PLAN DE ACŢIUNE din 30 martie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 1 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 52 21/01/2003
ActulREFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001
ActulREFERIRE LALEGE 188 01/10/2000
ActulREFERIRE LALEGE 36 12/05/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 26 16/01/2019
ActulREFERIT DEHG 609 04/06/2008
ActulREFERIT DESTRATEGIE 04/06/2008
ActulAPROBAT DEHG 231 30/03/2005
ActulCONTINUT DEHG 231 30/03/2005

pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2005-2007*1)



_________*1) Sumele necesare realizării măsurilor prevăzute în Planul de Acţiune, aferente anului 2005, sunt asigurate prin includerea acestora în bugetele instituţiilor responsabile. în ceea ce priveşte măsurile cu termen de realizare în anul 2005 pentru care Planul nu specifică o sumă, finanţarea este inclusă în bugetul existent. Sumele însoţite de menţiunea Necesar Buget 2005" vor fi alocate prin rectificările bugetare din cursul anului 2005. Resursele aferente realizării măsurilor cu termen 2006 sau 2007, care nu sunt asigurate din surse extrabugetare, vor fi incluse în bugetul de stat pentru anii respectivi.DOMENIUL PRIORITAR I: PREVENIRE, TRANSPARENŢĂ, EDUCAŢIE

*Font 7*
Nr.
crt

Obiectiv

Măsură

Termen de
realizare

Resurse

Responsa-
bili

Indicatori
de evaluare a
stadiului realizării
măsurii
1.

Creşterea
transparenţei
şi integrităţii
în
administraţia
publică

1.1. Elaborarea şi aprobarea proiectului de lege
privind atribuirea contractelor de finanţare
nerambursabilă din fondurile publice, care va urmări:
– eliminarea arbitrariului în acordarea
fondurilor publice;
– precizarea unor condiţii şi criterii de
eligibilitate clare şi transparente;
– asigurarea transparenţei întregului proces de selecţie
şi acordare a finanţărilor nerambursabile, inclusiv
prin natura publică a informaţiilor referitoare la
acordarea contractelor;
– creşterea eficienţei controlului administrativ cu
privire la respectarea condiţiilor legale în acest
domeniu;
– consolidarea cooperării dintre structurile cu atribuţii
de control administrativ şi a mecanismului de
transmitere operativă a informaţiilor către organele
de cercetare şi urmărire penală.
Iunie
2005

Bugetul
MJ
existent

MJ
Parteneri:
MFP, CC,
Cancelaria
Primului
Ministru,

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

1.2 Reglementarea alocării fondurilor publice pentru
publicitate, care să includă garanţii de asigurare a
transparenţei precum şi introducerea unui sistem de
sancţiuni în cazul nerespectării prevederilor legale.

Iunie
2005

Bugetul
SGG
existent

SGG
Parteneri:
Convenţia
Organiza-
ţiilor de
Media,
Clubul
Român de
Presă,
ARCA, ASG,
MCC, MJ,
ONG
Proiect de act
normativ supus
dezbaterii
publice

Proiect de act
normativ
aprobat de
către Guvern

1.3 Revizuirea reglementărilor existente privind
finanţarea partidelor politice în sensul:
– reglementării regimului reducerilor pe care
furnizorii de servicii le pot oferi partidelor politice
si candidaţilor;
– stimulării transparenţei în administrarea fondurilor
de campanie, prin reanalizarea plafoanelor de
cheltuieli pentru candidaţi, în funcţie de numărul de
locuitori ai localităţilor sau sectoarelor pentru care
candidează şi prin transparentizarea conturilor în care
se fac donaţii către partide;
– sancţionării:
nerespectării reglementărilor privind
finanţarea partidelor politice şi a campaniilor
electorale;
situaţiilor de conflicte de interese în folosirea
fondurilor publice pentru campanii electorale
de către persoanele care deţin funcţii publice;
– obligativităţii partidelor de a publica şi pe paginile
proprii de web lista donaţiilor şi a rapoartelor de
venituri şi cheltuieli;
– corelării acestor reglementări cu alte reglementări
în vigoare;
– sincronizării activităţilor instituţiilor cu atribuţiuni
legate de validarea mandatelor
Decembrie
2005

Bugetul
MJ
existent

MJ
Parteneri:
MFP, CC,
Cancelaria
Primului
Ministru,
SGG şi
PNA

Proiect de act
normativ supus
dezbaterii
publice
Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

1.4 Publicarea anuală de către Curtea de Conturi a
listelor depuse de partidele politice cu privire la
finanţare (donatorii şi sumele acordate).

