ORDONANTA nr. 38 din 30 ianuarie 2000 (*republicată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 717 din 2 octombrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREPUBLICARE IN BAZALEGE 224 23/04/2002 ART. 2
ActulREPUBLICA PEOG 38 30/01/2000
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 3REFERIRE LAOG 56 24/08/1999
ART. 3REFERIRE LAOG 42 28/08/1997
ART. 3REFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ART. 3REFERIRE LALEGE 107 03/10/1992
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
ART. 3REFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 147 29/10/1976
ART. 3REFERIRE LADECRET 23 03/02/1976
ART. 3REFERIRE LADECRET 239 23/12/1974
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 10/10/1972
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
ART. 3REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 05/04/1966
ART. 10REFERIRE INDIRECTA LALEGE 146 24/07/1997 ART. 30
ART. 10REFERIRE INDIRECTA LALEGE 59 23/07/1993 ART. 7
ART. 10REFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 256 21/02/2006
ActulREFERIT DEHG 196 09/02/2006
ActulREFERIT DENORMA 09/02/2006
ActulREFERIT DEORDIN 538 07/04/2003
ActulREFERIT DEORDIN 654 08/05/2003
ActulREGULI SI NORME DE APLICAREORDIN 654 08/05/2003
ART. 17REFERIT DEORDIN 654 08/05/2003

privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc



––––-Notă *) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 224 din 23 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 13 mai 2002, dându-se textelor o noua numerotare.Ordonanţa Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2000 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000. + 
Articolul 1Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie:a) implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile româneşti sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc în scopul reducerii cazurilor de operare a navelor maritime substandard;b) instituirea controlului navelor maritime sub pavilion străin, denumit controlul statului portului – PSC, în conformitate cu reglementările europene şi internaţionale privind procedurile armonizate de inspecţie şi reţinere a navelor.
 + 
Articolul 2Activitatea de control al statului portului – PSC constituie o obligaţie a Guvernului României, care deriva din Convenţia internationala SOLAS 74 şi se organizează în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
 + 
Articolul 3În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi au următoarele semnificatii:1. ape naţionale – ape naţionale navigabile ale României, astfel cum sunt definite prin Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilă;2. autoritate competentă – Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi având rol de autoritate de stat în domeniul transporturilor maritime;3. certificate statutare – certificate prevăzute de convenţiile aplicabile, eliberate de autoritatea competentă a statului de pavilion sau de societatea de clasificare imputernicita în acest sens de autoritatea competentă, care conţin date concrete şi corecte, îndeplinesc prevederile convenţiilor şi cărora le corespund particularităţile navei, echipajul şi echipamentele acesteia;4. convenţii aplicabile:a) Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;b) Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul din 1978, încheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;c) Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încărcare, încheiată la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;d) Convenţia internationala privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;e) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiată la Londra la 20 octombrie 1972, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;f) Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;g) Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale, adoptată la Conferinţa Generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificată de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 56/1999;h) protocoalele şi amendamentele la convenţiile prevăzute la lit. a)-g), la care România este parte, precum şi codurile de aplicare obligatorie prevăzute de aceste convenţii;5. deficienta – o stare care nu este conformă cu cerinţele unei convenţii;6. inspecţie – verificarea la bordul unei nave a valabilităţii certificatelor statutare a documentelor necesare, a stării navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, precum şi a condiţiilor de viaţa şi de muncă ale echipajului;7. inspecţie detaliată – inspecţie în care nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în totalitate sau în parte, în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (3), fac obiectul unei inspecţii mai amanuntite, care include construcţia şi echipamentele navei, echipajul, condiţiile de viaţa şi de muncă ale acestuia, precum şi conformitatea cu procedurile operationale la bord;8. inspector PSC – persoana fizica autorizata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului – PSC şi care îşi angajează răspunderea în faţa autorităţii competente;9. instalaţii româneşti din largul marii – instalaţii fixe sau mobile care operează pe sau deasupra platoului continental românesc;10. nava – orice nava maritima căreia i se aplică una sau mai multe convenţii aplicabile şi care arboreaza pavilionul unei tari străine;11. nava substandard – nava ale carei corp, maşini, echipamente sau siguranţa operationala sunt în mod substanţial sub standardele cerute prin convenţiile aplicabile sau al carei echipaj nu este în conformitate cu documentul privind echipajul minim de siguranţă la bord;12. societate de clasificare – o societate imputernicita de autoritatea competentă a statului de pavilion sa elibereze certificatele statutare, prevăzute de convenţiile aplicabile, navelor care arboreaza pavilionul sau;13. reţinere – măsura luată de autoritatea competentă atunci când starea navei sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod substanţial prevederilor convenţiilor aplicabile, indiferent dacă această măsură afectează sau nu programul normal al navei;14. stoparea operaţiunilor – interdicţia pentru o nava de a opera datorită deficienţelor constatate care, în parte sau în totalitate, ar imprima un caracter de periculozitate pentru nava, pentru porturi sau pentru instalaţiile româneşti din largul marii.
