ORDONANȚĂ nr. 41 din 28 august 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 871 din 29 august 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEOG 60 29/07/2004 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 7
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 12
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 13
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 14
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 16
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 18
ART. 2ABROGA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 7
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 187 14/06/2024 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LALEGE 402 11/10/2004
ART. 1COMPLETEAZA PEOG 60 29/07/2004 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 7
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 12
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 13
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 14
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 16
ART. 1MODIFICA PEOG 60 29/07/2004 ART. 18
ART. 1REFERIRE LAOG 60 29/07/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE 53 10/04/2017
ART. 2ABROGA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEOUG 62 28/09/2016 ART. 7
ART. 2REFERIRE LAOUG 62 28/09/2016
ART. 2REFERIRE LAOUG (R) 12 07/07/1998 ART. 5
ART. 2REFERIRE LAOUG (R) 12 07/07/1998 ART. 39
ART. 3REFERIRE LAHG 2299 14/12/2004
ART. 3REFERIRE LAOG 60 29/07/2004
ART. 3REFERIRE LANORMA 14/12/2004
ART. 4REFERIRE LAORDIN 880 03/06/2005
ART. 4REFERIRE LAOG 60 29/07/2004
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. + 
Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 402/2004, se modifică și se completează după cum urmează: 1.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3Normele tehnice utilizate pentru construirea, modernizarea, exploatarea, repararea și întreținerea infrastructurii feroviare administrate de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. se aplică și liniilor ferate industriale.
2.Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:  + 
Articolul 4(1)Lucrările de construcție, modernizare, desființare, reparare și întreținere a liniilor ferate industriale se pot efectua numai de operatorii economici autorizați de către Autoritatea Feroviară Română – AFER ca furnizori de servicii feroviare.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru instalațiile de siguranța circulației existente pe linia ferată industrială, precum și pentru cele fixe de alimentare cu energie electrică a liniei de contact și care funcționează în dependență cu instalațiile de siguranța circulației și cele fixe de alimentare cu energie electrică a liniei de contact amplasate în stația de cale ferată la care se racordează linia ferată industrială, lucrările de întreținere și reparații ale acestor instalații se pot executa, pe bază de contract, de către Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., în calitate de administrator al infrastructurii feroviare proprietate publică sau proprietate privată a statului. (3)Pentru orice intervenție la linia ferată industrială care afectează zona de protecție sau de siguranță a infrastructurii feroviare administrate de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. este necesară autorizarea de către Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., conform legislației în vigoare.
3.La articolul 5, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)După plata tarifului de racordare, Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. contractează execuția lucrărilor de construcție a liniilor și instalațiilor feroviare pentru racordarea la liniile infrastructurii feroviare pe care o administrează și pentru preluarea sporului de capacitate, după caz.4.La articolul 7, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 7(1)Operatorii economici care construiesc linii ferate industriale cu racordare directă sau indirectă la calea ferată administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. au dreptul de folosință prin perceperea unui tarif de închiriere, în acest scop, a terenului din domeniul public al statului, administrat de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., și din proprietatea Companiei Naționale de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., pe zona strict necesară construcției liniei ferate industriale și pe durata existenței liniei ferate industriale.……………………………………………………………………………………..(3)Pentru terenurile din proprietatea privată a Companiei Naționale de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., ocupate de linii ferate industriale, se percepe un tarif de închiriere ce se aprobă de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A.
5.Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 8(1)Cerințele tehnice, tehnologice și de siguranță privind desfășurarea transportului feroviar pe o linie ferată industrială sunt cuprinse în Regulamentul tehnic de exploatare și în autorizația de exploatare a fiecărei linii ferate industriale.(2)Regulamentul tehnic de exploatare a unei linii ferate industriale cu acces la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. se întocmește de către proprietarul liniei ferate industriale sau mandatarul acestuia, se avizează de către Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. și se aprobă de Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR. Pentru linia ferată industrială fără acces la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., Regulamentul tehnic de exploatare se aprobă de Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR.(3)În cazul liniilor ferate industriale cu acces direct sau indirect la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., Regulamentul tehnic de exploatare a liniei ferate industriale face parte din contractul de exploatare a liniei ferate industriale prevăzut la art. 13.(4)Prevederile alin. (2) se aplică și proprietarilor de linii ferate industriale ale căror linii au doar rol de tranzit pentru proprietarii de linii ferate industriale din amonte.(5)Pentru cazurile în care mai multe linii ferate industriale sunt racordate, direct sau indirect, prin același punct de racord la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., va fi întocmit un singur regulament tehnic de exploatare de grup, regulament în care fiecare linie ferată industrială din grup va avea un fascicul separat.(6)Documentația necesară obținerii autorizației de exploatare a unei linii ferate industriale se depune la Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR de către persoana juridică care intenționează să desfășoare activități de gestionare a infrastructurii ferate industriale, manevră feroviară sau transport feroviar, după caz.
