privind înfiinţarea Societatii Comerciale "Compania naţionala de transporturi aeriene române – TAROM" – S.A.(actualizata până la data de 1 aprilie 2007*)
––––-*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 223 din 29 august 1997. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. până la data de 1 aprilie 2007, cu modificările aduse de: RECTIFICAREA nr. 45 din 28 august 1997; LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998; ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000; LEGEA nr. 316 din 22 mai 2002; ORDONANTA nr. 1 din 10 ianuarie 2007; LEGEA nr. 59 din 22 martie 2007.În temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonate,Guvernul României emite urmatoarea ordonanţa: +
Articolul 1Se infiinteaza Societatea Comerciala "Compania naţionala de transporturi aeriene române – TAROM" – S.A., cu sediul în Bucureşti, Soseaua Bucureşti-Ploiesti km. 16,5 prin reorganizarea Societatii Comerciale "Compania de transporturi aeriene române – TAROM" – S.A. +
Articolul 2(1) Capitalul social al Societatii Comerciale «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM» – S.A. este de 1.949.048.700.000 lei, impartit în 77.961.948 acţiuni nominative în valoare de 25.000 lei fiecare. … (2) Capitalul social este detinut după cum urmeaza: … – 1.857.802.025.000 lei de către statul român, reprezentat prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, impartit în 74.312.081 acţiuni în valoare nominala de 25.000 lei;– 18.845.950.000 lei de către Societatea de Investitii Financiare Muntenia, impartit în 753.838 acţiuni în valoare nominala de 25.000 lei;– 66.750.850.000 lei de către Regia Autonoma «Administratia Română a Serviciilor de Trafic Aerian» – ROMATSA, impartit în 2.670.034 acţiuni în valoare nominala de 25.000 lei;– 5.649.875.000 lei de către Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila Română", impartit în 225.995 acţiuni în valoare nominala de 25.000 lei.–––––Alin. (2) al art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 316 din 22 mai 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 18 iunie 2002.(3) Majorarea sau reducerea capitalului social, modificarea tipului şi/sau a valorii nominale a acţiunilor, precum şi orice alta modificare a statutului Societatii Comerciale «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM» – S.A. sunt de competenţa exclusiva a adunarii generale a acţionarilor. … –––––-Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000. +
Articolul 3(1) Guvernul stabileste strategia de privatizare a Societatii Comerciale "Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM" – S.A., precum şi modul de tranzactionare a acţiunilor acesteia, cu respectarea urmatoarelor reguli: … a) structura actionariatului, rezultata ca efect al modificarilor de capital social sau al tranzactionarilor de acţiuni, trebuie să fie conforma cu cerinţele legale în vigoare privind licentierea transportatorilor aerieni; … b) participarea persoanelor fizice care au calitatea de salariat al Societatii Comerciale "Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române "TAROM" – S.A. la capitalul social trebuie să fie în procent de 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor. … (2) Orice acte juridice incheiate cu incalcarea dispoziţiilor alin. (1) lit. a) sunt nule de drept pentru numărul de acţiuni a caror dobândire conduce la incalcarea prevederilor legale în vigoare referitoare la licentierea transportatorilor aerieni. … –––––-Art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 59 din 22 martie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 29 martie 2007. +
Articolul 4Societatea Comerciala <> – S.A. are ca obiect principal de activitate executarea de transporturi aeriene interne şi internationale, de calatori, de bagaje, de marfuri şi posta, prin curse regulate şi charter, precum şi prestatii legate de transportul aerian, respectiv comercializarea de regim duty-free, handling, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian şi alte activităţi stabilite prin statutul societatii.–––––Art. 4 a fost modificat de pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 5(1) Societatea Comerciala "Compania naţionala de transporturi aeriene române – TAROM" – S.A. poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice române sau straine, de drept privat. … (2) Societatea Comerciala <> – S.A. nu poate să participe la societăţi comerciale care au ca obiect de activitate producţia de material aeronautic. … –––––Alin. (2) al art. 5 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 6Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei exercita toate drepturile ce decurg din calitatea de acţionar al statului la Societatea Comerciala «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM» – S.A.–––––Art. 6 a fost modificat de pct. 5 al art. I din LEGEA nr. 316 din 22 mai 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 18 iunie 2002. +
