PLAN din 7 ianuarie 2016

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 05/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 34 bis din 18 ianuarie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 32 25/01/2019
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 7 07/01/2016
ActulREFERIRE LAORDIN 149 01/10/2015
ActulREFERIRE LAORDIN 110 17/07/2015
ActulREFERIRE LAORDIN 14 11/03/2015
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 11/03/2015
ActulREFERIRE LAORDIN 16 27/03/2013
ActulREFERIRE LACOD TEHNIC GN 27/03/2013 ANEXA 1
ActulREFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 124
ActulREFERIRE LADECIZIE 824 09/06/2004
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/06/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 32 25/01/2019
ActulAPROBAT DEORDIN 7 07/01/2016
ActulCONTINUT DEORDIN 7 07/01/2016

de urgență (Anexa 2)*)



Notă
──────────
*) Aprobat de Ordinul ministrului energiei nr. 7 din 7 ianuarie 2016 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 34 din 18 ianuarie 2016.
──────────
PLAN DE URGENȚĂROMÂNIAElaborat în conformitate cu Articolul 4 paragraful (1) a) și Articolul 10 al Regulamentului (UE) 994/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale și de abrogare a Directivei 2004/67/CE + 
1. IntroducereRegulamentul UE nr. 994/2010 impune în art. 4 aliniatul 1) ca Autoritatea competentă a fiecărui stat, după consultarea întreprinderilor din sectorul gazelor, a organizațiilor relevante care reprezintă interesele consumatorilor casnici și industriali de gaze și a autorității naționale de reglementare, în cazul în care aceasta este diferită de autoritatea competentă, să elaboreze:a)un plan de acțiune preventiv conținând măsurile necesare pentru reducerea riscurilor identificate, în conformitate cu evaluarea de risc efectuată; șib)un plan de urgență conținând măsurile care trebuie luate pentru a elimina sau a limita impactul unei întreruperi a aprovizionării cu gaze.În România, atribuția punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de Regulamentul UE nr. 994/2010 revine ME în calitate Autoritate Competentă, potrivit prevederilor art. 102 lit. l) din Legea 123 din 2012.În conformitate cu prevederile art. 9 din Regulamentul UE nr. 994/2010, Autoritatea Competentă a elaborat un plan de acțiune preventiv conținând măsurile necesare pentru reducerea riscurilor identificate, în conformitate cu evaluarea de risc efectuată și l-a transmis Comisiei la data de 4 decembrie 2014.Prezentul Plan de Urgență este elaborat în baza evaluării de risc și planului de acțiune preventiv. + 
2. Cadru legalElaborarea Planului de urgență este reglementată de art. 10 din Regulamentul UE nr. 994/2010.Planurile de urgență naționale sau comune:(a) se elaborează ținând cont de nivelurile de criză stabilite la alineatul (3);(b) definesc rolul și responsabilitățile întreprinderilor din sectorul gazelor naturale și ale consumatorilor industriali, inclusiv cele ale producătorilor de energie electrică relevanți, ținând seama de diferențele în ceea ce privește măsura în care aceștia sunt afectați în cazul întreruperii aprovizionării cu gaze, precum și interacțiunea acestora cu autoritățile competente și, acolo unde este cazul, cu autoritățile naționale de reglementare pentru fiecare dintre nivelurile de criză definite la alineatul (3);(c) definesc rolul și responsabilitățile autorităților competente și ale celorlalte organisme cărora li s-au delegat sarcini în conformitate cu articolul 2, alineatul (2) pentru fiecare dintre nivelurile de criză definite la alineatul (3) din prezentul articol;(d) asigură faptul că întreprinderile din sectorul gazelor și consumatorii industriali de gaze au suficient timp să reacționeze în situația fiecărui nivel de criză;(e) identifică, dacă este cazul, măsurile și acțiunile necesare pentru a atenua impactul potențial al unei întreruperi în aprovizionarea cu gaze asupra instalațiilor de termoficare și asupra furnizării de energie electrică produsă pe bază de gaze naturale;(f) stabilește procedurile și măsurile detaliate care trebuie urmate pentru fiecare nivel de criză, inclusiv planurile corespunzătoare pentru schimburile de informații;(g) desemnează un manager sau o echipă de criză și definește rolul acestora;(h) identifică contribuția măsurilor bazate pe mecanismele pieței, în special cele enumerate în anexa II, pentru gestionarea situației în cazul nivelului de alertă și pentru ameliorarea situației în cazul nivelului de urgență;(i) identifică contribuția măsurilor care nu au la bază mecanismele pieței, planificate sau care urmează a fi implementate în cazul nivelului de urgență, în special cele enumerate în anexa III, evaluează gradul în care utilizarea măsurilor care nu au la bază mecanismele pieței este necesară pentru a face față crizei, identifică efectele acestora și definește procedurile pentru implementarea lor, ținând cont de faptul că măsurile care nu se bazează pe piață se utilizează numai atunci când măsurile bazate pe mecanismele pieței nu mai pot asigura ele însele aprovizionarea consumatorilor, mai cu seamă a celor protejați;(j) descrie mecanismele utilizate pentru cooperarea cu alte state membre pentru fiecare nivel de criză;(k) detaliază obligațiile de raportare impuse întreprinderilor din sectorul gazelor naturale în cazul nivelurilor de alertă și de urgență;(l) întocmește o listă cu acțiuni predefinite pentru punerea la dispoziție a gazelor în cazul unei situații de urgență, inclusiv contractele comerciale dintre părțile implicate în aceste acțiuni și mecanismele de compensare pentru întreprinderile din sectorul gazelor naturale, dacă este cazul, luând în considerare cu seriozitate confidențialitatea datelor sensibile. Astfel de acțiuni presupun, de exemplu, acorduri transfrontaliere între statele membre și/sau întreprinderile din sectorul gazelor naturale.Planul de urgență se actualizează la fiecare doi ani, dacă împrejurările nu impun o actualizare mai frecventă, astfel încât să reflecte versiunea actualizată a evaluării riscurilor.
 + 
3. Situația de urgență – definireApariția unor evenimente care pot cauza următoarea consecință:a)cerere excepțional de mare; saub)întrerupere semnificativă a furnizării; sauc)afectarea semnificativă a situației livrărilor,și doar cu condiția în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă, în plus, măsuri nebazate pe piață în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze a consumatorilor protejați.
