ORDONANŢĂ nr. 26 din 29 august 2009 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 1COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 1MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 2COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 2MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 3MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 4MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 5MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 6MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 7MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 8MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 9MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 10MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 11COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 11MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 12MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 13MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 14COMPLETEAZA PEHG 76 11/02/2009 ANEXA 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 253 30/06/2009 ART. 1
ActulACTUALIZEAZA PEOG 26 29/08/2009
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 2ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 2REFERIRE LALEGE 794 29/12/2001
ART. 2REFERIRE LAOG 51 19/08/1999 ART. 2
ART. 3ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 5ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 6ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 7ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944 ANEXA 13
ART. 8ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 10ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 11ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 12ARE LEGATURA CULEGE 55 19/03/2010
ART. 14COMPLETEAZA PEHG 76 11/02/2009 ANEXA 2
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 253 08/04/2021
ActulREFERIT DEORDIN 730 04/03/2020
ActulREFERIT DEORDIN 1736 04/09/2020
ActulREFERIT DEORDIN 1044 16/07/2019
ActulMODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ActulREFERIT DEORDIN 276 01/03/2018
ActulREFERIT DELEGE 183 18/07/2018
ActulREFERIT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1790 20/11/2018
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZAORDONANTA 17 29/08/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1496 11/10/2017
ActulREFERIT DEORDIN 76 05/02/2016
ActulREFERIT DEORDIN 600 20/07/2016
ActulREFERIT DEREGLEMENTĂRI 20/07/2016
ActulREFERIT DEORDIN 1182 27/09/2016
ActulREFERIT DEPROGRAM 27/09/2016
ActulREFERIT DEORDIN 38 13/01/2015
ActulREFERIT DEORDIN 65 29/01/2015
ActulREFERIT DEPROGRAM 29/01/2015
ActulREFERIT DEORDIN 511 26/03/2015
ActulREFERIT DEORDIN 99 12/02/2014
ActulREFERIT DEORDIN 254 28/03/2013
ActulREFERIT DEORDIN 949 12/07/2013
ActulREFERIT DEORDIN 1041 14/08/2013
ActulREFERIT DEORDIN 149 23/02/2012
ActulREFERIT DEORDIN 1305 10/08/2012
ActulREFERIT DEORDIN 173 14/03/2011
ActulREFERIT DEHG 1013 06/10/2010
ActulREFERIT DEREGULAMENT 06/10/2010
ActulREFERIT DEORDIN 894 09/11/2010
ActulREFERIT DEORDIN 1041 28/12/2010
ActulREFERIT DEORDIN 371 27/03/2017
ART. 1COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 1MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 1REFERIT DEORDIN 1465 24/09/2018
ART. 2COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 2MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 2REFERIT DEHG 1003 21/12/2016
ART. 3MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 4MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 5MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 6MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 6NECONSTITUTIONALITATE RESPINSADECIZIE 663 15/10/2015
ART. 6REFERIT DEORDIN 7 10/01/2014
ART. 6REFERIT DEORDIN 738 26/04/2013
ART. 6REFERIT DEORDIN 452 17/06/2011
ART. 6REFERIT DEORDIN 894 09/11/2010
ART. 7MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 7REFERIT DEORDIN 1135 19/10/2015
ART. 8MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 9MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 10MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 10REFERIT DEHG 1003 21/12/2016
ART. 10REFERIT DEHG 1013 06/10/2010
ART. 11COMPLETAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 11MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 12MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 13MODIFICAT DEORDONANTA 17 29/08/2018
ART. 13REFERIT DEHG 1013 06/10/2010
ART. 16REFERIT DEORDIN 1197 06/11/2015
ART. 16REFERIT DEORDIN 1520 11/10/2012

privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile(actualizată până la data de 27 martie 2010*)



–––––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 601 din 31 august 2009. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 27 martie 2010, cu modificările şi completările aduse de LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010.În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, precum şi al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţă. + 
Articolul 1(1) Se înfiinţează Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, denumit în continuare CIAS, instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin reorganizarea Serviciului Investigaţii Transport Aerian, structură care funcţionează în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi care se desfiinţează.(2) CIAS are sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1. Sediul poate fi schimbat prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 2(1) CIAS este organismul tehnic permanent specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, desemnat să organizeze, să conducă, să coordoneze, să controleze şi să execute investigaţia tehnică a evenimentelor de aviaţie civilă în scopul determinării faptelor, cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestora şi să emită recomandări pentru siguranţa zborului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1999privind investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 794/2001.(2) CIAS are ca obiectiv creşterea şi menţinerea siguranţei aeriene la un nivel ridicat prin emiterea de recomandări privind siguranţa zborului bazate pe informaţii rezultate din investigaţiile tehnice în vederea prevenirii producerii unor incidente şi/sau accidente similare în aviaţia civilă.(3) În organizarea şi luarea deciziilor, CIAS este independent faţă de orice structură juridică, autoritate de reglementare sau de siguranţă aeriană, administrator de infrastructură de transport aerian, operator aerian, precum şi faţă de orice parte ale cărei interese ar putea intră în conflict cu sarcinile încredinţate.(4) CIAS desfăşoară investigaţii tehnice independent de orice anchetă judiciară şi nu are atribuţii în stabilirea vinovăţiei sau a răspunderii juridice.––––Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.