6.Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 10Persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale au obligația să asigure, conform reglementărilor în vigoare:a)cerințele tehnice de siguranță și de securitate necesare pentru desfășurarea activităților de gestionare a infrastructurii și a operațiunilor de transport feroviar;b)atestarea, autorizarea și examinarea profesională și medico-psihologică a personalului propriu cu responsabilități în siguranța circulației, conform reglementărilor în vigoare;c)întocmirea și păstrarea evidențelor privind activitatea desfășurată pe linia ferată industrială.
7.Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 11(1)Persoana juridică care deține autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale este obligată să asigure verificarea stării tehnice a liniei, a aparatelor de cale și a instalațiilor de siguranță aferente operațiunilor de transport feroviar, lunar în cazul circulației trenurilor și trimestrial în cazul manevrei, și să o mențină în parametrii tehnici care să asigure siguranța feroviară pe linia ferată industrială, fiind direct răspunzătoare de orice abatere de la normele în vigoare.(2)Se interzice persoanelor juridice prevăzute la alin. (1) să permită activitatea de transport feroviar pe linia ferată industrială care nu corespunde normelor tehnice în vigoare.
8.Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 12(1)Persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale sunt obligate să permită accesul specialiștilor Autorității Feroviare Române – AFER pentru a verifica periodic, prin acțiuni de inspecție tehnică, starea tehnică a liniilor ferate industriale, precum și accesul specialiștilor Autorității de Siguranță Feroviară Române – ASFR, pentru a verifica, prin acțiuni de inspecție de stat, modul de respectare a cerințelor care au stat la baza acordării/vizării autorizației de exploatare a liniei ferate industriale.(2)Autoritatea Feroviară Română – AFER dispune închiderea unei linii sau, după caz, a întregului dispozitiv al liniei ferate industriale, în cazul în care nu mai corespunde din punct de vedere tehnic pentru exploatare.(3)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR suspendă autorizația de exploatare a liniei ferate industriale în cazul în care constată că nu mai sunt respectate cerințele care au stat la baza acordării/vizării autorizației de exploatare a acesteia.
9.Articolul 12^1 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 12^1(1)Autoritatea Feroviară Română – AFER dispune redeschiderea unei linii sau, după caz, a întregului dispozitiv al liniei ferate industriale, în cazul în care constată că aceasta corespunde din punct de vedere tehnic pentru exploatare.(2)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR dispune încetarea suspendării autorizației de exploatare numai după eliminarea neconformităților care au stat la baza suspendării.
10.După articolul 12^1 se introduce un nou articol, art. 12^2, cu următorul cuprins: + 
Articolul 12^2Pentru exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 12 alin. (1), persoana juridică care deține autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale încheie cu Autoritatea Feroviară Română – AFER convenții de supraveghere prin inspecție tehnică având ca obiect verificarea de către AFER a stării tehnice a liniilor ferate industriale.
11.Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 13Persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aferente liniilor ferate industriale cu racordare directă sau indirectă la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., care doresc să aibă acces la această infrastructura feroviară, vor încheia un contract de exploatare a liniei ferate industriale cu Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. și, după caz, cu gestionarul infrastructurii feroviare neinteroperabile, conform normelor în vigoare.
12.La articolul 14, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)În cazul în care nu sunt respectate prevederile alin. (3) privind tariful de acces, operatorii economici pot sesiza în scris Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR.13.Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 16Închiderea circulației pe o linie ferată industrială de tranzit se poate face numai cu respectarea următoarelor condiții:a)în cazul în care proprietarul de linie ferată industrială nu mai are interes în menținerea și, după caz, utilizarea acesteia, va notifica acest fapt, cu 6 luni înainte de termenul renunțării la linia ferată industrială, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și tuturor proprietarilor și persoanelor juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aflate în amonte;b)în situația în care proprietarii și, după caz, persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale, aflați în amonte față de racordul la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., nu sunt de acord cu închiderea liniei ferate industriale, aceștia au dreptul de preempțiune pentru închirierea sau cumpărarea liniei ferate industriale respective;c)în cazul în care proprietarul unei linii ferate industriale intră în faliment, autoritatea care administrează falimentul va acorda proprietarilor și, după caz, persoanelor juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale din amonte de linia ferată industrială intrată în faliment dreptul de preferință pentru închirierea sau cumpărarea acesteia;d)în cazurile prevăzute la lit. b) și c), dacă niciunul dintre proprietarii sau, după caz, persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aflați în amonte nu sunt interesați în preluarea liniei ferate industriale de tranzit, dreptul de preempțiune va fi acordat Companiei Naționale de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A.
