pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă. +
Articolul 1Ordonanţa Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 64/1999, cu modificările şi completările ulterioare, se modifica după cum urmează:1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:"Art. 1. – Controlul fiscal cuprinde ansamblul activităţilor care au ca scop verificarea realităţii, legalităţii şi sinceritatii declaraţiilor, verificarea corectitudinii şi exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de către contribuabili, precum şi activitatea de investigare şi constatare a evaziunii fiscale."2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:"Art. 3. – Obligaţiile fiscale cuprind:a) obligaţia de a declara bunurile şi veniturile impozabile sau, după caz, impozitele datorate, taxele, contribuţiile la fondurile speciale; … b) obligaţia de a calcula şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plată, la termenele legale, impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale; … c) obligaţia de a calcula, de a retine şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plată, la termenele legale, impozitele care se realizează prin stopaj la sursa; … d) orice alte obligaţii legale care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, în aplicarea legilor fiscale." … 3. Articolul 5 va avea următorul cuprins:"Art. 5. – Controlul fiscal se exercită de organele de control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unităţilor sale teritoriale, denumite în continuare organe de control fiscal, precum şi de către serviciile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale.Organele de control fiscal îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autorităţii de stat.Structura organizatorică, numărul de personal pentru activitatea de control fiscal, competenţa teritorială şi atribuţiile aparatului de control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unităţilor sale teritoriale se aproba de ministrul finanţelor publice.În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu organele de control fiscal colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale, cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi cu instituţiile fiscale similare din alte state, în condiţiile legii, pentru realizarea obiectivelor sale."4. Articolul 6 va avea următorul cuprins:"Art. 6. – În exercitarea atribuţiilor ce le revin organele de control fiscal sau, după caz, serviciile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale au dreptul:a) sa verifice în totalitate sau prin sondaj orice documente, înscrisuri, registre sau evidente contabile ale contribuabililor verificaţi, referitoare la obiectul controlului, sa primească copii de pe orice înscris, document sau înregistrare contabila; … b) să solicite contribuabililor controlati, verbal sau în scris, toate informaţiile şi justificările referitoare la abaterile constatate. În cazul în care se solicita răspunsul în scris, contribuabilii sunt obligaţi sa furnizeze informaţiile respective în termen de 5 zile de la primirea solicitării; … c) sa retina documente în scopul protejării împotriva înstrăinării sau distrugerii, în condiţiile legii, acte, înscrisuri, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrării şi achitării obligaţiilor fiscale de către contribuabili, pe o perioadă de maximum 30 de zile. În cazuri excepţionale, cu aprobarea conducerilor organului de control fiscal, perioada de reţinere a documentelor poate fi prelungită cu maximum 90 de zile; … d) să solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentanţilor legali ai acestora la sediul organului de control fiscal. Solicitarea se face în scris şi cuprinde, în mod obligatoriu, data, ora şi locul intalnirii, precum şi scopul acesteia. Solicitarea se comunică contribuabilului cu cel puţin 5 zile înaintea datei fixate pentru intalnire; … e) să facă constatări faptice cu privire la natura activităţilor producătoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor ori surselor impozabile; … f) sa confiste, în condiţiile legii, obiectele sau produsele reprezentând bunuri sustrase de la plata impozitelor şi taxelor, precum şi sumele în lei şi în valută dobândite ilicit; … g) sa stabilească obligaţiile fiscale prin asimilare sau estimare, în situaţia în care în evidenţa contabilă nu exista documente justificative sau contribuabilul refuza prezentarea acestora, demonstrate pe bază de înscrisuri, cu excepţia cazurilor de forta majoră, în condiţiile legii. Metodele şi procedurile de stabilire a obligaţiilor prin asimilare sau estimare vor fi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice. Sarcina de a dovedi ca metoda indirecta utilizata pentru stabilirea obligaţiilor fiscale este incorectă revine contribuabilului; … h) sa stabilească în sarcina contribuabilului diferenţe de impozite şi taxe, sa calculeze majorări de întârziere, penalităţi şi penalităţi de întârziere pentru neplata în termenele legale a impozitelor şi/sau taxelor datorate conform prevederilor legilor fiscale; … i) sa răspundă pentru rezultatele controlului, în limita documentelor supuse controlului şi constatărilor efectuate şi consemnate în actul de control; … j) să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile prevăzute de legile fiscale şi contabile; … k) sa dispună corectarea în contabilitate a eventualelor erori constatate după aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, în anul în care au fost constatate; … l) sa anuleze aplicarea măsurilor care contravin reglementărilor contabile şi fiscale şi sa dispună măsurile necesare îndeplinirii corecte de către contribuabili a obligaţiilor fiscale ce le revin; … m) să între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia ori în prezenta altei persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta a sediului în care îşi desfăşoară activitatea contribuabilul sau în locuri