ORDONANTA nr. 133 din 31 august 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 2 septembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOG 89 28/08/2003
ActulMODIFICAT DELEGE 127 18/03/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 125 13/07/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ART. 17REFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOG 89 28/08/2003
ActulAPROBAT DELEGE 127 18/03/2002
ActulMODIFICAT DELEGE 127 18/03/2002
ActulREFERIT DEDECRET 208 14/03/2002
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZALEGE 127 18/03/2002

privind repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara



În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale art. 1 lit. F pct. 9 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă. + 
Articolul 1Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie principiile şi regulile privind repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara către întreprinderile feroviare, precum şi către grupurile internaţionale pe care acestea le constituie, pentru a efectua servicii de transport feroviar suburban, regional, naţional, internaţional şi/sau servicii de transport combinat.
 + 
Articolul 2Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonanţe întreprinderile feroviare a căror activitate este limitată la exploatarea transporturilor urbane.
 + 
Articolul 3În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi au următorul înţeles:a) capacitate de circulaţie – numărul maxim de trenuri sau perechi de trenuri care se pot deplasa pe o secţie de circulaţie într-un interval de 24 de ore;b) capacitate de infrastructura – ansamblul capacităţilor de circulaţie, manevra şi triere în funcţie de dotările tehnice aferente;c) întreprindere feroviara – agentul economic, respectiv orice persoană juridică, română sau străină, cu capital de stat ori privat, a cărui activitate principala este furnizarea de prestaţii de transport de mărfuri şi/sau de călători pe calea ferată, tractiunea trebuind să fie asigurată în mod obligatoriu de aceasta întreprindere;d) gestionar al infrastructurii – orice persoană juridică, română sau străină, care are ca obiect principal de activitate administrarea, construirea, întreţinerea şi modernizarea infrastructurii feroviare, precum şi gestionarea sistemelor de siguranţă şi conducere a circulaţiei;e) grup internaţional – orice asociaţie constituită din cel puţin două întreprinderi feroviare, cu sediile stabilite în state diferite, în vederea efectuării de prestaţii de transporturi feroviare internaţionale;f) trasa – capacitatea de infrastructura necesară pentru circulaţia unui teren între doua puncte ale reţelei feroviare în cursul unei durate determinate;g) grafic de circulaţie – sistemul de organizare a ansamblului traselor alocate pe infrastructura reţelei feroviare naţionale şi a intervalelor de timp rezervate pentru executarea operaţiunilor de întreţinere şi a lucrărilor de investiţii pe fiecare secţiune a reţelei;h) organism de repartizare – autoritatea şi/sau gestionarul infrastructurii desemnate, în condiţiile legii, sa repartizeze capacitatile de infrastructura feroviara;i) repartizare – alocarea unor capacităţi de infrastructura feroviara de către organismul de repartizare;j) servicii urbane şi suburbane – serviciile de transport feroviar care răspund nevoilor unui centru urban şi, respectiv, nevoilor de transport între acest centru şi periferiile sale;k) servicii regionale – serviciile de transport feroviar destinate sa răspundă nevoilor de transport feroviar într-o regiune;l) servicii naţionale – serviciile de transport feroviar care răspund nevoilor de transport pe teritoriul României;m) servicii internaţionale – serviciile de transport feroviar care răspund nevoilor de transport între state; n) program de circulaţie – adaptarea operativă periodică a graficului de circulaţie în funcţie de condiţiile existente şi a stării infrastructurii feroviare.
 + 
Articolul 4(1) Organismul de repartizare a capacităţilor de infrastructura feroviara proprietate publică şi privată a statului român este Compania Naţionala de Cai Ferate "C.F.R." – S.A.(2) Organismele de repartizare pentru infrastructura feroviara aflată în proprietatea agenţilor economici cu capital privat sau de stat sunt gestionării acesteia.
 + 
Articolul 5(1) Organismul de repartizare, cunoscând ansamblul capacităţilor de infrastructura feroviara disponibile, va urmări ca repartizarea acestora pe bază de contract de acces pe infrastructura să aibă în vedere, în principal, următoarele:a) repartizarea capacităţii de infrastructura feroviara să fie facuta în mod echitabil şi nediscriminatoriu;b) procedura de repartizare să permită o utilizare eficienta şi optima a capacităţilor de infrastructura, în conformitate cu prevederile art. 6 şi 7.(2) Gestionării infrastructurii feroviare prevăzuţi la art. 4 alin. (2) pot permite accesul întreprinderilor feroviare pe infrastructura proprie, pe bază de contract, ţinând seama de principiile şi regulile privind repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara din prezenta ordonanţă.
