pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană******)(actualizată până la data de 2 septembrie 2012*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 2 septembrie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003; ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 60 din 27 iunie 2007; LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007; ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor––––**) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 52 din 8 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 13 aprilie 1999, dându-se textelor o noua numerotare.Ordonanţa Guvernului nr. 46/1998 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 31 iulie 1998 şi a fost aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 52/1999.**) Conform Hotărârii Guvernului nr. 3/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei preia toate drepturile şi obligaţiile Ministerului Transporturilor.***) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 18/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.****) Conform art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 111/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000, denumirea „Comisia Naţionala pentru Statistica” se înlocuieşte cu denumirea „Institutul Naţional de Statistica şi Studii Economice”.*****) Începând cu data de 1 ianuarie 1999 unitatea de cont şi monetara "ecu" a fost înlocuită cu aceea de "euro".******) Titlul ordonanţei a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 1(1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile responsabilă cu ducerea la îndeplinire a obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene, încheiată la 13 decembrie 1960, şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, semnat la Bruxelles la 12 februarie 1981, la care România a aderat prin Legea nr. 44/1996, precum şi a celor care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană. … ––––Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012.(2) Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) Ministerul Transporturilor poate delega Regia Autonomă "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA. … +
Articolul 2Regia Autonomă «Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian» – ROMATSA, denumită în continuare ROMATSA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, funcţionează ca operator economic prestator de servicii de navigaţie aeriană.––––Art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 3Abrogat.––––Art. 3 a fost abrogat de pct. 2 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007, astfel cum a fost modificat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007. +
Articolul 4(1) Cheltuielile şi veniturile aferente instalaţiilor şi serviciilor de navigaţie aeriană asigurate în zona de responsabilitate a României, stabilită potrivit tratatelor internaţionale la care este parte, se includ în bazele de cost luate în calcul pentru determinarea tarifelor pentru serviciile de navigaţie aeriană. … (2) Bazele de cost prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută şi pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 al Comisiei din 6 decembrie 2006 de stabilire a unei scheme comune de tarifare pentru serviciile de navigaţie aeriană, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 . … (3) ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (1), integrând costurile privind serviciile, instalaţiile şi activităţile eligibile prevăzute la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 , şi asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigaţie aeriană, precum şi transmiterea bazelor de cost către EUROCONTROL, cu respectarea cerinţelor şi termenelor stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 , în vederea evaluării, avizării sau, după caz, aprobării tarifelor aferente serviciilor de navigaţie aeriană. … (4) Transmiterea bazelor de cost la EUROCONTROL, potrivit dispoziţiilor alin. (3), se face numai cu avizul autorităţii naţionale de supervizare responsabile cu monitorizarea planului naţional de performanţă, elaborat şi adoptat potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 691/2010 al Comisiei din 29 iulie 2010 de stabilire a unui sistem de performanţă pentru serviciile de navigaţie aeriană şi pentru funcţiile de reţea şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.096/2005 de stabilire a unor cerinţe comune pentru furnizarea de servicii de navigaţie aeriană, din punctul de vedere al îndeplinirii obiectivelor de performanţă stabilite în planul de performanţă pentru serviciile de navigaţie aeriană furnizate în zona de responsabilitate a României, precum şi al aplicării corecte a mecanismului de împărţire a riscurilor, prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 . … (5) Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri şi cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL potrivit dispoziţiilor alin. (3), consolidate cu baza de cost aferentă serviciilor de navigaţie aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 1.794/2006 , şi se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului finanţelor publice, la propunerea consiliului de administraţie al ROMATSA. … (6) Modelul formularelor bugetului de venituri şi cheltuieli, specific ROMATSA, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului finanţelor publice şi cuprinde datele şi informaţiile prevăzute în tabelele de raportare stabilite în anexele II – «Transparenţa bazei de costuri» şi VI – «Mecanismul de tarifare» din Regulamentul (CE) nr. 1.794/2006 . … ––––Art. 4 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 5(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe ROMATSA va reevalua capitalul imobilizat în active corporale şi necorporale pe baza normelor metodologice aprobate de Ministerul Finanţelor. … (2) Valoarea activelor şi a patrimoniului propriu ale ROMATSA va fi majorată cu diferenţele rezultate din reevaluare. … +
Articolul 6Abrogat.––––Art. 6 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. +
Articolul 7Abrogat.––––Art. 7 a fost abrogat de pct. 19 al alin. (1) al art. 298 din LEGEA nr. 571 din 22 decembrie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. +
Articolul 8(1) Potrivit principiilor EUROCONTROL şi Regulamentului (CE) nr. 1.794/2006 , ROMATSA va include ca element în stabilirea tarifelor pentru serviciile de navigaţie aeriană prestate o cotă procentuală aplicată activelor, reprezentând rentabilitatea acestora. … (2) Cota privind rentabilitatea activelor se stabileşte pentru fiecare perioadă de referinţă pe baza riscului financiar al prestatorului de servicii de navigaţie aeriană. … (3) Valoarea rentabilităţii activelor se determină potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.794/2006 . … ––––Art. 8 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 9Elementele de cheltuieli de fundamentare a tarifelor pentru serviciile de navigaţie aeriană includ şi cheltuielile cu personalul care, după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, vor constitui limite pentru negocierea contractului colectiv de muncă.––––Art. 9 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 10Veniturile din exploatare luate în calcul la determinarea provizionului constituit potrivit dispoziţiilor art. 22 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, nu vor include partea de venit reprezentând valoarea rentabilităţii activelor, prevăzută la art. 8.––––Art. 10 a fost modificat de pct. 7 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 11(1) Documentele legale pentru înregistrarea veniturilor şi a taxei pe valoarea adăugată colectate, precum şi cele referitoare la operaţiunile de regularizare a acestora, atât la ROMATSA, cât şi la beneficiarii interni ai serviciilor de navigaţie aeriană prestate de ROMATSA, sunt cele emise de EUROCONTROL şi recunoscute din punct de vedere fiscal de autorităţile române. … ––––Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012.(2) Pe baza acestor documente ROMATSA întocmeşte documente centralizatoare în limba română, care constituie documente justificative pentru înregistrarea în evidenţa contabilă. … (3) Abrogat. … ––––Alin. (3) al art. 11 a fost abrogat de pct. 8 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012. +
Articolul 12(1) Înregistrarea în contabilitatea ROMATSA a veniturilor facturate de EUROCONTROL în euro, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată colectate, se va face în lei, utilizându-se cursul de schimb al Băncii Naţionale a României în vigoare la data facturării, potrivit calendarului de facturare publicat anual de EUROCONTROL. … ––––Alin. (1) al art. 12 a fost modificat de pct. 9 al art. unic din ORDONANŢA nr. 18 din 23 august 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2012.(2) Acelaşi principiu se va aplica şi operatorilor aerieni din România în ceea ce priveşte taxa pe valoarea adăugată, facturată acestora în euro de către EUROCONTROL, în numele ROMATSA. … +
Articolul 13Abrogat.––––Art. 13 a fost abrogat de art. unic din LEGEA nr. 320 din 13 noiembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007, care modifică pct. 2 al art. unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 60 din 27 iunie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 28 iunie 2007.––––-