 + 
Articolul 4(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplică oricărei nave, inclusiv echipajului acesteia, care:a) face escala într-un port românesc sau la instalaţii româneşti din largul marii;b) ancoreaza într-un port românesc sau la instalaţii româneşti din largul marii.(2) În cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, autoritatea competentă va aplica acele cerinţe ale convenţiilor care sunt aplicabile şi, în măsura în care una dintre convenţii nu este aplicabilă, va lua toate măsurile necesare pentru a asigura ca respectiva nava nu pune în pericol siguranţa, sănătatea sau mediul.(3) La efectuarea inspecţiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat care nu este membru al uneia dintre convenţiile aplicabile autoritatea competentă trebuie să se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave şi echipamentului sau nu este mai favorabil decât cel aplicat unei nave care arboreaza pavilionul unui stat membru la acea convenţie aplicabilă.(4) Navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite din lemn, navele guvernamentale exploatate în scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în comerţ nu fac obiectul prevederilor acestei ordonanţe.
 + 
Articolul 5Dotările necesare desfăşurării activităţii de control al statului portului – PSC se vor finanta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
 + 
Articolul 6(1) Anual autoritatea competentă va asigura controlul a minimum 25% din numărul total de nave sub pavilion străin care intră în porturile româneşti.(2) Inspecţiile la nave vor fi efectuate ca urmare a:a) iniţiativei autorităţii competente;b) cererii sau informatiei asupra navei, furnizată de un alt stat parte la una dintre convenţii; sauc) informatiei asupra navei, furnizată de un membru al echipajului, de un organism profesional, o asociaţie, un sindicat sau de orice alta entitate care are interese în ceea ce priveşte siguranţa navei, a echipajului şi a pasagerilor săi sau protecţia mediului marin.
 + 
Articolul 7(1) Inspectorii PSC vor efectua inspecţii care vor consta într-o vizita la bordul navei în vederea verificării validităţii certificatelor statutare şi a altor documente care trebuie să existe la bordul navei în original, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, a stării navei, a echipamentului şi echipajului sau, precum şi a condiţiilor de viaţa şi de muncă ale echipajului.(2) Dacă certificatele statutare şi documentele prevăzute la alin. (1) sunt valabile şi inspectorul PSC este satisfăcut de starea generală a navei, inclusiv de cea a compartimentului maşinilor şi de condiţiile de muncă şi viaţa ale echipajului şi pasagerilor, inspecţia se va limita la deficientele raportate sau observate, în cazul existenţei acestora.(3) Atunci când inspectorul PSC are motive întemeiate de a crede, în baza observaţiilor făcute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu îndeplineşte în mod substanţial cerinţele unei convenţii aplicabile, va fi efectuată o inspecţie detaliată.(4) Motive întemeiate exista atunci când inspectorul PSC descoperă probe care, în baza judecaţii sale profesionale, justifica o inspecţie detaliată a navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia.
 + 
Articolul 8(1) La terminarea inspecţiei sau a inspecţiei detaliate inspectorul PSC trebuie să transmită comandantului navei un document care va conţine rezultatele inspecţiei şi detalii asupra oricăror decizii luate de inspectorul PSC, precum şi orice acţiuni de remediere care trebuie luate de comandantul, proprietarul sau de operatorul navei.(2) În cazul existenţei unor deficiente care necesita reţinerea navei, documentul care se transmite comandantului navei, în conformitate cu alin. (1), va include menţiunea ca măsura reţinerii navei va fi publicată în conformitate cu prevederile art. 15.