 + 
4. Scenarii de risc┌───────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Scenariu 1 │Defecțiuni pe direcțiile de transport din Federația Rusă │├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Scenariu 2 │Defecțiuni tehnice în Sistemul Național de Transport │├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Scenariu 3 │Dezechilibre în activitatea de înmagazinare a gazelor naturale │├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Scenariu 4 │Condiții meteo extreme │├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Scenariu 5 │Sistarea furnizării de gaze naturale din Federația Rusă către UE │└───────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────┘ + 
5. Niveluri de crizăa)Nivelul de alertă timpurie (alertă timpurie): în cazul în care există informații concrete, sigure și fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările și care ar putea conduce la nivelul de alertă sau de urgență în cazul producerii sale; nivelul de alertă timpurie poate fi activat printr-un mecanism de alertă timpurie.b)Nivelul de alertă (alertă): în cazul unei întreruperi a aprovizionării sau al unei cereri de gaze excepțional de mari care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze întreruperea sau cererea respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață.c)Nivelul de urgență (urgență): în cazul unei cereri excepțional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor și în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită, astfel încât este nevoie să se introducă, în plus, măsuri nebazate pe piață în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze, în special pentru consumatorii protejați.
 + 
6. Câteva informații referitoare la măsurile de garantare în România a securității aprovizionării cu gaze naturale prevăzute de Regulamentul UE nr. 994/2010Legea nr. 123/2012În conformitate cu prevederile art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012, producătorii de gaze naturale sunt obligați să pună cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului clienților casnici, inclusiv cantitățile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantitățile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice destinate consumului populației, în conformitate cu reglementările ANRE și cu respectarea graficului de liberalizare a prețurilor și de asigurare a gazelor naturale pentru aceștia; furnizorii și clienții noncasnici care beneficiază de aceste cantități au obligația respectării destinației acestor cantități de gaze naturale; restul producției proprii realizate de producători, mai puțin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziția pieței concurențiale.Definirea consumatorului protejat în conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 994/2010Consumatorii protejați înseamnă toți consumatorii casnici racordați la o rețea de distribuție a gazelor naturale, și în plus, în cazul în care statul membru respectiv decide astfel, mai pot cuprinde:a)întreprinderile mici și mijlocii, cu condiția ca acestea să fie racordate la o rețea de distribuție a gazelor, și serviciile esențiale, cu condiția ca acestea să fie racordate la o rețea de distribuție sau de transport de gaze și ca acești consumatori suplimentari să nu depășească mai mult de 20% din consumul de total de gaze; și/saub)instalații de termoficare, în măsura în care furnizează energie consumatorilor casnici și consumatorilor menționați la lit. a), cu condiția ca aceste instalații să nu poată funcționa cu alți combustibili și să fie conectate la o rețea de distribuție sau de transport de gaze.Definirea consumatorului protejat în legislația romanăLegea nr. 123/2012 nu definește consumatorul protejat.În conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr. 994/2010, consumatorul protejat înseamnă toți consumatorii casnici care sunt racordați la o rețea de distribuție a gazelor naturale, putând include de asemenea cele două categorii de consumatori menționate la art. 2, pct. 1 lit. a) și b)Consumul de gaze naturale în RomâniaConsumul de gaze naturale în România se prezintă după cum urmează:┌─────────────┬───────────────────────────┐│ AN │ Consum total/MWh*) │├─────────────┼───────────────────────────┤│ 2013 │ 132,603,324 │├─────────────┼───────────────────────────┤│ 2014 │ 127,556,673 │└─────────────┴───────────────────────────┘Notă
──────────
*) Sursa consumurilor: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieței de gaze pe anul 2013 și 2014
──────────
Consumul de gaze naturale pe piața reglementată din România se prezintă după cum urmează:┌─────────────┬───────────────────────────┐│ AN │ Consum total/MWh*) │├─────────────┼───────────────────────────┤│ 2013 │ 50,863,980 │├─────────────┼───────────────────────────┤│ 2014 │ 43,785,650 │└─────────────┴───────────────────────────┘Notă
──────────
*) Sursa consumurilor pe piața reglementată: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieței de gaze pe anul 2013 și 2014
──────────
Până la 31 decembrie 2014, în ceea ce privește categoriile de consumatori de gaze naturale, din piața reglementată făceau parte:● consumatorii casnici care nu și-au exercitat dreptul de eligibilitate, respectiv nu au optat pentru a-și alege furnizorul și să negocieze direct contractele de vânzare-cumpărare cu aceștia;● consumatorii non-casnici care aveau asigurată furnizarea gazelor naturale în baza contractelor-cadru de furnizare și la preț reglementat, respectiv clienții non-casnici care nu și-au exercitat dreptul de eligibilitate (nu au optat pentru a-și alege furnizorul și să negocieze direct contractele de vânzare-cumpărare cu aceștia)Ponderea consumului casnicilor în total consum, se prezintă după cum urmează:┌──────────┬──────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐│ AN │ Consum total/MWh*) │ Consum casnici % *) │ Consum casnici/MWh │├──────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤│ 2013 │ 132,603,324 │ 22,53% │ 29,623,583 │├──────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┤│ 2014 │ 127,556,673 │ 22,34% │ 28,738,518 │└──────────┴──────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┘Notă
──────────
*) Sursa consumurilor și ponderea casnicilor în total consum: rapoartele ANRE de monitorizare ale pieței de gaze
──────────
Începând cu 1 ianuarie 2015, în ceea ce privește categoriile de consumatori de gaze naturale, din piața reglementată mai fac parte doar consumatorii casnici care au asigurate cantitățile de gaze naturale în baza unor contracte cadru și la preț reglementat.Începând cu 1 iulie 2021, și această categorie de consumatori va face parte din piața liberă.Având în vedere faptul că:● în România, în contextul și interpretarea Regulamentului UE nr. 994/2010, consumatorii protejați sunt reprezentați de categoria consumatorilor casnici racordați la un sistem de distribuție;● în România, în conformitate cu prevederile Legii nr. 123/2012, producătorii de gaze naturale au obligația să pună cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului clienților casnici;● în România, ponderea producției interne în total consum este de aproximativ 90%;● consumatorii casnici au asigurate cantitățile din producție internă în conformitate cu prevederile art. 124 alin 1, lit e) din Legea nr. 123/2012;● suplimentar față de obligația producătorilor de a pune cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului clienților casnici, au fost adoptate măsurile indicate la punctul 10 din prezentul Plan de Urgență,în România, în condițiile art. 124 alin 1, lit e) din Legea nr. 123/2012, până la data de 1 iulie 2021, coroborat cu măsurile prevăzute la punctul 10 din Planul de Urgență, furnizarea de gaze naturale pentru consumatorii protejați este garantată și, pe cale de consecință, asigurată.
