PLAN-CADRU DE ACŢIUNE din 15 martie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 3 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 132 07/04/2005
ActulREFERIRE LALEGE 272 21/06/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 100 15/03/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 100 15/03/2006

în vederea reintegrării sociale a copiilor străzii



Grupul ţintă avut în vedere este reprezentat de copiii care trăiesc şi/sau muncesc pe stradă, împreună sau nu cu familia lor, respectiv:a) familii cu copii în stradă;b) copiii străzii – cei care trăiesc permanent în stradă şi nu întreţin nici un fel de legături cu familia;c) copii în stradă – cei care se află circumstanţial în stradă şi care păstrează legături ocazionale cu familia;d) copii pe stradă – cei care se află permanent pe stradă trimişi de familie pentru a câştiga bani prin diverse munci, cerşit sau mici furturi.Obiective generale:● Analiza situaţiei copiilor aflaţi în stradă;● Intervenţia în vederea controlului şi ameliorării acesteia;● Prevenirea situaţiilor similare.Obiective operaţionale:● reducerea numărului de copii aflaţi în stradă;● crearea/dezvoltarea/diversificarea unor servicii specializate, adresate acestei categorii de copii, la nivelul primăriilor sectoarelor Municipiului Bucureşti/ consiliilor judeţene/DGASPC-uri;● specializarea personalului implicat în activitatea de evaluare, protejare, recuperare şi reintegrare a copiilor străzii;● înfiinţarea în cadrul DGASPC-urilor de echipe stradale/servicii sociale stradale, cuprinse în organigramă.Acţiuni premergătoare implementării planului de acţiune:■ înfiinţarea şi operationalizarea serviciului social stradal, conform prevederilor Ordinului nr. 132/2005 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind serviciile destinate protecţiei copiilor străzii apărut în M.O. bis nr. 743/16.08.2005;■ instruirea/pregătirea poliţiştilor comunitari cu privire la prevederile Legii nr. 272/2004 privind promovarea şi protecţia drepturilor copilului de către ANPDC în colaborare cu IGP;■ stabilirea echipelor de intervenţie şi a modului de colaborare a acestora;■ informarea părinţilor cu privire la obligaţiile şi sancţiunile Legii nr. 272/2004 „alin. (1) Îndemnul ori înlesnirea practicării cerşetoriei de către un minor sau tragerea de foloase de pe urma practicării cerşetoriei de către un minor se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani; alin. (2) Recrutarea ori constrângerea unui minor la cerşetorie se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani; Dacă fapta prevăzută la alin. (1) sau (2) este săvârşită de un părinte sau de reprezentantul legal al minorului, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani, pentru fapta prevăzută la alin. (1), şi de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi pentru fapta prevăzută la alin. (2). Art. 133 Fapta părintelui sau a reprezentantului legal al unui copil de a se folosi de acesta pentru a apela în mod repetat la mila publicului, cerând ajutor financiar sau material, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi interzicerea unor drepturi”;.■ identificarea zonelor de risc (zonele frecventate de copii ai străzii);■ înaintarea către instanţele judecătoreşti a dosarelor în vederea decăderii din drepturi a părinţilor copiilor aflaţi pe stradă.ACŢIUNI CONCRETE DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A SITUAŢIEI COPIILORSTRĂZII (2006-2008)

