozitive de descurajare acustică sau orice alte mijloace speciale, pentru reducerea interacțiunilor nedorite cu cetaceele (Birkun, 2002).
 + 
Pierderea si degradarea habitatelorÎn perioada 1970-2000 a avut loc o degradare accentuată a mediului și biodiversității Mării Negre, cea mai dramatică fiind perioada cuprinsă între anul 1980 și începutul anilor '90, din cauza unui cumul de factori: îmbogățirea excesivă a apei de mare cu nutrienți, urmată de eutrofizare, înfloriri algale și zooplanctonice, având ca impact apariția hipoxiei cu mortalități în rândul comunităților bentonice și a peștilor demersali; poluarea cu petrol, substanțe xenobiotice, deșeuri solide și bacterii oportuniste; introducerea în mediu și dezvoltarea explozivă a populațiilor de specii invazive, în special Mnemiopsis leidyi au contribuit semnificativ la scăderi ale stocurilor peștilor pelagici; alterarea fizică a fundului și țărmului mării și supraexploatarea resurselor marine vii (Notarbartolo di Sciara Birkun A., 2010).

 + 
Poluarea chimicăEfectele poluanților chimici pot fi directe sau indirecte și se pot manifesta la nivel molecular, individual sau la nivelul populației (Reijnders et al., 1999).Unii contaminanți, în special cei organoclorați, s-au dovedit a provoca o serie de efecte la mamiferele marine, inclusiv anemia (Schwacke et al., 2012), imunosupresia (Tanabe et al., 1994) vulnerabilitatea crescută, ulterioară la bolile infecțioase (Aguilar Borrell, 1994; Jepson et al., 2005; Randhawa et al., 2015), tulburări endocrine (Schwacke et al., 2012; Vos et al., 2003), tulburări de reproducere (Schwacke et al., 2002) și anomalii de dezvoltare (Tanabe et al., 1994; Vos et al., 2003).Acești compuși au probabil un impact direct asupra abundenței prin reproducere redusă sau supraviețuire (Hall et al., 2006, 2018).Unii compuși pot duce la inducerea cancerului, apariția unor efecte mutagene și pot avea chiar efecte asupra comportamentului (Reijnders et al., 1999). Indirect efectele includ impactul asupra abundenței sau calității prăzii cetaceelor (OceanCare, 2021). + 
Deseurile marine, poluarea cu plasticImpactul deșeurilor din plastic asupra cetaceelor include ingestia lor și încurcarea cu acestea (Kuhn et al., 2015).Macrodeșeurile din plastic pot acționa ca o capcană, provocând răni, limitând mobilitatea cetaceelor, capacitatea acestora de a desfășura activități vitale, cauzând în cele din urmă, moartea. Uneltele de pescuit abandonate, pierdute sau aruncate în mare sunt responsabile pentru 31% din cazurile de încurcare a cetaceelor în deșeurile marine, la nivel mondial (Fossi et al., 2018).Ingestia de deșeuri marine, cel mai adesea din plastic, a fost raportată la nivel mondial pentru aproximativ 60% din toate speciile de cetacee (Baulch Perry, 2014; Kuhn et al., 2015; Kuhn van Franeker, 2020).Odată ingerate, deșeurile din plastic pot cauza blocaje ale tractului digestiv al cetaceelor, ducând la înfometare și moarte (Laist, 1997). Pe lângă efectele letale directe, deșeurile din plastic ingerate pot cauza răni, pot duce la compromiterea alimentației, deprecierea stării generale de sănătate și astfel, la creșterea posibilității de îmbolnăvire (Fossi et al., 2018).Până în prezent, ingestia de microplastice de către cetaceele din Marea Neagră a fost documentată doar în câteva cazuri (Mihova et al., 2022; Tonay et al., 2020), în care poate avea loc direct din apă, în timpul hrănirii sau indirect, prin ingerare de pradă deja contaminată cu microplastice (IWC, 2013).Pe lângă efectele directe datorate ingestiei de macro- și microplastice se adaugă și efectele indirecte ale substanțelor chimice, toxice asociate (de exemplu, aditivi chimici conținuți în materiale plastice și PBT adsorbiți pe particulele de plastic) care se pot bioacumula în țesuturi (Avio et al., 2017; Fossi et al., 2014). + 
Transportul maritimCăile maritime care traversează Marea Neagră pe diferite direcții coincid cu habitatul principal și căile de migrație ale cetaceelor, traficul marin fiind concentrat mai ales în apele de coastă și în special, în zonele din apropierea porturilor (Birkun, 2002).Se presupune că numărul cetaceelor care trec prin strâmtoarea Bosfor are o tendință de scădere de la un an la altul, din cauza traficului maritim intens care formează o barieră în calea deplasării lor, între Marea Neagră și Marea Marmara.Uneori, cetaceele ajung în interiorul porturilor, ceea ce reprezintă un risc pentru siguranța animalelor. Astfel, coliziunile dintre cetacee și nave par a fi posibile, dar probabil că nu sunt atât de frecvente (Birkun, 2002).
