pentru aderarea României la Statutul Organizaţiei Intereuropene a Administraţiilor Fiscale, adoptat la Casta Papiernicka, Slovacia, la 29 septembrie 1997
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: +
Articolul UNIC(1) România adera la Statutul Organizaţiei Intereuropene a Administraţiilor Fiscale, adoptat la Casta Papiernicka, Slovacia, la 29 septembrie 1997, cu plata cotizatiei anuale, stabilită conform Statutului organizaţiei. … (2) Autoritatea guvernamentală desemnată sa reprezinte România în aceasta organizaţie este Ministerul Finanţelor. … (3) Plata cotizatiei prevăzute la alin. (1) se va asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor. … PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––p. Ministrul finanţelor,Valentin Lazea,secretar de stat +
STATUTULOrganizaţiei Intereuropene a Administraţiilor Fiscale*)Notă …
*) Traducere. +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Numele organizaţieiMembrii fondatori creează o organizaţie permanenta cu denumirea Organizaţia Intereuropeana a Administraţiilor Fiscale (abreviat IOTA). +
Articolul 2Sediul legalOrganizaţia are sediul legal în Budapesta (1051 Budapesta V., Roosevelt ter 7-8 Lanchid Irodahaz), Ungaria. +
Articolul 3Teritoriul de operareTeritoriul pe care operează Organizaţia este Europa şi, în special, ţările central- şi est-europene şi ţările baltice. +
Articolul 4Data infiintariiÎnfiinţarea Organizaţiei s-a hotărât în cursul celei de-a treia Conferinţe a administraţiilor fiscale din ţările est- şi central-europene şi din ţările baltice, desfăşurată la Varsovia la 30 octombrie 1996. +
Articolul 5Durata şi clauzele pentru dizolvare5.1. Organizaţia are durata nelimitată.5.2. Organizaţia poate fi dizolvată printr-o rezoluţie adoptată de o adunare generală sau extraordinară, cu o majoritate de două treimi din membri. Dizolvarea va avea loc în conformitate cu rezoluţia adoptată de adunare. În cazul dizolvării, toate proprietăţile Organizaţiei vor fi transferate unei alte organizaţii cu obiective similare. +
Articolul 6Prima zi de funcţionare1 martie 1997. +
Articolul 7Jurisdicţia OrganizaţieiJurisdicţia Organizaţiei este Europa şi, în special, ţările est- şi central-europene şi ţările baltice. +
Articolul 8Limba oficială a OrganizaţieiOrganizaţia îşi desfăşoară lucrările în limba engleza. +
Articolul 9Personalitatea juridicăPentru a-şi exercită funcţiile şi a-şi îndeplini scopul, Organizaţia are, pe teritoriul Republicii Ungaria, personalitate juridică cu capacitate deplina de a contracta, achizitiona şi dispune de proprietăţile mobile şi imobile, precum şi de a acţiona ca parte în instanţele judecătoreşti. +
Articolul 10Sursele de finanţare ale Organizaţiei10.1. Organizaţia este o instituţie care se autofinanteaza, nonprofit.10.2. Sursele de venit ale Organizaţiei sunt:a) cotizaţiile anuale ale membrilor; … b) onorariile pentru serviciile prestate; … c) contribuţia din venit, plătită de către colaboratorii externi, internationali; … d) alte surse, inclusiv donaţii de la alte organizaţii, nemembri şi fundaţii. … 10.3. Pe parcursul activităţii sale, Organizaţia poate desfăşura activităţi economice care sunt conforme cu obiectivele sale de baza şi poate, în condiţii determinate de Comitetul executiv, sa stabilească o taxa pentru servicii speciale de natura semnificativă, care pot fi solicitate de membri. +