 + 
Articolul 3În vederea efectuării investigaţiei tehnice, conducătorul investigaţiei şi membrii comisiei de investigaţie tehnică colaborează cu organele judiciare în situaţiile în care acest lucru este necesar, potrivit legii, şi au următoarele drepturi:a) acces liber la locul producerii accidentului sau incidentului, la aeronavă, la conţinutul şi resturile acesteia;b) inventarierea probelor şi controlul îndepărtării componentelor şi încărcăturii aeronavei;c) acces imediat la înregistratoarele de zbor şi la conţinutul acestora, precum şi la orice fel de alte înregistrări;d) acces imediat la rezultatele examinării victimelor şi ale analizelor efectuate pe probele prelevate de la acestea;e) acces imediat la rezultatele testelor efectuate asupra persoanelor implicate în operarea aeronavei sau asupra probelor prelevate de la acestea;f) să ia declaraţii de la părţile implicate în eveniment şi de la potenţialii martori la evenimentul în cauză;––––Litera f) a art. 3 a fost modificată de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.g) acces liber la orice informaţii necesare investigaţiei tehnice, deţinute de proprietarul, operatorul sau de producătorul aeronavei şi de către autorităţile responsabile pentru aviaţia civilă, traficul aerian şi exploatarea aeroportuară.
 + 
Articolul 4Se desemnează CIAS, ca organism naţional de investigaţii tehnice ale accidentelor şi incidentelor grave din aviaţia civilă, pentru reprezentarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în relaţia cu organismele interne şi internaţionale similare şi conexe pentru domeniul său de activitate.
 + 
Articolul 5Pentru îndeplinirea obiectivelor, CIAS poate încheia contracte, în condiţiile legii, cu instituţii de specialitate din ţară şi din străinătate.––––Art. 5 a fost modificat de pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.
 + 
Articolul 6(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale CIAS, precum investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor de aviaţie, se asigură din venituri proprii.(2) În cazul catastrofelor aeriene, Guvernul alocă CIAS sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru investigaţii tehnice ale evenimentului.––––Alin. (2) al art. 6 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(3) Sursele proprii CIAS se constituie din transferul sumei de 0,275 euro/pasager îmbarcat pe aeroporturile din România din tariful pentru supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor.––––Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(4) Tariful prevăzut la alin. (3) se colectează de către administratorii aeroporturilor şi se virează CIAS în conformitate cu prevederile alin. (3).––––Alin. (4) al art. 6 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(5) Sursele proprii de finanţare nu au impact asupra bugetului de stat şi nu implică mărirea tarifului deja existent.––––Alin. (5) al art. 6 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(6) În vederea dezvoltării şi modernizării rapide impuse de standardele internaţionale CIAS poate utiliza fondurile deţinute, conform legii.