Anual,
începând
cu 2006

Bugetul
Curţii
de
Conturi
existent

CC

Publicarea anuală,
în luna iunie, a
listei donatorilor
şi a sumelor
donate partidelor
politice

1.5. Elaborarea şi publicarea de către Curtea de
Conturi a rapoartelor de audit privind finanţarea
partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Anual şi
cu ocazia
campaniilor
electorale
începând
din
mai 2005

Bugetul
Curţii de
Conturi
existent

CC

Publicarea anuală,
a rapoartelor de
către Curtea de
Conturi

1.6. Revizuirea reglementărilor cu privire la achiziţii
publice în sensul armonizării acestora cu directivele
consolidate ale UE şi cu bunele practici europene în
domeniu.

Iunie 2006

Bugetul
MFP
existent

MFP

Proiect de act
normativ supus
dezbaterii publice

Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

1.7. Revizuirea legislaţiei care restricţionează accesul
la informaţiile de interes public pentru definirea
precisă a informaţiilor exceptate de la accesul public.

Iunie 2006

Bugetul
MJ
existent

MJ
Parteneri:
ONG-uri

Proiecte de acte
normative supuse
dezbaterii publice

Proiecte de acte
normative
aprobate de
către Guvern

1.8. Monitorizarea implementării Legii 52/2003
privind transparenţa decizională în administraţia
publică şi a Legii 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public.

Anual, în
luna
aprilie,
incepand
cu 2005

Bugetul
ASG
existent

ASG
Parteneri:
institu-
tiile
publice,
ONG-uri

Raport anual,
publicat în luna
aprilie de ASG

Rapoarte anuale
realizate de către
autorităţile publice
publicate în
conformitate cu
Legea 544/2001 şi
cu Legea 52/2003

Îmbunătăţirea
reacţiei
instituţionale
cu privire la cele
două legi

1.9. Implementarea practicii ghişeelor unice în
administraţia publică acolo unde se constată că
acestea sunt necesare.

Începând cu
mai 2005
până în
decembrie
2007

Bugetul
MAI
existent

MAI –
Unitatea
Centrală
de Reformă
a Adminis-
traţiei
Publice
Parteneri:
toate
autori-
tăţile
publice
care
furnizează
servicii
Raport de
evaluare elaborat
şi publicat

Ghişee unice
devenite
funcţionale,

1.10. Revizuirea legislaţiei cu privire la funcţionarii
publici în sensul armonizării acesteia cu legislaţia şi
cu cele mai bune practici europene, inclusiv cu
privire la:
introducerea metodologiei de evaluare a funcţionarilor
publici pe criterii de performanţă ca bază pentru
evaluarea profesională şi salarizarea corespunzătoare
(recomandare SIGMA);
rotaţia personalului din sectoarele vulnerabile la
corupţie;
consolidarea rolului Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici ca agenţie de monitorizare
avansată, analiză şi raportare.
Decembrie
2007

Bugetele
MAI,
ANFP
existente

MAI
Partener:
ANFP,
ONG-uri

Proiect de lege
aprobat în Guvern

1.11 Realizarea unei evaluări independente cu privire
la instituţiile care realizează controale/inspecţii la
agenţii economici care să propună printre altele:
soluţii pentru evitarea suprapunerilor (unde e
cazul), inclusiv prin modificări legislative
care să le elimine;
implementarea bunelor practici şi a modelelor
de succes din UE şi adaptarea acestora la
contextul românesc;
reanalizarea valorii minime şi maxime a
amenzilor şi stabilirea unor criterii obiective
pentru individualizarea sancţiunii şi reducerea
puterii discreţionare a agentului constatator;
reanalizarea stimulentelor financiare pentru
funcţionarii cu atribuţii de control.
Martie 2006

Necesar
35000
Euro
pentru
bugetul
MFP în
2006

MFP,
Partener
MEC

Publicarea
raportului de
evaluare

Proiecte de
modificare a
actelor normative
supuse dezbaterii
publice

Proiecte de acte
normative
aprobate de către
Guvern

1.12 Realizarea de către structurile de control
administrativ a unor planuri de control pe sectoarele
cele mai vulnerabile potrivit auditului independent
din martie 2005, în cooperare cu PNA, pentru
creşterea calităţii actului de control şi a probelor.

