ORDONANȚĂ nr. 7 din 25 ianuarie 2012

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/02/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 77 din 31 ianuarie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDONANTA 4 31/01/2025
ActulACTUALIZEAZA PEOG 7 25/01/2012
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere obligația adoptării și publicării până la data de 27 februarie 2012 a actelor cu putere de lege cu privire la transpunerea în legislația națională a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 284/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță stabilește un cadru de sprijinire a implementării și utilizării pe teritoriul României a sistemelor de transport inteligente, denumite în continuare STI, în mod coerent și coordonat cu sistemele similare implementate și utilizate la nivelul Uniunii Europene, și prevede condițiile generale necesare în acest scop.(2)Prezenta ordonanță stabilește măsurile necesare pentru ca specificațiile care urmează a fi adoptate de Comisia Europeană conform prevederilor Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport, denumită în continuare Directiva STI, pentru acțiuni în cadrul domeniilor prioritare și, după caz, standardele necesare prevăzute de Directiva STI să se aplice serviciilor și aplicațiilor STI din România în momentul implementării acestora.(3)Prezenta ordonanță se aplică serviciilor și aplicațiilor STI în domeniul transportului rutier, precum și interfețelor acestora cu alte moduri de transport, fără a aduce atingere aspectelor legate de securitatea națională sau celor necesare în domeniul apărării.(4)Prezenta ordonanță reglementează tipurile de date, serviciile STI și zonele geografice specifice acoperite în domeniile prioritare prevăzute la art. 2. Lista tipurilor de date, incluzând zonele geografice acoperite specifice, este prevăzută în anexa nr. 5 și lista serviciilor STI, incluzând zona geografică specifică acoperită, este prevăzută în anexa nr. 6.(la 03-02-2025,
Articolul 1 a fost completat de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 2(1)În sensul prezentei ordonanțe, următoarele domenii constituie domenii prioritare pentru elaborarea și utilizarea de specificații și standarde:a)Domeniul prioritar I – serviciile STI de informare și de mobilitate;b)Domeniul prioritar II – serviciile STI de gestionare a călătoriilor, a transportului și a traficului;c)Domeniul prioritar III – serviciile STI pentru siguranța și securitatea rutieră;d)Domeniul prioritar IV – serviciile STI de mobilitate cooperativă, conectată și automatizată.(la 03-02-2025,
Alineatul (1) , Articolul 2 a fost modificat de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
(2)Sfera de aplicare a domeniilor prioritare este prevăzută în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 3În cadrul domeniilor prioritare, următoarele acțiuni constituie acțiuni prioritare pentru elaborarea și utilizarea de specificații și standarde, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 1:a)furnizarea unor servicii la nivelul Uniunii Europene de informare cu privire la călătoriile multimodale;b)furnizarea unor servicii la nivelul Uniunii Europene de informare în timp real cu privire la trafic;c)furnizarea de date și proceduri către utilizatori, în mod gratuit, atunci când este posibil, precum și a unor informații minime universale în materie de trafic, referitoare la siguranța rutieră;d)furnizarea în mod armonizat a unui sistem eCall interoperabil la nivelul Uniunii Europene;e)furnizarea unor servicii de informare referitoare la spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale;f)furnizarea unor servicii de rezervare de spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale. + 
Articolul 4În sensul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)sisteme de transport inteligente sau STI – sisteme în cadrul cărora se aplică tehnologii ale informației și comunicațiilor în domeniul transportului rutier, inclusiv infrastructură, vehicule și utilizatori, în gestionarea traficului și gestionarea mobilității, precum și pentru interfețe cu alte moduri de transport;b)interoperabilitate – capacitatea sistemelor și a proceselor comerciale care se află la baza acestora de a face schimb de date, informații și cunoștințe, făcând posibilă continuitatea serviciilor STI;(la 03-02-2025,
Litera b) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
c)aplicație STI – un instrument operațional pentru aplicarea STI;d)serviciu STI – furnizarea unei aplicații STI într-un cadru organizațional și operațional bine definit pentru a contribui la siguranța utilizatorilor, la eficiență, la o mobilitate durabilă ori la confort sau pentru a facilita sau a sprijini operațiunile de transport și de călătorie;(la 03-02-2025,
Litera d) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
e)furnizor de servicii STI – orice furnizor, public sau privat, de servicii STI;f)utilizator de STI – orice utilizator de aplicații sau servicii STI, inclusiv călătorii, participanții la trafic vulnerabili, utilizatorii și operatorii infrastructurii de transport rutier, administratorii parcurilor de vehicule și operatorii serviciilor de urgență;g)participanți la trafic vulnerabili – participanți la trafic nemotorizați, cum ar fi pietonii și cicliștii, precum și motocicliștii și persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă ori cu capacitate de orientare redusă;h)dispozitiv nomad – un dispozitiv portabil de comunicare ori de informare, care poate fi adus în interiorul vehiculului pentru a ajuta la conducerea acestuia și/sau la operațiunile de transport;i)platformă – o unitate aflată la bord sau în exterior, care permite implementarea, furnizarea, exploatarea și integrarea aplicațiilor și serviciilor STI;j)arhitectură – proiectul conceptual care definește structura, comportamentul și integrarea unui sistem dat în mediul său înconjurător;k)interfață – un dispozitiv între sisteme, care asigură mijlocul prin care acestea se pot conecta și pot interacționa;l)compatibilitate – capacitatea generală a unui dispozitiv sau a unui sistem de a lucra cu un alt dispozitiv ori sistem fără a fi necesare modificări;m)continuitatea serviciilor – capacitatea de a asigura un serviciu neîntrerupt în rețelele de transport în întreaga Uniune Europeană;n)date rutiere – date referitoare la caracteristicile insfrastructurii rutiere, inclusiv la semnele de circulație fixe și la caracteristicile de reglementare ale acestora privind siguranța, precum și la infrastructura de reîncărcare și realimentare cu combustibili alternativi;(la 03-02-2025,