         
  Nr. Activităţi Responsabili Termen propus de ANPDC
  1 Înfiinţarea unui Centru de coordonare care va funcţiona ca serviciu non-stop ce se adresează beneficiarilor indirecţi (comunitate, poliţie, jandarmerie, ONG etc). Centrul va funcţiona în subordinea Primăriei generale a capitalei, amenajarea şi dotarea spaţiului va fi realizată de către ANPDC iar asigurarea permanenţei funcţionării serviciului va fi făcută de către specialişti din cadrul DGASPC-urilor celor şase sectoare care vor beneficia de formare în cadrul programului contractat de ANPDC. Centrul va fi dotat cu telefon şi va avea o bază de date cu informaţii punctuale (câte locuri sunt în cadrul serviciilor, unde au fost semnalate ultimele cazuri, componenţa nominală a echipelor stradale şi informaţii cu privire la activitatea curentă a acestora. Activităţile şi normele de funcţionare vor fi aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti Primăria Generală a Municipiului Bucureşti ANPDC Trimestrul I 2006
  2 Înfiinţarea, prin hotărâre de consiliu local, în cadrul fiecărei Direcţii Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a unui compartiment specializat pe copiii străzii (minimum 3 specialişti) iar la nivelul sectoarelor Municipiului Bucureşti, a unui serviciu social stradal în care să activeze minim 8 specialişti Consiliile Locale Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Trimestrul II 2006
  3 Operaţionalizarea centrelor existente şi evaluarea situaţiei grupurilor ţintă la nivelul fiecărui oraş. În evaluarea grupurilor ţintă se va avea în vedere timpul cât au stat în stradă, judeţul de origine, starea sănătăţii, eventuala stare infracţională. Copiii nu vor sta în spaţiile destinate evaluării mai mult de 72 de ore (în situaţii speciale, acest termen se poate prelungi până la 15 zile) ANPDC Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Trimestrul II 2006
  4 Acţiunile vor fi pregătite de către DGASPC-uri împreună cu secţiile de poliţie (poliţia comunitară). Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului IGP (IJP/DGPMB – şefii secţiilor de poliţie comunitară) Organizaţiile neguvernamentale autorizate Trimestrul II 2006
  Locul şi ora acţiunilor vor fi stabilite de comun acord de către Şefii Secţiilor de Poliţie şi de directorul DGASPC.
  Acţiunile se vor efectua succesiv la perioade scurte de timp şi la ore diferite.
  Din echipe pot face parte şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate cu activitate şi experienţă în protecţia/reintegrarea socială a copiilor străzii care desfăşoară programe de asistenţă socială în raza sectorului/judeţului respeciv
  5 Identificarea zonelor de intervenţie şi aproximarea numărului de copii aflaţi în stradă Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Inspectoratele de Poliţie ANPDC Trimestrul II 2006
  6 Pregătirea periodică a acţiunilor. Consiliile locale Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului IGP (IJP/DGPMB – Şefii Secţiilor de poliţie) Permanent
  Frecvenţa intervenţiilor în stradă va fi corelată cu plecarea copiilor aduşi la acţiunile precedente în spaţiile de evaluare.
  Mijloacele de transport cu care copiii vor fi duşi în Centre vor fi puse la dispoziţie de către DGASPC-uri şi secţiile de Poliţie
  7 Luarea măsurilor de protecţie pentru copiii proveniţi din stradă. Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Comisiile pentru Protecţia Copilului Instanţele judecătoreşti Poliţia Transporturi Permanent
  Protejarea în centrele de urgenţă/rezidenţiale (inclusiv centrele organizaţiilor neguvernamentale), precum şi transferul copiilor străzii spre alte instituţii specializate se va face prin decizie a directorului DGASPC respectiv prin hotărâre a Comisiei pentru Protecţia Copilului şi/sau prin hotărâre dată de instanţa judecătorească din judeţul/sectorul în care se află instituţia.
  În cazul în care este necesar transferul copilului într-o instituţie de ocrotire din alt judeţ, deplasarea se va face sub protecţia poliţiei; în această situaţie, copilul va fi însoţit de asistenţii sociali ai DGASPC judeţului de rezidenţă al acestuia
  8 Stabilirea identităţii copiilor proveniţi din stradă (declararea tardivă a naşterii, identificarea părinţilor, efectuarea anchetelor sociale etc.) Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Inspectoratul General de Informatizare şi evidenţa populaţiei şi structurile locale ale acestuia Institutul de Medicină Legală şi laboratoarele teritoriale pentru medicină legală Permanent
  9 Supravegherea şi asistarea copiilor proveniţi din stradă, în vederea reintegrării lor sociale. Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia copilului Comisia pentru protecţia Copilului Permanent
  Specialiştii serviciilor publice specializate vor întocmi şi prezenta comisiei pentru Protecţia Copilului rapoarte bilunare cu privire la evoluţia copiilor proveniţi din stradă
  10 Analizarea situaţiei copiilor străzii în cadrul comisiilor pentru protecţia copilului sau a instanţei judecătoreşti în cazul părinţii care refuză să îşi dea acordul conform legii: "În situaţia în care părinţii sau reprezentantul legal al Copilului refuză sau împiedică în orice mod efectuarea verificărilor de către reprezentanţii direcţiei generale de asistenţă socială şi Protecţia copilului, iar aceştia stabilesc că există motive temeinice care să susţină existenţa unei situaţii de pericol iminent pentru copil, datorată abuzului şi neglijării, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează Instanţa judecătorească, solicitând emiterea unei ordonanţe preşedinţiale de plasare a copilului în regim de urgenţă la o persoană, la o familie, la un asistent maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial, licenţiat în condiţiile legii; În termen de 48 de ore de la data executării ordonanţei preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în regim de urgenţă, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează instanţa judecătorească pentru a decide cu privire la: înlocuirea plasamentului în regim de urgenţă cu măsura plasamentului, decăderea totală sau parţială din exerciţiul drepturilor părinteşti" Comisia pentru protecţia copilului instanţa judecătorească Trimestrul II 2006
  11 Încheierea unor convenţii de colaborare între serviciile publice specializate, DGASPC-uri şi organizaţiile neguvernamentale cu activitate şi experienţă în protecţia/reintegrarea socială a copiilor străzii. Specialiştii serviciilor publice specializate vor colabora cu lucrătorii stradali şi asistenţii sociali ai organizaţiilor neguvernamentale; copiii vor putea fi plasaţi în centrele rezidenţiale ale acestora. de asemenea, în baza convenţiilor de colaborare, organizaţiilor neguvernamentale le vor fi repartizate anumite zone în care să desfăşoare activităţi specifice, în vederea monitorizării şi intervenţiei Consiliile locale De sector Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în parteneriat cu Organizaţiile neguvernamentale Comisiile pentru Protecţia Copilului Trimestrul II 2006
  12 Crearea/dezvoltarea unor servicii de consiliere şi suport pentru părinţi, adresate inclusiv familiilor copiilor aflaţi pe stradă. Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în parteneriat cu Organizaţiile neguvernamentale Permanent
  Aceste servicii pot fi realizate în parteneriat cu organizaţii neguvernamentale autorizate să desfăşoare activităţi în domeniul protecţiei copilului
  13 Organizarea unor cursuri de pregătire a lucrătorilor sociali stradali/a personalului centrelor Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Drepturilor Copilului Semestrul II 2006
  14 Elaborarea unor instrumente de lucru unitare, necesare în activităţile de monitorizare şi reintegrare socială a copiilor străzii (fişa copilului, baza de date etc.) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Organizaţii neguvernamentale Semestrul I 2006
  În realizarea acestora vor colabora specialiştii organizaţiilor publice şi private cu experienţa în domeniu
  15 Crearea condiţiilor necesare pentru implementarea proiectului cu finanţare externă "Iniţiativa Copiii Străzii", prin ratificarea acordului de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, încheierea acordurilor de împrumut subsidiar între Ministerul Finanţelor Publice şi ANPDC, înfiinţarea unităţii de management a proiectului, elaborarea manualului de implementare a proiectului şi demararea procedurilor de selectare a subproiectelor care urmează să fie implementate Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Drepturilor Copilului Ministerul Finanţelor Publice Semestrul II 2006
  16 Obţinerea aprobării BDCE pentru lista cu judeţele/ sectoarele şi subproiectele care urmează să fie implementate, începerea întocmirii studiilor de fezabilitate pentru aceste subproiecte şi demararea semnării convenţiilor de implementare, stabilirea ONG-urilor şi a altor parteneri care participă la proiect, începerea implemetării subproiectelor ANPDC Consiliile Judeţene/ Consiliile Locale DGASPC Semestrul I 2007
  17 Finalizarea primelor subproiecte, pregătirea personalului din noile servicii, monitorizarea activităţii subproiectelor finalizate ANPDC Consiliile Judeţene/ Consiliile Locale DGASPC Semestrul II 2007

