pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor, şi Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind proiectul de dezvoltare instituţională a sectorului privat, în valoare de 25 milioane dolari S.U.A., semnat la Washington D.C. la 17 iunie 1999
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al art. 1 lit. C pct. 28 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: +
Articolul 1(1) Se ratifica Acordul de împrumut dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor, şi Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind proiectul de dezvoltare instituţională a sectorului privat, în valoare de 25 milioane dolari S.U.A., semnat la Washington D.C. la 17 iunie 1999. … (2) Derularea împrumutului privind proiectul de dezvoltare instituţională a sectorului privat (PIBL) şi realizarea obiectivelor programului de reforma structurală finanţat de acesta se fac prin Unitatea de management a Proiectului (U.M.P.), constituită în acest scop la Ministerul Transporturilor sub directa responsabilitate şi coordonare a ministrului transporturilor, numit în continuare coordonatorul proiectului, potrivit art. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 51/1999 pentru ratificarea Scrisorii de acord dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor, şi Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind acordarea unui avans în valoare de 1,5 milioane U.S.D. din viitorul împrumut de asistenţa tehnica în valoare de 25 milioane U.S.D., destinat dezvoltării instituţionale a sectorului privat, semnată la Bucureşti la 26 ianuarie 1999. … (3) Ministerul Finanţelor va încheia cu Ministerul Transporturilor un acord de subimprumut prin care îi va delega acestuia întreaga autoritate şi responsabilitate în aplicarea prevederilor acordului de împrumut şi în implementarea prin U.M.P. a programului de reforma structurală convenit cu Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (B.I.R.D.). Operaţiunile rezultate vor fi supuse controlului financiar conform regulilor aplicabile fondurilor publice. … (4) Se aprobă efectuarea de operaţiuni în valută pe teritoriul României pentru plata bunurilor şi serviciilor necesare în realizarea proiectului, finanţate prin PIBL şi contractate cu persoane juridice sau fizice rezidente. … (5) Taxa pe valoarea adăugată, taxele vamale şi orice alte impozite şi taxe aferente bunurilor şi serviciilor necesare în realizarea proiectului finanţat prin PIBL, precum şi spezele şi comisioanele bancare reprezintă contribuţia României la realizarea proiectului şi vor fi suportate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor. Se autorizeaza Ministerul Finanţelor sa introducă modificările corespunzătoare în bugetul Ministerului Transporturilor pe anul 1999. Ministerul Transporturilor va prevedea anual în bugetul propriu sume corespunzătoare pentru derularea proiectului, pentru a fi prevăzute în bugetul de stat. … (6) Contribuţia României la realizarea proiectului finanţat prin PIBL, în valoare de 33 milioane dolari S.U.A., este de 8 milioane dolari S.U.A. în echivalent lei şi constituie sursa locală de finanţare a cheltuielilor prevăzute la alin. (5). … (7) Se suplimenteaza bugetul Ministerului Transporturilor pe anul 1999 cu suma de 5,58 miliarde lei, la capitolul 68.01 "Transporturi şi comunicaţii", cu următoarea defalcare: … – 0,4 miliarde lei – cheltuieli materiale şi servicii;– 4,38 miliarde lei – impozite şi taxe;– 0,8 miliarde lei – rambursări de credite externe, plati de dobânzi şi comisioane externe. +
Articolul 2(1) Plata comisionului iniţial de 1% din suma împrumutului, precum şi a ratelor de capital şi dobânzilor aferente perioadei de rambursare a împrumutului, inclusiv influentele financiare rezultate din diferenţele de curs valutar, după caz, se asigura de către Ministerul Finanţelor din sumele prevăzute anual cu aceasta destinaţie în bugetul de stat. … (2) Plata comisionului de angajament, a dobânzilor şi a altor costuri ale împrumutului pe perioada de utilizare a acestuia se asigura anual din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. … +
Articolul 3(1) Achiziţiile de bunuri şi de servicii ale proiectului finanţat prin PIBL se desfăşoară în conformitate cu procedurile B.I.R.D. şi în condiţiile prevăzute de prezentul articol, prin U.M.P., precum şi prin unităţile de implementare a Proiectului (U.I.P.), înfiinţate de Guvern în acest scop. … (2) Coordonatorul proiectului finanţat prin PIBL va supune spre aprobare Guvernului documentaţia de licitaţie agreată de B.I.R.D., pentru selectarea băncilor de investiţii şi a celorlalţi agenţi de privatizare, care va conţine elementele esenţiale ale mandatului ce urmează să se acorde acestora privind metoda de privatizare, metodele de evaluare a ofertelor, durata mandatului, modul de determinare a onorariului agentului de privatizare şi modul de plată a acestuia. … (3) Ofertele de privatizare elaborate de băncile de investiţii şi de ceilalţi agenţi de privatizare selectaţi vor fi supuse aprobării Guvernului. … (4) În cadrul U.M.P. se vor organiza comisiile de evaluare a ofertelor tehnice şi de preţ, depuse pentru componentele proiectului finanţat prin PIBL şi pentru desemnarea castigatorului, astfel: … a) comisiile de evaluare pentru preselectarea