 + 
Articolul 6(1) La repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara vor avea prioritate, în funcţie de rangul trenului, următoarele servicii de transport feroviar:a) servicii de transport feroviar public de călători;b) servicii de transport feroviar care, fără a prejudicia concurenta loiala din cadrul pieţei de transport, sunt efectuate în totalitate sau parţial pe o infrastructura special construită sau amenajată pentru aceste servicii, respectiv linii speciale de mare viteza sau specializate pentru transportul de mărfuri.(2) Prevederile alin. (1) se aplică fără discriminare tuturor serviciilor de transport feroviar care fac obiectul prezentei ordonanţe, care au caracteristici comparabile şi constituie prestaţii similare.(3) Pentru serviciile prevăzute la alin. (1) lit. a) gestionarul infrastructurii poate fi compensat de către stat pentru orice pierdere financiară datorată impunerii alocării unei capacităţi de infrastructura; modalitatea de compensare se va stabili prin contractul de activitate care se încheie între Ministerul Transporturilor şi gestionarul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii.(4) Orice pierdere invocată de gestionarul infrastructurii, în conformitate cu prevederile alin. (3), va fi fundamentată în mod corespunzător.
 + 
Articolul 7(1) Ministerul Transporturilor poate acorda întreprinderilor feroviare drepturi speciale la repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara publică, pe o baza nediscriminatorie, atunci când aceste drepturi sunt indispensabile pentru a asigura buna execuţie a transportului feroviar public sau utilizarea eficienta a capacităţilor de infrastructura, precum şi în scopul asigurării finanţării noilor infrastructuri sau amenajării liniilor existente.(2) Condiţiile în care pot fi acordate asemenea drepturi se vor stabili prin ordin al ministrului transporturilor.
 + 
Articolul 8(1) Cererea de repartizare a capacităţii de infrastructura se adresează organismului de repartizare, după cum urmează:a) de către întreprinderile feroviare sau grupurile internaţionale, atunci când serviciul de transport feroviar care face obiectul cererii începe pe teritoriul României;b) de către organismul de repartizare din alt stat sau de către întreprinderile feroviare sau grupurile internaţionale, pentru partea traseului situat pe teritoriul României, atunci când serviciul de transport feroviar care face obiectul cererii începe în afară României.(2) Cererea de repartizare va conţine, în principal, date privind rutele, lungimile maxime ale trenurilor, tonajele maxime ale trenurilor, vitezele maxime de circulaţie admise, procentele minime de franare, rangul trenurilor şi orele de plecare.(3) La cererea de repartizare se vor anexa următoarele documente:a) licenta de transport feroviar;b) certificatul de siguranţă;c) contractul de acces pe infrastructura;d) dovada constituirii unui depozit bancar sau a unei garanţii de valoare comparabila cu acesta, cuantumul fiind stabilit prin contractul de acces pe infrastructura.(4) Cererea de repartizare însoţită de documentele prezentate la alin. (3) vor face obiectul unei analize tehnice şi financiare din partea organismului de repartizare.
 + 
Articolul 9(1) Trasele se aloca, de regula, pe durata nedeterminată, conform reglementărilor specifice în vigoare privind întocmirea graficului de circulaţie.(2) Trasele pot fi alocate pe durata determinata, în următoarele condiţii:a) dacă se solicita în cererea de repartizare;b) dacă utilizarea optima a reţelei impune aceasta soluţie;c) dacă dezvoltarea noilor infrastructuri sau obligaţiile asumate ori alte angajamente ale Ministerului Transporturilor, ale gestionarului infrastructurii, privind crearea de noi servicii, implica o durată limitată de atribuire a trasei.(3) Alocarea traselor poate fi modificată sau revocată de către organismul de repartizare, prin decizie motivată a acestuia, după notificarea prealabilă a solicitantului, astfel:a) temporar, pentru a permite executarea lucrărilor la infrastructura feroviara;b) temporar sau definitiv, pentru repetate abateri privind siguranţa circulaţiei;c) dacă trasa repartizata nu a fost utilizata o anumită perioada stabilită de organismul de repartizare.(4) În caz de forta majoră, precum sunt inundaţii, cutremure, incendii, temperaturi extreme, când infrastructura devine inutilizabila, trasele alocate pot fi suprimate fără preaviz de către organismul de repartizare şi fără plata unor despăgubiri, pe perioada necesară repunerii în funcţiune a acesteia.(5) În caz de întrerupere accidentala a circulaţiei feroviare din vina gestionarului infrastructurii, trasele pot fi suprimate de organismul de repartizare, circulaţia desfasurandu-se pe rute ocolitoare, cu plata despăgubirilor aferente efectuată de gestionarul infrastructurii.(6) Graficul de circulaţie prevăzut la alin. (1) se reorganizează periodic, de regula anual, organismul de repartizare putând modifica orarele traselor alocate, incercand pe cat posibil să le menţină cat mai apropiate de orarele traselor iniţial alocate.
 + 
Articolul 10(1) Pentru repartizarea de capacităţi de infrastructura suplimentare faţă de cele alocate la reorganizarea graficului de circulaţie, organismul de repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1) lit. a), analizează şi decide cu privire la soluţionarea cererii în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a primit toate informaţiile necesare.(2) Organismul de repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1) lit. b), analizează şi decide cu privire la soluţionarea cererii în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data la care a primit toate informaţiile necesare.(3) În situaţia în care graficul de circulaţie nu permite alocarea unor trase noi conform cererii solicitantului, organismul de repartizare va refuza cererea printr-o decizie motivată.(4) În situaţia prevăzută la alin. (3), la cererea solicitantului se va cauta o soluţie satisfăcătoare cu ocazia primei reorganizari a graficului de circulaţie, după consultarea cu utilizatorii traselor deja alocate şi cu solicitanţii. Propunerile de alocare a traselor noi se soluţionează cu respectarea prioritatilor prevăzute la art. 6 şi 7.
