cu privire la perfecţionarea unor reglementări referitoare la datoria publică interna, garantarea creditelor interne şi la datoria publică externa, precum şi în legătură cu formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. d) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite prezenta ordonanţă. +
Articolul 1Legea nr. 91/1993 privind datoria publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1994, se modifica şi se completează după cum urmează:1. Articolul 1 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 1. – Datoria publică reprezintă totalitatea obligaţiilor pecuniare la un moment dat, rezultate din împrumuturi în lei şi în valută, pe termen scurt, mediu sau lung, contractate de stat în nume propriu sau garantate de acesta, precum şi obligaţiile statului către trezoreria proprie, pentru sumele avansate temporar în vederea acoperirii deficitelor bugetului de stat."2. Articolul 2 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 2. – Activităţile privind contractarea şi garantarea de împrumuturi interne şi externe rambursabile, generatoare de datorie publică, şi gestionarea datoriei publice se exercită de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor, în condiţiile prezentei legi."3. Articolul 4 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 4. – (1) Guvernul, prin Ministerul Finanţelor, este autorizat sa contracteze împrumuturi de stat, în lei sau în valută, de pe piaţa financiară interna şi piaţa financiară externa, în vederea finanţării şi refinantarii datoriei publice interne.(2) Ministerul Finanţelor, în baza aprobărilor date de Guvern, este autorizat sa garanteze, în numele şi în contul statului, credite bancare interne, pe termen scurt, mediu sau lung, contractate de agenţii economici de la băncile comerciale pentru: … a) realizarea programelor de restructurare aprobate de organele şi autorităţile legal constituite; … b) constituirea stocurilor la principalele produse strategice necesare economiei naţionale, stabilite de către Guvern; … c) realizarea lucrărilor agricole; … d) producţia cu ciclu lung de fabricaţie destinată exportului; … e) realizarea unor obiective de investiţii de interes naţional. … (3) Garanţiile care se emit de Ministerul Finanţelor în baza prevederilor de la alin. (2) sunt condiţionate de acceptarea de către acesta a clauzelor cuprinse în contractele de credit încheiate între agenţii economici şi băncile comerciale. … (4) Agenţii economici răspund de constituirea resurselor necesare rambursarii ratelor scadente şi pentru plata costurilor aferente creditelor bancare garantate de stat în scopurile şi pentru destinatiile prevăzute la alin. (2). … (5) Pentru acoperirea riscurilor financiare care pot surveni din garantarea de către stat a creditelor bancare contractate de agenţii economici, în scopurile şi pentru destinatiile prevăzute la alin. (2), se constituie Fondul de risc pentru garanţii interne, care se va alimenta din: … a) sumele încasate sub forma de comisioane negociate cu beneficiarii creditelor bancare; … b) dobinzile bonificate la disponibilităţile Fondului de risc pentru garanţii interne; … c) penalităţile aplicate pentru neplata în termen a comisioanelor prevăzute la lit. a); … d) sumele prevăzute în bugetul de stat cu aceasta destinaţie, care se vor stabili şi aproba anual în funcţie de gradul minim de expunere la risc şi de cuantumul celorlalte surse de alimentare a fondului de risc. … Fondul de risc pentru garanţii interne se gestionează de Ministerul Finanţelor în regim extrabugetar.(6) Orice angajament de datorie publică interna, în lei sau în valută, se înregistrează în Registrul datoriei publice interne, instituit, în baza acestor prevederi, la Ministerul Finanţelor." … 4. Articolul 11 se completează şi va avea următorul cuprins:"Art. 11. – Gestionarea datoriei publice interne se asigura de către Ministerul Finanţelor şi consta în contractarea împrumuturilor de stat, organizarea şi ţinerea evidentei prin conturi specifice, rambursarea datoriei publice, calculul şi plata dobinzii, comisioanelor şi spezelor datorate, precum şi în efectuarea de alte operaţiuni specifice, inclusiv cele care decurg din gestionarea Fondului de risc pentru garanţii interne."5. Articolul 12 se completează cu un nou alineat, având următorul cuprins:"Împrumuturile externe contractate direct de către stat pot fi destinate, în condiţiile legii, unor beneficiari subsidiari de împrumuturi, care pot fi, după caz, societăţi comerciale, regii autonome, autorităţi publice centrale şi locale."6. Alineatul (1) al articolului 18 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Răspunderea