Permanent,
începând cu
Octombrie
2005

Bugetul
PNA
existent
si
bugetul
existent
al
celorlal-
te struc-
turi de
control
Structu-
rile cu
atribu-
tii de
control
adminis-
trativ,
PNA

Planuri de control
aprobate

Acţiuni
întreprinse
conform
planurilor de
control

1.13 Actualizarea strategiilor sectoriale şi a planurilor
de acţiune detaliate privind lupta împotriva corupţiei,
în sectoare publice vulnerabile, cu precădere instituţii
de control şi poliţie. Strategiile vor include în special
revizuirea măsurilor sectoriale existente şi
propunerea unor standarde de integritate mai clare,
modalităţi de evaluare periodică şi indicatori de
măsurare a aplicării standardelor de integritate,
inclusiv folosirea testelor de integritate.
Iunie 2005

Bugetele
MFP, MAI
existente

MFP, MAI

Strategii şi
planuri de acţiune
actualizate şi
aprobate de
instituţiile
responsabile

1.14 Elaborarea unor strategii şi planuri de acţiune
sectoriale detaliate privind lupta împotriva corupţiei
în celelalte sectoare publice considerate vulnerabile
potrivit auditului independent din martie 2005.

Octombrie
2005

Bugetele
institu-
ţiilor
implicate

MAI, MMSSF
MTCT, MS
etc.

Strategii şi
planuri de acţiune
aprobate de
instituţiile
responsabile
1.15 Elaborarea unei strategii actualizate şi a unui
plan de acţiune detaliat privind lupta împotriva
corupţiei în domeniul vamal, pe perioada 2005-2007.
Angajament EUCP

Mai 2005

Buget
existent
AVM

MFP, ANV

Strategie şi plan
de acţiune
aprobate şi
publicate pe site

Raportare către
UE

1.16 Elaborarea sau actualizarea, după caz, a
codurilor de conduită pentru diversele sectoare
publice.

Septembrie
2005

Bugetele
institu-
tiilor
implicate

MAI, MFP,
MMSSF,
MTCT, MS
etc.

Coduri de
conduită
elaborate

1.17 Diseminarea codurilor de conduită în sectoarele
respective, inclusiv prin includerea în pregătirea
profesională specializată a unor componente de
integritate şi anticorupţie pentru sectorul public.

Septembrie
2006

Bugetele
existente
ale
institu-
ţiilor
implicate

MEC, INM,
SNG, INA,
INPPA, MAI
MAE etc.

Coduri de
conduită
diseminate

Personal din
sectoarele
menţionate
instruit

2

Prevenirea
corupţiei în
mediul de
afaceri
Angajament
EUCP

2.1 Revizuirea legislaţiei cu privire la faliment.

Iulie 2005

Bugete
existente
MFP, MJ
PHARE
2002

MFP, MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

2.2 Revizuirea legislaţiei cu privire la reeşalonări şi
scutiri de plată a datoriilor către bugetul de stat care
să includă criterii limitate, clare şi obiective precum
şi garanţii ale transparenţei procedurilor.