Litera n) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
o)date privind traficul – date anterioare și în timp real referitoare la caracteristicile traficului rutier;p)date privind călătoria – date de bază, precum orare și tarife ale mijloacelor de transport în comun, necesare în vederea furnizării de informații privind călătoriile multimodale înaintea și în timpul călătoriei, pentru a facilita planificarea, rezervarea și adaptarea acesteia;q)specificație – o măsură obligatorie prin care sunt stabilite dispoziții cuprinzând cerințe, proceduri și orice alte norme relevante;r)standard – un standard astfel cum este definit la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE și 93/15/CEE ale Consiliului și a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE și 2009/105/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului și a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(la 03-02-2025,
Litera r) , Articolul 4 a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
s)sisteme de transport inteligente cooperative sau STI-C – sisteme de transport inteligente care le permit utilizatorilor STI să interacționeze și să coopereze prin schimburi de mesaje securizate și de încredere, fără a avea cunoștințe anterioare unii despre ceilalți și în mod nediscriminatoriu;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
ș)serviciu STI-C – un serviciu STI furnizat prin intermediul STI-C;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
t)disponibilitatea datelor – existența datelor într-un format digital care poate fi citit automat;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
ț)punct național de acces – interfață digitală, care constituie un punct de acces la date, astfel cum este definit la art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și adoptarea unor măsuri necesare pentru înființarea punctului național de acces, conform regulamentelor delegate de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
u)accesibilitatea datelor – posibilitatea de a solicita și de a obține date într-un format digital care poate fi citit automat;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
v)serviciu de mobilitate digital multimodal – un serviciu care furnizează informații referitoare la datele privind traficul și călătoriile, cum ar fi amplasarea echipamentelor de transport, orele, disponibilitatea sau tarifele pentru mai multe moduri de transport, care pot include caracteristici care permit efectuare de rezerve sau de plăți sau emiterea de bilete;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
w)informații de bază – informații care intră în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe și care sunt considerate relevante pentru informarea utilizatorilor drumurilor și utilizatorilor STI, inclusiv de autoritățile cu competențe în domeniul rutier, în cazul în care acestea sunt responsabile pentru astfel de informații;(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
x)drum principal – drumuri naționale principale, astfel cum sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. d) pct. (i) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care nu face parte din rețeaua rutieră transeuropeană globală.(la 03-02-2025,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 5(1)Serviciile și aplicațiile STI, inclusiv Punctul Național de Acces, se implementează cu respectarea principiilor și specificațiilor prevăzute în anexa nr. 2.(2)Autoritățile prevăzute la art. 8 alin. (1) care implementează serviciile și aplicațiile STI, prin intermediul Consiliului de coordonare pentru STI, denumit în continuare CC STI, cooperează cu entitățile celorlalte state membre, prin realizarea unor proiecte de coordonare sprijinite de Uniunea Europeană, și, dacă este cazul, cu părțile interesate relevante, cu privire la aspectele operaționale ale punerii în aplicare a specificațiilor adoptate de Comisia Europeană, respectiv standardele și profilurile armonizate la nivelul Uniunii Europene, definițiile, metadatele, cerințele comune de calitate și aspectele legate de interoperabilitatea arhitecturilor punctelor naționale de acces, condițiile pentru schimbul de date, accesul securizat, precum și activitățile comune de formare și informare.(3)În ceea ce privește cerințele aplicabile furnizorilor de date, utilizatorilor de date și furnizorilor de servicii STI prevăzute în specificații, autoritățile prevăzute la art. 8 alin. (1) realizează proiectele de cooperare referitoare la practicile de evaluare a conformității cu cerințele respective, la dezvoltarea de mecanisme pentru asigurarea respectării cerințelor și la aspecte referitoare la cooperarea transfrontalieră.(la 03-02-2025,
Articolul 5 a fost modificat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 5^1(1)Datele pentru fiecare zonă geografică sunt publicate în Punctul Național de Acces de către furnizorii de date, cu respectarea tipului și a termenelor prevăzute în anexa nr. 5.(2)Furnizorii de date au obligația de a actualiza, fără întârziere, datele publicate în Punctul Național de Acces.(3)Furnizorii de date care publică opțional în Punctul Național de Acces și alte tipuri de date, distincte de cele prevăzute la alin. (1), respectă termenele din anexa nr. 5 și le actualizează ori de câte ori este necesar.(4)Termenele prevăzute în anexa nr. 5 se aplică numai pentru infrastructura existentă. Pentru infrastructurile noi, datele prevăzute în anexa nr. 5 sunt publicate în Punctul Național de Acces la data deschiderii circulației rutiere.(5)Furnizorii de servicii STI se asigură că serviciile STI menționate în anexa nr. 6 sunt implementate pentru zona geografică acoperită cât mai curând posibil și, în orice caz, până cel târziu la datele corespunzătoare stabilite în această anexă.(la 03-02-2025,