 + 
7. Rolul și responsabilitățile autorității competente, autorităților publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică și termică relevanți în cadrul nivelurilor de urgențăÎn cadrul nivelului de alertă timpurie și alertă întreprinderile din sectorul gazelor naturale vor avea, în principal, obligațiile ce revin fiecăruia dintre acestea în conformitate cu prevederile legale, descrise la punctul 6 de mai sus.Suplimentar față de obligațiile legale menționate la punctul 6 de mai sus, în cadrul nivelurilor de alertă timpurie și alertă de urgență, rolurile și responsabilitățile autorității competente, autorităților publice centrale, întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, inclusiv ale producătorilor de energie electrică și termică relevanți, sunt următoarele:Nivel Alertă TimpurieProducători gaze naturale● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieOperatori înmagazinare● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieOperator transport și de sistem● va informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● va informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieTRANSGAZ (DOPGN și DNGN)● va informa Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieOperatori sistem de distribuție● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieProducători de energie electrică și termică● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieFurnizori de gaze naturale● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieAutoritatea Competentă● va centraliza informațiile concrete, sigure și fiabile, conform cărora ar putea avea loc un eveniment care ar deteriora în mod semnificativ livrările;● va analiza împreună cu Transgaz informațiile notificate referitoare la evenimentele care ar deteriora în mod semnificativ livrările împreună și, după caz, va declara nivelul de alertă timpurie● va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertă timpurie● va monitoriza împreună și cu sprijinul Transgaz și ANRE modul de îndeplinire a obligațiilor legale și contractuale cere revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale● în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și/sau autoritățile publice va declara, după caz, încetarea nivelului de alertă timpurie● în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și/sau autoritățile publice va declara, după caz, nivelul de alertă.Nivel AlertăProducătorii de gaze naturale:● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării, sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertăOperatori înmagazinare● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertăOperator transport și de sistem● va informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● va informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieTRANSGAZ● va informa Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● va informa ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieOperatori sistem de distribuție● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertăProducători de energie electrică și termică● vor informa DEN, Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● vor informa DEN, Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertă timpurieFurnizori de gaze naturale● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de alertăAutoritatea Competentă● va centraliza informațiile concrete, sigure și fiabile, conform cărora se înregistrează o întrerupere a aprovizionării sau dacă se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● va analiza împreună cu Transgaz informațiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei întreruperi a aprovizionării sau se înregistrează o cerere excepțional de mare care afectează în mod semnificativ situația livrărilor, dar piața este încă în măsură să gestioneze situația respectivă fără a fi nevoie să se recurgă la măsuri care nu se bazează pe piață● va monitoriza împreună și cu sprijinul Transgaz și ANRE modul de îndeplinire a obligațiilor legale și contractuale care revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale● în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și, după caz, autoritățile publice, va declara încetarea nivelului de alertă în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și autoritățile publice și va declara, după caz, nivelul de urgență● va notifica CE cu privire la activarea mecanismului de alertăNivel de UrgențăProducători gaze naturale● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare, sau o întrerupere semnificativă a furnizării, sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăOperatori înmagazinare● vor informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăOperator transport și de sistem● va informa Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● va informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăTRANSGAZ● va informa Autoritatea Competentă și ANRE asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● va informa ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăOperatori sistem de distribuție● vor informa DEN, Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăProducători de energie electrică și termică● vor informa DEN, Transgaz și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăFurnizori de gaze naturale● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă asupra oricărei informații concrete, sigure și fiabile, conform căreia se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● vor informa Transgaz, ANRE și Autoritatea Competentă cu privire la modul de realizare a obligațiilor legale și contractuale pe perioada nivelului de urgențăAutoritatea Competentă● va centraliza informațiile concrete, sigure și fiabile, conform cărora se înregistrează o cerere excepțional de mare sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● va analiza împreună cu Transgaz și ANRE informațiile notificate referitoare la evenimentele care determină înregistrarea unei cereri excepțional de mari sau o întrerupere semnificativă a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor. Toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită● va monitoriza împreună și cu sprijinul Transgaz și ANRE modul de îndeplinire a obligațiilor legale și contractuale cere revin fiecărei întreprinderi din sectorul gazelor naturale● în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și, după caz, autoritățile publice, va declara încetarea nivelului de alertă în baza informațiilor furnizate de întreprinderile din sectorul gazelor naturale și autoritățile publice și va declara, după caz, nivelul de urgență● va notifica CE cu privire la activarea nivelului de urgență● va dispune, în condițiile prevederilor legale, orice măsură necesară și utilă pentru gestionarea nivelului de urgență, respectiv a uneia sau mai multora dintre măsurile identificate la punctul 11● va notifica, în timp real, ANRE și Transgaz, precum și întreprinderile din sectorul gazelor naturale asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgență● va solicita ANRE și Transgaz, precum și întreprinderilor din sectorul gazelor naturale, respectarea prevederilor legale și îndeplinirea măsurilor dispuse pentru gestionarea nivelului de urgență● va notifica CE asupra oricărei măsuri dispuse pentru gestionarea nivelului de urgență