 + 
Articolul 7CIAS are următoarele atribuţii principale:a) organizează, conduce, coordonează şi execută activitatea de investigaţie tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă potrivit prevederilor legale în vigoare şi recomandă măsurile necesare pentru prevenirea acestora;b) elaborează şi dezvoltă reglementările naţionale privind investigaţia tehnică a evenimentelor de aviaţie civilă în conformitate cu anexa nr. 13 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, Directiva 94/56/CE a Consiliului din 21 noiembrie 1994 de stabilire a principiilor fundamentale care reglementează anchetarea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi Directiva 2003/42 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2003 privind raportarea evenimentelor în aviaţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare, şi alte norme europene aplicabile;c) numeşte membrii comisiei de investigaţie tehnică, conducătorul investigaţiei şi/sau reprezentantul acreditat, după caz;d) informează statele implicate, în conformitate cu prevederile anexei nr. 13 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, asupra oricărui accident şi incident grav produs pe teritoriul României, solicitând participarea, după caz, a reprezentanţilor acestora la investigaţiile tehnice în conformitate cu reglementările interne şi internaţionale;e) cooperează cu alte organisme similare şi instituţii pentru efectuarea de analize, expertize tehnice, teste şi altele asemenea, în scopul determinării cauzelor producerii accidentelor sau incidentelor grave din aviaţia civilă;––––Litera e) a art. 7 a fost modificată de pct. 5 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.f) întocmeşte rapoarte preliminare şi finale asupra rezultatelor investigaţiei tehnice a accidentelor şi incidentelor grave de aviaţie civilă şi le transmite părţilor implicate, celor cu responsabilităţi pe linia siguranţei aeriene şi celor interesaţi;g) emite recomandări de siguranţă zborului, în scopul prevenirii producerii evenimentelor aeronautice similare, şi urmăreşte modul de implementare a acestora;h) face public, după caz, raportul final al investigaţiei tehnice, de regulă în termen de 12 luni de la producerea evenimentului;i) comunică Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI/ICAO), Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile (ECAC), Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aeriană (EASA) şi statelor contractante datele şi informaţiile privitoare la investigaţiile tehnice aeronautice, conform obligaţiilor precizate de standardele internaţionale recunoscute şi asumate de România;j) gestionează, evaluează, analizează şi arhivează, în conformitate cu cerinţele internaţionale şi europene, raportările obligatorii şi raportările voluntare privind evenimentele din domeniul aviaţiei civile;k) elaborează studii şi analize privind siguranţa aeriană şi difuzează semestrial buletine informative privind evenimentele din domeniul aviaţiei civile;l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
 + 
Articolul 8CIAS asigură perfecţionarea pregătirii de specialitate a personalului propriu.––––Art. 8 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.
 + 
Articolul 9CIAS cooperează cu organismele de investigaţie tehnică a evenimentelor de aviaţie şi instituţii de profil din alte state, în scopul finalizării investigaţiilor tehnice, după caz, elaborării unor metode comune de investigare, realizării unor principii comune pentru urmărirea recomandărilor de siguranţă şi pentru adaptarea la evoluţia progresului tehnic şi ştiinţific.
 + 
Articolul 10Guvernul poate aproba şi alte atribuţii specifice pentru CIAS.––––Art. 10 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.
 + 
Articolul 11(1) Conducerea CIAS este asigurată de către un consiliu de conducere format din 5 persoane, al cărui preşedinte este directorul general.––––Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 8 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(2) Directorul general şi ceilalţi membri ai consiliului de conducere sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.(3) Salarizarea directorului general şi indemnizaţiile membrilor consiliului de conducere al CIAS se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în conformitate cu reglementările în vigoare.––––Alin. (3) al art. 11 a fost modificat de pct. 8 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.
 + 
Articolul 12(1) Personalul salariat care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Serviciului Investigaţii Transport Aerian este preluat în cadrul CIAS începând cu data înfiinţării acestuia.(2) Personalul CIAS este angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, iar salarizarea acestuia se face potrivit reglementărilor în vigoare.––––Alin. (2) al art. 12 a fost modificat de pct. 9 al articolului unic din LEGEA nr. 55 din 19 martie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 24 martie 2010.(3) În îndeplinirea atribuţiilor sale, CIAS poate să utilizeze colaboratori externi, specialişti în domeniu, în calitate de experţi, remuneraţi în condiţiile legii.
 + 
Articolul 13(1) Regulamentul de organizare şi funcţionare al CIAS se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe.(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut la alin. (1) va cuprinde şi regimul de incompatibilităţi şi condiţiile de numire şi revocare a membrilor consiliului de conducere şi a directorului general al CIAS.
 + 
Articolul 14În anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 13 februarie 2009, cu modificările ulterioare, la litera D „Unităţile care funcţionează în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”, după numărul curent 5 se introduce un nou număr curent, numărul curent 6, cu următorul cuprins:"6. – Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile – CIAS – Venituri proprii – Bucureşti".
 + 
Articolul 15Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:–––––Ministrul transporturilorşi infrastructurii,Radu Mircea BerceanuMinistrul muncii, familieişi protecţiei sociale,Marian SârbuMinistrul finanţelor publice,Gheorghe PogeaBucureşti, 29 august 2009.Nr. 26.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x