pentru aprobarea participării României la Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO), instituit prin Rezoluţia Consiliului Europei nr. (99)5 din 1 mai 1999
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, precum şi al art. 1 lit. C pct. 15 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: +
Articolul 1Se aprobă participarea României la Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO), instituit prin Rezoluţia Consiliului Europei nr. (99)5 din 1 mai 1999, în condiţiile prevăzute de statutul de funcţionare a acestuia. +
Articolul 2Sumele ce se vor plati anual cu titlu de contribuţii obligatorii vor fi suportate din bugetul Ministerului Justiţiei.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:–––––-Ministru de stat, ministrul justiţiei,Valeriu Stoicap. Ministru de interne,Mircea Muresan,secretar de statMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remesp. Ministrul afacerilor externe,Mihai Rasvan Ungureanu, +
REZOLUŢIA (99)5instituind Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO) (adoptată la 1 mai 1999)Reprezentanţii Comitetului Ministrilor ai Belgiei, Bulgariei, Ciprului, Estoniei, Finlandei, Frantei, Germaniei, Greciei, Islandei, Irlandei, Lituaniei, Luxemburgului, României, Slovaciei, Sloveniei, Spaniei şi Suediei,convinsi ca fenomenul corupţiei reprezintă o ameninţare serioasă împotriva statului de drept, democraţiei, drepturilor omului, echităţii şi justiţiei sociale, împiedica dezvoltarea economică, pune în pericol stabilitatea instituţiilor democratice şi bazele morale ale societăţii,constienti de necesitatea de a promova cooperarea dintre state în domeniul luptei împotriva corupţiei, inclusiv în legăturile sale cu crima organizată şi spalarea banilor,subliniind ca succesul unei strategii împotriva corupţiei se realizează printr-un angajament permanent al statelor de a-şi uni eforturile, de a-şi impartasi experientele şi de a acţiona împreună,convinsi ca sensibilizarea opiniei publice şi promovarea valorilor etice constituie mijloace eficace de a preveni corupţia,luând act de recomandările celei de-a 19-a Conferinţe a ministrilor europeni ai justiţiei (Malta, 1994),ţinând seama de Programul de acţiune împotriva corupţiei, adoptat de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei în 1996, şi de lucrările efectuate de Grupul multidisciplinar privind corupţia (G.M.C.) în vederea punerii în aplicare a respectivului program,ţinând seama, totodată, de rezultatele proiectului comun al Comisiei Europene (Programul PHARE) şi al Consiliului Europei privind lupta împotriva corupţiei şi crimei organizate în statele în tranzitie (Proiectul Octopus),luând act de Rezoluţia nr. 1 privind legăturile dintre corupţie şi crima organizată, adoptată la cea de-a 21-a Conferinţa a ministrilor europeni de justiţie (Praga, 1997),având în vedere Declaraţia finala, adoptată la cea de-a 2-a Intalnire la vârf a sefilor de stat şi de guvern ai statelor membre ale Consiliului Europei (Strasbourg, 10-11 octombrie 1997), în cadrul căreia şefii de stat şi de guvern au hotărât sa caute raspunsuri comune la problemele puse de extinderea corupţiei şi criminalitatii organizate,punând în aplicare Planul de acţiune stabilit cu ocazia celei de-a 2-a Intalniri la vârf a sefilor de stat şi de guvern ai statelor membre ale Consiliului Europei, conform căruia şefii de stat şi de guvern, în scopul promovării cooperării în materie de lupta împotriva corupţiei, inclusiv în legăturile acesteia cu crima organizată şi spalarea banilor, au însărcinat Comitetul Ministrilor, îndeosebi, sa adopte principii directoare care trebuie să fie aplicate în dezvoltarea legislatiilor şi practicilor naţionale pentru a lupta împotriva corupţiei şi a stabili, fără întârziere, un mecanism corespunzător