Articolul 11Scopul Organizaţiei11.1. Misiunea Organizaţiei este de a oferi un forum care să-i asiste pe membrii săi din ţările central- şi est-europene şi din ţările baltice în procesul de imbunatatire a activităţii administraţiei fiscale, în funcţie de necesităţile fiecărei tari membre.11.2. În îndeplinirea obiectivelor sale majore, Organizaţia incearca:a) sa imbunatateasca gradul de conformare fiscală şi încasarea impozitelor şi sa acorde asistenţa membrilor prin schimb de experienta şi metode; … b) sa stimuleze asistenţa mutuala şi sa faciliteze cooperarea tehnica dintre membri; … c) sa furnizeze servicii tehnice; … d) sa încurajeze elaborarea de studii referitoare la sistemele fiscale, la organizarea şi administrarea impozitelor şi taxelor şi sa difuzeze aceste informaţii prin intermediul unor conferinţe tehnice, seminarii, cursuri şi prin publicarea de documente; … e) sa răspundă necesităţilor comune prin organizarea de cursuri de pregătire, în cooperare cu alte organisme care acorda asistenţa tehnica; … f) sa completeze şi sa sprijine alte programe fiscale din regiune, prin consultanţa, cooperare şi activităţi mixte; … g) sa promoveze relaţii cu alte entităţi care au obiective similare. … 11.3. Organizaţia nu poate face recomandări sau adopta rezoluţii referitoare la sistemul fiscal al unei tari decât la solicitarea autorităţii guvernamentale a tarii respective. +
Capitolul 2Calitatea de membru al Organizaţiei +
Articolul 12Obţinerea calităţii de membru12.1. Membrii fondatori ai Organizaţiei sunt administraţiile fiscale ale ţărilor care au participat la cea de-a treia Conferinţa a administraţiilor fiscale din ţările central- şi est-europene şi din ţările baltice, desfăşurată la Varsovia la 30 octombrie 1996, şi care şi-au confirmat înregistrarea în Organizaţie la conferinţa sau în termen de 6 luni de la încheierea acesteia.12.2. Membrii plini, denumiţi în continuare membri, ai Organizaţiei sunt administraţiile fiscale ale membrilor fondatori, precum şi administraţiile fiscale ale altor tari care sunt invitate sau solicita admiterea la Organizaţie şi a căror solicitare este acceptată de adunarea generală.12.3. Adunarea generală poate accepta ca membri asociaţi administraţiile fiscale ale ţărilor (altele decât ţările central- şi est-europene şi ţările baltice) care solicită să fie astfel de membri şi ale căror solicitări sunt aprobate de Consiliul executiv.12.4. Autoritatea guvernamentală în drept din fiecare ţara desemnează persoanele cu funcţii executive din administraţia fiscală proprie, care vor participa la adunarea generală. Dacă este necesar, persoana desemnată poate fi înlocuită de autoritatea guvernamentală în drept.12.5. Membrii şi membrii asociaţi trebuie să desemneze un funcţionar de rang înalt din administraţia fiscală a fiecărei tari, care să acţioneze în calitate de corespondent al Organizaţiei.12.6. Înregistrarea membrilor fondatori, a membrilor plini şi a celor asociaţi se realizează de către Secretariatul executiv. +
Articolul 13Drepturile şi obligaţiile membrilor13.1. Membrii Organizaţiei au dreptul de a participa la adunările generale şi extraordinare, de a lua cuvântul şi de a vota şi pot fi membri ai Consiliului executiv. De asemenea, membrii organizaţiei pot participa la seminariile, la conferinţele şi la celelalte cursuri ale organizaţiei, pot solicita informaţii şi pot avea acces la registrele, evidentele şi documentaţia Organizaţiei.13.2. Toţi membrii trebuie să-şi îndeplinească obligaţia de a contribui la bugetul Organizaţiei, până la sfârşitul lunii martie a fiecărui an. În cazul unor dificultăţi specifice, Consiliul executiv poate, la solicitarea scrisă a unui membru, sa amâne termenul de plată până la sfârşitul lunii iunie; membrul va fi informat formal, în scris, cu privire la decizia luată de Consiliul executiv.Dacă nu a fost facuta plata până la acest termen extins sau dacă un membru nu a plătit în termen de 2 luni de la înştiinţarea formala, respectivul membru este invitat sa participe la adunarea generală, ca observator, cu dreptul de a lua cuvântul, dar fără drept de vot.13.3. Membrii asociaţi au dreptul la beneficiile generale acordate de Organizaţie membrilor săi, precum şi dreptul de a participa la sesiunile administrative ale adunării generale, cu dreptul de a lua cuvântul, dar fără drept de vot.13.4. Consiliul executiv va determina cotizatia (taxa de membru) fiecărui membru asociat, pe baza criteriilor stabilite de adunarea generală. +