pentru gestionarea şi utilizarea împrumuturilor externe contractate de societăţile comerciale, regiile autonome şi autorităţile publice locale cu garanţia statului şi împrumuturile subsidiare acordate din împrumuturile externe contractate direct de stat, precum şi pentru constituirea resurselor necesare rambursarii ratelor scadente şi plăţii dobinzilor, spezelor şi comisioanelor aferente revine beneficiarilor de împrumut."7. Articolul 21 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 21. – Pentru riscurile financiare decurgind din garantarea de către stat a împrumuturilor contractate de societăţile comerciale şi regiile autonome şi din acordarea de împrumuturi subsidiare societăţilor comerciale şi regiilor autonome din împrumuturile externe contractate direct de către stat, Ministerul Finanţelor va constitui Fondul de risc pentru garanţii externe şi împrumuturi subsidiare, care se va administra în regim extrabugetar şi se va alimenta din sumele încasate sub forma de comisioane de la beneficiarii de împrumuturi, dobinzile bonificate la disponibilităţile acestui fond de risc şi penalităţile aplicate pentru neplata în termen a comisioanelor datorate.În funcţie de gradul minim de expunere la risc şi de cuantumul surselor care alimentează fondul de risc, potrivit alineatului precedent, Fondul de risc pentru garanţii externe şi împrumuturi subsidiare se va completa de la bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu aceasta destinaţie.Sumele datorate la fondul de risc de către beneficiarii de împrumuturi se determina de către Ministerul Finanţelor prin aplicarea unor cote procentuale negociabile, diferenţiate în funcţie de bonitatea financiară a beneficiarului, perioada de graţie şi cuantumul ratei medii de rambursare.Cuantumul sumelor datorate la fondul de risc, termenele de vărsare şi celelalte obligaţii care revin beneficiarului împrumutului se prevăd în convenţia sau acordul de subimprumut încheiat de acesta cu Ministerul Finanţelor."8. Articolul 23 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 23. – Ministerul Finanţelor urmăreşte constituirea resurselor de rambursare de către beneficiarii împrumuturilor, tine evidenta creanţelor statului provenite din executarea garanţiilor acordate şi acţionează pentru recuperarea lor de la debitori."9. Articolul 24 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 24. – În calitate de garant, în numele şi în contul statului, pentru împrumuturile externe, Ministerul Finanţelor evalueaza riscurile financiare, oportunitatea şi condiţiile de emitere a garanţiilor, pentru a nu afecta credibilitatea financiară a statului şi participa, în baza mandatului primit de la Guvern, la negocierea acordurilor şi a altor instrumente juridice internaţionale prin care se angajează sau contractează împrumuturi externe direct de către stat.Angajarea directa de împrumuturi externe de către societăţile comerciale, regiile autonome şi autorităţile publice locale pentru care se solicita garanţia statului se poate face numai în condiţiile şi în limitele avizate de Ministerul Finanţelor."10. Articolul 26 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 26. – Guvernul analizează, când situaţia o impune, oportunitatea şi condiţiile de reesalonare, refinantare şi/sau conversiune, după caz, a datoriei publice externe şi prezintă propuneri Parlamentului în vederea aprobării."11. Articolul 30 literele d) şi f) se modifica şi vor avea următorul cuprins:"d) încheie, în numele şi în contul statului, acorduri, angajamente, contracte şi alte instrumente juridice internaţionale pentru împrumuturi care generează datorie publică de pe piaţa financiară interna şi piaţa financiară externa; analizează, avizează, mandatează şi/sau participa, după caz, la angajarea, contractarea sau garantarea împrumuturilor;""f) urmăreşte evoluţia creditului şi a dobinzii pe piaţa financiară interna şi externa şi face propuneri pentru operaţiuni de reesalonare, refinantare şi/sau conversiune a datoriei publice;"12. Articolul 31 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 31. – În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor, prin organele de control specializate, exercita controlul folosirii împrumuturilor garantate de stat şi a împrumuturilor subsidiare, asupra modului de constituire a sumelor necesare pentru rambursarea împrumuturilor, precum şi asupra modului în care sunt îndeplinite alte obligaţii care decurg din convenţiile sau normele de subimprumut încheiate."13. Articolul 33 se completează cu litera d), având următorul cuprins:"d) întreruperea operaţiunilor asumate în derularea importurilor cu garanţia