Actul a fost completat de Punctul 6. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 6(1)Prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul operării aplicațiilor și serviciilor STI care fac obiectul prezentei ordonanțe se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 a Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și cu prevederile Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare, numai în măsura în care o astfel de prelucrare este necesară pentru buna funcționare a aplicațiilor, serviciilor și acțiunilor STI prevăzute în anexa nr. 1, în vederea garantării siguranței sau a securității rutiere și a serviciilor extinse de gestionare a traficului, a mobilității sau a incidentelor.(2)Entitățile care utilizează specificațiile adoptate în temeiul prezentei ordonanțe, respectiv furnizorii de date, utilizatorii de date și furnizorii de servicii STI, au obligația de a stabili categoriile de date care se referă la prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel cum sunt definite la art. 4 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2016/679.(3)Înainte de utilizarea datelor prevăzute la alin. (2), entitățile au obligația de a realiza analiza impactului unei astfel de prelucrări asupra protecției persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.(4)Entitățile prevăzute la alin. (2), care implementează serviciile și aplicațiile STI, au obligația de a proteja datele cu caracter personal împotriva utilizării abuzive, inclusiv împotriva accesului neautorizat, modificării sau pierderii acestora.(5)În cazul în care anonimizarea nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau scopurile prelucrării datelor nu pot fi îndeplinite cu date anonimizate, datele sunt pseudonimizate, cu condiția ca pseudonimizarea să fie fezabilă din punct de vedere tehnic și scopurile prelucrării datelor să poată fi realizate prin utilizarea datelor pseudonimizate.(6)În cazul în care anonimizarea este fezabilă din punct de vedere tehnic, iar scopurile prelucrării datelor sunt îndeplinite cu date anonimizate se utilizează datele anonimizate.(la 03-02-2025,
Articolul 6 a fost modificat de Punctul 7. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 7În cazul implementării și utilizării aplicațiilor și serviciilor STI care fac obiectul prezentei ordonanțe, aspectele legate de răspundere prevăzute în specificațiile ce urmează a fi adoptate potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) sunt tratate în conformitate cu prevederile legislației Uniunii Europene și cu cele naționale relevante în vigoare, în special cu prevederile Legii nr. 240/2004 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele defecte, republicată. + 
Articolul 8(1)Se constituie CC STI, structură fără personalitate juridică, organizat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, alcătuit din reprezentanți ai:(la 03-02-2025,
Partea introductivă a alineatului (1) , Articolul 8 a fost modificată de Punctul 8. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
a)Ministerului Transporturilor și Infrastructurii;b)Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale;c)Ministerului Administrației și Internelor;d)Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului;e)Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri;f)Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;g)Ministerului Mediului și Pădurilor;h)Ministerului Sănătății;i)Ministerului Apărării Naționale;j)Serviciului de Telecomunicații Speciale;k)Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM);l)Agenției Spațiale Române (ROSA);m)Asociației de Standardizare din România (ASRO);n)Institutului Național de Statistică;o)Federației Autorităților Locale din România;p)Asociației Municipiilor din România;q)Asociației Orașelor din România;r)Asociației Comunelor din România;s)Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România.(2)CC STI are ca atribuție principală asigurarea coordonării, la nivel național, a acțiunilor necesare implementării prezentei ordonanțe și realizării cooperării între autoritățile care au responsabilități în domeniile în legătură cu care se implementează servicii și aplicații STI care fac obiectul prezentei ordonanțe.(2^1)În măsura în care nu s-a adoptat nicio specificație cu privire la domeniile prioritare, CC STI poate colabora inclusiv cu părțile interesate relevante, în ceea ce privește domeniile respective.(la 03-02-2025,
Articolul 8 a fost completat de Punctul 9. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
(3)Atribuțiile, precum și modul de organizare și funcționare a CC STI se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(4)Membrii CC STI își desemnează reprezentanții în CC STI în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.(5)Reprezentanții desemnați conform alin. (4) sunt la nivel de secretar de stat sau asimilat acestuia, președintele sau împuternicitul acestuia, după caz, și câte un membru supleant.(6)Reprezentanții instituțiilor publice și ai structurilor asociative prevăzute la alin. (1), atât titulari, cât și supleanți, sunt desemnați de către conducătorii acestora, prin act administrativ, după caz. În absența membrului titular, membrul supleant participă cu drepturi depline la ședințele CC STI.(7)Președinția CC STI este asigurată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și vicepreședinția de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale.(8)Secretariatul CC STI este asigurat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin direcția de specialitate desemnată în acest sens prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.(9)CC STI își poate constitui un grup de lucru interinstituțional alcătuit din experți desemnați de către conducătorii instituțiilor publice sau ai structurilor asociative prevăzute la alin. (1).(10)CC STI poate fi sprijinit în activitatea sa de un grup tehnic cu rol consultativ alcătuit din reprezentanți la nivel înalt ai furnizorilor relevanți de servicii STI, ai asociațiilor de utilizatori, ai operatorilor de transport, ai constructorilor de autovehicule, ai partenerilor sociali, ai asociațiilor profesionale și ai altor entități interesate.(11)Componența CC STI poate fi modificată și/sau completată prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 9(1)CC STI prezintă Comisiei Europene, până la data de 21 martie 2025, un raport privind punerea în aplicare a prezentei ordonanțe, precum și principalele activități și proiecte naționale referitoare la domeniile prioritare și la disponibilitatea datelor și serviciilor prevăzute în anexele nr. 5 și 6.(2)Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite în formatul prevăzut în anexa nr. 4.(3)Ulterior trimiterii raportului prevăzut la alin. (2), CC STI prezintă Comisiei Europene, la fiecare trei ani, rapoarte privind progresele înregistrate referitoare la punerea în aplicare a prezentei ordonanțe și a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acesteia.(la 03-02-2025,