şi eficace pentru a veghea la respectarea principiilor directoare şi la punerea în aplicare a instrumentelor juridice care vor fi adoptate în executarea Programului de acţiune împotriva corupţiei,luând act de cele douăzeci de principii directoare pentru lupta împotriva corupţiei, adoptate de Comitetul Ministrilor la cea de-a 101-a sesiune, care a avut loc la 6 noiembrie 1997, denumite mai jos Principiile directoare,convinsi ca punerea în aplicare a GRECO, la care statele membre şi nemembre ale Consiliului Europei participa pe picior de egalitate, ar contribui într-un mod semnificativ la dezvoltarea unui proces dinamic în vederea prevenirii şi combaterii eficiente a corupţiei, convinsi ca, prin evaluarea reciprocă şi presiunea exercitată de membrii săi, GRECO va fi în măsura sa vegheze într-o maniera flexibila şi eficace la respectarea Principiilor directoare şi la punerea în practica a instrumentelor juridice internaţionale adoptate în cadrul Consiliului Europei pentru a lupta împotriva corupţiei,hotarati, în consecinţa, ca apartenenţa cu drepturi depline la GRECO să fie rezervată celor care participa deplin la procedurile de evaluare reciprocă şi care accepta să fie supuşi evaluării,având în vedere Rezoluţia (98)7, adoptată de Comitetul Ministrilor la 5 mai 1998 cu ocazia celei de-a 102-a sesiuni ministeriale, care autorizeaza adoptarea prezentului acord,din acel moment,convin sa stabilească Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO) în baza prezentului acord parţial largit, care va fi guvernat de statutul din anexa,decid ca GRECO va fi stabilit pe o perioadă iniţială de 3 ani,convin sa revizuiasca funcţionarea GRECO la sfârşitul perioadei iniţiale de 3 ani,exprima dezideratul ca toate statele membre ale Consiliului Europei sa devină membre ale GRECO într-un viitor apropiat.STATUTULGrupului de state împotriva corupţiei (GRECO) +
Articolul 1Obiectul GRECOGrupul de state împotriva corupţiei, denumit în continuare GRECO, are ca obiect îmbunătăţirea capacităţii membrilor săi de a lupta împotriva corupţiei, veghind la punerea în practica a angajamentelor pe care şi le-au luat în acest domeniu, prin intermediul unui proces dinamic de evaluare şi presiune reciproce. +
Articolul 2Funcţiile GRECOPentru a realiza obiectul indicat la art. 1 GRECO este însărcinat:(i) sa urmărească aplicarea Principiilor directoare pentru lupta împotriva corupţiei, asa cum au fost adoptate de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei la 6 noiembrie 1997;(îi) sa urmărească punerea în aplicare a instrumentelor juridice internaţionale care vor fi adoptate în aplicarea Programului de acţiune împotriva corupţiei, conform dispoziţiilor conţinute în aceste instrumente. +
Articolul 3SediulSediul GRECO este la Strasbourg. +
Articolul 4Procedura pentru a deveni membru al GRECO1. Orice stat membru al Consiliului Europei, altul decât cele menţionate în Rezoluţia instituind GRECO, poate deveni membru al GRECO în orice moment, notificând în acest sens secretarului general al Consiliului Europei.2. Orice stat nemembru care a participat la elaborarea prezentului acord parţial largit, altul decât cele menţionate în Rezoluţia instituind GRECO, poate deveni membru al GRECO în orice moment, notificând în acest sens secretarului general al Consiliului Europei *1). Notificarea trebuie însoţită de o declaraţie conform căreia statul nemembru se angajează să respecte Principiile directoare pentru lupta împotriva corupţiei, adoptate de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei la 6 noiembrie 1997.3. Statele care devin părţi la instrumentele juridice internaţionale, adoptate de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei în aplicarea Programului de acţiune împotriva corupţiei şi care prevăd dobândirea