 + 
Zgomotul subacvaticZgomotul subacvatic poate avea o varietate de efecte dăunătoare asupra cetaceelor, precum: reducerea distanței de comunicare și mascarea sunetelor de interes, perturbarea comportamentelor reproductive, afectarea negativă a bugetelor energetice prin interferența cu hrănirea (Birkun, 2002), excluderea animalelor din anumite habitate importante, inducerea de răspunsuri la stres cronic, pierderea temporară sau permanentă a auzului, vătămări fizice și în anumite cazuri, moartea (Hildebrand, 2005; Jasny, 2005; Richardson et al., 1995; Simmonds et al., 2004, 2014; Weilgart, 2007).Pe lângă traficul navelor de toate tipurile (marfă, transport, pescuit, turism, cercetare), zgomotul subacvatic poate apărea în urma activităților de explorare geofizică, activități militare (sonar și explozii), dragare, dezvoltare costieră și offshore (de exemplu, parcuri eoliene de larg). Zgomotul emis de nave poate afecta, de asemenea, capacitatea cetaceelor de a evita coliziunile cu navele (Birkun, 2002).Zone întinse ale platformei Mării Negre sunt în prezent supuse explorării și extracției de gaze și petrol. Se știe că aceste activități perturbă cetaceele în timpul diferitelor etape ale procesului tehnologic. Forajele și explorarea seismică sunt larg răspândite și se suprapun cu habitatele critice cunoscute pentru cetaceele din nord-vestul și nord-estul Bazinului Mării Negre (Notarbartolo di Sciara Birkun A., 2010).Date științifice privind efectele sunetelor și zgomotelor asupra cetaceelor cauzate de intervenția tehnogenă în mediul Mării Negre nu sunt disponibile. + 
Uciderea intenționatăUciderea directă în masă a cetaceelor (delfini comuni, marsuini și afalini), a fost interzisă în România, Georgia, Rusia, Ucraina și Bulgaria din 1966, iar din 1983 și în Turcia (Birkun, 2002).Nu există informații credibile privind uciderea intenționată a cetaceelor în Marea Neagră, după anul 1983 (Birkun, 2002). + 
Schimbările climaticeSchimbările climatice, inclusiv creșterea temperaturii suprafeței mării, creșterea nivelului mării și schimbări în circulația maselor de apă, salinitatea, tiparele de precipitații, frecvența furtunilor, viteza vântului și condițiile valurilor, toate afectează cetaceele (Learmonth et al., 2006; Silber et al., 2016).În plus, o creștere a cantității de dioxid de carbon (CO_2) absorbit de apa mării, duce la acidifierea oceanelor, care, la rândul său, amplifică efectele adverse ale încălzirii globale (Pace et al., 2015).Impactul schimbărilor climatice asupra cetaceelor poate fi direct (de exemplu, stresul termic) sau indirect (de exemplu, schimbări în disponibilitatea prăzii) (Learmonth et al., 2006). Efectele pot duce la schimbări în distribuția, abundența și modelele de migrație, prezența concurenților și/sau a prădătorilor, structura comunității, momentul reproducerii, succesul reproductiv și supraviețuire. Incidența înfloririlor algale, dăunătoare poate crește, de asemenea, ca urmare a schimbărilor climatice (Birkun, 2002). Alte potențiale efecte ale schimbărilor climatice ar putea fi mai dramatice, cum ar fi apariția epizootiilor (Simmonds, 2016).
III.SCOPUL ȘI OBIECTIVELE PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNEScopul prezentului Plan Național de Acțiune este de a oferi un cadru legal și măsuri de conservare, în conformitate cu deciziile adoptate de ACCOBAMS, pentru îmbunătățirea stării de conservare a populațiilor de cetacee din Marea Neagră.Obiectivele Planului Național de Acțiune sunt următoarele:a)protecția, conservarea și refacerea populațiilor de cetacee din Marea Neagrăb)protecția și conservarea habitatelor-cheie pentru cetacee, inclusiv a zonelor de hrănire și reproducere;c)diminuarea impactului presiunilor antropice asupra cetaceelor.IV.PLANUL NAȚIONAL DE ACȚIUNEPopulațiile de cetacee din Marea Neagră sunt vulnerabile, ca urmare a presiunilor și amenințărilor antropice. De aceea, pentru îmbunătățirea stării lor de conservare, sunt necesare acțiuni prioritare menționate în cadrul acestui Plan Național de Acțiune.Acțiunile realizate în cadrul unor proiecte precum ANEMONE, CeNoBS, programul MCCMN al ONG-ului "Mare Nostrum", au permis colectarea unor date importante privind prezența, distribuția, abundența și densitatea speciilor de cetacee din Marea Neagră.Pe de altă parte, multe aspecte importante ale biologiei, etologiei sau migrației lor sunt încă puțin cunoscute.Acțiunile prioritare din Planul Național de Acțiune sunt grupate în următoarele categorii:● Cercetarea și monitorizarea cetaceelor● Consolidarea capacității instituționale● Informare, educare și conștientizare publică cu privire la protecția cetaceelor● Managementul habitatelor și speciilor de cetacee4.1.CERCETAREA ȘI MONITORIZAREA CETACEELOR

4.1.1. DEZVOLTAREA ȘI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM NAȚIONAL DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A POPULAȚIILOR DE CETACEE
Obiectiv Prioritate
Furnizarea de date cu privire la populațiile de cetacee din apele românești ale Mării Negre. Ridicată
Descriere
Pentru identificarea schimbărilor apărute și luarea de măsuri suplimentare de conservare este nevoie de un Program Național de monitorizare adecvat, pe termen lung, care să evalueze constant abundența, distribuția și demografia populațiilor de cetacee.Din cauza lipsei datelor, aceste monitorizări trebuie să se facă sezonier, la nivel național. În contextul Directivei Habitate și Directivei Cadru Strategia pentru Mediul Marin (DCSMM), care necesită evaluarea stării de conservare și, respectiv evaluarea stării ecologice bune (GES) odată la 6 ani, este necesară o inițiativă regională în acest interval de timp.Pentru monitorizarea densității și abundenței trebuie să se aplice metoda de eșantionare pe transecte liniare (line transect methodology) din avion sau de pe navă.Monitorizarea se va desfășura în cadrul Programului Național de Monitorizare integrat, actualizat conform cerințelor DCSMM.De asemenea, în procesul de monitorizare se vor lua în considerare prevederile Directivei Habitate.
4.1.2. DEZVOLTAREA SI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A EȘUĂRILOR CETACEELOR
Obiectiv Prioritate
Obținerea de date cu privire la eșuările de cetacee de pe litoralul românesc al Mării Negre. Medie
Descriere
Monitorizarea cetaceelor eșuate oferă informații valoroase referitoare la cauza morții și tendința multianuală. Aceste două elemente pot scoate în evidență faptul că o anumită presiune a crescut în timp.De exemplu, apariția la țărm a unui număr tot mai mare de cetacee de la un an la altul, cu urme de plase, cu coada sau abdomenul tăiat, poate sugera faptul că pescuitul a devenit o amenințare mai severă pentru cetacee. Această analiză realizată pe specii, oferă informații referitoare la cea mai afectată dintre ele. În plus, depistarea unor mortalități în masă, poate indica prezența unor epizootii.În timpul monitorizărilor, trebuie să se înregistreze date biometrice, să se facă fotografii și dacă este posibil, să se preleveze probe (vezi Anexa la Planul Național de Acțiune).Monitorizarea eșuărilor trebuie să se facă constant, pe tot parcursul anului, atât prin campanii organizate, cât și ca urmare a sesizărilor primite de la cetățeni.