 + 
8. Managerul de crizăManagerul de criză este Autoritatea Competentă care are competență în asigurarea securității energetice a României în domeniul gazelor naturale, respectiv ME prin intermediul Serviciului Autoritate Competentă pentru asigurarea securității în aprovizionarea cu gaze naturale.Date de contact Autoritate Competentă:adresă: Splaiul Independenței, nr. 202 E, sector 6, Bucureștie-mail: cornel.zeveleanu@energie.gov.ro și office.cabinet@energie.gov.roAutoritatea Competentă poate institui prin decizie o echipă de criză pentru gestionarea situațiilor de urgență.În echipa de criză, cu acordul prealabil al întreprinderilor din sectorul gazelor naturale și autorităților publice centrale, pot face parte și câte un reprezentant desemnat al acestora. + 
9. Măsuri reglementate de prevederi legale, necesare asigurării securității aprovizionării cu gaze naturaleUtilizarea contractelor vizând asigurarea securității aprovizionării cu gaze naturalePrevedere legală: art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012Producătorii au obligația să pună cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului clienților casnici, inclusiv cantitățile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantitățile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice destinate consumului populației, în conformitate cu reglementările ANRE și cu respectarea graficului de liberalizare a prețurilor și de asigurare a gazelor naturale pentru aceștia; furnizorii și clienții noncasnici care beneficiază de aceste cantități au obligația respectării destinației acestor cantități de gaze naturale.Contractele încheiate de producători cu furnizorii consumatorilor casnici pentru gazele naturale necesare acoperirii acestei categorii de clienți sunt încheiate în scopul asigurării securității aprovizionării cu gaze naturale.Prevedere legală: Ordinul ANRE nr. 161 din 19 decembrie 2014, pentru aprobarea Metodologiei de alocare a cantităților de gaze naturale rezultate din activitatea de producție necesare acoperirii consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice, destinată consumului populațieiProducătorii de gaze naturale au obligația de a aloca cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție necesare acoperirii consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice, destinată consumului populației în conformitate cu prevederile Ordinului ANRE nr. 161 din 19 decembrie 2014.Utilizarea contractelor de furnizare care pot fi întreruptePrevedere legală: art. 124 alin 1) lit. e) din Legea nr. 123/2012Producătorii au obligația să pună cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului consumatorilor prevăzuți de lege. Aceste contracte nu pot fi întrerupte.Restul producției proprii realizate de producători, mai puțin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, rămasă după respectarea obligației de a pune cu prioritate conform prevederilor legale va fi pusă la dispoziția pieței concurențiale.Contractele de furnizare gaze naturale ale producătorilor având ca sursă producția internă pot fi întrerupte de către producători în cazul în care cantitatea de gaze din producția internă nu poate asigura mai mult decât obligația de prioritate, astfel cum este aceasta reglementată de lege.Utilizarea contractelor de transport gaze naturale care pot fi întreruptePrevedere legală: Ordinul ANRE nr. 16 din 27 martie 2013 privind aprobarea Codului rețelei pentru Sistemul național de transport al gazelor naturale, anexa 1 la Codul rețelei pentru Sistemul Național de Transport – prevederile contractului cadru de transport al gazelor naturaleOperatorul sistemului de transport, acționând în mod prudent și corect, are dreptul să limiteze/întrerupă capacitatea întreruptibilă de transport rezervată de utilizatorul rețelei, în scopul asigurării funcționăriiSNT în condiții de siguranță și echilibru după cum urmează:a)la punctele de intrare/ieșire în/din SNT, în situația în care se înregistrează o diferență între consumul de gaze și sursele disponibile pentru acoperirea acestuia mai mare de 4 milioane m.c. pe o perioadă de una sau mai multe zile consecutive, respectiv o scădere a presiunii gazelor din zonele nodale și de la extremitățile SNT cu 3 până la 6 bari față de perioada imediat anterioară, determinate de următoarele cauze imprevizibile:● diminuarea majoră a surselor de aprovizionare din producția internă, cauzată de accidente, sau din import, cu mai mult de 20% față de cantitățile programate;● consumul excesiv de gaze naturale, ca efect al unor temperaturi extrem de joase la nivelul întregii țări sau în zone însemnate ale țării, pe perioade îndelungate de timp.b)la punctele de interconectare în care este asigurată curgerea fizică bidirecțională, în situația în care suma nominalizărilor corelate pe direcția de ieșire din România este mai mare decât suma nominalizărilor corelate pe direcția de intrare în România cu mai mult decât capacitatea fermă oferită pe direcția de ieșire din România.Operatorul sistemului de transport va notifica UR cu privire la limitarea/întreruperea capacității întreruptibile de transport, precum și cu privire la durata estimată a limitării/întreruperii dispuse, precizând cauzele care au condus la acestea, cu cel puțin 12 ore înainte de momentul întreruperii/limitării efective a capacității întreruptibile de transport.Depozite comerciale – constituire stoc minim de gaze naturale – volumul gazelor înmagazinatePrevederi legale:Ordinul ANRE nr. 14 din 11 martie 2015, pentru aprobarea Metodologiei privind determinarea anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licențelor de furnizare de gaze naturale și pentru titularii licențelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturaleOrdinul ANRE nr. 110 din 17 iulie 2015, privind aprobarea nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licențelor de furnizare și pentru titularii licențelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale, pentru ciclul de înmagazinare 2015-2016a)Titularii licențelor de furnizare gaze naturale care au în portofoliu clienți casnici au obligația să constituie în fiecare an un stoc minim în depozitele de înmagazinare gaze naturale, astfel încât să fie asigurată siguranță și continuitatea aprovizionării cu gaze a clienților casnici/finali (clienți protejați);b)Titularii licențelor de operare sistem de transport al gazelor naturale au obligația să constituie în fiecare an un stoc minim în depozitele de înmagazinare gaze