automată a calităţii de membru al GRECO, devin membri ai GRECO ipso facto, conform dispoziţiilor conţinute în aceste instrumente.4. Comitetul Ministrilor, în structura sa limitată la reprezentanţii statelor membre ale acordului parţial largit şi după consultarea statelor nemembre care participa deja la acesta, poate să invite statele nemembre, altele decât cele menţionate la paragraful 2 de mai sus, sa devină membri ai GRECO. Statul nemembru care a primit o asemenea invitaţie comunică secretarului general intenţia sa de a deveni membru al GRECO, însoţită de o declaraţie prin care se angajează să respecte Principiile directoare pentru lupta împotriva corupţiei. +
Articolul 5Participarea Comunităţii EuropeneComunitatea Europeană poate fi invitata de către Comitetul Ministrilor sa participe la lucrările GRECO.Modalităţile de participare a acesteia sunt definite de rezoluţia prin care este invitata sa participe. +
Articolul 6Structura GRECO1. Fiecare membru numeşte o delegaţie pe lângă GRECO, formată din maximum 2 reprezentanţi. Unul dintre reprezentanţi este numit şef de delegaţie.2. Cheltuielile de deplasare şi de sejur ale unui reprezentant din delegaţie sunt suportate din bugetul acordului parţial largit.3. Reprezentanţii numiţi pentru a participa la GRECO se bucura de privilegii şi imunităţi, aplicabile în baza art. 2 din Protocolul la Acordul general privind privilegiile şi imunităţile Consiliului Europei. +
Articolul 7Alţi reprezentanţi1. Comitetul european de cooperare juridică (CDCJ) şi Comitetul european pentru probleme penale (CDPC) desemnează fiecare un reprezentant pe lângă GRECO.2. Comitetul Ministrilor poate invita alte organe ale Consiliului Europei sa desemneze un reprezentant la GRECO, după consultarea acestuia din urma.3. Comitetul statutar, prevăzut la art. 18, desemnează un reprezentant la GRECO.4. Reprezentanţii desemnaţi conform prevederilor paragrafelor 1-3 de mai sus participa la reuniunile plenare ale GRECO fără drept de vot. Cheltuielile lor de deplasare şi de sejur nu sunt suportate din bugetul acordului parţial largit.─────────*1) Aceste state sunt: Belarus (10), Canada (11), Georgia (5), Sfantul Scaun (10), Japonia (10), Mexic (10), Statele Unite ale Americii (11). Bosnia-Hertegovina a participat de doua ori la reuniuni ale G.M.C. +
Articolul 8Funcţionarea GRECO1. GRECO ia deciziile necesare pentru funcţionarea sa. În special, trebuie:(i) sa adopte rapoarte de evaluare conform art. 15;(îi) sa aprobe proiectul de program anual de activităţi şi sa formuleze, în conformitate cu Regulamentul financiar, propuneri în atenţia secretarului general al Consiliului Europei, în vederea elaborării proiectului de buget, înainte de transmiterea acestuia la Comitetul statutar instituit prin art. 18;(iii) sa aprobe raportul sau anual de activităţi, inclusiv conturile sale anuale, înainte de a le supune Comitetului statutar şi Comitetului Ministrilor.2. GRECO tine cel puţin două reuniuni plenare pe an şi poate hotărî, dacă este necesar şi conform regulamentului sau intern, sa constituie grupe de lucru.3. Raportul anual de activităţi, inclusiv conturile anuale, sunt făcute publice o dată ce sunt aprobate de organele competente, în baza art. 18.4. GRECO îşi elaborează regulamentul sau intern.Atunci când un stat sau Comunitatea Europeană devine membru al GRECO, se presupune ca a acceptat Statutul şi Regulamentul intern ale GRECO.5. GRECO îşi tine reuniunile cu uşile închise.6. Membrii GRECO care participa la evaluarea reciprocă au drept de vot. Fiecare are dreptul la un singur vot.Totuşi, exceptând decizia contrară a Comitetului statutar, un membru care a omis sa verse, fie în totalitate, fie o parte substantiala din contribuţia sa obligatorie la bugetul acordului parţial largit pentru o perioadă de 2 ani, nu mai poate să participe la procesul de luare a deciziilor.7. Deciziile GRECO sunt luate cu o majoritate de două treimi din numărul voturilor exprimate *1) şi cu majoritatea membrilor GRECO. Totuşi deciziile de procedura sunt luate cu majoritatea voturilor exprimate.8. GRECO îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele din rândul reprezentanţilor membrilor care au drept de vot. +
