În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 119/2014 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. +
Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2008 privind înființarea activității de derulare și gestionare a proiectelor de înfrățire instituțională finanțate de Uniunea Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistență tehnică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 168/2009, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În toate contractele de înfrățire instituțională și de asistență tehnică pentru care România are calitate de donator de asistență tehnică, Ministerul Fondurilor Europene este responsabil de managementul administrativ și financiar al acestora și le va semna în această calitate. … 2.La articolul 2, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1)proiecte de asistență tehnică reprezintă proiecte finanțate de Comisia Europeană prin programe de asistență financiară nerambursabilă, pentru furnizarea de asistență tehnică beneficiarilor de proiecte din alte state. Asistența tehnică poate fi furnizată de instituții ale administrației publice din România, fie singure, fie în parteneriat cu instituții private naționale și internaționale. … … 3.La articolul 2, literele c), h) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:c)Autoritatea Administrativă de Înfrățire Instituțională și de Asistență Tehnică, denumită în continuare AAIIAT, este Ministerul Fondurilor Europene, responsabilă cu managementul administrativ și financiar al proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică, în care România va avea rol de donator de asistență tehnică; … ……………………………………………………………..h)coordonator de proiect reprezintă persoana desemnată în acest sens din cadrul instituției furnizoare de asistență tehnică, care are rolul de a coordona implementarea proiectului de înfrățire instituțională sau asistență tehnică; … ……………………………………………………………..j)expert reprezintă funcționarul public, funcționarul public cu statut special, judecătorul, procurorul sau personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, personalul de probațiune, consilierul pentru afaceri europene, personalul contractual, precum și alte categorii de salariați din administrația publică așa cum sunt definiți prin lege sau de personal din cadrul instituțiilor acreditate potrivit art. 2^1, care pot fi implicați în proiecte de înfrățire instituțională și proiecte de asistență tehnică din cadrul instituțiilor furnizoare de asistență tehnică care, în baza unui mandat, îndeplinesc misiuni cu caracter temporar în cadrul unui contract de înfrățire instituțională, precum și în cadrul unui contract de asistență tehnică. … 4.La articolul 2, după litera f) se introduce o nouă literă, litera f^1), cu următorul cuprins:f^1)contract de asistență tehnică – contractul de prestări de servicii de asistență tehnică încheiat între beneficiarul de asistență și instituția furnizoare de asistență, în vederea stabilirii drepturilor și obligațiilor ce le revin în implementarea proiectului. … … 5.La articolul 2, după litera i) se introduce o nouă literă, litera i^1), cu următorul cuprins:i^1)tarif zilnic per expert – reprezintă o sumă ofertată per expert cu luarea în considerare a numărului de zile prestate pe proiect în cadrul contractului de asistență tehnică. Suma acoperă cheltuielile expertului de cazare, de transport internațional și local, pentru hrană și alte cheltuieli efectuate în legătură cu activitatea desfășurată în cadrul proiectului, costul de administrare, indemnizația expertului ce include obligațiile fiscale ale angajatului și ale angajatorului. … … 6.Articolul 3 se modifică si va avea următorul cuprins: +
Articolul 3Responsabilitățile AAIIAT referitoare la activitatea prevăzută la art. 1 sunt următoarele:a)asigură managementul administrativ și financiar al proiectelor de înfrățire instituțională și asistență tehnică și le va semna în această calitate; … b)asigură consultanță autorităților române în vederea pregătirii ofertelor și a participării la reuniunile de selecție și la ședințele de deschidere a ofertelor; … c)avizează din punct de vedere procedural ofertele ce urmează a fi prezentate statului beneficiar, precum și ofertele care urmează să fie depuse în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de asistență tehnică; … d)oferă instruire cu privire la prevederile manualului de înfrățire instituțională specialiștilor români care vor participa în proiectele de înfrățire instituțională în calitate de coordonator de proiect și consilier rezident de înfrățire instituțională; … e)oferă instruire cu privire la ghidurile practice pentru contractele cu finanțare nerambursabilă – acțiuni externe ale comunității europene și alte prevederi comunitare specialiștilor români care vor participa în proiectele de asistență tehnică în calitate de coordonator de proiect și experți; … f)asigură consultanță și sprijin pe durata negocierii și semnării contractelor de înfrățire instituțională și pe durata selectării ofertelor și atribuirii contractelor de asistență tehnică, precum și pentru orice modificări ulterioare ale