pentru modificarea Legii nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. III. 4 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă. +
Articolul 1Legea nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificările ulterioare, se modifica după cum urmează:1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:"Art. 4. – Spitalul răspunde, potrivit legii, pentru prejudicii cauzate pacientilor, stabilite de organele competente."2. Articolul 11 va avea următorul cuprins:"Art. 11 – (1) Spitalul public este condus de:a) un director general, obligatoriu cu studii superioare; … b) un director general adjunct medical, obligatoriu medic; … c) un director financiar-contabil. … (2) Pentru spitalele cu un număr de peste 400 de paturi, Ministerul Sănătăţii şi Familiei sau, după caz, ministerul cu reţea sanitară proprie, denumit în continuare ministerul, poate aproba şi un post de director de îngrijiri, obligatoriu asistent medical, şi un post de director pentru reforma, cu studii superioare şi cu studii de management al serviciilor de sănătate. … (3) Conducerea spitalului se face pe bază de contract individual de administrare, încheiat pe o durată de 4 ani între persoanele care ocupa funcţiile de conducere prevăzute la alin. (1) şi (2) şi direcţia de sănătate publică sau minister, în funcţie de subordonarea spitalului, care se poate renegocia ori de câte ori este nevoie. Modelul contractului de administrare, în conţinutul căruia vor fi prevăzuţi şi indicatorii de performanţă a activităţii, se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei, cu consultarea ministerelor cu reţele sanitare proprii. Nivelul indicatorilor-cadru de performanţă a activităţii se stabileşte anual prin negociere între conducerea spitalului, direcţia de sănătate publică sau minister, în funcţie de subordonare şi casa de asigurări de sănătate cu care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale. … (4) Ocuparea funcţiilor de conducere prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează în condiţiile legii, pe bază de concurs sau de examen, după caz, organizat de către direcţia de sănătate publică sau de către minister, în funcţie de subordonare, prin ordin al ministrului. … (5) Revocarea personalului din funcţiile de conducere a spitalului, în cazul nerealizarii indicatorilor stabiliţi în contractul de administrare sau în cazul săvârşirii unor abuzuri sau abateri, se poate face: … a) la propunerea directorului general, înaintată direcţiei de sănătate publică sau ministerului, în funcţie de subordonare. … Propunerile se analizează de direcţia de sănătate publică sau de minister, după caz, decizia urmând a fi luată de ministru, în condiţiile legii, în funcţie de subordonarea spitalului.b) direct, de către ministru. … (6) Analiza şi urmărirea realizării indicatorilor din contractul de administrare se face trimestrial şi anual de către direcţia de sănătate publică sau de minister, în funcţie de subordonare, şi de casa de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale, în condiţiile finanţării potrivit contractelor încheiate." … 3. Articolul 12 va avea următorul cuprins:"Art. 12. – Spitalul are obligaţia sa înregistreze, sa stocheze, sa prelucreze şi sa transmită informaţiile legate de activitatea sa. Raportarile se fac unitar atât la direcţiile de sănătate publică, cat şi la casa de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale."4. Articolul 13 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 13. – (1) Spitalele publice funcţionează pe principiul autonomiei financiare, elaborează şi executa bugete proprii de venituri şi cheltuieli.(2) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli se elaborează de către conducerea spitalului pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei, cu consultarea ministerelor cu reţele sanitare proprii şi cu avizul Ministerului Finanţelor Publice. … (3) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli se negociaza de către conducerea spitalului cu conducerea direcţiei de sănătate publică sau a ministerului, în funcţie de subordonare, şi cu conducerea casei de asigurări de sănătate cu care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale şi se definitiveaza şi se aproba după semnarea contractului de furnizare de servicii medicale. … (4) Aprobarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli se face de direcţia de sănătate publică sau de minister, în funcţie de subordonare, cu avizul casei de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale. Bugetul de venituri şi cheltuieli poate fi rectificat în cazuri justificate, cu respectarea prevederilor alin. (2) şi (3). … (5) În cazul refuzului de a semna proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli se constituie o comisie de mediere formată din reprezentanţi ai ministerului, în funcţie de subordonarea spitalului, şi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care, în termenul prevăzut de dispoziţiile legale în vigoare, va soluţiona divergenţele. … (6) Bugetul anual de venituri şi cheltuieli aprobat se defalca pe trimestre cu acordul direcţiei de sănătate