 + 
Articolul 9(1) Autoritatea competenţa trebuie să se asigure ca toate deficientele confirmate sau descoperite în timpul inspecţiei sunt remediate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile.(2) În cazul unor deficiente care pun în pericol, în mod obiectiv, siguranţa, sănătatea sau mediul, autoritatea competentă, prin nota scrisă, va lua măsura reţinerii navei sau a stoparii operaţiunilor. Nota scrisă privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi comunicată imediat comandantului navei şi reprezentantului proprietarului ori, după caz, operatorului navei în România. Nota scrisă privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi retrasă numai atunci când pericolul este înlăturat ori atunci când autoritatea competentă hotărăşte ca nava poate pleca sau ca operaţiunile pot fi terminate fără nici un risc pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor ori a echipajului, fără a prezenta un pericol pentru alte nave sau un pericol de poluare a mediului marin.(3) În circumstanţe excepţionale, atunci când starea generală a unei nave este în mod evident substandard, autoritatea competentă poate suspenda inspecţia acesteia până când comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori reprezentanţii acestora au luat măsurile necesare în vederea conformarii cu prevederile corespunzătoare ale convenţiilor aplicabile.(4) În cazul în care autoritatea competentă a luat măsura reţinerii navei, aceasta va informa imediat, prin nota scrisă, administraţia statului de pavilion şi consulul sau, în absenta acestuia, următorul reprezentant diplomatic al statului de pavilion despre toate circumstanţele în care a fost emisă nota de reţinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informată şi societatea de clasificare responsabilă de eliberarea certificatelor statutare ale navei.(5) Prevederile prezentei ordonanţe nu vor aduce atingere nici unor prevederi adiţionale ale convenţiilor aplicabile cu privire la procedurile de notificare şi de raportare referitoare la controlul statului portului – PSC.(6) În exercitarea controlului statului portului – PSC, conform prevederilor prezentei ordonanţe, autoritatea competentă va face tot posibilul pentru a evita reţinerea sau întârzierea nejustificată a unei nave. Dacă o nava este reţinută sau intarziata în mod nejustificat, proprietarul ori operatorul acesteia are dreptul la despăgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. În toate aceste cazuri proba reţinerii sau întârzierii nejustificate a navei este în sarcina reclamantului.(7) Autoritatea care a luat măsura reţinerii navei sau stoparea operaţiunilor este direct răspunzătoare dacă această măsură se dovedeşte ca a fost luată în mod nejustificat.(8) În cazul în care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave notifica autorităţii competente, înainte sau imediat după intrarea navei în port, orice deficiente ale navei care intra sub incidenţa convenţiilor aplicabile, a căror remediere urmează să fie facuta înainte de plecarea navei din port, reţinerea acesteia va fi hotărâtă numai dacă deficientele care o justifica au fost descoperite după ce comandantul a anuntat ca nava este pregatita pentru inspecţie. Aceeaşi procedura va fi aplicată atunci când autoritatea competentă primeşte notificarea ca nava este programata în vederea efectuării inspecţiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislaţiei statului pavilionului.
 + 
Articolul 10(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentanţii acestora în România au dreptul de a contesta nota de reţinere a navei data de autoritatea competentă. Contestaţia nu determina suspendarea măsurii de reţinere.(2) Contestarea notei de reţinere se face în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare.(3) O dată cu emiterea notei de reţinere autoritatea competentă va informa comandantul navei despre dreptul sau de a face contestaţie.
 + 
Articolul 11(1) Atunci când deficientele prevăzute la art. 9 alin. (2) nu pot fi remediate în portul în care se exercită controlul statului portului – PSC, autoritatea competentă poate permite navei respective sa plece spre cel mai apropiat şantier de reparaţii disponibil, numai dacă sunt respectate condiţiile specifice determinate de acesta în vederea asigurării plecării navei într-o stare care nu prezintă nici un risc pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor sau a echipajului şi nici un pericol pentru alte nave sau nici un pericol de poluare a mediului marin.(2) În condiţiile prevăzute la alin. (1), atunci când portul spre care se îndreaptă nava în vederea remedierii deficienţelor se afla într-un alt stat, autoritatea competentă va informa în scris autoritatea competentă a acelui stat, părţile prevăzute la art. 9 alin. (4) şi orice alta autoritate implicata, cu privire la starea navei, în scopul asigurării tuturor condiţiilor pentru plecarea acesteia.(3) În cazul existenţei unui acord internaţional privind controlul statului portului – PSC, la care România este parte, autoritatea competentă va lua măsuri pentru a asigura ca navelor prevăzute la alin. (1) care pleacă:a) fără să se fi conformat condiţiilor determinate de autoritatea competentă a unuia dintre statele membre ale acestui acord; saub) care refuza să se conformeze cerinţelor convenţiilor aplicabile, neindreptandu-se spre şantierul de reparaţii indicat, li se va refuza accesul în toate porturile româneşti până când proprietarul sau operatorul nu va furniza autorităţii competente proba îndeplinirii în totalitate a cerinţelor convenţiilor aplicabile. În aceste circumstanţe autoritatea competentă va informa imediat toate autorităţile competente ale celorlalte state membre ale acordului.(4) În cazuri de forta majoră accesul navelor prevăzute la alin. (3) poate fi permis în scopul reducerii pericolului pentru viaţa omeneasca sau a riscului de poluare. Autoritatea competenţa va efectua în mod obligatoriu inspecţia acestor nave.