acestora; … g)administrează baze de date cu experți din diferite instituții și domenii de activitate; … h)emite cereri de plată către instituțiile din țările beneficiare ale asistenței din partea României, abilitate să efectueze plățile; … i)emite facturi pentru serviciile prestate de către experții români în cadrul contractelor de asistență tehnică și în conformitate cu prevederile contractuale și procedurile aplicabile; … j)primește sume reprezentând plăți efectuate de beneficiarul de asistență tehnică în cadrul proiectului de înfrățire instituțională și de beneficiarul asistenței tehnice în cadrul contractului de asistență tehnică; … k)verifică și autorizează plățile efectuate în cadrul proiectelor; … l)efectuează plățile către consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, experții cooptați și către participanții la vizitele de studii; … m)deschide conturi bancare și conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau al unei instituții bancare private, pe care le administrează în regim de dublă semnătură; … n)organizează și conduce contabilitatea operațiunilor desfășurate în cadrul proiectului, conform normelor legale în vigoare. … … 7.Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 7(1)Ministerul Fondurilor Europene gestionează proiectele de înfrățire instituțională și de asistență tehnică pentru toți ordonatorii principali de credite.(2)Ministerul Fondurilor Europene va deschide conturi bancare în lei și în euro, prin care se vor derula toate operațiunile financiare aferente participării la proiectele de înfrățire instituțională și asistență tehnică.(3)Ministerul Fondurilor Europene va încasa fondurile de la statul beneficiar al asistenței tehnice și va efectua plățile necesare consilierilor rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorilor de proiect și experților cooptați în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică în moneda euro. … 8.Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 8Cheltuielile eligibile ce urmează să fie efectuate pentru activitatea prevăzută la art. 1 din venituri proprii sunt cele necesare acoperirii următoarelor costuri pentru:a)contractarea de experți pentru întocmirea aplicației/ofertei în vederea aplicării în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și proiectelor de asistență tehnică; … b)traducere și interpretariat; … c)transport, per diem alocate pentru asigurarea participării la reuniunile de prezentare a ofertelor organizate de administrațiile statelor beneficiare de proiecte de înfrățire instituțională și de asistență tehnică; … d)logistică, birotică, achiziții/închirieri/leasing autoturisme și cheltuielile conexe, precum taxe de înmatriculare, asigurare obligatorie și facultativă, revizii, carburant, necesare implementării proiectelor de înfrățire instituțională și asistență tehnică; … e)întreținere și exploatare mijloace fixe și obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare și utilizate în cadrul activității de înfrățire instituțională și asistență tehnică; … f)servicii de poștă și curierat rapid; … g)servicii notariale, de consultanță și reprezentare juridică aferente activității prevăzute la art. 1; … h)activități de protocol; … i)emiterea documentelor de călătorie/vize pentru personalul implicat în proiectele de asistență tehnică; … j)instruirea personalului Ministerului Fondurilor Europene și al instituțiilor furnizoare de asistență tehnică în țară și în străinătate, inclusiv costuri de transport, per diem, și costuri pentru cazare și hrană; … k)diferențele de curs valutar; … l)comisioane, speze bancare aferente plăților efectuate și garanții; … m)servicii pentru organizarea de evenimente. … … 9.Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 10(1)În vederea prezentării ofertelor de înfrățire din delegații vor face parte coordonatorul de proiect, consilierul rezident de înfrățire instituțională, alți experți propuși în cadrul ofertei, iar în vederea prezentării ofertelor de asistență tehnică din delegații vor face parte coordonatorul de proiect, precum și experții propuși în ofertă.(2)Reprezentanții Ministerului Fondurilor Europene vor putea participa la toate reuniunile de prezentare a ofertelor, precum și la reuniunile organizate în etapa de implementare a proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică. … 10.Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 11(1)În vederea îndeplinirii activității prevăzute la art. 1 vor fi cooptați consilieri rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatori de proiect, precum și experți în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică care vor fi remunerați pentru activitatea depusă în cadrul proiectului printro indemnizație stabilită în contractul de înfrățire instituțională, respectiv contractul de asistență tehnică, în funcție de numărul de zile lucrate și în baza documentelor aprobate conform procedurilor prevăzute în normele metodologice.(2)Indemnizația pe care o primesc consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, precum și experții cooptați pentru activitatea depusă în baza contractelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică este asimilată, din punct de vedere fiscal, veniturilor din salariu și se impozitează potrivit legislației în materie.