În temeiul art. 108 alin. (3) din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 413/2023 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. +
ARTICOL UNICArticolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 55/2007 privind înființarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorității pentru străini și a Oficiului National pentru Refugiați, precum și modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007, aprobată cu completări prin Legea nr. 347/2007, cu completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 2(1)Activitatea Inspectoratului General pentru Imigrări constituie serviciu public și se desfășoară în interesul persoanei și al comunității, în sprijinul instituțiilor statului, exclusiv pe baza și în executarea legii.(2)În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Inspectoratul General pentru Imigrări cooperează cu alte structuri din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și cu alte instituții ale statului care au atribuții în asigurarea ordinii de drept, colaborează în acest sens cu cetățenii și poate încheia acorduri cu instituții similare din străinătate, precum și cu organizații internaționale, în condițiile legii.(3)În scopul soluționării cererilor adresate structurilor teritoriale pentru imigrări, având ca obiect admisia și reglementarea dreptului de ședere al străinilor, inclusiv încadrarea în muncă și detașarea acestora, precum și exercitarea dreptului la liberă circulație de către cetățenii Uniunii Europene, Spațiului Economic European și cetățenii Confederației Elvețiene și membrii acestora de familie pe teritoriul României, Inspectoratul General pentru Imigrări, în calitate de furnizor de servicii publice, pune la dispoziția publicului, în mediul online, o aplicație informatică, pentru a permite efectuarea programărilor în vederea depunerii cererilor, precum și depunerea documentelor necesare evaluării cererii.(4)Pentru prelucrările de date cu caracter personal realizate în cadrul aplicației informatice prevăzute la alin. (3), Inspectoratul General pentru Imigrări este operator de date cu caracter personal.(5)Prin intermediul aplicației informatice prevăzute la alin. (3) se colectează numele, prenumele, adresa de e-mail ale solicitantului sau ale reprezentantului legal, precum și datele personale ce se regăsesc în documentele anexate solicitării, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și a cetățenilor Confederației Elvețiene, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 204/2020 privind stabilirea unor măsuri de aplicare a Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, în materie de reglementare a dreptului de intrare și ședere pe teritoriul României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 77/2021, cu completările ulterioare, respectiv Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările și completările ulterioare, în funcție de scopul solicitării.(6)Datele referitoare la programare se stochează pe teritoriul României pentru o perioadă de 3 ani, iar documentele anexate se păstrează potrivit nomenclatorului arhivistic aprobat la nivelul Inspectoratului General pentru Imigrări, în conformitate cu Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7)Aplicația informatică prevăzută la alin. (3) este dezvoltată astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(8)Evidența prevăzută la alin. (7) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a se verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(9)Inspectoratul General pentru Imigrări adoptă măsurile de securitate necesare în legătură cu gestionarea și utilizarea aplicației prevăzute la alin. (3), potrivit următoarelor principii:a)confidențialității – asigurarea accesului la date numai pentru persoanele autorizate potrivit atribuțiilor de serviciu; … b)integrității – asigurarea exactității și caracterului complet al informațiilor, precum și a metodelor de prelucrare; … c)identificării și autentificării – asigurarea identificării și autentificării tuturor utilizatorilor în mod corespunzător, în funcție de competențe, înainte de efectuarea oricărei prelucrări. … (10)Informațiile conținute de evidența prevăzută la alin. (7) se șterg după o perioadă de 3 ani de la introducerea acestora, cu excepția cazului în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor.(11)Inspectoratul General pentru Imigrări stabilește proceduri interne pentru asigurarea conformității cu dispozițiile prezentului articol și ale legislației din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(12)Procedurile prevăzute la alin. (11) includ obligativitatea ca responsabilul cu protecția datelor desemnat la nivelul Inspectoratului General pentru Imigrări să verifice semestrial, prin sondaj, prelucrările realizate de personalul propriu.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de statBucurești, 25 ianuarie 2024.Nr. 7.––