 + 
Articolul 12(1) Inspecţiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizaţi în acest sens de autoritatea competentă.(2) Inspectorul PSC poate fi asistat de specialişti având calificarea şi experienta corespunzătoare, atunci când expertiza profesională necesară nu poate fi asigurata de autoritatea competentă.(3) Inspectorii PSC şi persoanele care îi asista în conformitate cu prevederile alin. (2) nu trebuie să aibă nici un interes comercial în portul în care se efectuează inspecţia sau cu privire la nava inspectata. Inspectorii PSC nu vor fi angajaţi şi nici nu vor desfăşura activităţi pentru organizaţii neguvernamentale care eliberează certificate statutare sau de clasa ori care efectuează inspecţii necesare în vederea eliberării acestor certificate pentru nave.(4) Fiecare inspector PSC va deţine în timpul exercitării atribuţiilor sale o legitimatie specială, eliberata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, care atesta faptul ca inspectorul PSC este autorizat să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului – PSC.(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregătire specială pentru a aprofunda cunoştinţele necesare privind prevederile convenţiilor aplicabile şi efectuarea inspecţiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii periodice pentru actualizarea cunoştinţelor.
 + 
Articolul 13(1) Pilotii angajaţi în vederea intrării, iesirii sau efectuării de manevre în port vor informa imediat autoritatea competentă despre orice deficiente constatate în timpul desfăşurării activităţilor specifice, care ar pune în pericol siguranţa navigaţiei sau ar reprezenta un pericol de poluare a mediului marin.(2) Obligaţia prevăzută la alin. (1) revine şi administraţiei portului.
 + 
Articolul 14(1) Administraţiile porturilor, celelalte organe portuare şi societăţile comerciale care îşi desfăşoară activitatea în porturi vor furniza, la solicitarea autorităţii competente, informaţiile necesare în vederea efectuării activităţii de control al statului portului-PSC şi vor coopera cu aceasta, dacă este cazul, în vederea clarificarii aspectelor legate de reţinerea navelor sau de stoparea operaţiunilor.(2) Autoritatea competenţa va coopera şi va menţine schimbul de informaţii cu autorităţile competente ale altor state, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu acordurile privind controlul statului portului-PSC la care România este parte.(3) Autoritatea competenţa va informa Organizaţia Maritima Internationala, respectiv Biroul Internaţional al Muncii, despre retinerile navelor şi despre toate circumstanţele în care au fost luate măsurile de reţinere, în conformitate cu cerinţele specifice ale fiecărei convenţii.
 + 
Articolul 15(1) Autoritatea competenţa va publică un buletin în fiecare trimestru al anului, care va cuprinde informaţiile privind navele reţinute pe perioada celor 3 luni premergătoare, precum şi navele care au fost reţinute de cel puţin două ori în ultimele 24 de luni.(2) Informaţiile publicate vor include:a) numele navei;b) numele proprietarului sau al operatorului navei;c) numărul dat de Organizaţia Maritima Internationala;d) statul pavilionului;e) societatea de clasificare, imputernicita în acest sens de autoritatea competentă care a eliberat navei certificatele statutare, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, în numele statului de pavilion;f) motivele reţinerii;g) portul şi data la care s-a făcut reţinerea.
 + 
Articolul 16(1) Dacă în urma efectuării inspecţiilor prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (3) se confirma sau se descoperă deficiente care reclama reţinerea navei, în conformitate cu prevederile uneia dintre convenţiile aplicabile, contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspecţiilor pentru anularea măsurii de reţinere a navei va fi suportată de proprietarul sau de operatorul navei ori de reprezentantul acestuia în portul în care s-a făcut inspecţia.(2) Contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspecţiilor prevăzute la art. 11 alin. (4) va fi suportată de proprietarul sau de operatorul navei.(3) Reţinerea navei nu va inceta decât în urma efectuării în totalitate a plăţii sau în schimbul unei garanţii suficiente de rambursare a contravalorii prestaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2).
 + 
Articolul 17(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va elabora regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe, care va fi aprobat prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei asigura direct sau prin delegare de competenţa, prin instituţii publice subordonate, aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x