privind stabilirea unui sistem de compensare de către transportatorii aerieni pentru pasagerii cărora li s-a refuzat imbarcarea pe curse aeriene regulate
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. II.9 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă. +
Articolul 1Prezenta ordonanţă stabileşte norme minime aplicabile în cazul în care pasagerilor li se refuza imbarcarea pe o cursa aeriană regulată suprarezervata, pentru care aceştia au bilet valabil şi rezervare confirmată, care se efectuează de la un aeroport amplasat pe teritoriul României, indiferent de naţionalitatea transportatorului aerian, cetăţenia pasagerului şi punctul de destinaţie al cursei. +
Articolul 2În sensul prezentei ordonanţe:a) refuzul imbarcarii înseamnă refuzul acceptării pasagerilor pe o cursa, deşi aceştia au bilet valabil, au confirmată rezervarea pe acea cursa şi s-au prezentat pentru formalităţile de îmbarcare în timpul necesar şi precizat; … b) rezervare confirmată înseamnă ca biletul vândut de transportatorul aerian sau de agentul sau autorizat cuprinde precizarea numărului, datei şi orei cursei, precum şi notatia "OK" sau orice alta menţiune în spaţiul respectiv de pe bilet, care semnifica înregistrarea şi confirmarea expresă de către transportatorul aerian a rezervarii; … c) cursa regulată înseamnă o cursa care prezintă, în mod cumulativ, următoarele caracteristici: este efectuată contra plata, cu o aeronava pentru transport de pasageri sau de pasageri şi cargo şi/sau posta, de o asemenea maniera încât pentru fiecare cursa locurile disponibile sunt puse la dispoziţie publicului fie direct de transportator, fie de agenţii autorizaţi ai acestuia şi este operata pentru a deservi traficul între doua sau mai multe puncte fie conform unui orar publicat, fie prin zboruri efectuate cu o asemenea regularitate încât se constituie într-o succesiune sistematica, identificabila ca atare; … d) cursa suprarezervata înseamnă o cursa pe care numărul de pasageri care au rezervarea confirmată şi se prezintă pentru formalităţile de îmbarcare în timpul necesar şi precizat depăşeşte numărul de locuri disponibile pe acea cursa; … e) voluntar înseamnă o persoană care are bilet valabil, are rezervare confirmată, s-a prezentat pentru formalităţile de îmbarcare în timpul necesar şi precizat şi răspunde afirmativ la solicitarea transportatorului aerian adresată pasagerilor de a renunţa la rezervarile lor confirmate, în schimbul unor compensaţii; … f) destinaţie finala înseamnă destinaţia menţionată pe biletul de transport aerian prezentat la ghiseul de verificare a biletelor şi eliberare a tichetelor de îmbarcare, denumit în continuare ghiseu de check-în, sau, în cazul curselor succesive, pe ultimul cupon de zbor al biletului. Cursele de conexiune care se pot efectua fără dificultăţi, deşi s-a cauzat o întârziere prin refuzul imbarcarii unor pasageri, nu sunt luate în considerare. … +
Articolul 3(1) Transportatorul aerian este obligat sa stabilească regulile pe care le va aplica la îmbarcare, în eventualitatea unei curse suprarezervate. El va inregistra la Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei aceste reguli, precum şi orice schimbări aduse ulterior acestora. Regulile vor putea fi puse la dispoziţie autorităţilor aeronautice ale altor state, la cerere. Regulile şi orice schimbări ulterioare aduse acestora se vor aplica în termen de 30 de zile de la data înregistrării la Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. … (2) Regulile prevăzute la alin. (1) vor fi puse la dispoziţie publicului la agenţiile şi la ghiseele de check-în ale transportatorului aerian. … (3) Regulile prevăzute la alin. (1) vor include posibilitatea solicitării unor voluntari care să accepte sa nu fie imbarcati. … (4) În orice condiţii, la îmbarcare transportatorul aerian este obligat sa ţină seama de interesele anumitor categorii de pasageri care trebuie transportaţi cu prioritate din motive legitime, cum ar fi persoanele cu handicap şi minorii neinsotiti. … +
