ORDONANȚA nr. 77 din 28 august 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 619 din 30 august 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 27 05/03/2004
ActulACTUALIZEAZA PEOG 77 28/08/2003
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 107 din Constituție și al art. 1 pct. III.11 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adopta prezenta ordonanță. + 
Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 48/2002, se modifica și se completează după cum urmează:1.Articolul 2 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 2(1)Potrivit prezentei ordonanțe, prin discriminare se înțelege orice deosebire, excludere, restricție sau preferință, pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV sau apartenență la o categorie defavorizată, care are ca scop sau efect restrângerea ori înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social și cultural sau în orice alte domenii ale vieții publice.(la 14-03-2004,
Alineatul (1) din Articolul 2 , Punctul 1. , Articolul I a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
(1^1)Dispoziția de a discrimina persoanele pe oricare dintre temeiurile prevăzute la alin. (1) este considerată discriminare în înțelesul prezentei ordonanțe.(la 14-03-2004,
Articolul 2 din Punctul 1. , Articolul I a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
(2)Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonanțe, prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane, pe baza criteriilor prevăzute la alin. (1), față de alte persoane, în afară cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare.(3)Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizeaza nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate față de alte persoane, grupuri de persoane sau comunități atrage răspunderea contravențională conform prezentei ordonanțe, dacă nu intra sub incidența legii penale.(3^1)Constituie hărțuire și se sancționează contravențional orice comportament pe criteriu de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, apartenență la o categorie defavorizată, vârstă, handicap, statut de refugiat ori azilant sau orice alt criteriu care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant ori ofensiv.(la 14-03-2004,
Articolul 2 din Punctul 1. , Articolul I a fost completat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
(4)Orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta bazată pe doua sau mai multe criterii prevăzute la alin. (1) constituie circumstanță agravantă la stabilirea răspunderii contravenționale dacă una sau mai multe dintre componentele acesteia nu intra sub incidența legii penale.(5)Constituie victimizare și se sancționează contravențional conform prezentei ordonanțe orice tratament advers, venit ca reacție la o plângere sau acțiune în justiție cu privire la încălcarea principiului tratamentului egal și al nediscriminării.(la 14-03-2004,
Alineatul (5) din Articolul 2 , Punctul 1. , Articolul I a fost modificat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
(6)Prevederile prezentei ordonanțe nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie și a dreptului la informație.(7)Măsurile luate de autoritățile publice sau de persoanele juridice de drept privat în favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei comunități, vizând asigurarea dezvoltării lor firești și realizarea efectivă a egalității de sanse a acestora în raport cu celelalte persoane, grupuri de persoane sau comunități, precum și măsurile pozitive ce vizează protecția grupurilor defavorizate nu constituie discriminare în sensul prezentei ordonanțe.(8)În înțelesul prezentei ordonanțe eliminarea tuturor formelor de discriminare se realizează prin:a)prevenirea oricăror fapte de discriminare, prin instituirea unor măsuri speciale, inclusiv a unor acțiuni afirmative, în vederea protecției persoanelor defavorizate care nu se bucura de egalitatea sanselor;b)mediere prin soluționarea pe cale amiabila a conflictelor apărute în urma săvârșirii unor acte/fapte de discriminare;c)sancționarea comportamentului discriminatoriu prevăzut în dispozițiile alin. (1)-(5).
2.Articolul 4 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 4În înțelesul prezentei ordonanțe, categorie defavorizată este acea categorie de persoane care fie se afla pe o poziție de inegalitate în raport cu majoritatea cetățenilor datorită diferențelor identitare față de majoritate, fie se confrunta cu un comportament de respingere și marginalizare.
3.Articolul 9 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 9Prevederile art. 5-8 nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului angajatorului de a refuza angajarea unei persoane care nu corespunde cerințelor ocupationale în domeniul respectiv, atât timp cat refuzul nu constituie un act de discriminare în sensul prezentei ordonanțe, iar aceste măsuri sunt justificate obiectiv de un scop legitim și metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare.