naturale, în vederea asigurării echilibrului fizic al sistemelor de transport al gazelor naturale în perioada sezonului rece.Obligațiile menționate la pct. a) și b) sunt stabilite în conformitate cu metodologia privind determinarea anuală a nivelului stocului minim de gaze naturale pentru titularii licențelor de furnizare gaze naturale și pentru titularii licențelor de operare a sistemelor de transport al gazelor naturale, aprobată prin Ordinul ANRE nr. 14/11 martie 2015.Pentru siguranța aprovizionării cu gaze naturale a clienților casnici/finali (protejați), titularii licențelor de furnizare gaze naturale au obligația de a constitui în depozitele de înmagazinare un stoc minim de gaze naturale, în fiecare an "n", până la data de 31 octombrie inclusiv.ANRE determină anual nivelul stocului minim național de gaze naturale, stabilește obligațiile de constituire a stocului minim național de gaze naturale care revine fiecărui titular de licență de furnizare de gaze naturale și monitorizează și verifică îndeplinirea obligației de constituire a stocului minim de gaze naturale de către aceștia, conform unei proceduri interne.Stocul de gaze naturale se exprimă în MWh și se stabilește pentru fiecare titular al licenței de furnizare gaze naturale, în baza cantităților de gaze naturale efectiv furnizate fiecărei categorii de clienți finali din portofoliul propriu, în anul anterior celui pentru care se stabilește stocul de gaze naturale, conform metodologiei aprobate prin Ordinul ANRE nr. 14/11 martie 2015.Prin Ordinul ANRE nr. 149 din 1 octombrie 2015:● a fost aprobat nivelul stocului minim de gaze naturale pentru ciclul de înmagazinare 2015-2016, la un nivel de 17.477.030,807 MWh, defalcat după cum urmează:a)stoc aferent categoriei de clienți finali casnici – 7.535.760,006 MWh;b)stoc aferent categoriei de clienți finali producători de energie termică, numai pentru cantitățile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice destinate consumului populației – 3.198.492,786 MWh;c)stoc aferent categoriei de clienți finali noncasnici – 6.742.778,015 MWh.● a fost aprobat nivelul stocului minim de gaze naturale pe care titularii licențelor de furnizare care asigură aprovizionarea cu gaze naturale a clienților finali au obligația să îl dețină în depozitele de înmagazinare subterană la sfârșitul ciclului de injecție 2015, inclusiv, prevăzut în anexa care face parte integrantă din ordin.● a fost aprobat stocul de gaze naturale pe care Societatea Națională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" – S.A. are obligația să îl dețină în depozitele de înmagazinare subterană la data de 31 octombrie 2015, inclusiv, la un nivel de 95.000 MWh.Titularii licenței de furnizare a gazelor naturale și Societatea Națională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" – S.A. au obligația să ducă la îndeplinire prevederile Ordinul ANRE nr. 149 din 1 octombrie 2015, iar compartimentele de resort din cadrul ANRE vor urmări respectarea acestuia.Depozite comerciale – alocarea capacităților disponibilePrevedere legală: Decizia ANRE nr. 824/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturaleAlocarea capacităților de înmagazinare se face de către operatorii de înmagazinare, în baza unei metodologii, stabilite în conformitate cu prevederile Deciziei ANRE nr. 824/2004.Ordinea de alocare a capacităților se face de către operatorii de înmagazinare. Ordinea de prioritate:a)operatorul SNT – pentru capacitățile de gaze naturale necesare asigurării permanente a echilibrului SNT;b)producătorii de gaze naturale – pentru cantitățile de gaze naturale necesare desfășurării proceselor tehnologice;c)furnizorii – pentru cantitățile de gaze naturale necesare realizării furnizării clienților finali (casnici);d)consumatorii eligibili – pentru cantitățile necesare consumului propriu;e)furnizorii de pe piața liberă;f)alți solicitanți.Depozite comerciale – stabilirea programelor de extracțiePrevedere legală: Decizia ANRE nr. 824/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturaleLa stabilirea programelor de extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, capacitățile de extracție sunt alocate de către operatorii de înmagazinare, având în vedere următoarea ordine de prioritate:a)operatorul SNT – pentru cantitățile de gaze naturale necesare asigurării permanente a echilibrului fizic al SNT;b)producătorii – pentru cantitățile de gaze naturale necesare desfășurării proceselor tehnologice, dacă acestea nu pot fi asigurate din producția curentă;c)furnizorii și producătorii de energie termică care și-au îndeplinit obligația de constituire a stocului minim stabilită prin ordin al Președintelui ANRE și furnizorii mandatați pentru constituirea stocului minim al altor furnizori, după cum urmează:(i) capacitate de extracție pentru cantitățile din stocul minim constituit pentru segmentul reglementat și pentru CPET din segmentul concurențial achiziționate din înmagazinare de la alți furnizori pentru îndeplinirea stocului minim pentru segmentul reglementat și pentru CPET din segmentul concurențial, la nivelul solicitărilor de extracție;(ii) capacitate de extracție pentru cantitățile din stocul minim constituit pentru NC din segmentul concurențial, la nivelul solicitărilor de extracție;(iii) în cazul în care solicitările de extracție ale furnizorilor și producătorilor de energie termică depășesc capacitățile tehnice de extracție, acestea se alocă proporțional, în funcție de ponderea stocului minim rămas în depozitele de înmagazinare subterană aferent fiecărui furnizor și producător de energie termică care optează pentru achiziția cantității de gaze naturale necesară pentru producerea energiei termice în centralele de cogenerare și în centralele termice destinată consumului populației direct de la producători în totalul obligației de stoc minim și, în cadrul stocului minim constituit de fiecare furnizor/furnizor mandatat în parte, în funcție de structura aferentă celor două categorii, respectiv CPET și NC;d)furnizorii care au constituit stocuri mai mari decât obligația de stoc minim, pentru cantitățile de gaze naturale ce depășesc nivelul obligației de stoc minim aferentă fiecărui furnizor în parte, clienților eligibili și altor solicitanți, la nivelul solicitărilor acestora – în cazul în care există suficientă capacitate de extracție disponibilă după alocarea aferentă primelor niveluri de prioritate, respectiv proporțional cu ponderea stocului rămas în depozitele de înmagazinare subterană aferent fiecărui furnizor – în cazul în care capacitatea de extracție rămasă este insuficientă.În cazul în care, după alocarea capacităților de extracție conform prevederilor alin. (1), rămâne capacitate de extracție disponibilă, iar solicitările ulterioare depășesc nivelul acesteia, capacitatea rămasă disponibilă se va aloca cu prioritate către operatorul SNT și, ulterior, către CPET.