4.1.3. DEZVOLTAREA SI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE A CAPTURILOR ACCIDENTALE DE CETACEE
Obiectiv Prioritate
Obținerea de date cu privire la capturile accidentale în plasele de pescuit, la litoralul românesc al Mării Negre Mare
Descriere
Capturile accidentale în plasele de pescuit constituie cea mai importantă presiune și o sursă majoră de mortalitate cauzată de om, pentru cetaceele din Marea Neagră.Toate cele trei subspecii de cetacee sunt raportate în capturile accidentale, însă, cea mai frecvent capturată este subspecie Phocoena phocoena relicta (marsuinul).În prezent, informațiile cu privire la numărul capturilor accidentale sunt foarte puține, din cauza faptului că nu există un Program de Monitorizare continuu, cu observatori la bordul navelor de pescuit.Puținele date existente la nivel național au fost colectate datorită efortului depus de către specialiștii de la INCDM și ONG “Mare Nostrum”, în cadrul unor proiecte finanțate de secretariatul ACCOBAMS sau GFCM, dar aceste date nu au continuitate și nu permit o estimare reală a impactului.În urma analizei post-mortem a carcaselor eșuate pe țărm, se estimează că aproximativ 80% dintre cetaceele eșuate au interacționat cu activitatea de pescuit (urme de plase, abdomen, cozi sau înotătoare tăiate, sau au fost străpunși cu cangea).O evaluare a impactului capturilor accidentale asupra populațiilor de cetacee, ca urmare a unui Program de Monitorizare care să implice observatori la bord, lipsește la nivel național și regional.Astfel, implementarea unui Program de Monitorizare adecvat, pentru monitorizarea capturilor accidentale în plasele de pescuit este absolut necesară.Monitorizarea trebuie să se facă de către observatori sau sisteme inteligente de monitorizare, la bordul navelor de pescuit. Pe parcursul monitorizării, observatorul va înregistra date conform “Monitoring the incidental catch of vulnerable species in Mediterranean and the Black Sea fisheries: Methodology for data collection”*1).
4.1.4. IMPLICAREA ASOCIAȚIILOR DE PESCARI SI A PESCARILOR IN ACTIVITĂȚILE DE CONSERVARE A CETACEELOR
Obiectiv Prioritate
Întărirea colaborării cu administratorii companiilor /asociațiilor de pescuit pentru acceptarea observatorilor la bord, obținerea de date robuste și imparțiale cu privire la capturile accidentale în plasele de pescuit Medie
Descriere
Date privind capturile accidentale se pot obține prin realizarea de studii de către institutele de cercetare, utilizând infrastructura proprie.De exemplu, INCDM dispune de o navă și echipamente de pescuit și realizează cercetări privind capturile accidentale.Pentru acumularea de date pe termen lung, cea mai fezabilă și eficientă metodă o reprezintă prezența la bordul navelor de pescuit comercial a unui observator/sistem de monitorizare cu camere video.În prezent, există o reticență din partea administratorilor companiilor de pescuit în a accepta observatori la bordul navelor de pescuit.Pentru încurajarea acceptării lor este necesar ca aceste companii de pescuit să fie implicate activ în programe de monitorizare sau în proiecte și să fie remunerate acolo unde este posibil. Implicarea trebuie să se facă pe bază de contract de colaborare sau pe baza unui contract de prestări servicii unde să fie menționate clauze de confidențialitate.
4.1.5. DEZVOLTAREA SI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE INVESTIGAȚII POST MORTEM LA CETACEE
Obiectiv Prioritate
Obținerea de date cu privire la cauza morții, prin realizarea investigațiilor post-mortem la cetaceele eșuate Medie
Descriere
Această activitate este în completarea programelor de monitorizare pentru capturi accidentale și eșuări.Pentru îndeplinirea obiectivului acestei activități este necesară prelevarea de probe de țesuturi și organe și realizarea de investigații, conform Ghidului ACCOBAMS,*2) pentru depistarea cauzei mortalității.În cazul eșuărilor de cetacee, specii cu statut special, se va acționa conform Hotărârii de Guvern nr. 323/2010 privind stabilirea sistemului de monitorizare a capturilor și uciderilor accidentale ale tuturor speciilor de păsări, precum și ale speciilor strict protejate prevăzute în anexele nr. 4A și 4B la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
4.1.6. DEZVOLTAREA SI IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE MONITORIZARE PE TERMEN LUNG A PRESIUNILOR SI AMENINȚĂRILOR
Obiectiv Prioritate
Evaluarea periodică a stării și tendinței presiunilor și amenințărilor care afectează cetaceele pentru stabilirea unor măsuri de reducere/atenuare Mare
Descriere
Situația actuală și tendința presiunilor, precum capturile accidentale în uneltele de pescuit și alte interacțiuni negative cu pescuitul, zgomotul subacvatic, ingestia de micro- și macroplastice, expunerea la contaminanți chimici, schimbările climatice, precum și efectele lor cumulate, reprezintă informații extrem de importante pentru evaluarea eficienței măsurilor și strategiilor de atenuare.Hărțile de tendințe vor informa cu privire la evoluția amenințărilor cunoscute în zonele de risc.În baza acestor informații, se pot stabili unele măsuri de reducere/ eliminare a acestor presiuni și amenințări.
4.1.7. MONITORIZAREA SI EVALUAREA STĂRII CETACEELOR MENTINUTE ÎN CAPTIVITATE
Obiectiv Prioritate
Evaluarea permanentă a condițiilor de menținere în captivitate a cetaceelor de la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii din Constanța (CMSN). Scăzută
Descriere
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv se pot lua următoarele măsuri– efectuarea de controale periodice a cetaceelor din CMSN.– intensificarea activităților de cercetare și monitorizare a facilităților de menținere în captivitate a cetaceelor.– asigurarea condițiilor necesare pentru menținerea în captivitate a cetaceelor.– identificarea unor posibilități pentru realizarea unui centru de reabilitare pentru cetaceele cu probleme.