 + 
Articolul 11(1) În cazul în care trasa solicitată poate fi înscrisă în graficul de circulaţie, organismul de repartizare decide alocarea acestei trase.(2) În cazul în care trasa solicitată poate fi înscrisă în graficul de circulaţie cu mici modificări, organismul de repartizare poate aloca trasa respectiva numai cu acordul solicitantului.(3) Deciziile de repartizare a traselor conform alin. (1) şi (2) se comunică în scris solicitanţilor.
 + 
Articolul 12(1) În situaţia în care cererea de alocare de noi trase creează dificultăţi de introducere în graficul de circulaţie datorită traselor deja alocate, organismul de repartizare poate amana soluţionarea cererii, pentru a examina o posibila modificare a graficului de circulaţie, informand solicitantul, în scris, în acest sens.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), organismul de repartizare, când considera necesar, procedează la consultarea cu utilizatorii cărora le-au fost alocate trase, în scopul gasirii unei soluţii pentru fiecare cerere.(3) Prin decizia organismului de repartizare referitoare la alocarea traselor noi, prin cererea prevăzută la alin. (1) se poate prevedea o pozitionare orara diferita de cea solicitată în cerere.(4) Decizia de repartizare prevăzută la alin. (3) poate fi acceptată sau refuzată de solicitanţii traselor noi în termen de 30 de zile de la comunicarea în scris a deciziei, lipsa unui răspuns în cadrul acestui termen echivaland cu refuzul propunerii.
 + 
Articolul 13Întreprinderile feroviare şi grupurile internaţionale care utilizează reţeaua feroviara naţionala vor fi informate în timp util, în scris, de către organismul de repartizare, asupra datelor de reorganizare periodică a graficului de circulaţie.
 + 
Articolul 14(1) Cererile de repartizare a capacităţilor de infrastructura în scopul alocării traselor la reorganizarea graficului de circulaţie se comunică, în scris, organismului de repartizare în termenul stabilit prin ordin al ministrului transporturilor.(2) Cererile prezentate, care se comunică în termen mai scurt decât cel stabilit conform alin. (1), vor fi soluţionate în funcţie de posibilităţi.
 + 
Articolul 15Întreprinderea feroviara care prezintă o cerere de repartizare pentru trafic internaţional, atunci când serviciul care face obiectul cererii începe pe teritoriul României, poate lua contact direct cu celelalte organisme de repartizare implicate, cu condiţia de a informa despre aceasta organismul de repartizare căruia i s-a prezentat cererea.
 + 
Articolul 16(1) În situaţia în care o întreprindere feroviara care a prezentat o cerere de repartizare nu utilizează o trasa care îi este alocata, gestionarul infrastructurii îi va putea percepe, în temeiul contractului de acces pe infrastructura încheiat între aceste părţi, o cota-parte din depozitul bancar sau din garanţia prevăzută la art. 8 alin. (3) lit. d), egala cu valoarea cheltuielilor administrative aferente procesarii cererii respective, precum şi acoperirii pierderilor datorate neutilizarii trasei respective.(2) Depozitul bancar, respectiv garanţia vor fi rambursate în întregime la încetarea contractului de acces pe infrastructura feroviara, în cazul utilizării de către întreprinderea feroviara a tuturor traselor alocate.
 + 
Articolul 17(1) Contestaţiile împotriva deciziilor privind repartizarea de capacităţi de infrastructura feroviara conform prevederilor prezentei ordonanţe se depun, în scris, de către solicitanţii nemultumiti, la organismul de repartizare a capacităţilor de infrastructura, în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziilor.(2) Organismul de repartizare va soluţiona contestaţiile prevăzute la alin. (1) şi va comunică petentilor, în scris, modul de soluţionare, în termen de 15 zile de la primirea contestaţiei.(3) Petentii nemultumiti de modul de soluţionare comunicat de organismul de repartizare se vor putea adresa Ministerului Transporturilor în scris, în termen de 15 zile de la primirea răspunsului organismului de repartizare.(4) Ministerul Transporturilor va soluţiona contestaţiile prevăzute la alin. (1), analizând şi modul de soluţionare a acestora de către organismul de repartizare, şi va comunică petentilor, în scris, decizia sa definitivă, în termen de 15 zile de la primirea contestaţiei, conform alin. (3).(5) Contestaţiile împotriva deciziilor privind repartizarea capacităţilor de infrastructura feroviara, emise conform prevederilor prezentei ordonanţe, se soluţionează de instanţele judecătoreşti competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:───────────────Ministrul transporturilor,Anca BoagiuMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remes─────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x