14.După articolul 16 se introduc trei noi articole, art. 16^1-16^3, cu următorul cuprins: + 
Articolul 16^1În cazul în care, după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute la art. 16, nu există nicio parte interesată de închirierea sau cumpărarea liniei ferate industriale respective, proprietarul liniei ferate industriale de tranzit poate solicita Autorității de Siguranță Feroviară Române – ASFR aprobarea desființării liniei ferate industriale. + 
Articolul 16^2(1)Atunci când, pentru realizarea unor obiective de interes național, este necesară modificarea racordului unei linii ferate industriale la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. sau a unei părți din dispozitivul acesteia, beneficiarul lucrărilor de interes național va realiza relocarea și, după caz, reconstruirea racordului și a dispozitivului de linii ferate industriale afectat de execuția lucrărilor. Beneficiarul lucrărilor de interes național este responsabil inclusiv de obținerea avizelor de modificare a liniei ferate industriale, a autorizației de punere în funcțiune a liniei ferate industriale, a aprobării modificării Regulamentului tehnic de exploatare și modificării autorizației de exploatare a liniei ferate industriale.(2)Costurile aferente obținerii avizelor și autorizațiilor, precum și cele aferente aprobării modificării Regulamentului tehnic de exploatare și modificării autorizației de exploatare a liniei ferate industriale, prevăzute la alin. (1), vor fi suportate de către beneficiarul lucrării.
 + 
Articolul 16^3În cazul în care o linie ferată industrială cu rol de tranzit nu deține autorizație de exploatare, se poate efectua manevra de tranzitare a acesteia pentru accesul la infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A. de către vehiculele feroviare ale operatorilor nominalizați în autorizația de exploatare a liniei ferate industriale aflate în amonte, cu condiția ca, pentru porțiunea de tranzit a liniei ferate industriale respective, să fie asigurată întreținerea și verificarea periodică a acesteia conform normelor în vigoare, pe cheltuiala persoanelor juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale interesați ai liniilor ferate industriale din amonte. În acest caz, persoanele juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale din amonte care dețin autorizație de exploatare vor include în convențiile de supraveghere prin inspecție tehnică încheiate cu AFER, conform art. 12^2, și porțiunea de linie de tranzit a liniei ferate industriale care nu deține autorizație de exploatare.
15.La articolul 18, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Nerespectarea dispozițiilor din prezenta ordonanță poate fi semnalată de către orice persoană fizică sau juridică interesată, după cum urmează:a)pentru cazurile de nerespectare a cerințelor care au stat la baza aprobării Regulamentului tehnic de exploatare, a acordării/vizării Autorizației de exploatare a liniei ferate industriale, semnalarea se face către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR;b)pentru cazurile de nerespectare a normelor tehnice aplicabile liniilor ferate industriale, semnalarea se face către Autoritatea Feroviară Română – AFER.
 + 
Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 11 octombrie 2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, se modifică după cum urmează:1.La articolul 2 alineatul (1), literele a) și c) vor avea următorul cuprins:a)asigurarea sprijinului tehnic de specialitate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în vederea elaborării și adoptării de scheme de ajutor de stat destinate dezvoltării durabile a sectorului de transport feroviar;……………………………………………………………………………………..c)achiziționarea prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate, închirierea fără opțiune de cumpărare și, după caz, preluarea în leasing cu opțiune de cumpărare potrivit prevederilor legale în vigoare de material rulant, destinat predării către operatori, în condițiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători pe bază de proceduri aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, care se fundamentează pe criterii de transparență și eficiență, care să asigure o piață competitivă în domeniul transportului feroviar public de călători;2.La articolul 2 alineatul (1), literele g) și k^1) se abrogă.3.Articolul 7 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7(1)Activitățile prevăzute la art. 2 alin. (1) se realizează în limita creditelor de angajament și creditelor bugetare aprobate anual cu această destinație prin bugetul A.R.F.(2)Materialul rulant achiziționat cu respectarea normelor privind achizițiile publice de către A.R.F. prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate, închiriat fără opțiune de cumpărare sau, după caz, preluat în leasing cu opțiune de cumpărare se predă operatorilor de transport feroviar public de călători în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice atribuite în baza prevederilor art. 5 și art. 39 alin. (1^1) și (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)Materialul rulant predat de către A.R.F. se utilizează exclusiv pe trasele stabilite prin contractele de servicii publice de transport feroviar de călători.(4)Compensația serviciilor publice pentru transportul feroviar public de călători de care beneficiază operatorii feroviari care încheie contracte de servicii publice pentru transportul feroviar public de călători se achită de către A.R.F. numai după ce aceștia fac dovada îndeplinirii obligațiilor ce decurg din actele adiționale întocmite în baza alin. (2), după caz.
 + 
Articolul IIIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Guvernul, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, modifică Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A., aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 2.299/2004, conform prevederilor prezentei ordonanțe. + 
Articolul IVÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III, ministrul transporturilor și infrastructurii, la propunerea Autorității de Siguranță Feroviară Române – ASFR, modifică Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 880/2005 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. + 
Articolul VPrezenta ordonanță intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția art. I, care intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
București, 28 august 2024.Nr. 41.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x