Mai 2005

Bugetul
MFP
existent

MFP

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

2.3 Elaborarea şi aprobarea proiectului de lege cu
privire la evaziunea fiscală.

Aprilie
2005

Bugetul
MFP
existent

MFP

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

2.4 Elaborarea şi aprobarea proiectului de lege cu
privire la modificarea Legii 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, în vederea
armonizării legislaţiei cu acquis-ul comunitar şi cu
recomandările FATF.
Angajament EUCP

Aprilie
2005

Bugetul
existent
MJ,
ONPCSB

MJ
Parteneri:
ONPCSB,
PICCJ, MAI
BNR

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

Raportare către
UE

3

Campanii de
informare şi
măsuri
educative

3.1 Campanie de informare publică şi de schimbare a
atitudinii faţă de corupţie.
Angajament EUCP

Mai –
Decembrie
2005

Necesită
resurse
bugetare
suplimen
tare
150.000
Euro

MJ
Parteneri:
ONG-uri

Îmbunătăţirea
gradului de
transmitere a
mesajelor
anticorupţie

Creşterea
gradului de
înţelegere a
mecanismelor
corupţiei

Raportare către
UE

3.2 Continuarea măsurii prevăzute la 3.1 prin
campanii de informare şi de schimbare de atitudine
axate pe teme punctuale.
(posibile teme: dreptul la informare al cetăţeanului,
transparenţă în administraţie, corupţie – instituţii şi
competenţele lor în prevenirea şi combaterea
corupţiei, accesul la instituţii, protecţia avertizorilor,
rolul fiecăruia în combaterea corupţiei etc).
Angajament EUCP

Începând cu
Decembrie
2005

component
a PHARE
2004

MJ
Parteneri:
ONG-uri

Îmbunătăţirea
gradului de
transmitere a
mesajelor
anticorupţie

Creşterea
gradului de
înţelegere a
mecanismelor
corupţiei

Raportare către
UE

3.3 Organizarea unei campanii de prevenţie incluzând
o componentă de integritate şi prevenire a corupţiei,
printr-un proiect pilot în licee care să conducă la
adaptarea programei şcolare privind educaţia civică.

Începând cu
iunie 2005

Necesită
resurse
bugetare
suplimen-
tare-
100.000
Euro

MEdC
Parteneri
MJ, ONG-
uri

Creşterea
(i) nivelului de
cunoaştere a
problematicii
privitoare la
integritate, a
mecanismelor de
prevenire a
corupţiei;
(ii) gradului de
interes şi de
implicare civică
a elevilor.
Noua programă
implementată;
(iii) numărului
de instituţii
de învăţământ
care au introdus
sau implementează
noua programă
DOMENIUL PRIORITAR II: COMBATEREA CORUPŢIEI
4

Creşterea
integrităţii şi
a rezistenţei la
corupţie a
sistemului
judiciar
Angajament
EUCP
4.1 Adoptarea Codului deontologic actualizat al
magistraţilor.
Angajament EUCP

Aprilie
2005

Buget CSM
2005
existent

PHARE
2002

CSM

Cod deontologic
adoptat şi publicat
în Monitorul
Oficial

Raportare către
UE

4.2 Diseminarea Codului Deontologic actualizat în
cele 15 curţi de apel şi prin alte metode.
Angajament EUCP

Mai –
Octombrie
2005

Buget CSM
2005
existent
şi PHARE
2002

CSM

Dezbateri în cele
15 curţi de apel

Diseminarea
Codului
Deontologic

Raportare către
UE

4.3 Modificarea legislaţiei în sensul sporirii
garanţiilor de independenţă a procurorului şi
aplicarea principiului continuităţii şi în faza de
urmărire penală:
1. Stabilirea unor criterii obiective pentru
repartizarea cauzelor către procurori; – Angajament
EUCP
2. Restricţionarea posibilităţilor de redistribuire a
dosarelor sau de preluare a acestora pe linie ierarhică
la cazuri expres şi limitativ prevăzute de lege, cu
introducerea unor prevederi sancţionatoare în cazul
nerespectării dispoziţiilor legale. Introducerea
posibilităţii procurorului de a contesta la CSM
măsura de redistribuire a dosarului dispusă de
procurorul ierarhic superior;
3. Introducerea controlului instanţei cu privire la
actele de infirmare adoptate de procurorul ierarhic
superior la cererea procurorului care efectuează
cercetările în cauză;
4. Reglementarea expresă a posibilităţii procurorului de a
contesta la CSM acţiunea procurorului ierarhic superior
în cazul intervenţiei acestuia, în orice formă, în
desfăşurarea urmăririi penale sau în adoptarea
soluţiei.
Septembrie
2005

Bugetul
MJ
existent

MJ
Parteneri:
MP, CSM

Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

Raportare către
UE

4.4 Consolidarea controlului efectiv şi nemijlocit al
procurorului asupra activităţii de investigare şi
cercetare penală efectuată de poliţia judiciară.