Articolul 7(1) Societatea Comerciala «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române TAROM» – S.A. este condusa de adunarea generală a acţionarilor şi de consiliul de administratie, ale caror componenta şi atribuţii sunt cele prevăzute de lege şi de statutul societatii. … –––––-Alin. (1) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.(2) Reprezentantii statului în adunarea generală a acţionarilor se numesc prin ordin al ministrului transporturilor. … (3) Adunarea generală a acţionarilor alege Consiliul de administratie al Societatii Comerciale «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM» – S.A. Membrii consiliului de administratie, reprezentanti ai statului, precum şi preşedintele acestuia, care este şi directorul general al societatii, sunt numiti prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei. … –––––Alin. (3) al art. 7 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 316 din 22 mai 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 18 iunie 2002.–––––-Art. 8 a fost abrogat de pct. 6 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000. +
Articolul 9–––––-Alin. (1) al art. 9 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.(2) Atribuţiile presedintelui consiliului de administratie se stabilesc prin statutul societatii. … –––––-Alin. (2) al art. 9 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000. +
Articolul 10–––––-Alin. (1) al art. 10 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.(2) Mandatul membrilor consiliului de administratie inceteaza, de drept, în cazul în care acestia pierd calitatea pe care au avut-o la numire sau atunci când devin incompatibili ca administratori, prin demisie sau prin deces. … (3) În cazurile prevăzute la alin. (2), mandatul inlocuitorilor respectivilor membri ai consiliului de administratie nu poate depăşi durata rămasă până la expirarea mandatului acordat membrilor inlocuiti. … –––––Art. 10 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998.––––––Art. 11 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 59 din 22 martie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 29 martie 2007.–––––Art. 12 a fost abrogat de pct. 11 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Art. 13 a fost abrogat de pct. 12 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Art. 14 a fost abrogat de pct. 13 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000. +
Articolul 15–––––Alin. (1) al art. 15 a fost abrogat de lit. l) a art. 5 din ORDONANTA nr. 1 din 10 ianuarie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 17 ianuarie 2007.(2) Finantarea programului de investitii, de retehnologizare şi de achizitionare de material aeronautic al Societatii Comerciale "Compania naţionala de transporturi aeriene române TAROM" – S.A., aprobat de Guvern, se asigura din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. … (3) Pentru achizitionarea de aeronave noi, de alte tipuri decat cele aflate în dotare, se va solicita şi avizul Ministerului Apararii Naţionale. … –––––Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de pct. 12 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998.–––––Art. 16 a fost abrogat de pct. 14 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Art. 17 a fost abrogat de pct. 15 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000. +
Articolul 18(1) Pentru consolidarea financiară a Societatii Comerciale "Compania naţionala de transporturi aeriene române TAROM" – S.A., la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante, oblibaţiile de plată reprezentand impozit pe redeventa şi impozit pe dobanzi, restante la data de 31 iulie 1997, prevăzute în anexa, se eşalonează la plata pe o perioadă de 3 ani în rate egale anuale, până la 15 august a fiecarui an, iar majorarile de intarziere calculate pentru neplata în termen a acestora până la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante se scutesc de la plata. Pe perioada esalonarii la plata nu se datorează majorări stabilite conform legii. … (2) Nerespectarea obligaţiilor care îi revin debitorului, prevăzute la alineatul precedent, conduce la pierderea valabilităţii inlesnirilor la plata acordate, la calcularea majorarilor de intarziere pentru întreaga perioadă şi la executarea silita pentru suma neplatita. … (3) Oblibaţiile de plată restante la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante către regiile autonome <> şi <> – ROMATSA, precum şi majorarile de intarziere aferente acestora se vor transforma în acţiuni, ce urmeaza a fi cotate pe piaţa de capital. Cu valoarea acţiunilor emise se majoreaza capitatul social al Societatii Comerciale <> – S.A. … –––––Alin. (3) al art. 18 a fost modificat de pct. 14 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 19Sumele achitate până la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de către Ministerul Finanţelor, reprezentand ratele, dobanzile şi comisioanele, aferente creditelor externe contractate de Societatea Comerciala <> – S.A. pentru achizitionarea de aeronave, precum şi majorarile de intarziere aferente acestora se transforma în capital şi vor majoră capitalul social detinut de statul român la Societatea Comerciala <> – S.A.