Articolul 9 a fost modificat de Punctul 10. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 10Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.(la 03-02-2025,
Articolul 10 a fost modificat de Punctul 11. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
*Prezenta ordonanță transpune Directiva 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 207 din 6 august 2010.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul administrației și internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul comunicațiilor și societății informaționale,
Valerian Vreme
Ministrul dezvoltării regionale și turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul sănătății,
Ritli Ladislau
Ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul mediului și pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul apărării naționale,
Gabriel Oprea
Ministrul afacerilor europene,
Leonard Orban
București, 25 ianuarie 2012.Nr. 7. + 
Anexa nr. 1
DOMENII PRIORITARE
1.Domeniul prioritar I: servicii STI de informare și de mobilitateSpecificațiile și standardele pentru serviciile STI de informare și de mobilitate pentru pasageri includ următoarele:1.1.Specificațiile pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE, inclusiv serviciile de informare cu privire la călătoriile multimodale la nivelul UE;Definirea cerințelor necesare pentru a pune la dispoziția utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, servicii de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE corecte și servicii similare corecte care oferă informații, posibilitatea rezervării sau funcții de achiziționare pentru mai mulți operatori de transport în cadrul aceluiași mod de transport, pe baza:1.1.1.disponibilității și accesibilității, pentru furnizorii de servicii STI, a datelor existente și corecte privind traficul și călătoriile multimodale, utilizate pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale, fără a aduce atingere siguranței și constrângerilor de gestionare a transportului;1.1.2.facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autoritățile publice competente, părțile interesate și furnizorii de servicii STI implicați, în special prin intermediul unor interfețe standardizate;1.1.3.actualizării în timp util de către autoritățile publice competente și părțile interesate a datelor disponibile privind traficul și călătoriile multimodale, utilizate pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale;1.1.4.actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a informațiilor privind călătoriile multimodale, inclusiv a informațiilor referitoare la rezervarea și achiziționarea, după caz, a serviciilor de transport.1.2.Specificațiile pentru serviciile de informare în materie de trafic rutier și de navigație la nivelul UE, inclusiv servicii de informare în timp real privind traficul la nivelul UE;Definirea cerințelor necesare pentru punerea la dispoziția utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, a unor servicii corecte de informare în materie de trafic rutier și de navigație la nivelul UE, pe baza:1.2.1.disponibilității și accesibilității datelor rutiere și a datelor privind traficul existente și corecte, inclusiv a datelor în timp real, utilizate în scopul furnizării de informații privind traficul în timp real furnizorilor de servicii STI și altor părți interesate relevante și al includerii în hărțile digitale, fără a aduce atingere siguranței și constrângerilor legate de gestionarea transportului;1.2.2.facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autoritățile publice competente, părțile interesate și furnizorii de servicii STI implicați, inclusiv a feedbackului privind calitatea datelor;1.2.3.actualizării în timp util de către autoritățile publice competente și părțile interesate a datelor rutiere și a datelor privind traficul disponibile, utilizate pentru informarea în timp real cu privire la trafic;1.2.4.actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a informațiilor în timp real cu privire la trafic furnizate utilizatorilor rutieri și altor părți interesate relevante.1.3.Specificațiile pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE și serviciile de informare în materie de trafic rutier și de navigație la nivelul UE1.3.1.Definirea cerințelor necesare pentru colectarea de către autoritățile publice competente și/sau, dacă este cazul, de către sectorul privat a datelor rutiere și a datelor privind traficul, precum hărți de circulație rutieră, reglementări rutiere și rute recomandate, în special pentru vehiculele grele pentru transportul de mărfuri și pentru comunicarea acestora către furnizorii de servicii STI, pe baza:1.3.1.1.disponibilității și accesibilității, pentru furnizorii de servicii STI, a datelor rutiere și a datelor privind traficul existente, precum hărți de circulație rutieră, reglementări rutiere și rute recomandate, colectate de autoritățile publice competente și/sau de sectorul privat;1.3.1.2.facilitării schimbului electronic de date între autoritățile publice competente și furnizorii de servicii STI și alte părți interesate relevante;1.3.1.3.actualizării în timp util, de autoritățile publice competente și/sau, dacă este cazul, de sectorul privat, a datelor rutiere și a datelor privind traficul, precum hărți de circulație rutieră, reglementări rutiere și rute recomandate;1.3.1.4.actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a serviciilor și aplicațiilor STI care utilizează aceste date rutiere și aceste date privind traficul.1.3.2.Definirea cerințelor necesare pentru ca datele rutiere, datele privind traficul și datele relevante privind călătoriile și infrastructura multimodală, utilizate pentru hărțile digitale, să fie corecte și accesibile, dacă este posibil, producătorilor de hărți digitale și furnizorilor de servicii conexe, pe baza:1.3.2.1.disponibilității și accesibilității, pentru producătorii de hărți digitale și furnizorii de servicii conexe, a datelor rutiere, a datelor privind traficul și a datelor relevante privind călătoriile și infrastructura multimodală existente, inclusiv a nodurilor de acces identificate, utilizate pentru hărțile digitale;1.3.2.2.facilitării schimbului electronic de date între autoritățile publice competente și părțile interesate și producătorii privați de hărți digitale și furnizorii privați de servicii conexe;1.3.2.3.actualizării în timp util