Articolul 4(1) În eventualitatea unui refuz al imbarcarii pasagerul va avea de ales între: … a) restituirea imediata, fără penalizări, a costului biletului pentru partea de călătorie neefectuata; sau … b) asigurarea transportului până la destinaţia finala, cu prima ocazie; sau … c) asigurarea transportului până la destinaţia finala la o dată ulterioară, convenabila pasagerului. … (2) Indiferent de alegerea facuta de pasager în conformitate cu prevederile alin. (1), imediat după ce imbarcarea a fost refuzată transportatorul aerian va plati o compensaţie minima, cu luarea în considerare şi a prevederilor alin. (3) şi (4), în valoare de: … a) 150 euro pentru curse de până la 3.500 km; … b) 300 euro pentru curse de peste 3.500 km, în funcţie de destinaţia finala a pasagerului. … (3) În cazul în care transportatorul aerian oferă rerutarea până la destinaţia finala pe o cursa alternativa, a carei ora de sosire nu depăşeşte ora de sosire programata a cursei rezervate iniţial cu mai mult de doua ore pentru cursele de până la 3.500 km şi cu mai mult de patru ore pentru cursele de peste 3.500 km, compensaţia prevăzută la alin. (2) poate fi redusă cu 50%. … (4) Nivelul compensatiei nu trebuie să depăşească preţul biletului de transport până la destinaţia finala. … (5) Compensaţia va fi achitată în numerar sau, de comun acord cu pasagerul, în bonuri de călătorie (vouchere) şi/sau alte servicii. … (6) Dacă pe o cursa suprarezervata un pasager este de acord să fie plasat într-o clasa inferioară celei pentru care s-a plătit biletul, acesta va fi îndreptăţit la rambursarea diferenţei de preţ. … (7) Distanţele prevăzute la alin. (2) şi (3) se vor determina prin metoda distantei ortodromice – distanta dintre punctul de plecare şi cel de sosire ale unui traiect de pe suprafaţa pământului, masurata pe arcul mic din cercul mare determinat de planul secant care trece prin cele doua puncte şi centrul pământului. … +
Articolul 5(1) În eventualitatea refuzului imbarcarii pe o cursa vândută în cadrul unui pachet turistic transportatorul aerian va fi obligat sa compenseze operatorul turistic care a încheiat un contract cu pasagerul şi care este răspunzător faţă de acesta pentru executarea adecvată a contractului aferent pachetului turistic, în condiţiile prevăzute de lege. … (2) Operatorul turistic este obligat sa plătească pasagerului suma compensatorie ce i-a revenit conform prevederilor alin. (1). … +
Articolul 6(1) Separat de suma compensatorie minima prevăzută la art. 4, transportatorul aerian va oferi gratuit pasagerilor cărora li s-a refuzat imbarcarea: … a) posibilitatea efectuării unei convorbiri telefonice şi/sau a transmiterii unui mesaj telex/fax către punctul de destinaţie; … b) mancare şi băuturi răcoritoare, ţinând seama de timpul de asteptare; … c) cazare la hotel în cazurile în care este necesară şederea pe timpul uneia sau mai multor nopti. … (2) Când un oraş sau o regiune este deservita de mai multe aeroporturi, iar un transportator aerian oferă unui pasager căruia i s-a refuzat imbarcarea o cursa spre un alt aeroport decât cel de destinaţie pentru care pasagerul a făcut rezervarea, costurile deplasarii între aeroporturile alternative sau spre o destinaţie alternativa apropiată, convenită cu pasagerul, vor fi suportate de transportatorul aerian. … +
Articolul 7Transportatorul aerian nu va fi obligat sa plătească compensaţii pentru refuzul imbarcarii în cazul în care pasagerul călătoreşte gratuit sau cu bilete cu tarife reduse, care nu sunt disponibile direct sau indirect publicului. +
Articolul 8Transportatorul aerian va pune la dispoziţie fiecărui pasager căruia i s-a refuzat imbarcarea un formular care să conţină regulile compensatiei pentru refuzul imbarcarii, prevăzute în prezenta ordonanţă. +
Articolul 9(1) Prezenta ordonanţă nu aduce atingere în nici un fel dreptului pasagerului de a solicita alte despăgubiri pe cale judecătorească. … (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică voluntarilor definiţi la art. 2 lit. e), care au acceptat compensaţia oferită şi au renunţat la îmbarcare. … +
Articolul 10Prezenta ordonanţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––p. Ministrul lucrărilor publice,transporturilor şi locuinţei,Ioan Selaru,secretar de statp. Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Gherghina,secretar de statBucureşti, 31 iulie 2002.Nr. 52.–––