4.1.8. INIȚIEREA CERCETĂRILOR PRIVIND IMPACTUL SCHIMBĂRILOR CLIMATICE ASUPRA CETACEELOR
Obiectiv Prioritate
Demararea unor cercetări orientate pe evaluarea impactului schimbărilor climatice asupra populațiilor de cetacee Medie
Descriere
Impactul schimbărilor climatice asupra biodiversității este recunoscut și studiat la nivel mondial.Câteva acțiuni privind această problemă au fost propuse pentru a fi aplicate în zona ACCOBAMS. Aceste acțiuni au început să fie puse în aplicare în Marea Mediterană și mai puțin în Marea Neagră (Notarbartolo di Sciara Tonay, 2021).Prin Rezoluția 4.14 (noiembrie 2010, Monaco) se afirmă că trebuie luate măsurile necesare pentru a reduce contribuția antropică la schimbările climatice și la acidificarea oceanelor. De asemenea, a fost organizat un workshop privind impactul schimbărilor climatice asupra cetaceelor din Marea Mediterană și Marea Neagră la Monaco, în 11 iunie 2014.
4.1.9. FACILITAREA ACCESULUI LA DATELE SI INFORMAȚIILE DE LA NIVEL BAZINAL
Obiectiv Prioritate
Furnizarea de date privind abundența, distribuția, capturile accidentale, eșuările și cazurile de epizootii la platformele existente Medie
Descriere
Instituțiile implicate în cercetarea și monitorizarea cetaceelor trebuie să contribuie la actualizarea bazelor de date pe diferite platforme existente (de exemplu EMODnet).

*1) FAO, (2019), Monitoring the incidental catch of vulnerable species in Mediterranean and Black Sea fisheries: Methodology for data collection. FAO Fisheries and Aquaculture Technical Paper No. 640. Rome, FAO.*2) ACCOBAMS/ASCOBANS Best Practices on cetacean post-mortem investigation and tissue sampling.4.2.CONSOLIDAREA CAPACITĂȚILOR INSTITUȚIONALE

4.2.1. CONSOLIDAREA CAPACITĂȚII LA NIVEL NAȚIONAL PENTRU REALIZAREA MONITORIZĂRILOR SI COLECTAREA DE DATE
Obiectiv Prioritate
Formarea de specialiști și dotarea cu echipamente necesare pentru aplicarea tehnicilor de monitorizare, cercetare și conservare a cetaceelor, habitatelor cheie și a amenințărilor Medie
Descriere
Formarea de noi specialiști ar trebui să fie o preocupare continuă care să ofere cunoștințele necesare pentru desfășurarea activității adecvate de cercetare, monitorizare și evaluare a speciilor de cetacee și a habitatelor acestora.Un prim pas în cadrul acestui proces îl reprezintă colaborarea universităților cu institutele de cercetare. Astfel, absolvenții pot fi implicați în activități de cercetare. Recrutarea de noi specialiști trebuie să se facă în primul rând dintre absolvenții facultăților de profil.
4.2.2. CONSOLITAREA CAPACITĂTII PRIN COLABORAREA CU EXPERȚI SI INSTITUTII NATIONALE SI INTERNATIONALE
Obiectiv Prioritate
Intensificarea cooperării internaționale pentru cercetarea cetaceelor Medie
Descriere
Această acțiune face referire la necesitatea colaborării cu organizații din țară și din străinătate pentru schimb de experiență și pentru realizarea unor investigații care nu se pot face local din cauza lipsei unor echipamente costisitoare sau a experților.Un exemplu în acest sens ar fi transmiterea eșantioanelor de țesut provenite de la cetaceele decedate, către laboratoare naționale și internaționale pentru analiză.

4.3.INFORMARE, EDUCARE ȘI CONȘTIENTIZARE PUBLICĂ CU PRIVIRE LA PROTECȚIA CETACEELOR

4.3.1. CRESTEREA GRADULUI DE CONSTIENTIZARE A PUBLICULUI
Obiectiv Prioritate
Informarea, educarea și conștientizarea cu privire la importanța conservării cetaceelor din Marea Neagră Medie
Descriere
Această acțiune se adresează factorilor interesați, implicați în managementul/administrarea/ exploatarea resurselor zonei marine și costiere (ANANP, Garda de coastă, Administrația portuară, asociațiile de pescari, etc.), în cercetarea și/ sau conservarea cetaceelor (ONG-uri, institute de cercetare, școli etc.), dar și publicului larg.Creșterea gradului de conștientizare se face prin:– realizarea de cursuri, seminarii și workshop-uri;– actualizarea și promovarea website-ului www.delfini.ro;– postarea de către institutele de cercetare, ONG-uri pe site-urile lor de socializare a acțiunilor legate de conservarea cetaceelor;– celebrarea anuală a “Zilei Delfinului”, în data de 7 august; – informarea periodică a mass-mediei despre cetaceele din Marea Neagră.

4.4.MANAGEMENTUL HABITATELOR ȘI SPECIILOR

4.4.1. MANAGEMENTUL ZONELOR IMPORTANTE PENTRU CETACEE
Obiectiv Prioritate
Managementul zonelor care necesită protecție pentru cetaceele existente și desemnarea unor zone noi, în baza cercetărilor științifice și a monitorizărilor Mare
Descriere
Această acțiune se axează pe două faze:– faza inițială, în care sunt identificate pe baze științifice, zonele ce reprezintă habitatul esențial al cetaceelor;– adoptarea de reglementări și măsuri legale, pentru eliminarea sau diminuarea presiunilor cauzate de activitățile antropice în aceste zone, este un proces administrativ și politic.Zonele importante pentru populațiile de cetacee sunt împărțite și definite astfel:a) Habitate critice pentru cetacee (Cetacean Critical Habitat – CCH) – „un loc sau o zonă utilizată în mod regulat de un grup, o populație sau o specie de cetacee pentru a-și satisface nevoile necesare supraviețuirii și pentru menținerea unei rate de creștere sănătoase a populației”;b) Zone importante pentru mamiferele marine (Important Marine Mammal Areas – IMMAs) – ’’porțiuni discrete de habitat, importante pentru speciile de mamifere marine, care pot fi delimitate și gestionate în scopul conservării lor” (Notarbartolo di Sciara Tonay, 2021);c) Arii Marine Protejate – reprezintă o componentă-cheie a managementului integrat al zonelor costiere și marine. Aceste arii au fost desemnate pentru a proteja speciile (printre care și cetaceele) și habitatele rare și periclitate.