Articolul 14Pierderea statutului de membru14.1. Consiliul executiv întocmeşte lista membrilor care nu şi-au plătit cotizatia până la finele lunii iunie. Adunarea generală ia cunoştinţa despre decăderea din calitatea de membru.14.2. Orice membru poate renunţa la calitatea de membru al Organizaţiei prin transmiterea către Consiliul executiv a unei instiintari formale, în scris, privind intenţia sa. Încetarea statutului de membru va deveni efectivă după expirarea unei perioade de 6 luni de la data la care a fost transmisă înştiinţarea formala Consiliului executiv. +
Capitolul 3Structura Organizaţiei +
Articolul 15Structura Organizaţiei15.1. Organizaţia este formată din următoarele entităţi:a) Adunarea generală a membrilor; … b) Consiliul executiv; … c) Comitetul de control financiar; … d) Secretariatul executiv. … 15.2. În baza deciziei Consiliului executiv, pot fi înfiinţate şi comitete de consultanţa tehnica. Scopul unui comitet de consultanţa tehnica este de a acorda asistenţa şi consultanţa Consiliului executiv în realizarea obiectivelor Organizaţiei. +
Articolul 16Adunările generale şi extraordinare16.1. Autoritatea suprema a Organizaţiei este adunarea generală, formată din membrii fondatori şi din ceilalţi membri plini, precum şi din membrii asociaţi ai Organizaţiei.16.2. Competentele şi responsabilităţile adunării sunt:a) sa aprobe agenda de lucru propusă de Consiliul executiv şi sa numească comitetul de vot al adunării; … b) sa aprobe locul de desfăşurare a adunării generale anuale; … c) sa aleagă preşedintele adunării generale şi al Consiliului executiv şi, prin vot secret, pe ceilalţi membri ai Consiliului executiv şi sa definească ordinea în care membrii îl vor înlocui pe preşedinte, în absenta acestuia; … d) sa stabilească criteriile pentru fixarea cuantumului cotizaţiilor membrilor (inclusiv ale membrilor asociaţi) şi sa aprobe bugetul pentru anul următor; … e) sa analizeze şi sa aprobe Raportul financiar anual şi Raportul referitor la activităţile desfăşurate în cursul anului; … f) sa aprobe Planul strategic al Organizaţiei şi Programul de muncă anual; … g) sa revizuiasca deciziile Consiliului executiv; … h) sa aprobe şi sa amendeze statutul; … i) sa accepte solicitarile de înscriere transmise de orice potenţiali membri şi de membrii asociaţi şi sa ia cunoştinţa despre decăderea din calitatea de membru a celor care nu şi-au plătit cotizatia; … j) sa decidă fuziunea cu alte organizaţii cu obiective similare; … k) sa dizolve Organizaţia. … 16.3. Membrii Organizaţiei ţin o adunare generală anuală, indiferent de adunările extraordinare convocate de majoritatea membrilor sau de Consiliul executiv. Agenda şi data fiecărei adunări generale pot fi stabilite de către Consiliul executiv, care informează, în scris, membrii cu privire la agenda şi data adunării, cel puţin cu 60 de zile înainte ca adunarea să aibă loc.16.4. O adunare extraordinară trebuie convocată dacă este solicitată de cel puţin 50% din membri. Agenda, data şi locul de desfăşurare a fiecărei adunări extraordinare trebuie stabilite de Consiliul executiv, care informează membrii, în scris, în legătură cu acestea, cu cel puţin 60 de zile înainte ca adunarea să aibă loc.16.5. O adunare valid constituită necesita prezenta a cel puţin 50% din membri.16.6. Fiecare membru fondator şi ceilalţi membri reprezentaţi în adunare au