Articolul 9Biroul1. Este constituit un birou format din preşedinte şi vicepreşedinte, menţionaţi la art. 8 paragraful 8 de mai sus, precum şi din maximum alte 5 persoane, alese de GRECO din rândul reprezentanţilor membrilor care au drept de vot şi, în măsura posibilului, care sunt părţi la cel puţin unul dintre instrumentele juridice internaţionale adoptate conform Programului de acţiune împotriva corupţiei.2. Biroul îndeplineşte următoarele funcţii:– pregăteşte anteproiectul de program anual de activităţi şi proiectul de raport anual de activităţi;– formulează propuneri în atenţia GRECO privind anteproiectul de buget;– organizează vizite în ţările respective, pe baza deciziilor luate de GRECO;– formulează propuneri în atenţia GRECO privind structura echipelor ad-hoc de evaluare;– pregăteşte ordinea de zi a reuniunilor GRECO, inclusiv a celor referitoare la dezbaterile cu privire la raporturile de evaluare;– propune GRECO dispoziţii ce trebuie selecţionate în scopul procedurilor de evaluare, conform prevederilor art. 10 paragraful 3;– propune GRECO numirea experţilor ştiinţifici şi a consultantilor.3. Biroul îndeplineşte orice alta funcţie pe care i-o atribuie GRECO.4. Biroul funcţionează sub supravegherea generală a GRECO. +
Articolul 10Procedura de evaluare1. GRECO efectuează proceduri de evaluare individuale pe lângă fiecare dintre membrii săi, conform art. 2.2. Evaluarea este împărţită în cicluri. Un ciclu de evaluare este o perioadă a carei durata este fixată de GRECO, în cursul căreia o procedură de evaluare este efectuată pentru a aprecia respectarea de către membri a anumitor dispoziţii conţinute în Principiile directoare şi în celelalte instrumente juridice internaţionale adoptate conformProgramului de acţiune împotriva corupţiei.3. La începutul fiecărui ciclu GRECO alege dispoziţiile distincte pe care se va axa procedura de evaluare.4. Fiecare membru furnizează o lista care conţine maximum 5 experţi care să fie în măsura sa exercite sarcinile prevăzute la art. 12-14.5. Fiecare membru se asigura ca autorităţile sale colaborează la procedura de evaluare cat mai mult posibil, în limitele legislaţiei naţionale. +
Articolul 11Chestionar1. GRECO adopta un chestionar pentru fiecare ciclu.Acest chestionar se adresează tuturor membrilor care urmează a fi supuşi evaluării.2. Chestionarul constituie cadrul procedurii de evaluare.3. Membrii înaintează răspunsul lor secretarului în termenul fixat de GRECO. +
Articolul 12Echipe de evaluare1. GRECO numeşte, dintre experţii menţionaţi la art. 10 paragraful 4 de mai sus, o echipa ad-hoc pentru evaluarea fiecărui membru, denumita în continuare echipa de evaluare.Atunci când evaluarea priveşte punerea în practica a dispoziţiilor unuia dintre instrumentele juridice internaţionale adoptate conform Programului de acţiune împotriva corupţiei, GRECO numeşte echipe de evaluare formate exclusiv din experţi propuşi de membrii care sunt părţi la instrumentul despre care este vorba.──────────*1) Doar voturile "pro" sau "contra" intră în calculul voturilor exprimate conform prevederilor art. 10 paragraful 5 din Regulamentul intern al delegaţilor ministrilor.2. Echipa examinează răspunsurile date chestionarului şi poate cere, dacă este necesar, informaţii suplimentare statului membru supus evaluării. Aceste informaţii pot fi furnizate fie oral, fie în scris.3. Bugetul acordului parţial largit suporta cheltuielile de călătorie şi de sejur ale experţilor care participa la echipele de evaluare. +