4.4.2. REDUCEREA IMPACTULUI PRODUS DE ZGOMOTELE SUBACVATICE
Obiectiv Prioritate
Reducerea zgomotului subacvatic și identificarea unor măsuri de atenuare a acestuia, mai ales în cazul în care este susceptibil să aibă un impact negativ asupra cetaceelor Medie
Descriere
Cetaceele se bazează pe sunete pentru a comunica, naviga și localiza prada (ecolocație). Zgomotele subacvatice produse de activitățile antropice reprezintă o presiune semnificativă pentru cetacee.Pentru proiectele și activitățile care poluează fonic, la un nivel susceptibil să afecteze mamiferele marine (de ex. prospecțiunile seismice pentru explorarea petrolului și gazelor, rutele maritime, etc.) trebuie să se facă studii de impact asupra mediului.Aceste evaluări ale impactului ar trebui să prezinte măsuri adecvate de atenuare, pentru prevenirea efectelor dăunătoare ale zgomotului subacvatic asupra cetaceelor.În cazul activităților de prospectare seismică, pe parcursul desfășurării activității, la bordul navelor trebuie să fie prezenți doi observatori de mamifere marine (Marine Mammal Observer – MMO) certificați.Pentru monitorizarea pe timp de noapte, la bord trebuie să fie prezent un expert certificat, dotat cu echipament pentru monitorizarea acustică pasivă (Pasive acoustic monitoring – PAM). Acești observatori vor urma procedurile JNCC sau ACCOBAMS pentru prevenirea impactului zgomotelor produse de activitățile de prospectare asupra cetaceelor.În cadrul Programului Național de Monitorizare se va stabili starea ecologică bună pentru descriptorul D11 – zgomot și energie, ceea ce va conduce la adoptarea măsurilor de protecție pentru cetacee.
4.4.3. REDUCEREA CANTITĂȚII DE DESEURI MARINE
Obiectiv Prioritate
Reducerea cantitătii de deșeuri marine din mediul marin Medie
Descriere
Deșeurile marine reprezintă o problemă de poluare care afectează mii de specii marine. Acestea, inclusiv plasticul și micro-plasticele au un impact negativ asupra vieții marine. Ingerarea sau încurcarea în plase crește mortalitatea în rândul delfinilor.Plastice și alte resturi marine au fost găsite în tractul gastrointestinal al cetaceelor, susceptibile să provoace afectarea proceselor digestive și chiar moartea.Plasele de pescuit abandonate sau pierdute reprezintă, de asemenea, o presiune majoră pentru cetacee. Chiar și după perioade lungi de timp, cetaceele se pot încurca în aceste plase, abandonate sau pierdute.Având în vedere că materialele plastice de unică folosință și uneltele de pescuit sunt principalele surse de deșeuri marine, este imperativ ca acestea să fie focalizate.Pentru atenuarea impactului produs de plasele de pescuit abandonate sau pierdute, trebuie organizate cât mai multe acțiuni pentru îndepărtarea acestora.Obiectivul Directivei – Cadru ’’Strategia pentru mediul marin” (DCSMM) este atingerea sau menținerea stării ecologice bune (GES) a apelor marine.Descriptorul D10 deșeurile marine este unul din cei 11 descriptori ai DCSMM pe baza căruia se apreciază starea ecosistemului marin.
4.4.4. MANAGEMENTUL ACTIVITĂȚILOR DE PESCUIT PENTRU REDUCEREA CAPTURILOR ACCIDENTALE DE CETACEE
Obiectiv Prioritate
Reducerea numărului capturilor accidentale, printr-un management eficient al activităților de pescuit Mare
Descriere
Se creează un Grup de lucru, responsabil cu identificarea și aplicarea de măsuri pentru reducerea numărului de capturi accidentale.ACCOBAMS/ASCOBANS a propus câteva măsuri de atenuare a numărului capturilor accidentale, care pot fi adoptate de către Grupul de lucru:Părțile, institutele de cercetare și sectorul privat, trebuie să colaboreze cu pescarii pe tot parcursul procesului de dezvoltare sau îmbunătățire a măsurilor de atenuare, care implică noi tehnologii și/sau materiale, unelte alternative, schimbarea efortului de pescuit, pentru reducerea capturilor accidentale.Unele măsuri depind de populația de cetacee, specificul uneltelor de pescuit, modul de amplasare a acestora, precum și de condițiile locale.Grupul de lucru trebuie întreprins în colaborare cu alte organisme (FAO, IWC), astfel încât acțiunile să se completeze reciproc, mai degrabă decât să dubleze eforturile de conservare. Se vor urmări studii de caz relevante, care descriu măsuri fiabile.Implicarea pescarilor este necesară, inclusiv prin transferul de cunoștințe în adoptarea de bune practici, la prevenirea și monitorizarea capturilor accidentale și eliberarea atentă a cetaceelor încurcate în plasele pescărești. Activitățile de informare, contribuie la reducerea capturilor accidentale.În cadrul reuniunilor Grupului de lucru se vor elabora ghiduri pentru stimularea și implicarea pescarilor în programele de prevenire, atenuare și monitorizare a capturilor accidentale.Acolo unde măsurile actuale de atenuare a pierderilor de biodiversitate nu rezolvă problema (de exemplu prin utilizarea pingerelor), închiderile spațio-temporale pot reprezenta o soluție imediată, deși uneori, problema ar putea apărea în altă parte.Întreruperea activității de pescuit pentru protecția populațiilor de cetacee, presupune acordarea unor compensații de către autoritățile publice, care să acopere pierderile financiare ale pescarilor. Adoptarea principiului precauției este necesară.De asemenea, trebuie încurajată eliberarea în siguranță a exemplarelor vii, prinse accidental în plasele pescărești, conform celor mai bune practici, pentru a contribui la supraviețuirea acestora (de exemplu Ghidul pentru manipularea și eliberarea în condiții de siguranță a cetaceelor mici, capturate accidental în uneltele de pescuit – CMS Technical Series No. 43, FAO/ACCOBAMS – Ghidul practic pentru manevrarea cetaceelor capturate accidental în pescuitul mediteranean). Pescarii trebuie încurajați să raporteze eliberările de cetacee, capturate accidental.Metodele de monitorizare a performanței măsurilor de atenuare (cum ar fi pingerele), precum și respectarea utilizării acestora trebuie îmbunătățite și standardizate.