(3)Indemnizația brută pe care o primesc consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, precum și experții cooptați pentru activitatea depusă în baza contractelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică este asimilată salariului, din punctul de vedere al obligațiilor fiscale, respectiv contribuțiilor sociale obligatorii, ce decurg din legislația specifică în vigoare.(4)Consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, precum și experții cooptați în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică, în care România este donator de asistență tehnică, își vor îndeplini misiunile în baza unui mandat aprobat de către conducătorul instituției furnizoare de asistență tehnică și în conformitate cu prevederile legale in vigoare.(5)Prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare, activitatea depusă în cadrul contractelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică, în care România este donator de asistență tehnică, nu constituie situație de incompatibilitate pentru consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, și nici pentru experții cooptați.(6)Activitatea depusă în cadrul proiectului de către consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, precum și de către experții cooptați în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și de asistență tehnică se va evalua la sfârșitul anului în funcție de mandatul primit, obiectivele misiunii și de rezultatele înregistrate și descrise în raportul misiunii și în raportul anual. Activitatea prestată și rezultatele evaluării vor fi luate în considerare la evaluarea performanțelor anuale. … 11.Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)În termen de maximum 5 zile de la revenirea în țară, experții cooptați în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și al celor de asistență tehnică vor prezenta conducerii Ministerului Fondurilor Europene un raport de misiune aprobat la nivelul instituției donatoare.(2)În vederea evaluării anuale a performantelor profesionale prevăzute de legislația specifică funcției publice, experții cooptați în cadrul proiectelor de asistență tehnică prezintă conducerii instituției donatoare de asistență tehnică, la sfârșitul anului, un raport anual al activităților desfășurate în cadrul proiectelor de asistență tehnică. Activitatea prestată și rezultatele evaluării vor fi luate în considerare la evaluarea performanțelor anuale. … 12.Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 13(1)Pe perioada desfășurării misiunilor, consilierii rezidenți, coordonatorii de proiect și experții din cadrul proiectelor de înfrățire instituțională, precum și coordonatorii de proiect și experții cooptați în cadrul proiectelor de asistență tehnică își păstrează funcția publică și drepturile salariale aferente, potrivit legii.(2)Perioada în care consilierii rezidenți de înfrățire instituțională, coordonatorii de proiect, precum și experții cooptați în cadrul proiectelor de înfrățire instituțională și al proiectelor de asistență tehnică își desfășoară activitatea constituie vechime în muncă/vechime în specialitatea funcției/vechime în gradul profesional, care va fi înregistrată în mod corespunzător, potrivit legislației în vigoare. … 13.Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 14Toate operațiunile desfășurate se vor realiza în conformitate cu legislația română în vigoare, cu Manualul de înfrățire instituțională, Ghidurile practice pentru contractele cu finanțare nerambursabilă – acțiuni externe ale comunității europene, elaborate de Comisia Europeană, care stau la baza semnării și implementării contractului de înfrățire instituțională și a contractelor de asistență tehnică și sunt publicate pe site-ul oficial al Comisiei Europene, și cu legislația statului beneficiar, după caz. … +
Articolul IIÎn tot cuprinsul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2008 privind înființarea activității de derulare și gestionare a proiectelor de înfrățire instituțională finanțate de Uniunea Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistență tehnică, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 168/2009, cu modificările ulterioare, denumirea „Autoritatea Administrativă de Înfrățire Instituțională” se înlocuiește cu denumirea „Autoritatea Administrativă de Înfrățire Instituțională și de Asistență Tehnică”. +
Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2008 privind înființarea activității de derulare și gestionare a proiectelor de înfrățire instituțională finanțate de Uniunea Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistență tehnică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 168/2009, cu modificările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanță, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Ministrul fondurilor europene,
Eugen Orlando Teodorovici
p. Ministrul muncii, familiei,
protecției sociale și persoanelor vârstnice,
Teodor Codrin Scutaru,
secretar de statBucurești, 23 iulie 2014.Nr. 5.–––-