4.Literele c), d), e), f) și g) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:c)refuzul de a vinde sau de a închiria un teren sau imobil cu destinație de locuinta, cu excepția situației în care aceasta restrangere este justificată obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare;d)refuzul de a acorda un credit bancar sau de a încheia orice alt tip de contract, cu excepția situației în care aceasta restrangere este justificată obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare;e)refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de teatre, cinematografe, biblioteci, muzee și expoziții, cu excepția situației în care aceasta restrangere este justificată obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare;f)refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de magazine, hoteluri, restaurante, baruri, discoteci sau de orice alți prestatori de servicii, indiferent dacă sunt în proprietate privată ori publică, cu excepția situației în care aceasta restrangere este justificată obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare;g)refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la serviciile oferite de companiile de transport în comun – prin avion, vapor, tren, metrou, autobuz, troleibuz, tramvai, taxi sau prin alte mijloace -, cu excepția situației în care aceasta restrangere este justificată obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare;5.La capitolul II, după articolul 19 se introduce secțiunea a VI-a "Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii" cu următorul cuprins: + 
Articolul 19^1Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii este autoritatea naționala care investigheaza și sancționează contraventional faptele sau actele de discriminare prevăzute în prezenta ordonanță. + 
Articolul 19^2În exercitarea atribuțiilor sale, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii își desfășoară activitatea în mod independent, fără ca aceasta să fie îngrădită sau influentata de către alte instituții ori autorități publice. + 
Articolul 19^3Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii este responsabil cu aplicarea și controlul respectării prevederilor prezentei ordonanțe în domeniul sau de activitate, precum și în ceea ce privește armonizarea dispozițiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminarii. + 
Articolul 19^4În vederea combaterii faptelor de discriminare, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii își exercită atribuțiile în următoarele domenii:a)prevenirea faptelor de discriminare;b)medierea faptelor de discriminare;c)investigarea, constatarea și sancționarea faptelor de discriminare;d)monitorizarea cazurilor de discriminare;e)acordarea de asistența de specialitate victimelor discriminarii.
6.Alineatul (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 20(1)Contravențiile prevăzute la art. 5-8, art. 10, art. 15 alin. (1), (3) și (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 și 19 se sancționează cu amendă de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei, dacă discriminarea vizează o persoană fizică, respectiv cu amendă de la 4.000.000 lei la 40.000.000 lei, dacă discriminarea vizează un grup de persoane sau o comunitate.(la 14-03-2004,
Alineatul (1) din Articolul 20 , Punctul 6. , Articolul I a fost modificat de Punctul 5, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
7.Alineatul (3) al articolului 20 va avea următorul cuprins:(3)Dispozițiile prezentei ordonanțe se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.(la 14-03-2004,
Alineatul (3) din Punctul 7. , Articolul I a fost modificat de Punctul 6, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
8.Alineatul (4) al articolului 20 va avea următorul cuprins:(4)Abrogat.(la 14-03-2004,
Alineatul (4) din Punctul 8. , Articolul I a fost abrogat de Punctul 7, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
9.La articolul 20, după alineatul (4) se introduc alineatele (5) și (6) cu următorul cuprins:(5)La cererea agenților constatatori, reprezentanții legali ai autorităților și instituțiilor publice și ai agenților economici supuși controlului, precum și persoanele fizice au obligația, în condițiile legii:a)sa pună la dispoziție orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectivului controlului;b)sa dea informații și explicații verbale și în scris, după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul controlului;c)sa elibereze copiile documentelor solicitate;d)să asigure sprijinul și condițiile necesare bunei desfășurări a controlului și să-și dea concursul pentru clarificarea constatărilor.(6)Nerespectarea obligațiilor prevăzute la alin. (5) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.(la 14-03-2004,
Alineatul (6) din Punctul 9. , Articolul I a fost modificat de Punctul 8, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
9^1.La articolul 21, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4)Dovada discriminării se poate face prin orice mijloc de probă, inclusiv înregistrări audio și video.(la 14-03-2004,
Articolul I a fost completat de Punctul 9, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
9^2.Articolul 22 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 22(1)Organizațiile neguvernamentale care au ca scop protecția drepturilor omului sau care au interes legitim în combaterea discriminării au calitate procesuală activă în cazul în care discriminarea se manifestă în domeniul lor de activitate și aduce atingere unei comunități sau unui grup de persoane.(2)Organizațiile prevăzute la alin. (1) au calitate procesuală activă și în cazul în care discriminarea aduce atingere unei persoane fizice, la cererea acesteia din urmă.
(la 14-03-2004,
Articolul I a fost completat de Punctul 9, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
9^3.Titlul capitolului III va avea următorul cuprins: + 
Capitolul IIIDispoziții procedurale și sancțiuni(la 14-03-2004,
Articolul I a fost completat de Punctul 9, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 27 din 5 martie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004
)
10.La capitolul IV, după articolul 24 se introduce articolul 25 cu următorul cuprins: + 
Articolul 25La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abroga orice alte dispoziții contrare.
 + 
Articolul IIOrdonanța Guvernului nr. 137/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 48/2002 și cu cele aduse prin prezenta ordonanță, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prezentei ordonanțe în Parlament, dându-se articolelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Președintele Consiliului Național
pentru Combaterea Discriminarii,
Cristian Jura
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Șerban Mihailescu
p. Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
București, 28 august 2003.Nr. 77.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x