4.4.5. ACCESAREA SURSELOR DE FINANȚARE PENTRU IMPLEMENTAREA PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNE
Obiectiv Prioritate
Implementarea de proiecte naționale și internaționale pentru atingerea obiectivelor Planului Național de Acțiune Mare
Descriere
Pentru implementarea acțiunilor propuse în Planul Național de Acțiune sunt necesare resurse financiare consistente. Institutele, agențiile implicate în activități privind cercetarea, monitorizarea sau conservarea cetaceelor trebuie susținute financiar în demersurile lor, de către autoritățile publice responsabile, prin asigurarea co-finanțărilor proiectelor din fonduri guvernamentale sau fonduri externe.

V.GRAFICUL DE IMPLEMENTARE A PLANULUI NAȚIONAL DE ACȚIUNE

ACȚIUNI Frecvență Responsabili
1. CERCETARE SI MONITORIZARE 1.1. Dezvoltarea și implementarea unui Program Național de Monitorizare pe termen lung a populațiilor de cetacee Sezonier MMAPINCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejateARBDDONG-uri
1.2. Dezvoltarea și implementarea unui Program Național de Monitorizare pe termen lung a eșuărilor Continuu MMAPINCDM “Grigore Antipa”ARBDDadministratorul ariei naturale protejateONG-uri
1.3. Dezvoltarea și implementarea unui Program Național de Monitorizare a capturilor accidentale Continuu INCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejateABA Dobrogea LitoralARBDDONG-uri
1.4. Implicarea asociațiilor de pescari și a pescarilor în activitățile de conservare a cetaceelor Continuu ANPA
1.5. Dezvoltarea și implementarea unui Program de investigații post mortem Oricând este necesar INCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejate
1.6. Dezvoltarea și implementarea unui Program de monitorizare pe termen lung a presiunilor și amenințărilor Anual INCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejateANPM, ARBDD, ONG-uri
1.7. Monitorizarea și evaluarea stării cetaceelor menținute în captivitate Anual ANPMComplexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța
1.8. Inițierea cercetărilor privind impactul schimbărilor climatice asupra cetaceelor Cât mai repede posibil INCDM “Grigore Antipa”
1.9. Facilitarea accesului la datele și informațiile de la nivel bazinal Cât mai repede posibil ABA Dobrogea Litoral INCDM “Grigore Antipa” ARBDD
2. CONSOLIDAREA CAPACITATILOR 2.1. Creșterea capacității la nivel național pentru realizareamonitorizărilor și colectarea de date Continuu ANANP, ANPM, INCDM “Grigore Antipa” GNM MMAP
2.2. Creșterea capacității prin colaborarea cu experți și instituțiinaționale și internaționale Oricând este necesar MMAP ANANP, ANPMINCDM “Grigore Antipa”Complexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța
3. INFORMARE, EDUCARE SI CONSTIENTIZAREPUBLICĂ 3.1. Creșterea gradului de conștientizare a publicului cu privire la protecția cetaceelor Cât mai repede posibil/ Continuu MMAPINCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejateONG-uriComplexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța
4. MANAGEMENTUL HABITATELOR SI SPECIILOR 4.1. Managementul zonelor importante pentru cetacee Cât mai repede posibil/ Continuu ARBDDAdministratorul ariei naturale protejate
4.2. Reducerea impactului produs de zgomotele subacvatice Cât mai repede posibil/ Continuu INCDM “Grigore Antipa”,administratorul ariei naturale protejate
4.3. Reducerea cantității de deșeuri marine Cât mai repede posibil/ Continuu GNMINCDM “Grigore Antipa”administratorul ariei naturale protejateONG-uri
4.4. Managementul activităților de pescuit pentru reducerea capturilor accidentale de cetacee Cât mai repede posibil/ Continuu ANPAARBDD
4.5. Accesarea surselor de finanțare pentru implementarea Planului Național de Acțiune Continuu MMAPComplexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța INCDM “Grigore Antipa” administratorul ariei naturale protejateONG-uri

 + 
BIBLIOGRAFIEACCOBAMS. (2019). Review of bycatch rates of cetaceans in the mediterranean and the black sea. In ACCOBAMS-MOP7/2019/Doc 29.Aguilar, A., Borrell, A. (1994). Abnormally high polychlorinated biphenyl levels in striped dolphins (Stenella coeruleoalba) affected by the 1990-1992 Mediterranean epizootic. Science of The Total Environment, 154(2-3), 237-247. https://doi.org/10.1016/0048-9697(94)90091-4Anton, E., Radu, G., Cristea, M., Maximov, V., Nicolaev, S., Țiganov, G., Suciu, R., Nîvodaru, I., Alexandrov, L., Onciu, T., Samargiu, M., Făgăraș, M., Micu, D., Niță, V. , Zahariu, T., Nenciu, M. (2013). Ghid sintetic de monitorizare pentru speciile marine și habitatele costiere de interes comunitar din România (T. Zaharia, Ed.). Boldaș.Avio, C. G., Gorbi, S., Regoli, F. (2017). Plastics and microplastics in the oceans: From emerging pollutants to emerged threat. Marine Environmental Research, 128, 2-11. https://doi.org/10.1016/j.marenvres.2016.05.012Baulch, S., Perry, C. (2014). Evaluating the impacts of marine debris on cetaceans. Marine Pollution Bulletin, 80(1-2), 210-221. https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2013.12.050Birkun, A. (2002). The current status of bottlenose dolphins (Tursiops truncatus) in the Black Sea ACCOBAMS Agreement on the Conservation of Cetaceans of the Black Sea, Mediterranean