 + 
10. Măsuri care nu au la bază mecanismele pieței pentru nivelul de urgențăAutoritatea Competentă va promova necesitatea adoptării următoarelor măsuri care nu au la bază mecanismele pieței pentru nivelul de urgență, în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor protejați, în special în cazul unei cereri excepțional de mari sau al unei întreruperi semnificative a furnizării sau al unei afectări semnificative a situației livrărilor și în cazul în care toate măsurile bazate pe mecanismele pieței au fost implementate, dar oferta de gaze este insuficientă pentru a satisface cererea rămasă neacoperită a consumatorilor protejați, respectiv:a)definirea în Legea nr. 123/2012 a „consumatorului protejat”, în limitele prevăzute de Regulamentul 994/2010;b)identificarea și evidența clienților protejați se va realiza în conformitate cu reglementările emise de către ANRE.c)producătorii vor pune cu prioritate la dispoziția furnizorilor care au în portofoliu clienți protejați sau clienților protejați din portofoliu propriu cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție necesare acoperirii consumului clienților protejați, în conformitate cu reglementările ANRE și cu respectarea calendarului de liberalizare a prețurilor pentru aceștia; furnizorii și clienții protejați care beneficiază de aceste cantități au obligația respectării destinației acestor cantități de gaze naturale; restul producției proprii realizate de producători, mai puțin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziția pieței concurențiale;d)producătorii de gaze naturale vor avea obligația să încheie cu furnizorii contracte de furnizare distincte pentru cantitățile de gaze naturale destinate consumului clienților protejați;e)furnizorii de gaze naturale vor avea obligația să încheie contracte de furnizare gaze naturale distincte cu clienții protejați;f)utilizatorii de sistem vor avea obligația să încheie cu operatorii sistemelor contracte distincte pentru cantitățile de gaze naturale destinate consumului clienților protejați;g)furnizorii de gaze naturale și clienții care nu intra în categoria clienților protejați vor avea obligația să încheie contracte distincte pentru cantitățile de gaze naturale necesare asigurării integrității fizice a instalațiilor exploatate și/sau a securității mediului care vor produce efecte pe perioada nivelului de urgență (contracte ce vor intra în vigoare în ziua apariției nivelului de urgență și vor înceta în ziua următoare încetării nivelului de urgență);h)Autoritatea Competentă va declara apariția și încetarea nivelului de urgență, pe perioada de criză, prin ordin al ministrului de resort publicat în Monitorul Oficial;i)în situație de criză, pe perioada nivelului de urgență, în scopul de a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a clienților protejați, se suspendă executarea contractelor de furnizare, transport, înmagazinare și distribuție, cu excepția celor amintite la lit. d), f), e) și g) de mai sus.j)în situație de criză, pe perioada nivelului de urgență, producătorii de gaze naturale vor pune cu prioritate la dispoziția furnizorilor care au în portofoliu clienți protejați sau clienților protejați cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție necesare acoperirii consumului clienților protejați, în conformitate cu reglementările ANRE.k)în situație de criză, pe perioada nivelului de urgență, furnizorii care nu au încheiate contracte cu consumatorii protejați și care dispun de gaze naturale vor pune cu prioritate la dispoziția furnizorilor care au în portofoliu clienți protejați sau clienților protejați cantitățile de gaze naturale necesare acoperirii consumului clienților protejați, în conformitate cu reglementările ANRE;l)în situație de criză, pe perioada nivelului de urgență, furnizorii care au încheiate contracte cu consumatorii protejați și care dispun de gaze naturale suplimentare consumului consumatorilor protejați din portofoliul propriu vor pune cu prioritate la dispoziția furnizorilor care au în portofoliu clienți protejați sau clienților protejați cantitățile de gaze naturale necesare acoperirii consumului clienților protejați, în conformitate cu reglementările ANRE;m)în situația în care pe perioada nivelului de urgență, ca rezultat al aplicării lit. j) -k) rămân cantități de gaze naturale disponibile, acestea vor putea fi tranzacționate pe piețe centralizate (piața zilei următoare) și/sau piața de echilibrare, în conformitate cu reglementările ANRE;n)consumul de gaze naturale, pe perioada nivelului de urgență, fără existența unui contract aflat în derulare în conformitate cu prevederile legale constituie infracțiune;o)nerespectarea de către furnizori sau clienți a destinației cantităților de gaze naturale achiziționate din producția internă, în conformitate cu reglementările ANRE, pentru consumul clienților protejați, constituie infracțiune;Autoritatea Competentă va putea adopta măsurile prevăzute la lit. a) – l) de mai sus în condițiile în care prevederile legale naționale permit adoptarea acestor măsuri.Din acest motiv, Autoritatea Competentă analizează promovarea unor modificări ale prevederilor legale în vigoare în vederea asigurării premiselor necesare adoptării măsurilor care nu au la baza mecanismele pieței pentru nivelul de urgență.În plus, Autoritatea Competentă analizează promovarea unor modificări a prevederilor legale în vederea instituirii unei ordini de priorități a garantării aprovizionării cu gaze naturale în interiorul și cadrul consumatorilor protejați, pentru situația în care cantitățile de gaze naturale disponibile pe piață nu asigură necesarul de consum al acestei categorii de consumatori.