în care exista bunuri impozabile ori în care se desfăşoară activităţi producătoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afară acestuia, numai cu autorizarea scrisă a conducerii organului de control fiscal sau, după caz, a conducerii serviciilor de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale şi cu acordul contribuabilului; … n) sa verifice modul de aducere la îndeplinire a măsurilor dispuse de organele de control fiscal; … o) sa beneficieze de protecţie din partea organelor abilitate ale statului, la solicitarea acestora." … 5. Articolul 8 va avea următorul cuprins:"Art. 8. – În scopul determinării modului de respectare a obligaţiilor fiscale ce revin contribuabililor şi al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele de control fiscal sau, după caz, conducerile serviciilor de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale sunt în drept să solicite informaţii de la:a) persoane fizice sau juridice care deţin în păstrare sau în administrare bunuri ori sume de bani ale contribuabililor, care au relaţii de afaceri cu aceştia sau care pot da relaţii în legătură cu operaţiunile verificate; … b) organe ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice sau de interes public; … c) instituţii publice sau private care înregistrează, sub orice formă, încheierile de contracte, circulaţia mărfurilor pe căile de comunicaţie de orice fel, evidenta populaţiei sau a bunurilor, exploatarea proprietăţilor şi altele asemenea. … Persoanele, organele şi instituţiile menţionate la alin. 1 sunt obligate ca în termenul specificat în solicitare sa furnizeze informaţiile şi sa pună la dispoziţie organelor de control fiscal sau, după caz, serviciilor de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale actele, evidentele şi datele respective, în condiţiile legii.Toate actele, datele şi informaţiile obţinute de organele de control fiscal sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale, în modalitatea prevăzută în prezentul articol, vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului şi vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta."6. Articolul 9 va avea următorul cuprins:"Art. 9. – În cazuri temeinic justificate organele de control fiscal sau, după caz, serviciile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale pot solicita şi altor persoane fizice decât cele angajate la contribuabili, potrivit competentelor teritoriale, note explicative sau declaraţii, considerate necesare pentru a stabili dacă persoana în cauza are sau nu are calitatea de contribuabil ori în legătură cu obiectivele controlului fiscal."7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:"Art. 10. – Organele de control fiscal au următoarele obligaţii:a) sa cunoască şi să aplice corect, cu obiectivitate şi profesionalism prevederile legislaţiei contabile şi fiscale şi normele de aplicare a acestora; … b) să prezinte contribuabilului verificat legitimatia de control şi ordinul de serviciu; … c) să efectueze controlul în asa fel încât sa afecteze cat mai puţin activitatea curenta a contribuabililor verificaţi; … d) sa acorde atenţie intrebarilor, nelamuririlor, reclamatiilor contribuabililor şi sa dea dovadă de înţelegere şi solicitudine în soluţionarea acestora, potrivit legii; … e) sa întocmească şi să depună la sediul unităţii de care aparţine actele de control privind rezultatele verificării, potrivit metodologiei de control; … f) sa utilizeze cu eficienta timpul de control, sa păstreze şi sa apere secretul operaţiunilor contribuabililor verificaţi; … g) sa nu se angajeze direct sau indirect în relaţii de afaceri cu persoane fizice sau juridice controlate, relaţii care pot afecta îndeplinirea cu corectitudine a sarcinilor de control fiscal încredinţate; … h) sa sesizeze organele de urmărire penală în legătură cu anumite constatări ce ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni constatate cu ocazia exercitării atribuţiilor de control fiscal; … i) sa nu pretindă şi sa nu primească nici un fel de bunuri în natura sau în bani, sa nu îşi creeze avantaje în legătură cu serviciul sau cu exercitarea funcţiei; … j) sa consemneze, conform legii, în registrul unic de control existent la contribuabil datele privind începerea controlului, obiectivele şi rezultatele sintetice ale acestuia." … 8. Articolul 11 se abroga.9. Articolul 11^1 va avea următorul cuprins:"Art. 11^1. – Înaintea desfăşurării unei acţiuni de control fiscal la sediul, domiciliul sau reşedinţa contribuabilului, acesta are dreptul:a) să fie informat în legătură cu acţiunea de control prin transmiterea unui aviz de verificare; … b) să fie înştiinţat în legătură cu drepturile şi obligaţiile sale. Avizul de verificare va cuprinde: … 1. baza legală a transmiterii lui şi a desfăşurării controlului fiscal;2. perioada în care este programata să se desfăşoare acţiunea de control fiscal;3. impozitele şi perioadele impozabile care vor fi cuprinse în verificare.Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel puţin 5 zile înainte de data începerii efective a acţiunii de control fiscal.Pentru motive întemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei de începere a controlului fiscal cu maximum 15 zile lucrătoare, solicitare care se comunică în scris conducerii organului de control fiscal la 5 zile de la primirea avizului de verificare.O noua solicitare de amânare a controlului fiscal respectiv nu se admite.