Septembrie
2005

Bugetele
MJ, MAI,
MP
existente

MJ
Parteneri:
MAI, MP

Creşterea rolului
procurorului în
evaluarea
profesională a
poliţistului din
poliţia judiciară

Delimitarea
subordonării
funcţionale de
subordonarea
administrativă
a poliţiei
judiciare
Proiect de
act normativ
supus dezbaterii
publice
Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

4.5 Sesizarea de îndată a procurorului care
instrumentează cazuri de crimă organizată sau
corupţie de către structurile informative şi de
investigaţie prin transmiterea oricăror informaţii şi
suport probator referitoare la săvârşirea unor acte sau
fapte de corupţie sau crimă organizată

Octombrie
2005

Bugetul
existent
al insti-
tutiilor
implicate

CSAT, SRI,
SIE, struc
turile de
informa-
tii depar-
tamentele
MFP, MJ,
MAI,
ONPCSB,
PNA si
PICCJ
Stabilirea
procedurilor de
comunicare

Protocoale
semnate de
instituţiile
implicate

4.6 Elaborarea şi aprobarea proiectului de modificare
şi completare a celor 3 legi privind reforma justiţiei
în sensul:
– stabilirea incompatibilităţii între calitatea de
membru CSM şi funcţiile de conducere la
instanţe şi parchete,
– transparenţa procesului de evaluare a
procurorilor şi judecătorilor,
– modificarea componenţei colegiului de conducere
şi includerea în competenţa acestuia a stabilirii
componenţei secţiilor şi completelor pe baza
principiilor specializării şi asigurării continuităţii;
stabilirea limitativă a cazurilor în care este permisă
modificarea componenţei secţiilor şi a completelor,
– elaborarea şi publicarea de către CSM a unui raport
anual privind activitatea proprie, în scopul asigurării
transparenţei
Aprilie
2005

Bugetul
MJ pentru
2005
existent

MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
adoptat de către
Guvern

4.7 Controlul distribuirii aleatorii a cauzelor de către
instanţe, inclusiv a aplicării principiului continuităţii
completului/judecătorului în soluţionarea cauzelor
Angajament EUCP

Permanent,
trimestrial
începând cu
Aprilie
2005

Bugetele
existente
CSM şi MJ

CSM şi
toate –
instantele
aplicarea
sistemului
de distri-
buire
aleatorie
MJ-funcţi-
onarea
sistemului
din punct
de vedere
tehnic

Rapoarte
elaborate
trimestrial în
2005 şi semestrial
în 2006

Rapoarte
trimestriale
dezbătute de
către CSM.

Eventuale măsuri
corectoare
adoptate de CSM

Raportare către
UE

4.8 Continuarea reformării Direcţiei Generale de
Protecţie şi Anticorupţie, pentru a deveni o unitate de
investigaţii interne modernă şi responsabilă, în
vederea redefinirii competenţelor şi eliminării
suprapunerilor, demilitarizării, precum şi a instituirii
unor mecanisme eficiente de control a activităţii.
Angajament EUCP

August 2005

Bugetul
MJ pentru
2005
existent

MJ

Numirea unui
civil la
conducerea
DGPA

Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

Raportare către
UE

5

Reducerea
numărului de
structuri cu
atribuţii în
lupta împotriva
corupţiei
Angajament
EUCP

5.1 Elaborarea unei evaluări a autorităţilor şi
instituţiilor publice care în prezent deţin competenţe în
domeniile combaterii şi/sau prevenirii corupţiei, în
vederea identificării suprapunerii de atribuţii.