Articolul 13Vizite în statele membre1. GRECO poate cere echipei de evaluare să efectueze o vizita în unul dintre statele membre pentru a obţine informaţii suplimentare referitoare la legislaţia sau practica sa, care se dovedesc utile pentru evaluare.2. GRECO comunică statului membru respectiv intenţia sa de a efectua vizita, cu cel puţin două luni înainte.3. Vizita va fi efectuată conform unui program stabilit de statul membru respectiv, ţinând seama de dezideratele exprimate de echipa de evaluare.4. Membrii echipei de evaluare se bucura de privilegii şi imunităţi, aplicabile în baza art. 2 din Protocolul la Acordul general privind privilegiile şi imunităţile Consiliului Europei.5. Bugetul Acordului parţial largit acoperă cheltuielile de transport şi de sejur necesare pentru a efectua vizitele în statele membre. +
Articolul 14Raporturile de evaluare1. Pe baza informaţiilor culese echipa de evaluare pregăteşte un anteproiect de raport de evaluare privind situaţia legislaţiei şi a practicii referitoare la dispoziţiile selecţionate pentru ciclul de evaluare.2. Anteproiectul de raport este transmis spre comentarii statului membru care face obiectul evaluării. Comentariile sale sunt luate în considerare de către echipa de evaluare atunci când încheie proiectul de raport.3. Proiectul de raport este înaintat GRECO. +
Articolul 15Discutarea şi adoptarea rapoartelor1. GRECO dezbate în şedinţa plenara proiectul de raport înaintat de echipa de evaluare.2. Statul membru supus evaluării are dreptul să prezinte în plen observaţii orale sau scrise.3. La sfârşitul dezbaterilor GRECO adopta, cu sau fără amendamente, raportul referitor la statul membru supus evaluării.4. Toţi membrii participa la vot în ceea ce priveşte adoptarea rapoartelor de evaluare referitoare la aplicarea Principiilor directoare. Doar membrii care sunt părţi la un instrument juridic internaţional adoptat în aplicarea Programului de acţiune împotriva corupţiei participa la votul pentru adoptarea rapoartelor de evaluare privind punerea în aplicare a acestui instrument.5. Rapoartele de evaluare sunt confidenţiale. Exceptând cazul în care se hotărăşte altfel, doar membrii echipei care a efectuat evaluarea, precum şi cei aparţinând GRECO, Comitetului statutar şi secretariatului acestor organe vor avea acces la aceste rapoarte.6. Raportul GRECO poate să includă recomandări adresate statului membru supus evaluării, în scopul îmbunătăţirii legislaţiei şi practicii sale în lupta împotriva corupţiei.GRECO invita statul membru respectiv sa dea socoteala de măsurile luate pentru a se conformă recomandărilor. +
Articolul 16Declaraţii publice1. Comitetul statutar poate face o declaraţie publică, atunci când este de părere ca un stat membru nu ia măsuri suficiente pentru a pune în practica recomandările care i-au fost adresate cu privire la aplicarea Principiilor directoare.2. Comitetul statutar, în structura sa limitată la statele părţi la instrumentul în cauza, poate face o declaraţie publică, atunci când este de părere ca un stat membru nu ia măsuri suficiente pentru a pune în aplicare recomandările care i-au fost adresate cu privire la aplicarea unui instrument adoptat în aplicarea Programului de acţiune împotriva corupţiei.3. Comitetul statutar informează statul membru respectiv şi îi da posibilitatea sa furnizeze observaţii suplimentare înainte de a pune în practica hotărârea sa de a face declaraţia publică menţionată la paragrafele 1 şi/sau 2 de mai sus. +