Sea and contiguous Atlantic area.Birkun, A. (2008a). The state of cetacean populations. In State of the environment of the Black Sea (2001-2006/7) (pp. 365-395).Birkun, A. (2008b). Cetacean-fisheries conflicts in the Black Sea Region. In Internațional Workshop on Cetacean Bycatch within the ACCOBAMS Area, working paper.Birkun A. Jr., Northridge S. P., Willsteed E. A., James F. A., Kilgour C., Lander M., Fitzgerald G. D. (2014). Studies for Carrying Out the Common Fisheries Policy: Adverse Fisheries Impacts on Cetacean Populations in the Black Sea. Final report to the European Commission.Birkun, A., Notarbartolo di Sciara, G. (2002). Cetaceans of the Mediterranean and Black Seas: state of knowledge and conservation strategies. Cetaceans of the Mediterranean and Black Seas: state of knowledge and conservation strategies: Vol. Section, 10, 12. Monaco: ACCOBAMS Secretariat.Fossi, M. C., Baini, M., Panti, C., Baulch, S. (2018). Impacts of Marine Litter on Cetaceans. In Marine Mammal Ecotoxicology (pp. 147-184). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-812144-3.00006-1Fossi, M. C., Coppola, D., Baini, M., Giannetti, M., Guerranti, C., Marsili, L., Panti, C., de Sabata, E., Clo, S. (2014). Large filter feeding marine organisms as indicators of microplastic in the pelagic environment: The case studies of the Mediterranean basking shark (Cetorhinus maximus) and fin whale (Balaenoptera physalus). Marine Environmental Research, 100, 17-24. https://doi.org/10.1016/j .marenvres.2014.02.002Gomercic, M. B., Galov, A., Gomercic, T., Skrtic, D., Curkovic, S., Lucic, H., Vukovic, S., Arbanasic, H., Gomercic, H. (2009). Bottlenose dolphin (Tursiops truncatus) depredation resulting in larynx strangulation with gill-net parts. Marine Mammal Science, 25(2), 392-401. https://doi.org/10.1111/j.1748-7692.2008.00259.xHall, A. J., McConnell, B. J., Rowles, T. K., Aguilar, A., Borrell, A., Schwacke, L., Reijnders, P. J. H., Wells, R. S. (2006). Individual-Based Model Framework to Assess Population Consequences of Polychlorinated Biphenyl Exposure in Bottlenose Dolphins. Environmental Health Perspectives, 114(Suppl 1), 60-64. https://doi.org/10.1289/ehp.8053Hall, A. J., McConnell, B. J., Schwacke, L. H., Ylitalo, G. M., Williams, R., Rowles, T. K. (2018). Predicting the effects of polychlorinated biphenyls on cetacean populations through impacts on immunity and calf survival. Environmental Pollution, 233, 407-418. https://doi.org/10.1016/j.envpol.2017.10.074Hildebrand, J. A. (2005). Impacts of anthropogenic sound. In J. E. Reynolds, W. F. Perrin, R. R. Reeves, S. Montgomery, T. J. Ragen (Eds.), Marine Mammal Research: Conservation beyond Crisis (pp. 101-124). The Johns Hopkins University Press.ICW. (2004). Annex L Report of the Sub-Committee on Small Cetaceans. Journal of Cetacean Research and Management, 6(Suppl.).IWC. (2013). Report of the IWC Scientific Committee Workshop on Marine Debris. SC/65a/Rep06.Jasny, M. (2005). Sounding the depths II: The Rising Toll of Sonar, Shipping and Industrial Ocean Noise on Marine Life (Second). Natural Resources Defense Council.Jepson, P. D., Bennett, P. M., Deaville, R., Allchin, C. R., Baker, J. R., Law, R. J. (2005). RELATIONSHIPS BETWEEN POLYCHLORINATED BIPHENYLS AND HEALTH STATUS IN HARBOR PORPOISES (PHOCOENA PHOCOENA) STRANDED IN THE UNITED KINGDOM. Environmental Toxicology and Chemistry, 24(1), 238. https://doi.org/10.1897/03-663.!Krivokhizhin S.V. (2009). State of cetacean populations in the waters of Ukraine [PhD thesis]. Institute of Biology of Southern Seas.Kuhn, S., Bravo Rebolledo, E. L., van Franeker, J. A. (2015). Deleterious Effects of Litter on Marine Life. In Marine Anthropogenic Litter (pp. 75-116). Springer Internațional Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16510-3_4Kuhn, S., van Franeker, J. A. (2020). Quantitative overview of marine debris ingested by marine megafauna. Marine Pollution Bulletin, 151, 110858. https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2019.110858Laist, D. W. (1997). Impacts of Marine Debris: Entanglement of Marine Life in Marine Debris Including a Comprehensive List of Species with Entanglement and Ingestion Records (pp. 99-139). https://doi.org/10.1007/978-1-4613-8486-1_10Learmonth, J. A., MacLeod, C. D., Santos, M. B., Pierce, G. J., Crick, H. Q. P., Robinson, R. A. (2006). Potențial effects of climate change on marine mammals. Oceanography and Marine Biology, 44, 431-464.Lysiak, N. S. J., Trumble, S. J., Knowlton, A. R., Moore, M. J. (2018). Characterizing the Duration and Severity of Fishing Gear Entanglement on a North Atlantic Right Whale (Eubalaena glacialis) Using Stable Isotopes, Steroid and Thyroid Hormones in Baleen. Frontiers in Marine Science, 5. https://doi.org/10.3389/fmars.2018.00168Mihova, S., Doncheva, V., Stefanova, K., Stefanova, E., Popov, D., Panayotova, M. (2022). Plastic Ingestion by Phocoena Phocoena and Tursiops Truncatus from the Black Sea. In N. Dobrimkova O. Nikolov (Eds.), Environmental Protection and Disaster Risks (pp. 295-308). Springer.Notarbartolo di Sciara, G., Birkun A., J. (2010). Conserving whales, dolphins and porpoises in the Mediterranean and