de către autoritățile publice competente și părțile interesate a datelor rutiere și a datelor privind traficul utilizate pentru hărțile digitale;1.3.2.4.actualizării în timp util a hărților digitale de către producătorii de hărți digitale și furnizorii de servicii conexe.2.Domeniul prioritar II: servicii STI de gestionare a călătoriilor, a transportului și a traficuluiSpecificațiile și standardele pentru serviciile STI de gestionare a călătoriilor, a transportului și a traficului includ următoarele:2.1.Specificațiile pentru serviciile extinse de gestionare a traficului și a incidentelorDefinirea cerințelor necesare pentru sprijinirea și armonizarea serviciilor extinse de gestionare a traficului și a incidentelor, pe baza:2.1.1.disponibilității și accesibilității datelor rutiere și a datelor privind traficul existente și corecte, precum și a datelor existente și corecte privind accidentele și incidentele, necesare pentru serviciile de gestionare a traficului și incidentelor;2.1.2.facilitării schimbului electronic transfrontalier de date, inclusiv de date privind mărfurile relevante pentru gestionarea traficului și a incidentelor, precum transportul mărfurilor periculoase, restricțiile de acces legate de mărfuri, transporturile agabaritice, între centrele de gestionare a traficului, centrele de informare cu privire la trafic, părțile interesate și furnizorii de servicii STI implicați, în special prin intermediul unor interfețe standardizate;2.1.3.actualizării în timp util de către părțile interesate relevante a datelor rutiere și a datelor privind traficul disponibile, precum și a datelor disponibile privind accidentele și incidentele, necesare pentru serviciile extinse de gestionare a traficului și incidentelor;2.1.4.disponibilității și accesibilității datelor și a sinergiilor cu alte inițiative care vizează sprijinirea multimodalității, integrarea modurilor de transport și facilitarea transferului modal în cadrul rețelei europene de transport către modurile de transport cele mai durabile, prin armonizarea și facilitarea schimbului de date.2.2.Specificațiile pentru serviciile de gestionare a mobilitățiiDefinirea cerințelor necesare pentru sprijinirea dezvoltării unor servicii corecte de gestionare a mobilității de către autoritățile de transport public, pe baza:2.2.1.disponibilității și accesibilității, într-un format standardizat, pentru autoritățile publice competente, a datelor rutiere și a datelor cu privire la trafic și la călătoriile multimodale existente și corecte, necesare pentru gestionarea mobilității, fără a aduce atingere cerințelor de protecție a datelor;2.2.2.facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autoritățile publice competente, părțile interesate și furnizorii de servicii STI implicați;2.2.3.actualizării în timp util de către autoritățile publice competente și părțile interesate a datelor rutiere și a datelor cu privire la trafic și la călătoriile multimodale disponibile, necesare pentru gestionarea mobilității.2.3.Cadrul UE pentru arhitectura STIDefinirea măsurilor necesare pentru a elabora o arhitectură-cadru a UE pentru STI, care să abordeze aspectele specifice legate de STI privind interoperabilitatea, continuitatea serviciilor și multimodalitatea, în cadrul căreia statele membre și autoritățile lor competente, în colaborare cu sectorul privat, să își poată elabora propria arhitectură STI pentru mobilitate la nivel național, regional sau local.2.4.Aplicațiile STI și logistica transportului de mărfuriDefinirea cerințelor necesare sprijinirii realizării aplicațiilor STI pentru logistica transportului de mărfuri, în special pentru localizarea și urmărirea mărfurilor și pentru alte servicii de vizibilitate în timpul transportului și de la un mod de transport la altul, pe baza:2.4.1.disponibilității, pentru dezvoltatorii de aplicații STI, a tehnologiilor STI pertinente și a utilizării lor de către aceștia;2.4.2.disponibilității datelor privind încărcătura, accesibile prin intermediul altor cadre specifice de partajare a datelor;2.4.3.integrării rezultatelor poziționării în instrumentele și centrele de gestionare a traficului.3.Domeniul prioritar III: servicii STI pentru siguranța și securitatea rutierăSpecificațiile și standardele pentru serviciile STI pentru siguranța și securitatea rutieră includ următoarele:3.1.Specificațiile pentru sistemul eCall interoperabil la nivelul UEDefinirea măsurilor necesare pentru furnizarea armonizată a unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE, incluzând:3.1.1.disponibilitatea datelor STI necesare aflate la bord, care trebuie să facă obiectul schimbului de informații;3.1.2.disponibilitatea în centrele de preluare a apelurilor de urgență a echipamentelor necesare pentru recepționarea datelor transmise din vehicule;3.1.3.facilitarea schimbului electronic de date între vehicule și centrele de preluare a apelurilor de urgență, inclusiv posibila interacțiune cu datele care intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.056 și cu e-CMR, precum în cazul mărfurilor periculoase.3.2.Specificațiile pentru serviciile de informare și rezervare referitoare la spații de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comercialeDefinirea măsurilor necesare pentru asigurarea unor servicii de informare și, atunci când sunt disponibile, de rezervare pe baza STI, referitoare la spații de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale, în special în zonele de servicii și de repaus de-a lungul drumurilor, pe baza:3.2.1.disponibilității pentru utilizatori a informațiilor privind parcările;3.2.2.facilitării schimbului electronic de date între zonele și spațiile de parcare, centre și vehicule;3.2.3.integrării tehnologiilor STI pertinente atât în vehicule, cât și în zonele de parcare, pentru actualizarea informațiilor privind locurile de parcare disponibile în scopul rezervării.3.3.Specificațiile pentru informațiile minime universale în materie de trafic legate de siguranța rutierăDefinirea cerințelor minime privind informațiile universale în materie de trafic legate de siguranța rutieră, furnizate, dacă este posibil, gratuit pentru toți utilizatorii, precum și privind conținutul minim al acestora, pe baza:3.3.1.disponibilității și accesibilității unor date corecte referitoare la evenimente și condiții legate de siguranță, necesare pentru serviciile de informare în materie de trafic legate de siguranța rutieră și serviciile