În cazul controalelor inopinate sau la verificarea unor sesizări, reclamaţii privind cazuri de evaziune fiscală, precum şi în cazul verificării efectuate la cererea contribuabililor şi al acţiunilor de verificare solicitate de diverse instituţii pentru care sunt stabilite termene precise de soluţionare prin acte normative, nu se transmit avize de verificare."10. Articolul 12 va avea următorul cuprins:"Art. 12. – Pe toată durata exercitării controlului fiscal contribuabilii supuşi acestuia au următoarele drepturi:a) să fie informati asupra desfăşurării controlului şi eventualelor situaţii neclare; … b) să fie primii solicitati, în cazul în care sunt disponibili, pentru a furniza informaţii, date, documente şi elemente pentru clarificarea şi justificarea operaţiunilor efectuate; … c) sa beneficieze de asistenţa de specialitate sau juridică pe toată durata controlului; … d) sa beneficieze din partea organului de control de un tratament just, confidenţial şi echitabil; … e) să solicite din proprie iniţiativă să fie controlati; … f) sa conteste, potrivit legii, constatările înscrise în actele de control încheiate; … g) să fie protejati asupra secretului fiscal." … 11. Articolul 12^1 se abroga.12. Articolul 13 va avea următorul cuprins:"Art. 13. – Contribuabilii supuşi controlului fiscal au următoarele obligaţii:a) să se prezinte, la solicitarea organului de control, la data şi locul stabilite pentru efectuarea controlului; … b) sa pună la dispoziţie toate documentele, situaţiile şi datele solicitate privind obiectul controlului; … c) sa pună la dispoziţie, la solicitarea organului de control, în condiţiile legii, actele originale sau copii certificate, după caz, referitoare la obiectul controlului; … d) să permită accesul în locurile unde se afla bunurile şi valorile supuse impozitării, precum şi în locurile unde se afla documentele necesare controlului; … e) sa furnizeze în scris şi verbal, în legătură cu obiectul controlului, toate explicaţiile şi elementele necesare clarificarii operaţiunilor economico-financiare efectuate; … f) sa manifeste respect faţă de autoritatea controlului, aducând la îndeplinire întocmai măsurile din actul de control rămase definitive, şi sa informeze organul de control despre aceasta; … g) sa colaboreze cu organul de control pentru buna desfăşurare a acţiunii de control; … h) sa notifice toate modificările intervenite în datele iniţiale de identificare, inclusiv încetarea activităţii în termenele prevăzute de lege; … i) sa întocmească documente pentru orice operaţiune impozabilă şi sa răspundă pentru realitatea şi exactitatea datelor furnizate, precum şi pentru autenticitatea documentelor în cauza furnizate organului de control; … j) sa refacă evidentele tehnico-operative şi contabile prin care se justifica operaţiunile efectuate, în situaţia în care acestea au fost pierdute ori distruse, în termen de maximum 60 de zile de la data producerii evenimentului; … k) sa întocmească şi sa pună la dispoziţie organului de control registrul unic de control; … l) sa dea o declaraţie pe propria răspundere la finalizarea controlului, în care să specifice ca au fost prezentate toate documentele ce privesc obiectul controlului; … m) sa creeze condiţii corespunzătoare pentru desfăşurarea controlului fiscal; … n) să se prezinte la sediul organului de control fiscal, la solicitarea scrisă a acestuia. … Documentele neprezentate cu rea-credinţa, dovedită cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, domiciliul sau reşedinţa contribuabilului ori la sediul organului de control fiscal, nu vor fi luate în considerare ulterior la soluţionarea contestaţiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice."13. Articolul 14 va avea următorul cuprins:"Art. 14. – Contribuabilii care, potrivit legii, organizează şi conduc contabilitatea proprie sunt obligaţi sa păstreze evidentele contabile, precum şi documentele justificative pe baza cărora s-au făcut înregistrările contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizării şi înregistrării la organul fiscal, până la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului organelor fiscale sau, după caz, a dreptului serviciilor de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale de a stabili diferenţe de impozite.Evidentele contabile şi documentele justificative se păstrează şi se arhiveaza într-un mod adecvat, care să permită desfăşurarea normală a controlului fiscal.Contribuabilii sunt obligaţi sa păstreze la punctele de lucru un exemplar din documentele justificative aferente desfăşurării activităţii acestora."14. Articolul 17 va avea următorul cuprins:"Art. 17. – Controlul fiscal se desfăşoară, în baza deciziei conducătorului organului de control fiscal, la sediul, domiciliul ori reşedinţa contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal.Controlul fiscal se poate desfăşura şi în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul, acesta din urma având în acest caz obligaţia de a asigura condiţiile necesare pentru derularea normală a acţiunii de control."15. Articolul 18 va avea următorul cuprins:"Art. 18. – Durata efectuării controlului fiscal prevăzut la art. 17 este stabilită de organele de control fiscal sau, după caz, de serviciile de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale, în funcţie de obiectivele controlului, şi nu poate fi mai mare de 3 luni.În cazul marilor contribuabili sau al celor care au subunitati, filiale ori sucursale în ţara, durata controlului nu poate fi mai mare de 6 luni."16. Articolul 26 va avea următorul cuprins:"Art. 26. – Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 13 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, după cum urmează:a) de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la lit. c), d), f), g) şi m); … b) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la lit. a), e), l) şi n); … c) de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la lit. h) şi k); … d) de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la lit. b), i) şi j). … Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către organele de control fiscal şi de alte persoane împuternicite de Ministerul Finanţelor Publice." +
Articolul 2Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TanasescuMinistrul integrării europene,Hildegard Carola PuwakBucureşti, 29 august 2002.Nr. 62.–––––