drept de vot egal.16.7. Rezoluţiile adunării sunt adoptate prin vot deschis (ridicarea mainii), cu majoritate simpla (mai mult de 50%). La solicitarea a mai mult de 50% din ţările membre, rezoluţiile trebuie adoptate prin vot secret.16.8. Alegerea persoanelor, inclusiv alegerea celor trei membri ai Consiliului executiv şi a membrilor Comitetului de control financiar, se realizează prin vot secret.16.9. Este necesară o majoritate de două treimi din voturile membrilor în următoarele cazuri:a) amendarea deciziilor Consiliului executiv; … b) amendarea statutului; … c) schimbarea sediului legal al organizaţiei. … 16.10. Un comitet de vot, format din trei membri, propus de Consiliul executiv şi aprobat de adunarea generală, prin vot deschis, la începutul intalnirii, validează lista participanţilor cu drept de vot. Apoi, comitetul de vot supraveghează operaţiunea de votare şi întocmeşte procesele-verbale ale operaţiunii. +
Articolul 17Consiliul executiv17.1. Membrii Consiliului executiv sunt:a) preşedintele adunării; … b) ex-preşedintele; … c) trei membri desemnaţi prin vot secret de adunare. … 17.2. Competentele şi responsabilităţile Consiliului executiv sunt:a) sa numească secretarul executiv, sa definească termenii contractului sau de muncă şi sa-l concedieze, dacă este cazul; … b) sa coordoneze şi sa sprijine organizarea adunării generale anuale; … c) sa convoace adunările extraordinare şi sa stabilească datele, locurile de desfăşurare şi agendele de lucru; … d) sa accepte sau sa refuze donaţiile de la organizaţii internaţionale, tari care nu sunt membre sau de la fundaţii; … e) sa determine cotizaţiile membrilor pe baza principiilor stipulate de adunare şi să facă aranjamentele necesare şi convenabile pentru finanţarea Organizaţiei şi a operaţiunilor acesteia, precum şi sa determine termenul pentru plata cotizaţiilor; … f) sa stabilească contribuţia din venit care trebuie plătită de către salariaţii internationali ai Organizaţiei; … g) sa revizuiasca şi sa înainteze Raportul financiar către adunarea generală anuală; … h) sa supervizeze activităţile desfăşurate de Secretariatul executiv şi sa înainteze adunării generale anuale un raport referitor la activităţile desfăşurate în anul anterior; … i) sa definească şi sa amendeze regulamentele interne de funcţionare a Organizaţiei; … j) sa revizuiasca şi sa transmită adunării anuale bugetul, Planul strategic şi Programul de muncă pentru anul următor; … k) sa invite administraţii fiscale, care nu sunt membre, sa participe, ca observatori, la adunări şi sa invite persoane individuale pentru a participa la activităţile Organizaţiei. … 17.3. Trei membri ai Consiliului executiv sunt aleşi sau realeşi, prin vot secret, de către fiecare adunare generală anuală, dar nici unul nu poate fi ales pentru mai mult de 3 ani consecutiv. Membrii Consiliului executiv rămân în funcţie până când este ales un nou consiliu executiv de către adunarea generală.17.4. O intalnire legal constituită a Consiliului executiv necesita un cvorum constituit din preşedinte şi trei membri.17.5. În cazul unui balotaj de voturi în Consiliul executiv, preşedintele are dreptul unui vot hotarator pentru a rezolva controversa.17.6. Consiliul executiv va consulta Comisia Europeană şi orice alte organizaţii care acorda un sprijin financiar substanţial, cu privire la folosirea fondurilor donatorilor pentru realizarea obiectivelor Organizaţiei. În acest scop, Comisia Europeană este invitata sa participe la intalnirile Consiliului executiv; şi alte organizaţii pot fi, de asemenea, invitate. +