de gestionare a incidentelor;3.3.2.implementării sau utilizării mijloacelor de detectare sau de identificare a evenimentelor și condițiilor legate de siguranță;3.3.3.elaborării și utilizării unei liste standardizate de evenimente legate de siguranța rutieră, denumită mesaje universale privind traficul, care să fie comunicată gratuit utilizatorilor de STI;3.3.4.compatibilității mesajelor universale privind traficul și a integrării acestora în serviciile STI în scopul informării în timp real cu privire la trafic și la călătoriile multimodale.3.4.Specificațiile pentru alte acțiuni3.4.1.Definirea măsurilor necesare pentru sprijinirea siguranței participanților la trafic în ceea ce privește interfața om-mașină de la bordul vehiculelor acestora și utilizarea dispozitivelor nomade, inclusiv a telefoanelor mobile, în sprijinul conducerii vehiculului și/sau al operațiunii de transport, precum și a securității mijloacelor de comunicare instalate la bord care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 și (UE) 2018/858 ale Parlamentului European și ale Consiliului.3.4.2.Definirea măsurilor necesare pentru îmbunătățirea siguranței și a confortului participanților la trafic vulnerabili pentru toate aplicațiile STI relevante care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 și (UE) 2018/858.3.4.3.Definirea măsurilor necesare pentru integrarea în vehicule și în infrastructura rutieră a sistemelor electronice avansate de asistență pentru conducătorul auto care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 și (UE) 2018/858.3.4.4.Definirea măsurilor necesare pentru facilitarea schimbului de informații între furnizorii de servicii de aplicații STI de securitate, cum ar fi cele care oferă sprijin pentru recuperarea vehiculelor sau a bunurilor furate, și autoritățile publice competente, ținând seama în mod corespunzător de alte cadre existente și emergente care vizează facilitarea schimbului de date în materie de mobilitate și transport, care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 și (UE) 2018/858.4.Domeniul prioritar IV: servicii STI de mobilitate cooperativă, conectată și automatizatăSpecificațiile și standardele pentru conectarea vehiculelor cu infrastructura de transport, pentru sensibilizarea publicului și pentru facilitarea serviciilor de mobilitate cu un nivel înalt de automatizare includ următoarele, fără a aduce atingere specificațiilor și standardelor prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 și (UE) 2018/858:4.1.Definirea măsurilor necesare pentru continuarea dezvoltării și a implementării de sisteme de transport inteligente cooperative, precum vehicul-vehicul, vehicul-infrastructură, infrastructură-infrastructură, în special pentru a sprijini CCAM, pe baza:4.1.1.facilitării schimbului de date sau de informații între vehicule, între infrastructuri și între vehicule și infrastructuri, precum și între alți utilizatori ai drumurilor și vehicule și infrastructuri;4.1.2.disponibilității pentru părțile implicate, vehicul sau infrastructură rutieră, a datelor sau a informațiilor pertinente care urmează să fie schimbate;4.1.3.utilizării unui format de mesaj standardizat pentru schimbul de date sau de informații între vehicul și infrastructură;4.1.4.definirii unei infrastructuri de comunicare precise și fiabile pentru schimbul de date sau de informații între vehicule, între infrastructuri și între vehicule și infrastructuri;4.1.5.utilizării proceselor de standardizare pentru adoptarea arhitecturilor respective.4.2.Specificațiile pentru servicii4.2.1.servicii de informații și de avertizare STI-C bazate pe date privind starea, care sporesc gradul de conștientizare a utilizatorilor mijloacelor de transport cu privire la viitoarele situații din trafic;4.2.2.servicii de informații și de avertizare STI-C bazate pe observații, care sporesc suplimentar gradul de conștientizare a utilizatorilor mijloacelor de transport cu privire la viitoarele situații din trafic, inclusiv a utilizatorilor mijloacelor de transport care nu sunt conectați;4.2.3.servicii STI-C bazate pe intenții, care permit vehiculelor să facă față unor scenarii de trafic complexe și permit conducerea cu un nivel înalt de automatizare;4.2.4.servicii de infrastructură STI-C pentru a sprijini conducerea automatizată.4.3.Specificațiile pentru sistemul UE de gestionare a acreditărilor de securitate pentru STI-C4.3.1.politica de certificare pentru gestionarea certificatelor de cheie publică pentru serviciile STI-C;4.3.2.stabilirea rolului de autoritate responsabilă cu politica de certificare a STI-C, de manager al listei de încredere și de punct de contact pentru STI-C;4.3.3.politica de securitate pentru gestionarea securității informațiilor în cadrul STI-C.(la 03-02-2025,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 12. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Anexa nr. 2
PRINCIPII
pentru specificațiile și implementarea STI
Adoptarea specificațiilor, acordarea mandatelor pentru standarde și selecționarea și implementarea aplicațiilor și serviciilor STI se bazează pe o evaluare a nevoilor, cu implicarea tuturor părților interesate relevante, și respectă principiile prezentate în continuare. Aceste măsuri trebuie:

a) să fie eficace să aibă o contribuție tangibilă la soluționarea provocărilor-cheie cu care se confruntă transportul rutier european, reducerea aglomerării, abordarea situațiilor de urgență și a fenomenelor meteorologice, diminuarea emisiilor, îmbunătățirea eficienței energetice, atingerea unor niveluri ridicate de siguranță și securitate, inclusiv în ceea ce privește utilizatorii vulnerabili ai drumurilor;
b) să fie eficiente din punctul de vedere al costurilor să optimizeze raportul dintre costuri și rezultate din perspectiva îndeplinirii obiectivelor;
c) să fie proporționale să asigure, după caz, diferite niveluri de calitate și de implementare realizabile ale serviciilor, ținând seama de specificitățile locale, regionale, naționale și europene;
d) să sprijine continuitatea serviciilor să asigure servicii neîntrerupte atât în întreaga Uniune, îndeosebi în rețeaua transeuropeană, cât și, dacă este posibil, la frontierele sale externe, atunci când serviciile STI sunt implementate. Ar trebui asigurată continuitatea serviciilor la un nivel adaptat caracteristicilor rețelelor de transport care fac legătura între țări și, după caz, între regiuni, precum și între orașe și zonele rurale.