Rezultate aşteptate:■ scăderea numărului de familii cu copii în stradă, a copiilor proveniţi din familii care cerşesc şi/sau muncesc în stradă precum şi a copiilor aflaţi permanent în stradă, până în luna decembrie 2006 prin protejarea lor în sistemul de protecţie şi prin reintegrarea lor în familie;■ implementarea cadrului de acţiune la nivelul Municipiului Bucureşti şi la nivel naţional prin stabilirea unor direcţii clare de colaborare între sectoare şi Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, Inspectoratele Judeţene de Poliţie şi DGASPC-uri;■ încheierea de convenţii de colaborare între serviciile publice specializate şi organizaţiile neguvernamentale şi adoptarea unei metodologii de lucru comune;■ actualizarea bazei de date cu privire la evidenţa copiilor străzii şi monitorizarea situaţiei acestora existentă în cadrul Centrului de Coordonare şi Informare din Bucureşti şi crearea bazei de date la nivel naţional;■ prevenirea revenirii în stradă a copiilor;■ dezvoltarea de noi servicii destinate copiilor străzii/în cadrul proiectului "Iniţiativa copiii străzii" se vor înfiinţa la nivel naţional aproximativ 20 de centre care pot oferi adăpost de zi şi de noapte pentru circa 300 de copii, se vor organiza cursuri de instruire a circa 150 de asistenţi sociali în activităţi specifice, în special în domeniul prevenirii şi eliminării dependenţei de droguri.ACŢIUNI DE INFORMARE CU PRIVIRE LA DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞIRESPONSABILITĂŢILE GRUPURILOR TINTĂ