statului şi a împrumuturilor subsidiare, fără notificarea prealabilă a instituţiilor faţă de care imprumutatii sunt angajaţi prin convenţii sau acorduri de împrumut."13. Alineatul (1) al articolului 35 se modifica, se completează şi va avea următorul cuprins:"Art. 35. – (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani următoarele fapte:a) utilizarea fondurilor în lei şi în valută provenite din angajamente de datorie publică interna şi externa în alte scopuri decît cele pentru care s-a aprobat contractarea sau garantarea acestora; … b) furnizarea de informaţii eronate pentru fundamentarea, precum şi pentru executarea garanţiei şi/sau a împrumutului subsidiar; … c) administrarea necorespunzătoare a bunurilor gajate, ipotecate ori a activelor asupra cărora acţionează măsuri asiguratorii; … d) înstrăinarea, fără acordul prealabil al Ministerului Finanţelor, a bunurilor mobile şi imobile care constituie obiectul contractului de gaj, ipotecii sau altor măsuri asiguratorii." … 15. Articolul 36 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Art. 36. – Ministerul Finanţelor va elabora şi va actualiza normele interne de lucru care asigura punerea în aplicare a obligaţiilor care-i revin în legătură cu datoria publică interna şi externa a statului; normele metodologice date în aplicarea Legii privind datoria publică, nr. 91/1993, care reglementează probleme de interes pentru persoane juridice, actualizate, se vor publică în Monitorul Oficial al României.” +
Articolul 2Legea nr. 91/1993 privind datoria publică, cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă, se va republica în Monitorul Oficial al României. +
Articolul 3Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga Ordonanţa Guvernului nr. 34/1994 privind acordarea de către stat de garanţii pentru credite interne contractate de agenţii economici de la băncile comerciale şi constituirea fondului de risc pentru garanţii acordate, Legea nr. 121/1994, pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 34/1994, Ordonanţa Guvernului nr. 5/1995 privind acordarea de către stat, prin intermediul Ministerului Finanţelor, de garanţii pentru credite bancare pe termen scurt şi Legea nr. 56/1995 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 5/1995. +
Articolul 4Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobată prin Legea nr. 128/1994, se modifica şi se completează după cum urmează:1. Articolul 2, până la prima liniuţa se modifica şi va avea următorul cuprins:"Trezoreria generală a statului cuprinde operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută care, după caz, privesc:…."2. La articolul 5, prima liniuţa se modifica şi va avea următorul cuprins:"- acoperirea temporară a deficitului din anul precedent şi din anul curent al bugetului de stat;"3. La articolul 5, liniuţa a treia se modifica şi va avea următorul cuprins:"- acoperirea temporară a deficitelor din anul precedent şi din anul curent înregistrate de bugetul asigurărilor sociale de stat şi de bugetele fondurilor speciale;"4. Alineatul 2 al articolului 10 se modifica şi va avea următorul cuprins:"Bugetul trezoreriei statului cuprinde, atât la venituri, cît şi la cheltuieli, dobinzile, comisioanele şi majorările de întârziere încasate, respectiv plătite la şi din trezoreria statului, precum şi alte încasări şi plati pentru operaţiunile care decurg din împrumuturi, avansuri, plasamente, ori din păstrarea şi administrarea depozitelor în trezoreria statului."5. După alineatul 6 al articolului 10 se introduc doua noi alineate, având următorul cuprins:"Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului se reportează în anul imediat următor ca resursa temporară a trezoreriei statului; angajarea de cheltuieli publice din excedentul trezoreriei statului se aproba de Parlament, la propunerea Guvernului, prin legea anuală a bugetului de stat sau prin legi speciale.Guvernul, în situaţii speciale şi fundamentale, poate aproba ca din excedentul rezultat din execuţia anuală definitivă a bugetului trezoreriei statului sa compenseze, parţial sau total, dobinzile datorate pentru disponibilităţile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat din anul precedent şi anul curent, precum şi împrumuturile temporare şi dobinzile aferente acestor împrumuturi acordate bugetelor fondurilor speciale." +
Articolul 5Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată prin Legea nr. 128/1994 cu modificările şi completările din prezenta ordonanţă, se va republica în Monitorul Oficial al României.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministru de stat,ministrul finanţelor,Florin Georgescu––––––-