e) să asigure interoperabilitatea să asigure faptul că aplicațiile și serviciile sistemelor și procesele comerciale care se află la baza acestora au capacitatea de a face schimb de date, informații și cunoștințe într-un format standardizat pentru a permite furnizarea eficace a serviciilor STI;
f) să sprijine compatibilitatea inversă să asigure, în cazurile justificate, capacitatea sistemelor STI de a lucra cu sistemele existente care au același scop, fără a împiedica dezvoltarea de noi tehnologii și sprijinind în același timp, dacă este cazul, complementaritatea cu noile tehnologii sau tranziția la acestea;
g) să respecte caracteristicile infrastructurilor și rețelelor naționale să țină seama de diferențele inerente dintre caracteristicile rețelelor de transport, îndeosebi în ceea ce privește mărimea volumului de trafic și condițiile meteorologice din trafic, precum și specificitățile infrastructurilor;
h) să promoveze egalitatea accesului să nu împiedice sau să nu discrimineze în ceea ce privește accesul utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor la aplicațiile și serviciile STI. Dacă este cazul, să fie accesibile pentru persoanele cu handicap în conformitate cu cerințele de accesibilitate din anexa I la Directiva (UE) 2019/882, atunci când aplicațiile și serviciile STI sunt destinate să interacționeze cu utilizatorii de STI cu handicap sau să le furnizeze informații acestora; să fie ușor de utilizat pentru persoanele cu cunoștințe digitale limitate;
i) să sprijine maturitatea să demonstreze, după o evaluare adecvată a riscului, inclusiv, după caz, prin teste în condiții reale, în rândul producătorilor de vehicule și dispozitive și al furnizorilor de infrastructură, robustețea sistemelor STI inovatoare, printr-un nivel suficient de dezvoltare tehnică și prin exploatare operațională;
j) să asigure calitatea datării și a poziționării să asigure compatibilitatea aplicațiilor și a serviciilor STI care se bazează pe datare sau poziționare cel puțin cu serviciile de navigație furnizate de Galileo, inclusiv autentificarea mesajelor de navigație prin serviciul deschis și alte servicii Galileo, cum ar fi serviciul de mare precizie, atunci când acest serviciu devine disponibil, și cu sistemele Serviciului european geostaționar mixt de navigare – EGNOS. După caz, să asigure utilizarea datelor, a informațiilor și a serviciilor Copernicus de către aplicațiile și serviciile STI care se bazează pe date de observare a Pământului. Se pot utiliza și alte date și servicii în plus față de datele Copernicus.
k) să înlesnească intermodalitatea la implementarea STI, după caz, să țină seama de coordonarea diferitelor moduri de transport;
l) să respecte coerența să țină seama de normele, politicile și activitățile existente ale Uniunii care sunt relevante în domeniul STI, în special în domeniul standardizării și, în cazul specificațiilor, de principiul neutralității tehnologice, astfel cum este prevăzut în Directiva (UE) 2018/1.972;
m) să asigure transparența și încrederea să asigure transparența, prin asigurarea transparenței ierarhizării, inclusiv în ceea ce privește efectele asupra mediului, atunci când se propun opțiuni de mobilitate clienților.

(la 03-02-2025,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 13. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)
 + 
Anexa nr. 3
Lista autorităților române și a instituțiilor care furnizează date
privind implementarea serviciilor și aplicațiilor STI, conform
prevederilor art. 9 alin. (1) din ordonanță
a)Ministerul Transporturilor și Infrastructuriib)Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționalec)Ministerul Administrației și Internelord)Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismuluie)Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afacerif)Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportuluig)Ministerul Mediului și Pădurilorh)Ministerul Sănătățiii)Serviciul de Telecomunicații Specialej)Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM)k)Agenția Spațială Română (ROSA)l)Asociația de Standardizare din România (ASRO)
 + 
Anexa nr. 4
Formular de raportare privind acțiunile STI pe plan național,
prevăzute la art. 17 alin. (2) din Directiva STI, preconizate
pentru următoarea perioadă de 5 ani

A. Autoritatea ce desfășoară acțiuni cu componentă STI, conform art. 9 din ordonanță
B. Descrierea abordării și/sau a strategiei naționale privind dezvoltarea și implementarea STI, inclusiv principalele obiective ale acesteia
C. Descrierea cadrului tehnic și juridic aplicabil dezvoltării și implementării STI
D. Descrierea activităților de implementare a STI
E. Descrierea domeniilor prioritare la nivel național pentru acțiunile și măsurile aferente, inclusiv o indicare a modului în care acestea sunt legate de domeniile prioritare stabilite la art. 2 din Directiva STI
F. Implementarea acțiunilor actuale și planificate Acțiunea nr…. Denumirea acțiunii
Structura care implementează acțiunea
Consultare și părți interesate active
Beneficiarul acțiunii
Descrierea acțiunii
Resurse
Durata acțiunii, cu indicarea datei de începere a acesteia
Obiectivele acțiunii
Repere importante
Monitorizarea implementării
Observații

 + 
Anexa nr. 5
LISTA
tipurilor de date

Tipul de date Zona geografică acoperită Data menționată la art. 6a alin. (1) al doilea paragraf Data menționată la art. 6a alin. (1) al treilea paragraf
1. Date referitoare la furnizarea de informații în materie de trafic rutier și de servicii de navigație la nivelul UE (astfel cum se menționează în anexa nr. I, domeniul prioritar I, subpct. 1.2 și 1.3):
1.1. Categorie: Reglementări rutiere statice și dinamice, dacă este cazul, privind:
Subcategorie:– condiții de acces pentru tuneluri;– condiții de acces pentru poduri;– limite de viteză;– interdicții de depășire aplicate vehiculelor grele pentru transportul de mărfuri;– restricții de greutate/lungime/lățime/ înălțime. Rețeaua rutieră centrală transeuropeană 31 decembrie 2025 31 decembrie 2027
Rețeaua rutieră transeuropeană globală, alte autostrăzi și tronsoane ale drumurilor principale, unde traficul mediu zilnic total anual este de peste 8.500 de vehicule, precum și toate drumurile din orașele aflate în centrul nodurilor urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, poate limita acoperirea în orașele aflate în centrul nodurilor urbane la străzile pe care traficul mediu zilnic anual depășește 7.000 de vehicule. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia în acest sens până la 31 decembrie 2026. 31 decembrie 2026 31 decembrie 2028
Subcategorie: – străzi cu sens unic Infrastructura rutieră din orașele aflate în centrul fiecărui nod urban, astfel cum este definit la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 31 decembrie 2025 31 decembrie 2027