–––––Art. 19 a fost modificat de pct. 15 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 20(1) Statul român, prin bugetul de stat anual aprobat pentru Ministerul Transporturilor, preia pentru Societatea Comerciala <> – S.A. oblibaţiile de plată ale acesteia, nescadente până la data prezentei ordonante, conform condiţiilor şi perioadelor prevăzute în contractele aflate în derulare pentru achizitionarea de aeronave, pentru întreaga suma a imprumutului, împreună cu dobanzile şi comisioanele aferente, contractate de la bănci sau de la alte institutii de credit. … (2) Aplicarea prevederilor alin. (1) se va face în completarea surselor proprii ale Societatii Comerciale <> – S.A. … (3) Contravaloarea plăţilor efectuate conform prevederilor alin. (1), precum şi a celor ce se vor achita în continuare de stat pentru achizitionarea de aeronave noi se transforma în capital şi va majoră capitalul social detinut de statul român la Societatea Comerciala <> – S.A. … (4) Sumele achitate de către stat pentru realizarea programelor de investitii, retehnologizare şi achizitionare de material aeronautic ale Societatii Comerciale <> – S.A., asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, în conformitate cu prevederile art. 15, se transforma la finele fiecarui an în capital şi vor majoră capitalul social detinut de statul român la Societatea Comerciala <> – S.A. … (5) Majorarea capitalului social al Societatii Comerciale «Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române TAROM» – S.A. prin conversia creanţelor statului în acţiuni se va realiza pe baza hotărârii adunarii generale a acţionarilor, cu respectarea condiţiilor de fond şi procedura prevăzute de lege şi de statutul societatii. … –––––Alin. (5) al art. 20 a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Alin. (6) al art. 20 a fost abrogat de pct. 17 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Alin. (7) al art. 20 a fost abrogat de pct. 17 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––Art. 20 a fost modificat de pct. 16 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998.–––––Art. 21 a fost abrogat de pct. 17 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 21–––––Alin. (1) al art. 21 a fost abrogat de pct. 18 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.(2) Ministerul Finanţelor va introduce influentele rezultate din aplicarea prezentei ordonante în bugetul de stat anual prin bugetul Ministerului Transporturilor. … –––––Art. 22 a devenit art. 21 conform pct. 17 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998, iar alin. (1) a fost modificat de pct. 18 al articolului unic din acelasi act normativ. +
Articolul 22Prezenta ordonanţă intră în vigoare după 30 de zile de la data publicarii ei în Monitorul Oficial al României.–––––Art. 23 a devenit art. 22 conform pct. 19 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998. +
Articolul 23La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotărârea Guvernului nr. 1.321/1990privind înfiinţarea Societatii Comerciale pe Acţiuni "Compania de transporturi aeriene române TAROM" – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2 din 9 ianuarie 1991.–––––Art. 24 a devenit art. 23 conform pct. 20 al articolului unic din LEGEA nr. 136 din 29 iunie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 2 iulie 1998.–––––NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:Art. II din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000prevede:"ART. IISumele achitate în plus faţă de oblibaţiile datorate bugetului de stat de către Societatea Comerciala "Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române TAROM" – S.A., conform anexei prevăzute la art. I pct. 19 din prezenta ordonanţă, se restituie sau se compenseaza cu alte obligaţii bugetare ale Societatii Comerciale "Compania Naţionala de Transporturi Aeriene Române – TAROM" – S.A."PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––-Ministrul transporturilor,Traian BasescuMinistru de stat,ministrul reformei,Ulm SpineanuMinistru de stat,ministrul finanţelor,Mircea CiumaraPreşedintele FonduluiProprietăţii de Stat,Sorin DimitriuPreşedintele Societatii deInvestitii Financiare Muntenia,Teodor Mihailescu +
Anexa 1 SITUAŢIA privind oblibaţiile fiscale neachitate în termen la 31 iulie 1997, în conformitate cu art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 45/1997 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Valoarea în devize şi crt. Natura obligaţiei echivalentul la cursul valutar B.N.R. la 31 iulie 1997 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Impozit pe redeventa USD 746.446 lei 5.452.788.030 2. Impozit pe dobanzi USD 2.364.814 lei 17.274.966.270 3. Total esalonari USD 3.111.260 lei 22.727.754.300 4. Majorări de intarziere aferente impozitului USD 902.007 pe redevente lei 6.589.161.135 5. Majorări aferente impozitului pe dobanzi USD 4.028.980 lei 29.431.698.900 6. Total scutiri USD 4.930.987 lei 36.020.860.035 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────–––––Anexa 1 a fost inlocuita cu anexa la ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000, conform pct. 19 al art. I din ORDONANTA nr. 98 din 29 august 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000.–––––-