Angajament EUCP

Iunie 2005

component
a PHARE
2003

MJ în
partene-
riat cu
proiectul
PHARE

Raport de
evaluare publicat

Proiect(e) de
act(e) normativ(e)
aprobate de
Guvern

Raportare către
UE

5.2 Revizuirea cadrului legislativ, pe baza
concluziilor evaluării de mai sus, în vederea
redefinirii şi delimitării clare a atribuţiilor, a
raţionalizării activităţii şi a reducerii numărului
acestor instituţii şi autorităţi în vederea limitării
actualei fragmentări instituţionale.
Angajament EUCP

Septembrie
2005

Bugetul
MJ

MJ

Proiecte de lege
supuse dezbaterii
publice

Proiecte de acte
normative
aprobate de către
Guvern

Raportare către
UE

6

Consolidarea
capacităţii
instituţionale a
PNA

6.1 Revizuirea cadrului legislativ existent în sensul:
consolidării independenţei PNA;
Angajament EUCP
reorganizării PNA şi redefinirii resurselor
umane şi financiare necesare funcţionării
eficiente;
delimitării competenţei PNA la marea
corupţie – competenţa materială şi după
calitatea persoanei;
Angajament EUCP
analizării periodice a activităţii PNA şi a
Procurorului General al PNA, inclusiv din punctul
de vedere al performanţelor în administrarea
instituţiei şi al rezultatelor concrete, urmând ca
aceeaşi soluţie să se aplice şi în cazul
Procurorului General al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie;
selectării procurorilor PNA în urma evaluării
performanţelor profesionale ale acestora pe baza
unor criterii obiective;
prevederii unor incompatibilităţi speciale şi a
unor situaţii de conflicte de interese pentru
funcţiile de conducere din PNA, urmând ca
aceeaşi soluţie să se aplice si în cazul
Procurorului General al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
stabilirii unor proceduri clare de colaborare
între PNA şi toate celelalte structuri cu
atribuţii în lupta anticorupţie;
Angajament EUCP
creării unui departament, în cadrul PNA, care să
coordoneze colaborarea PNA cu celelalte instituţii
de luptă împotriva corupţiei;
revizuirii procedurii de numire şi revocare a
Procurorului General al PNA şi asigurării atât a
independenţei cât şi a responsabilităţii acestuia
pentru performanţele PNA.
Iunie 2005

Bugete
MJ,PNA
pentru
2005
existente
PHARE
2003

MJ, MP

Proiecte de lege
supuse dezbaterii
publice

Proiecte de lege
aprobate de către
Guvern

Raportare către
UE

6.2 Pregătirea profesională specializată a personalului
PNA, mai ales cu privire la tipologiile cazurilor de
corupţie şi cooperarea judiciară cu structuri similare
din statele membre
Angajament EUCP

Anual
începând cu
Septembrie
2005

Bugete
PNA
+
compo-
nentă
PHARE
2003 si
PHARE
2004

PNA

Planuri de
pregătire
profesională
specializată
întocmite

Sesiuni de
pregătire
organizate

Personal PNA
specializat

Raportare către
UE

6.3 Îmbunătăţirea sistemului informatic al PNA,
incluzând dezvoltarea bazei de date statistice a PNA
(care să cuprindă evidenţierea unitară pe categorii de
persoane cercetate, trimise în judecată şi condamnate
definitiv pentru infracţiuni de corupţie la nivel înalt,
durata soluţionării şi cuantumul prejudiciilor,
valoarea bunurilor sechestrate şi confiscate pentru
acest tip de infracţiuni, distribuţia cazurilor pe
intervale de valoare a prejudiciului, de valoare a
obiectului infracţiunii (mitei), pe categorii de funcţii
(demnitari/funcţionari etc)).
Angajament EUCP
Anual
începând cu
Decembrie
2005

Bugetul
PNA pe
2005
existent
PHARE
2003
PHARE
2004

PNA
Parteneri:
MJ
instantele
si MP

Echipamente
informatice
livrate, instalate
si funcţionale

Baza de date
funcţională

Raportare către
UE

6.4 Asigurarea resurselor de personal şi financiare
pentru PNA, potrivit evaluărilor efectuate
Angajament EUCP

Permanent

Buget PNA
2005-2007

PNA
Parteneri:
MJ, MFP

Schemă de
personal completă

Resursele
financiare
necesare
funcţionării
alocate

Raportare către
UE

6.5 Redactarea şi publicarea raportului anual de,
activitate al PNA, în special privind rezultatele
combaterii corupţiei la nivel înalt