 + 
11. Glosar de termeniAutoritate Competentă – ME prin intermediul Serviciului Autoritate CompetentăRegulamentul UE nr. 994/2010 – Regulamentul UE nr. 994/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind măsurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale și de abrogare a Directivei 2004/67/CE a ConsiliuluiME – Ministerului EnergieiLegea nr. 123/2012 – legea energiei electrice și a gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României din data de 19 iulie 2012, cu modificările și completările ulterioareANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul EnergieiTransgaz – Societatea Naționale de Transport Gaze Naturale "Transgaz" – S.A. MediașSNT – Sistemul Național de TransportDEN – Dispecerul Energetic NaționalCPET – clienții casnici și producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice, destinată consumului populațieiCE – Comisia EuropeanăNC – clienți noncasniciUR – utilizator rețea sistem de transport gaze naturale + 
12. AnexaRolul și responsabilitățile întreprinderilor dinsectorul gazelor naturale șiconsumatorilor industriali, inclusiv ale producătorilor de energieelectrică și termică relevanți, conform prevederilor legale în vigoare1. Producători de gaze naturaleProducătorii de gaze naturale au, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să dețină autorizații pentru înființarea conductelor de alimentare din amonte aferente activității de producție a gazelor naturale;b)să asigure operarea conductelor de alimentare din amonte aferente producției de gaze naturale în condiții de siguranță, eficiență și de protecție a mediului;c)să asigure accesul terților la conductele de alimentare în condiții nediscriminatorii, conform reglementărilor în vigoare;d)să desfășoare activități conexe celei de operare a conductelor de alimentare din amonte, conform reglementărilor specific elaborate de ANRE, în limitele drepturilor conferite prin condițiile de valabilitate asociate licenței;e)să pună cu prioritate la dispoziția furnizorilor cantitățile de gaze naturale rezultate din activitatea de producție, necesare acoperirii consumului clienților casnici, inclusiv cantitățile destinate producătorilor de energie termică, numai pentru cantitățile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare și în centralele termice destinate consumului populației, în conformitate cu reglementările ANRE și cu respectarea graficului de liberalizare a prețurilor și de asigurare a gazelor naturale pentru aceștia; furnizorii și clienții noncasnici care beneficiază de aceste cantități au obligația respectării destinației acestor cantități de gaze naturale; restul producției proprii realizate de producători, mai puțin cantitatea de gaze naturale aferentă consumului tehnologic, va fi pus la dispoziția pieței concurențiale;f)să asigure odorizarea gazelor naturale conform reglementărilor în vigoare, pentru gazele naturale predate în punctele de predare-primire comercială a gazelor naturale către clienții racordați direct în conductele din amonte, precum și sistemele de distribuție;Producătorii de gaze naturale au, în principal, următoarele drepturi:a)să elaboreze norme tehnice/comerciale specifice activității proprii;b)să comercializeze gazele naturale rezultate ca urmare a procesului de extracție, în limitele licenței de furnizare;c)să întrerupă funcționarea instalațiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreținere și de reparații, precum și în alte situații prevăzute de lege, cu anunțarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate și, după caz, a clienților;2. Operatori înmagazinareOperatorii de înmagazinare au, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să opereze, să întrețină, să reabiliteze și să modernizeze instalațiile tehnologice de suprafață aferente depozitelor de înmagazinare, în condiții de siguranță, de eficiență și de protecție a mediului;b)să asigure accesul terților la depozitele de înmagazinare, pe baza unor criterii obiective, transparente și nediscriminatorii;c)să publice lista instalațiilor de înmagazinare, sau a unor părți dintre acestea, care sunt oferite spre acces terților;d)să furnizeze informații necesare utilizatorilor sistemului de înmagazinare, pentru acces eficient la sistem;e)să elaboreze și să transmită ANRE planurile de investiții pe 5 ani ale sistemelor pe care le operează; aceste planuri se actualizează anual de către operatori până la sfârșitul lunii decembrie și se aprobă de ANRE.Operatorii de înmagazinare au, în principal, următoarele drepturi:a)să încaseze tariful aferent prestării serviciului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, să întrerupă sau să limiteze prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;b)să elaboreze norme tehnice/comerciale specifice activității proprii și să le supună spre aprobare ANRE;c)să întrerupă funcționarea instalațiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreținere și de reparații, precum și în alte situații prevăzute de lege, cu anunțarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate și, după caz, a clienților;d)să refuze în mod justificat accesul terților la depozitele de înmagazinare, în condițiile legii.3. Operator transport și de sistemOperatorul de transport și de sistem are, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să opereze sistemul de transport și să asigure echilibrul fizic rezidual al acestuia, respectiv programarea, dispecerizarea și funcționarea sistemului de transport în condiții de siguranță;b)să întrețină, să reabiliteze, să modernizeze și să dezvolte sistemul de transport în condiții de siguranță, de eficiență și de protecție a mediului;c)să realizeze, să întrețină și să dezvolte un sistem informatic de monitorizare, comandă și achiziție de date, care să permită monitorizarea și conducerea operativă a funcționării sistemului de transport al gazelor naturale;d)să sigure accesul terților la sistemul de transport, conform reglementărilor specifice în condiții nediscriminatorii, în limitele capacităților de transport și cu respectarea regimurilor tehnologice;e)să asigure racordarea terților la sistemul de transport, conform reglementărilor specifice în condiții nediscriminatorii, în limitele capacităților de transport și cu respectarea regimurilor tehnologice;f)să desfășoare activități conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE, în limitele drepturilor conferite în condițiile de valabilitate asociate licenței;g)să elaboreze și să aplice regimurile optime de transport și de livrare pentru cantitățile de gaze naturale notificate de utilizatorii rețelei, pentru o anumită perioadă, conform contractelor încheiate;h)să elaboreze și să actualizeze acordurile tehnice de exploatare în zona de graniță și să le transmită spre avizare ANRE, anterior intrării în vigoare;i)să întocmească bilanțul de gaze naturale intrate în sistem, și respectiv, ieșite din sistem, conform reglementărilor ANRE;j)să dețină în depozitele subterane sau să asigure achiziția de gaze, inclusiv din import, pentru cantitățile necesare operării și asigurării echilibrului fizic al sistemului de transport, conform reglementărilor specifice aprobate de ANRE;k)să realizeze schimbul de informații cu alți operatori de transport și de sistem interconectați, cu operatorii de înmagazinare GNL, și de distribuție și cu alți colaboratori în domeniul energetic, cu respectarea reglementărilor ENTSO-G privind protocoalele de schimb de informații, rapoartele, structura și procedurile de acces la bazele de date;l)să asigure alocarea capacităților pe conductele de interconectare;m)să asigure aplicarea regulilor privind managementul congestiilor, inclusiv pe conductele de interconectare, precum și a normelor de atribuire a capacităților de pe aceste conducte;Operatorul de transport și de sistem are, în