Black Seas: an ACCOBAMS status report. ACCOBAMS.Notarbartolo di Sciara, G., Tonay, A. M. (2021). Conserving Whales, Dolphins and Porpoises in the Mediterranean Sea, Black Sea and adjacent areas: an ACCOBAMS status report. ACCOBAMS.OceanCare. (2021). Under Pressure: The need to protect whales and dolphins in European waters. An OceanCare report.Otero, M., Serena, F., Gerovasileiou, V., Barone, M., Bo, M., Arcos, J. M., Vulcano, A., Xavier, J. (2019). Identification guide of vulnerable species incidentally caught in Mediterranean fisheries.Pace, D. S., Tizzi, R., Mussi, B. (2015). Cetaceans Value and Conservation in the Mediterranean Sea. Journal of Biodiversity Endangered Species, 01(s1). https://doi.org/10.4172/2332-2543.S1-004Paiu R.M., Panigada S., Canadas A., Gol'din P., Popov D., David L., Amaha Ozturk A., Panayotova M., Mirea-Cândea M. (2021). Deliverable 2.2.2. Detailed Report on cetacean populations distribution and abundance in the Black Sea, including proposal for threshold values.Popov D, Meshkova G, Vishnyakova K, Ivanchikova J, Paiu M, Timofte C, Amaha Ozturk A, Tonay AM, Dede A, Panayotova M, Duzgunes E and Gol'din P (2023). Assessment of the bycatch level for the Black Sea harbour porpoise in the light of new data on population abundance. Front. Mar. Sci. 10:1119983. doi: 10.3389/fmars.2023.1119983Randhawa, N., Gulland, F., Ylitalo, G. M., DeLong, R., Mazet, J. A. K. (2015). Sentinel California sea lions provide insight into legacy organochlorine exposure trends and their association with cancer and infectious disease. One Health, 1, 37-43. https://doi.org/10.1016/j.onehlt.2015.08.003Reeves, R. R., Smith, B. D., Crespo, E. A., Notarbartolo di Sciara, G. (2003). Dolphins, Whales and Porpoises: 2002-2010 Conservation Action Plan for the World's Cetaceans. IUCN/SSC Cetacean Specialist Group.Reijnders, P. J. H., Aguilar, A., Donovan, G. P. (1999). Chemical Pollutants and Cetaceans. Internațional Whaling Commission.Richardson, W. J., Greene, C. R., Malme, C. I., Thomson, D. H. (1995). MEASUREMENT PROCEDURES. In Marine Mammals and Noise (pp. 33-58). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-057303-8.50006-9Schwacke, L. H., Voit, E. O., Hansen, L. J., Wells, R. S., Mitchum, G. B., Hohn, A. A., Fair, P. A. (2002). Probabilistic risk assessment of reproductive effects of polychlorinated biphenyls on bottlenose dolphins ( Tursiops truncatus ) from the Southeast United States coast. Environmental Toxicology and Chemistry, 21(12), 2752-2764. https://doi.org/10.1002/etc.5620211232Schwacke, L. H., Zolman, E. S., Balmer, B. C., De Guise, S., George, R. C., Hoguet, J., Hohn, A. A., Kucklick, J. R., Lamb, S., Levin, M., Litz, J. A., McFee, W. E., Place, N. J., Townsend, F. I., Wells, R. S., Rowles, T. K. (2012). Anaemia, hypothyroidism and immune suppression associated with polychlorinated biphenyl exposure in bottlenose dolphins (Tursiops truncatus). Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 279(1726), 48-57. https://doi.org/10.1098/rspb.2011.0665Silber, G. K., Lettrich, M., Thomas, P. O. (2016). Report of a Workshop on Best Approaches and Needs for Projecting Marine Mammal Distributions in a Changing Climate.Simmonds, M. P. (2016). Impacts and effects of ocean warming on marine mammals. In D. Laffoley J. M. Baxter (Eds.), Explaining ocean warming: Causes, scale, effects and consequences (pp. 303-320).Simmonds, M. P., Dolman, S. J., Jasny, M., Parsons, E. C. M., Weilgart, L., Wright, A. J., Leaper, R. (2014). Marine noise pollution – increasing recognition but need for more practical action. Journal of Ocean Technology, 9(1), 71-90.Simmonds, M. P., Dolman, S., Weilgart, L. (2004). Oceans of Noise, 2nd edition. Whale and Dolphin Conservation Society Science Report.Tanabe, S., Iwata, H., Tatsukawa, R. (1994). Global contamination by persistent organochlorines and their ecotoxicological impact on marine mammals. Science of The Total Environment, 154(2-3), 163-177. https://doi.org/10.1016/0048- 9697(94)90086-8Tonay, A. M., Gul, B., Dede, A., Ozturk, A. A. (2020). Cetaceans and marine litter in the Black Sea. In U. Aytan, M. Pogojeva, A. Simeonova (Eds.), Marine Litter in the Black Sea (Vol. 56, pp. 236-247). Turkish Marine Research Foundation (TUDAV).Vos, J. G., Bossart, G. D., Fournier, M., O'Shea, T. J. (2003). Toxicology of Marine Mammals. Taylor Francis.Weilgart, L. S. (2007). The impacts of anthropogenic ocean noise on cetaceans and implications for management. Canadian Journal of Zoology, 55(11), 1091-1116. https://doi.org/10.1139/Z07-101Wells, R. S., Natoli, A., Braulik, G. (2019). Tursiops truncatus (errata version published in 2019). The IUCN Red List of Threatened Species 2019.Zaharia, T., Anton, E., Radu, G., Cristea, M., Maximov, V., Nicolaev, S., Țiganov, G., Suciu, R., Nîvodaru, I., Alexandrov, L., Onciu, T., Samargiu, M., Făgăraș, M., Micu, D., Niță, V., Zahariu, T., Nenciu, M. (2013a). Ghid sintetic de monitorizare pentru speciile marine și habitatele costiere de interes comunitar din România (T. Zaharia, Ed.). Boldaș. + 
ANEXĂla Planul Național de Acțiune
Formularul de raportare a cetaceelor
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x