ofertelor pentru toate componentele proiectului, precum şi pentru adjudecarea contractului pentru orice achiziţii de bunuri şi de servicii, cu excepţia comisiilor prevăzute la lit. b), sunt formate din câte 5 membri cu drept egal de vot, după cum urmează: … – 3-4 reprezentanţi ai instituţiei implicate;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Agenţiei Române de Dezvoltare (numai în comisiile de preselecţie a băncilor de investiţii sau a altor agenţi de privatizare/lichidare); şi– un preşedinte fără drept de vot din cadrul U.M.P.;b) comisiile pentru selectarea băncii de investiţii sau a celorlalţi agenţi de privatizare sunt formate din câte 5 membri cu drept egal de vot, după cum urmează: … – un preşedinte;– doi reprezentanţi ai instituţiei implicate;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Agenţiei Române de Dezvoltare; şi– un secretar fără drept de vot din cadrul U.M.P.(5) Propunerile pentru reprezentanţii în comisiile de evaluare se transmit de instituţiile prevăzute la alin. (4) lit. a) şi b) coordonatorului proiectului finanţat prin PIBL, la cererea acestuia. În cazul comisiilor prevăzute la alin. (4) lit. b) se va formula un număr de propuneri cel puţin dublu faţă de numărul de reprezentanţi, prevăzut pentru fiecare instituţie. … (6) Numirea comisiilor de evaluare se aproba astfel: … a) de primul-ministru, în cazurile de constituire a comisiilor de evaluare prevăzute la alin. (4) lit. b), pe baza propunerii prezentate în şedinţa Guvernului de către coordonatorul proiectului PIBL, a câte unui titular şi a unui supleant pentru fiecare din cei 4 membri ai comisiei şi pentru secretar; … b) de coordonatorul proiectului PIBL pentru toate celelalte cazuri. … (7) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de autoritatea care aproba componenta comisiei. … (8) Dreptul la vot în cadrul comisiei poate fi exprimat numai de către reprezentantul numit ca membru sau de supleantul sau. Hotărârile comisiei de evaluare se iau cu majoritate simpla. … +
Articolul 4Publicarea în presa scrisă şi/sau în sistem electronic, pe plan local şi/sau internaţional, a listelor cuprinzând societăţile comerciale care se privatizează în cadrul proiectului finanţat prin PIBL, a invitaţiilor la licitaţie, precum şi corespondenta cu firmele participante la procedurile de selectare pentru achiziţia de bunuri şi de servicii în cadrul proiectului se realizează de către U.M.P. şi instituţiile publice implicate. +
Articolul 5(1) Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului va stabili până la data de 20 august 1999 procedurile necesare care să asigure obţinerea avizelor de mediu pentru societăţile comerciale supuse privatizării, în maximum 15 zile de la data primirii bilanţului de mediu, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Societăţile comerciale supuse privatizării prin programul finanţat prin PIBL vor iniţia imediat procedurile de elaborare a bilanţurilor de mediu de nivel 0, astfel încât acestea să fie depuse la autoritatea de mediu competenţa în termenele stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 450/1999 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificările şi completările ulterioare. … (3) Autorităţile de mediu competente vor stabili, în maximum 7 zile de la data primirii bilanţului de mediu de nivel 0, pentru care din societăţile comerciale supuse privatizării prin programul finanţat prin PIBL sunt necesare bilanţuri de mediu de nivel 1 şi/sau 2. … (4) Societăţile comerciale supuse privatizării în cadrul programului finanţat prin PIBL, pentru care este necesară elaborarea bilanţurilor de mediu de nivel 1 şi/sau 2, vor iniţia procedurile de selectare a experţilor de mediu autorizaţi şi de încheiere a contractelor cu aceştia pentru elaborarea concomitenta a celor două bilanţuri, astfel încât acestea să fie depuse la autoritatea de mediu competenţa până la data de 15 decembrie 1999 pentru toate societăţile comerciale supuse privatizării în cadrul programului finanţat prin PIBL. … +
Articolul 6(1) Se autorizeaza Guvernul României ca, prin Ministerul Finanţelor, de comun acord cu B.I.R.D., sa introducă, pe parcursul derulării împrumutului, în funcţie de condiţiile concrete de derulare a acordului de împrumut, amendamente la conţinutul acestuia care privesc realocari de fonduri, modificări în structura împrumutului, modificări de termene, precum şi orice alte modificări care nu sunt de natura sa sporeasca obligaţiile financiare ale României faţă de B.I.R.D. sau sa determine noi condiţionalitati economice faţă de cele convenite iniţial între părţi. … (2) Se autorizeaza Guvernul României ca, prin coordonatorul proiectului, cu înştiinţarea Ministerului Finanţelor, sa negocieze cu B.I.R.D., pe parcursul derulării proiectului, în funcţie de condiţiile concrete de derulare a împrumutului, modificări ale condiţionalitatilor convenite la semnarea acordului de împrumut, care nu sunt de natura sa sporeasca obligaţiile financiare ale României faţă de B.I.R.D. sau sa determine noi condiţionalitati economice faţă de cele convenite iniţial între părţi. … PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:–––––Ministrul finanţelor,Decebal Traian RemesMinistrul transporturilor,Traian BasescuÎmprumut nr. 4491 ROACORD 17/06/1999