         
  Nr. Activităţi Responsabili Termen
  1. Acţiuni de informare a părinţilor aflaţi cu copii în stradă Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (serviciul social stradal) Permanent
    Acţiunile de informare se vor face de către fiecare DGASPC (care îşi vor desemna echipe pentru acest lucru), şi vor avea loc într-o etapă premergătoare acţiunilor prevăzute mai sus.
    Astfel, părinţii vor fi atenţionaţi şi informaţi cu privire la prevederile legii, vor fi informaţi cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au şi care sunt consecinţele pe care le vor suporta în cazul în care mai sunt găsiţi în stradă în una din situaţiile menţionate pe tot parcursul planului cadru (exploatarea copiilor sub orice formă, etc.)
    IGP (IJP/DGPMB – Poliţiştii comunitari
    Informaţiile oferite părinţilor aflaţi cu copii în stradă sau părinţilor ai căror copii sunt pe stradă (ceea ce implică verificări la domiciliu) trebuie să includă următoarele prevederi ale Legii nr. 272/2004 privind promovarea şi protecţia drepturilor copilului:
    Art. 132 alin. (1) Îndemnul ori înlesnirea practicării cerşetoriei de către un minor sau tragerea de foloase de pe urma practicării cerşetoriei de către un minor se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani; alin. (2) Recrutarea ori constrângerea unui minor la cerşetorie se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani; Dacă fapta prevăzută la alin. (1) sau (2) este săvârşită de un părinte sau de reprezentantul legal al minorului, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani, pentru fapta prevăzută la alin. (1), şi de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru fapta prevăzută la alin. (2).
   