publică sau al ministerului, în funcţie de subordonare, şi al casei de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale. … (7) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi, respectiv, trimestrial direcţiilor de sănătate publică sau ministerului, în funcţie de subordonare, şi casei de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale. … (8) Centralizarea execuţiei bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi, respectiv, trimestriale se realizează de direcţia de sănătate publică şi se înaintează ministerului. … (9) Execuţia trimestriala a indicatorilor din bugetul de venituri şi cheltuieli este analizata de direcţia de sănătate publică sau de minister, în funcţie de subordonare, şi de casa de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale şi în cazul unor abateri faţă de indicatorii din contractul de administrare sesizează şi face propuneri pe care le supune aprobării conducerii ministerului. … (10) în cazul înregistrării de arierate se va proceda după cum urmează: … a) în cazul arieratelor existente în momentul numirii conducerii spitalelor, acestea vor fi evidentiate separat şi, o dată cu aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, se va stabili şi modul de lichidare a acestora; … b) dacă în cursul execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, în condiţiile finanţării conform contractului de prestări servicii medicale încheiat, se înregistrează creşterea arieratelor, direcţia de sănătate publică sau ministerul, în funcţie de subordonare, va sesiza conducerea ministerului, care va lua măsurile corespunzătoare; … c) pentru creşterea arieratelor datorate unor cauze imputabile conducerii spitalelor, direcţia de sănătate publică sau ministerul, în funcţie de subordonare, va propune ministrului măsurile de sancţionare prevăzute în contractul de administrare; … d) creşterea arieratelor din motive neimputabile conducerii spitalului se poate realiza numai cu aprobarea prealabilă a ministrului, în funcţie de subordonarea spitalului, lichidarea acestora realizandu-se prin suplimentarea bugetului de venituri şi cheltuieli, în condiţiile alin. (4); … e) auditul financiar se face, în condiţiile legii, de direcţia de sănătate publică şi de casa de asigurări de sănătate cu care s-a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale." … 5. Articolul 14 va avea următorul cuprins:"Art. 14. – (1) Finanţarea spitalelor publice se asigura din veniturile realizate în raport cu serviciile medicale furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate, de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din asocieri investitionale în profil medical sau medico-social, din donaţii şi sponsorizări, precum şi din veniturile obţinute de la persoanele fizice şi juridice, în condiţiile legii.(2) De la bugetul de stat se asigura finanţarea unor programe naţionale de sănătate, realizarea de construcţii noi de interes naţional, dotarea cu aparatura medicală de mare performanta, expertizarea, proiectarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte acţiuni de forta majoră, precum şi efectuarea unor reparaţii capitale. … (3) De la bugetele locale se poate asigura finanţarea pentru finalizarea construcţiilor noi de interes local, precum şi a unor cheltuieli pentru realizarea de lucrări de reparaţii curente şi capitale. … (4) Tipurile de spitale publice de interes naţional şi local se stabilesc prin hotărâre a Guvernului." … 6. Articolul 16 se abroga.7. Articolul 17 va avea următorul cuprins:"Art. 17. – (1) Drepturile salariale cuvenite conducerii spitalelor publice, precum şi formele de salarizare ale personalului medico-sanitar şi ale altor categorii de personal ce se aplică în cadrul acestor spitale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.(2) La spitalele publice la care la sfârşitul anului nu s-au înregistrat arierate şi s-au îndeplinit toţi indicatorii din contractul de administrare, din disponibilităţile aflate în cont la sfârşitul anului, provenite din veniturile proprii, precum şi din cele realizate din serviciile medicale furnizate pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate, după scăderea obligaţiilor de plată şi a încasărilor anticipate, o cota de până la 50% se poate utiliza pentru premierea personalului, în raport cu performanţele şi responsabilităţile acestuia. … (3) Nivelul maxim al premiilor se stabileşte cu aprobarea direcţiei de sănătate publică sau a ministerului, în funcţie de subordonarea spitalului. … (4) Competenţa, atribuţiile şi sarcinile, pe tipuri de spitale publice, se stabilesc prin normele generale aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei." … +
Articolul 2Legea nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se textelor o noua numerotare. +
Articolul 3Prevederile prezentei ordonanţe intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2002.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:────────────────p. Ministrul sănătăţii şi familiei,Luminita Gheorghiu,secretar de statp. Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Gherghina,secretar de stat────────────