Angajament EUCP

Anual
incepand cu
Aprilie
2005

Bugetul
PNA
existent

PNA

Raport anual
publicat pe site

Raportare către
UE

Asigurarea
eficienţei
procedurilor
penale,
creşterea
celerităţii în
urmărirea
penală şi în
procesul penal
7.1 Revizuirea Codului de Procedura Penala şi a
altor acte normative incidente pentru a asigura
continuitatea instituţională şi operativitatea în
cercetarea penală a cauzelor care privesc atât
infracţiuni de corupţie, cât şi de crimă organizată;

Iulie 2005

Bugetul
MJ

MJ, MP

Proiecte de lege
supuse dezbaterii
publice

Proiecte de lege
aprobate de către
Guvern

7

7.2. Revizuirea Codului de Procedură Penală şi a
altor acte în vederea reducerii duratei procedurilor
(reducerea numărului căilor de atac pentru anumite
cauze şi a motivelor de amânare, stabilirea unor
condiţii stricte pentru solicitarea strămutării şi
recuzării etc.) în toate cauzele penale.
Angajament EUCP

Iulie 2005

Bugetul
MJ
existent

MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

Raportare către
UE

8

Combaterea
corupţiei prin
mijloace
administrative

Angajament
EUCP

8.1 Revizuirea cadrului legislativ în sensul
desemnării unei instituţii abilitate să verifice şi să
controleze declaraţiile de avere, de interese, stările de
incompatibilitate, precum şi să asigure protecţia
persoanelor din cadrul instituţiilor şi autorităţilor
publice care semnalează încălcări ale legii
(avertizorii de integritate). Revizuirea regimului de
sancţiuni administrative astfel încât să se asigure
efectul descurajator.

Iunie 2005

Bugetul
MJ
existent

MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

Raportare către
UE

8.2 Crearea instituţiei desemnate la punctul 8.1 şi
alocarea de resurse umane şi financiare necesare
funcţionării

Octombrie
2005

Necesar
pentru
Bugetul
Institu-
ţiei
desemnate
in 2005:
1.750.000
euro

Instituţia
desem-
nata la
punctul
8.1

Instituţia dotată
cu: sediu,
echipamente,
buget

Schema de
personal
completată

Raportare către
UE

8.3 Evaluarea anuală a activităţii instituţiei
menţionate la punctul 8.1 prin:
Publicarea raportului de activitate
Realizarea unui audit independent care să
evalueze organismul desemnat din punctul de
vedere al performanţei manageriale.

Anual
începând cu
Iunie 2006

Bugetul
Institu-
tiei de-
semnate
la punct.
8.1
pentru
2006

Instituţia
desemnata
la pun-
ctul
8.1

Numărul de
verificări
întreprinse
defalcat pe
categorii de
persoane
verificate şi de
sesizări
soluţionate,
defalcat pe
categorii de
autori

Raport de
activitate
publicat

Raportul de
audit publicat

DOMENIUL PRIORITAR III: COOPERARE INTERNĂ ŞI COORDONARE INTERNAŢIONALĂ
9

Coordonarea şi
monitorizarea
implementării
SNA 2005-
2007 şi a
planului de
acţiune

9.1 Transformarea CNPC într-un consiliu inter-
instituţional, sub autoritatea Primului Ministru şi în
coordonarea Ministrului Justiţiei, având ca atribuţii
coordonarea şi monitorizarea implementării SNA
2005-2007, inclusiv a strategiilor şi planurilor
sectoriale, precum şi monitorizarea aplicării riguroase
a legislaţiei anticorupţie.
Angajament EUCP
Martie 2005

Bugetul
MJ
existent

MJ

Proiect de act
normativ aprobat
de către Guvern

Raportare către
UE

9.2 Evaluarea progresului în implementarea SNA
2005-2007 şi a legislaţiei anticorupţie, precum
şi actualizarea SNA 2005-2007 în măsura în care
necesitatea rezultă din evaluare