   
    Art. 133 Fapta părintelui sau a reprezentantului legal al unui copil de a se folosi de acesta pentru a apela în mod repetat la mila publicului, cerând ajutor financiar sau material, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi interzicerea unor drepturi. Prevederile art. 132 şi 133 vor fi comunicate copiilor şi părinţilor care îşi exploatează copii obligându-i să cerşească. Prevederile art. 64 şi 94 vor fi comunicate copiilor care muncesc pe stradă (spălat parbrize, cărat/descărcat, vânzare la tarabe pe stradă sau în pieţe etc.), şi părinţilor acestora şi au în vedere condiţiile în care se poate lua o măsură de protecţie specială pentru copilul aflat în una din situaţiile menţionate.
   
   
    Art. 64 alin. (1) Plasamentul copilului în regim de urgenţă este o măsură de protecţie specială, cu caracter temporar, care se stabileşte în situaţia copilului abuzat sau neglijat (…). alin. (3) Pe toată durata plasamentului în regim de urgenţă se suspendă de drept exerciţiul drepturilor părinteşti, până când instanţa judecătorească va decide cu privire la menţinerea sau la înlocuirea acestei măsuri şi cu privire la exercitarea drepturilor părinteşti.
   
    Art. 94 alin. (2) În situaţia în care persoanele prevăzute la alin. (1) refuză sau împiedică în orice mod efectuarea verificărilor de către reprezentanţii direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, iar aceştia stabilesc că există motive temeinice care să susţină existenţa unei situaţii de pericol iminent pentru copil, datorată abuzului şi neglijării, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează instanţa judecătorească, solicitând emiterea unei ordonanţe preşedinţiale de plasare a copilului în regim de urgenţă la o persoană, la o familie, la un asistent maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial, licenţiat în condiţiile legii; În termen de 48 de ore de la data executării ordonanţei preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în regim de urgenţă, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează instanţa judecătorească pentru a decide cu privire la: înlocuirea plasamentului în regim de urgenţă cu măsura plasamentului, decăderea totală sau parţială din exerciţiul. În situaţia în care atât copiii, cât şi părinţii refuză serviciile de informare şi consiliere (pe stradă, la domiciliu sau la DGASPC) în mod repetat (2-3 ori), iar prezenţa în stradă a fenomenului cerşetoriei şi exploatării copiilor continuă, se recomandă aplicarea prevederilor menţionate anterior şi luarea deciziilor de plasament în regim de urgenţă pentru aceste cazuri, conform legislaţiei în vigoare.
   
  2. Informarea cu privire la drepturile de care pot beneficia familia şi copiii acesteia (alocaţia de stat pentru copii, alocaţia complementară, venitul minim garantat, facilităţi pentru copiii care urmează cursurile şcolare: burse sociale, cornul şi laptele, rechizite şcolare, precum şi instituţiile şi autorităţile cărora li se pot adresa, pentru a putea beneficia de aceste drepturi) Campanii de informare a comunităţii cu privire la acţiunile destinate copiilor străzii, a serviciilor pe care le oferă DGASPC-urile şi ONG-urile, precum şi posibilităţile de sesizare a cazurilor de copii ai străzii de către opinia publică. Direcţiile de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Serviciile Publice de Asistenţă Socială Permanent
    ISJ
    DSP
    IJP
    Organizaţiile neguvernamentale

Rezultate aşteptate:> realizarea de pliante, banere, broşuri, spoturi tv;> scăderea numărului de părinţi cu copii aflaţi în stradă;> creşterea numărului de copii ai străzii beneficiari ai serviciilor de protecţie a copiilor;> conştientizarea cetăţenilor cu privire la importanţa semnalării cazurilor de copii ai străzii;> încheierea unor convenţii de colaborare între linia verde pentru protecţia copilului unde se pot semnala cazurile de copii ai străzii şi echipele stradale. ––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x