Articolul 17Resursele financiare ale GRECO1. Bugetul GRECO este finanţat din contribuţiile anuale obligatorii ale membrilor săi.2. GRECO poate primi contribuţii benevole suplimentare ale membrilor săi.3. GRECO poate să primească şi contribuţii benevole ale instituţiilor internaţionale interesate.4. Resursele financiare menţionate la paragraful 3 de mai sus sunt supuse autorizării de către Comitetul statutar înaintea acceptării lor.5. Bunurile GRECO sunt dobândite şi deţinute în numele Consiliului Europei şi beneficiază de privilegiile şi imunităţile conferite bunurilor Consiliului în baza acordurilor în vigoare. +
Articolul 18Comitetul statutar1. Comitetul statutar este format din reprezentanţi ai Comitetului Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei, care sunt şi membri ai GRECO, precum şi din reprezentanţi desemnaţi special în acest scop de ceilalţi membri ai GRECO.2. Comitetul statutar va determina în fiecare an suma contribuţiilor financiare obligatorii ale membrilor GRECO.Baremul pentru calculul contribuţiilor statelor nemembre este fixat de acord cu acestea din urma; în general, acest barem este în conformitate cu criteriile de determinare a baremului contribuţiilor la bugetul general al Consiliului Europei.3. Comitetul statutar adopta în fiecare an bugetul acordului parţial largit, referitor la cheltuielile legate de punerea în aplicare a programului de activităţi şi la cheltuielile comune de secretariat.4. Comitetul statutar aproba în fiecare an conturile GRECO care sunt stabilite de secretarul general al Consiliului Europei, conform Regulamentului financiar al Consiliului Europei, şi care sunt prezentate Comitetului statutar, însoţite de Raportul Comisiei de verificare a conturilor. Pentru a-l elibera pe secretarul general de responsabilitatea sa pentru gestiunea financiară pentru anul financiar în cauza, Comitetul statutar transmite Comitetului Ministrilor conturile anuale, cu aprobarea sa sau cu orice comentariu, însoţite de raportul stabilit de Comisia de verificare a conturilor.5. Regulamentul financiar al Consiliului Europei se aplică, mutatis mutandis, la adoptarea şi gestionarea bugetului acordului parţial largit. +
Articolul 19Secretariatul1. GRECO va fi asistat de un secretariat pus la dispoziţie de secretarul general al Consiliului Europei.2. Secretariatul GRECO se afla sub autoritatea unui secretar executiv numit de secretarul general al Consiliului Europei. +
Articolul 20Amendamente1. GRECO, precum şi membrii săi pot sa propună Comitetului statutar amendamente la prezentul statut.2. Comitetul statutar poate adopta amendamente la prezentul statut printr-o hotărâre luată în unanimitate. Dacă amendamentul nu este urmare a unei propuneri a GRECO, acesta este consultat de Comitetul statutar. +
Articolul 21Retragerea1. Fără a prejudicia dispoziţiile pertinente ale instrumentelor juridice internaţionale menţionate la art. 2 paragraful 2, orice stat membru poate să se retragă din GRECO printr-o declaraţie adresată secretarului general de către ministrul afacerilor externe sau de un reprezentant diplomatic corespunzător, mandatat în acest sens.2. Secretarul general confirma primirea declaraţiei şi informează statul membru în cauza ca declaraţia va fi înaintată Comitetului statutar.3. Prin analogie cu art. 7 din Statutul Consiliului Europei, retragerea are efect:– la sfârşitul anului financiar în curs, dacă aceasta retragere este notificată în primele 9 luni ale acestui an financiar;– la sfârşitul anului financiar următor, dacă notificarea retragerii a intervenit în ultimele 3 luni ale anului financiar în curs.4. Conform art. 18 din Regulamentul financiar al Consiliului Europei, Comitetul statutar examinează consecinţele financiare ale retragerii şi ia măsurile corespunzătoare.5. Secretarul general informează de îndată statul membru respectiv despre consecinţele retragerii lui şi informează Comitetul statutar despre cursul dat.–––––