ORDONANȚĂ nr. 25 din 24 august 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEOG (R) 46 30/07/1998
ART. 1MODIFICA PEOG (R) 46 30/07/1998 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG (R) 46 30/07/1998 ART. 10
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 186 22/06/2022 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG (R) 46 30/07/1998
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LAACORD 12/02/1981
ActulREFERIRE LACONVENTIE 13/12/1960
ART. 1COMPLETEAZA PEOG (R) 46 30/07/1998
ART. 1MODIFICA PEOG (R) 46 30/07/1998 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG (R) 46 30/07/1998 ART. 10
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 46 30/07/1998
ART. 1REFERIRE LAACORD 12/02/1981
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 13/12/1960
ART. 2PROPUNE REPUBLICAREAOG 46 30/07/1998
ART. 2PROPUNE REPUBLICAREAOG (R) 46 30/07/1998
ART. 2REFERIRE LAACORD 12/02/1981
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 13/12/1960
ART. 10REFERIRE LALEGE 178 18/07/2017
ART. 10DEROGARE DE LAORD DE URGENTA 29 30/03/2017 ART. 2
ART. 10DEROGARE DE LAORD DE URGENTA 29 30/03/2017 ART. 3
ART. 10REFERIRE LAORDIN 2844 12/12/2016
ART. 10REFERIRE LAREGLEMENTARI 12/12/2016
ART. 10REFERIRE LAOUG 109 30/11/2011 ART. 1
ART. 10REFERIRE LAOG 64 30/08/2001 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 317 06/11/2023
ActulREFERIT DELEGE 317 06/11/2023
ActulREFERIT DEDECRET 1354 06/11/2023





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. V poz. 2 din Legea nr. 186/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. + 
Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum și a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 4, alineatele (2)(5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Bazele de cost anuale prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigație aeriană de rută și pentru serviciile de navigație aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European.(3)ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (2) cu respectarea prevederilor regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigație aeriană și înaintarea bazelor de cost către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în vederea evaluării și avizării, în calitatea de autoritate națională de supervizare a performanței serviciilor de navigație aeriană, și a transmiterii acestora către EUROCONTROL și Comisia Europeană.(4)Din veniturile facturate și colectate direct sau prin intermediul EUROCONTROL pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană pentru rută și terminal reglementat, ROMATSA acoperă costurile aferente prestării serviciilor de navigație aeriană, precum și celelalte costuri determinate incluse în bazele de cost aprobate, inclusiv contribuția României la EUROCONTROL.(5)Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri și cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL și Comisia Europeană, potrivit dispozițiilor alin. (3), consolidate cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent serviciilor de navigație aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidența regulamentelor europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent altor activități prestate de ROMATSA în conformitate cu obiectul de activitate, și se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului finanțelor, la propunerea consiliului de administrație al ROMATSA.2.La articolul 4, alineatele (7)-(9) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7)În situația în care, la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli, ipotezele din planul de performanță care generează ajustări nu sunt confirmate, veniturile care se includ în buget se actualizează pe baza mecanismelor prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European.(8)În situația în care la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli se constată că unele costuri neprevăzute și neincluse în planul de performanță aprobat, dar care au fost cuprinse ulterior în planul de afaceri revizuit al ROMATSA, aprobat de consiliul de administrație, nu pot fi acoperite prin veniturile incluse în bazele de cost transmise anterior la EUROCONTROL și Comisia Europeană, ROMATSA va iniția procedurile de revizuire a planului de performanță, conform prevederilor din regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. Totodată va întocmi și supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli care să prevadă veniturile corespunzătoare prognozelor și ipotezelor actualizate în conformitate cu prevederile alin. (7) în vederea acoperirii costurilor suplimentare.(9)În situațiile prevăzute la alin. (7) și (8), dacă nu se realizează ipotezele și prognozele de trafic din planul de performanță sau dacă impactul costurilor suplimentare nu se poate acoperi prin venituri, până la reintrarea în echilibru financiar, ROMATSA va putea supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli cu pierderi.3.Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 10(1)Ajustările calculate la finele fiecărui an, potrivit mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, se recunosc în conformitate cu Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare.(2)Conform prevederilor art. 1 alin. (1) lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările și completările ulterioare, ROMATSA va repartiza din diferența dintre venituri și cheltuieli aferentă fiecărui an (surplus), în rezerve, o sumă până la nivelul veniturilor rezultate din aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, precum și al veniturilor din cedarea activelor, pentru utilizarea acestora exclusiv pentru acoperirea obligațiilor regiei conform acestor reglementări.(3)Deficitul rezultat ca urmare a infirmării prognozelor și ipotezelor stabilite prin planul de performanță și bazele de cost și care nu poate fi acoperit din ajustările de tarif potrivit mecanismelor de împărțire a riscurilor prevăzute de reglementările europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European se suportă din rezervele constituite de ROMATSA.(4)Prin derogare de la prevederile art. II și III ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2017 pentru modificarea art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome și pentru modificarea art. 1 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată prin Legea nr. 178/2017, ROMATSA va utiliza sumele repartizate în anii anteriori la alte rezerve, precum și rezultatul reportat existent în sold la data de 31 decembrie a fiecărui an exclusiv pentru acoperirea deficitului.
4.După articolul 13 se introduce un nou articol, art. 14, cu următorul cuprins: + 
Articolul 14În situația în care o cotă-parte din sumele colectate de EUROCONTROL de la utilizatorii spațiului aerian și destinate ROMATSA sunt reținute de EUROCONTROL și distribuite în alt scop, conform deciziei Comisiei Permanente EUROCONTROL, iar contravaloarea respectivei cote-părți nu poate fi recuperată de ROMATSA prin aplicarea mecanismelor de ajustare prevăzute de regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European, sumele reținute se rambursează integral către ROMATSA de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, capitolul 84.01 – Transporturi, titlul 59 – Alte cheltuieli, în limita sumelor alocate cu această destinație prin legea anuală a bugetului.
 + 
Articolul IIOrdonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum și a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 24 august 2022.Nr. 25.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x