Anual,
noiembrie

Bugetul
MJ
existent

MJ si
celelalte
institutii
incluse in
consiliul
interinsti
tutional
coordonare
şi monito-
rizare a
implemen-
tării SNA
2005-2007
Raport de
evaluare publicat

10

Implementarea
completă a
tuturor
instrumentelor
anticorupţie
ale UE, ONU,
CoE şi OECD
10.1 Implementarea recomandărilor formulate în
cadrul celei de-a doua runde de evaluare GRECO
(Angajament EUCP) şi a recomandărilor
MONEYVAL

Decembrie
2007

Bugetele
existente
MAI, MJ,
MP

MJ
Parteneri:
MAE, CSM,
ONPCSB

Recomandări
GRECO
îndeplinite

Recomandări
MONEYVAL
îndeplinite

10.2 Cooperare şi cooperare la nivel regional a
activităţii de prevenire şi combatere a corupţiei în
cadrul instituţiilor Pactului de Stabilitate SPAI

Anual,
începând cu
2005

Bugetele
MJ, MAE,
MP
existente
MJ
Parteneri:
MAE, MP

Nr. de întâlniri/
tematici/
dezbateri pe an

10.3 Elaborarea unui proiect de modificare a Legii
nr. 36/1995 a notarilor publici şi activităţii notariale în
sensul eliminării imunităţii notarilor
Angajament EUCP

Mai 2005

Bugetul
MJ pentru
2005

MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

Raportare către
UE

10.4 Elaborarea unui amendament de modificare a
Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, în
sensul eliminării imunităţii executorilor judecătoreşti

Mai 2005

Bugetul
MJ
pentru
2005
existent
MJ

Amendament
legislativ
prezentat în
Parlament

10.5 Revizuirea Codului Penal, a Codului de
Procedura Penală şi a altor acte normative incidente
pentru implementarea răspunderii penale a persoanei
juridice, inclusiv în ceea ce priveşte corupţia în
sectorul privat
Angajament EUCP

Iulie 2005

Bugetul
MJ
pentru
2005
existent

MJ

Amendamente
legislative
aprobate de către
Guvern

Raportare către
UE

10.6 Implementarea obligaţiilor asumate prin
Convenţia de la Merida
Angajament EUCP

Decembrie
2007

Bugetul
MJ
existent

MJ

Proiect de lege
supus dezbaterii
publice

Proiect de lege
aprobat de către
Guvern

Raportare către
UE

       TOTAL NECESAR BUGET pentru anul 2005: 2.000.000 EURO

LISTĂ ABREVIERIANFP Agenţia Naţională a Funcţionarilor PubliciANV Autoritatea Naţională a VămilorARCA Asociaţia Română pentru Comunicaţii AudiovizualeASG Agenţia pentru Strategii GuvernamentaleBNR Banca Naţională a RomânieiCC Curtea de ConturiCNPC Consiliul Naţional de Prevenire a CriminalităţiiCSAT Consiliul Suprem de Apărare a ŢăriiCSM Consiliul Superior al MagistraturiiEUCP Document de Poziţie Comună a Uniunii Europene(European Union Common Position)INA Institutul Naţional de AdministraţieINM Institutul Naţional al MagistraturiiINPPA Institutul Naţional pentru Pregătirea Profesională a AvocaţilorMAE Ministerul Afacerilor ExterneMAI Ministerul Administraţiei şi InternelorMCC Ministerul Culturii şi CultelorMEC Ministerul Economiei şi ComerţuluiMEdC Ministerul Educaţiei şi CercetăriiMFP Ministerul Finanţelor PubliceMJ Ministerul JustiţieiMMSSF Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi FamilieiMP Ministerul PublicMS Ministerul SănătăţiiMTCT Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi TurismuluiONG Organizaţii NonguvernamentaleONPCSB Oficiul de Prevenire şi Combaterea a Spălării BanilorPICC Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi JustiţiePNA Parchetul Naţional AnticorupţieSGG Secretariatul General al GuvernuluiSIE Serviciul de Informaţii ExterneSNG Şcoala Naţională de GrefieriSRI Serviciul Român de InformaţiiSNA Strategia Naţionala Anticorupţie_______________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x