principal, următoarele drepturi:a)să perceapă tarife nediscriminatorii, corespunzătoare serviciilor prestate, să limiteze și/sau să întrerupă prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;b)să refuze accesul terților la sistemul de transport, în condițiile legii;c)să întrerupă sau să limiteze transportul gazelor naturale în condițiile în care sunt periclitate siguranța și integritatea sistemului de transport, conform reglementărilor specifice;d)să întrerupă funcționarea instalațiilor pe timpul strict necesar pentru executarea lucrărilor de întreținere și de reparații, precum și în alte situații prevăzute de lege, cu anunțarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate și, după caz, a clienților;e)să stocheze gaze naturale în sistemul de transport, în condițiile unei reglementări specifice aprobate de ANRE;f)să administreze piața de echilibrare în vederea asigurării echilibrului fizic și menținerii în parametrii operaționali a sistemului, cu efectuarea operațiunilor comerciale respective; evidențele comerciale privind astfel de operațiuni se țin distinct de cele de activitatea de transport.4. Operatori sistem de distribuțieOperatorul de sistem de distribuție are, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să opereze, să întrețină, să repare, să modernizeze și să dezvolte sistemul de distribuție în condiții de siguranță, eficiență economică și de protecție a mediului, activitățile urmând a fi desfășurate în baza autorizațiilor specifice pentru proiectare și execuție a sistemelor de distribuție a gazelor naturale, iar operarea urmând să se desfășoare în baza licenței de distribuție;b)să realizeze interconectări cu alte sisteme, după caz, și să asigure capacitatea sistemului de distribuție pe termen lung;c)să sigure racordarea terților la sistemul de distribuție, conform unor reglementări specifice, în limitele capacităților de distribuție și cu respectarea regimurilor tehnologice;d)să urmărească și să întocmească bilanțul de gaze naturale intrate și, respectiv, ieșite din sistemul de distribuție;e)să preia pentru o perioadă determinată, dar nu mai mult de 2 ani, la solicitarea și conform reglementărilor ANRE, operarea unui sistem de distribuție în cazul în care operatorului inițial i-a fost retrasă licența de distribuție sau a fost reziliat contractul de concesiune;f)să asigure echilibrul permanent al sistemului operat;g)să asigure condițiile de securitate în alimentarea cu gaze naturale;h)să desfășoare activități conexe celei de operare a sistemului, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE, în limitele stabilite prin condițiile de valabilitate asociate licenței;i)să elaboreze și să trimită ANRE planurile de investiții pe 5 ani ale sistemelor pe care le operează; aceste planuri se actualizează anual de către operator până la sfârșitul lunii decembrie și se aprobă de către ANRE;Operatorul de sistem de distribuție are, în principal, următoarele drepturi:a)să desfășoare activități comerciale legate de serviciul de distribuție a gazelor naturale;b)să încaseze contravaloarea tarifelor corespunzătoare serviciilor prestate, să limiteze și/sau să întrerupă prestarea serviciului, conform reglementărilor specifice;c)să întrerupă funcționarea obiectivelor sistemului de distribuție și alimentarea cu gaze naturale a clienților pentru timpul strict necesar executării lucrărilor de întreținere și reparații sau în caz de forță majoră, cu anunțarea prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate și, după caz, clienților;d)să stocheze gaze naturale în sistemele de distribuție, conform reglementărilor aprobate de ANRE;e)în cazul intervențiilor persoanelor neautorizate asupra instalațiilor de reglare-măsurare aflate la limita de proprietate, care pun în pericol siguranța alimentarii cu gaze naturale, operatorul de distribuție este îndreptățit să întrerupă alimentarea, în conformitate cu reglementările specifice ale ANRE;5. Furnizori de gaze naturaleFurnizorul de gaze naturale are, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să încheie contracte de achiziție a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienții săi;b)să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziționate, conform contractelor încheiate;c)să desfășoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe bază de contracte comerciale încheiate conform reglementărilor ANRE;d)să respecte standardele de performanță pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;e)să pună prompt la dispoziția clienților finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare ușor de înțeles, armonizat la nivel național, stabilit de către ANRE;f)să permită clienților, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării și să transmită acestora decontul final de lichidare, în termen de 42 de zile de la data schimbării furnizorului;g)să transmită clienților finali informații transparente privind prețurile/tarifele practicate, după caz, precum și privind condițiile generale de acces și de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;h)să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înșelătoare;Furnizorul de gaze naturale de ultimă instanță are, în principal, obligația respectării următoarelor:a)de a asigura furnizarea gazelor naturale clienților finali, în conformitate cu reglementările ANRE, la prețuri reglementate de ANRE;b)de a furniza, conform reglementărilor ANRE, gaze naturale clienților finali al căror furnizor se afla în situația de a i se retrage licența de furnizare în cursul desfășurării activității sau în orice altă situație identificată de ANRE în care clienții finali nu au asigurată furnizarea de gaze naturale din nicio altă sursă.6. Producători de energie electrică și termicăProducătorul de energie electrică are, în principal, obligația respectării următoarelor:a)să asigure livrările de energie electrică și serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea condițiilor impuse prin licențe, clauze contractuale și reglementări în vigoare;b)în cazul unităților dispecerizabile să oferteze întreaga putere electrică disponibilă pe piața de echilibrare, definită conform reglementărilor emise de autoritatea competentă;c)să oferteze public și nediscriminatoriu pe piața concurențială întreaga energie electrică disponibilă;d)să oferteze nediscriminatoriu serviciile tehnologice de sistem;e)să nu transmită la operatorul de transport și de sistem notificări fizice în dezechilibru negativ față de contractele pe care le au încheiate, cu excepția producătorilor care beneficiază de scheme de sprijin, conform prevederilor legale;f)să mențină o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după caz, o rezervă suficientă de apă, pentru îndeplinirea obligațiilor de producție și furnizare continuă a energiei electrice, prevăzute de reglementările în vigoare;g)să se conformeze, din punct de vedere operativ, cerințelor operatorului de transport și de sistem și să înființeze, după caz, trepte proprii de conducere operativă;h)să transmită ANRE un raport anual de activitate, conform reglementărilor în vigoare, chiar în condițiile în care nu deține licență de producere sau capacitățile sunt transferate altui operator economic.Măsurile pentru realizarea stocurilor de siguranță ale Sistemului Electroenergetic Național în ceea ce privește combustibilii pentru perioada sezonului rece și volumul de apă din lacurile de acumulare, denumit Programul de iarnă în domeniul energetic pentru asigurarea funcționării în condiții de siguranță și stabilitate a Sistemului Electroenergetic Național în perioada sezonului rece, precum și alte măsuri privind nivelul de siguranță și securitate în funcționare a Sistemului Electroenergetic Național sunt stabilite prin Hotărâre a Guvernului României.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x