Articolul 18Preşedintele adunării şi al Consiliului executiv18.1. Preşedintele adunării şi al Consiliului executiv deţine aceasta funcţie din momentul numirii, la încheierea unei adunări generale, până la numirea preşedintelui următor, la încheierea următoarei adunări generale.18.2. Responsabilităţile preşedintelui sunt:a) sa reprezinte Organizaţia în exterior, inclusiv la forumuri, conferinţe şi intalniri internaţionale; … b) sa prezideze adunările; … c) să solicite întrunirea şi sa prezideze sesiunile Consiliului executiv; … d) sa desfăşoare activităţile care i-au fost încredinţate de adunare şi de Consiliul executiv. … 18.3. În absenta preşedintelui, acesta este înlocuit în conformitate cu reglementările aprobate de adunare. +
Articolul 19Comitetul de control financiar19.1. În fiecare an, adunarea generală numeşte un comitet de control financiar, alcătuit din trei controlori.19.2. Controlorii nu pot fi numiţi pe o perioadă mai mare de 3 ani.19.3. Controlorii au sarcina de a verifica conturile şi activele Organizaţiei. Aceştia au cel puţin o intalnire anuală.19.4. Concluziile comitetului sunt incluse într-un raport scris, care este transmis preşedintelui adunării şi al Consiliului executiv cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea adunării generale şi este prezentat adunării generale. +
Articolul 20Secretariatul executiv20.1. Secretariatul executiv este format din secretarul executiv şi alţi salariaţi naţionali şi internationali.20.2. Responsabilităţile Secretariatului executiv sunt:a) sa îndeplinească funcţiile tehnice şi administrative ale Organizaţiei, precum şi funcţiile încredinţate de adunare, de Consiliul executiv şi de preşedinte; … b) sa administreze bugetul; … c) sa transmită Consiliului executiv bugetul pentru anul următor; … d) sa pregătească şi sa înainteze Consiliului executiv Raportul financiar; … e) sa pregătească şi sa înainteze Consiliului executiv Raportul referitor la activităţile desfăşurate în cursul anului; … f) sa pregătească şi sa înainteze Consiliului executiv Planul strategic şi Programul de muncă pentru anul următor; … g) sa pregătească sesiunile adunării şi ale Consiliului executiv şi sa administreze rezoluţiile acestora; … h) da faciliteze contactele cu alte organizaţii; … i) sa faciliteze activităţile comitetelor de consultanţa tehnica. … +
Articolul 21Secretarul executiv21.1. Secretarul executiv este numit de către Consiliul executiv, iar durata primei sale angajari nu poate depăşi o perioadă de 3 ani. Contractul de angajare al secretarului executiv poate fi reînnoit o singură dată, pentru o perioadă maxima de 3 ani.21.2. Secretarul executiv participa la sesiunile Consiliului executiv, la invitaţia acestuia. Secretarul executiv răspunde de administrarea curenta a operaţiunilor Secretariatului executiv şi de raportarile privind aceste operaţiuni, atât în faţa preşedintelui, în mod regulat, cat şi în faţa Consiliului executiv, în sesiunile acestuia. +
Articolul 22Aranjamente tranzitorii22.1. La cea de-a treia conferinţa în problemele administraţiilor fiscale, desfăşurată la Varsovia în anul 1996, membrii fondatori au decis ca, în scopul facilitării infiintarii Organizaţiei, trebuie aleşi preşedintele şi membrii Consiliului executiv ai Organizaţiei. În acest scop, au avut loc alegeri şi au fost desemnaţi în aceste poziţii unii membri. Până la prima întrunire a adunării generale a Organizaţiei, preşedintele şi membrii Consiliului executiv, astfel aleşi, trebuie să îndeplinească acele responsabilităţi descrise la art. 17 şi 18, în scopul îndeplinirii obiectivelor Organizaţiei.22.2. La încheierea primei intalniri a adunării generale, preşedintele ales de membrii fondatori la a treia conferinţa desfăşurată la Varsovia în anul 1996 va fi considerat ex-preşedinte, asa cum este prevăzut la art. 17.1 şi, ca atare, trebuie să fie membru al Consiliului executiv stabilit atunci.––-