Subcategorie: – reglementări privind livrarea mărfurilor Infrastructura rutieră din orașele aflate în centrul fiecărui nod urban, astfel cum este definit la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 31 decembrie 2026 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)
Subcategorie: – direcția de mers pe benzile reversibile Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală, alte autostrăzi și tronsoane ale drumurilor principale, unde traficul mediu zilnic total anual este de peste 8.500 de vehicule, precum și toate drumurile din orașele aflate în centrul nodurilor urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, poate limita acoperirea în orașele aflate în centrul nodurilor urbane la străzile pe care traficul mediu zilnic anual depășește 7.000 de vehicule. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia în acest sens până la 31 decembrie 2026. 31 decembrie 2026 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (c)
Subcategorie: – hărți de circulație rutieră Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală, alte autostrăzi și tronsoane ale drumurilor principale, unde traficul mediu zilnic total anual este de peste 8.500 de vehicule, precum și toate drumurile din orașele aflate în centrul nodurilor urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, poate limita acoperirea în orașele aflate în centrul nodurilor urbane la străzile pe care traficul mediu zilnic anual depășește 7.000 de vehicule. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia în acest sens până la 31 decembrie 2028. 31 decembrie 2028 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)
Subcategorie: – restricții de acces permanente Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală, alte autostrăzi și tronsoane ale drumurilor principale, unde traficul mediu zilnic total anual este de peste 8.500 de vehicule, precum și toate drumurile din orașele aflate în centrul nodurilor urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, poate limita acoperirea în orașele aflate în centrul nodurilor urbane la străzile pe care traficul mediu zilnic anual depășește 7.000 de vehicule. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia în acest sens până la 31 decembrie 2026 31 decembrie 2026 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)
Subcategorie: – limitele restricțiilor, interdicțiilor sau obligațiilor cu valabilitate zonală, statutul actual al accesului și condițiile de circulație în zonele de trafic reglementate Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală, alte autostrăzi și tronsoane ale drumurilor principale, unde traficul mediu zilnic total anual este de peste 8.500 de vehicule, precum și toate drumurile din orașele aflate în centrul nodurilor urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, poate limita acoperirea în orașele aflate în centrul nodurilor urbane la străzile pe care traficul mediu zilnic anual depășește 7.000 de vehicule. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează Comisia în acest sens până la 31 decembrie 2026. 31 decembrie 2026 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)
1.2. Tipuri de date privind starea rețelei
Subcategorie: – drumuri închise – benzi închise – lucrări rutiere Rețeaua rutieră transeuropeană globală 31 decembrie 2026 Nu se aplică (nota 1).
Rețeaua rutieră transeuropeană globală 31 decembrie 2026 Nu se aplică (nota 1).
Subcategorie: – măsuri temporare de gestionare a traficului Rețeaua rutieră transeuropeană globală 31 decembrie 2026 Nu se aplică (nota 1).
2. Date privind serviciile de informare și rezervare referitoare la spații de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale (astfel cum se menționează în anexa nr. 1, domeniul prioritar III, pct. 3.2):
Categorie: date statice Subcategorie: – date statice referitoare la spațiile de parcare – informații privind siguranța și echipamentele din spațiul de parcare Rețeaua rutieră transeuropeană centrală 31 decembrie 2025 31 decembrie 2026
Rețeaua rutieră transeuropeană globală 31 decembrie 2026 31 decembrie 2027
Categorie: date dinamice Subcategorie: – date dinamice privind disponibilitatea locurilor de parcare, inclusiv dacă o parcare este ocupată sau închisă sau numărul de locuri libere disponibile. Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală 31 decembrie 2027 Nu se aplică (nota 1).
3. Date privind evenimentele sau condițiile legate de siguranța rutieră detectate referitoare la informațiile minime universale în materie de trafic legate de siguranța rutieră (astfel cum se menționează în anexa nr. 1, domeniul prioritar III, pct. 3.3):
Categorie: date dinamiceSubcategorie:– drum temporar alunecos– animale, oameni, obstacole, resturi pe șosea– zonă de accident nesecurizată– lucrări rutiere de scurtă durată– vehicul pe contrasens– blocaj negestionat al unui drum Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală și alte autostrăzi care nu sunt incluse în rețeaua respectivă 31 decembrie 2025 Nu se aplică (nota 1).
Subcategorie:– vizibilitate redusă– condiții meteorologice excepționale Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală și alte autostrăzi care nu sunt incluse în rețeaua respectivă 31 decembrie 2026 Nu se aplică (nota 1).
4. Date statice cu privire la traficul multimodal pentru serviciile de informare cu privire la călătoriile multimodale la nivelul UE (astfel cum se menționează în anexa nr. 1, domeniul prioritar I, pct. 1.1 și 1.3):
Categorie Localizarea nodurilor de acces identificate pentru toate modurile programate, inclusiv informații privind accesibilitatea nodurilor de acces și a traseelor în cadrul unui punct de transfer, precum existența lifturilor, a scărilor rulante etc. Noduri urbane, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. (p) din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 și enumerate în regulamentul respectiv, inclusiv cele administrate de orașe 31 decembrie 2026 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)
Întreaga rețea de transport a Uniunii 31 decembrie 2028 Acte delegate care urmează să fie adoptate în temeiul art. 7 alin. (1a) lit. (a), (b) și (c)

(la 03-02-2025,
Actul a fost completat de Punctul 14. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)

 + 
Anexa nr. 6
LISTA
serviciilor STI

Serviciu Zona geografică acoperită Data
Serviciul de informații minime universale în materie de trafic legate de siguranța rutieră, astfel cum se menționează în anexa nr. 1 domeniul prioritar III pct. 3.3 Rețeaua rutieră transeuropeană centrală și globală 31 decembrie 2026

(la 03-02-2025,
Actul a fost completat de Punctul 14. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 4 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2025
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x